מבחן הרמקולים: Mission 792 – רוצים לעשות את זה הפוך

לא כל יום רואים רמקול עם טוויטר תחתון. היצרן מתגאה בזה, ובשורה של טכנולוגיות מעניינות. ה 792 רוצה להסתכל לעבר ...

6:00
  /  
15.08.2012
  
מאת: איתי חזום
  הכרזה: מבחן הרמקולים המדפיים הגדול של HT לשנת 2012

על היצרן

Mission או Mission Electronics, הוא יצרן רמקולים בריטי שנוסד ב 1977 על ידי Farad Azima, שאח"כ הקים גם את Cyrus ו NXT. החברה מאז ומתמיד התגאתה בחידושים טכנולוגים בתחום הרמקולים, החל משימוש בחומרים מתקדמים, תכנון עצמאי של דרייברים, וטכניקות יצור מחמירות. כיום החברה מתרכזת בשבעה סדרות רמקולים שונות, כולל סאטלאטים, מדפיים, רצפתיים, סנטר, סראונד, וסאבוופרים, ובספנית הדגל הבכירה שלהם – ה Pilastro. הרמקולים של Mission בדר"כ מזוהים על ידי הסידור ההפוך של טוויטר מתחת לוופר, כאשר לטענתם הם החלוצים בנושא. ב 2005 החברה נרכשה על ידי קבוצת International audio group, שמאגדת בתוכה שמות נוספים שידועים בתחום האודיו האנגלי כגון Wharfedale, Quad, Audiolab, Castle, ועוד. עליהם אגב, מופקד Peter Comeau, שהיה אחראי על מחלקת התכנון ועיצוב אקוסטי של Mission.

על הדגם

סדרת 79 היא הסדרה הבכירה של Mission, וממוקמת רק מתחת לספינת הדגל – ה Pilastro. הסדרה כוללת שני מדפיים, שני רצפתיים, סנטר, סראונד, וסאבוופר. הדגמים מוצעים בשלושה גימורים מבריקים: שחור, לבן, ו Rosewood.

מאפיינים טכנולוגים שהסדרה עושה בהם שימוש כוללים:

  • IDG – מה ש Mission קוראים לו Inverted Driver Geometry, הוא בעצם הסידור המפורסם שלהם, בו הטוויטר ממוקם מתחת לוופר. הרעיון שעומד מאחורי הסידור לטענת היצרן, הוא שיפור בכל הקשור ל Time alignment, כלומר התיאום בזמני הגעת הסאונד משני הדרייברים השונים אל המאזין, ובמקרה הזה, ללא שינוי בזווית של חזית הרמקול.
  • טוויטר עם ממברנה מ Viotex – לטענת Mission החומר מורכב מאריג איכותי שמצד אחד מאד קל משקל, ומצד שני מקבל קשיחות גבוהה בתהליך היצור. כל זה מיועד לשפר את מהירות הטוויטר ותחום התדרים שלו.
  • וופר עם ממברנה מ Paramid – לפי היצרן מדובר בסיבי פולימר שבתהליך היצור עוזרים לקבל ממברנה קלה וחזקה, אך כזו גם עם ספיגה עצמית גבוהה שמפחיתה עיוותים.
  • תיבה מסוג TFCT – Transverse Folded Cabinet Technology לטענת Mission, זו טכניקה לבניית תיבות רמקולים אשר יותר קשיחות ועמידות מהרגיל, ולכן צובעות פחות את הסאונד.

 

 

איכות בנייה

ה Mission 792 הוא מדפי ממוצע לגודלו. הרמקול מעוצב בצורה מודרנית, מעניין יותר מסתם עוד רמקול עם תיבה מעוקלת, ונאה במיוחד לטעמי. יחד עם גימור מושלם בצבע לבן מבריק ביחידה שבמבחן, ומקבלים רמקול גם בעל ערך WAF גבוה לדעתי. החזית של הרמקול כוללת כיסוי פלסטיק שמכסה את המסגרת של הדרייברים, משמש כ Waveguide קטן לטוויטר, ולפי Mission מיועד לא רק להפחית בעיות שנובעות מדיפרקציה, אלא גם משפר את פיזור הסאונד של הרמקול. הטוויטר אינו כולל הגנה, דבר שלא טוב עם ילדים סקרנים, והוופר כולל Phase plug, שמעט פחות בעייתי עם ילדים, הגריל הנאה מעוצב בצורה שמשלימה את קווי המתאר של חזית התיבה. ממאחור ישנו פורט עם Flare צנוע, ובתחתית נמצאים טרמינלים כפולים שמאפשרים Bi wire/amp למי שמעוניין.

