רמקולים: Tannoy revolution signature DC6 – המהפכה הבריטית

עם מורשת ותיקה, ועשרות שנים של שימוש בדרייבר קואקסיאלי, האם ה DC6 יעשה כבוד לרמקולים שבאו לפניו?

12:00
  /  
16.10.2012
  
מאת: איתי חזום

על היצרן

Tannoy הוא יצרן רמקולים ותיק, אשר החל את דרכו ב 1926 בלונדון כ Tulsemere Manufacturing Company. מייסד החברה – Guy Fountain לבסוף החליט על השם Tannoy שהוא שילוב של שתי המילים Tantalum alloy – סוג של מתכת. החברה יצרה לעצמה שם עוד במלחמת העולם השנייה עם אספקת מערכות PA  לכוחות הצבא הבריטי, אך סימן ההיכר העיקרי של החברה הוא הדרייברים הקואקסיאלים שלה, שידועים יותר כ "Dual Concentric" (המילה Concentric מתאימה גם לתיאור של כל רמקול קואקסיאלי), בהם החברה עושה שימוש רחב גם היום. לטענת Tannoy, הם היו הראשונים שהחלו להשתמש בקונספט של טוויטר משולב בוופר. מאז 2002, Tannoy מהווים חלק מקבוצתTC  הדנית, שעזרה לחברה להאיץ ולשפר את כל נושא המחקר ופיתוח. היצרן פונה לשווקים רבים ומייצר בנוסף לרמקולים ביתיים, גם רמקולים ל PA, ומוניטורים אולפניים. בצד הביתי, החברה מייצרת רמקולים ביתיים סטנדרטיים, סאטליאטים, ורמקולים In wall/celling, כאשר המגוון מכסה גם דגמים פשוטים, וגם רמקולים יוקרתיים בעלי עיצוב קלאסי כגון סדרת ה Prestige ו Kindom royal.

 

 

על הדגם

סדרת ה Revolution Signature ממוקמת אי שם באמצע, ומהווה גרסה משופרת לסדרת ה Revolution. הליין כולל שני מדפיים, שני רצפתיים, ושני סנטרים (סאבוופר, וסראונד קיימים בסדרות נפרדות). כל הדגמים מוצעים בשני גימורי עץ – Light Oak או Espresso.

מאפיינים טכנולוגים בסדרה:

  • דרייבר "Dual Concentric": הדרייבר הקואקסיאלי של Tannoy הוא בעצם Concentric לכל דבר, אבל ישנם שני דברים שעושים אותו מעט שונה מקואקסיאלים אחרים: הטוויטר ממוקם מאחורי ה Motor של הוופר – אלמנט שנפוץ יותר בקואקסיאלים מתחום ה PA (לעומת טוויטרים שיושבים בתוך/מעל ל Motor כמו ברמקולים ביתיים/לרכב), כאשר בנוסף יש מעל הממברנה של הטוויטר Waveguide ש Tannoy מכנים "Tulip", שבמקרה הזה דואג לפיזור סאונד אחיד יותר. היתרונות של דרייברים מהסוג הזה ברורים: מקבלים רמקול עם מקור סאונד אחד או Point source, פיזור סאונד אחיד תודות לממברנה של הוופר שמשמשת כ Waveguide (בנוסף לזה שמעל הטוויטר במקרה הזה), ופיצוי אקוסטי לטוויטר שמאפשר להפחית את העיוותים, ואף לחתוך את הטוויטר יותר נמוך.
  • טוויטר מסוג WideBand: טוויטר בעל ממברנה מטיטניום בעובי של 25 מיקרון, שמסוגל להפיק תדרים עד ל 54kHz. בנוסף, Tannoy טוענים שהטכנולוגיה מאפשרת להפחית שגיאות בפאזה, ולשפר את הביצועים מתחת ל 20kHz.
  • תיבה מעוקלת להפחתה של רזוננסים והחזרים פנימיים בתוך התיבה, בנוסף, ישנם חיזוקים פנימיים מסוג DMT או "Differential Material Technology", שמאפשרים הורדה של הקולורציה מהתיבה למינימום.
  • טרמינל "אדמה": טרמינל חמישי יחודי שמחובר למסגרת של הדרייבר, ועל ידי כך מבודד אותו ומאפשר הפחתה של רעשי RF.

