סיכום השבוע בצילום: תערוכת +CP ביפן

אתר הצילום MegaPixel ממשיך בשיתוף הפעולה השבועי עם האתר HT והשבוע במרכז האירועים: +CP - תערוכת הצילום הגדולה ביפן.

7:00
  /  
12.02.2012
  
מאת: עידו גנוט

אתר הצילום MegaPixel ממשיך בשיתוף הפעולה השבועי עם האתר HT והשבוע במרכז האירועים: +CP – תערוכת הצילום הגדולה ביפן. למעשה הימים האחרונים היו העמוסים והלחוצים ביותר אותם חווינו בשלוש השנים האחרונות בתחום הצילום, כמות ההכרזות בזמן כה קצר הייתה אדירה ואנו עדיין עוסקים בהכנת שורה של ידיעות אודות הכרזות שנערכו השבוע וטרם זכו לחשיפה (אל דאגה – הכול יפורסם בימים הקרובים).

נפתח כרגיל בחדשות אשר היו כאמור עמוסות במיוחד. במוצאי השבת הקודמת פרסמנו סרטון נוסף בסדרת ההצצות של חברת אדובי אל הפוטושופ CS6 הצפוי לצאת לשוק בחודש מאי הקרוב. הפעם הציגה בפנינו החברה כמה מן השיפורים בתחום מהירות העבודה של התוכנה. בימים הקרובים נביא חלק נוסף בסדרה ועימו דיווח על פעולותיה של החברה ליצירת פורמט קבצי RAW אוניברסאלי.

הצצה שנייה לפוטושופ CS6 – מהירות עבודה משופרת

 

עם פתיחת השבוע (בחו"ל) ביום ב' החל מבול של הכרזות לקראת התערוכה הגדולה ביפן. יצרנית העדשות היפנית טמרון הייתה הראשון לחשוף עדשה מסקרנת חדשה – SP 24-70mm F/2.8 Di VC USD – עדשת זום מקצועית בעלת אורך מוקד הנע בין 24-70 מ"מ – הראשונה מסוגה אי פעם הכוללת לא רק מנוע פוקוס אולטרסוני מתקדם, אלא גם מייצב תמונה מובנה. הבעיה היחידה אולי הנוגעת לעדשה החדשה – בשלב זה אין כל מידע על המחיר או הזמינות שלה לרכישה – סקרנים, תאלצו כנראה להמתין.

עדשת ה-Tamron SP 24-70mm F/2.8 – המיוצבת הראשונה מסוגה

 

מטמרון אנו עוברים לניקון אשר בדומה לתערוכת CES בחודש שעבר, הצליחה לגנוב את ההצגה ולחשוף לא גרסה אחת כי אם שתי גרסאות שונות של המצלמה המקצועית לה ציפו רבים בתעשייה זמן רב, ה- D800 (ואחותה התאומה – ה-D800E). ה-D800 שואבת רבות מן ה-D4 המקצועית והיקרה אשר הוכרזה בחודש שעבר (ואשר שיווקה נדחה אגב בחודש בשל בעיות קושחה), אך היא מחליפה את חיישן ה-16 מגה פיקסל ומהירות הצילום הגבוהה של ה-D4 בחיישן בעל 36 מגה פיקסל של סוני ובקצב צילום מתון יותר. דגם ה-D800E אשר הוכרז כאמור יחד עם ה-D800 (ועולה כ-300 דולר יותר או כ-3300 דולר בארה"ב) זהה לחלוטין פרט לביטול תכונת ה-anti-aliasing בפילטר המובנה במצלמה אשר אמור להוסיף חדות לתמונה על חשבון סיכון מסוים לקבלת moire בתמונה. אם הפרטים הללו נשמעים "מעט" מורכבים הסיבה לכך היא כנראה שהם כאלו ואנו עשינו כמיטב יכולתנו לפשט אותם בידיעה המקיפה שליוותה את הכרזתה של ניקון.

סרטון רשמי קצר של ניקון המציג את ה-D800 החדשה

 

 

במקביל (ובהמשך) להכרזה של ניקון, פרסמנו שלוש ידיעות שונות העוסקות בתוכניותיה ובמוצריה החדשים של החברה. הידיעה הראשונה (אשר פורסמה שעות ספורות לפני ההכרזה ביום ג') הייתה ראיון וידאו בלעדי אותו קיימנו עם נציג חברת ניקון צפון אירופה – Lars Pettersson בתערוכת CES בינואר האחרון. עם היוודע דבר ההכרזה והפרטים אודות דגם ה-D800E הפננו סדרת שאלות קצרה נוספת למר. Pettersson והוא נאות לענות בשמחה ואת תשובותיו יחד עם מספר סרטונים אשר צולמו באמצעות ה-D800 החדשה, הבאנו בידיעה נוספת. הידיעה השלישית פורסמה בבלוג ונגיע אליה בהמשך.

