כחלון מבטיח – IPTV או OTT בישראל תוך פחות משנה

בראיון שנערך בכנס COM.VENTION של עיתון דהמרקר, הודיע שר התקשורת על כך שבקרוב נוכל לקבל שירותי טלויזיה מהאינטרנט מאורנג' וסלקום, ...

20:00
  /  
05.05.2012
  
מאת: עפר לאור

הקדמה

האם הסיוט הגדול של יס והוט עוד מעט כאן? בראיון שנערך עם שר התקשורת, משה כחלון, הכריז קבל עם ועדה שבקרוב מאוד נוכל לקבל שירותי טלויזיה רב ערוצית (כפי שהוא כינה זאת IPTV) מחברות כמו אורנג' וסלקום. המחיר, לדבריו יהיה עשרות ש"ח, פיתרון שבשילוב עם חבילות ה-DTT, יאפשרו לסטונדטים ולאנשים שידם אינה משגת, לקבל שירותי טלויזיה לכל דבר מאותן חברות.

האם שר התקשורת מדייק? כיצד זה יעבוד.

IPTV ועד ל-OTT

 

תחילה, ראוי לדייק, בישראל לא יקום מיזם IPTV ואולי יותר מפתיע, יש בישראל כבר מספר מיזמי OTT שעובדים…

המיזם היחיד שהיה מיועד לקום כאן כ-IPTV היה לפני מספר שנים כאשר יס ובזק ניסו לקדם מיזם כזה על גבי תשתית ADSL לטובת רשת פנימית אשר היתה אמורה לספק שירותי VOD עבור חברת יס. 

לרוע המזל, הרגולטור החליט שהדבר אינו חוקי כל עוד בזק היא חברה ממשלתית ומונופול בתחומה. לאחר מכירת בזק, הרגולטור המשיך למנוע את המהלך וכאשר בסופו של תהליך הוחלט לשחרר את הרסן היה מאוחר מדי. בזק איבדה עניין ויס נותרו ללא מערכת VOD.

בשלב הזה יס החליטו על מהלך שדאז היה די אמיץ – המעבר ל-OTT. יס ניצלו את ה-MAX HD שלהם שהוא ממיר היברידי – ממיר אשר יש לו רגל אחת בעולם הלויינים ורגל שניה בעולם האינטרנט. הם כתבו תוכנה שאפשרה לממיר שלהם למשוך תוכן משרתיה באופן מוצפן, אך על גבי האינטרנט הפתוח לכל דבר. אם החיבור מספיק מהיר, אפשר לראות את הוידאו בזמן אמת (אך בדיליי שלוקח לאגור את החומר דך הדיסק הקשיח של הממיר), אם לא תצטרכו להמתין לסוף האגירה ולצפות בו אז. 

חשוב להבין את ההבדל הגדול בין IPTV (אשר משתמש בתשתית של רשת להעברת וידאו) לבין OTT (שמשתמש בתשתית של האינטרנט הציבורי בכדי לספק שירותי טלויזיה ווידאו לפי דרישה).

ממיר YES MAX TOTAL (גרסאת ה-MAX HD עם התוכנה הכפולה הזו) הוא ממיר OTT לכל דבר. מבחינת יס אין להם בעיה עקרונית להתחיל ולשדר עוד דברים דרך האינטרנט מחר. אם הם רק יבחרו בכך, הם יכולים טכנית להתחיל ולהעביר שידורי טלויזיה חיים גם דרך האינטרנט.

מיזמים נוספים קמו בישראל בתחום הזה. חברת אורנג' היתה הראשונה בישראל להשיק בישראל מיזם מהסוג הזה – ORANGE TIME, אשר כלל סדרות וסרטים אשר היו זמינים במחשב בלבד. המיזם נכשל. 

היוזמה הבאה היתה מיזם ORLANDO VOD. אורלנדו היא חברה אשר מחזיקה בזכויות לסרטים רבים, דוקומנטרים ואומנותיים במרביתם (תחשבו קולנוע לב). היא מוכרת סרטים אלה ליס ולהוט והקימה, לדבריה בעלות של מיליוני ש"ח, מיזם סרטים OTT אשר מנוגן כרגע אך ורק למחשבים אישיים דרך דפדפן. בניגוד ל-ORANGE, אורלנדו משתפים פעולה עם YNET (מיזם "YNET MOVIES") אך גם כאן ההצלחה רחוקה ולמרות שיש השכרות סרטים, זה מספרים קטנים שלא ממש מטרידים את השחקנים הגדולים.

