רמקולים Canton Reference 9.2 – האח הגדול

המדפי הגדול ביותר של Canton. האם יש לו מה ללמד את האח הקטן מסדרת ה Vento?

23:00
  /  
24.10.2012
  
מאת: איתי חזום

על היצרן

Canton Elektronik או פשוט Canton, הם יצרן הרמקולים הכי גדול בגרמניה. החברה הוקמה ב 1972 על ידי ארבעה חובבי אודיו גרמנים – Hubert Milbers, Otfried sandy, Günther Seitz ו Wolgang Seikritt, שמטרתם המשותפת היתה לתכנן ולבנות את הרמקולים הטובים ביותר בקבוצתם. השם Canton מקורו בשתי מילים: Cantara בלאטינית שמשמעותה "שירה", ו Ton בגרמנית שמשמעותה "טון" (כמו באיזון טונאלי). Canton לא רק מתכננים בעצמם את הרמקולים והדרייברים שבהם, אלא גם בונים אותם בגרמניה, וצריך להודות ש Made in Germany נראה טוב בהרבה דברים (למרות שקראתי שיש להם גם מפעל בצכ'יה). כיום החברה מייצרת מגוון עצום למדי של רמקולים בגדלים שונים לכל המטרות הנפוצות, כולל סאטלייטים, מדפיים, רצפתיים, סנטרים, סאבוופרים, In wall, In celling, רמקולים לשימוש חיצוני, ורמקולים לרכב, שמתפזרים על פני לא פחות מ 16 סדרות שונות. זהירות לא ללכת לאיבוד.

על הדגם

סדרת ה Reference היא הסדרה הבכירה של Canton (וכוללת אתר משלה). הסדרה כוללת מדפי אחד, חמישה רצפתיים, שני סנטרים, סראונד, וסאב אחד. כל הרמקולים כוללים שלושה גימורים מבריקים לבחירה – שחור, לבן, ו Cherry veneer.

אלמנטים טכנולוגים בסדרה:

  • כל הרמקולים (מלבד שניים) כוללים תיבות מעוקלות, עם מבנה רב שכבתי מ 6 שכבות דקות של MDF שמודבקות יחדיו (עד 50mm בנקודות מסויימות). לטענת היצרן זה תורם לקשיחות התיבה, ובעל מינימום בעיות של רזוננסים טבעיים. בנוסף כל דרייבר יושב בתא משלו, כאשר בתיבה מפוזרים חיזוקים נרחבים שמיועדים להפחית עוד את בעיות הרזוננסים.
  • הטוויטר שמשמש את הסדרה משתמש בממברנה מ Aluminum ceramic oxyd (שעשוייה כמקשה אחת עם השרוול של הסליל, על מנת להפחית נקודות הדבקה), עם חזית מסוג Transmission front plate (סוג של Waveguide), שמשפר את פיזור הסאונד.
  • וופרים גם כן משתמשים בממברנות מאליומיניום, עם סראונד (הגומי שמקיף את הממברנה) יחודי שמכונה "Wave" בגלל צורתו, ולפי היצרן, מאפשר באס ומידריינג' אופטימליים.
  • פורט מסוג Downward facing: הדגמים הרצפתיים עושים שימוש בפורט שפונה כלפי מטה, ולפי Canton, בשילוב עם הבסיס המובנה, מאפשר להגדיל את גודל הנוכחות הנשמעת של הרמקול, ולהפחית את הכיווניות של הסאונד שיוצא מהפורט.
  • קרוסאובר: Canton משתמשים במה שהם מכנים Displacement Control או DC Technology, על מנת לשלוט בתנועות לא רצויות של הוופרים, והגדלת טווח העבודה שלהם ללא הגדלת נפח התיבה. בנוסף, הקרוסאובר כולל פילטר High pass על מנת לסנן את הבאסים שמחוץ לתחום העבודה של הוופר, ועל ידי כך הפחתה של עיוותים. בדגמים הרצפתיים, הקרוסאובר כולל מתגים שמאפשרים לכוון את עוצמת הטוויטר והמידריינג', על מנת לשפר את האינטרקציה של הרמקול עם החדר הספציפי שבו הוא עובד (או לחילופין, לקלוע יותר לטעם אישי).

 

 

איכות בנייה

ה Reference 9.2DC הוא מדפי גדול מהממוצע. עיצובו אלגנטי/מודרני ומאד מזכיר את זה של דגם ה Vento שגם הופיע במבחן הקבוצתי. הרמקול הגיע אלי עם גימור שחור מבריק עשוי ללא רבב, כאשר בחזית נמצא הטוויטר שכולל גריל רשת ממתכת (זה יעזור עם ילדים סקרנים שאוהבים לדחוף אצבע), וחזית עם Waveguide קטן, וופרים שכוללים סראונד שחציו הראשון עולה כלפי חוץ וחציו השני יורד כלפי פנים (זה למה Canton קוראים לזה Wave), וכיסוי אבק הפוך (גם זה יעזור עם הילדים). מאחור הרמקול כולל פורט עם Flare די צנוע, וטרמינלים כפולים (מאסיבים למדי) שמאפשרים Bi wire/amp למי שמעוניין. הגריל המצורף נכנס לשקעים שנמצאים על המסגרות של הדרייברים עצמם, כאשר לדעתי הוא בעל מסגרת עבה מדי וקרובה מדי לטוויטר, מה שעלול להשפיע לרעה על הביצועים שלו.

