מקרן סוני VPL-HW30ES בטכנולוגיית SXRD

סוני עושה זאת שוב ומציגה כוכב חדש לשוק הביתי. קבלו את ה-VPL-HW30ES, מקרן תלת מימד בטכנולוגיית SXRD.

7:00
  /  
24.01.2012
  
מאת: יניב דיין
סקירה כללית וכיול

הקדמה

אין ספק שהשנה אנחנו מופגזים בהרבה מאוד מקרנים תומכי תלת מימד מכל היצרנים המובילים בשוק. אלה כבר מקרני דור שני, כמעט כולם שופרו בצורה דרמטית מהדור הקודם וכך גם סוני. החברה שנכנסה לתחום בשנה הקודמת עם ה-VW90, מקרן שעלה 10,000 דולר, הציג תלת מימד טוב, אבל חשוך מאוד, למדה מהר מאוד את הלקחים והוציאה השנה 2 מקרנים תומכי תלת מימד חדשים. ה-VW95 שמיועד לשוק ה-Hi End ומקרן ה-Midrange, ה-HW30, שאת סקירתו אתם תקראו מיד.

כמו כל שנה, גם השנה המקרנים של סוני כוללים שיפורים רבים:

  • פאנל Silicon X-tal Reflective Display – SXRD. זוהי המקבילה של סוני לטכנולוגית ה-LCOS ויתרונה הוא תמונה קולנועית וקונטרסטית כמו ה-DLP אבל ללא העייפות והסחרחורות הנגרמות לאחוז קטן מהצופים בגלל גלגל הצבע. בפאנל החדש הצפיפות בין פיקסל לפיקסל ירדה מ-25 מיקרו מטר ל-20 מיקרו מטר (צפיפות פיקסלים יותר גבוהה = בריחת אור יותר קטנה = תמונה קונטרסטית יותר).

 

למי שלא שמע על SXRD, הרעיון הוא שבעוד שפאנל LCD רגיל הוא במהותו משתדל להיות או שקוף (מעביר אור) או אטום (לא מעביר אור), SXRD הוא סוג של פאנל המיוצר על גבי שכבה דקה של אלומיניום אשר מחזירה אור או שאינה מחזירה אור. טכניקה זו, כך מתברר, הרבה יותר קשה לייצור אך נותנת גם יחס ניגודיות גבוה מאוד לפאנלים המשתמשים בה. מעטות הן החברות המשתמשות בטכניקה ושתי המובילות בתחום הן סוני עם SXRD וחברת JVC עם טכנולוגיית DILA.
סוני הציגה את הפאנל לראשונה בשנת 2004 עם מקרן ה-Qualia שעלה לא פחות מ $25,000. שנה לאחר מכן, הציגה סוני את מקרן הרובי המהפכני שהפך ללהיט למרות תג מחיר של $10,000. בשנים 2006-7 הטכנולוגיה החלה להיכנס ליותר בתים שבהם הוצג מקרן הסוני Pearl (שאף נסקר באתר). למרות שהטכנולוגיה כבר בת יותר מ-7 שנים, עדיין יש קושי לא קטן לייצר את הפאנלים בכמויות מסחריות ובאופן אמין ולכן היא נותרת יקרה יחסית ואקסקלוסיבית למדי.

  • תמונה בהירה משמעותית מדור קודם, הודות לפאנל מדור חדש.
     
  • מנגנון הצמצם הדינאמי שתפקידו לסגור או לפתוח את הצמצם בהתאם לסצינה/תמונה המשודרת ברגע זה (ובכך להגדיל משמעותית את הקונטרסט), שכבר היה מהטובים בעולם, שופר בפעם השלישית ומביא את המקרן לקונטרסט נהדר. כמובן שבמידה ואתם לא חסידים גדולים של צמצם דינאמי, ניתן לשנות אותו ידנית בסקלה של 0-100, כשבמצב 0 הצמצם סגור לגמרי, וב-100 פתוח לגמרי.
     
  • טכנולוגיית תאורה דינאמית הדואגת להגביר (עד פי 3) את עוצמת התאורה בזמן שאחד מתריסי המשקפיים פתוח. בעזרת שיטה זו איבוד האור כתוצאה מהפילטר במשקפיים הרבה פחות מורגש.

  • שיפור נוסף במנגנון ה-MotionFlow (מנגנון החלקת התמונה) ועל כך בהמשך. 

