Epson Red Sea Eilat – צילומים, מקרנים ודוגמניות

למשך שבוע במהלך חודש נובמבר, אילת הפכה לגן עדן של צלמים, דוגמניות וסקרנים, במסגרת תחרות "אפסון הים האדום".היינו שם כדי ...

7:00
  /  
13.12.2011
  
מאת:אורי לרנר
Sponsored
מבוא

התחרות

לפני כחודש התקיימה באילת תחרות Epson Red Sea 2011, תחרות המתקיימת זו שנתה השביעית בעיר הקרויה ע"י צוללני ישראל "עיר הקודש".
מדובר בתחרות צילומים תת מימיים, אשר החלה כשדוד "פילו" פילוסוף (צולל וצלם תת ימי ותיק, עורך ומו"ל מגזין "ים" והאתר idive) קיבל הצעה (מחברת סאנדיסק, שרצתה לפרוץ קצת לתודעה) לארגן תחרות צילומים תת-ימית שתמשוך צוללים מהעולם ומישראל לאילת. בתחרות הראשונה השתתפו 21 צוללנים / צלמים (וצלמת אוסטרית לקחה את הפרס הראשון, ע"ס 2000 דולר). בארבע השנים האחרונות אפסון ישראל לקחו את המושכות והם נותני החסות העיקריים, כאשר קיימים נותני חסות נוספים (התורמים פרסים כגון חופשות צלילה או מארגנים אירועים במהלך התחרות, למשל מסיבה קפריסאית שמאורגנת באופן מסורתי ע"י לשכת התיירות של קפריסין – אחד מיעדי הצלילה המעניינים בים התיכון).


אוזו וחטיפים קפריסאיים במסיבה (תמונות נוספות – בסוף הכתבה)

ערך הפרסים טיפס והיום זוהי אחת מתחרויות הצילום עם סך הפרסים הגבוה ביותר בעולם – הפרס הראשון בקטגוריה הבכירה היה על סך $10,000! פילו משמש עד היום כמפיק התחרות והאירועים סביבה ובמהלכה.


נותני החסות

התחרות כוללת כמה קטגוריות בהן הצלמים יכולים להגיש עבודות, החל מקטגוריית "ילדי אפסון הים האדום" (בה משתתפים ילדים אילתיים, תחת הדרכת צלמים ותיקים), דרך קטגוריית חובבים (בה ניתן להגיש רק צילומים במצלמות Point & Shoot, לא SLR) וקטגוריות נוספות – סדרת חמש תמונות בנושא מסוים (הקטגוריה ה"בכירה"), "דג השנה" שמוכרז רק בתחילת התחרות, "פרס ראש העיר" (אשר התמונה הזוכה בו מופיעה ככריכת ספר התחרות), וידאו-קליפ תת מימי ואפילו צילומי דוגמנות תת-מימיים.
כל הצילומים נערכים באילת, במהלך שבוע אחד (שני-חמישי). השיפוט נעשה במהלך הסופ"ש ובמוצאי שבת נערך טקס הסיום.
בתחרות השנה השתתפו מעל 80 צלמים (בקטגוריה אחת או יותר), כאשר כמחצית מהם הינם צלמים מחו"ל.

בשנה שעברה, אחת הקטגוריות נקראה World Shootout, והיא כללה תמונות שצולמו בעולם ונשלחו כהגשה לשיפור בישראל. מכיוון שהייתה הענות גבוהה בקטגוריה הזו, השנה הוחלט לארגן במקביל תחרות נפרדת לצילומים מהעולם – הצילומים בוצעו במהלך חודש אוגוסט 2011 וטקס הסיום היה ביום שישי, לאחר סיום התחרות בישראל.

חלק מהצלמים שהתשתתפו בתחרות העולמית (ואף זכו בפרסים) היו גם באילת, צילמו ואף זכו בפרסים בתחרות המקומית.
אחד מהם הוא Esteban Tore הספרדי, הנראה בתמונה הבאה עם שניים מהפרסים בהם זכה (היו עוד) – צ'ק ע"ס 2000 דולר ו-1000 בקבוקי בירה מכבי…

את התמונות הזוכות בקטגוריות השונות בתחרות ניתן לראות בקישורים הבאים:
Epson Red Sea Eilat 2011 , Epson World Shooutout 2011 .


