סיכום מפגש כיתת אומן – להקת התפוחים בפיוז סטריאו

קבוצה מצומצמת של חברי HT חובבי מוזיקה, נפגשו עם שניים מחברי להקת התפוחים, במסגרת מפגשי כיתת אומן, הנערכת בחסות חנות פיוז ...

21:00
  /  
19.06.2012
  
אירוע שיווקי
Sponsored

ערב יום שני, ה-11 ביוני, התקבצה לה קבוצה של חובבי אודיו ומוסיקה בחנות הסטריאו הותיקה – פיוז סטריאו שבגבעתיים, למפגש ראשון בסדרה של מפגשים בנושא מוסיקה, לה אנו קוראים: "מפגשי כיתת אומן".

חובבי הסטריאו, או בכינויים, האודיופילים, משקיעים רבות במערכות שלהם, נותנים את דעתם ומיטב כספם, לפרטים הכי קטנים במערכת ע"מ שזו תוציא את המיטב מהדיסק/תקליט/קובץ המתנגן בה, אולם לא רבים הם חובבי הסטריאו אשר באמת יודעים איך המוסיקה בעצם נולדת, מה היווה כהשראה לאלבום, אילו סגנונות מוסיקה אהובים על היוצרים, מה הרפרנס מבחינת האומן, לאילו מערכות ומה בעצם התוצאה אותה מנסה האומן/איש הסאונד לייצר עבורנו, המאזינים.

בדיוק על שאלות אלו אנו מנסים לענות בעזרת סדרת המפגשים הללו עם מגוון רחב של אומנים ויוצרים ע"מ לתת מימד נוסף לאותה האזנה קריטית של המוסיקה במערכת הביתית.

אישית, אני יכול להגיד שמוסיקת פאנק לא היתה אף פעם ברפרטואר שלי, אולם אחרי המפגש וקבלת הדיסק Fly On It מעופר "Schoolmaster" טל (שיט, שכחתי להחתים אותם על הדיסק….) והאזנה לדיסק במערכת שלי, כשאני מבין מה גרם להם ליצור את הסאונד הספציפי הזה ומה הניואנסים שלהם היה חשוב להעביר, אני מסתכל על זה לגמרי אחרת…

המפגש החל בשעות הערב המוקדמות, שעה של משחקי היורו ושידור חי בקפה שליד, ואחרי קצת מינגלינג וכיבוד נדיב, התיישבנו אל מול שניים מנציגי הלהקה.

להקת התפוחים, שרק לאחרונה השיקה את האלבום Fly On It, אלבומם החמישי, בהופעה בת"א, היא להקה לא שיגרתית המונה 8 נגנים וסאונד מן, אשר, כפי שהבנו מהשיחה, אפשר להחשיב אותו כנגן לכל דבר, שכן ההשפעה שלו על התוצאה הסופית והכבוד אותו רוכשים חברי הלהקה האחרים אליו הוא כנגן לכל דבר המטמיע את חותמו על התוצאה הסופית.

הלהקה מונה 4 כלי נשיפה, 1 תופים, 1 קונטרה באס, 2 DJים (המשמשים ככלי נגינה לכל דבר!) ו-1 סאונדמן.

הלהקה מנגנת כבר הרבה מאוד שנים יחד, אולם זו לא משרת ה-Full Time Job שלהם, כלומר, הם נפגשים מספר פעמים בשנה להקלטות, חזרות, והופעות ובמשך שאר הזמן, יש להם עבודות אחרות, כמובן בתחום המוסיקה וההפקה.

מה שהדהים אותי לשמוע היה עד כמה יוצרי מוסיקה לא רגישים לניואנסים האודיופיליים כפי שאנחנו, האודיופילים תופסים אותם (במה, אימאג'ינג, "נאמנות למקור" וכו'). התפוחים, לפחות, ונראה את זה במפגשים הבאים עם יוצרים אחרים, קודם כל עושים מוסיקה שהם אוהבים שתישמע להם כמו שהם אוהבים. נקודה.