גם פעילויות נוספות כגון KARTINA משודרות מתחת לרדאר וללא כל רגולציה, בפועל קרטינה משדרת מספר רב של ערוצים ומהווים ספק טלויזיה רב ערוצי לכל דבר, תוך שימוש בתשתית OTT, לקהל צופים דובר רוסית.

אבל השאלה הגדולה היא האם תשתית האינטרנט בישראל בשלה לשירותים כאלה באופן ראלי. קחו בחשבון שבשביל לצפות בסרט כלשהו ביס, אתם מספיק סבלניים בשביל להמתין שהוא יתחיל בשידור. אבל תחשבו על שידור חי של אירוע כמו האוליפיאדה, משחק ספורט או ריאליטי. האמינות של שירותי אינטרנט בישראל גרועים באופן משמעותי מהאמינות של לויין וכבלים. בארה"ב אנשים מודעים לכך שכאשר הם צופים במסך חכם או בשירות כמו NETFLIX או AMAZON ON DEMAND, שאם זה נתקע להם באמצע זה הגיוני וסביר… בישראל אני פחות משוכנע שזה יהיה המצב…

על גבי מה ישודרו OTT?


טלויזיה בענן?

בכדי ששידורי טלויזיה יגיעו ללקוח צריך שלושה גורמים: 

  • גוף שידור עם תוכן
  • תשתית
  • ממיר

במקרה של יס והוט, כל שלושת האלמנטים בבעלות החברות. הן רוכשות את התוכן, מספקות את התשתית ואת הממיר ללקוח. במקרה של OTT, ניתן להשתמש גם בצד שלישי לשידור התכנים (למשל לרכוש זכויות על תוכן שמשודר בחו"ל ללא תשתית ממשית בישראל), התשתית בפועל מורכבת יותר כאן – הוט ובזק (שיס היא בבעלותה) מספקות את התשתית הפיזית ומעליהן ספקיות האינטרנט. האם סלקום תספק טלויזיה ללקוחות 012 או בזק בינ"ל? לא ברור.

האם החברות יספקו ממיר? הנסיון של אורנג' טיים מראה ששירות כזה חייב להיות מוצג על גבי הטלויזיה ולא על גבי מסך המחשב. זה מספיק בשביל צעירים וסטודנטים, אבל זה לא פיתרון רציני לחברות כאלה. לכן, הן ככל הנראה יספקו ממיר (ככל הנראה עם ממיר DTT מובנה או לפחות אופציה של ממיר כזה). 

טכנית מדובר בכאב ראש לא קטן. מה יעשו כאשר הממיר לא יעבוד טוב, יגמגם או ימצא בממ"ד ללא קליטת DTT?

האם הממיר יוכל להקליט ולשמש כמקס/מג'יק? 

בנוסף, כחברות סלולר אין ברירה אלא לשדר גם את התכנים הללו במקביל גם לאייפון/אייפד/אנדרויד. מדובר באתגר טכנולוגי לא קטן לשדר כזו כמות של תכנים חיים באופן אמין למכשירים הללו. בחודשים האחרונים אורנג' משדרגת את התשתיות שלה (ובדרך גורמת ללא מעט הפרעות שירות ללקוחותיה הותיקים כמוני…). הסיבה היחידה לאפשר שירותי דור 4 ולשדרג מהירויות גלישה כיום היא אך ורק לצורך שירותי וידאו.

לבסוף, די ברור שטלויזיות חכמות הן העתיד בתחום הזה. LG וסמסונג ביחד השנה צפויות למכור כ-100,000 טלויזיות חכמות!! מדובר בכמות שעוברת את מספר צרכני ה-DTT גם יחד. פיתוח אפליקציות יאפשרו לחברות להגיע לצרכנים בדלת האחורית. 

