רמקולים Sonus Faber Toy Monitor – בונג'ורנו לילד הקטן במשפחה

הנציגות האיטלקית היחידיה במבחן הקבוצתי. דבר אחד בטוח, ה Toy הוא ממש לא עוד צעצוע. 

15:00
  /  
10.10.2012
  
מאת: איתי חזום

על היצרן

Sonus faber הוא יצרן רמקולים איטלקי' שנוסד ב 1983 על ידי Franco Serblin, שגם כיום מכהן כמעצב הראשי והכוח שמניע את החברה. השם Sonus faber לקוח מהשפה הלטינית, ומשמעותו היא "סאונד בעבודת יד". החברה מתכננת רמקולים על פי שלושה עקרונות: פיתוח דרייברים – Sonus טוענים שהם מתייחסים לדרייברים ברמקול כמו שמתייחסים למנוע ברכבים של פרארי, פיתוח קרוסאובר – המפתח לפי Sonus הוא שימוש בקרוסאובר פשוט ולא מורכב (משהו שלטענתם מתאפשר להם תודות לפיתוח ושימוש בדרייברים טובים), פיתוח תיבות: לדברי היצרן, הם משקיעים מחשבה לא רק בהפחתה של רזוננסים בתיבות של הרמקולים שלהם, אלא אף "מכוונים" אותן ככה שאותם רזוננסים יוכלו לתרום לסאונד. כיום היצרן מתרכז בחמישה סדרות רמקולים שפונות יותר לקהל הדו ערוצי, החל מסדרת הכניסה –  TOY, ועד לדגם הדגל – Aida, כאשר עדיין אפשר למצוא אצלם דגמי סנטר, ואף סאבוופר.

על הדגם

סדרת ה TOY היא סדרת הכניסה של Sonus faber. הליין המינימליסטי כולל שלושה דגמים: מדפי, רצפתי, וסנטר. מבחר הגימור כולל שני גימורים בעור מלא – שחור או לבן, וגימור עור שחור עם פאנלים צדדיים מ Walnut.

מאפיינים טכנולוגיים בסדרת ה TOY:

  • טוויטר מסוג ראדיאטור טבעתי, עם מגנט נאודימיום. היצרן מתאר את הטוויטר כ Ultra Dynamic.
  • תיבה עם פאנלים צדדיים "מופרדים", על מנת לשלוט על רזוננסים וגלים עומדים.
  • קרוסאובר Non-resonant מסוג Third order (18dB), בעל מאפייני פאזה אופטימלים לשם הפקה נאמנה של תחושת מרחב וזמן.

 

 

איכות בנייה

ה Toy Monitor הוא הרמקול הקטן ביותר ש Sonus faber מייצרים. מדובר באחד הרמקולים הקטנים ביותר במבחן הקבוצתי אבל בהחלט לא בעל "חזות" קטנה (ה Toy Monitor יכול גם בכיף לשמש כרמקול שולחני בחדר עבודה או בחדר שינה). קטן קטן, אבל Sonus faber בשום אופן לא ניסו לחתוך פינות בכל הקשור לעיצוב או גימור, וה Toy Monitor הוא לדעתי הרמקול הכי אלגנטי במבחן הזה, ובמיוחד בגרסה שהגיעה אלי –  עם גימור עור שחור (מושלם), פאנלים צדדיים מ Walnut, וצורה בה שום פאנל (חוץ מהתחתית) אינו ישר, הרמקול הזה פשוט נראה יוקרתי לכל דבר. בחזית נמצא הטוויטר, מדובר על דגם במקור מיצרן הדרייברים Vifa, אבל עם ה Phase Plug שמאפיין את הדגמים היוקרתיים יותר של Scanspeak, כתוצאה מזה, כל ילד סקרן שינסה לדחוף את האצבע שלו ישירות על הטוויטר הולך להתחרט על זה (למרות שהממברנה עצמה עדיין פגיעה). הוופר הקטן מצד שני, לא יעמוד במתקפה ישירה, כאשר הגריל המצורף יספק הגנה סבירה. ממאחור נמצא הפורט הקטן (כמעט ללא Flare), וזוג אחד בלבד של טרמינלים.

מפרט טכני

  • תצורה: 2way.
  • טוויטר: 25mm, מסוג ראדיאטור טבעתי.
  • וופר: 110mm, ממברנה מ Coated cellulose.
  • תדר חיתוך בקרוסאובר: 4.5kHz.
  • עכבה נומינלית: 8Ω.
  • טווח תדרים:60Hz-25Khz   (לא נאמר באיזה טווח עוצמה)..
  • רגישות: 87dB.
  • עוצמת הגברה מקסימלית: 20-100W.
  • מידות: גובה 265mm, רוחב 185mm, עומק 270mm.
  • משקל: 4.9kg.

 

 

 

 

מדידות

עכבה

למי שלא יודע, העכבה (או Impedance) זו בעצם ההתנגדות של הרמקול שבו זורם זרם חילופין או AC (בשונה מזרם ישר או DC). מדובר על עכבה ולא התנגדות (או Resistance), מכיון שזו משתנה עם התדר ואינה קבועה.