מבנה המקרן

סוני ללא ספק יודעת לעצב מקרנים וכמובן גם ב-HW30 היא לא אכזבה. מדובר במקרן יפהפה במארז חללי מקומר בצבע שחור פיאנו (אציין שהמקרן מגיע גם בצבע לבן, וניתן להשיג צבע זה גם בארץ).
בחזיתו של המקרן, בדיוק במרכז, נמצא מכלול העדשה. כל המכלול הוא ידני (זום, פוקוס, תזוזה). העדשה היא בזום של 1.6, וזה מאפשר חופש התקנה גדול למדי. מימין לעדשה נמצא חיישן האינפרא אדום לשלט. משני צידי העדשה ובזווית של כ-20 מעלות נמצאים פתחי יציאת האוויר החם אשר ממשיכים לצד שמאל ולצד ימין.

 בדיוק מתחת למכלול העדשה נמצא הפילטר אותו ניתן לשחרר בעזרת לחיצה על 2 תפסנים.

בחלקו העליון של המקרן נמצאות שתי חוגות להזזת כל מכלול העדשה בציר האופקי והאנכי. שתי נוריות הבקרה נמצאות סמוך לחוגות. 

צידו השמאלי של המקרן מכיל את פאנל הבקרה המכיל לחיץ 4 כיווני, לחיץ אשרור, כיבוי/הדלקה של המקרן, בחירת יציאת וידאו וכניסה לתפריטים.
מתחת לפאנל זה נמצא הפאנל הראשי של כניסות הוידיאו והחיבור לחשמל. הפאנל אינו מכיל כניסת קומפוזיט ואף אינו מכיל כניסת S-Video. פירוט מלא של הכניסות במפרט הטכני.

בחלקו האחורי של המקרן נמצאים חרירי כניסת האוויר, משמע שהמקרן בכל סוג של התקנה צריך להיות לפחות במרחק של 10 ס"מ מהקיר.

מכלול הנורה נמצא בתחתית המקרן ומשוחרר בקלות ע"י פתיחת בורג אחד. בהרבה מקרנים היום נהוג לשים את מכלול הנורה דווקא בחלקו העליון של המקרן, כך שגם אם התקנתם אותו על התקרה, החלפת הנורה תוכל להיעשות בלי להוריד את המקרן מהמתקן.

השלט

השלט של סוני גדול, מרווח ומאוד נוח ביד. בלחיצת כפתור הוא מאיר בצבע כחלחל. הוא מכיל גישה ישירה (כמו שאני אוהב) להרבה מהפונקציות של המקרן, מה שחוסך המון לחיצות. יש אפשרות בלחיצת כפתור אחת לגשת לכל תשעת מצבי התמונה (מתוכם שניים שהם העדפת המשתמש), גישה ישירה לתפריט התלת מימד, החלקת התמונה, הצמצם, טמפרטורת צבע ועוד ועוד. הבהירות, הניגודיות והחדות זכו ללחיצים דו כיווניים.

משדר סנכרון המשקפיים

תפקידה של יחידת הסנכרון הוא לסנכרן בין התמונה שכרגע משודרת לצופה ובין המשקפיים האקטיביים אותם הוא מרכיב. היחידה שולחת אות למשקפיים, שלמעשה דואג להסתיר לגמרי אחת מהעיניים. יש מספר טכנולוגיות לסנכרון. הזולה והפופולארית ביותר היא אינפרא אדום, אך היא כמובן פחות טובה מאשר RF או בלוטות'. במקרן זה יחידת הסינכרון היא חיצונית מסוג אינפרא אדום, וחובה להניח אותה מול הצופה בתחתית המסך (זו לא יחידה העובדת על החזרים מהמסך כמו יחידות פנימיות).

