אורלנדו VOD עולים לאוויר – האם זה ה-Netflix הישראלי?

חברת אורלנדוVOD קיימת מזה זמן רב ועוסקת בהפצת סרטים בישראל - לקולנוע, ליס, הוט ולערוצים נוספים. היום משיקה החברה שירות ...

20:00
  /  
24.10.2011
  
מאת: עפר לאור

הקדמה

חברת אורלנדו VOD חשפה את המיזם החדש שלה לטלויזיה אינטרטית – מיזם OrlandoVOD בשיתוף עם אתר YNET.

המיזם בעצם הוא מיזם שני בישראל של שירות VOD דרך האינטרנט, לאחר שירות Orange Time/VOD שהופעל לפני מספר שנים אך מעולם לא התרומם ברצינות. בין היתר היו מגבלות שונות (טכניות ואחרות) אשר גרמו ככל הנראה לשירות להכשל. לא ברור אם אורנג' מתכננת בעתיד לחדש את השירות ולהחיות אותו מחדש.

למי שלא מכיר, אורלנדו VOD היא חברת הפצת תכנים אשר בין לקוחותיה נמנים יס, הוט, ואשר מפיצה סרטים ל-VOD, בתי קולנוע וערוצים מסחריים שונים בישראל. מגוון התכנים של קטלוג החברה נע בין סרטי איכות דוקומנטרים לסרטים שונים בקלסיקה של הקולנוע כגון סרטיו של צ'ארלי צ'אפלין.

לדבריה, אורלנדו השקיעה 6 מיליון ש"ח בהשקת האתר החדש, אשר יפעל בטכנולוגיית פלאש להצגת תכני SD לצופיה. ההשקה תכלול אפשרות לרכוש סרטים במספר חלונות זמן, כאשר הסרטים שכבר הוצגו בערוצי טלויזיה יעלו 9.90 ש"ח, סרטים בחלון זמנים קצר יותר יעלו 12.90 ש"ח וסרטים שעלו לשידור לאחרונה יעלו 17.90 ש"ח. החברה תפתח גם מנוי לסרטים בעלות של 14.90 ש"ח לחודש שיאפשר צפיה בסרטים בעלות של 9.90 ש"ח.

בסרטים אלה ניתן יהיה לצפות במשך 72 שעות מרגע הרכישה. כרגע יש בקטלוג 1000 סרטים, כאשר אורלנדו מעבירים מדי יום סרטים נוספים מהקטלוגים שלהם לתוך המערכת. 300 סרטים מתוך אלה הם בעלות הנמוכה של 9.90ש"ח בעוד שהאחרים הם בעלויות הגבוהות יותר. החברה שוקלת הוספת מנויים לכלל סרטי הקטלוג בהמשך במידה ויהיה לכך ביקוש.

מעבר לקטלוג הקיים של החברה, החברה פותחת את הדלתות גם למפיצי סרטים אחרים ובשיטת revenue share תאפשר גם להם להפיץ תכניהם דרך המערכת. לבסוף, מי שיש לו תכנים בבעלותו, כולל יוצרי סרטים עצמאיים יוכלו לנצל את הפלטפורמה גם הם ובשיטת חלוקת הרווח הזו להפיץ את סרטיהם בדרך זהה.

החברה מתכוונת להעלות סוגים רבים של תכנים, כאשר קהל היעד אינו הקהל המוריד סרטי בלוקבאסטרים מהרשת, אלא התמקדות בקהלי נישה וחובבי סרטים דוקומנטריים. זו גם הסיבה לבחירה ב-YNET כפלטפורמה לקידום בגלל החתך הדמוגרפי של קוראיה.

בגרסא של האתר שתהיה זמינה דרך YNET, בנוסף לתכנים שיוצאו בתשלום תהיה גם קטגוריה של סרטים חינמיים אשר יקבלו פרסום דרך YNET ואשר יאפשרו צפיה בסרטים באורך מלא בדרך זו. בעבר WALLA השיקה שירות דומה של צפיה בסרטים, כאשר אורלנדו היתה הספקית הראשית של תכנים לשירות זה!


