רסיבר Yamaha RX-A3010 – קולנוע ביתי

בחודש יולי האחרון חברת Yamaha חשפה את דור הרסיברים החדש והשני במספר של סדרת ה-AVENTAGE. הדגם הבכיר בסדרה, ה-RX-A3010, נחת אצלנו ...

15:00
  /  
12.03.2012
  
מאת: יונתן פת-יה
הקדמה 

 

 

מיצוב, היסטוריה ושינויים

לפני שנעסוק במיצוב, יש להיות בקיאים דווקא בדגמי השנה שעברה של Yamaha.

בערך כשנה לפני ההכרזה האחרונה, חברת Yamaha הכריזה על דגמי RX-Vxx67 ובמקביל הכריזה על סדרת ה-AVENTAGE לשוק האמריקאי. די דומה למה שהתרחש בהכרזה האחרונה למעט פרט בודד אך חשוב – בסדרה הקודמת היו 3 דגמים גבוהים לשוק האירופאי – RX-V1067 ,RX-V2067 ו-RX-V3067, להם דגמים דומים בסדרת ה-AVENTAGE – ה-RX-A1000,RX-A2000 וה-RX-A3000.

דגמים אלו בשעתם הושקו לשוק האמריקאי בעיקר, אם כי במדינת ישראל היה ניתן לרכוש אותם גם כן, אך בהזמנה מיוחדת מהחנות דרך היבואן הרשמי כאשר היתה תוספת שולית במחיר ביחס למקבילים מדגמי RX-V.

השנה Yamaha החליטה לבטל את הכפילות \ דומות הזו על ידי כך שאין ממשיכי דרך ל- RX-V2067 ו- RX-V3067, כך שהיום בשונה משנה שעברה, דגמי ה-AVENTAGE זמינים לרכישה במדינת ישראל באופן שוטף ומסודר ולא כהזמנה פרטנית מהיבואן.

ישנה חריגה אחת והיא השוק האוסטרלי, שם Yamaha משווקת שני דגמים חדשים – RX-V2071 ו-RX-V3071, במקביל לדגמי ה-AVENTAGE, כאשר האחרונים עולים $200 יותר מאשר הדגמים הדומים מסדרת RX-Vxx71.

כעת לאחר שעשינו מעט סדר בבאלגן, ניתן לעסוק במוצר עצמו. ה- RX-A3010 הוא הדגם הבכיר ביותר בסדרת ה-AVENTAGE המעודכנת ולמעשה הדגם הבכיר ביותר של Yamaha כרגע. לדגם זה שני אחים קטנים יותר כאשר אלו עיקר ההבדלים ביניהם (באדום מודגשים שינויים שלטעמי מהותיים):

 

RX-A1010

RX-A2010

RX-A3010

מספר ערוצי הגברה

7

9

9

W RMS לערוץ (8ohm)

110W

140W

150W

מצבי DSP

17

23

23

מערכת כיול אוטומטית YAPO עם מדידה רב מושבית

רגילה

כולל R.S.C – Reflected Sound Control

כולל R.S.C ומדידת זווית

כיווני וידאו

ללא

כן

כן, כולל פרמטרים ניתנים לשינוי

יציאות PRE

7.2 ערוצים

7.2 ערוצים

11.2 ערוצים

תכונות שלט רחוק

לומד

לומד, תבניות, מאקרו

לומד, תבניות, מאקרו, כולל תאורת LED

שלט רחוק משני

ללא

כלול

כלול

אזורים פעילים

אזור 2

אזור 2/3

אזור 2/3/4

יציאת אודיו לאזור 3

ללא

PRE OUT

PRE OUT

יציאת אודיו לאזור 4

ללא

ללא

אופטית

Zone GUI

ללא

כן

כן

משקל

15.1kg

17.1kg

19.9kg

כפי שניתן לראות בטבלה למעלה, ל- RX-A3010 יתרונות שבסיטואציות מסוימות ועבור רוכשים מסוימים, יתרונות אלו אינם ניתנים לביטול. בחללים (לרוב חדרים יעודיים) בהם ניתן להתקין הרבה רמקולים, ל- RX-A3010 שני יתרונות בולטים על פני אחיו הקטנים – יש לו עוד זוג ערוצי הגברה נוספים כך שהוא חוסך צורך במגבר נוסף, או לחילופין ניתן להשתמש ב- 11.2 יציאות ה- PRE-OUT שלו על מנת להנות מסביבה קולנועית רבת רמקולים מצד אחד על ידי חיבורן למגברים חיצוניים, ומצד שני להגביר אזורים נוספים בבית בעזרתו.

בנוסף, בתחום העיבוד מערכת הכיול האוטומטית של הרסיבר (YAPO) כוללת גם אפשרות למדידת זווית, ועל הפיצ'רים של מעבד התמונה של הרסיבר ניתן לשלוט באופן מורחב יותר מעבר למצב של מופעל\כבוי.