 

 

איכות בנייה

ה Revolution Signature DC6 הוא מדפי בגודל ממוצע, והגדול יותר בהיצע של הסדרה. בלי קשר לסאונד, אני ממליץ להסיר את הגריל על מנת לראות את הדרייבר הנאה עם המסגרת הכסופה (ברגים מוסתרים), ו Waveguide ה Tulip. התיבה עצמה מעוקלת בהתאם לצו האופנה הנוכחי, אבל הגימור (espresso במקרה שלי), מושלם ככל שיהיה, היה לדעתי משעמם ולא חיזק את העיצוב היפה של התיבה והדרייבר. מתחת לדרייבר ישנו פורט מלבני/מעוגל עם Flare מעל הממוצע. הגריל המצורף הינו מגנטי ונצמד היטב. ממאחור נמצאים טרמינלים כפולים שמאפשרים Bi wire/amp למי שמעוניין, וטרמינל האדמה היחודי.

מפרט טכני

  • תצורה: 2way.
  • טוויטר: 25mm, ממברנה מטיטניום.
  • וופר: 150mm, ממברנה מ Treated paper pulp.
  • תדר חיתוך בקרוסאובר: 1.8kHz.
  • עכבה נומינלית: 8Ω.
  • טווח תדרים:46Hz-35Khz -6dB .
  • רגישות: 88dB.
  • עוצמת הגברה מומלצת: 20-150W.
  • עוצמת הגברה מקסימלית: 75W נומינלי, 300W פיק.
  • מידות: גובה 365mm, רוחב 226mm, עומק 225mm.
  • משקל: 7.2kg.

 

 

מדידות

עכבה

למי שלא יודע, העכבה (או Impedance) זו בעצם ההתנגדות של הרמקול שבו זורם זרם חילופין או AC (בשונה מזרם ישר או DC). מדובר על עכבה ולא התנגדות (או Resistance), מכיון שזו משתנה עם התדר ואינה קבועה.

העכבה של הרמקול מסוגלת לומר לנו כל מיני דברים:

  • עד כמה קשה "להניע" את הרמקול, או במילים אחרות האם הרמקול יזדקק למגבר "בשרני" על מנת לעבוד במיטבו? אמנם נהוג לומר שרמקול כלשהו הוא נניח 8Ω, אבל בפועל מכיון שהעכבה משתנה עם התדר, גם רמקול שמוגדר כ 8Ω יכול להציג בתדרים מסויימים עכבה הרבה יותר נמוכה או הרבה יותר גבוהה. נוסף על כך צריך לשים לב גם לפאזה בכל תדר, מכיון שבעכבה מסויימת, הפאזה יכולה להיות קיצונית, מה שעוד יותר מעמיס על המגבר (זה יותר משחק תפקיד בערכים מתחת ל 6Ω ).
  • עכבה מאפשרת לנו לראות את תדר הכיוון של הפורט ברמקול (שמוצג כשקע בין שתי גבעות), או לחילופין את תדרי הכיוון של שופרים.
  • עכבה מאפשרת לנו לזהות בעיות של רזוננסים בתיבה, אלו בדר"כ מופיעים כבליטות קטנות לרוב באיזור המידריינג'.


קו שחור: עכבה
קו אדום: פאזה

ה Revolution Signature DC6 הוא רמקול יחסית קל להנעה, כאשר העכבה הכי נמוכה היא 5Ω ב 210Hz. תדר הכיוון של הפורט הוא 50Hz, כאשר ישנו הבדל גדול למדי בין שני הפיקים ליד תדר הכיוון של הפורט, מה שמעיד על כיוון לא אידיאלי. קיימת בליטה אחת קטנה למדי ב 600Hz, זו עלולה להעיד על בעיה קלה של רזוננסים בתיבה. היחס בין הפיק ב 2.75kHz לתדרים אחרים, עלול לגרום לרמקול להיות מעט בהיר יותר באיזור הזה, עם מגברים בעלי עכבת יציאה גבוהה (בעיקר מגברי שפורפרות).

