Pioneer SC-LX85 – איכות, עוצמה ושלל פיצ'רים

קבלו את ה- Pioneer SC-LX85, אחיו הקטן  של ספינת הדגל LX90. לרסיבר שלל תכונות, הוא חזק, יפהפה וגם נשמע לא רע... קדימה ...

7:00
  /  
22.11.2011
  
מאת: יונתן פת-יה
מבנה, ממשק וקישוריות

הקדמה

לפני מספר חודשים הכריזו כמה מהחברות המובילות בתחום האלקטרוניקה הביתית על סדרות רסיברים חדשות ברמות המחירים השונות, וביניהן גם הוכרז ה-SC-LX85 אשר מספר מצומצם של יחידות שלו הגיעו לארץ ואותו קיבלנו לביקורת.

מיצוב

בתחום הרסיברים לקולנוע ביתי יש לחברת Pioneer שתי סדרות – הסדרה הרגילה (VSX) והסדרה הבכירה – SC-LX, אליה שייך ה-LX85. עם זאת, ישנם שני דגמים חריגים – ה-SC-LX90 שהוא רסיבר העל של החברה ובשונה מאצל חברות אחרות נושא את הקידומת של הסדרות הגבוהות ולא של דגם על בפני עצמו, כפי שנהוג אצל חברות אחרות. החריג השני הוא VSX-LX55 שהוא למעשה דגם מעבר בין הדגמים הפשוטים ובין היקרים יותר – מבחינת פיצ'רים ומבנה הוא כמו ה-SC-LX, אבל ההגברה שלו אינה Class D כמו בדגמי SC.

מבנה

עוד לפני שמשכתי את הרסיבר החוצה מהארגז שמתי לב לגודלו העצום. מבחינת מימדים מדובר על אובייקט ברוחב של 435 מ"מ, גובה 185 מ"מ ועומק של 442 מ"מ ומשקל גוף של 17.8kg. בהחלט מדובר פה על מתאבק במשקל כבד. בהשוואה ל-Yamaha RX-V3067 שברשותי הוא מעט יותר גבוה ועמוק. למרבה ההפתעה, הקומה העליונה שבמזנון ה-IKEA שברשותי לא התמוטטה חרף שני הרסיברים שישבו עליה זה לצד זה, במשקל משולב של 34.8kg יחד עם מכשירים נוספים.
ה-SC-LX85 מחליף את דגם השנה שעברה של Pioneer בקטגוריה זו, ה-SC-LX83. רוב התוספות והשדרוגים שהוא מציג על פני ה-SC-LX83 הם בתחום העיבוד וההגברה ועיקרן 2 ערוצי הגברה נוספים (סה"כ 9), ערוץ סאב נוסף ו-11.2 ערוצי Pre-Out לעומת 9.1 בדגם הקודם. מעבר לכך, נוספה לה כניסת HDMI נוספת בגב המכשיר.
איכות הבניה של הרסיבר גבוהה למדי ובהיבט זה הוא עומד בכבוד מול המתחרים בקטגוריה – YAMAHA RX-A3010 ו-Onkyo TX-NR3009.
חזית המכשיר סולידית למדי וכוללת את כפתור ההדלקה, מסך התצוגה ושני כפתורי גלגל (knobs) גדולים, האחד בורר כניסות והשני קובע את הווליום. שאר הכפתורים בפאנל הקדמי למעשה מוסתרים ע"י כיסוי "נופל".


הרסיבר עם הפאנל פתוח

בעניין זה ראוי לציין לחיוב את השינוי שנעשה ב-LX85 ביחס לדגם הקודם לו (LX83) מבחינת הפאנל הקדמי המוסתר. השנה, הבליטו את מסך התצוגה הקדמי כך שלמעשה בעת שהכיסוי של כפתורי הפאנל הקדמי יורד הכפתורים ושאר החיבורים המוסתרים נמצאים בקו אחד עם שאר חזית המכשיר ולא מעט פנימה, דבר אשר מוסיף לאסתטיות של המוצר.
באזור אשר מאחורי פאנל זה נמצאים מלבד לכפתורים השונים גם כניסת HDMI קדמית, כניסה לאוזניות, שקע מיקרופון עבור המיקרופון של מע' הכיול האוטומטית, כניסת USB וכניסת Composite.
הפאנל האחורי שגרתי למדי ועמוס בחיבורים מכל סוג ומין. למרות היותו של הפאנל עמוס בחיבורים ההתמצאות בו הינה מהפשוטות שנתקלתי בהם מבין הרסיברים השונים שהיו ברשותי.

