מבחן הרמקולים: Focal Chorus 807V – ויוה לה פראנס

Focal אומרים שה 807V מכילים את הנשמה של דגם ה DB19 הקלאסי שלהם. נו, אז איך הם נשמעים?

18:00
  /  
19.07.2012
  
מאת: איתי חזום
 הכרזה: מבחן הרמקולים המדפיים הגדול של HT לשנת 2012 

על היצרן

Focal שנוסדה בתחילת שנות השמונים, היא יצרן הרמקולים הגדול בצרפת ובין הגדולים באירופה. החברה הוקמה על ידי מהנדס האודיו Jacques Mahul כאשר לאורך זמן הרמקולים הביתיים שווקו תחת השם JMLab כלומר  Jacques Mahul's Laboratory, והדרייברים שווקו תחת השם Focal. כיום השם Focal מאחד את שתי המחלקות האלו. כיאה לגודלו, Focal הוא אחר היצרנים האלו שעושים הכל אצלם – מחקר ופיתוח, יצור תיבות, יצור דרייברים, והכל בצרפת. היצרן נוגע כמעט בכל תחום אפשרי, החל מרמקולים ביתיים רגילים, In wall, לשימוש חיצוני וכו', רמקולים אולפניים תחת השם Focal Professional, מבחר מרשים ומוכר של רמקולים לרכב, ואפילו זוג אוזניות.  בכל הקשור ל Hi-Fi החברה מ Focal מתרכזים בארבעה סדרות עיקריות, כולל כמובן סדרת הדגל שלהם – ה Utopia שכיום נמצאת בגרסה השלישית שלה. בתור יצרן דרייברים במקור, Focal אכן מחדשים בעיקר בתחום הזה, דברים כגון וופרים עם ממברנת ה "W", טוויטרים מסוג Inverted Dome עם ממברנה כיפתית הפוכה, שימוש בבריליום עם הטוויטרים הבכירים, וופרים עם Motor בעל מבנה המכונה "Multiferrite" על שם כל המגנטים הקטנים שעובדים יחדיו ובדר"כ מגיעים בצבע אדום בוהק, ועוד.

על הדגם

סדרת ה Chorus 800V היא הסדרה מספר שלוש בארסנל של Focal. ב V  הכוונה לכיוון העיצובי שהיצרן לקח עם הסדרה (במיוחד הגריל של הרמקולים שמעוצב כ V) בשיתוף עם בית העיצוב הפריזאי Pineau & Le Porcher. הליין כולל זוג מדפיים, שלושה רצפתיים, סנטר, סראונד, וסאבוופר – כולם מוצעים או בגימור Ebony או בגימור Natural, שתקפים לפאנלים הצדדיים בלבד, כאשר השאר בשחור מבריק.

אלמנטים עיקריים בתכנון הסדרה כוללים:

  • תיבות שמושקעות לא רק בהיבט העיצובי, אלא גם בהיבט התכנוני, כולל שימוש ב MDF לא פחות מ 25mm  בצדדים, ו20mm בשאר הפאנלים, צלעות חיזוק פנימיות, צדדים אשר אינם מקבילים אחד לשני על מנת לשבור גלים עומדים, וניהול כבלים פנימי.
  • טוויטר מסוג "TNV" – טוויטר בעל הממברנה ה Inverted dome שכל כך מזוהה עם היצרן, זו עשוייה משילוב של אליומיניום ומגנזיום, עם ספוג חדש לסראונד, תכנון Motor חדש, ועוד. לטענת Focal כל אלו מיועדים לתת לטוויטר דינאמיות ומתיקות אשר שמורים רק למוצרי High end.
  • שימוש בפורטים גדולים מהרגיל על מנת להפחית בעיות של רעשי מערבולות אוויר, ולהגביר את עוצמת הנמוכים.