דרייברים


קו אדום: טוויטר
קו ירוק: וופר
קו כחול: פורט

נקודת החיתוך נופלת מעט נמוך מהגדרות היצרן, הוופר יחסית חלק בתחום העבודה שלו, אבל הטוויטר כולל עמק באיזור של 6-16kHz עם שקע חד ב 10kHz (בדקתי, והעניין קיים גם ברמקול השני). העליה בעוצמה מתחת ל 1kHz נובעת מפיצוי בקרוסאובר (אופייני כמעט לכל רמקול 2way שהוופר שלו נמדד מקרוב), כאשר לא ניתן לראות בגרף הוופר את השקע שמראה על תדר הפורט. הפורט יחסית חלש בעוצמה, ורחב מדי באיזור הכיוון שלו, מה שמעיד על יחס דרייבר/תיבה/פורט לא סטנדרטי. בנוסף בפורט ישנו רזוננס ב 850Hz, ומכיון שהפורט נמצא מלפנים הנושא עלול להשפיע טיפה על הצבע הכללי של הרמקול.

דרייברים מאוחד

תוצאה די חלקה מלבד התחום העליון של הטוויטר, שעלול לתת לרמקול תחושה של יובש בגבוהים.

השפעת גריל


קו אדום: ללא גריל
קו שחור: עם גריל

הגריל ב DC6 משפיע מעט למדי. להאזין עם הגריל לא יהיה נושא קריטי.

חלון האזנה בנקודת הישיבה

ממוצע מוחלק של תשע מדידות לכל רמקול בנקודת ההאזנה. כצפוי התחום הגבוה מתגלגל כבר מ 6.5Khz, כאשר אותו הדבר נאמר על הנמוכים שמתגלגלים מ 200Hz. העליות/ירידות בתדרים הנמוכים הם תוצר של החדר (הנושא משתנה מחדר לחדר, תלוי במיקום הרמקול ונקודת ההאזנה).

בדיקת מיקומים לשיפור התדרים הנמוכים


קו שחור: מיקום האזנה
קווים צבעוניים: מיקומים נוספים

עם רמקול כמו ה Revolution Signature DC6 שבעל איזון מעט קל בנמוכים, החלטתי לעשות בדיקה נוספת בה ניתן לראות את השפעת המיקום על תפוקת הנמוכים של הרמקול. הנחת הרמקול לרוחב החדר (30cm מהקיר האחורי, עם נקודות האזנה שונות לרוחב החדר) מראה בתחילה משהו שנראה כמו "שיפור" בנמוכים, אבל מומלץ להיזהר – קודם כל הבליטות באיזור ה 50Hz ו 100Hz הן תוצר של החדר, ולא הבאסים הטבעיים של הרמקול. הבליטות האלו אכן תורמות להרגשה של יותר באסים, אבל באות על חשבון האיזון הכללי ואיכות הנמוכים (ואני לא מתייחס בכלל להשפעה של המיקום על המידריינג'/גבוהים). הגרף השחור בסופו של דבר העניק את התוצאה הנאמנה יותר, אך כל חדר והתוצאה שלו, וכל מאזין והטעם שלו.

האזנה

ציוד

  • ממיר DAC/ קדם מגבר: Burson audio HA-160D.
  • מגבר הספק: Sanders sound systems – Magtech.
  • אינטרקונקט: HiDiamond – D4.
  • כבל רמקול: HiDiamond – D4.
  • כבלי חשמל: Audience – PowerChord.