 היחידה מחוברת למקרן בעזרת כבל רשת מה שאומר שקל למדי יהיה לפרוס את היחידה כמעט בכל מרחק מהמקרן עצמו. כשקיבלתי את המקרן התעכבתי רבות כי לא הצלחתי להשיג כלל סינכרון למשקפיים. מסתבר שסוני ממליצה לחבר את היחידה למקרן בכבל מסוג CAT7 ואני השתמשתי ב-CAT5E כנראה לא איכותי מספיק. לאחר שעליתי על הבעיה, חיברתי את המקרן בכבל מסוג CAT6 והכול הסתדר. עוד נתון שחשוב לי להזכיר הוא שעד שלא מדליקים את המקרן שהכבל כבר מחובר אליו, לא קיימת שום אינדיקציה שמדובר מקרן תומך תלת מימד. התפריטים יופיעו רק כאשר המקרן יזהה בזמן ההדלקה שלו (ממצב שהוא היה מנותק לגמרי מהחשמל) שהיחידה מחוברת.
אני מבין שסוג כזה של התקנה יכול להיות בעייתי אצל רבים, אבל יש פתרונות כמו זה של חברת מונסטר. מחברים יחידה הממירה בין IR ל-RF וחוסכים את הצורך בהתקנת היחידה מול הצופה.
המשדר עצמו שופר בהשוואה לדור קודם, והוא חזק פי 1.5 מדור קודם. הוא בהחלט עשה את העבודה ולא איבדתי סנכרון גם אם ישבתי בקצוות החדר.

המשקפיים

המשקפיים שקיבלתי עם המקרן הם ללא ספק מהנוחים ביותר שהרכבתי. להזכירכם, אני מרכיב גם משקפי ראייה. נתחיל מזה שדקות אחרי שמרכיבים אותם שוכחים שהם שם. הם לא מכבידים על האף והפילטר שלהם יחסית בהיר. צידי המשקפיים חסומים לגמרי, כך שאין בכלל כניסת אור מהחדר. את המשקפיים טוענים בעזרת כבל מיני USB, וטעינה של 30 דקות מספיקה ל-30 שעות צפייה.

תפריטים

התפריטים הם לא הצד החזק של המקרן הזה והם לא שופרו מדורות קודמים. החלוקה לנושאים היא הגיונית, כמו גם תתי התפריטים, אבל הם מאוד אפורים וחסרים עזרים לכיול מתקדם של המקרן (כמו במקרני פנסוניק לדוגמא). התפריט שארצה להתעכב עליו הוא ה-RCP – Real Color Processing. בעזרת תפריט זה ניתן לכייל את הצבע, הגוון, והבהירות לכל צבע ובכך להביא את התמונה לכזו שהצופה מעדיף.

כיול ומדידות

הבסיס לכיול ולמדידות היה מצב Cinema1 כשהנורה במצב Low. כמו תמיד, התחלנו בבדיקת מצב הפאנלים והיה לנו Misconvergence אנכי גם בצבע האדום והכחול. בניגוד למקרני LCD, במקרני סוני זו לא בעיה: נכנסים לתפריט ופשוט מזיזים את הפאנלים פיסית בצעדים של 0.1 פיקסל עד שיש תאום מושלם!
החדות של המקרן היא טובה מאוד, אבל לא מצוינת. מי שהתרגל למקרנים חדים כמו האפסון 5500 או השארפ 2100 הזכור לטוב, עלול להתאכזב. המקרן מעט פחות חד מהם.
מבחינת Uniformity / אחידות, לשמחתנו לא הייתה שום בעיית זליגת אור מהפאנלים (בעיה ידועה וחוזרת בהרבה מקרנים בטכנולוגיה של SXRD,DILA,LCOS). כשהוקרנה תמונה לבנה לא נראו שום שינויי גוונים או הבדל בעוצמה בין הפינות למרכז. מצויין!
המקרן, הוא מהשקטים ביותר שיצא לי לבדוק. במצב Low אין לכם שום סיכוי לשמוע אותו, ובמצב Normal או בתלת מימד, נשמע רחש חרישי, בטח לא משהו שיכול להפריע.
הצמצם הדינאמי של סוני הוא כנראה אחד הטובים בתחומו, אם לא הטוב ביותר. הוא מהיר מאוד, שקט מאוד, ומדובר כבר בדור שלישי של הצמצם. גם בדיקת סטרס שביצענו לא הזיזו לו. מיותר לציין שהוא כמעט ולא נשמע גם ממרחק של כמה סנטימטרים!

עוצמת התאורה שמדדנו במצב Low הייתה 13 Foot-lambert, ובמצב Normal עלינו לאזור ה-20 Foot-lambert, נתון בהחלט טוב. הבדיקה בוצעה על מסך של Carada בגודל של 118 אינץ ב-Gain מוצהר של 1.4 (אבל אפקטיבי 1.2), ולדעתי המקרן בהחלט יכול לפתוח תמונה של 130 אינץ'.
ניגודיות הפאנל שמדדנו הייתה 1:4000 (מדידות באתרים בחו"ל הגיעו גם לנתון של 1:6900), והאנסי קונטרסט שמדדנו הגיע ל-1:250.