אזור חיבורי הרמקולים מכוסה במעין חתיכת פלסטיק שקופה שלא ידוע מה מטרתה – ניתן לשער שהיא קיימת שם למטרת בידוד כלשהו. חיבורי הרמקולים עצמם ברמה בינונית לטעמי וצפיתי שדווקא שם אולי תהיה מעט יותר השקעה.
להוציא את הפקקים של חיבורי הרמקולים זו משימה לא פשוטה בכלל מסתבר אשר דורשת כלים לא שגרתיים. אני השתמשתי בבורג עץ, כמו שבוצע עם ה-LX83 אשר נסקר באתר בשעתו.
הערת אגב: כיצד ומדוע ב-VSX-921K, דגם פשוט ביותר אשר אפילו לא שייך לסדרה הגבוהה הדבר פשוט ביותר וכל מה שצריך זה להכניס מברג שעונים מתחת לפקק ודווקא פה, ברסיבר HIGH-END החליטו לסבך את הנושא ?

פיצ'רים עיקריים

כיאה לרסיבר ברמת מחיר זו, ה-SC-LX85 מציע סט פיצ'רים עשיר מכלל הבחינות, וביניהם:

  • 9 ערוצי הגברה בהספק של 190W, כאשר לכל ערוץ מתוכם ניתן להקצות ערוצי הגברה לאזור משני.
  • 7 כניסות HDMI 1.4 תומכות בתלת-מימד (6 מאחור ועוד אחת קדמית) ו-2 יציאות.
  • תמיכה בזוג ערוצי רוחב וגובה קדמיים.
  • תמיכה בעיבוד THX Ultra 2 ו-Dolby Prologic IIz.
  • 11.2 יציאות Pre-Out עבור שימוש בהגברה חיצונית.
  • שני אזורי שימוש נוספים כשאחד מהם גם ניתן להגברה.
  • מערכת כיול אוטומטית Advanced MCACC.
  • קישורית Ethernet המאפשרת שליטה באמצעות הרשת, רדיו אינטרנטי (vTuner) והזרמת מדיה באמצעות פרוטוקולים שונים.
  • כניסת USB HOST עבור התקן אחסון נייד.
  • כניסת USB לחיבור iPhone/iPod (כבל מתאים מגיע עם הרסיבר).
  • תוכנת AVNavigator להתקנה ראשונית ושימוש ברסיבר דרך הרשת הביתית.
  • המכשיר נבדק וכויל ע"י AIR Studios.
  • קישורית Bluetooth ורשת אלחוטית (בעזרת מתאם נפרד שיש לרכוש בנפרד).

ממשק משתמש

ממשק המשתמש (GUI) שמגיע עם המכשיר הינו שגרתי למדי ודומה לזה שמגיע עם שאר הרסיברים של פיוניר, דוגמת ה-VSX-921K אשר נסקר באתר לא מזמן. הממשק כמובן זמין על גבי HDMI ומציע בראש ובראשונה גישה למערכת הכיול האוטומטית Advanced MCACC, כמו גם ניהול הגדרות השמע והגדרות מערכת כלליות (הגדרות רמקולים ידניות, הגדרות כניסה, שפת ממשק משתמש, הגדרות רשת, הגדרות HDMI והגדרות כלליות אחרות).
עם זאת, ישנה בעיה עיקרית ומהותית שמצאתי בממשק והיא היעדר גישה לזכרונות האודיו והוידאו דרך ה-GUI. במקום זאת המשתמש נאלץ לנווט על גבי המסך של הרסיבר עצמו, דבר שלטעמי אינו ראוי שיהיה במוצר ברמת מחיר זו, ולראיה אצל התחרות המצב שונה. כיוון שזה המצב ניתן להגיד שלמעשה הגדרות אלו הופרטו מה-GUI לחלוטין והן מעין ישויות עצמאיות כעת אשר אינן ניתנות לשליטה בשום אופן על ידי ה-GUI.
הבחירה להמשיך בשיטה זו לא ברורה, ואיני יכול לחשוב על דבר אחד חיובי בה.
מנגד, אפליקציית iControlAV2  כאן כדי להציל את המצב – כפי שהוזכר בקצרה בפרק השליטה, Pioneer מספקים אפליקציה חינמית ל-2 הפלטפורמות המובילות כיום בתחום הסמארטפונים והטאבלטים – iOS ו-Android. כיוון שהתוכנה היא תחליף לשלט לכל דבר ועניין, וכיוון שאותן הגדרות אודיו ווידאו הופרטו מה-GUI אל השלט, התוכנה בעצם נותנת מענה ראוי לנושא כך שבמידה ונשתמש באפליקציית ה-iControlAV2 הנושא הופך ל-non-issue.

