מבחן הרמקולים: Klipsch RB-81II – הבריון החביב

הנה עוד מדפי גדול שמשתמש בשופר, וגם הוא מיצרן אמריקאי מפורסם. מה תהיה התוצאה הפעם?

8:00
  /  
08.08.2012
  
מאת: איתי חזום
  הכרזה: מבחן הרמקולים המדפיים הגדול של HT לשנת 2012

על היצרן

Klipsch או Klipsch audio technologies, הוקמה ב 1946 על ידי Paul wilbur Klipsch. כיום החברה נמצאת תחת הבעלות של Audiovox שמחזיקים במותגי אודיו נוספים. אלמנט שמאז ומתמיד היה מזוהה עם Klipsch הוא הישום של שופרים או Horns ברמקולים שלהם, כאשר הדגמים הקלאסיים שלהם מיוצרים גם כיום לפי הזמנה, כולל ה Klipschorn שהוצג עם הקמת החברה, ומיוצר כבר יותר משישים שנה כמעט ללא שינוי. כיום ליין הרמקולים של Klipsch עדיין נאמן יחסית למקורות של החברה, וכל הסדרות משתמשות בשופרים עם הטוויטרים או מידריינג', מלבד סדרת ה Heritage שגם משתמשת בשופרים לוופרים. דגמי החברה כוללים טווח רחב של ישומים, החל מרמקולים למחשב, אוזניות, ומערכות סאטלייטים, דרך רמקולים ביתיים בסיסיים, בתקן THX, ועד הסדרות הבכירות – ה Reference II וה Palladium. בין היתר Klipsch גם ידועים בתחום הקולנוע המסחרי, עם רמקולים (איך לא) שופריים.

על הדגם

סדרת ה Reference II היא הסדרה מספר שתיים ביצור סדרתי של Klipsch, וממוקמת רק מתחת לסדרת ה Palladium שבטופ. הסדרה רחבה ביותר וכוללת לא פחות מ 17 דגמים: ארבעה מדפיים, חמישה רצפתיים, ארבעה סנטרים, וארבעה סראונד!!! לסדרה אין סאבוופר, אך ליצרן לא חסרים דגמים מתאימים. כל הדגמים מגיעים או בגימור ה Black ash המוכר, או ב Light cherry.

מאפיינים טכנולוגים שהסדרה עושה בהם שימוש כוללים:

  • טוויטר בקוטר 1 אינץ' מסוג Compression driver, עם ממברנה מטיטניום, שמשודך לשופר מסוג Tracktrix, שתואם לקוטר הוופר של כל דגם. לטענת היצרן הטוויטר כולל אלמנטים שלקוחים מסדרת ה Palladium.
  • וופרים עם ממברנות מאליומיניום או Cerametalic בשפת היצרן, שמאפשרים לשמור על קשיחות גבוהה עם משקל נמוך.
  • רמקולים בטווח גדלים לכל חדר, החל ממדפי קומפקטי עם וופר בקוטר 4 אינץ', ועד לרצפתיים גדולים עם זוג וופרים בקוטר 10 אינץ'.
  • רגישות גבוהה מהממוצע (תלוי בדגם).
  • סדרת ה Reference כוללת גם דגמים פחות ידועים של רמקולים In Wall, In Celling, ואוזניות.

 

 

איכות בנייה

למבחן אני קיבלתי את המדפי הכי גדול בסדרה – ה RB-81 II, ואכן מדובר באחד המדפיים הגדולים במבחן הקבוצתי, וכזה שאינו מתאים לאלו המחפשים רמקול קומפקטי, אך מי שעדיין חושק בסדרה, לא חסרים דגמים קטנים יותר. Klipsch לא ידועים ברמקולים בעלי עיצוב סקסי או מודרני, אלו פשוט תיבות מלבניות מאסיביות בלי שום ערך WAF כזה או אחר, אך בוא נקווה שזה בגלל שהם מתרכזים יותר בסאונד. הדגם שהגיע אלי כלל את גימור ה Blackash המשעמם שלדעתי מתאים רק לחדרי קולנוע ביתי יעודיים, אך זה היה בעל מרקם ואיכות טובים. הטוויטר אינו זקוק להגנה מאצבעותיהם של ילדים סקרנים, והוופר שכולל כיסוי אבק הפוך, כנראה גם לא צריך לדאוג. בכל אופן למי שדואג, הגריל המצורף כולל הגנה מספקת. החזית של הרמקול מכוסה במשטח פלסטיק שכולל את השופר עצמו, את הפורט הגדול בעל Flare צנוע, וגם מכסה את המסגרת של הוופר. ממאחור נמצאים טרמינלים כפולים שמאפשרים Bi wire/amp למי שמעוניין.