אחרי כיול בהירות וקונטרסט התחלנו במדידות הצבע. המקרן בפירוש לא מגיע מכויל כפי שהורגלנו לאחרונה בהרבה מהמקרנים שבדקנו. משולש צבעי ה-primaries היה מדויק, כך שהכיול העיקרי שנחוץ לעשות במקרן הוא כיול של טמפרטורת הצבע של המקרן.
טמפרטורת הצבע הממוצעת שמדדנו הייתה 6070 מעלות קלווין, קצת נמוך מהרצוי. אבל זה לא ממש משנה כי המקרן פשוט מגיע לא מכוייל לחלוטין בהקשר של טמפ' צבע. הכחולים שלו גבוהים מדי בגוונים הכהים ולא מספיקים בגוונים הבהירים, והאדומים בדיוק ההיפך – חזקים מדי בגוונים הכהים, וחלשים מדי בבהירים.
ניתן להגיע לכיול די בקלות, אך הדבר דורש כיול מסודר וחשוב לדעת זאת.


החתימה הספקטראלית של המקרן

 


GRAYSCALE

הגמא שמדדנו הגיע ל 2.26, מצויין בהחלט. אין שום צורך לגעת או לשנות דבר מהגדרות היסוד בכדי לקבל נתון זה.

מנגנון ה-MotionFlow

המנגנון של סוני מכפיל את מספר התמונות שאנחנו רואים בשנייה ע"י יצירת תמונה חדשה על בסיס התמונות הקודמות והבאות ברצף והכנסתה בין לבין. המטרה היא לייצר תנועה חלקה ותמונה חדה יותר בעת תנועה. המנגנון הוא בעל 2 מצבים, כאשר המצב המומלץ לדעתי הוא Low. בניגוד למרבית המקרנים בשוק, בסוני המנגנון הזה פועל גם בתלת מימד (הפתעה לטובה). ברוב המקרים גם בהקרנת דו מימד וגם בהקרנת תלת מימד, המנגנון עשה עבודה נפלאה. התנועה הייתה חלקה ונקייה. בבדיקות יותר מעמיקות ראינו שהמקרן מתקשה לפעמים להתמודד.
אחת הדרכים הטובות לבדוק את המנגנון היא הוספת מידע גדוש באינפורמציה ולראות האם המנגנון מסוגל להתמודד עם כל כך הרבה מידע ועוד בתדר גבוה.
כפי שניתן לראות במצב הזה מתווספים ארטיפקטים בתוך ה-Pattern. כך זה נראה במצב הנמוך:

אין כאן משהו יוצא דופן – עד כה לא ראינו מנגנון אחד מהסוגים הללו, לא במסכים דקים ולא במקרנים, אשר יודע להתמודד עם כל המצבים. לכן, המבחן האמיתי הוא מבחן התוכן. בעת צפייה בתוכן עם הפונקציה הזו, לא ראינו את תופעות הלוואי מדורות קודמים של החלקת תנועה – כגון אוויר חם סביב אובייקטים או קפיצות בתנועה. בתלת מימד האתגר גדול אף יותר מכיוון שיש צורך להחליק שתי תמונות במקביל ומבלי להתבלבל, וזו הסיבה לכך שמרבית המקרנים כיום נמנעים מכך בתלת מימד. גם בתלת מימד לא ראינו תופעות לוואי מהסוג הזה, אשר קופצות לעין הרבה יותר בשל העובדה שכל סטייה במנגנון באחת העיניים מיד מודגש גם בציר המרחק מהצופה.
במבחן הספינה בדקנו  את התמודדות מנגנון עיבוד התמונה של המקרן עם קוים ישרים ודקים ברזולוציה גבוהה ובתדר גבוה. המטרה כאן היא לבדוק את התמודדות המקרן עם קוים כמעט אנכיים ולבחון את עיבוד התמונה בהתמודדות עם stairsteps. במקרה הזה ראינו קצת רעידות בחבלים האופקיים שהיינו מעדיפים שהמנגנון יחליק, אך לא היו פספוסים קיצוניים.

