כנס go mobile 2012 ועידת המובייל בישראל

ועידת המובייל הגדולה בישראל נפתחה באיירפורט סיטי.  

12:24
  /  
29.10.2012
  
מאת: עפר לאור

    12:24:29עפר לאור oferlaor

לאן המובייל הולך? לא רק למכשירים סלולריים. המובייל יהיה בקירות, בטאבלטים, באינסוף מכשירים ומסכים, כמו גם משקפיים google glass שמטשטשים את הגבולות בין offline ו-online. 

איך יראה החיבור בין אדם למכונה בעוד עשר שנים? החיבור ימשיך להתחזק. סנסורים בתוך הגוף יוכלו לטפל בבעיות רפואיות בצורה מניעתית או בזמן אמת. המכשירים יהיו extension של הגוף. מיפוי הגנום מאפשרת התאמה אישית אפילו של תרופות לגנים הפרטיים שלנו. 

איך אנחנו מגינים על הפרטיות שלנו? שאלה מורכבת לדברי ברנד. כל אחד חושב על זה במונחים שונים. הפרטיות של ילדים שמפרסמים כל מקום שהם נמצאים בו וכל פעילות שהם עושים – ולכן השאלה של מה זו פרטיות מסובכת מאוד. חברות יצטרכו לפשט את המנגנונים הללו ונצטרך לבחור באופן אקטיבי כל דבר במודעות. ניתן כיום לראות ב dashboard מה כל cookie שיש לך עושה ואיך הוא משפיע. זה לא מספיק, גיא לרר רוצה לראות את כל מה שגוגל יודעים עליו…

האם בעידן המובייל גוגל תהיה רווחית כל כך? לדברי ברנד, לכל מדיה ובכל דור צריך לפצח את המודל. לוקח זמן שהחוויות משתמש תהיה נכונה. בכל מדיה כזו לוקח לא מעט זמן לבנות אקו-סיסטם שמאפשרת מונטיזציה. הוא לא דואג לנושא הזה, זה עניין של זמן. 

גוגל פלוס? אם מודדים כמה זמן מבלים שם, כנראה שגוגל פלוס עדיין לא התרומם. מה שהם מנסים זה לשלב את כל מה שעושים בחיפוש ובאינטרנט ולתת להם נופך חברתי. למשל אם נחפש מוצר נוכל לדעת מה החברים אוהבים. כך גם ביוטיוב – נדע מה החברים שלך אוהבים.  ההתמודדות של גוגל עם פייסבוק והחיפוש – חייבת להתמודד על ידי חדשנות. אסור לפספס שתי מהפכות (דפדפן וחיפוש למשל במיקרוסופט). הם פספסו מהפכה אחת מול פייסבוק אבל מהפכות אחרות הם מתקדמים כמו ג׳ימייל, כרום, אנדרויד וכו׳. בקיצור הם חייבים להתמקד בחדשנות לאורך זמן. 

    12:10:59עפר לאור oferlaor

ברנד שואל מדוע לקרוא לזה טלפון סלולרי? זה מחשב קטן לכל דבר. 

לדבריו אתרים צריכים לעבור התאמה לחוויה סלולרית (כידוע אני לא מסכים עם זה). בתחום הפרסום הוא טוען שצריך להתאים גם את הפרסום למכשירים ניידים.

גיא לרר: האם השימוש הכבד באפליקציות לא הופך את המנוע חיפוש ואת האתרים למיותרים?

לדברי ברנד, בחיפוש הסלולרי יודעים יותר על מיקום המשתמש. שיטת החיפוש נעשית על ידי חיפוש בקול יותר ותמונות שהם בעצמם צילמו. ויותר מזה, הם מצפים לתוצאות שונות בחיפוש.

לגבי פייסבוק וגוגל. 8 מיליארד דולר בשנה כרגע מושקעים על ידי מפרסמים בפרסום נייד על ידי שני שירותים אלה בלבד.  בנוסף ad words יכול לפעול מצויין גם בתוך אפליקציות.  

    12:05:39עפר לאור oferlaor

גיא לרר מראיין את מאיר ברנד, מנכ״ל גוגל ישראל. ואחראי על איזור יוון ואפריקה אומר שבמדינות עולם שלישי הם מדלגים מעל שלב האינטרנט הנייח. ביל קלינטון סיפר לו שיש לו יותר מידע נגיש בסמארטפון שלו על פני מה שהיה נגיש לו כשהיה נשיא ארה״ב. 