טבעי ורצוי, שאם יש פער מחיר, תהיה גם תמורה בעד האגרה, אך יש לבדוק אילו יתרונות מציע דגם זה על פני ה- RX-A3000. בנוסף, כיוון שלמעשה, לנו לא היתה בכלל האפשרות הטבעית לרכוש אותו אלא את ה- RX-V3067, ראוי לצרף גם אותו להשוואה.

 

RX-V3067

RX-A3000

RX-A3010

מספר ערוצי הגברה

7

7

9

W RMS לערוץ (8ohm)

140W

140W

150W

מצבי DSP

23

23

23

מערכת כיול אוטומטית YAPO עם מדידה רב מושבית

כולל R.S.C – Reflected Sound Control ומדידת זווית

כולל R.S.C – Reflected Sound Control ומדידת זווית

כולל R.S.C – Reflected Sound Control ומדידת זווית

כיווני וידאו

כן, כולל פרמטרים ניתנים לשינוי

כן, כולל פרמטרים ניתנים לשינוי

כן, כולל פרמטרים ניתנים לשינוי

מעבד תמונה

HQV VHD1900

HQV VHD1900

HQV VHD1900

יציאות PRE

11.2 ערוצים

9.2 ערוצים

11.2 ערוצים

שלט רחוק משני

כלול

כלול

כלול

אזורים פעילים

2/3/4

2/3/4

2/3/4

כפי שניתן לראות, מבחינת פיצ'רים עיקריים אין ממש בשורה חדשה ביחס ל- RX-A3000 וגם לא ביחס ל- RX-V3067 שדווקא הוא הדגם הקודם הרלוונטי לישראל, זאת למרות שה- RX-A3000 בעל תג מחיר גבוה יותר והוא הדגם הקודם, אך כפי שנכתב קודם לכן, לאור השינויים שבוצעו, ההשוואה ל- A-3000 לא רלוונטית לישראל.

למעשה ישנה פה אפילו הרעה בתנאים במידה מסוימת כיוון של- A3000 יש רק 9.2 יציאות PRE לעומת 11.2 של ה- V3067, כך שהחידוש שמציג ה- A3010 בתחום ההגברה על פני שני הדגמים הקודמים הוא זוג ערוצי הגברה נוספים והגברה יותר חזקה ב- 10W.

הבדל נוסף הוא של- RX-A3010 ישנה מערכת עיבוד קול בשם Cinema DSP HD3 בעוד שלכל הדגמים האחרים (הן RX-A3000 המקביל משנה שעברה והן האחים הקטנים מסדרה זו – RX-A1010 ו-RX-A2010), ישנה מערכת עיבוד קול בשם Cinema DSP 3D. זו למעשה מערכת עיבוד הקול של ה- RX-Z11, ספינת הדגל של Yamaha (כעת כבר לא משווקת) ומורכבת מ- 4 מעבדי Cinema DSP.

מבנה

ה- RX-A3010 בנוי לתלפיות – מידותיו לא צנועות כלל, רוחב 435mm, גובה 191mm, עומק 467mm ומשקל 19.9kg. ביחס לRX -V3067 שברשותי, הוא יותר גבוה, עמוק וכבד, וגם איכות כפתורי הגלגל (Knobs) הקדמיים שופרה (לא שמקודם זה היה רע, אבל כן זה מרגיש הרבה יותר מוצק וכבד). כאשר מעמידים את שני הנ"ל אחד ליד השני, ה- RX-A3010 נראה הרבה יותר "רציני" מאשר ה- RX-V3067 שהוא לכשלעצמו גם הוא בנוי היטב.

מקדימה חזית המכשיר סולידית וכמו רוב הרסיברים ברמת מחיר זו, גם כאן ישנו פאנל נופל המסתיר את הכפתורים והכניסות הקדמיות. מאחורי הפאנל ניתן למצוא את רוב הכפתורים הרלוונטיים לתפעול הרסיבר למקרה של תפעול ללא שלט רחוק, ערוץ קדמי הכולל את הכניסות הבאות:

  • HDMI
  • Composite
  • S-Video
  • אודיו דו ערוצי אנאלוגי 
  • TOSLINK
  • שקע אוזניות
  • מיני-פלאג עבור מיקרופון הכיול המסופק עם הרסיבר
  • USB אליה ניתן לחבר מקור אחסון חיצוני או iPod/iPhone.

מאחורנית נמצאות הכניסות והיציאות הבאות:

  • HDMI
  • Ethernet לצורך שליטה מרחוק והזרמת מדיה מהרשת הביתית
  • חיבור למעגן אופציונאלי
  • Composite
  • Component
  • S-Video
  • כניסות אודיו דיגיטליות קואקסיאליות ואופטיות
  • כניסת Multi-channel אנאלוגית לצורך חיבור למפענח חיצוני
  • חיבור האנטנה
  • יציאות 11.2
  • יציאות PRE
  • 11 מחברי הגברה לרמקולים (9 פעילות בו זמנית).

שקעי הרמקולים מוזהבים ובעלי רמת גימור אחת למעלה מאשר זו של רסיברים אחרים בהם נתקלתי. הוצאת הפקקים של שקעי הבננה פשוטה לחלוטין – כל שצריך לעשות הוא להכניס מברג קטן בין הפקק לשקע ומנקודה זו שליפת הפקק היא מיידית.

