הנבואה ניתנה לשוטים: עפר לאור נוסע ל-19/01/2014

לאחר ההצלחה של מאמר הניבוי הטכנולוגי הקודם, הנה עוד נבואה טכנולוגית.הפעם על הכוונת - שנתיים קדימה.

13:00
  /  
19.01.2012
  
מאת: עפר לאור

הקדמה

בפעם שעברה שעשיתי זאת, לדעתי הצלחתי לא רע בכלל. אז הפעם הוחלט עם טווח זמנים קצר יותר – שנתיים. בין היתר מכיוון שהיה לי קשה מאוד להמתין ולראות אם התחזיות שלי מדוייקות או לא.

מכיוון שכיום אנחנו עוסקים בהרבה יותר תחומים, הצפי הוא בתחום ה-CE בגדול ולא ספציפי לתחום הקולנוע הביתי. מקווה שתהנו.


19/1/2014

אותי אישית הפתיע העליה של מיקרוסופט בתחום הסלולר. בהתחלת הדרך לא נתנו להם הרבה קרדיט, אבל להרוויח נתח שוק של כמעט 30% בעוד שאפל ובעיקר גוגל צמצמו את נתח השוק שלהם בתחום מערכות ההפעלה הסלולריות היתה הפתעה לחלק מהאנשים. היו לכך הרבה סיבות, אבל הסיבה המרכזית היה חזון מאוד מדוייק וההתיישנות של המודל של אפל. מצד גוגל פרגמנטציה של אנדרויד – מיליון גרסאות וחוסר יכולת של מפתחים להרוויח את לחמם מהפלטפורמה גרמה לנטישה משמעותית מהפלטפורמה. גם העובדה שמרבית היצרנים בסלולר מפסידים כסף בגלל רוויה של השוק (בדיוק כפי שהיה לפני שנתיים שלוש בתחום המסכים הדקים) גורם לכך שכולם מחפשים עיר מבטחים, אשר כרגע מי שמספקת אותו היא מיקרוסופט.

ובכלל, היתה למיקרוסופט שנה לא רעה. למרות העובדה שמרבית המשתמשים לא מתים על הממשק של Windows 8 ונותרים נאמנים ל-Windows 7, מה שהצליח לה במיוחד היה קונוסולת ה-XBOX מהדור החדש, שהחליפה את ה-XBOX 360. שינוי הממשק עשה למכשיר הזה רק טוב והוא כיום אחד ממרכזי הבידור הביתיים. עם קינקט מובנה, ראיה מורחבת תלת מימדית וכח חישוב מחוזק, ולא פחות חשוב מזה הגלישה של מיקרוסופט כספקית טלויזיה מן המניין, מאפשרת לכל מי שיש לו את המכשיר לנפנף ידיים או לדבר למסך ולקבל מיד את התוכן שמעניין אותו, ללא קשר למיקומו בעולם. מיקרוסופט למדה המון מהמודל של אפל – כרטיס אשראי נכנס פעם אחת למערכת ואז כל פעם שמזמינים סרט על ה-XBOX העסק רץ.

בתחום המסכים, המסך של אפל מהדור השני ממשיך את ההצלחה הגדולה של הדור הראשון. בהתחלה הייתי סקפטי, אבל מתברר שזיהוי קולי עובד לא רע כתחליף לשלט. אני מדבר למסך בעברית והוא מבין אותי (בדיוק כפי שהאייפון מבין אותי) ומיד מציג לי את מבחר התכנים והמקורות שאני יכול לצפות בהם. הכשלון של סוני בהשקת המערכת החדשה שלהם שכוללת ממשק חדש, מנגנון רכישת תוכן ועוד – בצירוף ליציאה של גוגל מתחום הטלויזיה לאחר כשלון הדור השלישי של GoogleTV לא משאיר הרבה שחקנים מאחור. סמסונג ממשיכה להוביל בתחום עדיין, למרות הפסדי ענק, ודווקא הענקים הסיניים לאחרונה הרימו את הראש ומוצרי FOXCONN, החברה שהיתה בית החרושת של המערב החלה לעצב וליצר מוצרים מעיצוב פנימי שלה – מרתק לראות את המעבר של הכח למזרח.

