רמקולים PSB Imagine B – מציתים את הדמיון

הרמקול היחידי במבחן הקבוצתי, שמגיע מקנדה. האם הוא הולך להראות לאחרים איך הקנדים עושים את זה? 

17:00
  /  
03.10.2012
  
מאת: איתי חזום

על היצרן

PSB או PSB Speakers international, נוסדה ב 1972 על ידי Paul Barton ונקראת על שמו ושם אשתו Sue. החברה שממוקמת באונטריו שבקנדה, נוהגת לומר שהמשמעות השניה של שמה היא People-Sound-Bussiness, ו Paul מייסד החברה מספר שעוד בצעירותו בשנות השישים, הוא נהג לבנות רמקולים בנגריה של אבא שלו (ששם גם נבנה הכינור שלו), וכשהוא השתפר הוא היה מוכר קיטים של אותם רמקולים לסטודנטים באוניברסיטה. כיום החברה בבעלות של קבוצת Lenbrook (שמחזיקים גם את NAD), אבל Paul עדיין נשאר המעצב הראשי של PSB. בחברה מאד מתגאים בעובדה שחלק מאד גדול בתכנון הרמקולים שלהם נובע ממחקר בפסיכואקוסטיקה, כאשר PSB הם אחד המשתמשים "הכבדים" של מרכז ה National research council או NRC בקנדה, והראשונים שהשתמשו בו בשביל לפתח רמקולים. ליין הרמקולים של PSB מתפזר על פני ארבעה סדרות עיקריות, כאשר בנוסף ישנן סדרות שמיועדות לשימושים אחרים כגון In-wall/celling/cabinet, רמקולים לשימוש חיצוני, וזוג אחד (נכון לעכשיו) של אוזניות מבטלות רעשים.

על הדגם

סדרת ה Imagine נמצאת במקום השני בארסנל של PSB (רק מתחת לסדרה הבכירה – Synchrony). הדגמים המוצעים הם שני רצפתיים, שני מדפיים, שני סנטרים, וזוג אחד של סראונד (סאבוופרים מופרדים מסדרות הרמקולים). כל הרמקולים מוצעים במבחר גימורי עץ: Dark Cherry, Black ash, Walnut, או צבעים מבריקים כולל שחור או לבן.

פיצ'רים שונים בסדרת ה Imagine:

  • תיבה המורכבת מחזית MDF בעובי של 38mm, ושבעה שכבות (בשאר הרמקול) של MDF בעובי 3mm, שמודבקות יחדיו, כאשר פנים התיבה כולל צלעות חיזוק פנימיות.
  • וופר 5.25 אינץ' עם ממברנה יחודית מ Clay ceramic filled polypropylene, שמשלבת קשיחות גבוהה, מסה נמוכה, וספיגה עצמית גבוהה. בנוסף ישנו phase plug מאליומיניום, אשר לטענת היצרן משמש להגברת הלניאריות בתדרים גבוהים, והפחתה של עיוותים.
  • טוויטר עם מגנט נאודימיום, ממברנה מטיטניום, "פקק" פיזור להגנה, מסגרת מגומי להפחתת דיפרקציה, ונקודת חיתוך נמוכה של 1.8kHz על מנת לאפשר פיזור סאונד אופטימלי עם הוופר מחוץ לציר הישיר.
  • קרוסאובר Forth order, בטופולוגיית Linkwitz Riley.

 

 

איכות בנייה

ה PSB Imagine B הוא אמנם המדפי הגדול יותר בסדרה, אבל גם ככה הוא די ממוצע. תוסיפו לזה תיבה אשר לא כוללת כמעט שום שטח ישר, וקיבלתם רמקול נאה למדי. גימור העץ אינו מבריק אך עשוי ברמה גבוהה, כאשר חזית הרמקול בגימור שחור מט. המסגרת של הדרייברים מכוסה בטבעת גומי, שבמקרה של הוופר נראתה מעט רופפת וקלה מדי להסרה. הטוויטר כולל הגנה פיזית מאצבעותיהם החטטניות של ילדים סקרנים, והוופר כולל Phase plug ככה שאין לילד כיסוי אבק שאפשר "להכניס פנימה". נוסף על כך הרמקול מגיע עם גריל מתכת חזק שנצמד היטב ויספק הגנה מקסימלית. מאחור נמצא הפורט שכולל Flare מעל הממוצע, וגימור שמשתלב עם הטרמינלים בתחתית, אלו מאפשרים Bi wire/amp למי שמעוניין, וכוללים גשר אחד שנוח להסרה/הרכבה (בשונה מרמקולים אחרים).

