סרט לסופשבוע: עלייתו של האביר האפל

אי אפשר לתת ל"עלייתו של האביר האפל" ציון כי אני חושב שזה סרט שיקבל זווית אחרת מעט אם תצפו בו ...
19:00
  /  
27.07.2012
  
מאת: אהוד צלטנר

הקדמה

את עלייתו של האביר האפל ראיתי ביס פלנט החדש באולם ה-IMAX. לפני שאדבר על הסרט, כמה מילים על המתחם.
כשהגעתי ראיתי נהירה של אנשים. לא לקולנוע או למתחם המסעדות (שעוד היה סגור), אלא לקטע ביניהם שבו יש אגם (הריח לא בדיוק של שושנים לצערי) ושם הקרינו על גבי טיפות מים ואדים (אפקט מדהים שנראה כמו ההולוגרמות במלחמת הכוכבים). בהתחלה הקרינו קרב חרבות (אני מניח מאחד המשחקים של מלחמת הכוכבים), אחרי כן ריקוד, מתקפה צבאית…בקיצור ספתח מאוד נחמד למקום שבא לתת חוויה קולנועית משודרגת לעומת החווייה הביתית.

המתחם של הקולנוע מאוד גדול ומרווח (לדעתי גובה של 4 או 5 קומות כשנכנסים) ויש אפקט נחמד בחלק מהפוסטרים של הסרטים שבחלק התחתון שלהם יש מסך קטן (כמובן שטוח) שמקרין את הטריילר של אותו הסרט.
מבחינת התחושה בכניסה…אמריקה. אבל את זה גם יש בסינמה סיטי בגלילות ובעיקר בראשל"צ, אז השאלה היא איך מבחינת ההקרנה… 

פעם אחרונה שראיתי סרט IMAX זה היה לדעתי בקריון (הסרט בייוולף) ואני זוכר את זה בתור חוויה חזקה. באופן כללי אני מאלו שעוד לא התחברו לתלת מימד ודווקא זכרתי ש-IMAX זה בתלת מימד, אז מאוד שמחתי כשהגעתי לקולנוע ואמרו שאין בכלל צורך בכך. למי שלא יצא לו לראות סרט בפורמט זה…המסך רחב יותר, גבוה יותר ובעל קימורים בקצוות, כלומר הוא לא שטוח לגמרי. אין המדובר על חוויה שתפיל אתכם מהכיסא, אבל זה בהחלט שדרוג מורגש (אם הוא שווה מחיר של 49 ₪ – לשיקולכם). איכות ההקרנה טובה מאוד והרמקולים עבדו שעות נוספות ומפה בואו נדבר על הסרט.

עלילה

האביר האפל נפתח בסצינה מצויינת (השוד של הג'וקר) והיה ברור לי שגם פה ישאפו לשחזר זאת. סצינת הפתיחה ב"עלייתו של האביר האפל" מהר מאוד מתפתחת למאבק על שליטה במטוס באוויר, אבל היא מעט צפויה ויש תחושה שהיא באה לשחזר את הסצינה פתיחה בסרט הקודם ולא מעפילה עליה. אחרי שהכרנו את הנבל (ביין), חוזרים לגותהאם לראות מה קרה עם יתר הדמויות.

הסרט בעצם מתחיל 8 שנים אחרי סיום הסרט הקודם. הרחובות התנקו מפשע. בהמשך למותו של הרווי דנט, חוקקו חוק שאפשר בקלות יותר להכניס פושעים לכלא (מזכיר את חוק הפשע המאורגן שאכן קיים בארה"ב). המפקח גורדון (גרי אולדמן) מלא נקיפות מצפון על כך ש"זרקו" על בטמן את האשמה על מותו של דנט ומהללים את דנט שניסה לרצוח את בנו. ברוס וויין מתבודד מהעולם לאחר שניסיון שלו לפתח מקור אנרגיה נקי נתקל בקשיים ובחשש שיהפכו את היישום הזה לנשק הרסני אם ייפול לידיים הלא נכונות.

ברוס מתחיל את הסרט עם מקל הליכה, מעט שיבה זרוקה בשערו ויש באמת הרגשה של סוף הטרילוגיה כי הגיבור הזדקן. במובן הזה, הסרט מעט מזכיר את השומרים שגם מראה גיבורי על ששיאם מאחוריהם ולעיתים חוטפים ומקבלים מכות במידה שווה. כמובן שלאורך הסרט ביין מתגלה כאיום ממשי על תושבי גותהאם ומחייב את בטמן/וויין לצאת מפרישה.

שחקנים

אל הקאסט הקבוע של כריסטיאן בייל (בטמן/ויין), מורגן פרימן (פוקס – ממציא הגדג'טים שמחדש בגאדג'טים גם בסרט זה), מייקל קיין (אלפרד – קצת בכייני מדי בפרק הזה של הטרילוגיה) וגארי אולדמן (מפקח המשטרה גורדון) מתווספים 4 שחקני חיזוק מוצלחים מאוד. אן התוואי כאשת החתול מצליחה לשוות לדמות הזו נופך ריאליסטי יחסי ולא מצועצע כמו הלי בארי בזוועתון "אשת החתול".