האזנה נעשתה בסלון ישראלי ממוצע, 3.25 מטר רוחב על 10.5 מטר אורך (7.5 בנקודה מסויימת). נקודת ההאזנה היתה במרכז החדר לאורכו (מספר מטרים מהקיר האחורי), כל רמקול כחצי מטר מהקיר הצדדי, ומספר מטרים מהקיר האחורי. צורת ההאזנה הזו (שאינה משמשת ביום יום) נבחרה מכיון שככה התקבלה התוצאה הכי מאוזנת באותו החדר. הרמקולים במבחן עבדו ללא הגרילים. בכל האזנה במבחן הקבוצתי נעשה שימוש פחות או יותר באותם קטעי המוזיקה, על מנת לשמור על עקביות.

על מנת לתאר במילים יפות את חווית ההאזנה שלי קיים פה ושם שימוש במונחים סובייקטיביים כמו בהיר/קטיפתי/חד/במה וכו', אלו נתונים לפרשנות אישית, ולכן אינם תמיד מתארים את מה שאתם חושבים שזה אומר. מדובר על הרשמים האישיים שלי, עם המוזיקה שאני בחרתי, עם הציוד שברשותי, וחדר ההאזנה שלי, ולמישהו אחר עם טעם מוזיקלי אחר, ציוד אחר, וחדר אחר הרמקולים יכולים להישמע שונה לגמרי, אז נא לקחת את זה בחשבון. מי שרוצה לדעת אם הרמקולים נשמעים לטעמו פשוט יצטרך ללכת ולהאזין להם.

עם Dance to the drums again של Cassandra wilson, ה DC6 אמנם הפיקו במה רחבה, אך הכלים לא היו ברורים מספיק, הזמרת היתה מוגדרת אבל כאילו מישהו החליט לפלטר את מיתרי הקול שלה, והבאס (שלא דורש הרבה בקטע הזה) הפתיע בחוסרו. אותה תחושה קיבלתי עם Aldebaran של Enya, יותר מדי Laidback, וכתוצאה מזה עם הפרדת כלים לא מספקת. ב Gotcha החי של Patricia Barber הקולות היו מעט יותר מוצלחים, קטיפתיים ונקיים, אבל האיזון בבמה היה של זמרת שעומדת יותר מדי מלפנים, ונגנים שיושבים יותר מדי מאחור ברקע.

הגיטרה בפתיחה של Hotel california מההופעה של Eagles, נשמעה קצת "קופסאתית", הגבוהים בהמשך היו חלקים, והבאס, הוא היה שם, אבל היה חסר כל Impact. כל זה גרם לשיר להישמע מעט כמו הופעה שאחריה צריך לעשות שיחה עם הסאונדמן. ב Aniron משר הטבעות, Enya נשמעה קדמית למדי, אך האופי הכללי היה גם רגוע למדי, בנוסף היתה חסרה לי תחושת של Space.

עם קטע אלקטרוני כמו Love is my condition של Faithless ה DC6 עמד בעומס, אבל לא נשמע מספיק פתוח, ובקטע Cajun lunch של OST & Kjex האיזון לא היה מספק לטעמי, וגרם לקטע להישמע מעט רזה וקופסאתי. אם ה Tannoy Revolution DC6 תוכנן מראש להישמע ככה אני לא יודע, אבל לדעתי בתנאי ההאזנה שלי הוא פשוט מגביל את עצמו להקלטות בהירות בלבד, ו/או ידרוש בחירת ציוד בהתאם על מנת לא להישמע חסר מדי בקצוות של תחום העבודה שלו. 

סיכום

אני אוהב רמקולים קואקסיאלים (יש לי זוג), מבחינה טכנית הם עדיפים על וופר וטוויטר נפרדים, ו Tannoy הם מהבולטים בתחום הזה, אבל לצערי ה Revolution DC6 אכזבו אותי. הם בנויים טוב, נראים טוב, ומנסים לעשות דברים מעט שונה, אבל במקרה הזה חשוב לבדוק איך הם משתלבים עם הציוד שלכם, ואם הם בכלל קולעים לטעם שלכם.

מחיר מומלץ לצרכן: 7990 ש"ח

תודה ליבואן ט.ר על השאלת הרמקולים לטובת הכתבה

לדיון בנושא: רמקולים: Tannoy revolution signature DC6 – המהפכה הבריטית


12:00
  /  
16.10.2012
  
מאת: איתי חזום

1