מפרט טכני

  • תצורה: 2way.
  • טוויטר: 25mm כיפתי, ממברנה מטיטניום.
  • וופר: 165mm, ממברנה מ Clay ceramic filled polypropylene.
  • תדר חיתוך בקרוסאובר: 1.8kHz.
  • עכבה נומינלית: 8Ω.
  • טווח תדרים: 52Hz-23Khz  ±3dB.
  • רגישות: 87dB.
  • עוצמת הגברה מומלצת: 20-150W.
  • מידות: גובה 324mm, רוחב 190mm, עומק 305mm.
  • משקל: 7.8kg.

 

 

מדידות

עכבה

למי שלא יודע, העכבה (או Impedance) זו בעצם ההתנגדות של הרמקול שבו זורם זרם חילופין או AC (בשונה מזרם ישר או DC). מדובר על עכבה ולא התנגדות (או Resistance), מכיון שזו משתנה עם התדר ואינה קבועה.

העכבה של הרמקול מסוגלת לומר לנו כל מיני דברים:

  • עד כמה קשה "להניע" את הרמקול, או במילים אחרות האם הרמקול יזדקק למגבר "בשרני" על מנת לעבוד במיטבו? אמנם נהוג לומר שרמקול כלשהו הוא נניח 8Ω, אבל בפועל מכיון שהעכבה משתנה עם התדר, גם רמקול שמוגדר כ 8Ω יכול להציג בתדרים מסויימים עכבה הרבה יותר נמוכה או הרבה יותר גבוהה. נוסף על כך צריך לשים לב גם לפאזה בכל תדר, מכיון שבעכבה מסויימת, הפאזה יכולה להיות קיצונית, מה שעוד יותר מעמיס על המגבר (זה יותר משחק תפקיד בערכים מתחת ל 6Ω ).
  • עכבה מאפשרת לנו לראות את תדר הכיוון של הפורט ברמקול (שמוצג כשקע בין שתי גבעות), או לחילופין את תדרי הכיוון של שופרים.
  • עכבה מאפשרת לנו לזהות בעיות של רזוננסים בתיבה, אלו בדר"כ מופיעים כבליטות קטנות לרוב באיזור המידריינג'.


קו שחור: עכבה
קו אדום: פאזה

ה Imagine B הוא רמקול יחסית קשה להנעה מהרגיל, ישנו שילוב של 4.9Ω ופאזה של 51- מעלות ב 124Hz, כאשר העכבה הכי נמוכה היא 3.1Ω ב 205Hz. תדר הכיוון של הפורט הוא 56Hz, כאשר ישנן שתי בליטות קטנות, אחת ב 290Hz, ושניה ב 470Hz, אלו עלולות להעיד על בעיה של רזוננסים בתיבה (זו ב 470Hz מופיעה גם במדידה של הוופר בהמשך).

דרייברים


קו אדום: טוויטר
קו ירוק: וופר
קו כחול: פורט

נקודת החיתוך נופלת מעט נמוך מהגדרות היצרן, הטוויטר חלק למדי, אך הוופר כולל רזוננס די מוגזם ב 470Hz (שמופיע גם בעכבה). העליה בעוצמה מתחת ל 1kHz נובעת מפיצוי בקרוסאובר (אופייני כמעט לכל רמקול 2way שהוופר שלו נמדד מקרוב). הפורט נקי בתחום העבודה שלו מלבד רזוננס חלש ב 940Hz, אך מכיון שגם ככה הפורט ממוקם מאחורי התיבה, הסיכוי שהנושא יפריע אינו גבוה.

דרייברים מאוחד

בסה"כ תוצאה יחסית מאוזנת, מלבד הרזוננס המוזר ב 470Hz.

השפעת גריל


קו אדום: ללא גריל
קו שחור: עם גריל

ניתן לראות שהגריל לוקח מעט אוויר מהגבוהים, לא סוף העולם. אישית הייתי מאזין ללא הגריל.

חלון האזנה בנקודת הישיבה

ממוצע מוחלק של תשע מדידות לכל רמקול בנקודת ההאזנה. התוצאה מראה איזון יפה מעל ל 1kHz, עם ירידה בעוצמה עם התדר. התחום של 350-600Hz מעט בולט יחסית לשאר התדרים. העליות/ירידות בתדרים הנמוכים הם תוצר של החדר (הנושא משתנה מחדר לחדר, תלוי במיקום הרמקול ונקודת ההאזנה).

