אקסטרים גיימינג: אוזניות DPX21 ו-PX21 של Turtle Beach

"לפתע שמעתי רעש תופים מתחזק ואליהם הצטרף רעש באס נמוך של צעדי אדם רוקעים. מולי, כמה גושי פלדה אימתניים החלו לירות ...

7:00
  /  
20.09.2011
  
מאת: תומר הוברמן

הקדמה

קול הלמות תופים נשמע במרחק, בתחילה מעומעם אך הולך ומתחזק.
מסביב, מכל הכיוונים, נשמעה מוזיקה רכה ונעימה אך היא נסכה תחושה מטרידה.
התופים התחזקו כעת ואליהם הצטרף רעש באס נמוך של צעדי אדם רוקעים.
ממול, נראה מקור הרעש. מערך לחימה מסודר אשר הכיל עשרות אלפי אנשים ועשרות גושי פלדה נעים לצידם.
המערך התקרב במהירות לכיווני.
ההלם החזותי והקולי מולי טרם התפוגג וכבר כמה מגושי הפלדה החלו לירות פגזים ארוכי טווח ושריקות נשמעו מעלי ומסביבי, משבעה כיוונים שונים.
הפגזים המתנפצים השמיעו פיצוצים עזים מאחורי בעודי רץ לצדדים, מנסה להתחמק מהשברים המתעופפים.
קול צעקת המפקד, "קדימה להסתער!", נשמע היטב מולי וכולנו כאחד יצאנו קדימה, שואגים את קריאות הקרב, הקול ממלא את ראשי, הרמוניה מאוחדת המורכבת מקולות מופרדים היטב.
הייתי חייב לעצור את השאון הגדול הזה והרמתי את האוזניות.
השקט חזר לראשי.
הסתכלתי מסביב, החדר היה חשוך ורק התמונה על מסך הטלוויזיה הזכירה לי את שדה הקרב בו הייתי אך לפני רגע. פתאום קול מוכר חתך את הדממה:

"מותק, קנית חלב היום? אני מתה להכין לי קפה…"

החזרתי את האוזניות והמשכתי בקרב.

קיבלתי לסקירה את צמד האוזניות PX21 ו-DPX21, ואפשר להקדים ולומר לזכותם שאת המטרה הראשונה שלהן, ניתוק האדם מהסביבה האמיתית והכנסתו לאווירת המשחק והעולם הדמיוני בו הוא שרוי, הן עושות בכבוד רב.
בתוך רגע המוזיקה עוטפת אותך ורעשי הפיצוצים/מנוע המכונית/יריות או כל צליל אחר שמתאים לסגנון המשחק שלכם נמצא מסביבכם והעולם האמיתי נעלם לאותם רגעים קלים.

על החברה וסוגי האוזניות

על חברת Turtle Beach אין צורך להכביר במילים. החברה הממוקמת בניו יורק ידועה בתחום הקול לשחקני מחשב וקונסולות. היא מתכננת, מייצרת ומשווקת את מוצריה ברחבי העולם.
לסקירה הזו קיבלתי שני זוגות אוזניות הדומות מאוד בבסיסן אבל נבדלות בסוג הקול ההיקפי שהן מדמות.

ה-PX21 הינן אוזניות סטריאו 2.1 עם מיקרופון, אשר משלבות את קול המשחק וקול הצ'אט לשיפור חווית המשחק ושליטה עצמאית בכל קול. האוזניות מתהדרות במאפייני שמע מיוחדים כמו שליטה בקול הצ'אט כמו שהוזכר, הגברת באס וגם אפשרות "הרחבת" הסטריאו, אפשרות שנרחיב עליה בהמשך.

ה-DPX21 הינן דגם מתקדם מעט יותר אשר משולבים בו אוזניות ה-PX21 יחד עם מוצר נוסף של החברה – Ear Force DSS, שהוא בעצם מעבד קול היקפי של דולבי אשר מדמה 7.1 ערוצים מכל מקור סטריאו שהוא מקבל.

