רמקולים B&W PM1 – בנישה משל עצמו

רמקול מדפי יחודי, ש- B&W מייעדים רק לשוק הדו ערוצי. האם הם מנסים לומר לנו משהו?

12:00
  /  
18.10.2012
  
מאת: איתי חזום

על היצרן

B&W או Bowers & Wilkins, הוא אחד מיצרני הרמקולים המוכרים בעולם. החברה שנוסדה ב 1966 על ידי John Bowers (שנפטר ב 1987), יצרה לעצמה שם בכל הקשור לחדשנות הנדסית ועיצובית בעולם הרמקולים. כיום היצרן הוא חלק מהקבוצה B&W Group Ltd שכוללת יצרנים מוכרים בתחום האודיו כמו Rotel ו Classe. את עיקר הבאזז יצרה כמובן B&W עם הצגת דגם הנאוטילוס או "השבלול" ב 1993, שעדיין משמש כספינת הדגל של היצרן. כיום שם הנאוטילוס ממשיך עם סדרת ה 800, שמשאילה טכנולוגיות מאותו הרמקול המקורי. ל B&W כיום מגוון מוצרים רחב ביותר החל מסדרות רמקולים שמחולקות לכמה רמות שונות, דרך רמקולים ל Custom installation, רמקולים מעוצבים, ועד תחנות עגינה ואוזניות.

על הדגם

סדרת ה  PM1 בעצם אינה סדרה, אלא דגם אחד שעומד בפני עצמו. B&W מכוונים את ה PM1 אך ורק לשוק הדו ערוצי, ולכן לא תמצאו רמקול סנטר/סראונד "תואמים". מה לגבי רצפתי? היצרן אומר שאולי בעתיד. הדגם מוצע בגימור Mocha מבריק בלבד (נכון לעכשיו) שמכסה רק את הפאנלים הצדדיים.

מאפיינים טכנולוגיים בדגם:

  • וופר עם ממברנה מסיבי Kevlar: לטענת היצרן החומר מאפשר לוופר להישמע יותר נקי, להתאים לקהל רחב יותר של טעמים על ידי הפחתה של בעיות גלים עומדים, תהודות, ושמירה על קשיחות גבוהה באותו הזמן עם ספיגה גבוהה (B&W אגב, משתמשים ב Kevlar עוד משנות השבעים). בנוסף הוופר כולל כיסוי אבק מסוג חדשני אשר מאפשר ליצרן להפחית את את נקודת ה Break up של הוופר על ידי ספיגה נוספת.
  • טוויטר עם ה Nautilus tapering tubes: או "הצינור שהולך ונהיה צר יותר מסדרת הנאוטילוס". הרעיון שעומד מאחורי זה הוא שופר רק "בהפוך", כלומר במקום להשתמש בשופר כדי להגביר את הסאונד, היצרן משתמש בשופר הפוך כדי להפחית את הסאונד. בנוסף הטוויטר ממוקם מחוץ לתיבה, מה שלטענת B&W, מאפשר לשפר את נושא ה Time allignment עם הוופר. בנוסף, ה Tube של הטוויטר מבודד מהתיבה על ידי ג'ל סינטטי.
  • טוויטר עם טבעת חיזוק דקה מסיבי פחמן, שלפי היצרן, מאפשרת להעלות את נקודת ה Break up של הממברנה אל 40kHz, ולשפר את הביצועים מתחת ל 20kHz. אגב, לפי B&W, הטוויטר מגיע ל -6dB ב 60kHz.
  • Flowport: אם תשימו לב ה Port ב PM1 (ובהרבה דגמים אחרים של היצרן), מכוסה ב Dimples או גומות בדומה לכדור גולף. הרעיון מאחורי זה הוא הפחתה של רעשי מערבולות אוויר שעלולים להיווצר בפתח ה Port, ותגבור טוב יותר של הנמוכים.
  • תיבה מסוג Matrix: תיבה בעלת כלוב של צלעות חיזוק, שלפי B&W מאפשר להוריד את בעיות הרזוננסים למינימום, ועל ידי כך להוריד את הקולורציה של התיבה.

 

 

איכות בנייה

ה B&W PM1 נראה יחודי למדי, ונאה למדי. פאנלים צדדים בגימור עץ מבריק, משתלבים עם התיבה שמתעגלת כלפי מעלה (ומצופה בחומר איכותי למגע), ומסתיימת בטוויטר האופייני לסדרות הגבוהות של היצרן. אלי גם הגיע הסטנד התואם (אופצייה בתוספת תשלום), שבעל אותו הגימור של הרמקול. מלפנים נמצאים הדרייברים שבעלי מסגרת נסתרת, הוופר – אם ילד רק פוזל לכיוון שלו, אני לא רוצה לדמיין…, הטוויטר – שכולל גריל מתכת משלו, והפורט המוכר (עם flare  מכובד). לרמקול מצורף גריל מגנטי, אך לדעתי יותר יפה בלי. בתחתית החלק האחורי נמצאים טרמינלים כפולים שמאפשרים Bi wire/amp למי שמעוניין.