שליטה

א. שלט רחוק

השלט אשר מגיע עם הרסיבר הינו סטנדרטי למדי וכמעט זהה לשלט שהגיע עם ה-VSX-921K אשר סקרתי לא מזמן, ובעל עיצוב טיפוסי לחברת Pioneer. השדרוגים ששלט זה מציג על פני השלט של הרסיברים הפשוטים יותר הם מסך LCD אשר תורם מעט לחווית הניווט והשימוש במכשיר, מספר כפתורים נוספים ובורר אזורים. המשמעות כמובן היא שהשלט הזה משמש גם עבור האזורים האחרים, ולשם כך למעשה השלט עובד גם ב-RF, דבר שהוא מעיין הברקה על מנת לתת מענה מצד אחד לנושא האזורים, שם קשר עין עם הרסיבר אינו קיים, ומצד שני מאפשר לשמור על פונקציונאליות ה-IR של השלט עבור שליטה על ציוד אחר אשר נשלט ע"י IR וכמובן לאפשר שליטה על הרסיבר בעזרת שלט חכם.


השלט הרחוק – עובד גם ב-RF

כפי שהוזכר זה עתה, השלט הינו שלט אוניברסאלי כך שניתן לשלוט בעזרתו גם על מכשירים נוספים במערכת, כולל כאלו של יצרנים אחרים, אשר נשלטים ע"י IR (הרוב הכמעט מוחלט).
עם זאת, לא הכל מושלם מבחינת השלט-רחוק. לטעמי, בתור משתמש YAMAHA ב-3 השנים האחרונות ומשדרג סדרתי בין הדגמים, המימוש של השליטה באזורים ע"י השלט הראשי הוא תמוה לכל הפחות. כבר 3 שנים, מאז ששדרגתי את הרסיבר הישן שהיה לי בזמנו ל-RX-V3800 התרגלתי לקבל שלט נוסף עבור אזור משני, אך למעשה הדבר קיים אצל YAMAHA כבר מדגם ה-RX-V2600, דהיינו כבר למעלה מ-5 (!!) שנים. אגב, גם דגם השנה שעברה המקביל במחיר מבית Denon מגיע עם שלט נוסף.

ב. iControlAV2

עבור מי שאינו מעוניין להשתמש בשלט אשר מסופק עם הרסיבר וברשותו סמארטפון או מכשיר טאבלט אשר מבוסס מע' ההפעלה iOS או Android, פתחה חברת Pioneer את אפליקציית ה-iControlAV2.


אפליקציית שליטה מושקעת במיוחד לסמארטפון

אפליקציה זו למעשה מאפשרת שליטה על רוב הפרמטרים השונים ומהווה תחליף ראוי, אם לא עדיף לשלט אשר מסופק עם הרסיבר. יש לציין שהתוכנה בגרסה ל-iPad מציעה אפשרויות שליטה מתקדמות עוד יותר מאשר הגרסאות למכשירים האחרים השונים.

עוד בנושא: רסיבר Pioneer VSX-921K – קרנבל!