סלקום/נטויז'ן מול אורנג'/012

 

ריכוזיות בעולם התקשורת זה דבר מוגמר ולא תאורטי. המהלכים הרבים שנעשו בשנה האחרונה הם דרמטיים ומשמעותיים ביותר. חברות הסלולר בלעו את חברות התקשורת הבינלאומיות וספקיות הרשת. בכך הן הפכו לחברות תקשורת.

כחברות תקשורת, סלקום ואורנג' מסתכלות על העולם באופן שונה מבעבר. הן מעוניינות לממש את מלוא היכולות של חברת תקשורת. משמעות הדבר היא קוי טלפון נייחים, שירותי תקשורת לעסקים, סלולר, אינטרנט ו… טלויזיה.

לרוע המזל, להוט לויס יש חדירה בישראל שאין כמותה ברחבי העולם. אחוזי החדירה בקרב קהל היעד בישראל (אני מניח שמיעוטים כגון חרדים, דוברי ערבית או שפות אחרות, ובני מיעוטים אחרים הם לאו דווקא קהל היעד הראשון שהחברות הללו מכוונות אליו) עומד על למעלה מ-80%.

חבילת ה-DTT שאמורה היתה להתרחב ולהפוך לאלטרנטיבה, ממשיכה לצלוע וכרגע אין לה כיוון. להערכת הרשות השניה (שבעיננו מוגזמת לחלוטין) יש כ-250,000 ממירים פעילים בישראל של DTT. הרשות סופרת כאן כל מסך עם מקלט DTT, אך בפועל מדובר על מספרים קטנים בהרבה (ככל הנראה פחות מ-100,000 שצופים בפועל בשידורים). הערוצים הכלולים בחבילה הם ערוצים 2,10 (הערוצים המסחריים) ערוצים 1, ו- 33 (רשות השידור) וערוץ 99 (ערוץ הכנסת). ביוני אמורים להכנס ערוץ נוסף – ערוץ 23, וכן ערוצי הרדיו הארציים והמקומיים אמורים לשדר דרך השירות (בקצב אודיו אומלל של כ-32kbps).

המשך הדרך ל-DTT אינה ברורה, כפי שכחלון עצמו מודה בפה מלא – אין כנראה בישראל מקום לעוד ערוצים מסחריים (ולכן לא ברור אם הרחבת חבילות ה-DTT אפשרית בכלל). הפיצול בין רשת לקשת ככל הנראה יתקיים בסביבות 2015, ועד שנה הבאה גורלו של ערוץ 10 אמור להחרץ. אם הוא ימשיך, הוא יהיה ערוץ חלש יחסית עם תקציב מועט ופרסומות רבות, אך עם המעבר לשלושה ערוצים מסחריים ב-2015, ככל הנראה שכל שלושת הערוצים הנוכחיים לא יצליחו לעמוד על רגליהם, כלכלית, ויצטרכו להוריד את איכות התכנים, לפרסם יותר במקרה הטוב, או שאחד מהם יקרוס.

מצד שני נמצאות יס והוט אשר שתיהן בחובות לא קטנות מול בעלי המניות שלהן, ואפילו גרוע יותר – לבנקים הגדולים. אותם בנקים מסתכלים כעת על אורנג' וסלקום (במקרה של אורנג', היא טכנית שייכת לבנקים דרך הלוואות לחברת טאו) אשר מאיימות בשנה הקרובה להשיק שירותי טלויזיה שעלולות לגרום נזק עצום ליס ולהוט…

אחוז החדירה הגבוה אומר שעל סלקום ואורנג' למשוך לקוחות מיס ומהוט על מנת לצפות שהם יכסו את ההשקעה העצומה הנדרשת להקמת מיזם חדש מסוג זה. בניגוד למצב בעולם הסלולרי שבו כל חברה שנכנסה בעצם יצרה עוד לקוחות שלא היה להם טלפון סלולרי לפני כן, כאן המצב הוא אחר – לקוחות לא יחזיקו כמה שירותי טלויזיה רב ערוציים (בניגוד לאלה שמחזיקים מספר קוי טלפון עליהם, או משפחות שיש להן כמה וכמה מכשירים פעילים בבית – אחד לכל בן משפחה). 

