חברתי: פייסבוק, אפליקציות בתשלום?!

למעלה מ-900 מליון משתמשות ומשתמשים יש לפייסבוק, הרשת החברתית המקוונת הגדולה בעולם ובקרוב תהיה להם גם אפ-סטור משלהם. מלחמת הענקים ...

10:00
  /  
10.05.2012
  
מאת: מעין קמחי
פייסבוק – מרכז אפליקציות

מרכז האפליקציות של פייסבוק 

היום בלילה, 10.5.2012, נשלח דוא"ל למפתחי היישומונים (אפליקציות) המכריז בחגיגיות על הקמתו של מרכז-יישומונים פייסבוקי:  The App Center, 'המקום החדש שבו אנשים יוכלו למצוא יישומונים חברתיים'. אפ-סטור פייסבוקי אם תרצו. מרכז היישומונים אמור לאפשר למפתחות/ים דרך נוספת לגדול ולייצר הזדמנויות שיאפשרו ליותר סוגים של יישומונים להצליח. 

בשבועות הקרובים יוכלו המשתמשים להיכנס למרכז החדש מהמחשב ומהסלולרי (iOS ואנדרויד) ולצפות במקום אחד בכל הקנבסים, יישומוני-פייסבוק ויישומוני-מובייל שקיימים. על מנת להופיע במרכז יש צורך לעמוד בדרישות החברה שכוללות הוראה תצוגה והנחיות לגבי איכות מבחינת שימושויות וכדומה. אם אתן מפתחות או פיתחתן בעבר יישומון לפייסבוק, שווה להציץ ולוודא שתוכלו לפרסם אותו גם במרכז החדש. 

 

הקפיטליזם במיטבו

אולי בגלל ההנפקה הקרובה ואולי סתם בלי קשר החידוש העיקרי שתפס את עיני קשור לכסף. פייסבוק עומדת לבצע מהלך הפוך לחלוטין מהלך השוק, כזה שאפילו נראה לא טבעי במידה מסויימת, אבל לפעמים האדון צוקרברג יודע דברים שאנחנו לא, אז לא הייתי מזלזלת.

בשנים האחרונות היתה ירידה ברכישת-יישומים ועלייה מתמדת ברכישות-תוך-יישומיות (InApp Purchasing). כבר אי שם ב-2010 דווח כי רווחיות הרכישות התוך-יישומיות עקפה אפילו את רווחיות הפירסום ביישומים (מתוך:mashable).

רכישות תוך-יישומיות הן של "סחורה וירטואלית" בכסף אמיתי: פרות ב"Farmville" וצבעים נוספים ב"Draw something". למרות שלשפויות ביניכן זה אולי נשמע הזוי מדובר על שוק עצום. שוק שכולל בתוכו גם תביעות של הורים נגד חברות הענק אחרי שילד סורר כזה או אחר קנה שטויות (פרות או צבעים לדוג') בסלולרי של אבא.

החידוש שיביא איתו המרכז החדש של פייסבוק הוא בדיוק ההפך מכיוון השוק: אם עד היום יכולנו לרכוש דברים בתוך יישומים בפייסבוק כשהיישום עצמו דווקא ניתן בחינם, הרי שמיום הקמתו של מרכז היישומונים נאלץ לעיתים גם לשלם בעבור היישומון כולו! כלומר, תשלום קבוע בעבור שימוש ביישומון בפייסבוק (הייתן משלמות דולר כדי להירשם לפארמוויל?).

איך זה יעבוד? מרכז האפליקציות של פייסבוק 

איך זה יעבוד 

זו לא הכמות, זו האיכות

לטענת החברה, הצלחה במרכז תהיה קשורה באופן ישיר לאיכות היישומון. השאלה היא רק מי קובע את האיכות? הייתן רוצות להאמין שהמשתמשים הם אלו שקובעים (וגם אני); בפועל, עובדי פייסבוק יוצאים כשידם על העליונה. שוב. והם אלו שקובעים את המידרג. לזכותם ייאמר שלמרות שהם אלו שקובעים את הטון, הם אמורים לעשות זאת על ידי סימנים 'אובייקטיביים' דוגמת דירוג היישומון, מעורבות המשתמשים וכו'.

לטובת המפתחת מציגה פייסבוק כלי ניטור חדש שיאפשר לעקוב אחר מטריקות דירוג המשתמשים לאורך זמן. בתנאי שהמשתמשים באמת אוהבים את היישומון ומשתמשים בו. יישומונים שלא יספקו את הסחורה פשוט לא יוצגו. דרוויניזם במיטבו: החזק שורד. השאלה שהטרידה אותי היא מה הדין לגבי יישומונים חדשים? הרי ברור שהדירוג שלהם בתחילת דרכם לא יהיה גבוה, ונותר לי רק לקוות שיש תקופת חסד.

 

פייסבוק והסלולרי שלי

אמנם פייסבוק היא הרשת החברתית המקוונת המוצלחת ביותר שאני משתמשת בה א-ב-ל (ותמיד יש אבל) היישומון הסלולורי שלהם מ-ז-ע-ז-ע (וזה אחרי ששקלתי מילים). כנראה שרק חברה בסדר גודל כזה יכולה להרשות לעצמה כזה יישומון-חדל-אישים מבלי שציבור המשתמשים ינטוש אותה. פשוט אין לאן ללכת במקום… 

אם נשאיר לרגע את המרמור האישי שלי בצד, מרכז היישומונים מותאם גם לסלולרי ואמור להגדיל את מספר היישומונים הסלולריים שמשתמשים בפייסבוק (גם ב: FB Login). למודאגות – גם iOS, גם אנדרואיד וגם אינטרנט-סלולרי פשוט יתקבלו שם בברכה. במרכז היישומונים הסלולרי ניתן יהיה לראות את אותם יישומונים שמתאימים למכשיר שלך ובמידה והם דורשים התקנה תישלחי למקום הרלוונטי (אפ-סטור או גוגל-פליי). 

 

הכנה 

כבר היום אפשר לייצר את עמוד הפרטים שיופיע במרכז וכדאי לעשות את זה בחמשת הימים הקרובים. עמוד הפרטים הוא אותו עמוד שאליו יגיעו משתמשים פוטנציאליים בבוא היום, אז שווה להשקיע  והאפשרות זמינה באמצעות מרכז המפתחים של פייסבוק (Facebook developers) שבוודאי בילית בו כבר שעות רבות אם פיתחת משהו לרשת החברתית הזו. אבל למה לטרוח? עדיפות בפרסום יישומונים עם השקתו של המרכז, תינתן לאלו שיירשמו לפני ה-15 למאי ורבות כבר נאמר על החשיבות של ראשוניות בשוק. 

אז לכל המפתחות היזמיות והחולמות על גדולה מבין קוראינו – שיהיה בהצלחה! ותספרו לנו כשתעלו ל'מרכז היישומים' החדש, נבוא לראות.

וקצת עברית יפה לסיום

7 שנים מאז שנוצרה ואין ספק ש"יישומון" היא לא הצלחה מסחררת של האקדמיה, לפחות לא מעבר לדף הפרסום שלה בעמוד של האקדמיה ללשון עברית, ובכל זאת, תמיד כדאי להכיר למקרה שיום אחד תשתתפו ב"אחד נגד מאה":

 

 

לדיון בנושא: חברתי: פייסבוק, אפליקציות בתשלום?!


10:00
  /  
10.5.2012
  
מאת: מעין קמחי

1