קישוריות Ethernet

קישורית ה-Ethernet אשר מחברת את הרסיבר אל הרשת הביתית ומשם לרשת האינטרנט הינה בעלת מספר שימושים ב-LX85:

1. שליטה והתקנה

באמצעות החיבור לרשת הביתית ניתנת לנו האופציה להשתמש בתוכנת ה-iControlAV2 כתחליף לשלט אשר מגיע עם הרסיבר. בנוסף, החיבור לרשת הביתית מאפשר לנו להשתמש בתוכנת AVNavigator. תוכנה זו למעשה פועלת באמצעות הדפדפן ומציעה אשף ידידותי להתקנת הרסיבר.
מדובר באשף אשר נבנה בראש ובראשונה למשתמש הפשוט ביותר אשר החליט לעבור למגרש המשחקים של המקצוענים ועשוי להסתבך בהגדרות והחיבורים השונים.
האשף שואל את המשתמש מגוון שאלות לגבי המכשירים השונים במערכת, כיצד כל אחד מהם מחובר ולאיזו כניסה וכן שאלות נוספות כאשר הכל מלווה באיורים מתאימים.
בסופו של התהליך וכאשר כל המכשירים מחוברים המשתמש נקרא להדליק את הרסיבר לראשונה, ולאחר מכן הרסיבר מוגדר לפי הפרמטרים שהאשף קיבל מהמשתמש.

2. רדיו אינטרנטי

הרדיו האינטרנטי מציע לנו תחנות ופודקאסטים, כאשר כל אחד הוא קטגוריה בפני עצמו וניתן למיין אותם לפי מדינה או לפי ז'אנר.
לאחר שהתחברנו אל התחנה או הפודקאסט אליו אנו מעוניינים להאזין מוצגת לנו האינפורמציה הבאה: ז'אנר, פורמט (MMS / MP3), קצב נתונים ומצב הבאפר).

ההיצע כולל תחנות בעלות קצב נתונים של 32kbps, 64kbps ו-128kbps.
איכות האודיו בתחנות בעלות קצב נתונים נמוך (32kbps) לטעמי היתה מתחת לכל ביקורת – הצליל היה מתכתי למדי והחוויה הייתה דיי שלילית. בתחנות בעלות קצב נתונים מעט יותר גבוה (64kbps) המצב היה מעט יותר סביר – המתכתיות בצליל דיי נעלמה וההאזנה היתה סבירה.
מנגד, לתחנות בעלות קצב נתונים של 128kbps בהחלט ניתן להאזין בלי להתלונן. בוודאי שהעניין לא בר השוואה לתקליטור אך יש לקחת את הדברים בפרופורציות הנכונות – מדובר פה על רדיו אינטרנטי.

3. הזרמת מדיה

הרסיבר מאפשר הזרמת מדיה דרך הרשת ב-2 הפרוטוקולים הנפוצים ביותר בשוק כיום:

  • DLNA: ב-DLNA הרסיבר למעשה מהווה קליינט אשר יכול להזרים תכנים משרת אחר ברשת הביתית שלנו התומך בפרוטוקול זה. השימוש במונח "שרת" במקרה זה אינו מדבר על התקן יעודי לנושא. למעשה, על כל מחשב אשר מופעל ע"י מערכת ההפעלה חלונות ניתן להתקין את תוכנת Windows Media Player בגרסה 12 אשר כוללת בתוכנה פונקציונאליות שרת DLNA מובנית.
    בהזרמת מדיה בפרוטוקול DLNA הרסיבר תומך בפורמטים MP3, LPCM, WAV, WMA, AAC ו-FLAC, כאשר התמיכה בפורמטים שונים של תוכן תלויה גם בתוכנת השרת, וכיוון שלא כל שרתי ה-DLNA נוצרו שווים יתכנו הבדלים בנושא זה בין התוכנות והמוצרים השונים כך שעל המשתמש לבחור תוכנה\מוצר אשר עונים על הקריטריונים שלו בנושא.
     