מפרט טכני

  • תצורה: 2way.
  • טוויטר: 25mm מסוג Compression, בשופר Tractrix, ממברנה מטיטניום.
  • וופר: 203mm.
  • תדר חיתוך בקרוסאובר: 1.4kHz.
  • עכבה נומינלית: 8Ω.
  • טווח תדרים: 44Hz-24kHz  ±3dB.
  • רגישות: 97dB.
  • עוצמת הגברה מקסימלית: 150W נומינלי, 600W פיקים.
  • מידות: גובה 482mm, רוחב 234mm, עומק 312mm.
  • משקל: 12.5kg.

 

 

מדידות

עכבה

למי שלא יודע, העכבה (או Impedance) זו בעצם ההתנגדות של הרמקול שבו זורם זרם חילופין או AC (בשונה מזרם ישר או DC). מדובר על עכבה ולא התנגדות (או Resistance), מכיון שזו משתנה עם התדר ואינה קבועה.

העכבה של הרמקול מסוגלת לומר לנו כל מיני דברים:

  • עד כמה קשה "להניע" את הרמקול, או במילים אחרות האם הרמקול יזדקק למגבר "בשרני" על מנת לעבוד במיטבו? אמנם נהוג לומר שרמקול כלשהו הוא נניח 8Ω, אבל בפועל מכיון שהעכבה משתנה עם התדר, גם רמקול שמוגדר כ 8Ω יכול להציג בתדרים מסויימים עכבה הרבה יותר נמוכה או הרבה יותר גבוהה. נוסף על כך צריך לשים לב גם לפאזה בכל תדר, מכיון שבעכבה מסויימת, הפאזה יכולה להיות קיצונית, מה שעוד יותר מעמיס על המגבר (זה יותר משחק תפקיד בערכים מתחת ל 6Ω ).
  • עכבה מאפשרת לנו לראות את תדר הכיוון של הפורט ברמקול (שמוצג כשקע בין שתי גבעות), או לחילופין את תדרי הכיוון של שופרים.
  • עכבה מאפשרת לנו לזהות בעיות של רזוננסים בתיבה, אלו בדר"כ מופיעים כבליטות קטנות לרוב באיזור המידריינג'.


קו שחור: עכבה
קו אדום: פאזה

ה RB-81 II אמנם רגיש מהממוצע, אך גם קשה להנעה יחסית לממוצע, ישנו שילוב של 5Ω ופאזה של -50 מעלות ב 110Hz, ושילוב של 5.8Ω ופאזה של -42 מעלות ב 47Hz, כאשר העכבה הכי נמוכה היא 3Ω ב 165Hz, מלבד זה כל תחום העבודה נמצא מעל ל 4Ω. תדר הכיוון של הפורט הוא 56Hz, ישנה בליטה אחת קטנה למדי ב 240Hz, זו עלולה להעיד על בעיה של רזוננס בתיבה (היא מופיעה גם בעקומת ההיענות של הפורט, אך בעוצמה חלשה למדי). השקע ב 3.3kHz סביר להניח מגיע מהשופר. יחס העכבה בין התדרים הגבוהים לנמוכים יותר, עלול לגרום לרמקול להישמע מעט בהיר מדי עם מגברים בעלי עכבת יציאה גבוהה (בעיקר מגברי שפורפרות).

דרייברים


קו אדום: טוויטר
קו ירוק: וופר
קו כחול: פורט

נקודת החיתוך נופלת בערך מעט מעל להגדרות היצרן, הטוויטר בסה"כ חלק למדי, כאשר הוא מתחיל להתגלגל אחרי 15kHz. הוופר די חלק בתחום העבודה שלו מלבד גבעה מוזרה באיזור של 550-950Hz. העליה בעוצמה מתחת ל 1kHz נובעת מפיצוי בקרוסאובר (אופייני כמעט לכל רמקול 2way שהוופר שלו נמדד מקרוב), תחום העבודה של הפורט כולל מספר עליות וירידות, אלו אינן חזקות במיוחד, אבל מכיון שהפורט נמצא מלפנים הנושא עלול להשפיע טיפה על הצבע הכללי של הרמקול.

דרייברים מאוחד

תוצאה מאוזנת, הרמקול אינו יורד נמוך במיוחד בהתחשב בגודלו הפיזי (והשימוש בוופר 8 אינץ'), מה שמראה שהיצרן כיוון יותר לרגישות גבוהה, ויכולת להפיק SPL גבוה.

השפעת גריל


קו אדום: ללא גריל
קו שחור: עם גריל

ניתן לראות שהגריל די מקלקל את העקומה, והופך אותה לזיגזגית למדי. ההמלצה היא להאזין ללא הגריל.

חלון האזנה בנקודת הישיבה

ממוצע מוחלק של תשע מדידות לכל רמקול בנקודת ההאזנה. ישנה ירידה כללית בעוצמה החל מ 3.5kHz, בסה"כ יצא לא רע.  העליות/ירידות בתדרים הנמוכים הם תוצר של החדר (הנושא משתנה מחדר לחדר, תלוי במיקום הרמקול ונקודת ההאזנה).

