זוג רמקולים ריצפתיים וסאב תואם של Audio Pro – יוקרה עטופה בעור

חברת Audio Pro מצעידה את הרמקולים השגרתים קדימה עם ה- LV3, זוג רמקולים ריצפתיים אלחוטים עם גימור יוקרתי מעור. יש גם ...

13:00
  /  
26.02.2012
  
מאת: איתי חזום
הקדמה

על היצרן

Audio Pro או בשם המלא: Audio Pro – Sound of Scandinavia, הוא יצרן רמקולים שוודי שהוקם ב 1978ושם לו למטרה "לייצר רמקולים שנשמעים טוב בחלל האזנה ביתי ולא בתנאי מעבדה". ל- Audio Pro מבחר נאה של רמקולים החל מסאטלייטים (שמאד מזכירים את סדרת הסאונד ספוט של מורל), מדפיים/ריצפתיים/סנטרים ברמות שונות, סאבים אקטיביים, מערכת all in one שכוללת מגבר משולב ונגן DVD, ואפילו רדיו שולחני ססגוני.

גולת הכותרת של מוצרי החברה הם כמובן הרמקולים האלחוטיים מfסדרת LV שנקראים גם Living. ישנם מדפיים קטנים, ריצפתיים, סאבוופר ומערכת שולחנית – כולם אלחוטיים, כולם מוגברים, כולם כוללים קרוסאובר מבוסס DSP, וכולם מצופים ב.. עור! החברה גם מציעה ערכת משדר/מקלט נפרדת המאפשרת להפוך כל מערכת לאלחוטית, על ידי חיבור משדר אחד למקור ומקלט אחד למגבר. בנוסף, לאלו שגרים בבתים/דירות עם מספר קומות, קיימים "מאריכים" שמשמשים לחיזוק האות במידה וישנן בעיות קליטה.

על הדגם

בביקורת זו נבדקים הרמקולים הריצפתיים מדגם LV3 והסאבוופר מדגם LVSUB. עם הרמקולים מקבלים חוברת הפעלה, כפפות לבנות (שימושי בהתחשב בגימור), שלט רחוק, ומשדר USB.

המשדר הקומפקטי כולל תקע USB לחיבור ל PC או מקינטוש (ללא צורך בדרייברים), מה שהופך את המשדר "לכרטיס קול אלחוטי" (מופיע כ Speakers – USB Headset). הסאונד מועבר בצורה דיגיטלית מלאה, בעזרת פרוטוקול אלחוטי סגור של החברה אל המקלט שברמקולים (ניתן להוסיף כמה רמקולים/מקלטים שרוצים). מי שמעוניין לחבר את המשדר למקור שאינו מחשב, צריך להשתמש בכניסה האנלוגית (3.5 מ"מ) שממירה את הסאונד לדיגיטלי ומשם למקלט. היצרן אגב לא חיפף ודאג לצייד את המשדר בממירים A/D של Burr Brown 24Bit שקיימים גם במקלט כ- D/A על מנת להמיר את הסאונד בחזרה לאנלוגי. כל משדר כולל בחירה מתוך שלושה אזורים מה שמאפשר להשתמש בבית בשלושה משדרים משלושה מקורות שונים. בנוסף ניתן לבחור עד שלושה "אזורים" לעוצמות שמע שונות לכל רמקול תחת אותו המשדר. פרוטוקול השידור תומך בדגימה של עד 48Khz, (אין עדיין תמיכה ב Hi Res), ומאפשר שמירה על איכות המקור. ה Delay בין המשדר למקלט הינו קצר ועומד על כ 10ms, המשדר עצמו דורש חשמל מחיבור USB (מהמחשב, שנאי עם מתאם USB וכו').

ה LV3 עצמם הינם רמקולים ריצפתיים יחסית קומפקטיים שלזכותם יאמר, נראים יותר כמו מוצר Lifestyle מאשר כמו עוד זוג קופסאות סטנדרטיות עם גימור עץ (בהחלט ערך WAF גבוה). אגב, חיצונית הם מזכירים לי קצת את ה JBL Aquarius 4 בגרסה הלבנה (רמקולים מתחילת שנות ה 70). הגימור כולל ציפוי עור מקסים בצבע לבן וכיסוי עליון בצבע תואם (מתכת מבפנים, בד מבחוץ). למי שיש ילדים סקרנים (עם כפות ידיים מלאות בממרח שוקולד), הייתי ממליץ ללכת על הגרסה בגימור עור שחור על מנת למזער נזקים. למי שיש בע"ח, הייתי ממליץ פשוט להתפלל…

מאחורי הרמקול נמצא המגבר עם שקע חשמל (הכבל המצורף מעט קצר מדי לדעתי), מתג הפעלה ומתג בחירת מצב עבודה – שמאל, ימין, או מונו (למי שמתכוון להפעיל רמקול בודד בחדר אחד ורמקול שני בחדר אחר). בחבילה ישנו שלט רחוק שמאפשר שליטה בכל הרמקולים בסדרה.