 

 

איכות בנייה

ה 807V הוא אחד המדפיים הכי גדולים במבחן הקבוצתי, ועלול מעט "לאיים" על אלו שמחפשים רמקול קומפקטי. הוא אמנם בנוי כתיבה מלבנית אבל הפאנלים הצדדיים משנים את הפרופורציה הזו לטובה. היחידות שהגיעו אלי כללו צדדים בגימור Ebony, שמעט כהה לטעמי, וגימור שחור מבריק חלק ונקי בכל השאר. הטוויטר כולל גריל רשת ממתכת, מה שיעזור עם ילדים סקרנים שאוהבים לדחוף אצבע, ווופר שכולל כיסוי אבק, שפחות אפקטיבי עם ילדים סקרנים, אבל מצד שני הגריל עוזר בנושא הזה. אותו גריל אגב, מתחבר יפה עם עיצוב הרמקול, מוסיף למראה שלו, ועל הדרך מסתיר את הפורט הגדול שניתן לראות דרכו את המילוי בתיבה. ממאחור הרמקול כולל רק זוג אחד בלבד של טרמינלים.

מפרט טכני

  • תצורה: 2way.
  • טוויטר: 25mm כיפתי הפוך, מסוג TNV (Inverted dome), ממברנה מאליומיניום/מגנזיום.
  • וופר: 180mm, ממברנה מ Polyglass.
  • תדר חיתוך בקרוסאובר: 3kHz.
  • עכבה נומינלית: 8Ω.
  • טווח תדרים: 50Hz-28Khz  ±3dB.
  • רגישות: 92dB.
  • עוצמת הגברה מומלצת: 25-175W.
  • מידות: גובה 447mm, רוחב 237mm, עומק 333mm.
  • משקל: 10.1kg.

 

 

מדידות

עכבה

למי שלא יודע, העכבה (או Impedance) זו בעצם ההתנגדות של הרמקול שבו זורם זרם חילופין או AC (בשונה מזרם ישר או DC). מדובר על עכבה ולא התנגדות (או Resistance), מכיון שזו משתנה עם התדר ואינה קבועה.

העכבה של הרמקול מסוגלת לומר לנו כל מיני דברים:

  • עד כמה קשה "להניע" את הרמקול, או במילים אחרות האם הרמקול יזדקק למגבר "בשרני" על מנת לעבוד במיטבו? אמנם נהוג לומר שרמקול כלשהו הוא נניח 8Ω, אבל בפועל מכיון שהעכבה משתנה עם התדר, גם רמקול שמוגדר כ 8Ω יכול להציג בתדרים מסויימים עכבה הרבה יותר נמוכה או הרבה יותר גבוהה. נוסף על כך צריך לשים לב גם לפאזה בכל תדר, מכיון שבעכבה מסויימת, הפאזה יכולה להיות קיצונית, מה שעוד יותר מעמיס על המגבר (זה יותר משחק תפקיד בערכים מתחת ל 6Ω ).
  • עכבה מאפשרת לנו לראות את תדר הכיוון של הפורט ברמקול (שמוצג כשקע בין שתי גבעות), או לחילופין את תדרי הכיוון של שופרים.
  • עכבה מאפשרת לנו לזהות בעיות של רזוננסים בתיבה, אלו בדר"כ מופיעים כבליטות קטנות לרוב באיזור המידריינג'.


קו שחור: עכבה
קו אדום: פאזה

ה 807V אינו קשה להנעה בצורה יוצאת דופן. ישנו שילוב של 5.8Ω ופאזה של -42 מעלות ב 112Hz, ועכבה מינימלית של 3.8Ω ב 168Hz, אך מלבד זה רוב תחום העבודה נמצא מעל ל 4.6Ω. תדר הכיוון של הפורט הוא 49Hz, כאשר ישנו הבדל יחסית גדול בין שני הפיקים ליד תדר הכיוון של הפורט, מה שמעיד על כיוון לא אידיאלי.  ב 850Hz ישנה בליטה מעט מוגזמת, זו עלולה להעיד על בעיה של רזוננס בתיבה (היא מופיעה גם בעקומת ההיענות של הוופר והפורט בהמשך). היחס בין הפיק ב 2.57kHz לתדרים אחרים, עלול לגרום לרמקול להיות מעט בהיר יותר באיזור הזה, עם מגברים בעלי עכבת יציאה גבוהה (בעיקר מגברי שפורפרות).