העכבה של הרמקול מסוגלת לומר לנו כל מיני דברים:

  • עד כמה קשה "להניע" את הרמקול, או במילים אחרות האם הרמקול יזדקק למגבר "בשרני" על מנת לעבוד במיטבו? אמנם נהוג לומר שרמקול כלשהו הוא נניח 8Ω, אבל בפועל מכיון שהעכבה משתנה עם התדר, גם רמקול שמוגדר כ 8Ω יכול להציג בתדרים מסויימים עכבה הרבה יותר נמוכה או הרבה יותר גבוהה. נוסף על כך צריך לשים לב גם לפאזה בכל תדר, מכיון שבעכבה מסויימת, הפאזה יכולה להיות קיצונית, מה שעוד יותר מעמיס על המגבר (זה יותר משחק תפקיד בערכים מתחת ל 6Ω ).
  • עכבה מאפשרת לנו לראות את תדר הכיוון של הפורט ברמקול (שמוצג כשקע בין שתי גבעות), או לחילופין את תדרי הכיוון של שופרים.
  • עכבה מאפשרת לנו לזהות בעיות של רזוננסים בתיבה, אלו בדר"כ מופיעים כבליטות קטנות לרוב באיזור המידריינג'.


קו שחור: עכבה
קו אדום: פאזה

ה Toy Monitor הוא רמקול קל להנעה, כאשר העכבה הכי נמוכה היא 6.3Ω ב 320Hz. תדר הכיוון של הפורט הוא 50Hz (לי זה נראה נמוך מדי לרמקול כזה), כאשר ישנו הבדל יחסית גדול בין שני הפיקים ליד תדר הכיוון של הפורט, מה שמעיד על כיוון לא אידיאלי. קיימת בליטה אחת קטנה ב 570Hz, ואחת גדולה יותר ב 1150Hz, אלו עלולות להעיד על בעיה של רזוננסים בתיבה.

דרייברים


קו שחור: טוויטר + וופר
קו כחול: פורט

ללא שני זוגות של טרמינלים, אי אפשר לראות את נקודת החיתוך, אבל מבט בגרף דווקא מראה שהטוויטר מעט בולט יותר בנקודת החיתוך שהגדיר היצרן, ככה שסביר להניח שזו הנקודה. שני הדרייברים חלקים למדי בתחום העבודה שלהם. העליה בעוצמה מתחת ל 1kHz נובעת מפיצוי בקרוסאובר (אופייני כמעט לכל רמקול 2way שהוופר שלו נמדד מקרוב), אך במקרה הזה היא מעט חלשה יחסית, ועלולה לתת לרמקול תחושה של באס מעט רזה. הפורט נקי לחלוטין בתחום העבודה שלו.

דרייברים מאוחד

בסה"כ תוצאה מאוזנת למדי, אבל לדעתי הפורט מכוון נמוך מדי יחסית לדרייבר ונפח התיבה, והתוצאה היא שהרמקול יורד נמוך, אבל עושה זאת בעוצמה הרבה יותר נמוכה, וזה בא על חשבון דברים אחרים.

השפעת גריל


קו אדום: ללא גריל
קו שחור: עם גריל

הגריל אינו ממש עוזר, ומעט מלכלך את תחום העבודה של הטוויטר. ההמלצה היא להאזין ללא הגריל.

חלון האזנה בנקודת הישיבה

ממוצע מוחלק של תשע מדידות לכל רמקול בנקודת ההאזנה. התחום מעל ל 1.5kHz הוא יחסית מאוזן, עם ירידה הדרגתית בעוצמה. ה Toy Monitor כצפוי, אינו יורד נמוך יורד, ומתגלגל החל מ 200Hz. העליות/ירידות בתדרים הנמוכים הם תוצר של החדר (הנושא משתנה מחדר לחדר, תלוי במיקום הרמקול ונקודת ההאזנה).

בדיקת מיקומים לשיפור התדרים הנמוכים


קו שחור: מיקום האזנה
קווים צבעוניים: מיקומים נוספים

עם רמקול שדל בנמוכים כמו ה Toy Monitor, החלטתי לעשות בדיקה נוספת בה ניתן לראות את השפעת המיקום על תפוקת הנמוכים של הרמקול. הנחת הרמקול לרוחב החדר (30cm מהקיר האחורי, עם נקודות האזנה שונות לרוחב החדר) מראה בתחילה משהו שנראה כמו "שיפור" בנמוכים, אבל מומלץ להיזהר – קודם כל הבליטות באיזור ה 50Hz ו 100Hz הן תוצר של החדר, ולא הבאסים הטבעיים של הרמקול. הבליטות האלו אכן תורמות להרגשה של יותר באסים, אבל באות על חשבון האיזון הכללי ואיכות הנמוכים (ואני לא מתייחס בכלל להשפעה של המיקום על המידריינג'/גבוהים). במקרה של הגרף הכחול, הנמוכים ב 53Hz באים על חשבון חלק מהתדרים הגבוהים יותר. הגרף השחור בסופו של דבר העניק את התוצאה הנאמנה יותר, אך כל חדר והתוצאה שלו, וכל מאזין והטעם שלו.