ה-  LV3 הוא רמקול יחסית עשיר בפיצ'רים, קודם כל מדובר ברמקול אקטיבי בתצורת 3Way, שבו המגבר הפנימי הוא בעצם יחידה שכוללת שלושה מגברים מסוג Class D – אחד לכל דרייבר (או סידור דרייברים במקרה של הטוויטרים), קרוסאובר דיגיטלי מבוסס DSP בשיפועים של 24dB לכל הדרייברים (לא משהו שנהוג לראות ברמקולים בעלי קרוס פאסיבי), ממירים D/A וכמובן מקלט אלחוטי. מלמעלה למטה ניתן לראות שלושה טוויטרים מסוג Soft Dome אחד ליד השני, בסידור שמיועד לפיזור סאונד. מתחתם נמצא דרייבר המידריינג' שפונה בזווית כלפי מעלה (גם כן במטרה לפזר מעט יותר את הסאונד) ולבסוף בתחתית הרמקול נמצאים הוופר וה- Port שיורים כלפי מטה. מדובר בסידור לא קונבנציונלי שבבירור מיועד יותר להפקת במת סאונד רחבה מהרגיל (ממלאת חלל אם תרצו) בדומה לרמקולים אומני פולארים מאשר סאונד מפוקס לכיוון נקודת האזנה ספציפית. על מנת לפצות על השפעות אקוסטיות ו/או טעם אישי, ה- LV3 כולל מנגנון EQ ידני שמגביר/מנמיך את התדרים באיזור ה 45hz בטווח של +/-10dB במרווחים של 1dB (קצת מעצבן שלא ניתן לכוון את ה EQ מהשלט אלא רק מהכפתורים על הרמקול עצמו).

ה- LVSUB הינו סאב קומפקטי בעל אותו סוג של עיצוב וגימור פנטסטי כשל ה LV3 ומשלים אותם. מלפנים ישנו גריל מגנטי מבד שמכסה דרייבר בקוטר 8 אינץ', מאחור נמצא ה- Port ומעליו המגבר (גם מסוג Class D) עם שקע חשמל, מתג הפעלה, בוררים לקרוסאובר, עוצמה, איזור ואיזור עוצמת שמע. ישנה גם כניסה אנלוגית מסוג 3.5מ"מ – זו מאפשרת חיבור של הסאב למערכת במידה ולא קיים שימוש במשדר.

מפרט טכני – LV3

  • מגברים: 100W לוופר, 35W למיד, 35W לטוויטרים (לא צויינו אחוזי עיוות או עכבות).
  • טוויטרים: שלושה בקוטר 1 אינץ'.
  • מידריינג': בקוטר 4.5 אינץ'.
  • וופר: בקוטר 6.5 אינץ'.
  • טווח תדרים: 30-24,000Hz (לא ניתנו נקודות +/-3dB).
  • נקודות חיתוך בקרוסאובר: 300Hz וופר למידריינג', 3000Hz מידריינג' לטוויטרים (שיפוע 24dB).
  • מידות חיצוניות: 220מ"מ רוחב, 220מ"מ עומק, 750מ"מ גובה.
  • טווח שידור/קליטה:
    חדר לחדר – עד 20 מטר.
    באותו החדר – עד 50 מטר.
    בשדה פתוח – עד 100 מטר.
  • תדר שידור: 2.4Ghz

מפרט טכני – LVSUB

  • מגבר: 200W.
  • וופר: בקוטר 8 אינץ'.
  • טווח תדרים: 35-100Hz (לא ניתנו נקודות +/-3dB).
  • טווח קרוסאובר: 50-90Hz.
  • טווח עוצמה באלחוטי: +/-20dB.
  • טווח עוצמה בכניסה אנלוגית: +20dB/-40dB.
  • מידות חיצוניות: 300מ"מ רוחב, 320מ"מ עומק, 300מ"מ גובה.
מדידות