נתחיל במעט נתונים טכניים:

PX21

  • מגנט נאודיום 40 מ"מ קוטר.
  • טווח תדרים 20Hz – 20kHz.
  • רגישות עד 120db בתדר 1kHz.
  • אורך כבל: כ-5 מטר.
  • משקל: כ-233 גרם.
  • מיקרופון: תחום היענות: 50Hz – 15kHz.

Ear Force DSS

  • Headphone Amplifier: Stereo 35mW/ch, THD <1%
  • Frequency response: 20Hz – 20kHz
  • 150MIPS Digital Signal Processor for Dolby processing
  • Optical TOSLINK digital audio input compatible with 48kHz digital audio stream
  • Maximum analog stereo input with volume control on maximum setting: 2Vpp (700mV rms). Input sensitivity may be adjusted to accept higher level signals by lowering the volume control

אריזות

האריזות הגיעו בהתאם לרמת המוצר: ה-PX21 באריזת ואקום ממנה האוזניות נראות היטב, וה-DPX-21 כבר מגיעות באריזת קרטון ופלסטיק שקוף, מעט מהודרת יותר ונוחה לפתיחה.

PX21

הזכרתי את אריזת הואקום של ה-PX21 ובמאמר מוסגר אני חייב לציין שאני שונא את סוג האריזה הזה. אלו האריזות שאתה נאבק בהן שעות, וצריך להשתמש בכלי פריצה מתוחכמים רק בשביל לעשות חתכים באריזה ובסוף מוצא את עצמך חבוש היטב מהחתכים שגרמת לעצמך.


לפני – האוזניות התמימות נחות באריזתן


  אחרי – האוזניות נשלפו מהאריזה האכזרית.
החידה השבועית לילד – מה לא מתאים בתמונה?

אבל נעזוב את הבעיות האישיות שלי ונעבור לעיקר – מה קיבלנו באריזה?


  תכולת האריזה

תכולת האריזה

  • אוזניות PX21.
  • מגבר אוזניות מחובר בכבל האוזניות.
  • כבלים RCA לחיבור סטריאו.
  • כבל חיבור מיקרופון עבור XBOX.
  • חוברת הוראות.
  • מדבקה יפה של חברת Turtle Beach.

תכולה זו זהה לשני המוצרים, וההבדל היחיד בינהם הוא ה"לב" מאחורי הסראונד, התקן ה-Ear Force DSS שנוסף לדגם ה-DPX21 ועושה את כל ההבדל בינהם.

DPX21


 אריזה מהודרת יותר עבור ה-DPX21.

כאמור לתכולה שתוארה למעלה נוסף גם התקן ה-DSS ובגב האריזה מפורטים הרכיבים והחיבורים של המוצר.


 תכולת האריזה


הסבר מפורט של רכיבי המוצר.

מבנה, חיבורים והתקנה

מבנה האוזניות ומגבר האוזניות


 מבנה האוזניות

האוזניות עצמן מסיביות אך לא כבדות מדי, יושבות היטב על הראש ומתכווננות לגודל המתאים בקלות וכמו שצוין בפתיחה, מבודדות לחלוטין מהסביבה.
כריות האוזניים רכות ונעימות מצד אחד, אך לאחר זמן רב של שימוש, בייחוד בחודשי הקיץ הקשים, הופכות לכריות חימום וזה יכול להציק. לעומת זאת לי אישית זה החל להפריע רק לאחר כשעתיים של שימוש וככל הנראה זה לא נושא ייחודי לאוזניות אלו בלבד אלא לכל אוזניות עם כריות מסוג זה.
המיקרופון מאוד נוח, מתקפל בקלות למעלה כאשר אין בו שימוש ובשעת הצורך הוא גמיש ביותר וניתן לכיוון לכל זוית.
הכבל באורך 5 מטר ארוך מספיק גם עבור סלון גדול וגם כאשר משחקים במשחקים עם תנועה (Move/Kinect).