מפרט טכני

  • תצורה: 2way.
  • טוויטר: 25mm כיפתי, ממברנה מ Viotex.
  • וופר: 165mm, ממברנה מ Paramid.
  • תדר חיתוך בקרוסאובר: 2.3kHz.
  • עכבה נומינלית: 8Ω.
  • טווח תדרים: 58Hz-20Khz  ±3dB.
  • רגישות: 87dB.
  • עוצמת הגברה מומלצת: 50-175W.
  • מידות: גובה 360mm, רוחב 206mm, עומק 340mm.
  • משקל: 8.3kg.

 

 

מדידות

עכבה

למי שלא יודע, העכבה (או Impedance) זו בעצם ההתנגדות של הרמקול שבו זורם זרם חילופין או AC (בשונה מזרם ישר או DC). מדובר על עכבה ולא התנגדות (או Resistance), מכיון שזו משתנה עם התדר ואינה קבועה.

העכבה של הרמקול מסוגלת לומר לנו כל מיני דברים:

  • עד כמה קשה "להניע" את הרמקול, או במילים אחרות האם הרמקול יזדקק למגבר "בשרני" על מנת לעבוד במיטבו? אמנם נהוג לומר שרמקול כלשהו הוא נניח 8Ω, אבל בפועל מכיון שהעכבה משתנה עם התדר, גם רמקול שמוגדר כ 8Ω יכול להציג בתדרים מסויימים עכבה הרבה יותר נמוכה או הרבה יותר גבוהה. נוסף על כך צריך לשים לב גם לפאזה בכל תדר, מכיון שבעכבה מסויימת, הפאזה יכולה להיות קיצונית, מה שעוד יותר מעמיס על המגבר (זה יותר משחק תפקיד בערכים מתחת ל 6Ω ).
  • עכבה מאפשרת לנו לראות את תדר הכיוון של הפורט ברמקול (שמוצג כשקע בין שתי גבעות), או לחילופין את תדרי הכיוון של שופרים.
  • עכבה מאפשרת לנו לזהות בעיות של רזוננסים בתיבה, אלו בדר"כ מופיעים כבליטות קטנות לרוב באיזור המידריינג'.

 


קו שחור: עכבה
קו אדום: פאזה

ה 792 אינו רמקול קשה להנעה מהרגיל. העכבה המינימלית היא 4.35Ω ב 285Hz, הטוויטר מדשדש ברוב התחום שלו באיזור ה 5Ω, והפאזה אינה קיצונית. תדר הכיוון של הפורט הוא 52Hz, כאשר ישנו הבדל יחסית גדול בין שני הפיקים ליד תדר הכיוון של הפורט, מה שמעיד על כיוון לא אידיאלי. קיימות שתי בליטות קטנות, אחת ב 355Hz, ושניה ב 630Hz, אלו עלולות להעיד על בעיה של רזוננסים בתיבה (זו ב 630Hz מופיעה גם בעקומת ההיענות של הפורט בהמשך).

דרייברים


קו אדום: טוויטר
קו ירוק: וופר
קו כחול: פורט

לאחר בדיקה, הוחלט לבצע את המדידות על הציר של הוופר, שכן זו יצאה מאוזנת יותר. נקודת החיתוך נראית נמוכה יחסית, בטוויטר ישנו טרנד של עלייה בעוצמה עם התדר, כאשר ישנו פיק אחרי 15kHz, הוופר פחות חלק ממה שהייתי מצפה, כאשר העליה בעוצמה מתחת ל 1kHz נובעת מפיצוי בקרוסאובר (אופייני כמעט לכל רמקול 2way שהוופר שלו נמדד מקרוב), אך במקרה הזה היא מעט חלשה יחסית ועלולה לתת לרמקול תחושה של באס מעט רזה. הפורט חלק בתחום העבודה שלו, מלבד בליטה ב 630Hz (שמופיע גם בעכבה של הרמקול), אך זו די חלשה, ומכיון שגם ככה הפורט ממוקם מאחורי התיבה, הנושא לא יפריע.

דרייברים מאוחד

התוצאה אמנם נראית יחסית מאוזנת, אבל החוסר הקטן בנמוכים עלול לתת רושם מעט יותר בהיר מהממוצע.

השפעת גריל


קו אדום: ללא גריל
קו שחור: עם גריל

ניתן לראות שהגריל מעט "מלכלך" את תחום העבודה של הטוויטר, ומוסיף מגוון של עליות/ירידות בעקומה. ההמלצה היא להאזין ללא הגריל.

חלון האזנה בנקודת הישיבה

ממוצע מוחלק של תשע מדידות לכל רמקול בנקודת ההאזנה. התוצאה מראה איזון לא רע מעל ל 1kHz, עם פיק מעל ל 15kHz (שמקורו בטוויטר). החל מ 400Hz ומטה ישנו טרנד של ירידה בעוצמה. העליות/ירידות בתדרים הנמוכים הם תוצר של החדר (הנושא משתנה מחדר לחדר, תלוי במיקום הרמקול ונקודת ההאזנה).


