מבחן הרמקולים: Elac BS243 – ברור כקריסטל

 עוד מדפי תוצרת גרמניה. האם הדגם הקטן הזה, בעל הטוויטר והוופר היחודיים, יתגלה כממזר לא קטן?
7:00
  /  
15.07.2012
  
מאת: איתי חזום
 הכרזה: מבחן הרמקולים המדפיים הגדול של HT לשנת 2012 

על היצרן

Elac הוא יצרן גרמני שנוסד במקור בשנת 1926 תחת השם Electroacoustic (אני מניח שמכאן הגיע הקיצור Elac), עבר שינויים ותהפוכות, והחל להתרכז בתכנון ויצור רמקולים החל משנת 1984. Elac בדומה ל Canton מתכננים ובונים הכל In house – תיבות, דרייברים, וכו', כאשר כמובן על הרמקול מתנוסס הכיתוב האלמותי Made in Germany. Elac מתגאים במספר טכנולוגיות שהם מיישמים ברמקולים שלהם כגון: טוויטר ה 4Pi – טוויטר ריבון שמפיק סאונד ב 360 מעלות, טוויטר ה J.E.T -שמבוסס על טוויטר ה AMT המפורסם ומשולב גם באחד מהרמקולים הקואקסיאלים שלהם, ממברנות מאליומיניום בתצורת ה "קריסטל", ועוד. כיום החברה מייצרת ליין רחב של רמקולים, כולל עשרה סדרות של רמקולים סטנדרטיים, סאבוופרים שונים, מערכות סאטלייטים, רמקולים In Wall ו In Celling, ואפילו רמקול אקטיבי. סיסמתם של Elac אגב, היא Klang lebt או בתרגום גס – "נשמע חי".

על הדגם

סדרת ה 240 היא ליין האמצע של היצרן. לבחירה ישנם שני מדפיים, שלושה רצפתיים, וסנטר אחד. כל הדגמים מגיעים בגימור שחור או לבן מבריקים, אך בתוספת תשלום ניתן להזמין גוונים נוספים.

טכנולוגיות שסדרת ה 240 עושה בהן שימוש:

  • טוויטר ה J.E.T: טוויטר אשר עקרונות העבודה שלו מבוססים על ה Air motion transformer הוותיק בתכנונו של Dr. Oskar Heil, ונרכש ב 1993 על ידי Elac מיצרן רמקולים גרמני שפשט את הרגל. מאז החברה עובדת על לשפר אותו עוד ועוד. הרעיון הוא ממברנה מאד דקה וקלה מרדיד אליומיניום אשר מקופלת (בצורה של זיגזג), ויושבת בתוך שדה מגנטי. היתרון בקיפול הוא ממברנה בעלת שטח גדול אך כזו שתופסת פחות מקום, והתאמה יותר טובה מבחינת עכבה אקוסטית.
  • ממברנות "קריסטל": הוופרים משתמשים בממברנות שמורכבות בשיטת "סנדוויץ'", בה ממברנה מנייר מוצמדת לממברנה מאליומיניום עם מרקם שמזכיר את המראה של קריסטלים. אותו מרקם לטענת Elac עוזר בהקשחת הממברנה ומניעה של בעיות תהודה וקולורציה.

  

איכות בנייה

ה BS243 (ב BS הכוונה ל Bookshelf) הוא רמקול מדפי קומפקטי וקל משקל (ישנו דגם גדול יותר למי שמעוניין), שמגיע בתצורה "הקלאסית" כלומר תיבה מלבנית רגילה. זה אמנם משעמם אך הגימור השחור מבריק עוזר, נראה מצויין, וחלק לגמרי. הטוויטר בנוי ככה שישנה הגנה ממתכת על הדרייבר מה שיעזור עם ילדים סקרנים שאוהבים לדחוף אצבע, והוופר בנוי כחתיכה אחת ללא כיסוי אבק, גם זה יעזור עם הילדים וטוב שככה, כי חבל להרוס את המראה הקריסטלי היפה הזה. מאחור, הרמקול כולל פורט עם Flare די צנוע, פלוס אפשרות להרכבת פלאג על מנת לאזן את הנמוכים בחדר לפי טעם ו/או מיקום, כאשר בתחתית נמצאים טרמינלים כפולים שמאפשרים Bi wire/amp למי שמעוניין. הרמקולים מגיעים עם גריל שחור שלטענת Elac, כולל פינים מפליז מצופה ניקל, שנצמדים לשקעי גומי בתיבה, ועל ידי כך מונעים הוספת רעשים או עיוותים לסאונד.