  •  AirPlay: ה-AirPlay הוא פרוטוקול הזרמת המדיה של Apple. בשיטה זו, מקור התוכן שלמעשה הוא השרת לעניין יכול להיות כל התקן נייד בעל מערכת ההפעלה iOS, או לחילופין תוכנת iTunes.
    מי שאין ברשותו התקן נייד בעל מע' ההפעלה iOS יכול להשתמש בתוכנת iTunes על גבי מערכת ההפעלה חלונות. במצב כזה, בתחתית התוכנה מופיע סמל של רמקול, ובלחיצה עליו נפתח תפריט הכולל בתוכו את כל ההתקנים תומכי ה-AirPlay אשר קיימים ברשת הביתית.
    בתפריט זה בוחרים בהתקן אליו מעוניינים להזרים את התוכן (במקרה זה, ה-SC-LX85) ומאותו רגע כל תוכן אשר מופעל בתוכנה יוזרם אל ההתקן שנבחר. AirPlay מקטלג התקנים כהתקני אודיו בלבד או כהתקני וידאו (שכוללים בתוכם גם אודיו), כאשר ה-SC-LX85 שייך לסוג הראשון כך שלמרות שניתן להזרים אליו בפרוטוקול זה כל מדיה אשר קיימת בספריית ה-iTunes\מכשיר ה-iOS, במידה ונזרים קובץ וידאו נקבל רק את האודיו שלו.
    הפעם נבדקה הזרמת המדיה בפרוטוקול AirPlay גם דרך תוכנת iTunes על גבי חלונות וגם באמצעות iPhone 4 בעל מע' ההפעלה iOS 5. ההבדל העיקרי למעשה הוא שבהזרמה דרך ה-iTunes בקרת הווליום שמבצעת התוכנה היא על הקובץ עצמו, כלומר הוא עובר דרך המיקסר של התוכנה, ב-iOS 5 בקרת הווליום למעשה עובדת באופן דו כיווני עם הרסיבר, כך שהנמכת הווליום דרך ה-iPhone בעצם מנמיכה את הווליום ברסיבר ואותו דבר בכיוון ההפוך.
    לפיכך ניתן להניח שבעת הזרמת מדיה דרך התקן מבוסס iOS יתקבל אודיו באיכות עדיפה וזאת בשל היעדר התערבות של גורם חיצוני בקובץ.
    במקרה זה מגוון הפורמטים הנתמכים מצומצם מאלו הנתמכים בהזרמה בפרוטוקול DLNA וזאת בשל התלות בתוכנת iTunes \ מע' ההפעלה iOS (שלמעשה תלויות אחת בשניה).
     
  • הזרמת מדיה מקומית: בנוסף לאפשרות להזרמת מדיה דרך התקנים ברשת הביתית בפרוטוקולים שהוזכרו עתה, קיימת אפשרות להזרים מדיה מהתקן אחסון USB נייד. בשימוש באפשרות זו הפורמטים הנתמכים הינם LPCM, MP3, WAV, AAC, WMA Lossless, Apple Lossless, FLAC – רשימה דיי ממצה.
    כמו כן ניתן גם להזרים מדיה מ-iPod / iPhone / iPad וזאת באמצעות הכבל המסופק עם המכשיר, שמצדו האחד מתחבר ל-docking port של ההתקן הנייד ומצד שני מתחבר לכניסת ה-USB וה-Composite שבחזית המכשיר.
כיול ומבחן

כיול

א. המערכת, ההליך והתוצאות

הרסיבר כולל מערכת כיול אוטומטית אשר פותחה ע"י חברת Pioneer עצמה ועונה לשם Advanced MCACC. על מנת לבצע את הליך הכיול האוטומטי יש לעבור אל תפריט הבית באמצעות לחיצה על הכפתור המתאים בשלט, ולאחר מכן לעבור אל תפריט המשנה של מערכת הכיול.
בנקודה זו ניצבות בפני המשתמש 3 אופציות: Full Auto MCACC, Auto MCACC, Manual MCACC.

ראשית יש לבחור באופציית ה-Full MCACC, אחרת לא ניתן להמשיך הלאה לכיוונים יותר מתקדמים. מה שאופציה זו עושה הוא ביצוע כל המדידות השגרתיות עבור נקודת האזנה אחת ותבנית אקווילייזר אחת.
תבניות ה-EQ הניתנות לבחירה והמשמעויות שלהן הן:

  • Front Align – היעדר תיקון אקוסטי (EQ – שאר הפרמטרים כמו מרחק ועוצמה מכוונים גם במקרה זה) לרמקולים הקדמיים ושימוש במאפייני ההיענות שלהם כנקודת ייחוס (reference) עבור הרמקולים האחרים במערכת.
  • Symmetry – ביצוע תיקון אקוסטי לכל זוג רמקולים בנפרד.
  • All CH ADG – ביצוע תיקון אקוסטי לכל רמקול בנפרד.

