כיצד לכייל את המסך שלכם: Brightness/Contrast

רבים אינם מנצלים את מלוא היכולות של המסך שלהם. פעולת הכיול מיועדת לאפשר לכם לנצל באופן אופטימלי את המסך.מדריך זה ...

7:00
  /  
21.10.2012
  
מאת: עפר לאור

הקדמה

נתחיל מהסבר קצר על מטרת הכיול ומשמעות המונחים "contrast" ו- "brightness".

Brightness שולט על עוצמת השחורים. בעצם הוא קובע עד כמה השחורים שלנו בהירים או כהים. אם ה-Brightness שלנו גבוה מדי, נקבל תמונה חלבית, בהירה ולא ננצל את יכולות השחורים שיש לנו במסך (זה בעיקר מפריע בצפיה בחושך). אם ה-brightness שלנו נמוך מדי, אזי התמונה תהיה שחורה מדי ונאבד פרטים (clipped).

Contrast שולט על עוצמת הלבנים. מן הסתם, הגברת ה-Brightness גם תשפיע על עוצמת הלבנים (אך קונטרסט לא אמור להשפיע על brightness). במרבית המסכים המודרנים, אין באמת שליטה אמיתית על contrast, אלא זה מצב דינמי ולכן ניתן לרוב להציב אותו בכמעט כל מצב ללא איבוד נתונים.

Test Patterns – תבניות בדיקה

פעולת הכיול תתבצע אחרי שכל שאר הפרמטרים שלנו נקבעו. כלומר, אין טעם לכייל במצב דינמי או בהגדרות תמונה לא הגיוניות. זה לא אומר שאנחנו צריכים לכייל את brightness ו-contrast אחרונים, אבל בהחלט יש כמה הגדרות מקדימות שכדאי לעשות, כגון כיול טמפ' צבע, קביעת מצב תמונה (בד"כ Natural, cinema וכיוצ"ב).

לא ניתן לכייל ללא reference material. כלומר, חייבים תוכן שערכו ידוע מראש. לא ניתן לכייל תמונה ללא תוכן ידוע (לפי התחושה או לפי העין). תכנים מכויילים ניתן להשיג בלא מעט מקומות, כולל דיסקים שונים (DVE, Spears & munsil) או הורדת test patterns. אחד מה-test patterns החינמיים נמצאים באתר www.w6rz.net ואותו עבדכם הנאמן תכנן: needle pulse.

חלק מתבניות הבדיקה כוללות גם בדיקות היסטוריות (במקרה של תבנית הבדיקה שעיצבתי אני – מדובר לרוב בפסים בצדדים שמאפשרים למנוע קונטרסט יתר שעלול לעוות את התמונה  ארטיפקט ישן שכבר לא משפיע על מסכים מודרנים).

תבניות בדיקה יכולות להיראות גם כמו סדרה של פסים בגוונים שונים (במקרה של S&M, יש גם מספר על כל אחד מהפסים).

מטרת הכיול היא לוודא שניתן במסך לראות את כל ערכי השחור והלבן בבירור המירבי.

חשוב לציין לפני הכיול – על המסך והמקור להיות בעלי ערכים נכונים של BLACK LEVEL. אם מדובר במכשיר שאינו PC, מומלץ להשתמש במצב HDMI HIGH (לפעמים קוראים למצב BLACK LEVEL: NORMAL). אם המקור שלכם הוא PC המצב מסובך יותר ולעיתים קרובות יש להשתמש במצב HDMI LOW או BLACK LEVEL: LOW.

Contrast

נתחיל דווקא ב-contrast. במרבית המקרים נראה את כל גווני הלבן בכל מצבי ה-contrast. במידה ואנחנו מדברים על תצוגה שאינה "נצרבת" (בד"כ מקרנים ומסכי LED/LCD) אין מניעה לשים את הקונטרסט במצב הגבוה ביותר שבו ניתן לראות את כל גווני הלבן. חשוב להבהיר – שצריך לזהות את כל גווני הלבן/אפור-בהיר שמופיעים בתצוגה (במקרה של S&M, המשמעות היא שצריך לראות הבדל בין כל הגוונים בין 216-235).