חלק מהזוכים והפרסים שלהם (בתחתית – מדפסות ומקרני אפסון)

Fish & Fashion

כפי שציינתי קודם, אחת מהקטגוריות בתחרות היא צילומי אופנה תת-מימיים. דמות מרכזית בהפקה הזו היא הצלמת שרון רייניס, שאף רואיינה באתר יוזרית בשנה שעברה, כשהששתפה בשידור חי שצולם מתחת למים באילת והוקרן בסינמטק בתל אביב (כחלק מתערוכת צילומים של תחרויות אפסון הים האדום). 
אחד התפקידים העיקריים שלה הוא לקשר בין צלמים המעוניינים להשתתף בקטגוריית האופנה לבין דוגמניות וצוות תומך (צוללנים "מאבטחים" המלווים את הצילום, עוזרים בבניית הטייק ומנשימים את הדוגמניות בין הצילומים עצמם. יש צלמים שאף עבדו עם מאפרת ו/או סטייליסטית צמודה(!!)), לעזור לצלמים בבחירת האתרים המתאימים לצילום (מבחינת זרמים, תאורה, רקע וכו') וכן הלאה. 
הייחוד בקטגוריית האופנה בתחרות השנה הוא שיתוף הפעולה עם ערוץ האופנה – FTV.  במהלך הצילומים בוצעו צילומי וידאו תת-מימיים בתלת מימד מלא, שנערכו בחדר עריכה שהוקם במלון באילת, וישמשו את ערוץ FTV לשידורי תלת מימד (כרגע ברצועה במהלך היום, ובהמשך אמור להיפתח ערוץ אופנה תלת מימדי בעל שידורים מקיפים יותר).
שרון (יחד עם בועז סמוראי ואוסקו פוקילה (צלם וידאו ותיק מאוד מפינלנד, שגר באילת)) ליוו את הצלמים מתחת למים ואף ביצעו צילומי וידאו נוספים ביוזמתם, קטעים שנערכו וחוברו לקליפ יפהפה (שמציג את אילת ואת התחרות), שהוקרן במהלך טקסי הסיום של התחרות.

אחת ההפקות שהם ערכו וצילמו היא שחזור רעיוני של הסרט "ברבור שחור". בסרטון נראות שתי דוגמניות – אחת "טהורה" ולבנה (עם יהלום לבן ביד) והשנייה שחורה (ואפילו גותית מעט). השחורה מפתה את הלבנה מתחת למים, עד שהלבנה נופלת ברשתה. ההפקה צולמה בסטילס ובוידאו במקביל.

את סרטון הוידאו שנערך באילת אתם יכולים לראות בקישור הבא (Youtube 3D – בהתאם לסוג המסך שלכם, ייתכן ותצטרכו לפתוח את הקישור בעמוד היוטיוב עצמו ולשנות את סוג הצפייה באמצעות כפתור ה-3D בתחתית):

פרטים טכניים על הצילומים וההקרנה – בעמוד הבא…

 

תלת מימד מתחת ומעל למים

הצילום

אני לא ארחיב על ציוד הסטילס בו השתמשו הצלמים בתחרות, משתי סיבות:

  • אני לא מבין בזה מספיק.
  • כ"כ הרבה צלמים, כל אחד עם ערימות אינסופיות של ציוד שמתחבר לידיים, למאזן הציפה, לחליפה ולפעמים אף לכובע – שאם נתחיל לדבר על זה פשוט לא נסיים.

לעומת זאת, צילום תלת המימד נעשה ע"י מצלמה מדגם יחיד (למעשה, גרסת PAL ו-NTSC של אותה המצלמה למען הרחבת זויות הראיה).
מדובר במצלמת תלת מימד לשוק הביתי מתוצרת סוני, מדגם HDR TD-10. זוהי מצלמה המזכירה מעט את מצלמות הקולנוע התלת-ממדיות. היא בעלת שתי עדשות ושני חיישני CMOS המאפשרים יצירת תמונת תלת מימד ברזולוציה של 2x 1920x1080i-זהו 3D FHD מלא (ללא חלוקת הרזולוציה לשתיים). באופן צילום זה, כל עין מקבלת תמונת FHD מלאה והאיכות המתקבלת מדהימה.
המצלמה מפתיעה למדי כשמחזיקים אותה ביד. היא מרגישה כמצלמת וידאו ביתית רגילה, כבדה מעט מהרגיל. העדשות מכוסות בכיסוי פלסטי קשיח המוסט באופן אוטומטי עם הדלקת המצלמה.
למצלמה מסך מגע תלת מימדי מלא בגודל 3.5 אינץ' – המאפשר לראות באיכות מאוד גבוהה את התוצר המצולם, ללא משקפי 3D כמובן.

ניתן להעביר את המצלמה ו/או המסך לצילום 2D, ללא תלות ביניהם (ניתן לצלם 3D ולצפות במסך ב-2D בלבד, יעיל למשל בתנאים בהם התאורה חזקה).

אני מנחש שבשלב זה עולה ביניכם התהייה – איך משתמשים במצלמה הזו מתחת למים?
פה באה לעזרה חברת recsea, המפתחת מארזים מסדרת Seatoolלמצלמות סטילס ווידאו מקצועיות. הם תכננו מארז למצלמה הזו (העמיד עד עומק מוצהר של 80 מטרים) אולם הוא עדיין לא יצא לשוק באופן רשמי.