לסיכום חלק א' של תהליך הכיול – שלב ראשון זה מבצע מדידת מרחקים, עוצמה, חיווט וכו' וכן תיקון אקוסטי עבור נקודת האזנה אחת, תוך שימוש בתבנית EQ אחת.
לאחר השלב הראשון המשתמש יכול להסתפק בתיקון הבסיסי או לעבור אל אפשרות ה-Auto MCACC לכיוונים יותר מורחבים.
מה שמתאפשר למשתמש ב-Auto MCACC שלא התאפשר בשלב הראשון של תהליך הכיול הוא מדידה של עוד שתי נקודות האזנה בנוסף לראשית, החלה של שלושת מצבי ה-EQ הנ"ל ואחסונם בתאי זיכרון נפרדים (3, כאשר ישנם 6 תאי זיכרון זמינים). כמו כן מתאפשר לבצע מדידות שונות בנפרד, בעוד שבשלב הראשון (Full Auto MCACC) נכפה עלינו למדוד את כל הפרמטרים.
כמו כן מתאפשר כיוון עוצמה ידני באינקרמנטים של 0.5dB לערוץ וכיוון מרחק (דיליי) ידני באינקרמנטים של 1cm.
בתום שלב מתקדם זה ניתן לעבור לשלב הסופי של הכיול (במידה ומעוניינים בכיול מלא) והוא תפריט ה-MCACC הידני אשר מאפשר ביצוע תיקונים ידניים לפרמטרים אשר הוגדרו ע"י מערכת הכיול האוטומטית בהתבסס על המדידות שבוצעו בשני השלבים הקודמים לו.
מדידה אשר קיימת רק בשלב זה ואשר הינה ייחודית לדגם ה-LX85 ואינה קיימת בדגמים האחרים בסדרה היא Precision Distance – מדידה זו מאפשרת דיוק מירבי בכיוון מרחקי הרמקולים (עוד יותר מהמדידה עם האינקרמנט של ה-1cm שמתבצעת בשלב הקודם) ועובדת בשיטה קצת אחרת.
כאן למעשה מציבים את המיקרופון בנקודת ההאזנה אשר מדדנו קודם והפעם מזיזים את הרמקולים בעת השמעת צליל הבדיקה וזאת כנגד החוגה אשר מופיע על המסך, כאשר המטרה היא להגיע ל-100.
לאחר ביצוע ההליך במלואו תחת השימוש בתבנית ה-ALL CH ADJ אשר במקרה זה נמצאה כתבנית העדיפה, הצליל השתפר משמעותית בכל קנה מידה ובחלל האזנה מאותגר אקוסטית ופונקציונאלית כמו הסלון שלי אין ספק שמדובר בברכה.

ב. מסקנות, תהיות, בעיות ועוד

המסקנה מהליך הכיול המלא, שלטעמי מי שירכוש במיטב כספו רסיבר ברמה זו ראוי שיבצע אותו עד הסוף, היא שכיוון הרסיבר לידי ביצוע אופטימאלי היא משימה אשר אינה מובנת מאיליה ולשם כך דרושים לא מעט זמן והשקעה.
מבחינת המיקרופון – המיקרופון אשר מגיע עם הרסיבר עבור השימוש במערכת הכיול האוטומטית דומה מאוד למיקרופון אשר הגיע עם ה-VSX-921K אשר שהה בביתי לאחרונה. הבעיה בעניינו היתה היעדר שקע הברגה יעודי, אשר במקומו הוחלט לכלול חריץ לכל אורכו של המיקרופון, דבר אשר גם למיקרופון לשבת על החצובה באופן לא יציב ואף ליפול ממנה לא פעם.
לשמחתי הרבה (באמת), העניין תוקן במיקרופון אשר מגיע עם ה-LX85 והוא מגיע עם שקע הברגה יעודי כך שמתאפשר להתקינו ביציבות מרבית על החצובה.
לגבי כל ההליך עצמו והצורך לעבור ב-3 תפריטים שונים בשביל למצות את כל אפשרויות המערכת – התפריטים יוצרים רושם כאילו מערכת זו נבנתה כטלאי על גבי טלאי. כיצד יתכן שב-Yamaha RX-V3067 אשר כולל גם הוא סדרה יסודית של מדידות, כולן מסתכמות לידי מסך הגדרות אחד כאשר ניתנת למשתמש האופציה לדלג על מה שלא צריך?
לטעמי השיטה של Yamaha עדיפה כיוון שכאשר מדובר במשתמשי קצה מקצועיים (רוב מי שקונה מוצרים מעין אלו אני מניח) לרוב יש יותר "מה להוסיף" מאשר "מה להוריד" כך שאם הנחת היסוד של המערכת היא שיש למדוד כל נתון אשר עשוי להיות לעזר בתוצאה הסופית אזי הליך שאמור למדוד הכל ולדלג על מה שמיותר הרבה יותר יעיל וחסכוני בזמן מאשר זה שמוצג במקרה זה.
בהשוואה למתחרים, לדעתי לא ניתן לפסוק חד משמעית למי יש מערכת כיול אוטומטית טובה יותר בטרם בוצעה בדיקה מתאימה הן מבחינת השיטה והן מבחינת תנאים כך שלא ניתן להגיד שכל ההליך הארוך הזה אכן דרוש.
עם זאת, למערכת כן ישנה נקודת זכות על פני המתחרים אשר ניתן להצביע עליה והיא היכולת לאחסן 6 תבניות שונות בזיכרון הרסיבר ולגשת אליהן בצורה מהירה מאד, דבר המאפשר כיול אופטימאלי לתרחישי ישיבה שונים.