AVENTAGE – מה חדש?

נשאלת השאלה מה החידושים שמביאה איתה סדרת ה-AVENTAGE ככלל, לעומת סדרת RX-V.

ובכן, סדרת ה- AVENTAGE, כך טוענת Yamaha, כוללת מגוון שיפורים ברמה הגבוהה ביותר בתחום הסאונד והתמונה, תוך כדי תכנון מחדש של המוצרים ללא ביסוס על מוצרים קודמים שהחברה פיתחה, תוך כדי כך שהרכיבים מהם עשויים המכשירים בסדרה נבחרו בקפידה רבה והם למעשה הרכיבים הטובים ביותר אשר היו בנמצא והתאימו למטרה. בפועל אלו הם החידושים שמביאה איתה הסדרה:

  • תחתית כפולה עבור תמיכה נוספת ושיפור ביצועי הסאונד בווליום גבוה.
  • תכנון אופטימאלי של מגבר הכוח ובידוד פיזי ואלקטרוני של ההגברה לערוצים ימין ושמאלי על מנת להשיג יחס אות לרעש גבוהה יותר וכך לשפר את הסאונד.
  • רגל חמישית – הרגל החמישית ממוקמת במרכז היחידה ובולעת ויברציות מהשנאי, הטרנזיסטורים ומגופי הקירור.
  • מנגנון להפחתת Jitter מהכניסות הדיגיטליות (כולל HDMI).
  • ספק כוח היברידי הכולל ספקים נפרדים למעגלים האנאלוגים והדיגיטליים.
  • H Shaped Frame – מבנה פנימי חדש להפחתת הויברציות לכדי 0.
  • שימוש ברכיבי DAC איכותיים במיוחד.
  • עיבוד קול Cinema DSP HD3 ב- RX-A3010.
  • שליטה: תוכנת שליטה ממכשירים מבוססי Android ו- iOS, שליטה דרך ממשק WEB ואפשרות שליטה על ידי מערכות שליטה חיצוניות.

פיצ'רים עיקריים

כיאה לרסיבר ברמת מחיר זו, הרסיבר עמוס בפיצ'רים רבים ומגוונים, כאשר העיקריים שבהם:

  • 8 כניסות HDMI (מתוכן אחת קדמית) ו-2 יציאות HDMI פעילות בו זמנית.
  • מערכת עיבוד קול Cinema DSP HD3 הכוללת ארבעה מעבדי Cinema DSP.
  • שלט רחוק לומד, תומך מאקרו ובעל Presets עם תאורת LED.
  • מערכת כיול אוטומטית YAPO (פרי פיתוחה של Yamaha) עם R.S.C ומדידת זווית.
  • 9 ערוצי הגברה בהספק של 150W לערוץ ב- 8OHms
  • 3 אזורים נוספים (סה"כ 4 כולל הראשי) מתוכם אזור 2 ו- 3 ניתנים גם להגברה.
  • עיבוד וידאו מסוג VHD1900 של חברת HQV.
  • חיבור USB קדמי תומך ב-iPod/iPhone.
  • קישורית Ethernet התומכת בהזרמת תכנים מהתקן מרוחק ורדיו אינטרנטי.
  • מגוון אפשרויות שליטה מרחוק.

שלט רחוק

אציין זאת כבר מרגע זה – לדעתי השלט הרחוק, בתור שלט רחוק של רסיבר, הוא לא פחות ממושלם, ממש "מאסטרפיס" אמיתי בתחום ומציב ליצרנים האחרים עוד הרבה מקום לשיפור.

השלט אשר מגיע עם הרסיבר, נוח לאחיזה ותפעולו פשוט מאוד – המקשים נמצאים במקומות הגיוניים וה-"התמצאות בחלל" איתו ממש פשוטה. כל כניסה ברסיבר זכתה לכפתור יעודי בשלט, דבר אשר יקל על תכנות תרחישים שונים בשלטים אוניברסאליים מתקדמים יותר, שם הרי כפתורי DESCRET נחוצים ומבורכים.

בהקשר זה של תרחישים, למעשה החל מהשנה שעברה בה כל ה- GUI של הדגמים בסביבת מחיר זו הונדס מחדש (עוד על כך בפרק הבא), נוספה גם פונקצית ה- SCENE. הרסיבר נותן לנו להגדיר מספר תרחישים שכל אחת מהן מהווה תרחיש המורכב מכניסה, מקור האודיו (למשל כניסה אופטית מספר 4 עבור כניסת וידאו קומפוננט מספר 1), יציאת HDMI פעילה (או שתיהן יחד), מצב (תוכנית סאונד\PURE DIRECT), הגדרות פיצ'רים נוספים (Adaptive DRC, Enhancer, Tone Control) – בקיצור, ממש מיני-מערכת שליטה חכמה והשלט כאמור כולל ארבעה כפתורי SCENE יעודיים (ניתן להגדיר עד 12 תרחישים כאלה)

כמו כן השלט כולל גם מסך LED בצבע תכלת אשר מצאתי כשימושי בעת צפיה בסביבה חשוכה.