כיצד יכולות החברות להתחרות או אפילו לבדל את עצמן זו מזו?

  • תוכן נרכש – כזכור, בתחילת הדרך יס והוט התחרו על תוכן דרך הכיס. הוט ניסתה לרכוש כל דבר שזז ובכך להכשיל את כניסת יס לשוק. מה שזה גרם הוא לעלית מחירים של התוכן, דבר שבסופו של דבר פגע ברווחיות של הוט למשך כמעט עשור! החברות מספיק חכמות כיום בכדי למנוע מדבר כזה להתרחש. הן לא יכנסו למלחמת מחירים, אולם בשביל שחברה חדשה תוכל להתחרות על תכנים עליה להשקיע עשרות ואף מאות מיליוני ש"ח בשנה הראשונה בכדי לקבל מספיק תכנים רלוונטים בכדי שהיא תוכל להוות אלטרנטיבה.
  • תוכן בהפקה עצמית – המומחיות של הוט היא להפיק תוכן עצמי איכותי. יס מנסים להתמקד בתכנים נרכשים בעיקר. החברות החדשות יצטרכו להתמודד בשתי החזיתות עם מתחרות קשות עם הרבה מאוד שנות נסיון בתחום הזה.
  • מחיר – לפי כחלון, המחיר הצפוי הוא עשרות ש"ח. זה בהחלט מחיר הגיוני לאלטרנטיבה, אך השאלה היא איזה סוג של שירות יכולו החברות להציע במחיר כזה. הסיבה האמיתית למחיר היקר של יס והוט הוא לא הערוצים הזרים הרבים (זה רק התירוץ למחיר היקר) אלא העלות היקרה של תשתית, מערך שירות ותחזוקה, אחסון ויבוא ממירים, עלות התוכן וכו'. כמעט בכל אלה (חוץ מהתשתית) החברות החדשות יצטרכו לקחת חלק, ולכן הסיכוי שלהן להגיע לרווחיות קטן בהרבה.
  • טכנולוגיה – יס והוט חברות מתקדמות למדי טכנולוגית. לשתיהן יש VOD, OTT, PVR, HDTV, סטרימר, הן כבר קיימות על האינטרנט, משדרות לאייפד ולאייפון וכו'. אין המון מקום לחברות החדשות לחדש טכנולוגית, מה הן יציגו? סטרימר? אם הן היו מתחילות לפני כשנתיים זה היה כבר סיפור אחר לחלוטין. האמת העצובה היא שיס והוט צריכות להתקדם מעט מאוד בכדי להגיע לשיא הטכנולוגיה בעוד ששחקן חדש צריך ללכת הרבה יותר רחוק, ולהשקיע המון כספים בשביל להתחרות בהן ברמת התוכן…

המסקנות המיידיות

הדבר מוביל לכמה מסקנות:

1. לא בטוח שהמיזמים הללו יכולים להחזיק את עצמן כלכלית.

2. די ברור שבהתחלה כמעט כל תוכן שהחברות יכולות להציג לא יכול להתחרות ב-DTT (החינמי) מזה או ב-YES/HOT מזה.

3. די ברור שעם השקת שירותים כאלה, או אפילו לקראת ההשקה שלהן, יס והוט ישיקו חבילות "מוזלות". קהלים שעלולים לברוח לשירות חדש, כגון סטודנטים וצעירים, יקבלו "הצעה שאי אפשר לסרב לה". מספר ערוצים מצומצם וממיר מוגבל בהרבה אשר יאפשר ללקוחות לרכוש סרטים ותכני פרמיום בתשלום. גם ליס וגם להוט תוכניות מגרה מצויינות לסיטואציה כזו.

4. בהתחשב במצב שנוצר עם הכנסת שחקן חדש בתחום הטלויזיה המסחרית, ניתן לראות די בבירור שהרבה מהפעילויות שנעשות בתחום הטלויזיה נעשות מתחושות בטן ולא בעקבות תוכניות עסקיות ברורות והגיוניות. כלל לא ברור שיש כאן מודל כלכלי מוצלח שיכול להחזיק שלוש, או אפילו ארבעה שחקנים משמעותיים בשוק הזה. בדומה לחברות הסלולר החדשות והמפעילות הוירטואליות – הצפי היה להוזלת מחירים אך בפועל חלקן לא יצאו לדרך, ואלה שיצאו לא מביאות בשורה מעניית לשוק אלא את אותם מחירים לשווקים מעט שונים מבעבר.