מפרט טכני

  • תצורה: 2way.
  • טוויטר: J.E.T
  • וופר: 150mm, ממברנה מאליומיניום מסוג "קריסטל".
  • תדר חיתוך בקרוסאובר: 2.7kHz.
  • עכבה נומינלית: 4Ω.
  • טווח תדרים: 41Hz-50kHz במינוס 10dB.
  • רגישות: 87dB.
  • עוצמת הגברה מקסימלית: 60W נומינלי, 80W פיקים.
  • עוצמת הגברה מומלצת: 30-150W.
  • מידות: גובה 285mm, רוחב 170mm, עומק 232mm.
  • משקל: 5.2kg.

  

מדידות

עכבה

למי שלא יודע, העכבה (או Impedance) זו בעצם ההתנגדות של הרמקול שבו זורם זרם חילופין או AC (בשונה מזרם ישר או DC). מדובר על עכבה ולא התנגדות (או Resistance), מכיון שזו משתנה עם התדר ואינה קבועה.

העכבה של הרמקול מסוגלת לומר לנו כל מיני דברים:

  • עד כמה קשה "להניע" את הרמקול, או במילים אחרות האם הרמקול יזדקק למגבר "בשרני" על מנת לעבוד במיטבו? אמנם נהוג לומר שרמקול כלשהו הוא נניח 8Ω, אבל בפועל מכיון שהעכבה משתנה עם התדר, גם רמקול שמוגדר כ 8Ω יכול להציג בתדרים מסויימים עכבה הרבה יותר נמוכה או הרבה יותר גבוהה. נוסף על כך צריך לשים לב גם לפאזה בכל תדר, מכיון שבעכבה מסויימת, הפאזה יכולה להיות קיצונית, מה שעוד יותר מעמיס על המגבר (זה יותר משחק תפקיד בערכים מתחת ל 6Ω ).
  • עכבה מאפשרת לנו לראות את תדר הכיוון של הפורט ברמקול (שמוצג כשקע בין שתי גבעות), או לחילופין את תדרי הכיוון של שופרים.
  • עכבה מאפשרת לנו לזהות בעיות של רזוננסים בתיבה, אלו בדר"כ מופיעים כבליטות קטנות לרוב באיזור המידריינג'.


קו שחור: עכבה
קו אדום: פאזה

ה BS243 קשה להנעה מעט מעל הממוצע, ישנו שילוב של 5.9Ω ופאזה של -41 מעלות ב 127Hz, כאשר באיזור של 170-390Hz העכבה יורדת למינימום של 3.4Ω (קרוב להגדרות היצרן), מלבד זה רוב תחום העבודה נמצא מעל ל 4Ω. תדר הכיוון של הפורט הוא 58Hz, כאשר ישנה בליטה אחת ב 256Hz, זו יכולה להעיד על רזוננס בתיבה.

דרייברים


קו אדום: טוויטר
קו ירוק: וופר
קו כחול: פורט

ניתן לראות שנקודת החיתוך נופלת מעט מתחת להגדרות היצרן, הטוויטר יחסית חלק בתחום העבודה שלו, והוופר מאד חלק בתחום העבודה שלו. העליה בעוצמה מתחת ל 1kHz נובעת מפיצוי בקרוסאובר (אופייני כמעט לכל רמקול 2way שהוופר שלו נמדד מקרוב). תחום העבודה של הפורט יחסית חלק למעט רזוננס קצת מעל ל 1kHz, אך מכיון שהפורט ממוקם מאחורי התיבה, הסיכוי שהנושא יפריע אינו גבוה.

דרייברים מאוחד

תוצאה יחסית מאוזנת.

השפעת גריל


קו אדום: ללא גריל
קו שחור: עם גריל

ניתן לראות שהגריל מרסן את הטוויטר בצורה יחסית מאוזנת כמעט לאורך כל תחום העבודה שלו, אבל ישנה הנחתה של כמעט 5dB באיזור ה 4Khz. ההמלצה היא להאזין ללא הגריל.

חלון האזנה בנקודת הישיבה

ממוצע מוחלק של תשע מדידות לכל רמקול בנקודת ההאזנה. התוצאה מראה ירידה הדרגתית בעוצמה מעל ל 3kHz, ומתחת ל 400Hz, אך העקומה בסה"כ מאוזנת. העליות/ירידות בתדרים הנמוכים הם תוצר של החדר (הנושא משתנה מחדר לחדר, תלוי במיקום הרמקול ונקודת ההאזנה).