בנוסף השלט הינו שלט לומד – הוא כולל בתוכו מאגר קודים מובנה ובמידה הקודים של אותו יצרן\מכשיר אינם קיימים במאגר, ניתן להשתמש ביכולת למידת ה- IR של השלט ולהזין אותו עצמאית בעזרת השלט שאותו הוא אמור להחליף.

אזור השליטה עבור מכשירים חיצוניים ממוקם באזור דיי הגיוני בשלט לטעמי ובכלל חלוקת הנדל"ן בו לא רעה בכלל כך שלא ממש זכור לי מצב בו מצאתי את עצמי תוהה מדוע כפתור מסוים נמצא היכן שנמצא.

זאת ועוד, לשלט תבניות (Presets) כך שאותו אזור לשליטה על התקנים חיצוניים יכול לשלוט בכל פעם על התקן אחר בהתאמה לכניסה שנבחרה – שימושי למדיי. עם זאת, ישנם משתמשים שאינם זקוקים לפונקציות כה רבות בשלט ועבורם הרסיבר מגיע גם עם שלט מינימאלי.

אפשרויות שליטה נוספות

ל- Yamaha, כמו ליצרני הרסיבר אחרים, ישנה תוכנת שליטה מרחוק לסמארט-פונים ולמכשירי טאבלט המבוססים על מערכת ההפעלה Android ו- iOS והיא ניתנת להורדה חינם דרך ה- Market/AppStore.

התוכנה מאפשרת למעשה שליטה מקיפה על הרסיבר באמצעות חיבורו לרשת הביתית שלנו אשר אליה מחובר גם אותו התקן Android/iOS וכוללת את כל הפונקציות הדרושות: הדלקה\כיבוי, שליטה בווליום, תוכניות סאונד, מעבר בין אזורים, מצבי SCENE ועוד.

לטעמי הפונקציה הזאתי הופכת שימושית מאוד לאו דווקא בתור תחליף לשלט הראשי, אלא בתור שלט לאזורים נוספים.

בנוסף לכך שהתוכנה מהווה תחליף לשלט, היא גם מאפשרת ממשק משתמש נוח לתפעול נושא הזרמת המדיה מהתקנים אחרים ואפילו יותר מכך – ניתן להזרים אל הרסיבר תוכן אשר נמצא על המכשיר הנייד שלנו, כך שניתן אפילו להזרים תוכן מהתקן ה-iOS שברשותנו וזאת למרות שהרסיבר אינו תומך ב-AirPlay.

יתר על כן, ה- RX-A3010 כולל גם ממשק שליטה באמצעות הדפדפן כך שניתן לשלוט על היחידה והאזורים גם באמצעות מחשב\התקן אחר אשר אינו בעל אחת מ- 2 מערכות ההפעלה שצוינו קודם לכן.

ממשק משתמש

החל מהשנה שעברה Yamaha הציגה ממשק משתמש חדש לחלוטין אשר נראה כי ממש נבנה מהיסודות לעומת הממשק הקודם.

ממשק המשתמש למעשה בנוי כולו בצורת מגירות על גבי מעין מערכת צירים.

כניסה ל- GUI פותחת בפנינו תפריט אנכי בצד שמאל של המסך, אשר מחולק לקטגוריות ראשיות שונות. לאחר מכן, בחירה בקטגוריה למעשה מקדמת אותנו על עבר תפריט אופקי אשר ממוקם קרוב לתחתית המסך, כל בחירה באחת האופצית תגרום לעליית חלון הקטגוריה עם האופציות הרלוונטיות.

גם אפשרויות מתקדמות, שבדרך כלל מקובל שהגישה אליהן היא דרך מסך הרסיבר ולא באמצעות ה-GUI נמצאות פה. כשקטגוריה מכילה אפשרויות מתקדמות, מופיע סימון של חץ כלפי מעלה בצדו הימני של תפריט הקטגוריה, רמז עבור המשתמש לכך שקיימות אופציות מתקדמות גם.

עוד ראוי לציין שכל ממשק המשתמש זמין על גבי המסך גם כאשר מקור וידאו פעיל ברקע. המשמעות היא שלמעשה ניתן לבצע כיוונים שונים בזמן אמת כולל כמובן כיווני אודיו ווידאו.

כיול

ל- Yamaha מערכת כיול אוטומטית העונה לשם YAPO כאשר החל מהשנה שעברה קיבלנו תוספת שימושית – מדידה ב- 8 נקודות ישיבה במקום באחת. בדגמי RX-A2010 ו- RX-A3010 קיים גם פיצ'ר R.S.C – Reflected Sound Control לצורך טיפול בהחזרי גלי קול וב-RX-A3010 מבוצעת גם מדידה של זווית הרמקול שגם היא בסופו של דבר באה בחשבון בחישוב התיקון אשר הרסיבר מבצע. לשם ביצוע מדידה זו הגיע מתאם מתאים יחד עם הרסיבר, אותו מבריגים לחצובה.

