iGo primo החדשה. ניווט הארד-קור

iGo primo היא תכנת ניווט מורכבת ומלאה בתכונות. זה גם לפעמים החסרון העיקרי שלה. עפר לאור בדק את האייגו בחופשת ...

7:00
  /  
15.04.2012
  
מאת: עפר לאור

הקדמה

מי שמכיר אותי יודע שהגאדג'ט הראשון שרכשתי היה GPS של GARMIN בשם GPS III, מכשיר הניווט הראשון בעל מסך LCD שחור לבן שהיו לו מפות מובנות. כש-Destinator הוציאו תוכנת ניווט רכשתי גם מכשיר פוקטPC ורכשתי Destinator עם מפות של ישראל מחברת GPS & MORE בהרצליה. 

לאחר פירוק השותפות עם Destinator, המשיכה GPS&MORE והקימה את האימפריה של תוכנות iGo – פיתוח שהתחיל ל-pocket PC, המשיך למכשירים יעודיים ולניווט מובנה ברכבים, ולבסוף גם תוכנות על טלפונים חכמים.

את ה-iGo לאייפון חשפנו אנחנו לראשונה ב-2008, כאשר מנכ"ל החברה דודי ורניק הציג לנו בחשאיות את התוכנה ב-CES 2008.

כיום, החברה מצליחה מאוד ומפתחת תוכנות רבות, אך כיום שוק ה-GPS בבעיה לא פשוטה – מכשירים יעודיים מתחילים להעלם, שוק ה-pocketPC נעלם לחלוטין, והאייפון שולט בכל מקום. תוכנות ניווט חינמיות בארץ ובעולם (Waze היא רק אחת מהן) מאיימות על השוק המבוסס והחברה חייבת להתקדם ולהשתכלל.

בפסח 2012, בדומה למה שנעשה בחג העצמאות הקודם, הציעה החברה גרסא חינמית לקהל הישראלי. למי שכבר יש iGo Primo מלא, המתנה לפסח היתה בדמות אפשרות להוריד בחינם מפות טופוגרפיות, חבילת זהירות בדרכים ומצלמות הזהירות – כל חבילה כזו עולה מספר דולרים בד"כ.

האם זה מספיק בשביל להתחרות בפופולריות של תוכנות הניווט החינמיות ו-Waze בראשן?

iGo Primo

הגרסא המלאה של iGo Primo, דומה למדי לגרסא של הלייט, אך כוללת עוד יכולות ושכלולים. לא אכנס לכולן, אלא בעיקר אתמקד במוצר עצמו, ביתרונות ובחסרונות שלו.

מדובר במוצר המתוחכם ביותר שהוציאה iGo עד כה. המוצר יציב מאוד, אמין ולא מתרסק באמצע ניווט. אין גם בעיות שחלק מהמפה חסרה תוך כדי עבודה (כי היא מובנית בתוך המכשיר).

התוכנה עובדת גם במקומות ללא קליטה סלולרית (למי שיש Orange כמוני, חוסר קליטה או יכולת גלישה סלולרי, זה דבר שבשדרה בחודשים האחרונים).

כאשר אין קליטת GPS התוכנה אפילו תזהה לפי המצפן את הכיוון שאליו אתם מכוונים בכדי שתצאו לדרך בכיוון הנכון ולא תצטרכו להסתובב!

מבחינת יכולות, התוכנה מתקדמת בשנות אור מ-Waze. יש אפשרות לנווט לא רק לפי מיקומים אבסלוטים, אלא להוסיף נקודות ביניים, יש אינדיקציות של שלטים, כמה רחוק אנחנו מהיעד (פס קטן משמאל) מה הצעד הבא בניווט ובמידה ויש מיד אחריו עוד צעד, ניתן לראות גם אותו על המפה בקטן ולהכונן.

מנגנון החיפוש הוא מתוחכם להפליא ואינו מסתמך על ניווט חיצוני (דרך שרת) שזה יתרון כאשר יש עומס, למשל בחופשת פסח כאשר כולם בדרכים. יש התראות על אין ספור דברים ואין ספור הגדרות שניתן להגדיר – כמו התראת מהירות, התראת מרחק מצמתים מסוכנים וכו'.

המפה היא תלת מימדית אמיתית אשר ניתן לסובב אותה בתלת מימד, ואפילו לראות צורת מבנים ואת הטופוגרפיה המקומית (כולל צלליות של הרים). גרסאת המפות של התוכנה עודכן והוא עדכני למרץ 2012, אם כי כדאי לציין שבשנה האחרונה כמעט ולא ראיתי טעויות מיפוי קשות לא מצד iGo ולא מצד WAZE.