האזנה

ציוד

  • ממיר DAC/ קדם מגבר: Burson audio HA-160D.
  • מגבר הספק: Sanders sound systems – Magtech.
  • אינטרקונקט: HiDiamond – D4.
  • כבל רמקול: HiDiamond – D4.
  • כבלי חשמל: Audience – PowerChord.

האזנה נעשתה בסלון ישראלי ממוצע, 3.25 מטר רוחב על 10.5 מטר אורך (7.5 בנקודה מסויימת). נקודת ההאזנה היתה במרכז החדר לאורכו (מספר מטרים מהקיר האחורי), כל רמקול כחצי מטר מהקיר הצדדי, ומספר מטרים מהקיר האחורי. צורת ההאזנה הזו (שאינה משמשת ביום יום) נבחרה מכיון שככה התקבלה התוצאה הכי מאוזנת באותו החדר. הרמקולים במבחן עבדו ללא הגרילים. בכל האזנה במבחן הקבוצתי נעשה שימוש פחות או יותר באותם קטעי המוזיקה, על מנת לשמור על עקביות.

על מנת לתאר במילים יפות את חווית ההאזנה שלי קיים פה ושם שימוש במונחים סובייקטיביים כמו בהיר/קטיפתי/חד/במה וכו', אלו נתונים לפרשנות אישית, ולכן אינם תמיד מתארים את מה שאתם חושבים שזה אומר. מדובר על הרשמים האישיים שלי, עם המוזיקה שאני בחרתי, עם הציוד שברשותי, וחדר ההאזנה שלי, ולמישהו אחר עם טעם מוזיקלי אחר, ציוד אחר, וחדר אחר הרמקולים יכולים להישמע שונה לגמרי, אז נא לקחת את זה בחשבון. מי שרוצה לדעת אם הרמקולים נשמעים לטעמו פשוט יצטרך ללכת ולהאזין להם.

ל Gotcha של Patricia Barber היה אפקט קטיפתי על ה PSB, חלק כזה, נעים, עם קולות לא קדמיים מדי, אך לא יזיק עוד קצת גודל ונפח ולקונטרה באס. הקולות ב Hotel california מההופעה של Eagles גם כן היו לא יותר מדי בפרצוף שלי, הגבוהים היו יחסית חלקים, הגיטרות היו אפילו מעט Laidback, אבל מספק למדי בסופו של דבר. Jericho של Simply red נשמע כמעט שמרני, אולי לא קריספי מספיק, במה מעט צרה מהרגיל, אך שוב, עדיין מהנה ונעים להאזנה.

Aniron בביצועה של Enya היה ממש במקום, הקולות היו ברורים, אבל הזמרת לא פלשה למרחב שלי, עדיין קסום, עדיין מרגיש כמו בשר הטבעות. קטע נוסף שלה – Aldebaran, היה רגוע, לא חשף הרבה מצידו, אך נשמע מאוזן ועם הפרדה טובה בין הכלים. כנ"ל עם Dance to the drums again של Cassandra wilson, הפרדה טובה, אוורירי יחסית אך לא מרגיש מתכתי, תחושת ספייס היתה לא רעה, באסים ככה ככה, סה"כ מהנה.

לא הייתי מתנגד לקצת יותר Thump בקטע כמו Cajun lunch של OST & Kjex אבל הסאונד עדיין היה בעל קיק סביר, ולא נשמע קטן מדי. בקטע אלקטרוני נוסף – Love is my condition של Faithless הנמוכים פחות תובעניים והיו יותר מוצלחים, המיד באס היה בעל Definition מצויין, והקטע לא הרגיש עמוס מדי כמו עם רמקולים אחרים שניסיתי. בתנאי ההאזנה שלי ה PSB  היה רמקול בהחלט נעים להאזנה, בשום אופן לא מעייף או בהיר מדי, אבל מצד שני גם לא יחשוף הרבה למי שאוהב לשמוע כל פיפס שהסאונדמן פספס במיקס, לטעמי בעל גוון יותר מאוזן מקיצוני לכאן או לכאן.

סיכום

אפשר לומר שכל השעות וימים במרכז ה NRC השתלמו ל PSB. ה Imagine B ממשיך במסורת העיצוב/תכנון של היצרן הקנדי והתוצאה היא רמקול נאה חיצונית, קטיפתי לשמיעה, וסלחנית כלפי עור התוף. 

מחיר מומלץ לצרכן: 5990 ש"ח

תודה ליבואן  Top audio על השאלת הרמקולים לטובת הכתבה

לדיון בנושא: PSB Imagine B – מציתים את הדמיון


17:00
  /  
3.10.2012
  
מאת: איתי חזום

1