ניקון D800 – המקצועית החדשה של ניקון

 

קנון לא יכלה כמובן להשאיר את הזירה לניקון ללא תגובה ושעות ספורות אחרי ההכרזה על ה-D800, הכריזה בעצמה על שורת מוצרים חדשים. בניגוד לשנים עברו, קנון לא חשפה אף מצלמה רפלקסית חדשה לקראת תערוכת +CP, אבל כן חשפה שלוש עדשות ולא פחות מ-10 מצלמות קומפקטיות. העדשה המעניינת ביותר אותה חשפה קנון היא גרסה חדשה (הכוללת תכנון אופטי שונה לגמרי) של עדשת ה-24-70 מ"מ f/2.8 שלה (אחת העדשות המרכזיות בליין המקצועי של החברה). מזה זמן שברשת ישנן שמועות על כך שקנון עובדת על עדשה זאת וכי אחת מן הגרסאות שנבדקו כוללת גם מייצב (בדומה לעדשה עליה הכריזה טמרון). השמועות הללו גרמו לבלבול ואי בהירות בשעות הראשונות שלאחר ההכרזה (אצלנו אבל כנראה שלא רק) ורק בהמשך התברר כי הגרסה החדשה של קנון איננה כוללת למעשה מייצב. שתי העדשות האחרות עליהן הכריזה קנון – 24 מ"מ f/2.8 ו-28 מ"מ f/2.8 גם הן גרסאות חדשות לעדשות וותיקות אבל אלו דווקא כוללות מייצב (ומנוע אולטרסוני). מחיריהן גבוהים למדי (800 ו-850 דולר בהתאמה) וקנון מכוונת אותן לדעתנו בראש ובראשונה עבור צלמי וידאו רפלקסי.

הקנון EF 24-70mm f/2.8L II USM – ללא מייצב תמונה

 

בנוסף לעדשות, הכריזה קנון גם על לא פחות מ-10 מצלמות קומפקטיות, כולל מצלמה עמידה למים ונפילות (דגם PowerShot D20 המחליף את ה- PowerShot D10 הוותיקה), שני דגמים הכוללים תקשורת אלחוטית מובנית (WIFI) ומאפשרים שליחת תמונות לרשת דרך האייפון/אייפד (ה- IXUS 240 HS וה-IXUS 510 HS), מצלמת אולטרה זום מסדרת ה-SX בעלת זום X20 ו-GPS מובנה (ה-PowerShot SX260 HS) ו- 6 מצלמות קומפקטיות בסיסיות מסדרת ה-A.

הקנון IXUS 510 HS עם WIFI מובנה – תמונות ישירות לאייפד

 

ביום רביעי הכריזה גם סוני על מוצר הדגל שלה לתערוכת +CP, עדשת 500mm F4 G SSM מקצועית בעלת אורך מוקד ארוך במיוחד במחיר המתקרב ביפן לזה של רכב קטן (מפתיע במיוחד בהתחשב בכך שאפילו דגמי קנון וניקון המקבילים זולים יותר ואלו כוללים גם מייצב תמונה מתקדם אשר נעדר מן הדגם של סוני אשר נעזרת במייצב תמונה במצלמה).

סוני 500mm F4 G SSM – במחיר של רכב קטן

 

רביעי היה עמוס במיוחד ובמהלך היום הכריזה חברת אולימפוס על מצלמה חסרת מראה מתקדמת מדגם OM-D E-M5 (כן, גם אנחנו שברנו את השיניים עם השם). המצלמה היא מחווה לסדרת מצלמות ה-OM ההיסטורית של חברת אולימפוס (ואכן יש דמיון מסוים בצורה). המצלמה החדשה אמורה לסייע לחברה להיחלץ מן המצב הכלכלי הקשה אליו נקלעה בשנה האחרונה לאחר שהמנכ"ל לשעבר חשף פרשת שחיתות אדירת מימדים. ה-E-M5 כוללת חיישן חדש, מערכת פוקוס מתקדמת ומהירה ומייצב תמונה בטכנולוגיה מעניינת האמורה לייצב את המצלמה בחמישה צירים שונים (כן, זה אפשרי מסתבר) ועוד שלל הפתעות. חוץ מן המצלמה הודיעה אולימפוס כי היא מפתחת שתי עדשות מתקדמות (אחת מהן היא עדשת מאקרו בעלת המראה הייחודי ביותר בו נתקלו בשנים האחרונות) ומגוון עזרים בניהם פלאש, גריפ מיוחד לדגם ה-E-M5 ומתאם לעדשות מליין ה-E הרפלקסי של אולימפוס. אם כל זה לא היה מספיק הכריזה החברה גם על מספר מצלמות קומפקטיות חדשות (כולל זוג דגמים עמידים למים).