שלושת השחקנים הבאים גם היו חלק מהצוות של הסרט "התחלה" של כריסטופר נולאן (בימאי הסרט). כנראה שהוא אהב לעבוד עימם ובחר לשתף אותם גם בפרוייקט הזה. מריה קוטיאר כמישהי שרוצה לקדם את האידיאולוגיה והפרויקטים של וויין של עולם עם אנרגיה נקייה. גוזף גורדון לוויט כשוטר צעיר ואידיאליסט. טום הרדי כביין, הנבל של הסרט.

דווקא הנבל בסרט מאכזב. בוודאי ביחס להופעה של הית' לדג'ר בתור הגו'קר. הרדי הוא בעל נוכחות מרשימה והוא אכן משכנע כנבל שבטמן מתקשה מולו מבחינת כוח פיזי (ואולי אף נחות ממנו), אבל זו לא דמות שתחקק בזכרון וככזה הוא למעשה מוריד מהרף הגבוה שהסרט הקודם בסדרה הציב.

צילום ואפקטים

הסרט מצולם היטב, עם הרבה צילומים מרשימים מהאוויר, בין אם זה של בטמן על גורד שחקים או של העיר וסדרות פיצוצים במגרש פוטבול או ברחבי העיר. הצילומים גם נעשו עם פילטר שנותן לכל הרגשה קודרת ואפלה יותר (מזל שלא ראיתי את הסרט בתלת מימד, אני מתאר לעצמי שזה כבר אפל מדי).

סאונד ופס-קול

אני חושב שהפס קול של הסרט הקודם היה מעולה. גם פה הנס זימר עושה את המלאכה, אבל הסאונד חזק מדי לטעמי, אינטנסיבי ובווליום מאוד גבוה. בהתחלה חשבתי שזה פשוט כי הסאונד באולם חזק מדי מבחינת הווליום. בבוקר ראיתי בעיתון ביקורת שהתמקדה באותו הבעיה. אלא אם נחמן אינגבר ואני ראינו את הסרט ב- IMAX ראשל"צ – כנראה שזה קשור לעריכת הסאונד ולא לאולם עצמו.

סיכום

קשה קצת להעריך את הסרט מייד עם סיום הצפייה בו. מדובר בסרט שנמשך קרוב לשלוש שעות (164 דקות). זהו סרט עמוס שלוקח את עצמו מאוד ברצינות ולא כסרט קומיקס קליל (וזו נקודה לחיוב בעיניי). אני חושב שההקבלה הטובה ביותר היא לסנדק 3. לא כי מדובר בסדרה ברמה כמו של הסנדק, אלא כי הסנדק 3 היה סרט טוב מאוד, אבל לא הוערך גם כי מחזר חלק מהטוויסטים וההפתעות של החלקים הקודמים וגם כי חלקיו הקודמים היו יצירות מופת, שקשה שלא להתאכזב מסרט ההמשך להן.

אני לא התאכזבתי מעלייתו של האביר האפל, אבל עם תום הצפייה הראשונה, אני מתרשם שהוא לא משתווה באיכותו לקודמו בסדרה. יש קצת הרגשה של "את זה כבר ראינו פה ואת זה כבר ראינו שם וזה היה מעט צפוי".
בשנים האחרונות אני משווה כל סרט קומיקס שאני רואה ל"קיק-אס". הסיבה מאוד פשוטה, בקיק אס היה גיבור שבכלל לא ברור שישרוד עד סוף הסרט. זה היה סרט קומיקס שמעבר לקצב המעולה והפס קול המשובח, אם הגיבור שם נתפס – אתה מבין שאולי הוא לא יצא מזה. זה מעניק מימד מצויין של מתח שלרוב לא קיים בסרטי קומיקס. אני מוכרח לציין שבמבחן הזה הסרט עומד. גם כי זה סוף הטרילוגיה וכמו שהצהירו "סופה של האגדה", גם כי בטמן רחוק מלהיות כל יכול בסרט זה וגם כי כריסטופר נולאן הוא בימאי שיש לו מספיק קרדיט כדי לעשות מה שמתחשק לו בסרט (ולראייה העובדה שנתנו לו להשאיר את הסרט באוך של 164 דקות למרות שבהחלט אפשר היה לקצרו ולגרוף עוד הכנסות מהקרנות).

אי אפשר לתת ל"עלייתו של האביר האפל" ציון כי אני חושב שזה סרט שיקבל זווית אחרת מעט כשאראה אותו פעם נוספת (כמו שאפשר לומר גם על ממנטו, התחלה, האביר האפל, היוקרה ואפילו אינסומניה שהם סרטים נוספים של נולאן). אם אתם אוהבים את סרטי בטמן הקודם של נולאן – לכו לצפות בסרט זה, הוא לא בהכרח ברמה של הקודם אבל הוא סיום מכובד לסדרה.

לדיון בנושא: סרט לסופשבוע: עלייתו של האביר האפל


19:00
  /  
27.7.2012
  
מאת: אהוד צלטנר

1