רמקולים שגם הרעיה תאהב: FineLine

הסאונד בר והרמקולים האחוריים של FineLine נותנים פתרון מצויין למי שקווים נקיים ואסתטיקה מאוד חשובים לו בסלון. ומה לגבי איכות ...

7:00
  /  
03.11.2011
  
מאת: ufffnick
הקדמה

אני חייב להודות שהגעתי אל הסקירה הזו מהכיוון הלא נכון. קיבלתי רמקולים חדשים לא מהסוג הנורמטיבי כאן באתר, וניסיתי בהתחלה למדוד אותם בפרמטרים שנוטים לחפש כאן חברים אחרים. עם זאת בחרתי כן להשאיר את הסקירה כפי שהיא, תוך הוספת פרק סיכום בו אני שם את הדברים בפרופורציה הראויה.

FINELINE FC-3: Front & Center Ultra-thin Soundbar

במה מדובר?
מדובר במעין רמקול ארוך שאפשר לתלות מעל או מתחת למסך הדק המיועד כתחליף לרמקולים קידמיים וסנטר כאחד:

הביקורת כולה עשתה שימוש בסטאפ הבא:

  • מקור: סטרימר PopcornHour A210
  • הגברה ופיענוח לסרטים: Yamaha RX-V667
  • פענוח למוסיקה:
    • ללא סאב – NOS DAC TDA1543 TeraDak V3.1d
    • עם סאב – Yamaha RX-V667

סטאפ למוסיקה

אתחיל בלהניח את הדברים בפרופורציה של הסקרים הנפוצים כאן באתר, שלעניות דעתי, חייבת להילקח בחשבון:

את הרמקול הזה התחלתי לבחון כפי שמצהיר היצרן – תחליף לקדמיים וסנטר ברמקול אחד.
הדבר הטבעי ביותר לבדוק קדמיים היא מוסיקה. כאן צריך להבין – סאב הוא הכרחי אך לא בהכרח מספיק ועל כך אפרט:

יצרתי בילד-אפ לזוגתי, כדי שיהיה תירוץ ראוי לכך שהסלון הולך להפוך ל"מעבדת ניסויים" דלה אך עמוסה קרטונים מאחר וזהו הרמקול הראשון (יהיו עוד בהמשך) שאכתוב עליו. למען שלום בית ההכנה היתה מושלמת (באמת!) אבל לא ציפיתי לתגובה הבאה ממנה.

ביום שהגיע הרכבתי עוד באותו הערב, בתקווה שזוגתי (ואני) ניחשף לעולם חדש של צליל. הפעלתי את הסטרימר תחילה דרך DAC ואח"כ רק דרך הרסיבר. הראשונה היתה Alanis Morissette באלבום Jagged Little Pill, אך האכזבה היתה כגודל הציפייה. הצליל (ללא הסאב) נשמע כמו "ווקמן שהיה לי בשנות השמונים" כדברי זוגתי. לי נשמע כמו רמקול של לפטופ רק חזק יותר (לא יותר מידי). אם אלאניס נוטה לבלוע סופי מילים בשיריה, כאן נבלעו גם צלילי האמצע. היה מאוד קשה להבין מה היא שרה, כל הבסים פשוט לא היו קיימים, רק זכר למשהו שמרמז שבאותה נקודה אמור להגיע בס.
באופן מוצהר, היצרן טוען שטווח התדרים הוא 80Hz-20kHz. כנראה שהאוזן רגישה מידי לחוסר האיזון של הספקטרום הזה. למען הפרופורציה, אצלי בסלון עד לתחילת הניסויים האלה עומד מוצר מדבקה די ירוד תחת השם Alpha Technologies, עם טווח תדרים מוצהר דומה (80Hz-20kHz), נצילות נמוכה יתר (88dB) ועכבה נמוכה יותר (8 אוהם), ועדיין, האוזן היתה רגישה פחות לחוסרים בספקטרום.

הסאב של החברה לא היה זמין ועל כן הוצמד למערכת הסאב הבא: RXW12 מבית Monitor Audio.
לא אתייחס אליו ספציפית ולביצועים שלו במהלך הסקירה אך אתייחס למטרה לשמה הגיע – לאזן את הספקטרום של הצליל. אתחיל בשורה התחתונה בהתייחסי אל המוסיקה – פשוט לא.
וכאן הסייג – הסאב שהוצמד הינו בעל טווח תדרים מוצהר של 40Hz-120Hz בעוד שהסאב של חברת FineLine מדגםSub-8 בעל טווח תדרים מוצהר של 40Hz-150Hz.
אני לא מומחה גדול באיזון של רמקול או אם ההבדל 30Hz בטווח תדרים משמעותי או לא, אך לאוזן הלא מקצועית שלי זה לא היה נעים. התחושה הייתה שהבס עובד קשה אך לא מצליח לאזן לחלוטין את הספקטרום באיזור התפר בין הנמוכים למיד. זה בא לידי ביטוי בכך שניסיתי לכייל ידנית את הסאב ואת ה-soundbar ללא הצלחה. בכל פעם שהחלפתי מבצע או אלבום, היתה תחושה של חוסר איזון, מה שהחזיר אותי לכייל מחדש. לעיתים ממש בין שיר לשיר באותו אלבום. כל פעם מצאתי עצמי עם בס רועם מדי, או שנעלם ונבלע מדי.