עודד הורוביץ, מנכל PPD אורלנדו

ראיון וידאו עם מנכל אורלנדוVOD

 

הפרטים הטכנים

המערכת תעבוד על כל מחשב עם דפדפן בעל פלאש. תזדקקו לחיבור של 1.5 מגה לשניה על מנת לקבל את תכני ה-SD, בעוד שתכני ה-HD, כאשר יהיו זמינים, יזדקקו לחיבור של 2.5 מגה לכל הפחות.

הזדהות לאתר תתבצע  דרך חשבונות facebook או twitter או Google, ותשלום יתבצע דרך חיוב ישיר בכרטיס האשראי או דרך PayPal.

ניתן יהי גם לגלוש לשני האתרים (של אורלנדו, ואתר האחות של YNET) גם דרך אייפון, אייפד ודומיהם. עדיין לא ידוע אם יש צורך באפליקציות יעודיות או שדפדפן יספק את הלקוחות.בעתיד החברה תשיק גם אפליקציות לפלטפורמות נוספות כגון בוקסי בוקס ומסכים חכמים כגון טלויזיות סמסונג מהדור האחרון.

החברה כוללת לכל סרט טריילר, פרטים מלאים על השחקנים, על העלילה וכו'.

סרטי HD יתחילו לעלות החל מנובמבר, כאשר הסרט הראשון ככל הנראה יהיה הסרט התיעודי על 20 שנה ללהקת Pearl jam.

עדיין לא ידוע אם יש תכנים עם 5.1 ערוצי אודיו, החברה טוענת שהסרטים יועלו עם פורמט זה אך לא ידוע אם המנגנון הנוכחי (דרך פלאש, או אייפון/אייפד) יאפשר הוצאת תכנים עם אודיו רב ערוצי כבר היום. 

הפלטפורמה של אורלנדו עלתה לחברה למעלה מ-6 מיליון ש"ח עד כה, והחברה ממשיכה להשקיע בפלטפורמה בממשקים ויכולות נוספים.

המודל של אורלנדו הוא כמובן חברות כמו Netflix ו-Hulu כאשר התכנים שלהם תופסים כבר יותר משליש תעבורת האינטרנט בצפון אמריקה בשעות הפריים טיים. חברות אלה צברו מיליוני לקוחות וצופים נאמנים, ובארה"ב יש כבר כ-10 ספקים דומים להם, במודלים כלכליים שונים החל מחינם של ממש, חינם עם פרסומות, מנויים חודשיים וכו'.

המטרה של החברה זה להגיע לכ-25 אלף מנויים תוך זמן סביר (כנראה בשנה הראשונה). מן הסתם מדובר על לקוחות שיכולים להיות מנויי DTT או אפילו מורידים סדרתיים.

הרגולטור

 

 

כבר ב-2006, משרד התקשורת ראה שבעולם מתחילים גופים לשדר ב-IPTV (טלויזיה מעל האינטרנט) אך אז החשש שלהם היה מול רשת סגורה בסגנון של אחת מספקיות האינטרנט או הסלולר בישראל שתפתח מתחרה של ממש ליס ולהוט. 

בשבוע שעבר שחרר משרד התקשורת מסמך עמדה לשידורי טלויזיה דרך האינטרנט שישמש אותו כמעין מפת דרכים לשנים הקרובות בתחום הרגולציה על שידורים באינטרנט. כמובן שיש כאן אתגרים משמעותיים מבחינת הרגולציה. האם רגולטור יכול בכלל לפתור את הסוגיות הללו כאשר כל גוף יכול בתאוריה לפתוח גוף שידור שמקורו בכלל לא בישראל? 

בעבר גוף כמו יס, הוט, הערוצים המסחריים או ספקיות אינטרנט יכלו לפעול רק תחת בקרה של משרד התקשורת, תחת רגולציות כבדות של תוכן, פרסום, תמלוגים ורשיונות. אך כשכל אחד יכול לפתוח ערוץ אינטרנטי משלו ולשדר מה שהוא רוצה, לשים פרסומות כפי שמתחשק לו ולהקים את הערוץ הזה בנתניה או באותה מידה בצפון קרוליינה, איך הרגולטור הממשלתי יכול להתמודד עם זה?

האם גוף כמו אורלנדו בעתיד יצטרך לשלם תמלוגים למדינה על הזכות לשדר את התכנים שלו עצמו על גבי האינטרנט? מה ההבדל בין זה לבין סרט שאני מפיק בכיכוב הילדים שלי שעולה ביוטיוב לשידור?

