Monitor audio Silver RX2 – ספורט אלגנט

רמקול מדפי מהיצרן היחידי במבחן הקבוצתי  שנשאר בבעלות בריטית מלאה. האם השורשים האלו יתבטאו בסאונד שלו?

8:00
  /  
13.09.2012
  
מאת: איתי חזום

על היצרן

Monitor audio הוא יצרן רמקולים בריטי ידוע אשר הוקם ב 1972 על ידי Mo Iqbal, וכיום נחשב ליצרן הרמקולים היחידי שעדיין בבעלות בריטית מלאה. Monitor היו מהראשונים שהשקיעו משאבים בפיתוח, שכלול, ושימוש בדרייברים עם ממברנות ממתכת ברמקולים, כאשר נכון להיום, כל הרמקולים שלהם כוללים שימוש בדרייברים מסוג זה. ליצרן כ 11 סדרות שונות של רמקולים לשימוש ביתי, כולל מבחר רחב של רצפתיים, מדפיים, סנטרים, סראונד, סאטלייטס וסאבוופרים. באופן לא מפתיע ארבעת הסדרות העיקריות של היצרן קרויות על שמן של מתכות (ובסדר עולה בדומה למדליות באולימפיאדה). סדרות בולטות בליין שלהם הן לדוגמא סדרת ה SoundFrame – רמקולים בעלי מראה של תמונה, סדרת ה Apex – רמקולים עם תיבות מאליומיניום, סדרת ה Shadow – רמקולים דקים במיוחד, וכמובן סדרת הדגל – ה Platinum, שממרכזת את כל מה שהחברה יודעת על High end בתחום הרמקולים.

על הדגם

סדרת ה Silver נמצאת במקום שלישי מהטופ של Monitor audio. הסדרה כוללת שני מדפיים, שני רצפתיים, סראונד, סנטר, וסאב. הדגמים מוצעים במבחר גימורים רחב, כולל גימורי עץ Black oak, Walnut, Natural oak, ו Rosenut. גימורי צבע כוללים שחור או לבן מבריקים.

מאפיינים טכנולוגים שהסדרה עושה בהם שימוש כוללים:

  • ממברנות מ C-Cam: הממברנות גם בוופרים וגם בטוויטרים עשויות מתשלובת של אליומיניום ומגנזיום עם ציפוי קרמי (ומפה מגיע השם C-cam כלומר Ceramic coated aluminium magnesium). לטענת היצרן התרכובת הזו מביאה את הממברנות ליחס מעולה בין קשיחות לספיגה עצמית, ובמקרה של הטוויטר, מרחיקה את נקודת ה Breakup אי שם מעבר ל 35kHz.
  • וופרים עם ממברנות RST: הממברנה מכוסה בדפוס רדיאלי של גומות, שלפי Monitor מחזקות עוד יותר את ממברנות ה C-Cam, ומונעות כיפופים בזמן עבודה, מה שמפחית עיוותים. בנוסף השיפור בקשיחות מאפשר לחברה לייצר ממברנות יותר דקות, ולכן גם יותר קלות משקל.
  • פורט מסוג HiVe: הפורטים מכוסים בחריצים אשר לטענת היצרן מאפשרים לאוויר לזוז יותר בחופשיות, ועל ידי כך להוריד את רעשי המערבולות אוויר, ולשפר את תגובת הפורט.
  • דרייברים שמוצמדים לתיבה על ידי בורג אחד בלבד. לטענת Monitor השימוש בבורג אחד מהצד האחורי של הדרייברים משפר את הצמדת הדרייבר לתיבה, ומשמש באותו הזמן כצלע חיזוק.

 

 

איכות בנייה

ה RX2 הוא הרמקול השני במבחן הקבוצתי שמגיע עם וופר בקוטר 8 אינץ, אך למרות זאת לא מדובר על מדפי גדול במיוחד. התיבה עצמה מעוצבת בצורה הקלאסית כלומר מלבנית סטנדרטית, אבל הפרטים הקטנים הופכים אותה בכל זאת לנאה. דברים כמו הגימור הלבן בזוג שהיו אצלי, לא רק שלדעתי לבן מבריק הוא "השחור מבריק החדש", הגימור היה מושלם לחלוטין. טאצ'ים נוספים שתורמים למראה אלגנטי הם הדרייברים הנאים, והעובדה שלא רואים את המסגרת שלהם. הטוויטר כולל גריל מתכת משלו (אפקטיבי במיוחד עם ילדים סקרניים), הוופר לעומתו עלול לא לעמוד בעינוי (הוא אמנם נראה כאילו יש לו Phase plug אבל בפועל זה כיסוי אבק שזז עם הממברנה), הגריל המגנטי המצורף עוזר קצת. ממאחור ישנו פורט ה HiVe, עם Flare צנוע (ניתן להשתמש בפלאגים המצורפים, לריסון הבאסים בחדר, ו/או לטעם אישי), הבורג שמחזיק את הוופר, וטרמינלים כפולים שמאפשרים Bi wire/amp למי שמעוניין.