אם אתם במסך פלזמה, יש כאן טיפה משחק. ככל שהמסך חדש יותר, כך כדאי להפחית את הקונטרסט בכדי לשמר את האיכות של המסך ובכדי למנוע צריבה. מסך חדש לגמרי (פחות מ-200 שעות שימוש) כדאי להשאיר במצב 40%. אחרי שלב זה, אפשר להגביר ל-50 או 60%. אחרי שנה שנתיים של שימוש, אפשר גם להגביר יותר.

עבור ה-TEST PATTERN של W6RZ, שני פסים לבנים מהבהבים זה בסדר גמור. אם אתם רואים גם את השלישי (שהוא WTW) זה בונוס, אבל זה באמת לא משנה.

Brightness

בשביל בדיקה זו אתם צריכים להיות במצב תאורה סביבתי שזהה למצב הצפיה. למי שיש לו שני מצבי צפיה (DAY & NIGHT) אפשר לכייל מצב נפרד לכל אחד מהם. לדוגמא, אם יש למסך שלכם מצב PRO1 ו-PRO2 וניתן להחליף בינהם, זה יכול להיות פיתרון טוב. 

אם אתם מעדיפים, ניתן להשתמש בסנסור התאורה שיש על המסך. במצב זה כיול NIGHT לרוב יספק. כלומר, עליכם לכבות את האורות ולצפות בחושך מוחלט ואז לכייל במצב הזה. כאשר יהיה עוד אור, המסך ממילא יגביר את עוצמות התאורה שלו בהתאם ולכן ישאיר את המסך במצב מכוייל (זה כמובן הסבר פשטני ולא הכי מדוייק, אבל לצורך ההסבר במאמר שכזה הוא מספק בהחלט).

המטרה היא לקבל שחורים הכי טובים שניתן מבלי לאבד פרטים (black clipping).

זו דוגמא ל-black clipping, כלומר שחורים שכהים יתר על המידה יתנו תחושה של קונטרסט גבוה יותר אבל שימו לב מה קרה לכל הפרטים בשיער – הם נעלמו, וחלקים שלמים של השיער הם גוש שחור…

החשכתם את החדר לחלוטין? אוקיי, בשלב הבא נגביר עם ה-Brightness עד שנראה את כל שלושת הפסים מהבהבים (אם יש לכם ב-W6RZ רק שני פסים מהבהבים, משמעות הדבר שיש לכם נגן שמסנן את ה-BTB = ערכי השחורים שהם כאילו שליליים והם שחורים יותר משחור). במקרה של S&M, המטרה היא להבהיר את כל הפסים ללא קשר במספרים שלהם.

עכשיו שאנחנו בבהירות גבוהה, וניתן לראות את כל הפסים, נתחיל להקטין את ה-brightness. עד מתי? במקרה של S&M חשוב לשמור את כל הערכים מעל 15 מהבהבים. במקרה של W6RZ, הפס האמצעי (אם יש לכם 3 פסים) או השמאלי (אם יש לכם 2) יעלם.

עכשיו נגיע לנקודה שבה הורדה בודדת של Brightness תעלים את הפס החשוב (16 ב-S&M כאמור) או תגרום לו להופיע ואתם במקום האידאלי.

עכשיו כדאי לבחון שוב את מצב הקונטרסט ולוודא שלא קלקלנו ושעדיין רואים את מספר הפסים הנכון (2 או 3 פסים ב-W6RZ, ו-235 ומטה ב-S&M).

איך מכיילים במצב שבו אין Test Pattern ידוע?

תאורטית זה לא אפשרי, אבל אפשר לאלתר פיתרון. תחילה, מרבית המכשירים עם HDMI משתמשים באותם ערכים, ולכן אם נניח שכולם מכויילים כראוי (לפחות ברמת ה-Brightness) אפשר לכייל עם דיסק או סטרימר ולבדוק אם זה תקין בממיר של הוט למשל.

אם זה לא המקרה, אפשר לעיתים להשתמש בסרט עם פסים מעל ומתחת (בהנחה שהפסים אינם אפורים, אלא שחורים באמת). בחושך מוחלט מעלים את ה-Brightness עד שהפסים השחורים מעל ומתחת לתמונה הם אפור בהיר. ואז מפחיתים את ה-Brightness עד לנקודה שבה הורדת ה-Brightness אינו משפיע יותר על הפסים – הם נשארים באותו גוון בדיוק.

 

לדיון בנושא: כיצד לכייל את המסך שלכם: Brightness/Contrast


7:00
  /  
21.10.2012
  
מאת: עפר לאור

1