מפרט טכני

  • תצורה: 2way.
  • טוויטר: 25mm כיפתי, ממברנה מ Aluminum ceramic oxyd.
  • וופר: 180mm, ממברנה מאליומיניום.
  • תדר חיתוך בקרוסאובר: 3kHz.
  • עכבה נומינלית: 4-8Ω.
  • טווח תדרים: 25Hz-40kHz (לא נאמר באיזה טווח עוצמה).
  • רגישות: 87dB.
  • עוצמת הגברה מקסימלית: 120W נומינלי, 200W תוכן מוזיקלי.
  • מידות: גובה 400mm, רוחב 235mm, עומק 345mm.
  • משקל: 11.3kg.

מדידות

עכבה

למי שלא יודע, העכבה (או Impedance) זו בעצם ההתנגדות של הרמקול שבו זורם זרם חילופין או AC (בשונה מזרם ישר או DC). מדובר על עכבה ולא התנגדות (או Resistance), מכיון שזו משתנה עם התדר ואינה קבועה.

העכבה של הרמקול מסוגלת לומר לנו כל מיני דברים:

  • עד כמה קשה "להניע" את הרמקול, או במילים אחרות האם הרמקול יזדקק למגבר "בשרני" על מנת לעבוד במיטבו? אמנם נהוג לומר שרמקול כלשהו הוא נניח 8Ω, אבל בפועל מכיון שהעכבה משתנה עם התדר, גם רמקול שמוגדר כ 8Ω יכול להציג בתדרים מסויימים עכבה הרבה יותר נמוכה או הרבה יותר גבוהה. נוסף על כך צריך לשים לב גם לפאזה בכל תדר, מכיון שבעכבה מסויימת, הפאזה יכולה להיות קיצונית, מה שעוד יותר מעמיס על המגבר (זה יותר משחק תפקיד בערכים מתחת ל 6Ω ).
  • עכבה מאפשרת לנו לראות את תדר הכיוון של הפורט ברמקול (שמוצג כשקע בין שתי גבעות), או לחילופין את תדרי הכיוון של שופרים.
  • עכבה מאפשרת לנו לזהות בעיות של רזוננסים בתיבה, אלו בדר"כ מופיעים כבליטות קטנות לרוב באיזור המידריינג'.


קו שחור: עכבה
קו אדום: פאזה

ה Reference 9.2DC מצד אחד אינו קשה להנעה בצורה יוצאת דופן, אך מצד שני באיזור הנמוכים (ששם יש הרבה תוכן אנרגטי) העכבה יורדת ל 3.7Ω ב 52Hz – זה אגב, גם תדר הכיוון של הפורט. ישנו הבדל גדול למדי בין שני הפיקים ליד תדר הכיוון של הפורט, מה שמעיד על כיוון לא אידיאלי. ישנן שלושה בליטות – אחת 140Hz, שניה ב 240Hz, ושלישית ב 540Hz, אלו יכולות להעיד על רזוננסים בתיבה (כאשר זאת ב 540Hz מופיעה בהמשך כבליטה גם בעקומה של הוופר).

דרייברים


קו אדום: טוויטר
קו ירוק: וופר
קו כחול: פורט

נקודת החיתוך נראית נמוכה מהגדרות היצרן, הטוויטר די חלק מלבד שקע ב 15kHz, הוופר יחסית חלק בתחום העבודה שלו, מלבד רזוננס ב 540Hz (שמופיע גם בעכבה). העליה בעוצמה מתחת ל 1kHz נובעת מפיצוי בקרוסאובר (אופייני כמעט לכל רמקול 2way שהוופר שלו נמדד מקרוב). הפורט מכסה טווח רחב מהרגיל, ותחום העבודה שלו חלק לגמרי.

דרייברים מאוחד

תוצאה די חלקה, עקומת נמוכים קצת יוצאת דופן.

השפעת גריל


קו אדום: ללא גריל
קו שחור: עם גריל

כמו שחששתי, הגריל משפיע לרעה על תחום העבודה של הטוויטר, עם מגוון רחב של עליות וירידות בעקומה. ההמלצה היא להאזין ללא הגריל.