מפרט טכני

  • תצורה: 2way.
  • טוויטר: 25mm כיפתי, ממברנה מ C-Cam.
  • וופר: 203mm, ממברנה מ C-Cam.
  • תדר חיתוך בקרוסאובר: 2kHz.
  • עכבה נומינלית: 6Ω.
  • טווח תדרים: 40Hz-35kHz (לא נאמר באיזה טווח עוצמה).
  • רגישות: 90dB.
  • עוצמת הגברה מקסימלית: 100W.
  • עוצמת הגברה מומלצת: 25-100W.
  • מידות: גובה 375mm, רוחב 230mm, עומק 300mm.
  • משקל: 9.5kg.

 

 

מדידות

עכבה

למי שלא יודע, העכבה (או Impedance) זו בעצם ההתנגדות של הרמקול שבו זורם זרם חילופין או AC (בשונה מזרם ישר או DC). מדובר על עכבה ולא התנגדות (או Resistance), מכיון שזו משתנה עם התדר ואינה קבועה.

העכבה של הרמקול מסוגלת לומר לנו כל מיני דברים:

  • עד כמה קשה "להניע" את הרמקול, או במילים אחרות האם הרמקול יזדקק למגבר "בשרני" על מנת לעבוד במיטבו? אמנם נהוג לומר שרמקול כלשהו הוא נניח 8Ω, אבל בפועל מכיון שהעכבה משתנה עם התדר, גם רמקול שמוגדר כ 8Ω יכול להציג בתדרים מסויימים עכבה הרבה יותר נמוכה או הרבה יותר גבוהה. נוסף על כך צריך לשים לב גם לפאזה בכל תדר, מכיון שבעכבה מסויימת, הפאזה יכולה להיות קיצונית, מה שעוד יותר מעמיס על המגבר (זה יותר משחק תפקיד בערכים מתחת ל 6Ω ).
  • עכבה מאפשרת לנו לראות את תדר הכיוון של הפורט ברמקול (שמוצג כשקע בין שתי גבעות), או לחילופין את תדרי הכיוון של שופרים.
  • עכבה מאפשרת לנו לזהות בעיות של רזוננסים בתיבה, אלו בדר"כ מופיעים כבליטות קטנות לרוב באיזור המידריינג'.


קו שחור: עכבה
קו אדום: פאזה

Monitor מעט נסחפו לדעתי עם הגדרת ה RX2 כ 6Ω, שכן בסה"כ מדובר ברמקול שאינו קשה להנעה מהרגיל. העכבה המינימלית היא 4.5Ω ב 180Hz, והפאזה אינה קיצונית. תדר הכיוון של הפורט הוא 46Hz, וישנן שתי בליטות קטנות, אחת ב 300Hz, ושניה ב 380Hz, אלו עלולות להעיד על בעיה של רזוננסים בתיבה.

דרייברים


קו אדום: טוויטר
קו ירוק: וופר
קו כחול: פורט

ניתן לראות שנקודת החיתוך נופלת בערך מעט מעל הגדרות היצרן, בטוויטר ישנו טרנד של עלייה בעוצמה עם התדר, כאשר ישנו פיק אחרי 10kHz. הוופר די חלק בתחום העבודה שלו, מלבד פיק מעט מתחת ל 2kHz. העליה בעוצמה מתחת ל 1kHz נובעת מפיצוי בקרוסאובר (אופייני כמעט לכל רמקול 2way שהוופר שלו נמדד מקרוב). תחום העבודה של הפורט חלק למעט פיק ב 400Hz, אך זה חלש מאד בעוצמה (בנוסף לעובדה שהפורט ממוקם מאחורי התיבה), ולכן הנושא לא יפריע.

דרייברים מאוחד

תוצאה לא הכי מאוזנת, אבל סבירה בסה"כ. אל אף הוופר הגדול יחסית (8 אינץ'), הרמקול לא תוכנן לרדת יותר נמוך מרמקולים דומים בעלי וופר קטן יותר, מה שמרמז שהמטרה היתה יכולת להפיק SPL גבוה יותר.

השפעת גריל


קו אדום: ללא גריל
קו שחור: עם גריל

ניתן לראות שהגריל מעט "מלכלך" את תחום העבודה של הטוויטר, ומוסיף עליות/ירידות בעקומה בסדר גודל של 3-5dB. ההמלצה היא להאזין ללא הגריל, על הדרך תקבלו רמקול נאה יותר.

חלון האזנה בנקודת הישיבה

ממוצע מוחלק של תשע מדידות לכל רמקול בנקודת ההאזנה. הטוויטר אמנם מתגלגל מעל ל 11kHz אך  בין 1.5-11kHz תחום העבודה חלק למדי, הבעיה היא שזה נעשה בעוצמה נמוכה יחסית למידריינג', מה שישפיע על האיזון המתקבל. העליות/ירידות בתדרים הנמוכים הם תוצר של החדר (הנושא משתנה מחדר לחדר, תלוי במיקום הרמקול ונקודת ההאזנה).