עיבוד תמונה

בדיקת עיבוד התמונה בוצעה באופן הבא: נגן ה-BD, ה-Oppo BDP-93 כוון תחילה למצב Source Direct כך שהרסיבר קיבל את הסיגנל ללא כל עיבוד, והתוצאה שהתקבלה נבחנה לאחר מכן ביחס ל-Oppo BDP-93 כשמוציא 1080p, כלומר במצב בו עיבוד התמונה פעיל.
עיבוד התמונה כנראה לא תחום שהרסיברים של חב' Pioneer מצטיינים בו במיוחד ולמעשה, למעט ציון האופציות השונות והמצומצמות בנושא לא קיימים פרטים נוספים בעניין כגון האם בוצע שימוש ברכיב עיבוד תמונה חיצוני של חברה כלשהיא או שהכל תוכנן ע"י Pioneer עצמה.

כך או כך, התוצאות אינן חיוביות למדי – בבדיקה בעזרת תקליטור ה-benchmark של S&M התמונה שהתקבלה סבלה מלא מעט ארטיפקטים והבהובים במהלך הבדיקות השונות.
בהשוואה ל-Yamaha RX-V3067 שברשותי אשר כולל מעבד תמונה של חברת HQV התוצאה נחותה ממנו. כמובן שגם במקרה של ה-Yamaha המצב לא מזהיר פנים, אבל ההשוואה מתבקשת כדי לדעת היכן יש להציב את הרסיבר במדרג איכות עיבוד התמונה.
ה-Oppo כמובן עובר את המבחן בהצלחה מרובה.

מבחן ההאזנה

מערכת הבדיקה

  • רמקולים: Focal Chorus 816V
  • Wharfedale Modus-8 בתור רמקולי סראונד (רצפתיים)
  • סאב וופר +Wharfedale PowerCube PC10
  • תצוגה: מקרן Optoma HD81

מקורות

  • Oppo BDP-93 – נגן BD אוניברסאלי
  • Dune HD Base 3.0 – מזרימדיה
  • HTPC הכולל כרטיס מסך התומך בהעברת Dolby TrueHD / DTS-HD על גבי HDMI.

 

אודיו רב ערוצי

Casino Royale – סצינת המרדף. נתחיל מהסיכום – מדובר בשחזור הטוב ביותר שנשמע בסלון שלי אי פעם. כל אבן שנפלה באתר הבניה במהלך הנסיעה הפרועה של בונד בטרקטור נשמע בבירור, צליל הפגיעה וההד שאחריו אשר נשמעו בעקבות מיכל הגז שנפל אל תהום הבניין נשמעו גם הם בדיוק רב, כדורים שעפו לכל עבר ופגעו בכל קיר וצינור ומטפים אשר התיזו מים לאורך כל מסדרונות השגרירות אף הם לא קופחו ונשמעו היטב. הרסיבר עמד בסצינה דינאמית זו בכבוד והפיק ממנה את המיטב האפשרי.

Transformers: Dark of The Moon – סצינת הקרב האחרונה. גם במקרה זה התקבל שחזור איכותי ביותר מכל בחינה שהיא. כל יריית רובה פגז או טיל באופן חד ומדוייק וכך גם כל פגיעה או מהלומה של רובטריק אחד באחר נשמעו – חיכוך בין מתכות מעולם לא נשמע טוב יותר. הפיצוצים נשמעו היטב והבאסים איתם – קטע בהחלט מאתגר לכל רסיבר ומערכת. למעשה לא זכור לי סרט שבו רמקולי הסראונד עבדו בו כל כך הרבה.