מבחינתם – זו הייתה הזדמנות מצוינת למבחן שימוש, אז הם שלחו נציג מטעמם עם מצלמה + שני מארזים (המצלמה השניה שייכת להפקת התחרות). AJ Saito, נציג החברה, ליווה את צלמי הוידאו בצלילות שלהם וסייע בסוגיות טכניות.
בשיחה איתו תהיתי כיצד שולטים על הפונקציות המלאות של המצלמה מתחת למים (מצבי צילום וכו'), הרי מדובר בממשק מבוסס מסך מגע.
מסתבר כי מלבד מסך המגע, יש למצלמה חיבור נתונים המאפשר חיבור בקר חיצוני. במארז קיימת שליטה חיצונית המתמשקת למצלמה באופן כמעט מלא דרך הפורט, אולם ניתן גם להוסיף שליטה חיצונית העובדת ישירות מול מסך המגע באופן המעניק שליטה מלאה על כל פרמטר. 
AJ Saito ציין כי יש שתי דרכים בהן החברה מפתחת מארז למצלמה –

  1. יצרן המצלמה פונה אליהם, מספק להם תכניות מלאות והם מתכננים מארז. בשיטה זו למשל נוקטת פנסוניק, בכל הנוגע למצלמות המשמשות לתנאים קשים (קולנוע וכו').
  2. חברת Recsea נתקלת במצלמה המעניינת אותם, אז הם קונים אותה ומתכננים את המארז במעין reverse engineering. זהו המקרה עם המארז ל TD-10.

הקובץ שנשמר ע"י המצלמה בצילום 3D הינו בפורמט MVC. בחדר העריכה הקובץ מפוצל לשני הערוצים הנפרדים (ימין ושמאל), הקטעים נערכים ומחוברים מחדש (על גבי מחשב PC) כאשר הצפייה בתוכן המעובד במהלך העריכה הייתה על גבי מסך LG LW450Y (בגודל 42 אינץ', תלת מימד פסיבי).כל העריכה נעשתה במקביל לעבודת הצילום ולאחריה (בלילות), כך שכבר בטקס הסיום של התחרות העולמית היה קליפ ראשון מוכן, וזאת כאשר שעות צילום שלמות נחתכו לקטע בן דק' בודדות.
לשמחתי זכיתי לצפות בקטעי צילום רציפים וארוכים מחוץ למסגרת העריכה, ואני מקווה שחלק גדול מהתוכן יהיה זמין מתישהו (אם דרך FTV או במסגרת אחרת), מכיוון שמדובר בצילומים מרהיבים ביופיים, שלא ייביישו קבצי Demo למסכי תלת מימד.

ההקרנה

בניגוד לצפייה בחדר עריכה, לא ניתן להקרין לעשרות או מאות אנשים על גבי מסך טלויזיה. מקרני תלת מימד מלאים יקרים ומסורבלים מאוד, ועל כן יש לגשת לסוגיה בגישה אחרת.
בטקסים בתחרות נעשה שימוש בפתרון של חברת activy. הם תכננו התקן המאפשר שימוש מקביל בשני מקרנים (במקרה זה, שני מקרני LCD של אפסון מדגם 1925W) במטרה להציג את התמונות השונות לשתי העיניים, תוך שימוש במקטבים (Polarizers) שונים לכל מקרן. הסרט מוקרן באמצעות Stereoscopic Player, המאפשר להגדיר העברת כל תמונה (במסך מלא) ליציאה נפרדת, במקרה זה – לשני המקרנים.

באופן זה, מתקבלת תמונה חופפת על גבי המסך (עם מעט הסטה הנובעת מהקיטוב), אולם כאשר צופים עם משקפיים מתאימים (בעלי עדשות מקטבות בהתאם להגדרת המקרנים – ימין / שמאל) מתקבלת תמונת תלת מימד ברורה ובהירה (יחסית למשקפיים אקטיביות, החוסמות את האור הנכנס לסירוגין בכל עין). פי שניתן לראות בתמונות, לכל מקרן מורכב מקטב דרכו מועברת הקרן בדרכה למסך.

 


חלק מהצוות של אפסון ישראל, המסך ועמדת השליטה על המקרנים

נעשו שתי הקרנות, הראשונה באולם הכנסים של מלון דן באילת והשנייה במדשאה של מלון ישרוטל ים סוף, מוקד התחרות (מועדון מנטה / ישרוטל מספק את שירותי הצלילה למתחרים ולצוות, אשר התארח במלון).
למרות תנאי התאורה הבעייתיים (בלשון המעטה) בהקרנה השניה, איכות הוידאו שהתקבל הייתה גבוהה ומהנה לעין (במגבלות המסך והמקרן, במקרה זה 720p ועוצמת הארה של 4,000 לומנס), אם כי בהקרנה הראשונה בהחלט האיכות הייתה טובה יותר.