דרייברים


קו שחור: טוויטר +  וופר

ללא שני זוגות של טרמינלים אפשר למדוד את הטוויטר רק עם הוופר. הטוויטר חלק למדי בתחום העבודה שלו למעט שקע מעט מתחת ל 4kHz, בנוסף בקצה השני שלו ישנה עלייה בעוצמה לקראת 20kHz, זו נובעת מנקודת הרזוננס הטבעית של הטוויטר, ונמצאת גם ככה מחוץ לטווח העבודה העיקרי שלו (ולכן אינה מפריעה). הוופר כולל פיק מעט מעל ל 800Hz, שמקביל לבליטה שמופיעה בעכבה. העליה בעוצמה מתחת ל 1kHz נובעת מפיצוי בקרוסאובר (אופייני כמעט לכל רמקול 2way שהוופר שלו נמדד מקרוב), אך במקרה הזה היא מעט חזקה יחסית, מה שעלול לתת לרמקול אפקט של "נפח" ובאסים מעט יותר חזקים.תחום העבודה של הפורט יחסית חלק למעט בליטה מעט מעל ל 800Hz (שנמצאת באותו התדר כמו הפיק בתחום העבודה של הוופר), זו אמנם לא חזקה במיוחד בעוצמה אך מכיון שהפורט נמצא מלפנים הנושא עלול להשפיע מעט על הצבע הכללי של הרמקול.

דרייברים מאוחד

לא הכי מאוזן, אבל בסה"כ תוצאה טובה, מלבד הפיק המוזר באיזור ה 800Hz, שמופיע גם בעכבה ובפורט.

השפעת גריל


קו אדום: ללא גריל
קו שחור: עם גריל

הגריל ב 807V אמנם לא מכסה את הטוויטר, אך קרבתו וצורתו עדיין דורשים בדיקה, ואכן ניתן לראות שהגריל מעט "מלכלך" את תחום העבודה של הטוויטר. אני הייתי מאזין ללא הגריל אבל זה לא קריטי, כאשר גם ככה אפשר להבין במקרה הזה את תרומתו של הגריל מההיבט העיצובי (ובנושא ההגנה על הוופר).

חלון האזנה בנקודת הישיבה

ממוצע מוחלק של תשע מדידות לכל רמקול בנקודת ההאזנה. התוצאה מראה איזון יחסית יפה כבר החל מ 550Hz, ונמוכים לא ביישנים. העליות/ירידות בתדרים הנמוכים הם תוצר של החדר (הנושא משתנה מחדר לחדר, תלוי במיקום הרמקול ונקודת ההאזנה).

 

עוד בסדרת מבחן הרמקולים:

Canton Vento 820.2 – הגרמני המשוקלל
B&W 685 – סטריאו אנגלי 
Elac BS243 – ברור כקריסטל


האזנה

ציוד

  • ממיר DAC/ קדם מגבר: Burson audio HA-160D.
  • מגבר הספק: Sanders sound systems – Magtech.
  • אינטרקונקט: HiDiamond – D4.
  • כבל רמקול: HiDiamond – D4.
  • כבלי חשמל: Audience – PowerChord.

האזנה נעשתה בסלון ישראלי ממוצע, 3.25 מטר רוחב על 10.5 מטר אורך (7.5 בנקודה מסויימת). נקודת ההאזנה היתה במרכז החדר לאורכו (מספר מטרים מהקיר האחורי), כל רמקול כחצי מטר מהקיר הצדדי, ומספר מטרים מהקיר האחורי. צורת ההאזנה הזו (שאינה משמשת ביום יום) נבחרה מכיון שככה התקבלה התוצאה הכי מאוזנת באותו החדר. הרמקולים במבחן עבדו ללא הגרילים. בכל האזנה במבחן הקבוצתי נעשה שימוש פחות או יותר באותם קטעי המוזיקה, על מנת לשמור על עקביות.