תהליך הכיול פשוט למדי – מחברים את המיקרופון לשקע המתאים בפאנל הקדמי של המכשיר וישר עולה בפנינו מסך מערכת הכיול האוטומטית.

במסך זה נתבקש להגדיר האם אנו מעוניינים במדידה עבור מספר מקומות ישיבה ולא רק אחד והאם אנו מעוניינים גם במדידת זווית הרמקולים ולאחר מכן יש ללחוץ על כפתור המדידה.

לאחר מכן המערכת תקצה למשתמש 10 שניות להתפנות לוודא שהחדר שקט\לעזוב את החדר ותתחיל במדידה עבור הנקודה הראשונה (במדידה זו ישנם מעט יותר צלילי בדיקה, זאת עבור בדיקות כלליות כגון מספר רמקולים במערכת) ובתום המדידה תציע בפני המשתמש להתקדם לנקודה הבאה וכן הלאה.

במעבר מנקודת מדידה אחת לאחרת ניתן כמובן להפסיק את תהליך המדידה ולהסתפק במדידה המבוססת על מספר הנקודות שנמדד עד כה, כך שמדידה ביותר מנקודה אחת אינה מחייבת מדידה ב- 8 נקודות.

בתום מדידת הנקודות, במידה והמשתמש הפעיל אופציה זו, המערכת תנחה את המשתמש לחזור אל נקודת המדידה הראשונה ובה למקם את החצובה כאשר מורכב עליה המתאם הייעודי למדידת זווית הרמקולים כאשר החץ שעליו פונה קדימה ולחיצה על כפתור ה- OK תתחיל במדידת זווית הרמקולים. על שלב זה יש לחזור פעמיים נוספות.

זהו החלק האחרון של תהליך הכיול האוטומטי ועליו כמובן ניתן לוותר. בסופו של תהליך נקבל אפשרות לצפות בתוצאות המדידה ולשמור את התוצאות לאחד מ- 2 תאי הזיכרון.

לאחר שהמדידה בוצעה, התוצאות זמינים למשתמש תחת ההגדרות הידניות לצורך ביצוע תיקונים ידניים נדרשים וקביעת התיקון האקוסטי שתבצע המערכת, אם יהיה צורך בכך.

המערכת נתונת מספר תבניות ואופציות:

  • Manual – ביצוע תיקוני EQ ידניים על ידי המשתמש
  • FLAT – מכוון את כל הרמקולים לאופי צליל זהה, ומכאן למעשה השם.
  • Front – מכוון את הרמקולים בהתאמה לרמקולים הקדמיים.
  • Natural – מכוון את כל הרמקולים בשאיפה לקבל צליל טבעי.
  • Through – המערכת איננה מבצעת תיקון אקוסטי לסאונד אך הפרמטרים שנמדדו עדיין מוזנים למעבד הקול של הרסיבר (השהיות, ניהול באס וכו').

המעניין בנושא זה הוא שלמרות שאין מדובר בהגדרה פשוטה אלא בהליך מורכב, עדיין מסך הגדרת הרמקולים עובד לפי הנחת העבודה שצוינה קודם לכן והיא שכל התפריטים והשינויים זמינים בזמן אמת, כך שבהקשר זה ניתן לעבור בין אפשרויות התיקון השונות תוך כדי האזנה וכך להחליט בצורה קלה יותר מי עדיף על המשתמש.

לסיכום הליך הכיול האוטומטי ברצוני יש להתייחס לשלושה היבטים נוספים:

  • מהירות ההליך – למרות שהתהליך עצמו עשוי להיות מעט ארוך אם מבצעים מדידה בכל 8 הנקודות האפשריות, המערכת עושה זאת ביעילות רבה – אין פה קונצרט שלם של צלילים שונים ומשונים כמו במערכות אחרות בהן נתקלתי אלא מספר סביר למדי. בנוסף על כך, מהירות החישוב של המערכת מעוררת התפעלות וראויה לציון.
  • המיקרופון אשר מגיע עם הרסיבר הגיע עם חוט מספיק ארוך כדי להגיע ממזנון המערכת אל הקצה השני של החדר. נקודה זו אולי נשמעת מעט מוזרה אך מדובר במרחק של 6 מטר מקצה לקצה ובעבר היו מקרים שהחוט לא היה מספיק ארוך.
  • המערכת כן מטפלת בתחום התדרים הנמוך ובהינתן מצב בו קיימים זוג סאב-וופרים, המערכת רואה אותם כישויות עצמאיות ולא כישות אחת משותפת.