ההקרנה בחדר הכנסים של מלון דן (לפני כיבוי האורות) 


ההקרנה בערב השני, על הדשא בישרוטל ים סוף

בפנורמה (החלקית) הבאה ניתן לראות את המסכים (מימין, כאשר המסך הגדול מציג תמונה סטטית, שם הוקרנו התמונות המשתתפות בתחרות), את המקרנים במרכז ואת הצופים הראשונים שהגיעו (עם המשקפיים הפסיביים).

 

עוד כמה דברים

יוצאים מגבולות ישראל

סיפרתי לכם על השידור שנעשה מאילת לסינמטק בתל אביב. אפסון לא מסתפקים בזה, ובתערוכת Photokina 2010 (אחת מתערוכות הצילום הגדולות בעולם, המתקיימת בקלן, גרמניה אחת לשנתיים) הם הקימו דוכן אליו שידרו שידור חי מצילום תת ימי באילת, ב-FHD כמובן. השידור נעשה במצלמות אשר היו מחוברות באמצעות כבל לסירה, שהקפיצה את הסיגנל לניידת על החוף הסמוך.
בניידת השידור הסיגנל נדחס והועבר באמצעות לווין לנקודת הקליטה בגרמניה.
השידור היה חי (עם דיליי קצר בגלל הדחיסה והחוליות בדרך), והנציג בתערוכה שאל את הצוות התת ימי שאלות ונענה. זו הייתה הפעם הראשונה בה הודגם שידור חי ברזולוציה כזו מצילום תת-ימי.

אם מחברים את השידור הלוויני החי עם צילום תלת המימד שהוצג בתחרות השנה, מקבלים את התכנית שצוות התחרות מקווים ליישם במהלך הרבעון השלישי (יולי-ספטמבר) של שנה הבאה.
התכנון – למקם מסכי ענק ב-10 כיכרות מרכזיות באירופה (פיקדילי, הכיכר האדומה וכו'), לחלק לעוברים ושבים משקפי תלת מימד פסיביים ולשדר שידור חי באמצעות לווין, מהעולם התת ימי באילת הקיצית – לבירות הקפואות של אירופה! חשבו על יחסי הציבור שפעולה כזו יכולה להביא לישראל (מלבד הפרסום למעורבים בתהליך), על המשיכה התיירותית ועל המודעות לסביבה המיוחדת שמציעה ישראל.

במטרה להגשים את התכנית הזו יש עוד כמה מכשולים טכניים, כאשר הצילומים שנעשו במהלך התחרות היו מעין "ניסוי כלים" ראשוני (במהלכו הבינו למשל שכפי הנראה, המצלמה של סוני לא תוכל לשמש למטרות גרנדיוזיות יותר. כרגע בוחנים חלופה חדשה מבית פנסוניק).

אומר בכנות – אני לא יכול לחכות ולקוות שזה יצליח, ויותר מזה – אשמח להיות באחת מבירות אירופה כדי לראות את זה מתגשם.

 

הבטחתי מסיבה, לא?

במהלך התחרות הצלמים לא רק צללו וצילמו. הם גם טיילו מעט, נחו וכמובן – חגגו. רצ"ב כמה תמונות מהמסיבה הקפריסאית שנערכה במועדון הצלילה "מנטה" בערב האחרון של התחרות. בבריכה ניתן לראות בין השאר את הדוגמנית שהגיעה עם אחד הצלמים, מרוסיה, נהנית למדי… בנוסף רואים כמה צלמים הסתובבו שם)


"זורבה היווני", אלא מה?


שיפודי חלומי…

 

 צלילה, דוגמניות ומקרנים

חדי העין שביניכם הבחינו בוודאי בתמונה הבאה, שהופקה וצולמה ע"י שרון רייניס:

 בתמונה הזו לא נעשה שום שימוש בתוכנת עיבוד תמונה (מלבד הכיתוב על המקרן).בשיחה עם רוני ליטמן, אחראי תחום המקרנים באפסון ישראל, הוסבר לי כי המקרן הינו mockup, מארז בלבד, אליו הוכנס פלאש הקשור למצלמה התת ימית.

המסך הוא מסך לכל דבר בו נחתך חור המאפשר לדוגמנית "לצאת" מתוכו.
ברגע הצילום – הפלאש מאיר דרך עדשת המקרן ויוצר את הרושם המיוחד ואת החיבור – מקרנים-דוגמניות-העולם התת-מימי, חיבור אשר משיק לתחרות כולה.

הכותב היה אורח אפסון ישראל

לדיון בנושא: Epson Red Sea Eilat – צילומים, מקרנים ודוגמניות

 


7:00
  /  
13.12.2011
  
מאת:אורי לרנר