מהדברים האחרונים ניתן לחשוב שהבס לא מבצע עבודתו כראוי, אך לטעמי הוא כנראה לא מתאים לסט הרמקולים הנ"ל ותיפקודו עם הסט המקורי שלו מרגיש אחר לחלוטין (על כך בסקירה אחרת).
מקום נוסף שבו ה-soundbar מאכזב הוא הסטריאו. אם בשיר מסויים היה משחק בסטריאו, כאן הוא ממש לא היה קיים (היה ממש צריך להיזכר שחסר המשחק בסטריאו).

להלן רשימת האלבומים שסרקתי ולא ממש הצלחתי להאזין על אף הכיולים החוזרים ונשנים אוטומטית וידנית:

  • Alanis Morissette – Jugged Little Pill
  • Adele – 19
  • Adele – 21
  • Amy Winehouse – Back to Black
  • Dire Straits – Money for Nothing
  • Eddie Vedder – Into the Wild soundtrack
  • Guns N Roses – Greatest hits 2004
  • Katie Melua – Call Off the Search
  • Keren Ann – Nolita
  • Led Zeppelin – Led Zeppelin Remastered I,II &III
  • Leonard Cohen – The Essential
  • Rush – A farewell to Kings
  • Queen – Greatest hits I
  • The Doors – The best of the Doors
  • Tracy Chapman – Tracy Chapman
  • Vivaldi – The Four Seasons by The Salzburg Baroque Chamber Orchestra

למי שזה מעניין אותו, ביצעתי כמה מדידות.
מכשיר המדידה היה מחשב עם כרטיס קול מובנה מלוח האם – ASUS P5Q pro turbo.
המיקרופון הוא מיקרופון הכיול שמגיע עם הרסיבר (RX-V667), והוא הוקם על חצובה של מצלמה בגובה של 1 מטר במרחק של 1.5 מטר מהרמקול המרכזי.
בשלב זה נעשה כיול אוטומטי של הרסיבר, החיבור הועבר למחשב לשם הקלט והפלט הבאים.
ההקלטות הן של 16 ביט בקצב דגימה של 44.1kHz.
התוכנה שנעשה בה שימוש עבור ההקלטה והניתוח נקראת Audacity והיא חינמית (קוד פתוח).
הניתוח נעשה ע"י השוואה אל הקלטת "שקט" כלומר מצב החדר ללא כל צליל למשך 6 שניות – כיביתי את המזגן ביום שישי שקט וחם לאללה, תעריכו חיוך.
עוצמת הרסיבר בכל המדידות: 20dB-. כל מדידה ארכה 10 שניות שנגזרו ממנה 6 שניות. על כל מדידה כזו נעשה מיצוע של הספקטרום.
הגרפים מייצגים מצב סטריאו של ה- soundboard בלבד (ללא sub והאחוריים).

סרטים וסאונד היקפי

נעבור לסרטים – שם הסיפור מעט שונה.

LCR-21 High Performance Ultra-thin Speaker

בשלב זה חוברו שני רמקולים אחוריים מדגם LCR-21, כדי להשלים 5.1 עבור סרטים.
אציין שאני נוטה לראות סרטים ללא תרגום (כשהם בשפה שאני מכיר). שני הסרטים העיקריים שהשתמשתי בתחילה לסקירה הם Dark Night,TrueHD וכן Iron Man,DTS.
הסיבה לבחירת שני הסרטים הנ"ל זו איכות הסאונד וריבוי קטעי האקשן המאפשרים חוויית סראונד טובה יחסית.
אתחיל בכך שגם כאן הורגשו חסרונותיו של המוניטור הקידמי. למשך כל הסרט הייתה תחושה שהסנטר ושני הרמקולים הקידמיים יוצאים מאותה הנקודה ומאותו הרמקול.
גם כאן מי שנתן המון את הטון זה הסאב, שלאחר הכיול האוטומטי (שלהפתעתי עבר בפעם הראשונה) היה צריך לרסן אותו מעט, במיוחד בקטעים שבהם היה פחות אקשן אבל הוא בכל זאת הידהד.
כשהדמויות היו בקיטעי שיח היתה תחושת מגבלה בלשמוע אותן, בפרט באטמן שנוטה גם כך לבלוע מילים בטון נמוך ומחוספס תוך שהוא נע על המסך, היה קשה להבין מה הוא אומר. זה מתחבר גם למה שהיה גם בשלב המוסיקה – אזורים הנמוכים של המיד והבס פשוט לא מורגשים.
כיול ידני בסופו של דבר פתר את הבעיה הזו, אך גם כאן היה צריך להתערב בין סרט לסרט.