 מגבר האוזניות

במגבר האוזניות הקטן יש הרבה אפשרויות ומחוונים שתורמים לחווית המשחק. המגבר לא מגיע בנפרד, אלא מחובר בכבל האוזניות. חיבור אחד ניתן להוסיף אליו וזהו יציאת המיקרופון ששלט האקס בוקס זקוק לו. סקירה זו נעשתה ב-PS3, לכן לא נעשה בו שימוש.
החוגה בה נעשה שימוש רב ביותר היא כמובן של עוצמת קול המשחק. לידה ישנה חוגה אשר אחראית על עוצמת קול הצ'ט (יחד עם מחוון מתאים בגוף המגבר), דבר חיוני ביותר במשחקים רבי משתמשים.
ניתן להשתיק את קולות הדיבור של המשתתפים האחרים או לכוון את עוצמת הקול שלהם, בלי לפגוע בעוצמת הקול של המשחק.
בנוסף, ישנה חוגת עוצמת הבס הניתנת לכיוון ומתג ומחוון להשתקת מיקרופון.
הכפתור המעניין ביותר במגבר הינו כפתור אשר מיועד "להרחיב" את קול הסטריאו ואכן כאשר מפעילים אותו ישנה הרגשה שהקול הופך פחות עמום ויותר רחב, או כמו שסוקרים מקצועיים כאן כותבים: "הבמה נפתחת". כאשר מחברים את האוזניות ל-DSS עבור קול היקפי כפתור זה מיותר ולכן מצויין במדריך לכבות אותו.
מגבר האוזניות מכיל קליפ קטן שיכול להתחבר לחגורה או מכנס וכך להיות צמוד אליך לאורך כל המשחק.
יציאות כבל האוזניות הן חיבור PL שמיועד למתאם ה-RCA ומתאם זה מתחבר לכבל היעודי של ה-PS3.
ל-PS3 אין יציאה למיקרופון וזה ניתן לשימוש רק ע"י בלוטות' או USB. לכן לאוזניות ישנה עוד יציאת USB שמספקת תמיכה זו.

Ear Force DSS


לב הסראונד – התקן ה-DSS

ה-DSS הינו קיצור ל- Dolby Surround Sound וכשמו כן הוא, זהו מעבד קול אשר מעביר סראונד של דולבי דיגיטל 5.1 והופך אותו ל-7.1 או מעבד קול סטריאו לקול היקפי מדומה של 5.1 בעזרת Dolby Pro Logic IIx.
זה בעצם הקסם מאחורי ה-DPX21 ובעיקרון יכול לשמש עבור כל אוזניות אשר יש ברשותכם, רק לחבר אל המעבד ויש לכם סראונד.
בתמונה ניתן לראות את המחוון עבור כניסה דיגיטלית, מחוונים לפעולת ה-DD, כפתור עם מחוון למעקף Dolby שמבטל את הדמיית הסראונד וגם חוגה לשליטה על הבס.


חיבורי כניסה


חיבורי יציאה

בצד הימני נראה את חיבורי הכניסה – כניסת USB וכניסה דיגיטלית מה-PS3 (כבל אופטי כלול בחבילה), שליטה בעוצמת הקול הנכנס וכניסת חיבור אנלוגי.
בצד השמאלי נראה את יציאת ה-USB מהאוזניות, יציאת האוזניות, ושליטה על עוצמת הקול.
עוד כפתור שלא נראה בתמונה הינו כפתור הכיבוי/הדלקה.

לאחר שחיברנו את כל כבלי ה-USB, כבלי האוזניות וכבלי ה-PS3 יש לנו בעיקר בלאגן שלם, אבל ניתן להגיע לשלב המהנה, מבחני ההאזנה.
עוד שניה לפני זה, אי אפשר לעשות סקירה על אוזניות גיימינג חוטיות בלי להתעכב על נושא החוטים – זהו בהחלט מטרד גדול, הרבה כבלים שמתרוצצים בבית, מסובכים מה-PS3 ועד האוזן והתקנים שונים זרוקים בדרך.
זוהי הצרה בכל התקן חוטי, בטח ובטח כשנוספים בדרך מגברי אוזניות ומעבדים קוליים. הוספתי לכם שתי תמונות להמחשה שלפי החישוב שלי שוות עוד 2000 מילים.