עוד בסדרת מבחן הרמקולים

1. B&W 685 – סטריאו אנגלי.
2. Canton Vento 820.2 – הגרמני המשוקלל
3. Elac BS243 – ברור כקריסטל
4. Focal Chrous 807V – ויוה לה פראנס
5. JBL LS40 – רוצים להרגיש בחזית הבמה
6. Klipsch RB-81II – הבריון החביב


  

האזנה

ציוד

  • ממיר DAC/ קדם מגבר: Burson audio HA-160D.
  • מגבר הספק: Sanders sound systems – Magtech.
  • אינטרקונקט: HiDiamond – D4.
  • כבל רמקול: HiDiamond – D4.
  • כבלי חשמל: Audience – PowerChord.

האזנה נעשתה בסלון ישראלי ממוצע, 3.25 מטר רוחב על 10.5 מטר אורך (7.5 בנקודה מסויימת). נקודת ההאזנה היתה במרכז החדר לאורכו (מספר מטרים מהקיר האחורי), כל רמקול כחצי מטר מהקיר הצדדי, ומספר מטרים מהקיר האחורי. צורת ההאזנה הזו (שאינה משמשת ביום יום) נבחרה מכיון שככה התקבלה התוצאה הכי מאוזנת באותו החדר. הרמקולים במבחן עבדו ללא הגרילים. בכל האזנה במבחן הקבוצתי נעשה שימוש פחות או יותר באותם קטעי המוזיקה, על מנת לשמור על עקביות.

על מנת לתאר במילים יפות את חווית ההאזנה שלי קיים פה ושם שימוש במונחים סובייקטיביים כמו בהיר/קטיפתי/חד/במה וכו', אלו נתונים לפרשנות אישית, ולכן אינם תמיד מתארים את מה שאתם חושבים שזה אומר. מדובר על הרשמים האישיים שלי, עם המוזיקה שאני בחרתי, עם הציוד שברשותי, וחדר ההאזנה שלי, ולמישהו אחר עם טעם מוזיקלי אחר, ציוד אחר, וחדר אחר הרמקולים יכולים להישמע שונה לגמרי, אז נא לקחת את זה בחשבון. מי שרוצה לדעת אם הרמקולים נשמעים לטעמו פשוט יצטרך ללכת ולהאזין להם.


 

ה 792 נשמעו אווריריים בגרסה החיה של Hotel california של Eagles, הקולות לא היו יותר מדי מקדימה, אבל לפעמים קיבלתי תחושה מעט חדה מדי בחלק מהקטע, בנוסף הרגשתי מחסור מסויים בבאס. הסאונד ב Dance to the drums again של Cassandra wilson היה מעט רזה, היה חסר לי קצת יותר דגש במיד באס, וחלק מהכלים נשמעו מעט רחוקים, אך הגבוהים היו קריספיים ונקיים. עם Gotcha של Patricia barber ה 792 היו חדים אבל לא יותר מדי, קולה של הזמרת היה קטיפתי, ובכלל תחושת אווירה טובה, אבל הקונטרה באס נשמע מעט חסר נפח.

בקטעים בביצועה של Enya כמו Aniron ה Space היה שם, וכך גם הקסם, כאשר ב Aldebaran נמשך הטרנד לחיוב, אך הבמה הרגישה מעט צרה. קטע אלקטרוני בריא כמו Cajun lunch של החברה OST & Kjex (איזה כינוי…) נשמע רזה על ה 792, חי אמנם, אבל היה חסר לטעמי משהו.

Calling you של Jevetta Steele כבר נשמע יותר לעניין, עם קול פתוח, והרגשת עומק. כנ"ל עם Jericho של Simply red, הסולן הג'ינג'י השתלב עם הקלידים והכל נשמע אוורירי. בתנאי ההאזנה שלי, ה 792 בסופו של דבר פחות קלעו לטעם שלי. ישנה הרגשה של רזולוציה, חדות, ואויר, אבל היה חסר לי קצת נפח לסאונד. המיקום של הרמקול, נקודת ההאזנה, ואף גודל החדר יכולים במקרה הזה להשפיע לטובה/רעה, אז אני ממליץ קודם לבדוק את הנושא.

סיכום

למרות הבעלות הסינית הם עדיין בעלי שורשים אנגלים, ועם ה 792 החברה מ Mission כיוונו למי שמחפש עיצוב מודרני שיספק גם את ההנהלה, קדמה טכנולוגית, וסאונד פתוח ואוורירי.  

מחיר מומלץ לצרכן: 4600 ש"ח

תודה ליבואן SG על השאלת הרמקולים לטובת הכתבה

לדיון בנושא: מבחן הרמקולים: Mission 792 – רוצים לעשות את זה הפוך


6:00
  /  
15.8.2012
  
מאת: איתי חזום

1