מדידות

 

LV3 – עקומת הענות מטווח קרוב


טוויטרים: קו אדום
מידריינג': קו ירוק
וופר: קו כחול
פורט: קו שחור

הדבר הראשון ששמתי לב אליו הוא הבעייתיות בחיבור שבין הטוויטרים למידריינג'. עושה רושם שנקודת החיתוך נמצאת מעט נמוך ממה שרשום במפרט הטכני של הרמקול – בערך 2.5Khz לעומת 3Khz, כאשר נראה שהמידריינג' מתגלגל מוקדם מדי ולכן נוצר שקע באיזור החיבור עם הטוויטרים. השקע הזה קיים גם ברמקול השני וגם במרחק האזנה מה שעלול להתפרש כמידריינג' מעט "יבש" או "לא מלא". דרייבר המידריינג' עצמו חלק למדי באיזור העבודה שלו אך הטוויטרים מכוונים מעט חלש מהמידריינג', ובנוסף מתגלגלים כבר אחרי 8KHz (או בממוצע של 5dB- מעל 10KHz), מה שעלול להתפרש כחוסר "אווריריות" בצלילים הגבוהים, (הגרף שמוצג הינו ממוצע של שלושת הטוויטרים מכיון שכל אחד נמדד מעט שונה מהשני).

נקודת החיבור בין המידריינג' לוופר גם כן מעט נמוכה מהמוצהר במפרט הטכני – בערך 275Hz לעומת  300Hz, אך זו אינה קריטית וניתן לראות חיבור חלק בין שני הדרייברים.

הוופר חלק בתחום העבודה שלו (מלבד רזוננס חסר משמעות ב 800hz) ומתחבר עם הפורט שמכוון באיזור ה 42Hz.

 

LV3 – עקומת הענות מטווח קרוב – גרפים מאוחדים

  

ניתן לראות חיבור לא חלק בין הטוויטר למידריינג', חיבור די חלק בין הפורט לוופר והרמקול יורד ל -6dB ב 37Hz.

הבדלים בין טוויטרים/מידריינג' בשני הרמקולים  


טוויטרים A: קו אדום
טוויטרים B: קו ירוק
מידריינג' A: קו כחול
מידריינג' B: קו שחור  

ניתן לראות שהשקע בין המידריינג' לטוויטרים קיים גם ברמקול השני, רק ששם המידריינג' בולט יותר מעל נקודת החיתוך עם הטוויטר. בין הטוויטרים עצמם קיימים הבדלים זניחים למדי.

השפעת מנגנון EQ  לתדרים הנמוכים


קו אדום: 0dB
קו כחול: +10dB
קו ירוק: -10dB
  

ניתן לראות שה EQ מבצע את העבודה כמוצהר.

עקומת הענות עם ובלי כיסוי עליון


קו כחול: בלי גריל
קו אדום: עם גריל

הגריל ברמקולים בדר"כ משנה מעט את עקומת ההיענות, (לפעמים לטובה לפעמים לרעה) והגריל ב LV3 (כיסוי זו מילה נכונה יותר) יוצא דופן מזה שמגיע ברמקולים סטנדרטיים, לכן חשוב לבדוק את מידת ההשפעה שלו.

מכיון שהייתי צריך להרחיק את המיקרופון על מנת לבצע את המדידה הזו, התוצאה מעט יותר "מלוכלכת", אבל עדיין אפשר להסיק שני דברים – השקע בין המידריינג' לטוויטרים עדיין קיים והגריל מחספס את עקומת ההיענות של הטוויטרים מעל ל 10Khz. האמת היא שלא מדובר בתוצאה יוצאת דופן, וגם ככה האקוסטיקה בסלון ממוצע עושה צרות גדולות הרבה יותר מזה.

SUBLV – עקומת הענות מטווח קרוב


קו כחול: וופר
קו סגול: פורט  

בסך הכל תוצאה טובה. הוופר והפורט יחסית חלקים בתחום העבודה שלהם, הוופר (עם קרוסאובר על מקסימום) יורד ל -6dB בערך ב 120Hz, והפורט מכוון באיזור ה 33Hz.

SUBLV – עקומת הענות בנקודת האזנה

השפעות האקוסטיקה על התדרים הנמוכים נראות בבירור (ודי תואמות למידות הסלון). הסאב יורד ל -6dB בערך ב 26Hz, תוצאה טובה בשביל סאב 8 אינץ' קומפקטי שכזה, אפילו שהוא מקבל מעט תגבור מהסלון עצמו. המדידה לא כוללת את הרמקולים הקדמיים.