האזנה

ציוד

  • ממיר DAC/ קדם מגבר: Burson audio HA-160D.
  • מגבר הספק: Sanders sound systems – Magtech.
  • אינטרקונקט: HiDiamond – D4.
  • כבל רמקול: HiDiamond – D4.
  • כבלי חשמל: Audience – PowerChord.

האזנה נעשתה בסלון ישראלי ממוצע, 3.25 מטר רוחב על 10.5 מטר אורך (7.5 בנקודה מסויימת). נקודת ההאזנה היתה במרכז החדר לאורכו (מספר מטרים מהקיר האחורי), כל רמקול כחצי מטר מהקיר הצדדי, ומספר מטרים מהקיר האחורי. צורת ההאזנה הזו (שאינה משמשת ביום יום) נבחרה מכיון שככה התקבלה התוצאה הכי מאוזנת באותו החדר. הרמקולים במבחן עבדו ללא הגרילים. בכל האזנה במבחן הקבוצתי נעשה שימוש פחות או יותר באותם קטעי המוזיקה, על מנת לשמור על עקביות.

על מנת לתאר במילים יפות את חווית ההאזנה שלי קיים פה ושם שימוש במונחים סובייקטיביים כמו בהיר/קטיפתי/חד/במה וכו', אלו נתונים לפרשנות אישית, ולכן אינם תמיד מתארים את מה שאתם חושבים שזה אומר. מדובר על הרשמים האישיים שלי, עם המוזיקה שאני בחרתי, עם הציוד שברשותי, וחדר ההאזנה שלי, ולמישהו אחר עם טעם מוזיקלי אחר, ציוד אחר, וחדר אחר הרמקולים יכולים להישמע שונה לגמרי, אז נא לקחת את זה בחשבון. מי שרוצה לדעת אם הרמקולים נשמעים לטעמו פשוט יצטרך ללכת ולהאזין להם.

Enya נשמעה מעט קדמית מדי ב Aniron, אבל עדיין מקסימה וקטיפתית אם תרצו. Cassandra wilson ב Dance to the drums again ישבה במיקום טוב בבמה, הסאונד היה חלק כמשי, אולי אפילו מעט Laidback, הקטע אינו ממש תובעני בנמוכים אבל עדיין היה חסר לי פאנץ'. קטע כמו Aldebaran של Enya נשמע לי אולי מעט חם מדי, לא היתה מספיק תחושת מרחב, אבל עדיין נעים יחסית להאזנה.

הנמוכים בגרסה החיה של Hotel california מ Eagles היו שם, הם פשוט היו חלשים מדי, מלבד זה לסאונד היה אפקט של חמימות יחסית, אבל למרות זאת לקולות וכלים היתה נטייה לבלוט (אולי אפילו טיפה יותר מדי פה ושם). הקלידים ב Jericho של Simply red היו ברורים, הסאונד היה חלק, תחושה של במה רחבה, זמר בקדמת הבמה, איזון טוב בסה"כ. ב Gotcha החי של Patricia Barber, הקולות היו קטיפתיים כמשי, הסאונד היה חושפני אבל לא חצוף מדי, הקונטרה היה בעל נוכחות קטנה מדי, כאילו מישהו כעס על הנגן ותקע אותו בפינה חשוכה… הרגשה דומה היתה לי עם Would you Break my Heart של Sara K, סאונד חמים בסה"כ, חלק ומעודן, אבל מעט חסר נפח וגודל.

Love is my condition של Faithless היה מרחבי ועמוק, פחות עמוס מבדר"כ, אבל חסר פאנץ'. כנ"ל Cajun Lunch של OST & Kjex, שהיה אמנם יותר צר בהשוואה, אבל הנמוכים שלו היו פשוט יותר מדי בשביל הרמקול הקטן. בתנאי ההאזנה שלי ה Toy נשמע חלק להפליא בתחום הגבוה, ומרחבי יותר ממה שגודלו מרמז, אבל מחסור בנמוכים (לא שזו היתה הפתעה) דורש או שימוש בסאבוופר, או מיקום זהיר על מנת לקבל נמוכים סבירים (בהנחה והתוצאה תהיה Likeable), מצד שני אפשר פשוט ללכת על הדגם הרצפתי.

סיכום

מי שמרגיש שהדגמים המתקדמים יותר של Sonus faber פשוט "גדולים" עליו, או לחילופין מחפש רמקול קטן לשולחן עבודה/חדר שינה, שעדיין נראה אלגנטי ו/או יוקרתי, ומפיק סאונד נעים וחלק, אז look no further, ה Toy פשוט קולע.

מחיר מומלץ לצרכן: 6000 ש"ח

תודה ליבואן ט.ר על השאלת הרמקולים לטובת הכתבה

לדיון בנושא: רמקולים Sonus Faber Toy Monitor – בונג'ורנו לילד הקטן במשפחה


15:00
  /  
10.10.2012
  
מאת: איתי חזום

1