5. אפשרות הגיונית נוספת היא במידה ויש לכם טלויזיה חכמה, טלפון או טאבלט חכם – תתקינו את האפליקציה שלנו וניתן לכם חודש חינם לנסות אותנו. בתקווה שיש להם מספיק תוכן, העובדה שלא צריך טכנאי שיגיע אלא שמדובר רק באפליקציה על גבי המסך או המכשיר החכם, יכולה באמת לתת לאנשים לטעום מהספקיות החדשות ללא כל סיכון ולראות אם האלטרנטיבה תתאים להם. כמובן שבשביל זה, כדאי מאוד שהן יהיו מוכנות לספק את הסחורה…

עם כל הבעיות הללו, ועם ההבנה שכסף גדול החברות לא יכולות להרוויח כאן. מה שכן אפשר הוא לגרום למתחרות לדמם… שיטת התחרות של mutually assured destruction (או בשם השובבי שלה "MAD") מזכירה את המאבק בין ענקים כמו מיקרוסופט, פייסבוק, אפל וגוגל אשר כל אחת מסוגלת להפיל את האחרות בזכות השירותים והפטנטים הרבים שהן מחזיקות ולכן כולן די מוגנות אחת מפני השניה.

אבל השאלה היא מדוע לחברות האלה להכניס ראש בריא (או במקרה של אורנג' "ראש חולה") למיטה חולה? יתכן שזה אגו, יתכן שהן מרגישות חובה להרחיב את הפעילויות ויתכן גם שהדבר בא בכדי להגן עליהן מפני היכולות של בזק/פלאפון/יס מול הוט/מירס ויכולתיהן להציע חבילות טריפל או אפילו קווד במחירים אטרקטיביים.

סיכום

בעוד שניכר שכחלון אופטימיסט, ויש לו הרבה קבלות מאחוריו. מצד שני, תחום הטלויזיה בישראל הוא תחום שהרגולטור נכשל בו באופן עקבי. יש בישראל שלוש רשויות טלויזיה (שתיים מהן במשרד התקשורת, ואחת כפופה לראש הממשלה) ושלוש מועצות.יוזמות רבות כגון ערוצים מסחריים, המעבר לרשיונות (מזכיונות) ומודלים ייחודיים לישראל(כמה זכייניות על אותו ערוץ ברוטציה). שני ערוצי טלויזיה משמעותיים על סף קריסה (ערוץ 1 וערוץ 10).

מצד שני, DTT מתחיל לתפוס, אך אינו מהווה אלטרנטיבה אמיתית וככל הנראה לא מסכן את ההגמוניה של יס והוט.

האם שחקנים חדשים כגון סלקום ואורנג' יכולים להוות אלטרנטיבה? במידה מסויימת כן.

הן בהחלט יכולות לרענן את השוק, אך אני מאוד מקווה שהן לא מתכננות לעשות הרבה כסף במיזמים האלו… לא פחות חשוב, חברות ה-OTT הבינלאומיות מתכננות להתרחב לכל העולם, מדובר בשחקניות כגון Netflix, Amazon ואפילו גוגל ומיקרוסופט. לחברות כאלה יש את התוכן, את התשתית והן יכולות במחי לחיצת כפתור להגיע לארץ.

מה שבטוח? עולם הטלויזיה הרב ערוצית ישתנה ללא הכר בשנה הקרובה, לאחר קפאון של יותר מעשור.

אז תגידו אתם, מה יגרום לכם לשקול חבילת טלויזיה OTT של אחת מהחברות הללו?

האם יש להן סיכוי? האם תעדיפו להשאר עם יס/הוט, DTT או הורדות בלתי חוקיות? האם תמתינו לאחת המתחרות מחו"ל?

לדיון בנושא: כחלון מבטיח – IPTV או OTT בישראל תוך פחות משנה


20:00
  /  
5.5.2012
  
מאת: עפר לאור

1