LV3 + SUBLV – עקומת הענות בנקודת האזנה

  

למי שרואה פעם ראשונה איך רמקולים נמדדים בסלון ממוצע – נא לקחת בחשבון שלאקוסטיקה בחדר ישנה השפעה רבה וגם רמקולים שנמדדים חלק כמו סרגל (לא שיש כאלה) בחדר אנקואי (חדר ללא החזרים), יראו אחרת לגמרי ברגע שמכניסים אותם לסלון ממוצע, בנוסף לעובדה שהתוצאה משתנה עם כל הזזה של נקודת ההאזנה או מיקום הרמקולים.

מדידת הרמקולים פלוס הסאב בנקודת ההאזנה (ממוצע של 9 מדידות מוחלקות) מראה מספר דברים: הגלגול אחרי 8KHz קיים גם פה (מעט מושפע גם מהספיגה שבסלון), השקע בין המידריינג' לטוויטרים קיים גם פה, ישנו שקע ב- 300Hz (יכול להיות בהשפעת האקוסטיקה כמו רוב מה שהולך בתדרים הנמוכים), בליטה חזקה במיוחד באיזור ה 50Hz (סביר להניח גל עומד) הצריכה ממני להוריד את ה EQ של ה LV3 למינימום האפשרי על מנת לקבל תוצאה סבירה, (שוב, בחדר אחר התוצאות יהיו שונות). הסאב מאפשר לכל העסק לרדת ל -6dB ב 26Hz. ניסיון לאזן את הנמוכים על ידי הנמכת הסאב לא עזר, ורק החמיר את הבליטה באיזור ה 50Hz ולכן העדפתי להשאיר אותו כמו שהוא בגרף.

האזנה

האזנה

על מנת לתאר במילים יפות את חווית ההאזנה, קיים פה ושם שימוש במונחים סובייקטיביים כמו בהיר/מלטף/חד/במה וכו', אלו נתונים לפרשנות אישית ולכן אינם תמיד מתארים את מה שאתם חושבים שזה אומר. מדובר על הרשמים האישיים שלי, עם הציוד שברשותי, וחדר ההאזנה שלי, ולמישהו אחר עם ציוד אחר בחדר אחר המוצר יכול להישמע שונה לגמרי, אז נא לקחת את זה בחשבון. מי שרוצה לדעת איך המוצר נשמע פשוט יצטרך ללכת ולהאזין לו.

                   

ישר הלכתי על משהו קליל – האלבום האלקטרוני של Mario Basanov & Vidis. בקטעים כמו In my system ו- Slow', ה- LV3 והסאב הפיקו בסים מצוינים "וקצביות" שבהחלט עבדה טוב עם האלבום.

בסגנון הפוך לגמרי – מזמור גרגוריאני באוסף Paschale Mysterium – Gregorian Chant for Easter. מדובר בהקלטה שמתרכזת רובה באיזור המידריינג' וה- LV3 עשו בסה"כ עבודה מספקת, תצורת הרמקולים מפיקה במה יחסית רחבה וזה מתאים למדי "למוסיקה" בסגנון הזה כאשר הקולות לא נשמעו חסרים במיוחד "בבשר".

                    

שוב קופצים למקום אחר, הפעם עם האלבום Kind of Blue של Miles Davis. פה ישנה הקלטה יותר "מפוקסת" וכלים שמרוכזים כל פעם ברמקול אחר, סגנון שהיה נהוג באותה התקופה. ה- LV3 שמרו על במה יחסית מרוכזת ולא מרחו את הכלים לכל הכיוונים כמו שנהוג יותר עם רמקולים שהם 100% אומני פולארים. העסק לא נשמע ריאליסטי במיוחד אבל גם לא ממש ציפיתי שכן.

משחקי מחשב היום כוללים בדרך כלל פסקול מושקע למדי (מוזיקה אני מתכוון) ופה השתמשתי בקטעים מתוך המשחק Deus EX, ליתר דיוק: "קטעי האווירה" של המשחק – אלו מספקים אטמוספירה גם מחוץ למשחק והתאימו מאד לסגנון של ה- LV3 – לא הורגש מחסור בגבוהים (לא שהם בולטים בהקלטה), הסאונד התפזר בחלל בצורה יפה והבסים היו טובים.  