ה-OM-D E-M5 – אולימפוס חוזרת למקורות

 

קנון ואולימפוס לא היו היחידות להכריז על מצלמות עמידות – גם פנטקס הצטרפה לחגיגה והכריזה על שני דגמים עמידים (זהים, פרט לתוספת GPS בדגם היקר) עם טוויסט – שורה של מנורות LED זעירות מסביב לעדשה המאפשרות צילומי תקריב איכותיים יותר. בנוסף למצלמות הקומפקטיות הודיעה פנטקס על מספר עדשות עליהן היא עובדת לשנה הקרובה כולל עדשת טלפוטו ארוכה במיוחד – 560 מ"מ צמצם f/5.6 העושה שימוש באופטיקה אשר פותחה עבור טלסקופים.

ה-Optio WG2 של פנטקס – קשוחה עם תאורת LED בעדשה

 

בסוף השבוע פרסמנו הכרזה מעניינת שאמנם איננה קשורה כנראה לתערוכת +CP ביפן אבל בהחלט ראויה לאזכור. חברת SLR Magic  מהונג קונג (המוכרת עד כה בעיקר מתחום "עדשות הצעצוע" הזולות), החליטה להפתיע ויצרה עדשה בעלת צמצם בהיר מאד – f/0.92 המכסה חיישן Full Frame ונועדה במיוחד עבור ליין מצלמות ה-M של לייקה (יש גם גרסה זולה יותר המיועדת להפקות קולנוע). אמנם לחברת לייקה עדשה מקבילה הנחשבת לפאר היצירה עם תג מחיר של מעל ל-10 אלפים דולר, אך מסתבר כי בהחלט יכול להיות שגם לגרסה הסינית (המיוצרת בעבודת יד מחלקים גרמניים), אין כנראה במה להתבייש. ומה באשר למחיר? על כך תצטרכו לקרוא כנראה בידיעה.

כפי שקורה בדרך כלל בשבועות עם עומס חדשותי כה גדול, הבלוג לקח צעד אחד אחורה ובאופן לא מפתיע הידיעה המרכזית שפורסמה בו הייתה קשורה אף היא לאירועי השבוע. לרגל השקת ה-D800 החליטה חברת ניקון להפיק קליפ עבור שיר מתוך אלבום חדש של להקת הרוק הדנית Euzen (השרה באנגלית) אשר צולם כולו עם ה-D800. ההפקה צולמה כולה באחד היערות במדינה בלילה גשום וקר ובצירוף מקרים מעניין, אחד מנציגי ניקון אשר השתתף בה היה לא אחר מאשר מיודענו Lars Pettersson איתו ערכנו כאמור ראיון מוקדם יותר השבוע. אנו שוחחנו עם מר. Pettersson גם על הפקת הקליפ והוא סיפק לנו כמה פרטי רקע מעניינים ואנו בהחלט ממליצים לצפות בקליפ ובסרטון מאחורי הקלעים אותו צילמה ניקון.

סולנית להקת Euzen – הזמרת Maria Franz – הקליפ צולם כולו עם ה-D800

 

התערוכות הגדולות של תחילת השנה משכו הרבה מתשומת הלב שלנו בשבועות האחרונים וכמות ההכרזות העצומה הדגישה מאד את הצד הטכנולוגי בסיקורים שלנו. אלא שב-MegaPixel אנו מכסים מגוון רחב של היבטים הנוגעים לתחום הצילום ואפילו בתקופה עמוסה בהכרזות טכנולוגיות מצאנו את הזמן לנושאים חשובים אחרים. הכתבה המרכזית שלנו השבוע במסגרת מדור צילום מקומי העוסק בצלמים ישראלים, הייתה ראיון עם הצלם המסחרי הוותיק אילן בשור לרגל פרויקט חדש שלו תחת הכותרת "נקודה בזמן". בשור המצלם מזה כשלושה עשורים חשף בפנינו את עולמו המקצועי ונתן לנו גם הצצה אל עבודותיו האישיות ובמיוחד על הפרויקט האחרון שלו.

מתוך פרויקט נקודה בזמן של הצלם אילן בשור

 

גם מדור זווית אישית המספק במה ליוצרים ישראלים מתחום הצילום לא הוזנח השבוע, והפעם הצלמת נטלי שור אשר יצאה במחווה ייחודית למשורר וחבר ילדות – יאיר וייס, בשילוב מיוחד של מילים ותמונות.

מילים ותמונות – שילוב נדיר (צילום: נטלי שור)

 

לדיון בנושא: סיכום השבוע בצילום: תערוכת +CP ביפן


7:00
  /  
12.2.2012
  
מאת: עידו גנוט

1