הוא אומר שחיפוש במערכות סלולריות עובר במהירות את החיפוש הנייח. 

לדבריו אם באייפון הדגש הוא על חווית המשתמש הפילוסופיה של אנדרויד היא יותר פתוחה והגולש צריך להחליט מה היא חוייה טובה או לא טובה. שתי הגישות ליגיטימיות.

לגבי נושא התביעות, הוא טוען שהפטנטים מחטיאים את רוח היותר – הם לא מגינים על הקטנים יותר ומונע חדשנות. הוא חושב שאין מנוס משינוי בנושא הזה ולאורך זמן.  

    11:25:35עפר לאור oferlaor

משרד התקשורת מחויב רק לשמור על שוק חי ופעיל ופחות דואג למנוע קריסה של חברה ספציפית מהקיימות. לדברי מנכ״ל משרד התקשורת החברות הגדולות הפעילו מכבשי לחץ ענקיים לניסיון למנוע את פתיחת השוק לתחרות כמו שבסוף קרה. 

    11:19:00עפר לאור oferlaor

מנכ״ל משרד התקשורת, עדן ברטל, אומר ש LTE זה לא דור רביעי, קצבי הנתונים לא משמעותית גבוה מדור 3.75 שיש בישראל כיום. מכשירי הקצה לדבריו יקרים ויש בעיות גם במעבר בין התדרים. הפיתרון לדבריו זה LTE ADVANCED.

הוא מאמין שיש לחכות לזה. בנוסף יש גופים רבים כמו ירוקים, רשויות מקומיות וכו׳. החשש שלו היא שלא יהיה למי שקיבל את הזכיון לתדרים אפשרות ראלית לפרוס תשתית. לשם פריסת דור רביעי צריך לפרוס אלפי אנטנות זעירות. הבעיה שכרגע לא מקבלים את זה ברשויות. צריך קודם לחנך את האנשים שהאנטנות הללו בריאות יותר ולא צריך להיות חשש מכך. צריך לשנות חוקי בניה, להקים תשתית סיבאופטית פנים ארצית, ועוד חוקים רבים (חוקים בכנסת והנחיות של הרשויות המקומיות) לפני שאפשר יהיה לצאת עם המכרז. בכל מקרה, משרד התקשורת כרגע אינו בעל התדרים וצריך להעביר את התדרים קודם למשרד לפני שהמכרז יצא. 

למה זה מתרומם בארה״ב ובאירופה? לדבריו כמו באפריקה, זה תחליף לחוסר בתשתיות נייחות שבשנים האחרונות נזנחו.

נראה לי שהוא מעוניין יותר לקדם פייבראופטי לבניינים או לדירה אפילו.  לדברי ברטל, ללא תשתיות כאלה נתקל באין סוף ילדים שיעלו ויורידו וידאו ללא סוף וממילא שום דבר לא יעבוד. חייבים לדבריו לגדול לא רק בתשתיות הביתיות אלא גם תשתיות לאנטנות. לטענתו רק מדינות שישכילו לחווט את התשתיות שלהן קודם בתשתית סיבאופטית יוכלו להתחרות בשנים הבאות ואסור לקפוץ מהר מדי שכן החסם יהיה מיד מעבר לפינה…

    11:01:10עפר לאור oferlaor

מנכ״ל b-zone בני בירנבאום מאמין יותר ב wifi מסלולר, וטוען שיהיו בכל מקום נקודות גישה. גם מכוניות יכללו תמיכה ברשתות wifi direct שיכלו לאפשר תקשורת מהירה בין מי שנמצא פיזית זה ליד זה וגם ללא הוטספוטים. תקנים חדשים כמו 802.11ad ו-802.11u ניתן להחליק בין רשת סלולרית להוטספוט ללא צורך בפעולה של המשתמש. 

הפיתרון של wifi ביחד עם קוים נייחים יעזרו להתגבר על החוסר של LTE. הם מאמינים שניתן להגיע ל 5-7Gbps במרחקים קצרים. 