 

בהאזנה להופעה של Amy Winehouse בלונדון משנת 2007, לא ממש ציפיתי עם ה- LV3 להרגיש כאילו אני ב- Shepherds Bush Empire, אבל עדיין היה כיף לשמוע את ההופעה. בין אם דובר על שיר קצבי או שיר שקט, ה- LV3 העבירו תחושה של משהו "קליל" ולא מחייב.

אלבום הדאנס Subconscious של Samantha James הוא מה שאני מגדיר כבעל סאונד מעט "חד" מדי (עקב גבוהים חזקים) "ורועש" מדי (עקב שימוש מוגזם בקומפרסורים). למרות שזה עושה רושם של אלבום שתוכנן להישמע "טוב" רק על הרמקולים של טלפונים סלולריים, (או האוזניות המצ'וקמקות שהגיעו איתם), אני עדיין נהנה לשמוע אותו (במיוחד בזמן נסיעה או כשעושים ספונג'ה בבית) וה- LV3 מאד התאימו – הם היו סלחניים ולא נשמעו בהירים בצורה בלתי נסבלת כמו שרמקולים מסויימים עלולים להישמע עם האלבום הזה, הבסים "דפקו" כמו שצריך, ועוצמת השמע הספיקה בהחלט.

בהאזנה למוסיקה עם ה LV3 לא קיים ממש "צורך" בסאב התואם – ה- SUBLV, אך זה בהחלט מוסיף ואף קריטי לדעתי, למי שרוכש את הרמקולים המדפיים של הסדרה או לחילופין מי שמשתמש ב- LV3 בחללים גדולים מהרגיל או לאנשים כמוני שפשוט רוצים את הטפיחה שהסאב מאפשר. לא לשכוח כמובן שה- SUBLV בא לידי שימוש רציני בהאזנה לסרטים ועשה עבודה טובה בהתחשב בגודלו וקהל היעד שלו. מי שחושב אגב להשתמש ב- LV3 במיוחד לקולנוע ביתי, צריך לדעת שאין לסדרה "סנטר תואם".

בסה"כ את ה- LV3 הייתי מגדיר כבעלי סאונד יותר "כיפי" מאשר "מדויק", הם בעלי סאונד פחות "בהיר" מהרגיל ועם בסים שיורדים יחסית נמוך ועוד ניתנים לכיוון עם ה EQ הפנימי. הם נותנים רושם של רמקולים יותר רציניים ממה שגודלם הפיזי מרמז. מצד אחד הם יכולים להיות סלחניים עם הקלטות בהירות, אך מצד שני עם הקלטות מסויימות הם עלולים לא לספק את הסחורה לאנשים בעלי טעם ספציפי.


סיכום

עם ה- LV3, החברה מ- Audio Pro בהחלט קלטו את הטרנדים שהולכים כיום בשוק הרמקולים ויצרו משהו שהוא רחוק מלהיות סתם איזה "צעצוע" – יכולת אלחוטית (או במילים אחרות – חלאס כבר עם הכבלים המעצבנים), עיצוב מודרני (האישה סביר להניח לא תתנגד לזוג) וסאונד שמספק הנאה מבלי לקחת את עצמו יותר מדי ברצינות.

אם חושבים על זה, האפשרויות מגוונות למדי, מי שרוצה לדוגמא, יכול לחבר את המשדר למחשב (או ל- Airport Express של אפל ומשם לשמוע את אוסף המוסיקה שבמוצרי ה i דרך AirPlay), למקם רמקולים ריצפתיים בסלון, מדפיים בחדר העבודה ומערכת שולחנית במטבח, כולם מאותו המקור וכולם בצורה אלחוטית. שימושי למדי הייתי אומר, רק תשמרו שהילדים (והחתול במיוחד) לא יעשו משהו לגימור העור היפה הזה…

מחיר מומלץ לצרכן:

  • LV3 – מחיר של 11200 ש"ח.
  • LVSUB – מחיר של 4000 ש"ח.

הרמקולים כוללים אחריות לתקופה של 3 שנים.

מותג Audio Pro מיובא לארץ על ידי isms.

תודה לחברת isms על השאלת הרמקולים לטובת הכתבה.

 

לדיון בנושא: זוג רמקולים ריצפתיים וסאב תואם של Audio Pro – יוקרה עטופה בעור


13:00
  /  
26.2.2012
  
מאת: איתי חזום

1