מכאן עברנו לבדיקת ה-Jaggies . התוצאה שקיבלנו קצת מאכזבת ונותנת לנו Jaggies ב-10 מעלות שזה הגבול העליון שמצפים ממנגנון עיבוד תמונה מודרני. המבחן כאן די דומה למבחן הספינה, אם כי כאן ניתן למדוד את הזוית שבה המנגנון החלקת הפינות מפסיק להיות מסוגל להתמודד עם התמונה. היעד הוא לרוב בין 5-7 מעלות לכל היותר.

בדיקות צפייה וסיכום

הקרנה בדו מימד

כמו שכבר הבנתם, אני חסיד של טכנולוגית ה-SXRD. במקרן כזה מקבלים את הטוב מעולם ה-LCD ומעולם ה-DLP, אך עם תמונה רגועה, טבעית, ללא עומס על העיניים וללא בעיית הקשתות שלפחות עבורי מציקה מאז ומעולם. התמונה היא מאוד קולנועית ועשירה בצבעים וגווני העור מאוד טבעיים. מצד שני, יש רכות מסוימת בתמונה, וחובבי החדות יכולים להגיד שהתמונה פחות חדה מ-LCD או מ-DLP, בין היתר בגלל מעבר הדרגתי יותר בין פיקסל לפיקסל וללא הפרדה שחורה כפי שיש ב-LCD.
המקורות שלנו לבדיקה היו: סטרימר TVIX-6600, נגן בלוריי פנסוניק DMP-BDT110, נגן בלוריי פיוניר BDP-140 ופלייסטיישן 3.

התחלתי בסרט האנימציה Bee Movie, וכצפוי, הצבעים מאוד עשירים ועם פירוט רב "בחליפות" הדבורים. סצינת המעוף, במיוחד כשה-MotionFlow דולק, נראית נהדר.

בסרט ממזרים חסרי כבוד, גווני העור, גם של הגרמני וגם של בראד פיט, נראו טבעיים ביותר, וחוטי הצמר בז'קט של בראד נראו בבירור ובחדות רבה.

בנארניה בדקתי סצינות של שלג. הוא היה לבן ובוהק, ושערות הילד נראו בבירור על השלג. וכמובן בסצינת המערה לא חסרו שום פרטים (כמו שכבר הזכרתי, מדובר בצמצם הטוב מסוגו…).

סצינות המרדף הכהות באביר האפל נראו מעולה, וגם הפרטים הכהים ביותר לא נעלמו. החדות כאן הייתה מצוינת, אם כי היה קצת מחסור בשחורים בקטעים הכהים.

סיימתי בסרט הצבעוני בעולם Speed Racer. עולם משגע של צבעים נגלה לעיני, וגם כאן ה-MotionFlow תיפקד נהדר למרות העובדה שהסצינות היו מהירות להפליא.

הקרנה בתלת מימד

ראשית אציין שבמצב תלת מימד הצמצם האוטומטי אינו עובד ועובר למצב פתוח כדי להבהיר כמה שיותר את התמונה על מנת לפצות על הפילטר והכהות של המשקפיים האקטיביים. מתברר שהדבר נפוץ מאוד, וטכניקה זו כיום בשימוש בכל מקרני התלת מימד מהדור הנוכחי וטוב שכך. הדור הקודם של מקרני סוני היה גם כהה משמעותית (במיוחד בתלת מימד) וכן היבהב בשל קצב נמוך יחסית של הבהוב המשקפיים האקטיביות. המעבר ל-120HZ בכל עין ובשילוב עם מנורה עוצמתית בהרבה סוף סוף איפשר לראות את התמונה האמיתית שסוני יודעת לייצר בתלת מימד.

כל הקרנה בתלת מימד מתחילה כמובן בסרט אוואטר בגרסאת הבלוריי התלת מימדית שלו. בסצינת הפתיחה במשרד עופר כמובן היה הראשון להבחין במעט Ghosting בבגדים. זו סצינה בהירה יחסית וברגע שיש אלמנט כהה (במקרה הזה הבגד) ליד רקע בהיר, זה מתכון ל-Ghosting. חשוב לציין שזה ממש היה בקטנה. התופעה מתייחסת לעובדה שניתן לראות במצבים מסוימים בלבד זליגה של גבולות מעין אחת לשנייה, כך שזה בעצם סוג של cross talk שספציפי לגבולות אובייקטים בהירים על רקע כהה מאוד או ההיפך. התופעה כמעט ולא מורגשת בסצינות רגילות, אך כאשר יש סצינות מאוד קונטרסטיות ניתן לחוש זאת פה ושם.