תוצאות הכיול

את הכיול ביצעתי תוך כדי מדידה במקסימום הנקודות האפשרי (8 נקודות) וכמובן עם אפשרות מדידת זווית הרמקולים. בסופו של דבר, תוצאות הליך הכיול האוטומטי מורגשות היטב ובחלל הספציפי שלי אני מוצא כי מערכת הכיול של Yamaha בגרסתה האחרונה נתנה תוצאות עדיפות ביחס למערכות כיול מתחרות שיצא לי להשתמש בהן (למתעניינים: MCACC Advanced של Pioneer בגרסא הקיימת ב-LX85 ו-MutiEQ2 של Audyssey. חשוב לציין שזו מערכת בסיסית שאינה מתיימרת להתחרות בשתי האחרות שציינתי, והתחרות האמיתית היא ה- MultiEQ XT32 אך אותה טרם הכרתי מעבר לנייר), אך כאמור יש לזכור שמדובר בתוצאות ספציפיות לחלל ספציפי כך שיתכן ובמקומות אחרים \ מערכות אחרות למערכת כיול אחרת יהיה היתרון.

בהקשר לתיקוני ה- EQ שהמערכת מציעה למשתמש, מצאתי כי במערכת שלי ולטעמי האישי מצב Front היה עדיף על פני המצבים האחרים ולמעשה לא הרגשתי צורך לבצע התערבות ידנית.

הפעלת תכנים

ה-RX-A3010 יודע להזרים תכני אודיו דרך שלל מקורות:

  • iPod/iPhone – ניתן לנגן שלל תכני אודיו באמצעות iPod/iPhone – יש לחבר את כבל ה-USB של ההתקן אל כניסת ה-USB הקדמית של ה-RX-A3010, להעביר את הרסיבר לכניסה זו ולאחר מכן על המסך יופיעו הקבצים בהתאם לחלוקה הקיימת על גבי מכשיר ה-iPod/iPhone של המשתמש.
  • Bluetooth – כפי שהוזכר בתחילת הכתבה, לרסיבר קיימת כניסת DOCK המאפשרת לחבר מתאמים שונים לצורך הוספת יכולות מסוימות, כאשר אחת מהן היא קישורית Bluetooth. הוספת קישורית זו, באמצעות מתאם אופציונאלי מאפשרת לרסיבר לתקשר עם התקנים אחרים באמצעות Bluetooth.
    כשהמתאם מחובר לכניסת ה-DOCK בגב המכשיר על המשתמש להעביר את הרסיבר לכניסה זו ואז לבצע ציוות של הרסיבר עם ההתקן הנוסף בהתאם להוראות אשר מפורטות במדריך המשתמש, ולאחריו ניתן יהיה לנגן אל הרסיבר תכני אודיו.
  • מקור אחסון USB – אופציה נוספת היא לנגן תכנים מהתקן אחסון USB נייד. במקרה זה הרסיבר תומך בקבצים בפורמטים הבאים: WAV, MP3, WMA, MPEG-4 AAC, FLAC כאשר עבור קבצי WAV ו-FLAC ישנה תמיכה בקבצים עד 96kHz ועבור הפורמטים האחרים התמיכה היא עד 48kHz.
    יש לחבר את התקן ה-USB הנייד אל כניסת ה-USB בחזית המכשיר (אותה כניסה שאליה מחברים את כבל ה-USB של ה-iPod/iPhone) ולהעביר את הרסיבר לכניסת ה-USB. לאחר מכן מתקבל סייר קבצים בו מוצג למשתמש מבנה הקבצים אשר על התקן ה-USB ומכאן כל שיש לעשות הוא לבחור בקובץ הרצוי ולהתחיל להאזין.
  • הזרמה באמצעות הרשת – ישנה גם אפשרות להזרים תכני אודיו ממחשב\התקן אחר אשר תומך בפרוטוקול DLNA ונמצא באותה הרשת אליה מחובר הרסיבר. התמיכה בקבצים במקרה זה למעשה זהה לזאתי הקיימת במצב של הזרמת תוכן מהתקן USB, למעט העובדה שכדי להזרים תכנים בפורמט FLAC על ההתקן המהווה שרת DLNA להיות תומך בכך, דבר שמסתבר לא שגרתי ברוב המקרים.
    שרת DLNA למעשה יכול להיות התקן NAS ("מאגרשת") עם תוכנת שרת מתאימה אך ברמה הפשוטה ביותר יכול גם להיות מחשב עם מערכת הפעלה מסוג חלונות ותוכנת Windows Media Player 11 למעלה אשר ניתנת להורדה בחינם. כמובן שישנם הבדלים הן מבחינת הפורמטים הנתמכים והן מבחינת אפשרויות שליטה וארגון נוספות, אך גם זה בתור פתרון בסיסי ומיידי עובד היטב.

    לאחר שהרסיבר מחובר לרשת הביתית וקיים שרת פעיל, יש ללחוץ על כפתור כניסת NET בשלט הרסיבר. בשלב זה מוצג בפני המשתמש חלון סייר התוכן אשר קיים גם במצבי הזרמת המדיה האחרים ויש לבחור את שרת התוכן ממנו המשתמש מעוניין להזרים תוכן. במצב זה ישנם הבדלים קלים באופן בו הקבצים מסודרים ומוצגים וזאת בשל השוני בין ההתקנים ותוכנות השרת השונות.

  • רדיו אינטרנטי – הרסיבר מצויד בגישה לרדיו אינטרנטי הכולל מגוון תחנות רדיו להן ניתן להאזין באמצעות האינטרנט.