מבחני האזנה

את האוזניות העמדתי למבחן ב-3 משחקים עיקריים – Infamous הראשון, Killzone 3 וסימולטור הנהיגה GT5.

Infamous


מרגישים חשמל באוויר

Infamous הוא משחק פעולה ממבט ראשון בעולם פתוח, המספר על אדם אשר נפגע מפצצה מסתורית שפגעה בעיר שלמה וגרמה לממשלה להטיל עליה הסגר. הוא לעומת זאת אינו נפגע כלל ויותר מכך, קיבל כוחות על בצורת שליטה בשדות חשמליים. כעת הוא צריך להילחם בכנופיות ששורצות בעיר ללא הפרעה.
בעקבות כך הקולות להם אנו צפויים הם הרבה ברקי חשמל שיוצאים מידיו, נפילות ממגדלים גבוהים ברעש גדול(ללא פגע כמובן), הרבה יריות ופיצוצים מסביב.

PX21

אוזניות הסטריאו מצליחות להעביר את הרגשת העולם הקודר מעט של המשחק, מולך ניתן להבחין באויבים המתקרבים גם באמצעות קולות היריות המושמעות היטב ומכות החשמל שנורות מידיך נשמעות היטב.
לעומת זאת אם מדובר בצלף מגג בניין אחר, אוייבים שדולקים אחריך או פיצוצים רבים והרבה פעולה במסך, אתה מעט מאבד את עצמך לערבוב הקולות.
כיאה לקול שאינו היקפי, לא ניתן לזהות קול מסביב ורעש הבאס אף מפריע לעיתים קרובות כאשר הקול מסביב נשמע בצורה עמומה מאוד, עד צורך להנמכת הבאס לחלוטין.
מוזיקה וקולות בתדרים הגבוהים לעומת זאת נשמעים היטב ובצורה ברורה, בקטעי מעבר ובקטעי הדיבור המעטים שיש במשחק.
כפתור הרחבת הסטריאו שהוזכר קודם לכן עוזר מאוד במקרה הזה וכאשר הוא פועל, הקול מעט מתרחב יותר וניתן להבחין ביותר פרטים, אפילו שזה מורגש בצורה מלאכותית מעט.

DPX21

בעזרת מתאם ה-DSS אנו מקבלים את החוויה ההיקפית בצורה מלאה יותר במשחק. כעת כבר ניתן להבחין מעט יותר טוב מהיכן הצלף מנסה לפגוע בנו ואיפה האויב המסתתר בסמטה.
כאשר אתה נוחת מנפילה מגובוה רב וגורם לפיצוץ היקפי על הכביש, הרעש ממלא בצורה טובה את כל חלל השמיעה ולא גורם לקולות להיבלע כמו במצב הסטריאו העמום.
בסה"כ המתאם עושה את העבודה בצורה טובה ומשפר את חווית המשחק.

Killzone 3


"Go ahead, make my day…"

זהו משחק מלחמה, וגם הוא ממבט ראשון, בין שוכני שני כוכבים – ISA (הטובים לצורך העניין) והלגאסט (רעים עם קסדות מפחידות). אתה הוא לוחם ב-ISA (כלומר פטור מקסדה מעיקה שכזו) שלאחר שפלשו לכוכב ההלגסטים וחיסלו את הגנרל שלהם במשחק הקודם, מנסים לברוח מהכוכב תחת מתקפות מסיביות. כמו שניתן להבין סיפור הרקע לא ממש מעניין, אבל הקרבות העזים, סוגי הנשקים, כלי הרכב ומיקום הלחימה בהחלט עושה חשק לירות כל עוד יש תחמושת.