סצינות היער הכהות נראו נהדר ולא הרגשנו במחסור של שום פרט. הסצינות הללו מאתגרות במיוחד בתלת מימד – כאשר המקרן אינו בהיר דיו, הדמויות נראות קרטוניות על רק כמעט אחיד ושחור, בעוד שהסצינה עצמה רוחשת וגועשת בגחליליות, ענפים ועצים.

מעוף הדרקונים נראה מצוין, וה-MotionFlow הרגיש טוב בסצינה זו. זו סצינה מהירה מאוד ולכן גם מאתגרת במיוחד לעיבוד intermediate frames בדו מימד. בתלת מימד הסיבוך הוא אפילו יותר קיצוני, ולכן גם הישג המקרן כאן מרשים במיוחד.
המשכנו לדיסק הדגמה (במקרה זה של פנסוניק) לתלת מימד ובדקנו את הבקרוב לסרט לרקוד בחשיכה. הרקדנים נראו מעולה ולא היו שום בעיות ניראות בתמונה. סצינת הרחוב הבהירה הייתה מושלמת, צבעונית ונטולת ארטיפקטים.

עברנו לקטע גולף מאוד מדליק שבסיומו מעיף השחקן חול וההרגשה היא שהוא מתפזר בכל החדר. הקטע שהיה ברובו בהילוך איטי נראה טוב. דווקא כאן מנגנון ה-MotionFlow לא הצליח להחליק את תנועת הכדור (ככל הנראה ההילוך האיטי גרם לחזרתיות על פריימים ולכן מנע שימוש במנגנון זה).

קינחנו קצת בבחורות שעושות פוזה בבית מאוד צבעוני. התמונה נראתה נפלא למעט Ghosting מאוד מוזר משני צידי עץ הדקל שהיה בקצה הבריכה.

המרת דו מימד לתלת מימד

כדי לבדוק איך הסוני ממיר דו מימד לתלת מימד חזרנו לגרסת הדו מימד של אווטר – כך ניתן לעשות השוואה בין המקור בתלת מימד לבין עיבוד המקרן מדו מימד לתלת מימד מדומה. המנגנון בהחלט עושה את העבודה בצורה משכנעת. יש עומק לתמונה ולא נוצרים עיוותים מוזרים (כמו איברי גוף שנמצאים לא במקומם בציר המרחב). המנגנון אפילו צלח את סצינת מעוף הדרקונים, אתגר לא פשוט לכל הדעות. מיותר לציין שגרסת התלת מימד נראית משמעותית טוב יותר – ובעיקר חדה הרבה יותר מאשר גרסת התלת מימד המדומה.
כדאי גם לציין תופעה משונה שהתרחשה במספר קטעי SBS. המקרן אינו מוכן סתם ככה לעבור למצב side by side אלא מנסה לוודא שהמצב תקני ושהתמונה באמת תואמת לדרישות שלו. לכן, תפריט ה-Side by side מופיע אך ורק אם התוכן עומד בדרישות של המקרן. לא תמיד זה כך, וראיתי מספר קטעים (כשליש מהקטעים שניסיתי) שהמקרן פשוט לא אפשר לי להפעיל את המצב הזה. יתכן שהבעיה במקור שלי או שזו תופעה שתתוקן בגרסת קושחה עתידית, מכיוון שהיא נראית שרירותית למדי. 

תוכן SD

בבדיקות שאני עורך כיום, אני כמעט ולא מתעכב בתוכן SD. לרכוש מקרן כזה ולצפות בו ב-SD זה בעיני ממש בגדר פשע. לצורך הבדיקה, ניגנתי עותק DVD של הסרט מטריקס (הראשון). כמצופה ממקרן כזה, התמונה הייתה טובה מאוד ונקייה מכל ארטיפקטים. הקצוות היו נקיים והצבעים טבעיים.

גיימינג

לצורך הבדיקה, שיחקתי במשחק Motorstorm Pacific, וכמו שכתבתי בעבר, אני מאוד אוהב לשחק בתלת מימד. מאוד קל להיכנס למשחק וממש להרגיש שם. המקרן תפקד נהדר והתמונה הייתה בהירה ונטולת כל בעיות. התמונה הייתה מאוד ריאליסטית (עד כמה שמשחק יכול להיות ריאליסטי) . כיף.