האם כל גוף כזה יצטרך לשדר מינימום של "סוגה עילית" (תכני פרמיום)? מה לגבי ערוצים אינטרנטים שמשדרים ריאליטי 24 שעות ביממה, האם הם כפופים לאותם חוקי פרסום שערוצים 2 ו-10 כפופים להם?

הרי כל הנושאים הללו אמורים להיות מטופלים, אך למרבית הפלא יש מעט מאוד רגולציה בתחום הזה בעולם וככל הנראה יש קושי רב להפעיל רגולציה סלקטיבית שכזו שגם קלה מאוד לעקיפה ללא חוקים מחמירים בסגנון של סין או קוריאה הצפונית…

ככל הנראה הרגולטור יקרא לדגל כאשר יס והוט יזדקקו לעזרה כאשר אחוז הלקוחות של גוף חדש כזה יתחיל להיות כזה שמאיים על קיום שתי החברות הללו.

יס והוט

לכאורה יש כאן מצב משונה מאוד שבו ספקית תוכן של יס והוט מתחרה בחברות הללו עצמן. אך זה סוג של אשליה, לא מדובר כאן בתחרות של ממש, מכיוון שחלונות הזמן שאורלנדו תציג את התכנים אינם חופפים לאלה שישווקו ליס והוט שעדיין יקבלו עדיפות.

עם זאת, בטווח הארוך ,במידה והקטלוג של אורלנדו ואחרים שיצטרפו לשידורים דרך האינטרנט, יתחיל להתרחב עד כדי כך שיתן פיתרון של ממש למי שרוצה להתנתק, או במידה ומספיק גופים כאלה יציגו פתרונות משולבים ומשמעותיים, יש סיכוי שמי שאינו זקוק לכל השירותים של יס והוט עלולים לנתק את הכבל מהקיר.

עם זאת, כדאי לזכור שפתרונות כמו של אורלנדו הם פתרונות משלימים ואינם איום של ממש כרגע על המודל של יס והוט. מתנתקים שיקבלו את אורלנדו ביחד עם תיבול של הורדות או ערוצי יסוד של DTT, יחסרו הרבה מאוד תכנים כיום ולא בטוח שיקבלו את כל מה שהם זקוקים בצפיה הביתית הממוצעת.

כמו כן, בעוד שהמודל של יס והוט מוכח כעובד – כלומר אנשים משלמים בפועל תשלום של 250-300 ש"ח לחודש לחבילת ערוצים, ומולו גם מודל שבו DTT או הורדות חינמיות הוא גם מודל אלטרנטיבי מוכח, כלל לא ברור עדיין שיש בישראל מקום למודל שלישי אלרטנטיבי. המודל של אורלנדו, של תשלום זול חודשי עבור תכנים בתוספת של אינטרנט ו-DTT ללא תגבור של ערוצים מיס והוט, עדיין לא הוכיח את עצמו בישראל. גם אורלנדו עצמם מכריזים בכל הזדמנות שהם לא תחרות ליס והוט, אלא שירות משלים שמאפשר צפיה בתכנים במקביל ליס והוט.

לכן, בטווח הקצר לא מדובר על איום על יס והוט, אך כל זאת עלול להשתנות כאשר שחקנים בינלאומים או אפילו מקומיים, כגון אפל, מיקרוסופט, אמאזון או Netflix יכנסו לתמונה. האם הם רואים את ישראל כמקום מעניין להשקיע בו? בטווח הקצר בהחלט שלא, ובטווח הארוך עדיין לא ידוע.

אין ספק שהשנתיים הקרובות יהיו מעניינות מאוד בתחום הספקת התוכן בישראל.

מה דעתכם? האם שירות כזה יכול להצליח בישראל? האם אתם הייתם משלמים עבור סרטים כאלה, או האם יש זכות קיום למודל של תשלום זול בתוספת של חיבור DTT ? כתבו לנו בתגובות את דעותיכם בנושא.

לדיון בנושא: אורלנדו VOD עולים לאוויר – האם זה ה-Netflix הישראלי?


20:00
  /  
24.10.2011
  
מאת: עפר לאור

1