צ׳יינה מובייל רוצים מיליון הוטספוטים. AT&T רואים את החוסר ברוחב פס והיתרון שלהם הוא הפצת הוטספוטים במקומות רבים בכדי להקל על הרשתות הסלולריות העמוסות. העברת שיחות ושיחות וידאו דרך  wifi מקל מאוד על המצב. 

    10:51:22עפר לאור oferlaor

מהירות הגלישה ב lte גבוהה בהרבה ומהירות התגובה משתפרת מאוד. מתאפשר שימוש באותם שירותים ללא קשר אם אתם בבית, במשרד או בכל מקום אחר. זה לא רק מכשירים סלולריים, רוב הסיכויים שמדובר במכשירים שונים (למשל מוני מים, מכשירי הצבעה, מצלמות וידאו ועוד). אנשים יוכלו לעבוד מהבית ולא רק מהמשרד, יוכלו לעשות וידאו קונפרנס ב hd, לראות טלויזיה ולאפשר לתלמידים לראות קורסים בוידאו חיים למשל. 

בדנמרק סקרו את הבחירות האחרונות שלהם בטלויזיה רק עם מכשירים סלולריים מאובזרי LTE.

בקיצור, אם משרד התקשורת לא ישחרר את התדרים פשוט נשאר מאחור.  

    10:43:35עפר לאור oferlaor

הצפי שב 2014 יגמר לחברות הסלולר בישראל רוחב הפס.  

הפיתרון? Lte  דור רביעי. 46 מדינות עם 96 רשתות כבר פרסו והצפי הוא ל 192 רשתות עד סוף השנה עם יותר מ-30 מיליון משתמשים.  

    10:39:42עפר לאור oferlaor

אלון ברמן, מנכ״ל אריקסון ישראל, מתלונן שהפונקציה של דיבור הפכה לקשה ביותר במכשירים החדשים…

השימוש של מכשיר חכם גדולה פי 10 ממכשיר רגיל. בשילוב עם צריכת ותנים המוגברת גורמת לעלייה אקספוננציאלית בצריכת הנתונים ברשתות. עד 2017 הצריכה תעלה פי 15 מהיום לא רק בעולם אלא גם בישראל. בשלוש השנים האחרונות גדלה הצריכה בישראל פי 4!! המגמה הזו תמשך וצריך להיערך לכך שכן אין תשתית או הכנות לתשתית לנושא הזה. זה נגרם גם משימוש רב יותר, פונקציות חדשות (בעיקר וידאו שלא היה בשימוש נרחב בעבר) ואימוץ נרחב של מכשירים חכמים על ידי כל מני אוכלוסיות שלא היו צרכניות כבדות בעבר. 

תעבורת הדיבור ממשיכה לצמוח – תעבורת הנתונים קופצת למעלה.  מפעילי התקשורת היום נדרשים לא רק להמנע מניתוקים בשיחות אלא גם גלישה מהירה, latency נמוך וגלישה לחו״ל מהירה. הוא מדגיש שהתחרות חייבת לכלול גם איכות רשת טובה ולא רק להתמקד במחיר. 

לקוחות סמסטר פונים מצפים כיום ל 2.4M בהורדה ו-1M בהלאה. זו דרישות המינימום, בעוד שבטאבלטים הציפיות גבוהות יותר. וזה אפילו לפני וידאו. מכיוון שווידאו צפוי ב 2017 להוות 90% מהתעבורה, המצב הזה יחמיר מאוד. זה גם צפוי לפתוח את השוק לאפליקציות חדשות – הוא מאמין שב 2017 הדרישה תהיה ל 17 מגה בהורדה ו-5 להעלאה. 

    10:18:06עפר לאור oferlaor

ג׳ונתן גמפל מ IBM מדבר כעת על ניהול פלטפורמות ניידות לחברות גדולות. ניהול צי של מכשירים, תמיכה באפליקציות על אין ספור פלטפורמות ניידות ולא רק העברת האתר לגרסא ניידת. אחרת אנשים פשוט לא יעשו את העבודה אלא יחכו שיגיעו למשרד ויעשו את זה שם. 