מפרט טכני

  • מערכת הקרנה: 3 פאנלי SXRD ברזולוציה טבעית של 1920×1080 ונורה מסוג UHP בעלת הספק של 200 וואט.
  • עוצמת תאורה: 1300 אנסי לומנס.
  • קונטרסט: 70,000:1
  • חיבורים:
    – 2 כניסות HDMI בתקן 1.4
    – כניסת קומפוננט
    – כניסת VGA למחשב
    – יציאת משדר סנכרון משקפיים חיצוני
    – כניסת SERIAL למחשב
  • עדשה: זום/פוקוס ידנית זום של X1.6, יכולת תזוזה ידנית בציר האופקי והאנכי.
  • מידות: רוחב 41 ס"מ X גובה 18 ס"מ X עומק 46 ס"מ.
  • משקל: 10 ק"ג

סיכום וציונים

סוני בהחלט שיחקה אותה השנה. לראשונה יש מקרן בטכנולוגיה המצוינת של ה-SXRD שהוא לא מתומחר גבוה, המקרן נותן תמונה קולנועית, קונטרסטית ויפיפייה בדו מימד, ותמונה לא פחות טובה בתלת מימד. בסצינות כהות הירידה לשחור היא לא מושלמת, דבר הפוגם במעט באיכות התמונה.
הקפיצה בין הדורות הקודמים של סוני בתחום ההקרנה התלת מימדית היא יוצאת מהכלל.
ראינו כבר מקרנים חדים ממנו, אך הוא נותן תחושה ברורה של בית קולנוע, נעים מאוד לעין והצמצם הדינאמי שלו הוא קרוב לודאי הטוב בתחום, המקרן שקט מאוד ונראה נהדר. הבעיה היחידה שאני מוצא בו זה התקנת משדר התלת מימד ואי זיהוי חלק מתכני ה-Side by Side.

  • עיצוב: 10 – מקרן יפהפה במארז סקסי.
  • איכות בנייה: 9.5
  • נוחות שימוש והתקנה: 8.5 – עדשה חשמלית וזום גדול יותר היו נותנים לו את הציון המושלם.
  • תפריטים: 8 – תפריטים אפורים ולא מושקעים.
  • איכות תמונה בדו מימד: 9 – תמונה קונטרסטית, צבעים טבעיים, גווני עור מצוינים. חסר קצת ירידה נוספת לשחור על מנת לקבל ציון מושלם.
  • איכות תמונה בתלת מימד: 9 – תמונה טובה מאוד ומפורטת. בסצינות מסוימות (בעיקר בהירות) ניתן לראות Crosstalk.
  • עיבוד תמונה: 9 – מנגנון ה-MotionFlow עושה עבודה טובה ברוב המקרים אבל מתקשה להתמודד עם מקרים קיצוניים כמו שעשינו בבדיקה.
  • שלט: 10 – שלט גדול, נוח, מואר באור כחלחל, ומכיל גישה ישירה להרבה מאוד פונקציות.
  • חיבורים: 7 – רק 2 כניסות HDMI, אין חיבור קומפוזיט ו-S-Video ואין טריגר 12 וולט.

מחירו של המקרן לצרכן: 23,900 ש"ח. למקרן 3 שנות אחריות מלאה למקרן + 3 שנות אחריות מלאה לנורה או 3000 שעות, מה שבא קודם. עם המקרן מקבלים 2 זוגות משקפי תלת מימד. את המקרן ניתן להשיג בצבעים שחור ולבן.

בתוספת 990 ש"ח ניתן לקבל נגן בלו ריי שהוא גם סטרימר עם חיבור לאינטרנט  + כבל HDMI + שני זוגות משקפיים נוספות + שני סרטי הארי פוטר בתלת מימד. חוץ מאוואטר, סרטי הארי פוטר הם מהמוצלחים ביותר שניתן להדגים איתם תלת מימד, כך שזה בהחלט גישה טובה של סוני.

למקרן זה קיים אח זהה לחלוטין שאינו תומך בתלת מימד. שם הדגם הוא VPL-HW20 ומחירו לצרכן 17,900 ש"ח.

תודה לחברת ישפאר על השאלת המקרן

לדיון בנושא: מקרן סוני VPL-HW30ES בטכנולוגיית SXRD


7:00
  /  
24.1.2012
  
מאת: יניב דיין

1