PX21

כמו ב-Infamous גם כאן, בעזרת האוזניות אתה נוחת היישר אל הרקע המלחמתי ושקוע כולך בחיסול האויב הבא, כאשר יריות הרובים, פיצוצי הרימונים וקולות מרסקים של נשקים מתקדמים עוטפים אותך היטב.
גם כאן מורגשת בעיה כאשר צריך לשים לב מהיכן האויב הבא מתקרב, מי לעזאזל יורה מאחורה – החבר לנשק או איש עם קסדה מוזרה?
כמו כן, גם כאן בעת פיצוצים רבים וקולות נמוכים חזקים מעמעמים את כל מרחב הקולות וגורמים לתחושה של הדי אולם סגור, הבאס בהחלט לא מחמיא לאוזניות האלה. מצד שני, כפתור הרחבת הסטריאו המדובר עוזר גם כאן ומקל מעט על דחיסות הקול.
במשחק הנ"ל היה אפשר לשים לב גם לקולות הדיבור בעת הלחימה, מעט במשחק היחיד, אבל הרבה יותר בעת משחק Multiplayer.
במשחק רב משתתפים כפתור השליטה על עוצמת קול הצ'אט מבורך ומאפשר לך לשלוט על כמות המלל אותה אתה מעוניין לשמוע במשך המשחק וכאשר הקשקשת ברשת גוברת אתה פשוט יכול להשתיק אותה כליל. קולות הדיבור ברורים ומובנים מעל קולות המלחמה מסביב.

DPX21

בזמן מלחמה סיכוי גבוה שתרצה לשמוע היטב כל ידיד וכל אויב ולדעת בדיוק מאיפה מגיעה הסכנה הבאה. מרכיב הסראונד שנוסף באוזניות האלה עוזר לך מאוד ומודגש היטב במשחק.
ההנאה מהקול ההיקפי גוברת מאוד עם המתאם ובאופן מודגש הרבה יותר מ-Infamous למשל. ממש ניתן להרגיש את כל מה שקורה, מכל האזורים והמשחק מקבל תוספת חיים משמעותית.

GT5


אשתי שוברת לי עוד שיא במכונית החדשה.

זהו משחק מירוץ מכוניות ריאליסטי בו אתה מתחיל את מסעך מלימודי נהיגה מתקדמת ועד למירוצים המתישים והמאתגרים ביותר שהעולם המוטורי יודע.
הקולות האופייניים למשחק הם מוזיקה מדרבנת, רעשי מנוע עצבניים ומכוניות מסביב – עוקפות, נעקפות ואף מתנגשות.

PX21

המוסיקה נעימה מאוד לאוזן ומשתלבת היטב במשחק אבל גולת הכותרת בקול המשחק GT5 הוא רעש המנועים.
לכל מכונית רעש מנוע אחר ובכל שיפור של המכונית ניתן יהיה לשמוע גם שינוי בצליל המנוע (וזהו קול אמיתי, מהנדסי המשחק הקליטו כל מנוע אפשרי וכל צליל שהמכוניות במשחק יודעות להפיק).
באוזניות הנ"ל בהחלט ניתן להנות מהקולות האלו, אך לא בצורה המיטבית. כמו בשני המשחקים הקודמים גם כאן הייתה לי תחושה לא נעימה ככל שהקול ירד לתדרים נמוכים וכאשר היה שילוב עם מנועי המכוניות האחרות, היה קשה להבדיל בין הקולות והעמימות המוכרת לרעה חזרה להפריע.
כאן, לעומת המשחקים הקודמים, כפתור הרחבת הסטריאו לא רק שלא עזר, אלא ממש הפריע. כאשר הוא פעל, לא ניתן היה לשמוע את המנוע שלך כלל! והקול שלו התרחב לשאר קולות הרקע וכאשר נצחון במירוץ או הפסד צורב יכול להיקבע ע"י החלפת הילוך אחת לא נכונה (לפי מה שהמנוע צועק), לא ניתן היה להשתמש באופציה הזו.