  • ניתן לסדר את התחנות לפי ז'אנר, מיקום, תחנות חדשות, תחנות פופולאריות, פודקאסטים וכמובן לנהל רשימת מועדפים אישית. איכות השמע ברוב התחנות סבירה למדי, ובמעט תחנות איכות השמע אינה אידיאלית. למעשה לא מופיע נתון איכות השמע בתחנה (לחיצה על כפתור ה-Info יכולה להעביר את מצב התצוגה בצג הרסיבר להצגת מפענח האודיו שבשימוש, אך ללא חיווי על קצב הנתונים) כך שאי אפשר לחזות מראש מה בערך תהיה איכות ההאזנה לאותה תחנה, וזה לטעמי מעט מצער.

מערכת הבדיקה:

רמקולים:
Focal Chorus 816V
רמקולי סראונד: Wharfedale Modus-8
סאב-וופר Wharfedale PowerCube PC10+
ממיר D/A: Emotiva XDA-1
תצוגה:
מסך – Panasonic 50VT20
מקרן – Optoma HD81
מקורות:
Dune HD Base 3.0 – סטרימר
HTPC המצויד בכרטיס מסך תומך בפורמטי האודיו החדשים
Oppo BDP-93 – נגן בלוריי אוניברסאלי (משמש כעת בתור מקור אודיו דיגיטלי ראשי)

עיבוד תמונה

ה-RX-A3010 מצויד במעבד תמונה מסוג VHD1900 של חברת HQV . השוני הוא שבעוד שלאחיו הקטן, ה- RX-A2010, ישנן תבניות מוכנות מראש למצבי עיבוד התמונה, כאן גם נוספה האפשרות לשנות את הפרמטרים השונים המרכיבים את אותן התבניות.

לצורך בדיקת טיב יכולות עיבוד התמונה של הרסיבר בוצעה השוואה בינו לבין נגן Oppo BDP-93 המהווה ייחוס (Reference) לבדיקות מעין אלו וזאת בעזרת הכותר S&M אשר כולל שלל תבניות בדיקה לבדיקות מעין אלו.

סרטון הבדיקה של הספינה למעשה נועד לבדוק התמודדות עם stair stepping. התוצאות אינן מושלמות אך עם זאת טובות למדי ביחס לרסיברים אחרים אשר בדקתי בעבר, כאשר הרעידות והרעשים היו בכמה מהחבלים האופקיים באמצע הספינה ומעט בחבלים האנכיים בקצה השמאלי של הספינה.

בבדיקת ה- Jaggies סביב ה- 5 מעלות, התוצאה הייתה טובה מאוד אך עם זאת התקבלו מעט ארטיפקטים אשר לא היו נוכחים כשה-BDP-93 היה אחראי על העיבוד.

לסיכום היבט זה ניתן לומר כי הרסיבר מבחינת עיבוד תמונה מהווה שיפור מסוים על פני מה שנמצא ברוב המסכים בשוק (במקרנים לרוב ניתן למצוא עיבוד תמונה טוב יותר) ובהחלט מתעלה על מה שנמצא לרוב ברסיברים אחרים, אך עם זאת הוא אינו תחליף למעבד תמונה יעודי על אף שהוא מגיע עם מעבד תמונה "מבית טוב".ב

במבחן

מבחן ההאזנה – רב ערוצי

 

Quantum of Solace – סצינת הפתיחה בה בונד נמצא במרדף במנהרה בצפון איטליה על ידי מספר מכוניות: היישר בהתחלה ניתן לשמוע את צלילי מנוע האסטון מרטין של ג'יימס בונד בצורה מעוררת התפעלות. צלילי הקליעים הפוגעים במכוניתו חדים ומדויקים ובחלק שמתנהל בתוך המנהרה מתקבל ההרגשה כאילו אתה נמצא באחת המכוניות שעל הכביש (ובמקרה הכותב ביקר באותה מנהרה בצפון איטליה כמה שנים לפני צילום הסרט).

Casino Royale – סצינת המרדף: התקבל צליל מאוד דינאמי וסוחף ונראה כי כל אלמנט ותחום בצליל היה מאוזן למדי כך שהתקבלה ההרגשה שהכל "שם". בשונה ממקרים אחרים בהם נתקלתי אשר היתה הדגשה של התדרים הגבוהים כאן למעשה לא היתה, וזה דבר טוב. התדרים הגבוהים אכן נשמעו בבירור רב אך לאור הביצוע הזה אני לומד ומניח שבאותם מקרים יתכן והדבר התקיים על חשבון אותו איזון כמו זה שיש ב-RX-A3010, ממנו אני מתרשם מאוד לטובה.