יש מספר פתרונות בשוק, בעיקר אפליקציות ניידות, אפליקציות web ואפליקציות היברידיות שמשלבות אפליקציה native בשילוב עם web. הפיתרון הנכון הוא לשלב את הגישות השונות לפי צרכים. מצד שני אסור שאפליקציות יסבלו מביצועים נמוכים – העתיד נראה שמרבית המשתמשים יעשו שימוש במכשירים ניידים יותר מאשר מחשבים אישיים, כולל בעבודה.  

    10:09:12עפר לאור oferlaor

לדברי עו״ד אהוד פלג, מנכ״ל המועצה לצרכנות, חייבים ליישם מהפכות זהות של תחרות הוגנת, כגון הסרת חסמי מעבר בתחומים כגון ביטוח ובנקאות. 

לדברי מנכ״ל הום סלולר, שימור לקוחות ומתן מתנות ללקוחות שעל סף עזיבה חייב רגולציה. 

לדברי רמי לוי, המחירים בישראל מתחרים בכבוד במחירים בחו״ל…

בזה נסגר בפאנל על ״האביב הסלולרי״ בישראל.  

      10:04:27עפר לאור oferlaor

לדברי מיכל גולן אין כבר הבדלים במחירים – כי המוצר שונה. יש חברות עם 79₪ אבל הם כוללים פחות דאטה (1 ג׳יגה מול 3 אצלו) ולא נתמכים בחו״ל כמוהו. לכן התחרות איננה על מחיר אלא על המוצר.

לדברי מנכ״ל מועצת הצרכנות, מי שישקיע בשירות לקוחות ושירות טוב יקבל זרם מתמשך של לקוחות ולא יאלץ להשקיע בשימור לקוחות.  

ועידת המובייל נפתחה באיירפורט סיטי והאפיל הראשון היה בהנחיית גיא לרר עם החברות הסלולריות החדשות. זיהיתם ספונסר מעניין בתמונה? 

בעוד מנהלי החברות התמקדו במחירים נראה שהסתיים המירוץ לתחתית המחיר race to the bottom שכן אין ממש לאן לרדת. השלב הבא הוא תחרות על שירות – מכשיר חלופי, תיקון עם שליח וכו׳. 

מנכ״ל גולן טלקום דואג למצב התמסורת בתוך ישראל שעדיין ממציאת במצב מונופול יקר. כמו כן, הוא מכחיש שהחברה מפעילה וירטואלית שכן יש הכנה לפריסת תשתית אנטנות. גולן מדגיש שהעתיד האמיתי חייב לכלול אנטנות אמיתיות ולא רק רכישת דקות ממתחרים שלך, ושהוא עצמו אינו חושש מאנטנות סלולריות ושיש לו ליד הבית אנטנה כזו. לא בטוח שזה ירגיע את הצרכנים הישראלים החוששנים. 

מנכ״ל הום סלולר מצביעים על חוסר קיום תשתית שירות פרונטלית ותמיכה רק בטלפון ובאינטרנט אינה מספיקה לדבריו. 

מנכ״ל אריקסון חושש שהמעבר לדגש על מחיר בלבד לא רק יקשה על איכות השירות ואיכות המוצר אלא שישראל תגלוש אחורה מאחת המדינות המתקדמות סלולרית למדינה מפגרת. בעוד ש 43 מדינות אחרות כבר פורסות תשתית דור רביעי בישראל אפילו לא סיימו את המכרזים למפעילות הדור הרביעי. חשוב לשמור על תחרותיות אבל אסור שהמחיר יהיה הפרמטר היחיד כי זה יגרום להחמרת המצב. אין מגבלה אמיתית שתמנע שיפור איכות רשת והוצאת המכרז על תדר ה 1800Mhz חייבת לצאת מהר ככל הניתן.  

מנכ״ל מועצת הצרכנות דואג להגינות – החברות הסלולריות משתמשות עדיין בשיטות נכלוליות לקדם רווחיות גבוהה יותר. 

רמי לוי בעיקר מתמקד במחירים ולהגיע לצרכנים קשיי היום ופחות בנושא מכשירים מתוחכמים, שבהם אין לו יתרון. 

חברות הסלולר הוותיקות החרימו את הועידה. ככל הנראה אין להם עניין להיראות בקו אחד עם החברות החדשות כגון הום סלולר ו youphone.  

 

לדיון בנושא: כנס go mobile 2012 ועידת המובייל בישראל


12:24
  /  
29.10.2012
  
מאת: עפר לאור

1