חלון האזנה בנקודת הישיבה

ממוצע מוחלק של תשע מדידות לכל רמקול בנקודת ההאזנה. תוצאה מאוזנת למדי, עם ירידה הדרגתית בעוצמה מעל ל 400Hz, הרמקול יורד יחסית נמוך. העליות/ירידות בתדרים הנמוכים הם תוצר של החדר (הנושא משתנה מחדר לחדר, תלוי במיקום הרמקול ונקודת ההאזנה).

האזנה

ציוד

  • ממיר DAC/ קדם מגבר: Burson audio HA-160D.
  • מגבר הספק: Sanders sound systems – Magtech.
  • אינטרקונקט: HiDiamond – D4.
  • כבל רמקול: HiDiamond – D4.
  • כבלי חשמל: Audience – PowerChord.

האזנה נעשתה בסלון ישראלי ממוצע, 3.25 מטר רוחב על 10.5 מטר אורך (7.5 בנקודה מסויימת). נקודת ההאזנה היתה במרכז החדר לאורכו (מספר מטרים מהקיר האחורי), כל רמקול כחצי מטר מהקיר הצדדי, ומספר מטרים מהקיר האחורי. צורת ההאזנה הזו (שאינה משמשת ביום יום) נבחרה מכיון שככה התקבלה התוצאה הכי מאוזנת באותו החדר. הרמקולים במבחן עבדו ללא הגרילים. בכל האזנה במבחן הקבוצתי נעשה שימוש פחות או יותר באותם קטעי המוזיקה, על מנת לשמור על עקביות.

על מנת לתאר במילים יפות את חווית ההאזנה שלי קיים פה ושם שימוש במונחים סובייקטיביים כמו בהיר/קטיפתי/חד/במה וכו', אלו נתונים לפרשנות אישית, ולכן אינם תמיד מתארים את מה שאתם חושבים שזה אומר. מדובר על הרשמים האישיים שלי, עם המוזיקה שאני בחרתי, עם הציוד שברשותי, וחדר ההאזנה שלי, ולמישהו אחר עם טעם מוזיקלי אחר, ציוד אחר, וחדר אחר הרמקולים יכולים להישמע שונה לגמרי, אז נא לקחת את זה בחשבון. מי שרוצה לדעת אם הרמקולים נשמעים לטעמו פשוט יצטרך ללכת ולהאזין להם.

Hotel california בביצוע החי של Eagles, נשמע גדול "וחי", עם סאונד קטיפתי למדי, הפרדה טובה בין הכלים, ובאס טוב. תחושה דומה היתה גם ב Money for nothing של Dire straits, עם גיטרות מוגדרות היטב, וקיק באס יחסית נקי, אמנם לא ה Thump שמגיע לקטע הזה, אבל עדיין לא רע. Aldebaran של Enya היה אמנם יחסית רגוע, אבל נעים להאזנה, ובעל תחושת עומק ורוחב. בהמשך, קולה של Enya בקטע Aniron משר הטבעות, נשמע פשוט כמו שמיכת משי, ומאד מעודן.

ב Dance to the drums again של Cassandra wilson, קולה של הזמרת לא היה קדמי מדי, סאונד חלק, באס מוצלח, קצביות מצויינת, כלים עם נוכחות טובה, מהנה. קטע אלקטרוני כמו Cajun lunch של OST & Kjex היה בעל באס יחסית לא רע, עם המון כלים שמצאו את מקומם במרחב מבלי להישמע מעורבבים כמו בסלט. גם Love is my condition של Faithless נשמע נקי למדי בשביל קטע עמוס שכזה, ואפילו החדיר הרגשה של Space רחב, עם מיד באס מצויין. Jericho של Simply red היה גדול וקטיפתי, אפקט רוחב מספק, ועם הרגשה של "צפייה בוידאו קליפ" (במובן החיובי), אולי מעט חם מדי פה ושם.

הקונטרה באס ב Gotcha החי של patricia barber היה בעל נפח ומרקם טובים, הזמרת והנגנים נתנו תחושה של ישיבה במקום טוב בשורה החמישית/שישית, לא קרוב מדי לא רחוק מדי. בתנאי ההאזנה שלי, ה Reference 9.2DC נשמע גדול, כמו סוג של Gentle giant, חלק ונעים, אבל עדיין מסוגל לתת בראש אם רוצים, ולא מאבד את העשתונות לגמרי כשהווליום עולה.

סיכום

לי ה Refernce 9.2DC הרגיש כמו האח המדפי הגדול של דגם ה Vento. מאוזן, לא חצוף, אבל מסוגל לתת פוש מעבר למה שאחיו הקטן מסוגל. מי שמחפש מדפי עם סאונד גדול אבל גוון נעים לעור התוף, סביר להניח שהולך לקבל את זה. 

מחיר מומלץ לצרכן: 19,000 ש"ח

תודה ליבואן SG על השאלת הרמקולים לטובת הכתבה

לדיון בנושא: רמקולים Canton Reference 9.2 – האח הגדול


23:00
  /  
24.10.2012
  
מאת: איתי חזום

1