Transformers: Dark of the Moon – סצינת הקרב האחרונה: בסצינה זו הצליל שהתקבל היה תלת מימדי בצורה מרשימה ובעל עומק שדה רחב. ההרגשה שהתקבלה היא שהמאזין נמצא באמצע שדה הקרב כאשר מצד אחד ספינות ה-"שקרניקים" חגות סביב שמי העיר ויורות כנגד הרובוטריקים ואלו מצד שני מחזירים אש. כל יריית כדור, מהלומת רובוטריק אחד באחר ופיצוץ נשמעו היטב ומדויק. היריות נשמעו במהירות וקטע הקרב של אופטימוס פריים מול סנטינל פריים, הנבל הראשי נשמע מדהים. לטעמי כאן דווקא מעט יותר בהירות היתה שימושית והיתה עוזרת ללטש עוד יותר את התוצאה הסופית, שגם כך נשמעת מדהים.

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring – סצינת הפתיחה: קולה של גלדרייל (קייט בלנשט), אשר פותחת ומלווה את הפרולוג נשמע עמוק ומדויק. לאחר מכן במהלך קטע הקרב למרגלות הר האבדון התקבל צליל מפורט, רחב ומאוזן ומתקבלת ההרגשה כאילו הצופה נמצא בשדה הקרב. כל אלמנט ולו הכי קטן נשמע בבירור ובדיוק, גם הרסיסים שנוצרו לאחר שסאורון דרך על חרבו של איסילדור וכן שאריות ידו של סאורון שנקטעה רגע לאחר מכן והתעופפו להן ברוח נשמעו במדוייק. מרשים בהחלט!

מבחן האזנה – דו ערוצי

לרסיבר מצב Pure Direct אשר עוקף מנגנוני עיבוד מסוימים וכך מנסה לספק צליל טוב יותר במוסיקה – ואכן התוצאות שמתקבלות בהאזנה למוסיקה דו ערוצית תחת מצב פעולה זה לא רעה ובעלת במה רחבה וצליל מפורט, אך מעט איטי וקצת "רדום".

עם זאת, יש לקחת את אמירה זו בפרופורציות הראויות לה, והן בהשוואה לרסיברים אחרים. כיוון שמדובר ברסיבר קולנוע ביתי שעושה עוד לא מעט פעולות מעבר לאלו הקשורות בהיבט זה בהחלט ניתן להגיד שהתוצאות משביעות רצון ואפילו יותר, אך זאת באופן יחסי למוצרים אחרים מאותו הסוג. לדעתי, כיחידה אחת שעושה הכל (המרת D/A, קדם מגבר ומגבר) הוא לא יכול להתחרות במערכת סטריאו יעודית, אבל, שוב, הוא גם לא אמור.

כיוון שלא מדובר ב-"הכל או כלום" ובמטרה לחקור היכן או האם קיימת דרך לשפר את התוצאה בתחום זה, חיברתי אל הרסיבר גם ממיר D/A חיצוני – Emotiva XDA-1, ממיר שעלותו באופן יחסי לרסיבר זה דיי פרופורציונאלית.

חיבור הממיר תרם משמעותית – בהאזנה דרכו המוסיקה התעוררה לחיים, קיבלה "אנרגיה" ונהיה פשוט כיף להאזין.

עוד בנושא: Pioneer SC-LX85 – איכות, עוצמה ושלל פיצ'רים

סיכום

אם היה נראה כי לפני שנתיים תחום הרסיברים לקולנוע ביתי התקדם משמעותית אז כעת התקדמנו אפילו יותר, משמעותית.

ה-RX-A3010 מייצג את הרמה הגבוהה ביותר ברסיברים לקולנוע ביתי מבית Yamaha (היה גם "רסיבר-על" בדמות RX-Z11 אך זה כבר אינו משווק, כך שה-RX-A3010 מחזיק בכתר).

רסיבר זה בעל שלל כניסות HDMI, יכול לנגן תכנים בפורמטים שונים מאין ספור מקורות אפשריים, בעל שתי יציאות HDMI שיכולות להיות פעילות בו זמנית, יכולת הגברה למספר רב של רמקולים בו זמנית באזור אחד או בחלוקה לכמה, כולל מערכת כיול אוטומטית מתקדמת אשר ברוב המקרים עשויה לשפר את הצליל המתקבל משמעותית, יכולות שליטה רבות, עיבוד תמונה נאות, חיבור לרשת הביתית והאינטרנט ועוד שלל תכונות שימושיות אשר בסופו של דבר תורמות לכך שהוא יכול לתת מענה לרוב הכמעט מוחלט של המשתמשים הן מבחינת יכולות והן מבחינת איכותן של אלו.

ניסיתי למצוא נקודות רעות ברסיבר אך במשימה זו כשלתי, פשוט אין לי ולו תלונה או טענה אחת על המוצר. גם כשחשבתי שמצאתי משהו שעשוי להיות בעייתי, כאשר ביצעתי השוואה למוצרים מתחרים נוכחתי לדעת שדווקא ב- Yamaha המצב עדיף, משמעותית.

לסיכום, Yamaha עשו את עבודתם היטב והציגו מוצר מנצח.

מחיר: 12,900 ש"ח

תודה לחברת SG על אספקת המוצר לטובת הכתבה

לדיון בנושא: רסיבר Yamaha RX-A3010 – קולנוע ביתי


15:00
  /  
12.3.2012
  
מאת: יונתן פת-יה

1