 

 

מפרט טכני

  • תצורה: 2way.
  • טוויטר: 25mm כיפתי, ממברנה מאליומיניום.
  • וופר: 130mm, ממברנה מ Kevlar.
  • תדר חיתוך בקרוסאובר: 4kHz.
  • עכבה נומינלית: 8Ω.
  • טווח תדרים: 48Hz-22kHz  ±3dB.
  • רגישות: 84dB.
  • עוצמת הגברה מומלצת: 30-100W.
  • מידות: גובה 331mm, רוחב 191mm, עומק 250mm.
  • משקל: 9.3kg.

 

 

מדידות

עכבה

למי שלא יודע, העכבה (או Impedance) זו בעצם ההתנגדות של הרמקול שבו זורם זרם חילופין או AC (בשונה מזרם ישר או DC). מדובר על עכבה ולא התנגדות (או Resistance), מכיון שזו משתנה עם התדר ואינה קבועה.

העכבה של הרמקול מסוגלת לומר לנו כל מיני דברים:

  • עד כמה קשה "להניע" את הרמקול, או במילים אחרות האם הרמקול יזדקק למגבר "בשרני" על מנת לעבוד במיטבו? אמנם נהוג לומר שרמקול כלשהו הוא נניח 8Ω, אבל בפועל מכיון שהעכבה משתנה עם התדר, גם רמקול שמוגדר כ 8Ω יכול להציג בתדרים מסויימים עכבה הרבה יותר נמוכה או הרבה יותר גבוהה. נוסף על כך צריך לשים לב גם לפאזה בכל תדר, מכיון שבעכבה מסויימת, הפאזה יכולה להיות קיצונית, מה שעוד יותר מעמיס על המגבר (זה יותר משחק תפקיד בערכים מתחת ל 6Ω ).
  • עכבה מאפשרת לנו לראות את תדר הכיוון של הפורט ברמקול (שמוצג כשקע בין שתי גבעות), או לחילופין את תדרי הכיוון של שופרים.
  • עכבה מאפשרת לנו לזהות בעיות של רזוננסים בתיבה, אלו בדר"כ מופיעים כבליטות קטנות לרוב באיזור המידריינג'.


קו שחור: עכבה
קו אדום: פאזה

ה PM1 אינו רמקול קשה להנעה יחסית לממוצע, כאשר העכבה  המינימלית היא 4.5Ω ב 190Hz (מעט נמוך מהגדרת היצרן של 5.1Ω). תדר הכיוון של הפורט הוא 55Hz, והגרף עצמו נקי לגמרי מבליטות שבדר"כ עלולות להעיד על רזוננסים בתיבה. היחס בין הפיק ב 2.1kHz לתדרים אחרים, עלול לגרום לרמקול להיות מעט בהיר יותר באיזור הזה, עם מגברים בעלי עכבת יציאה גבוהה (בעיקר מגברי שפורפרות).

דרייברים


קו אדום: טוויטר
קו ירוק: וופר
קו כחול: פורט

נקודת החיתוך נראית נמוכה מהגדרות היצרן,הטוויטר כולל פיק רחב שמתרכז מעט מתחת ל 10kHz, הוופר חלק למדי בתחום העבודה שלו. העליה בעוצמה מתחת ל 1kHz נובעת מפיצוי בקרוסאובר (אופייני כמעט לכל רמקול 2way שהוופר שלו נמדד מקרוב), תחום העבודה של הפורט יחסית חלק למעט מספר רזוננסים, אך אלו די נמוכים בעוצמה.

דרייברים מאוחד

בסה"כ תוצאה יפה, עם נטייה לצד המעט בהיר יותר.

השפעת גריל

הגריל של ה PM1 לא היה ברשותי, ולכן לא בוצעו המדידות הרלוונטיות, אך מכיון שהטוויטר נמצא מעל התיבה, ודי רחוק מהגריל, אני בספק אם תהיה לו השפעה.

חלון האזנה בנקודת הישיבה

ממוצע מוחלק של תשע מדידות לכל רמקול בנקודת ההאזנה. תוצאה מאוזנת למדי כבר מ 600Hz. העליות/ירידות בתדרים הנמוכים הם תוצר של החדר (הנושא משתנה מחדר לחדר, תלוי במיקום הרמקול ונקודת ההאזנה).

