מדריך: איך בונים תמונה?

לבנות תמונה אינו עיניין של מה בכך ויחד עם זאת בעזרת הבנה בסיסית ניתן ליצור תמונות מרתקות גם במצלמות פשוטות ...

8:00
  /  
04.04.2012
  
מאת: גדי אהד 

מעניין מאד.. 

מה דרוש לנו כדי ליצור תמונה מעניינת?
התשובה היא ברורה עלינו ליצור עניין, אבל מה לעזאזל זה עיניין ואת מי זה מעניין בכלל?
כמובן שמה שמעניין אותי לא בהכרח מעניין אותך, ויש תמונות שידברו אלי ויש שלא.
ויחד עם זאת יש כמה כללים וצורות גרפיות שיענינו ויגרמו לרב האנשים להתבונן ולגלות עיניין בתמונות שלי, אותו מכנה משותף שעובד משחר ההיסטוריה, אותם אלמנטים שאנחנו נמשכים אליהם.
לצורך הרכבת תמונה שתעורר עינין אנחנו צריכים להכיר אותם.
ובכלל איך בונים תמונה?

נושא

הדבר הראשון שאנחנו צריכים להקפיד עליו שלתמונה שלנו תהייה ממשות, שמשהו יחזיק ויצדיק אותה או במילים אחרות נושא, כאשר אנחנו באים לצלם תמונה עלינו לבחור נושא וסביבו נבנה את התמונה אליו נוסיף נשוא וכמובן נכניס אותו לרקע מתאים
אז איך בוחרים נושא לתמונה, ובכן כל אחד יבחר את הנושא שהוא מוצא לנכון ומתחבר אליו הכי טוב, אבל לאחר שבחרנו נושא אנחנו צריכים לוודא שהוא יקבל את מלאו תשומת הלב שלנו, יותר נכון של הצופה, אז שוב נשאלת השאלה איך עושים את זה?

 

 

כמו שציינתי בהתחלה יש מס' אלמנטים שמושכים את תשומת הלב שלנו כצופים

חדות: העין שלנו אוהבת דברים חדים, קצת לא נעים לנו להסתכל על דברים שאינן חדים, אם כך הכלל הראשון שאנחנו נקפיד עליו זה שהאוביקט הראשי שלנו יהיה חד, אם אובייקט אחר פרט לנושא המרכזי שלנו יהיה חד הרי שהצופה עלול להתבלבל ולחשוב שמשהו אחר הוא הנושא וכך נאבד את הנושא המרכזי שלנו.

 

בהירות: העין שלנו נמשכת לעצמים בהירים, כל מה שבהיר בפריים ימשוך את תשומת לב הצופה אם האובייקט הראשי שלנו יותר בהיר מהרקע או מאובייקטים אחרים הוא יקפוץ החוצה מהתמונה, אבל אם ברקע יש אובייקט בהיר העין שלנו תימשך אליו זה אומנם יכול ליצור עיניים ותנועה בפריים אבל עלינו להקפיד שהאובייקט הבהיר לא יפריע לנו

יש עוד המון דברים נוספים כגון צבעים שונים, פרצופים, ידיים, חצים תנועה, כיתוב.
כיתוב למשל הוא פרט שאנחנו לא יכולים להעלם ממנו, אם בפריים שלנו יש כיתוב אנחנו נהייה חייבם לקרוא אותו פשוט לא נוכל להתעלם ממנו (כמובן שכיתוב בשפה שאנחנו מכירים), עלינו לזכור זאת , נוכל להשתמש בכך ליצירת עיניין אך פרט זה עלול להוות מכשלה עבורנו ולהסיט את עין הצופה מהנושא המרכזי שלנו.

 

אם נסכם עד כאן, אנחנו מבינים כי עלינו ראשית לבחור נושא לתמונה וסביבו לבנות את הפריים, עלינו להקפיד שהנושא שלנו יהיה חד, ושברקע לא יהיו אלמנטים מפריעים כגון נושאים בהירים מידי או כיתוב שימשוך את תשומת הלב שלנו, אם הם קיימים עלינו לנצל אותם לטובתנו, לטובת יצירת קשר עם הנושא או "משחק איתו", אם אנחנו לא יודעים כיצד ניתן לנצל אלמנטים אילו לטובתנו עדיף שפשוט "נעלים" אותם, ניתן "להעלים" "אותם מהפריים פשוט ע"י צילום מזויית אחרת שבה הם לא מופעים.

 

הולכת עיין:

ע"מ ליצור עיניין אצל הצופה עלינו "להפעיל " אותו לגרום לו לנוע בפריים, אנחנו כבר יודעים מה מושך את עינו של הצופה, נוכל להעזר בכך ע"מ להוביל את הצופה בצוך הפרים שלנו , לדוגמה: הכנסת פרצופים נוספים לפריים, או חצים ואף תנועה, כך נוכל להוביל את הצופה שלנו בתוך הפריים לאף שנרצה.

 

אלכסון

אלכסון הוא אמצעי נהדר ליצירת עיניין בפריים, אם אני אוכל לגרום לצופה תנועה אלכסונית אני אצור לו עיניין רב בפריים, ניתן ליצור אלכסון ממשי כלומר לצלם אלמנט אלכסוני הקיים במצאיות או אלמנט קווי כלשהו שע"י זוית הצילום ניצור ממנו אלכסון , וניתן לצלם אלכסון "וירטואלי" אלכסון הקיים בעקבות תנועת עיין הצופה בין האלמנטים בתמונה.

 

 

התכנסות

דרך מצויינת להוביל את הצופה לנקודה מסויימת בפריים היא ע"י התכנסות, יצירת קומפוזיציה אשר כל הקווים בה מובילים לנק' אחת בפריים ולצופה למעשה אין אפשרות לבחור מנק' זו, יהדרך ליצירת התכנסות הינה ע"י שני קווים מקבלים , לפחות שניים, ניתן ליצור התכנסות גם ע"י צינור.

 

 

הקבלות

יצירת הקבלות בתמונה מקפיצה את התמונה בכמה מונים, ניתן לדוגמא לבצע הקבלה של צבעים, שני צבעים דומים במיקומים שונים בפריים, הגבלות של חפצים, לדוגמא הגבלה של אדם למול פסל או בובה בחלון ראווה. 

 

 

 

כמובן שזה רק על קצה המזלג ויש עוד המון דרכים לעורר עיניין אצל הצופה ולהפוך תמונות פשוטות יחסית לתמונות מעוררות עיניין ומחשבה.

התמונות המוצגות צולמו במצלמות מקצועיות המאפשרות להגיע לאיכויות צילום גבוהות, אך יצירת העיניין אינה קשורה רק לאיכות התמונה כי אם לתוכן שבה. 

 

גדי אהד הוא צלם, מדריך לצילום ובעל בלוג צילום 


כל התמונות צולמו ע"י גדי אהד

אין לעשות כל שימוש בתמונות ללא אישור בכתב מהצלם.

 

 

 

לדיון בנושא: לבנות תמונה


8:00
  /  
4.4.2012
  
מאת: גדי אהד 

1