אפילו תדירות הדיבור של התוכנה ניתן לתכנות – ניתן להגיד שהתוכנה תדבר יותר (למי שמפספס דברים), באופן בינוני או מעט (למי שאוהב לשמוע רדיו בין ההפרעות של ה-GPS).

כמובן שאפשר להגיע ליעדכם בדרך המהירה, הקצרה או הירוקה (מינימום דלק…) ביותר.

 

אפשר לשתף את מקומכם עם חבר, או בפייסבוק – שידעו שאתם מנווטים לאן שהוא.. האמת? לא ממש ברור לי מדוע אני ארצה לפרסם את המהירות הממוצעת שלי בפייסבוק, או אפילו את המיקום שלי תוך כדי ניווט, אולי את היעד שלי, אבל רוב הסיכויים שאעשה זאת דרך פייסבוק עצמה (checkin) ולא דרך תוכנת הניווט שלי.

חידוש יפה במיוחד הוא היכולת לשכור מפות בזול ליעדים ספציפיים. למשל חודש של ניווט לארה"ב או אירופה יעלה לכם 9.99$ דרך ה-App store ברכישה בתוך-האפליקציה. זה חידוש שלא הכרנו ויתרון אמיתי, שכן ביציאות לחו"ל הגלישה יקרה ולכן ניווט על בסיס מפות אינטרנטיות לא ממש פרקטי.

הפתעה מעניינת היא שהחברה מצטרפת לחברות כמו TomTom ומוציאה תושבת יעודית לאייגו, כזו שכוללת תושבת לאייפון ומשדר FM כאשר ניתן לתכנת אותו הישר מתוך התוכנה:

עדיין אין מחיר או זמינות אבל זה מעניין ביותר.

שינוי משונה בתוכנה הוא בכך שבניגוד לגרסא הקודמת לא ניתן לצאת ממנה יותר באופן יזום. אם הגעתם ליעד ויצאתם מהרכב, היא תפסיק לפעול. אחרת, היא תפעל ברקע (יש להדליק אופציה זו) וצריך יהיה לבטל אותה ידנית.לדעתי זו פיצ'ר חסר במיוחד ולא ברור מדוע הורידו אותו כאשר הוא היה קיים בעבר בתוכנה.

התוכנה מוסיפה הפעם יכולות כגון התראות קוליות או חזותיות עבור כמעט כל דבר, החל מנקודות גביה של כביש 6 וכלה במצלמות מהירות.

כאשר יש התראה מהסוג הזה, האפשרות היא התראה בסגנון proximity (צפצוף גובר והולך שמזכיר את הצפצוף שיש כאשר אנחנו נוסעים ברברס עם גלאי קירבה). בפעם הראשונה שזה קורה, זה ממש מפתיע ומשונה. הבעיה שהתוכנה מתקינה את עצמה עם אין ספור תפריטים הגדרות אזהרה – מדובר בכעשרים אפשרויות שונות, ובכל אחת צריך לבחור האם אנחנו רוצים באזהרה בכלל, אזהרה ויזואלית או ויזואלית וקולית. לא רק זה אלא שניתן גם להגדיר מתי הוא יזהיר אותנו קולית, למשל באיזור שניידות משטרה נוהגות לחנות האם לצפצף תמיד או רק כאשר אנחנו חורגים מהמהירות המותרת…

הצרה האמיתית היא שאם נשאיר את התפריטים לפי ברירת המחדל, במיוחד אם תורידו את מפות הכבישים המסוכנות של אור ירוק, ככל הנראה כל הזמן המכשיר יצפצף לכם. זה מה שקרה לנו בטיולי הפסח – שהרי לא ממש ניתן לתפעל את ההגדרות בעת נסיעה ולכן נסיעה של שעה וחצי הופרעה בערך כל שתי דקות עם התראה קולית כזו או אחרת. כל התראה יכולה להמשך מכמה שניות ועד לדקות ארוכות (למשל לפני כל נקודות גביה של כביש 6 יש כ-90 שניות של צפצוף מרגיז). את הנוכחים ברכב זה כל כך הרגיז שבשלב מסויים נאלצתי לחנות בצד הדרך בכביש 6 בכדי לעבור על כל ההגדרות ולהסיר כמעט מכולן את ההזהרה הקולית. לא מדובר בתפריט אחד אלא בעשרות לחיצות שלא ניתן לבצע תוך כדי נהיגה כמובן.