האזנה

ציוד

  • ממיר DAC/ קדם מגבר: Burson audio HA-160D.
  • מגבר הספק: Sanders sound systems – Magtech.
  • אינטרקונקט: HiDiamond – D4.
  • כבל רמקול: HiDiamond – D4.
  • כבלי חשמל: Audience – PowerChord.

האזנה נעשתה בסלון ישראלי ממוצע, 3.25 מטר רוחב על 10.5 מטר אורך (7.5 בנקודה מסויימת). נקודת ההאזנה היתה במרכז החדר לאורכו (מספר מטרים מהקיר האחורי), כל רמקול כחצי מטר מהקיר הצדדי, ומספר מטרים מהקיר האחורי. צורת ההאזנה הזו (שאינה משמשת ביום יום) נבחרה מכיון שככה התקבלה התוצאה הכי מאוזנת באותו החדר. הרמקולים במבחן עבדו ללא הגרילים. בכל האזנה במבחן הקבוצתי נעשה שימוש פחות או יותר באותם קטעי המוזיקה, על מנת לשמור על עקביות.

על מנת לתאר במילים יפות את חווית ההאזנה שלי קיים פה ושם שימוש במונחים סובייקטיביים כמו בהיר/קטיפתי/חד/במה וכו', אלו נתונים לפרשנות אישית, ולכן אינם תמיד מתארים את מה שאתם חושבים שזה אומר. מדובר על הרשמים האישיים שלי, עם המוזיקה שאני בחרתי, עם הציוד שברשותי, וחדר ההאזנה שלי, ולמישהו אחר עם טעם מוזיקלי אחר, ציוד אחר, וחדר אחר הרמקולים יכולים להישמע שונה לגמרי, אז נא לקחת את זה בחשבון. מי שרוצה לדעת אם הרמקולים נשמעים לטעמו פשוט יצטרך ללכת ולהאזין להם.

עם Money for nothing של Dire Straits, ה PM1 נשמע קריספי וקצבי, הגיטרות אולי מעט נבלעו ברקע, הנמוכים היו פאנצ'ים אך ללא טפיחה. Hotel california בהופעה חיה של Eagles היה חד אבל לא חצוף לגמרי, הקולות היו ברורים ודווקא לא קדמיים מדי, הכלים תפסו מיקום טוב בבמה, והקיק באס נשמע מוצלח יחסית לגודל הרמקול.

Aldebaran של Enya היה חלקלק, כלים מאוזנים למדי, מצד אחד בעל תחושת עומק, מצד שני עם במה מעט צרה. אותה תחושת עומק המשיכה עם Calling you של Jevetta Steele, והזמרת הרגישה כאילו מרחפת ברקע, אך לא Laidback. עם Would You Break My Heart של Sara K משהו נשמע לי מעט מנופח מדי, אולי הקול של הזמרת, אולי הקול בשילוב עם הגיטרות, אבל הפרדת הכלים עדיין היתה מוצלחת, והגוון הכללי היה קריספי דיו. Enya נשמעה גדולה למדי בקטע Aniron, כאילו פורצת מגבולות הרמקול, אך התוצר השני היה שהיא גם נשמעה מעט קדמית מדי. אלקטרוניקה כמו Love is my condition של Faithless נשמע לי יחסית בהיר, אולי מקורצף מדי, אך עם מיד באס טוב. הקטע היה עמוס אבל בכל זאת נקי.

עם Dance to the drums again של Cassandra wilson היתה בו זמנית הרגשה של חמימות ואווריריות, הקול היה קטיפתי, והבאס היה מוצלח, רק הבמה נשמעה לי מעט צרה, אך זה לא ממש פגם בהנאה. Gotcha החי של Patricia barber היה סקסי, אפלולי (במובן החיובי), עם קונטרה מעט קטן ממה שרציתי, אבל שוב, זה לא ממש פגם בהאזנה. בתנאי ההאזנה שלי, ה PM1 נשמע לי כרמקול פתוח, לא מסתיר ממני דברים, אבל גם לא מנסה לדחוף לי אותם בכוח, מתאים לדעתי למי שמחפש רמקול לא משעמם להאזנה, אבל לא כזה שהוא צבוע.

 

סיכום

ה PM1 יושב במשבצת משל עצמו בליין הגדול של B&W ועושה רושם שהוא מנצל זאת לטובה. עיצוב יוקרתי (בעל ערך WAF גבוה), איכות בנייה מעולה, וסאונד שרוצה לערב אותך, הם מתכון שיהיה טעים להרבה אנשים.

מחיר מומלץ לצרכן: 16,900 ש"ח.

תודה ליבואן Top audio על השאלת הרמקולים לטובת הכתבה

לדיון בנושא: רמקולים B&W PM1 – בנישה משל עצמו


12:00
  /  
18.10.2012
  
מאת: איתי חזום

1