האזנה


ציוד

  • ממיר DAC/ קדם מגבר: Burson audio HA-160D.
  • מגבר הספק: Sanders sound systems – Magtech.
  • אינטרקונקט: HiDiamond – D4.
  • כבל רמקול: HiDiamond – D4.
  • כבלי חשמל: Audience – PowerChord.

האזנה נעשתה בסלון ישראלי ממוצע, 3.25 מטר רוחב על 10.5 מטר אורך (7.5 בנקודה מסויימת). נקודת ההאזנה היתה במרכז החדר לאורכו (מספר מטרים מהקיר האחורי), כל רמקול כחצי מטר מהקיר הצדדי, ומספר מטרים מהקיר האחורי. צורת ההאזנה הזו (שאינה משמשת ביום יום) נבחרה מכיון שככה התקבלה התוצאה הכי מאוזנת באותו החדר. הרמקולים במבחן עבדו ללא הגרילים. בכל האזנה במבחן הקבוצתי נעשה שימוש פחות או יותר באותם קטעי המוזיקה, על מנת לשמור על עקביות.

על מנת לתאר במילים יפות את חווית ההאזנה שלי קיים פה ושם שימוש במונחים סובייקטיביים כמו בהיר/קטיפתי/חד/במה וכו', אלו נתונים לפרשנות אישית, ולכן אינם תמיד מתארים את מה שאתם חושבים שזה אומר. מדובר על הרשמים האישיים שלי, עם המוזיקה שאני בחרתי, עם הציוד שברשותי, וחדר ההאזנה שלי, ולמישהו אחר עם טעם מוזיקלי אחר, ציוד אחר, וחדר אחר הרמקולים יכולים להישמע שונה לגמרי, אז נא לקחת את זה בחשבון. מי שרוצה לדעת אם הרמקולים נשמעים לטעמו פשוט יצטרך ללכת ולהאזין להם.


 

האמת היא, שעם כל מה שאומרים על הרמקולים של Klipsch, ציפיתי לרמקול בהיר שישרוף לי את האוזניים או משהו בסגנון, אבל בפועל, זה פשוט לא קרה. עם הקטע Aldebaran (לפי הבנתי זה גם אחד הכוכבים הכי בהירים בשמי הלילה) של Enya, קיבלתי תחושה של עומק ואווירה, אבל בסה"כ סאונד יחסית Laidback.

קולה של Cassandra wilson  בקטע Dance to the drums again היה קטיפתי, הבאסים היו טובים, והפרדת הכלים היתה מוצלחת. אותו הסיפור עם Patricia barber בקטע Gotcha, קולות קטיפתיים, סקסיים אפילו אך לא בפרצוף שלי, וקונטרה באס שמפגין נוכחות טובה. עם Jericho של Simply red, היתה תחושה של סאונד יחסית Laidback, אבל ההג'ינג'י עדיין נשמע היטב, וגם הבאס היה במקום. הפתיחה של Hotel california בגרסה החיה של Eagles היתה לטעמי מוצלחת במיוחד, קיק באס טוב, הפרדה טובה, וסאונד שמן במובן החיובי.

ה Klipsch גם הצטיינו עם קטעים אלקטרוניים כמו Love is my condition של Faithless ו Cajun lunch  של הצמד מאוסלו OST & Kjex, עם באס טוב, קולות לא קדמיים מדי, וסאונד יותר נעים משורף אש לאוזניים שלי. בתנאי ההאזנה שלי, ה RB-81 II גם היו מסוגלים להפיק עוצמות האזנה גדולות למדי למי שאוהב את זה, ועדיין נשמעו נקיים. כל זה יחד עם אופי יחסית מאוזן, הם יצאו בעיני כסוג של All rounders מרשימים.


ביקורות נוספות בסדרת מבחן הרמקולים המדפיים

1. B&W 685 – סטריאו אנגלי.
2.  Canton Vento 820.2 – הגרמני המשוקלל
3. Elac BS243 – ברור כקריסטל
4. Focal Chrous 807V – ויוה לה פראנס
5. JBL LS40 – רוצים להרגיש בחזית הבמה


סיכום

בסדר, הם לא סקסיים במובן המודרני של המילה, אבל בטוח שישנם כאלו שיתאהבו במראה שלהם. הם משלבים עקרונות סאונד שקיימים כבר עשרות שנים עם טכנולוגיה מודרנית, ונשמעו גדולים ומרשימים מבלי לגרום לי לברוח ולהסתתדר מאחורי הספה.

מחיר מומלץ לצרכן: 5900 ש"ח

תודה ליבואן ט.ר על השאלת הרמקולים לטובת הכתבה

לדיון בנושא: מבחן הרמקולים: Klipsch RB-81II – הבריון החביב


8:00
  /  
8.8.2012
  
מאת: איתי חזום

1