כמובן שיש את אספקט ה"מסחריות" במובן שזה צריך להישמע טוב גם באוזניות של אייפון, ברכב ובמערכות מאוד פשוטות, אולם הדגשים שלהם בסאונד באים מכיוונים אחרים לגמרי ממה שאני, לפחות, ציפיתי ומנתח בשמיעה של אלבום/מערכת.

לדוגמא, ההקלטות נעשות, כמו שאנחנו יודעים, בהרבה מאוד ערוצים, לעיתים, שלושה ערוצים שונים (מיקרופונים שונים, הקלטה נפרדת) על אותו כלי (קונטרה באס למשל) ואף הרבה יותר כשמדובר על סט תופים מורכב. יתרה מזאת, לעיתים מקליטים כלים שונים בחדרים שונים, מה שאומר שה"במה" (Sound Stage) כמו שהיא נתפסת במערכת הביתית היא משהו שנוצר לרוב בצורה מלאכותית לגמרי ע"י איש סאונד, כמו שתיאר בפירוט, אורי "Mixmonster" ורטהיים, הסאונדמן מאחורי התפוחים.

השיח בין "אודיופילים" ליוצרי מוסיקה היתה עבורי חוויה מדהימה. לא כל יום יוצא לך לשבת ולשוחח בפתיחות כזו מול האנשים שמאחורי האלבום אותו אנחנו שמים במערכת שלנו ומבינים לעומק מה הניע אותם ליצור ולקבל את התוצאה אותה אתה מקבל, כמו למשל הרצון שלהם שדווקא הסאונד לא יהיה מאוד "אנליטי" אלא קצת "מחוספס" ואילו כלים הם רצו שיהיו "קדימה" ואלו "מאחור".

הפתעה נוספת היתה לשמוע את אותו טראק לפני המאסטר הסופי, אותו מוציאים להדפסה לחנויות ושלרוב עובר קימפרוס מסויים. כולנו אהבנו יותר את הגירסא של לפני, כולל התפוחים עצמם, אבל ההכרח לגרום לזה להישמע "טוב" על מגוון רמות של מערכות, מכתיבה לפעמים אילוצים….

לאחר השיחה המרתקת, שלוותה בהאזנה מודרכת במספר קטעים מהאלבום, התפצלנו למספר חדרי ההאזנה בחנות, אשר כללו מערכות ברמות שונות (פירוט להלן) ע"מ לשמוע את אותם קטעים על מערכות שונות.

פירוט המערכות:

רחבה מרכזית (השמעה מודרכת):

מגבר QUAD ELITE
CD QUAD ELITE
רמקולים QUADRAL M4

חדר גדול:

מגבר AUDIOLAB 8200A
CD AUDIOLAB 8200CD
רמקולים quad 12L CLASSIC
סאב וופר b&w 608

חדר קטן:

מגבר YAMAHA AS-500
CD 300 YAMAHA CD-S
רמקולים WHARFEDALE 10.6 DIAMOND

חדר HI END:

מונובלוקים AUDIOLAB 8200M
CDPRE AUDIOLAB 8200 CDP
רמקולים quad 11L CLASSIC
סאב וופר B&W PV1

תודות:

תודה ראשונה לניסן, דבורית וכל צוות פיוז סטריאו, שנית לקובי גלס על הרעיון וההפקה וכמובן לאורי ועופר מלהקת התפוחים על הכנסתנו לתוך עולמם.

תודה לעפר לאור על צילומי הסטילס ול-comingup על כתבת הוידיאו.

האירוע נערך בחסות אס.ג'י אלקטרוניקה – SG Electronics, יבואני מותגי Quad, Yamaha, Wharfadale, Audiolab לישראל 

לדיון בנושא: סיכום מפגש כיתת אומן – להקת התפוחים בפיוז סטריאו


21:00
  /  
19.6.2012
  
אירוע שיווקי

1