תפריטי ההגדרות שוכללו מאוד, וכעת הן מופרדות לפי קטגוריות שונות, של הגדרות, חיפוש, או תפריט מקוצר. התלונה העיקרית שלי היא שיש כאן עודף תפריטים ועודף אפשרויות. קשה מאוד לזכור כיצד להגיע לכל אפשרות. הרעיון של האייפון ואחד מהיתרונות שלו הוא שהוא "כאילו קורא את מחשבותנו" ולכן ממעיט בתפריטים, אפשרויות וכו'. ניתן היה לצמצם או להעלים את מרבית התפריטים לאפשרויות פשוטות והגיוניות וללא צורך בעודף העושר הזה. התחושה שלי היא שמדובר במוצר שתוכנן על ידי מהנדסים ולא על ידי אנשי מוצר שתפקידם היה צריך להיות לצמצם את התפריטים והאפשרויות למינימום ההכרחי.

בחיפוש יש אפשרות לחפש לפי מקומות מעניינים (לאורך המסלול או לפי נקודת יעד), אנשי הקשר שלנו (כתובת), חיפוש כללי – לפי כתובת, חיפוש חכם וכו'. כל נקודה שמצאנו ניתן לנווט אליה ישירות, או להוסיף אותה כנקודת ביניים במידה ויש לנו מספר עצירות בדרך.

חיפוש חדש שנוסף והחליף את Google search (הנוח מאוד דרך אגב) הוא iGo Search החדש, אשר כולל את בסיס נתוני העסקים החדש של iGO. מספיק להקליד "פיצה" והוא ידע שאנחנו מחפשים פיצה באיזור. לא יצא לי עדיין לבחון את בסיס הנתונים הזה כהוגן, אבל על פניו הוא נראה חזק כמו GOOGLE בשלב הזה.

החיפוש של כתובות דורש הקלדה נפרדת של עיר, רחוב, ומספר, בעזרת המקלדת המובנית. לאחר מכן צריך לאשר את המסלול, ללחוץ על ניווט ולצאת לדרך.

החיסרון הגדול ביותר הוא בכך שכל פעולה מתוחכמת ודורשת אין ספור לחיצות. המקלדת המובנית היתה רעיון מצויין כאשר לא היה עברית במכשיר והיה צורך במקלדת מיוחדת לשם כך. כיום כולנו רגילים להקליד במקלדת המובנית והמקלדת של האייגו פשוט אינה נוחה כמוה. מומלץ מאוד לחברה לוותר על השיטה הזו ולעבור לשיטה הפשוטה של להקליד כתובת בעצמנו ללא צורך לבחור בעיר, ואז לבחור ברחוב וכו'. 

בעצם כל התהליך פשוט ממושך מדי. ב-WAZE אני יכול לכתוב שם של רחוב (עם או בלי עיר), שם של איש קשר, נקודת עניין או כל דבר אחר והוא דואג לזהות במה מדובר ובלחיצה אחת אנחנו כבר מנווטים ליעד. ב-iGo אותו תהליך דורש בחירה בתפריט, משם צריך לבחור באיזה סוג חיפוש אנחנו מעוניינים, הקלדה של עיר, שם רחוב, מספר, ועוד מספר לחיצות כפתור. כמובן שזה מדוייק יותר, אבל בתאכלס, לוקח פי 4 זמן להתחיל ניווט באייגו מאשר ב-WAZE. 

בעת ניווט במנהרה, מופיע תפריט מיוחד שמראה לנו גם את הצפי מתי המנהרה תסתיים וכבר הכנה ליציאה מהמנהרה. יפה!

אחד הפיצ'רים המוצלחים ביותר ב-WAZE הוא היכולת לדווח. ניתן כאן לראות התחלה של אימוץ התפיסה הזו, על ידי אפשרות להוסיף דיווח על טעות במפה או על מצלמת מהירות. לא ניתן לדווח על ניידות משטרה, תאונות או פקקים.

בתוכנה יש יכולות TMC מובנות – אשר בעצם משתמשות במרכז בקרה מיוחד בשביל לזהות פקקים. מדובר בגישה שונה לחלוטין מזו של WAZE. בעוד ש-WAZE תסמן פקקים על בסיס התנהגות של משתמשיה ועל ידי דיווחים, כאן משתמשים במרכז בקרה שעד כמה שאנחנו יודעים, משתמש בדיווחים מרוכזים הדומים לאלה שתקבלו בדיווחי הרדיו.

בעוד שב-WAZE לרוב תקבלו דיווחים על פקקים גם במקומות שאין בהם פקקים (למשל כי התוכנה לא מסווגת רוכבי אופניים ככאלה, וכאשר מספר כאלה יורדים לצד הדרך לנוח, מסתמן פקק…), ב-iGo רק פקקים אמיתיים ומשמעותיים מסומנים ככאלה. בנהיגה במקביל בין WAZE ל-iGo (מזל שיש לנו בבית כמה אייפונים להשוואה). שתי התוכנות לרוב בחרו באותו מסלול, אם כי הערכות הזמנים היו שונים לחלוטין. WAZE היה מדוייק יותר ופסימי יותר… יש לציין שהבדיקות נערכו בחופשת הפסח, עת לפקקים רבים. 