Batman Begins – סצינת הרכבת הנוסעת. בסצינה זו התקבל עומק שדה מצויין והתקבלה ההרגשה כאילו הצופה נמצא במרכז העניינים תלוי עם הכבל ממש ליד באטמן בעודו מנסה לפרוץ אל קרון הרכבת הנוסעת.

The Lord of The Rings: The Fellowship of the Ring – סצינת הפתיחה. בהתחלה קולה של גלדרייל (קייט בלנשט) אשר פותח את הסרט נשמע מעט שטוח ביחס לביצועים אחרים שכבר נשמעו בחלל ההאזנה בעבר, אך לאחר מכן כאשר מתבצע המעבר לסצינת הקרב בהר מורדור אז החוויה מתחילה – הסאונד שמתקבל בקטע זה עמוק מצד אחד וחד מאוד מצד שני, והתחושה המתקבלת היא שאנו נמצאים הישר בשדה הקרב לצד בני האדם והאלפים.

אודיו דו ערוצי

לחלק זה במבחן הגעתי עם ציפיות מעט גבוהות לאור התוצאות החיוביות במבחן הרב-ערוצי וכן ביחס לחוויה הצוננת בתחום שקיבלתי עם רסיבר VSX-921K שהיה ברשותי לאחרונה.
לאחר האזנה ממושכת הכוללת מוסיקה מסוגים שונים להם אני מאזין, ניתן לומר כי ל-SC-LX85 יש אופי צליל לא שגרתי – זה לא אומר שזה טוב או רע, אפשר לקרוא לזה במילה אחרת ייחודי.
מצד אחד נפתחה במה רחבה מאוד, עם גבוהים פתוחים למדי, באסים הדוקים וצליל מפורט היטב – האזנה לתקליטורים שהוקלטו במהלך הופעות חיות גרמה להרגשה כאילו המאזין נמצא באמצע הקהל, אך עם זאת מצד שני הצליל שהתקבל היה שטוח למדי ויותר מדי סולידי ולא סוחף.
בכדי לנסות להבין יותר לעומק מי הגורם לבעיה ניסיתי לתגבר את הרסיבר בעזרת ממיר Emotiva XDA-1 אשר חובר אל הכניסות האנאלוגיות שלו ובכך עקף את ה-DAC הפנימי שלו. לאחר שהנ"ל חובר התוצאה השתפרה מעט אך עדיין אותן תכונות שאפיינו את הסאונד שהתקבל קודם לכן נשארו.

סיכום

ה-SC-LX85 הוא מוצר מוצלח למדי בעל מגוון פיצ'רים עשיר ואפשרויות חיבור נרחבות, אשר הופכים אותו לבחירה ראויה גם עבור משתמשים בעלי צרכים לא שגרתיים. משתמשים המעוניינים בחדר קולנוע\חלל האזנה מרובה רמקולים בהחלט ירוויחו מריבוי ערוצי ההגברה ברסיבר כמו גם משתמשים אשר מעוניינים להשתמש ברסיבר באזור נוסף לחלל ההאזנה הראשי.

הרסיבר מצטיין במיוחד בכל הקשור לאודיו רב ערוצי בסרטים כאשר באודיו דו ערוצי (מוסיקה) התוצאה פחות מיטבית אך עדיין לא רעה, והמאזין המזדמן בהחלט יוכל לחיות איתה בשלווה לאורך זמן. עם זאת כמו ברוב המוצרים, ישנם כמה דברים שלא נעשו על הצד הטוב ביותר בעת תכנון המוצר והם ממשק המשתמש המיושן, מערכת כיול אוטומטית לא פשוטה לשימוש והיעדר שלט לאזור הפעלה נוסף.

מחיר: 15,900 ש"ח

תודה לחברת ט.ר אלקטרו סטריאו על השאלת הרסיבר לביקורת

 

לדיון בנושא: Pioneer SC-LX85 – איכות, עוצמה ושלל פיצ'רים


7:00
  /  
22.11.2011
  
מאת: יונתן פת-יה

1