בתלת מימד, אני זוכר שאמרו שזה לא יתפוס. אז זהו, שקשה מאוד להגיד אם תפס או לא. מצד אחד, תראו לי מסך שאין לו תלת מימד מובנה. מצד שני, מעטים משתמשים בזה ליום יום וזה הפך לבדיחה הקבועה בפורומים של "מי צריך את זה".

עוד תחום שרבים לא חזו הוא המסך הרביעי ברכב. מאוד נוח לי החיבור הסלולרי ברכב, שמאפשר לי לדבר דרך SIRI ולבקש שהיא תוריד לי תוכניות בבית ולשמוע מוזיקה מספרית המוזיקה הפרטית שלי.

בתחום האינטרנט, הירידה של פייסבוק ממשיכה. הם באמת היו צריכים להנפיק בזמן, מצחיק לחשוב שפעם חשבנו על צוקרברג ככזה גאון בעוד שהוא הפסיד יותר כסף ממה שמרבית מדינות העולם השלישי יעשו בשנה. טוויטר אישית הפתיעו אותי בכך שהמציאו את עצמם מחדש והפכו לסטנדרט החדש בתקשורת בין אישית עם ממשק חדש ומערכת סופר מהירה.

בתחום הטלויזיה, הקריסה של ערוצי הטלויזיה המסחרית היתה כתובה על הקיר. כמה פעמים הטייקונים יכולים לממן מחדש את הערוצים הכושלים כלכלית הללו. זה עצוב אבל כרגע בתחום התוכן מה שנותר הוא השידורים החוזרים של ערוץ 1 והחדשות הבלתי פוסקות מערוץ החדשות החדש. לבזק (שבלעה לתוכה את יס) ולהוט יש שתי מתחרות חדשות. זה היה די ברור שסלקום ואורנג' יכנסו חזק לא רק לתחום התקשורת הנייחת והעסקית, אלא גם לתחום הטלויזיה. לעומתן גם בזק וגם הוט מרוויחים בסביבות רבע מהכנסות שלהן מטלויזיה רב ערוצית. לעומתן, הדגש של סלקום ואורנג' הוא על VOD כמובן. בתחום הבינלאומי, ראינו פריחה חזקה של youtube שהפכה למקור תוכן מוצלח במיוחד. חברות הפקה רבות מוכרות ישירות מנויים לישראל, כולל ערוצי טלויזיה כמו Showtime ו-AMC שאת התכנים שלהן בעצם אפשר לרכוש ולצפות ללא פרסומות, או לצפות עם פרסומות בחינם. גם כניסת ה-BBC ו-Netflix לשוק העולמי מאפשר למי שיש לו פס רחב (כלומר 100 מגה ועד לחיבורי 400 מגה) לקבל את התכנים ישירות ובזול. עלות האינטרנט בשנה האחרונה מרקיעת שחקים. אני זוכר שזה עלה כמה עשרות שקלים בחודש בעוד שחשבון הסלולר והטלויזיה היו היקרים. סכומי הכסף שאני משלם בכל חודש כיום על טלפוניה וטלויזיה הם כמה עשרות ש"ח בעוד שהחשבון היקר הוא על האינטרנט, איך זמנים טסים.

והרגולטור? לאחר קריסת הערוצים המסחריים וכשלון מיזם ה-DTT המורחב, בעצם אין לרגולציה הרבה מקום כאן. היא אמורה לעודד תחרות אבל באקלים הנוכחי אין ממש הרבה תחרות בישראל לאחר שרבות מהחברות הבינלאומיות נטשו והכלכלה התרסקה בעקבות התקיעה הפוליטית רבת השנים. ביבי וברק אשר מנהיגים את הממשלה כסוג של תאומים סיאמיים ממשיכים לטעון שהם עובדים על תוכנית מדינית חדשה בעוד שהמשבר עם הרופאים ממשיך להרים את ראשו שוב ושוב בשנים האחרונות.