בשני המקרים, התוכנות ידעו להגיד לנו לצאת מוקדם בכביש 6 בכדי לעקוף פקק בתהליך התהוות בשל תאונה. בשני המקרים כאשר היה אפשרות לעקוף את כביש 6 ולהרוויח מספר שקלים (אך בהפסד של דקות ספורות בלבד) לטובת כביש מקביל, התוכנות העדיפו את כביש 6 ולא לקחו בחשבון את העלות הנוספת של הכביש כ "קנס" שאולי לא תמיד נרצה לשלם.

פיצ'ר חדש יחסית מבוסס על בסיס נתונים של אור ירוק, על איזורים מסוכנים.rn צומת או קטע כביש מסוכן (כזה שהיו בו הרבה תאונות) מסומן במיוחד ומקבל rnהתראה מיוחדת כאשר מתקרבים אליו. כאן ההתראות החמות ממש הציקו – בישראל יש לא מעט נקודות מסוכנות ולכן היה חשוב לתת התראה קצרה וברורה, על פני צפצופים ממושכים ומציקים. כמובן שההגדרות שונו בהתאם בכדי

האייפון כידוע הוא גם מכשיר טלפון ולכן שיחות נכנסות עלולות להפריע לניווט. לרוב השיחות הן מאותם אנשים שקבענו איתם להגיע לאותו יעד ולכן פיצ'ר חביב באייפון הוא לחיצה על כפתור HOME בעת קבלת שיחה, מה שמחזיר אותנו מיד לאפליקציה האחרונה שהרצנו טרם השיחה.

כפי שניתן לראות בתמונה, אייגו לא ממש שימושי במצב הזה, שכן כל הפס התחתון שבו יש אפשרות לתת אינפורמציה נעלם בעת קבלת שיחה. כששואלים אותי עוד כמה זמן או מה המרחק ליעד זה פשוט בלתי אפשרי לדעת כל עוד השיחה מתקיימת. לא פחות גרוע, אין כמעט אפשרות להגיע לתפריטים בשביל לברר פרטים נוספים כגון מסלול הדרך וכו'. קצה קצהו של כפתור הקיצור לתפריטים נגיש לבעלי אצבעות דקיקות בלבד.

כמובן שהפיתרון היה להעלות את כל הפס במצב הזה או להסיר את הכותרות כגון "שעת הגעה", "זמן שנותר" ו "מרחק" ולהשאיר רק את המספרים שלהם בכדי שנוכל להשתמש בהם בעת השיחה…

סיכום

בסה"כ מדובר בתוכנה החזקה ביותר לנווט בארץ, בעלת מספר האפשרויות הגדולות ביותר, בסיס הנתונים רחב ואין ספור חוכמות כגון ניווט עם נקודות ביניים ויכולת רבות אחרות. מצאתי שהתוכנה אמינה ויציבה ביותר – אך שיש בה כמה חסרונות שחייבים טיפול. הבעייתי ביותר הוא עודף תפריטים ולחיצות על המסך. במקום להשתמש במקלדת המובנית, יש מקלדת פחות נוחה של התוכנה עצמה, וכל פעולה דורשת אין ספור לחיצות, בחירות והקלדות. מה שהייתי רוצה הוא ללחוץ על כפתור ולהתחיל להקליד לאן אני רוצה ושהתוכנה תראה לי למטה מה האפשרויות שלי, תוך כדי הקלדה – ואז לחיצה על היעד תתחיל את הניווט. לרוב אין לי צורך בנקודות ביניים ולכן כל האפשרויות המתוחכמות הללו צריכות להיות נגישות בדרך אחרת (למשל כפתור נפרד לצד היעד).

נושא ההתראות דורש טיפול יסודי, שכן ברירת המחדל דורשת אין ספור הגדרות מיותרות. התוספת של התראות על נקודות גביה של כביש 6 וצמתים מסוכנים של עמותת "אור ירוק" זה דבר מבורך, אך לא כאשר צפצוף ההתראה מתרחש כל מספר דקות ולמשך דקות שלמות…

לבסוף, חסר לי מאוד הדרך לצאת מהתוכנה בזריזות. כיבוי התוכנה בכדי שלא תמשיך לצרוך בטריה זה דבר חשוב וחבל שהוא הועלם מהגרסא האחרונה של התוכנה.

לדיון בנושא: iGo primo החדשה. ניווט הארד-קור


7:00
  /  
15.4.2012
  
מאת: עפר לאור

1