האחוריים הפתיעו לטובה. מדובר ברמקולים דקים במיוחד שניתן להתקין בתלייה על הקיר עם פטנט מאוד מוצלח ופשוט.
ניתן להתקין אותן ממש על פתח היציאה של הכבילה, ואפשר ליצור מרחק של כחצי ס"מ עבור הכבל.


כאן אפשר לראות איך בנויה התושבת של הרמקול

למעשה, כל מאבק התלייה של "ישר? גבוהה מידי? נמוך מידי? שמאלה? ימינה?” נעשה על פלטה שהיא בדיוק באורך הרמקול ומאפשרת דרגת חופש לתמרונים הנ"ל. כשהתמרונים הסתיימו והפלטה מורכבת על הקיר – הרכבת הרמקול (והסרה והרכבה שוב ושוב) הופכת פשוטה מאוד.

להלן הברגים ומחברי כבילה:

כעת אציין שתי אכזבות שיכול מאוד להיות שהן באות ממקום קצת קטנוני.
האחת היא החיבור של הכבילה לרמקול בעזרת בורג כמו בתמונה הבאה (מסופקים מחברים כדי להקל על החיבור) שבאמת חשבתי שפסו מהעולם:

ויש את שיטת האריזה של קלקרים קטנים (ודי מעצבנים) שראיתי לאחרונה בשנות השמונים. כולי תקווה שהלקוח מקבל את הרמקולים ב-mockup של קלקר. החתולות שלי דווקא מרוצות מהמשחק החדש, אך את הרומבה זה לא הצחיק…

הצליל שלהם משלים היטב את ההאפקטים שנבלעו ע"י המוניטור הקידמי, ואף היו רגעים שהורגש כאילו הם שנותנים לבדם את תחושה ואפקט מרחבי של צלילי הסרט.
בסצינת הפתיחה של Iron Man נשמעו היטב שריקות הכדורים והנפילות וניתן היה למקם אותם היטב במרחב, כך גם בסצינת הפתיחה של Dark Night, שם ניפוץ החלון והגלישה על החבל הרגישו כאילו הצופה עומד בסמוך ועוקב אחר הנעשה, כך גם עם קרב היריות בזמן הפריצה לבנק (בהמשך אותה הסצינה).
היותם רמקולים ארוכים יחסית מקל על מיקום הגובה שלהם ביחס ליושב על הספה, והיותם רמקולים דקים עוזרים מאוד בלחסוך במרחב ואין צורך למקם את המושב רחוק מדי מהקיר שאליו הם מוצמדים, ואין כל כך אפשרות למקם אותם רחוק מהקיר.
נוספו לרשימת הסרטים גם סדרת Lord of the Ring ו-Kung Fu Panda, שגם בהם נהנינו (זוגתי ואני) מהצלילים שהפיקו.
בסך הכל הפתיעו לטובה הן בעיצוב והן בביצועים והתגלו שאינם סתם רמקולים יפים על הקיר.

סיכום

אתחיל בטעות הגישה שהייתה לי וכן גם התיקון.
זו לא מערכת רמקולים למוסיקה, זו מערכת חלקית לקולנוע ביתי (חלקית כי הסאב המקורי חסר בתהליך הבדיקה). זה גם לא מוצר Hi-End בביצועי הסאונד, וגם לא מתיימר להיות.
זה מוצר מעוצב ומושקע למי שעינו רגישה לאסתטיקה, והוא מספק ביצועי קולנוע ביתי טובים בסך הכל.
הרמקולים הדקים שתופסים מינימום מקום עם קווי מתאר נקיים, ללא צורך בהשקעה פנימה אל הקיר, וה-soundboard שניתן לתלייה מתחת למסך הצפייה (גם אם הוא לוח הקרנה של מקרן), והחיסכון בסנטר נוסף או בשני עמודי סטריאו – נותנים תמונה אסתטית מצויינת לחדר הצפייה.
אני בטוח שמי שאסטטיקה ופשטות התליה (עם פטנט באמת אלגנטי ופשוט) מדברים אליו, ואינו מחפש רמקולים למוסיקה עם כל הסופרלטיבים האודיופילים, ימצא כאן מערכת בסך הכל טובה באיכות וביצועי הקולנוע ביתי.

מחירים (לא כולל משלוח): FC-3 סאונד בר – $745
                                      LCR-21 רמקול אחורי – $395 לכל רמקול

Thanks to FineLine Speakers for supplying the products for the review

לדיון בנושא: רמקולים שגם הרעיה תאהב: FineLine


7:00
  /  
3.11.2011
  
מאת: ufffnick

1