על מנת לתאר במילים יפות את חווית ההאזנה שלי קיים פה ושם שימוש במונחים סובייקטיביים כמו בהיר/קטיפתי/חד/במה וכו', אלו נתונים לפרשנות אישית, ולכן אינם תמיד מתארים את מה שאתם חושבים שזה אומר. מדובר על הרשמים האישיים שלי, עם המוזיקה שאני בחרתי, עם הציוד שברשותי, וחדר ההאזנה שלי, ולמישהו אחר עם טעם מוזיקלי אחר, ציוד אחר, וחדר אחר הרמקולים יכולים להישמע שונה לגמרי, אז נא לקחת את זה בחשבון. מי שרוצה לדעת אם הרמקולים נשמעים לטעמו פשוט יצטרך ללכת ולהאזין להם.


 

Gotcha החי של Patricia barber תפס חיים על ה 807V, עם קונטרה באס שמקבל מקום של כבוד, קול סקסי, ותחושה של קריספיות. ב Jericho של Simply red הרגשתי שהקלידים תופסים מעט יותר מדי צומת לב (כאילו על חשבון הסולן), אך עדיין היתה תחושה יפה של מרחב. עם Hotel california בגרסה החיה מ 1994 של Eagles, קיבלתי נמוכים טובים ותחושת קצב טובה, אבל הגיטרות נשמעו מעט מתכתיות פה ושם, עם נטייה כללית בשיר לכיוון הבהירות.

ב Aldebaran של Enya הרגשתי סאונד פתוח ואוורירי, שומעים את הדקויות הקטנות בכלים, ואפילו המיד באס היה מוצלח. כנ"ל עם Dance to the drums again, הזמרת Cassandra wilson נשמעה כאילו מרחפת במרכז הבמה, וכל כלי נשמע צלול היטב. Love is my condition של ההרכב הבריטי Faithless נשמע מעט מוגזם על ה 807V, באסים מצויינים אך תחושת עומס ובהירות קצת הרסו את ההנאה מהקטע. יותר אהבתי את השילוב עם Cajun lunch מהצמד הנורווגי OST & Kjex, עם באסים יחסית מלאים, וקולות שקופצים החוצה (אולי קצת יותר מדי). עוד קטע קצבי מסוג אחר – Money for nothing של Dire straits היה מהנה עם ה 807V, אך מדי פעם מעט בהיר מדי.

בתנאי ההאזנה שלי, ה 807V לדעתי הוא לא רמקול שמתחבר מי יודע מה עם קטעים שנוטים לכיוון הבהיר (למאזינים אחרים זה דווקא יכול להישמע מרענן), אך לעומת זאת הקלטות טובות יחשפו את מלוא הדרן. בנוסף ה 807V עלול להישמע לחלק מהמאזינים מעט מנופח באיזור המיד באס, ככה שמומלץ קודם לבדוק איך הוא משתלב עם המיקום המיועד לו בחדר ו/או הטעם המוזיקלי שלכם.

סיכום

ה 807V בהחלט לא רוצה שתתעלמו ממנו. עם עיצוב מודרני, שיק צרפתי, וסאונד שפשוט רוצה לברוח החוצה מהרמקולים. באמת קשה להתעלם.

מחיר מומלץ לצרכן: 8120ש"ח

תודה ליבואן Alron על השאלת הרמקולים לטובת הכתבה

לדיון בנושא: מבחן הרמקולים: Focal Chorus 807V – ויוה לה פראנס


18:00
  /  
19.7.2012
  
מאת: איתי חזום

1