אז במה אני צופה? אני אישית לא מת על תכנים ישראלים ולכן אין לי בעיה לצפות בתכנים מחו"ל עם תרגום עברי מובנה. אבל אשתי והילדים אוהבים תוכן מקומי. הערוץ החדש של אהרוני שמציג כל היום תוכניות בישול הוא הצלחה לא קטנה בבית שלנו. הוא מביא אורחים ומבשל ללא סוף – בתאכלס אהרוני זה אופרה ווינפרי של ישראל… כמובן שלא רואים אותו מרוב מוצרים שהוא מקדם – הוא די מחליף את ג. יפית בכך שרואים יותר את הלוגו של המקרר של LG שהוא מקדם והלוגו של ארקוסטיל על הסכינים שהוא משתמש מאשר הפנים שלו… גם ערוצי הילדים החדשים, מבוססי פרסומות, הם הצלחה לא קטנה אצל החברים שלנו. הילדים שלי רואים הכל מצפיה ישירה דרך הקטלוג VOD של בזק (מה שפעם היה יס), כל אחד והעדפותיו.

ההפתעה האישית שלי מהשנתיים האחרונות היתה העצירה בגדילת השוק של הטאבלטים. לפני פחות משנה כנראה שהשוק הזה הגיע לרוויה כי המכירות של אפל ממש ירדו. ובכלל, האייפון 5S היתה אכזבה לא קטנה – מה שקוראים מעט מדי ומאוחר מדי. אבל אנחנו עדיין חיים בעולם עם שלושה חברות גדולות, אפל מיקרוסופט וגוגל ככל הנראה ימשיכו לקדם את העולם הטכנולוגי בעתיד הנראה לעין.

בתחום המסכים, שוב כל היצרנים פספסו ולא הוציאו את ה-OLED הנכסף. כולנו זוכרים את תצוגת היכולת של סוני עם ה-Crystal led מ-CES 2012, אבל כידוע המוצר עצמו יקר מדי בשביל לצאת ולכן אנחנו עדיין ממתינים לאחד היצרנים להציג מוצר LED אמיתי וטהור. מסכים שקופים הוצגו כבר ב-2011 וב-2012, אבל טאבלטים שקופים עדיין לא יצאו מסחרית.

לבסוף, תחום ה-4K באמת מתחיל לפרוח. אחרי שאין כמעט מקרן חדש שלא יוצא ב-4K כיום, מתחילים סוף סוף להוציא תכנים ב-4K. כמובן ש-HDMI 1.5 זה כיום הכרחי ושוב נדרשים כולם להחליף מזרימדיות ונגני בלוריי בשביל להישאר תואמים ל-4K.

בשנתיים האחרונות לא היו מהפכות גדולות, מעבר למהפכת התוכן. האתר, שהפך לעבודה המרכזית שלי – עוסק כיום הרבה יותר בתוכן מאשר בציוד. כנראה שהגענו למנוחה ולנחלה. פורמט מדיה חדש לא נראה והדגש הוא על נגישות קלה ונוחה יותר לתוכן. תוכניות הטלויזיה הפכו לא רק לריאליטי מודגשת וקיצונית יותר אלא שגם הצופים בבית משתתפים עם המצלמות שעל המסך שלהם. תוכניות הטלויזיה שבהן הצופים בבית שרים ממשיכים להציק לי. גם האח הגדול בבית זה משהו די הזוי – אין ספור אנשים שנמצאים בבית שלהם ומתקשרים זה לזה דרך המצלמות שעל המסכים שלהם, ללא יכולת לצאת מהבית, וכאשר אחרים צופים באינטרקציות בינהם. הגזמנו טיפה עם הריאליטי הזה, לא?


מה דעתכם? במה פספסתי ובמה הצפי שלי נכון?

לדיון בנושא: הנבואה ניתנה לשוטים: עפר לאור נוסע ל-19/01/2014


13:00
  /  
19.1.2012
  
מאת: עפר לאור

1