 

עוד בסדרת מבחן הרמקולים:

Canton Vento 820.2 – הגרמני המשוקלל
B&W 685 – סטריאו אנגלי 


האזנה

ציוד

  • ממיר DAC/ קדם מגבר: Burson audio HA-160D.
  • מגבר הספק: Sanders sound systems – Magtech.
  • אינטרקונקט: HiDiamond – D4.
  • כבל רמקול: HiDiamond – D4.
  • כבלי חשמל: Audience – PowerChord.

ההאזנה נעשתה בסלון ישראלי ממוצע, 3.25 מטר רוחב על 10.5 מטר אורך (7.5 בנקודה מסויימת). נקודת ההאזנה היתה במרכז החדר לאורכו (מספר מטרים מהקיר האחורי), כל רמקול כחצי מטר מהקיר הצדדי, ומספר מטרים מהקיר האחורי. צורת ההאזנה הזו (שאינה משמשת ביום יום) נבחרה מכיון שככה התקבלה התוצאה הכי מאוזנת באותו החדר. הרמקולים במבחן עבדו ללא הגרילים. בכל האזנה במבחן הקבוצתי נעשה שימוש פחות או יותר באותם קטעי המוזיקה, על מנת לשמור על עקביות.

על מנת לתאר במילים יפות את חווית ההאזנה שלי קיים פה ושם שימוש במונחים סובייקטיביים כמו בהיר/קטיפתי/חד/במה וכו', אלו נתונים לפרשנות אישית, ולכן אינם תמיד מתארים את מה שאתם חושבים שזה אומר. מדובר על הרשמים האישיים שלי, עם המוזיקה שאני בחרתי, עם הציוד שברשותי, וחדר ההאזנה שלי, ולמישהו אחר עם טעם מוזיקלי אחר, ציוד אחר, וחדר אחר הרמקולים יכולים להישמע שונה לגמרי, אז נא לקחת את זה בחשבון. מי שרוצה לדעת אם הרמקולים נשמעים לטעמו פשוט יצטרך ללכת ולהאזין להם.


 

הדבר הראשון ששמתי לב אליו עם קטע אלקטרוני כמו Cajun lunch של OST & Kjex הוא באסים לא מספקים. לא מדובר בהפתעה, ה BS243 הוא רמקול קטן ולכן אין לצפות ממנו להזיז את הכורסא. בקטע אלקטרוני אחר – Love is my condition של Faithless הנושא מעט פחות הפריע, הקטע גם ככה עמוס וה BS243 נתן הרגשה קלילה ולא מכבידה. עם Hotel california בגרסה החיה של Eagles הרגשתי הפרדה טובה בין הכלים, גבוהים קטיפתיים, וקולות מקדימה אך לא יותר מדי.

אותו הדבר שמעתי בקטע Jericho של Simply red, עם גבוהים נקיים והרגשה נעימה ולא מחוספסת. ב Gotcha של Patricia barber הקונטרה באס הרגיש רזה אבל שאר הספקטרום היה נקי למדי, חד, ועם תחושת Space טובה. קולה של Enya בקטע Aniron מהסרט שר הטבעות, נשמע קסום לגמרי, קטיפתי, אך אולי מעט Laidback פה ושם. בקטע נוסף של Enya – Aldebaran הרגשתי סאונד חד אבל רחוק מחריפות, במה עמוקה, וביטוי טוב לניאנסים קטנים.

אותו הדבר עם Dance to the drums again של Cassandra wilson, חד אבל לא יותר מדי, עם תחושת עומק. בתנאי ההאזנה שלי, בדומה ל Canton Vento 820.2 הייתי מאפיין את ה Elac BS243 כרמקול די מאוזן. באסים בצד, הוא מסוגל להעניק תחושת מרחב מצויינת יחסית לגודלו, ולדעתי הוא עובד טוב גם עם הקלטות בהירות. מה שכן, ישנם כאלו שיחפשו רמקול אולי מעט יותר פתוח.

סיכום

עוד רמקול Made in Germany, ועוד תוצאה מוצלחת. ה BS243 הוא רמקול קטן אך ממזר שיספק את כל מי שמחפש סאונד נעים ומאוזן, מי שמחפש יותר נפח בנמוכים יצטרך פשוט ללכת על דגמים גדולים יותר או להוסיף סאבוופר.

מחיר מומלץ לצרכן: 7900ש"ח

תודה ליבואן סיריוס על השאלת הרמקולים לטובת הכתבה

לדיון בנושא: מבחן הרמקולים: Elac BS243 – ברור כקריסטל


7:00
  /  
15.7.2012
  
מאת: איתי חזום

1