DPX21

עם תוספת הקול ההיקפי נכנסנו לעולם אחר. המנוע שלך צורם בדיוק במידה הנכונה, המכוניות שדולקות אחר הזנב שלך נשמעות היטב, הקול הרוטט של המכונית עם הנהג החוצפן שזה עתה עקף אותך מימין נשמע היטב וכן נשמע היטב גם קול ההתנגשות שלך באחורי אותה מכונית כעונש.
המוזיקה המלווה את המירוץ נשמעת בצורה טובה, גם אם לא בדיוק תבחין בה ברגעי לחץ של סיבובים במהירויות של מטוסים קטנים.
חווית השימוש בצ'אט מהנה כמו ב-Killzone וגם כאן ניתן לשמוע בבירור את המשתתפים השונים ולשלוט על עוצמת הקול שלהם.
כמו במשחקים הקודמים, גם כאן המסקנה זהה, תוספת הקול ההיקפי מוסיפה הרבה למשחק ונותנת לו עוד מימד מהנה.

 

סיכום

האוזניות של חברת Turtle Beach בהחלט היו מוצר מעניין מאוד לסקירה. אצלנו בבית (ולא שמעתם אותי אומר את זה בפורום הזה), לא קיימת מערכת קולנוע ביתי אמיתית עדיין ואוזניות שמדמות קול היקפי במשחקים היו בהחלט שדרוג לחווית השמע שלי. 

בסה"כ הן הוסיפו הרבה למימד ההנאה אם זה בניתוק מהסביבה, בחידוד הקולות במשחקים השונים ויהוו יתרון בסביבה בה יש לשמור על השקט מדי פעם. אם זאת היו להן גם מספר חסרונות, ריכזתי כאן את היתרונות והחסרונות:

יתרונות

  • ניתוק מהסביבה – האוזניות מבודדות בצורה מצויינת, הניתוק מהסביבה הינו מוחלט ואנשים נוספים בסלון לא ירגישו בנוכחות הדי מלחמה או פיצוצים מחרישי אוזניים.
  • איכות שמע – בסה"כ איכות השמע טובה בסטריאו ומצויינת בסראונד, עם הבחנה בפרטים.
  • קול היקפי – תחושת הקול ההיקפי בעזרת המתאם הינה מצויינת. ניתן להבחין בין צדדים שונים, אחור ופנים ולהפריד בין הקולות בסביבה.

חסרונות

  • כבלים – החסרון הראשי הוא כמובן הכבלים. החוטים המפוזרים בכל פינה, בינהם מתאמים ומגברים שונים מסבכים ומטרידים לא מעט.
  • קול עמום – ה-PX21 מעט בעייתיות בסביבה מלאת קולות בתדרים נמוכים, רעש ופיצוצים רבים גורמים לקול עמום והפרדת צלילים ברמה נמוכה, מודגש ללא ה-DSS.
  • חימום אוזניים – אם אתם לא מתכננים לקחת אותם איתכם לחרמון לגלישה הקרובה, הרי שלאחר כשעה וחצי-שעתיים הרגשת החום באוזניים תחל להציק לכם, אבל יש לציין שזה זמן לא מועט לשחק רצוף.

לסיכום, קליפ קטן שיתן לכם את התחושה עם האוזניות, משולב עם קטעים מהמשחקים השונים (אנקדוטה קטנה- הרוב הוקלט ע"י האוזניות).

מחירים:
ה-PX21 עולה 600 ש"ח.
מחיר ה-DPX21 לא נמסר עדיין מהיבואן.

תודה לחברת ח.י. על השאלת המוצרים לטובת הכתבה

לדיון בנושא: אקסטרים גיימינג: אוזניות DPX21 ו-PX21 של Turtle Beach


7:00
  /  
20.9.2011
  
מאת: תומר הוברמן

1