השפעת פלאג לפורט על התדרים הנמוכים

הפלאג (שבעצם הופך את הרמקול לתיבה סגורה) מוריד במקרה הזה את עוצמת התדרים הנמוכים בכ 3dB בממוצע. מיקום ונקודת האזנה שונים יכולים להפיק תוצאה שונה.

האזנה

ציוד

  • ממיר DAC/ קדם מגבר: Burson audio HA-160D.
  • מגבר הספק: Sanders sound systems – Magtech.
  • אינטרקונקט: HiDiamond – D4.
  • כבל רמקול: HiDiamond – D4.
  • כבלי חשמל: Audience – PowerChord.

האזנה נעשתה בסלון ישראלי ממוצע, 3.25 מטר רוחב על 10.5 מטר אורך (7.5 בנקודה מסויימת). נקודת ההאזנה היתה במרכז החדר לאורכו (מספר מטרים מהקיר האחורי), כל רמקול כחצי מטר מהקיר הצדדי, ומספר מטרים מהקיר האחורי. צורת ההאזנה הזו (שאינה משמשת ביום יום) נבחרה מכיון שככה התקבלה התוצאה הכי מאוזנת באותו החדר. הרמקולים במבחן עבדו ללא הגרילים. בכל האזנה במבחן הקבוצתי נעשה שימוש פחות או יותר באותם קטעי המוזיקה, על מנת לשמור על עקביות.

על מנת לתאר במילים יפות את חווית ההאזנה שלי קיים פה ושם שימוש במונחים סובייקטיביים כמו בהיר/קטיפתי/חד/במה וכו', אלו נתונים לפרשנות אישית, ולכן אינם תמיד מתארים את מה שאתם חושבים שזה אומר. מדובר על הרשמים האישיים שלי, עם המוזיקה שאני בחרתי, עם הציוד שברשותי, וחדר ההאזנה שלי, ולמישהו אחר עם טעם מוזיקלי אחר, ציוד אחר, וחדר אחר הרמקולים יכולים להישמע שונה לגמרי, אז נא לקחת את זה בחשבון. מי שרוצה לדעת אם הרמקולים נשמעים לטעמו פשוט יצטרך ללכת ולהאזין להם.

הקטע Gotcha מההופעה החיה בפריז של Patricia Barber, היה בעל תחושת נפח, עם באס איכותי וכזה בעל מרקם טוב, אבל קולה של הזמרת היה מעט יותר מדי בפרצוף לטעמי, ולא היה מספיק אוויר בין הכלים. Jericho של Simply red היה יותר מוצלח, עם תחושת קצביות טובה, הסולן בחזית הבמה (אבל לא על הראש שלי), אולי מעט יותר מדי לפני הנגנים, בסה"כ נעים.

עם Dance to the drums again של Cassandra wilson, הפרדת הכלים היתה טובה והתופים נשמעו היטב, גם פה קולה של הזמרת בלט בקדמת הבמה אבל לא בצורה מוגזמת, מה שכן היתה חסרה לא מעט תחושת מרחב. Aldebaran של Enya היה מעט Laidback, נעים, חלק, אבל לא משך מספיק צומת לב לעצמו מלבד ברגעי השיא שלו. הקטע Love is my condition של Faithless היה מעט עמוס לטעמי, אבל Cajun Lunch של OST & Kjex היה יותר מוצלח, עם באס לא רע, וכלים מוגדרים היטב.

Enya ממש קפצה החוצה בקטע Aniron, וישנם מאזינים שירגישו שזה מעט "פולשני" לטעמם, היתה גם מעט תחושה של זמרת שעומדת לידי, אבל שרה דרך מטפחת. Hotel california בביצוע החי של Eagles הרגיש קצבי וחלק יחסית, אבל שוב הרגשתי כאילו הזמר יושב מקדימה והנגנים עשרה מטר מאחוריו. בתנאי ההאזנה שלי ה RX2 קיבלו איזון מעט קדמי מדי במידריינג' לטעמי, זה עובד לא רע עם הקלטות מסוימות, שבהן הקולות יכולים לקבל נוכחות מרשימה, אבל בהקלטות אחרות האפקט עלול להישמע כאילו הסאונדמן לא עשה מיקס כראוי. בתנאים טובים הרמקול מסוגל להישמע גדול, חלק, ולנגן נקי גם בעוצמות גבוהות, אבל מומלץ קודם לבדוק את השפעת הציוד, החדר, ונקודת ההאזנה, על התוצאה.

סיכום

הייטק ספורט/אלגנט הייתי אומר. Monitor Audio בהחלט השקיעו פה מחשבה, וה RX2 לדעתי יספק יותר את מי שמחפש יכולת של  Output גבוה בחבילה מדפית. ואם ההנהלה עושה בעיות, תנסו "לקנות" אותה עם הגימור הלבן.

מחיר מומלץ לצרכן: 4890 ש"ח

תודה ליבואן Connector על השאלת הרמקולים לטובת הכתבה

לדיון בנושא: Monitor audio Silver RX2 – ספורט אלגנט


8:00
  /  
13.9.2012
  
מאת: איתי חזום

1