Onkyo TX-NR609 – השושלת ממשיכה

בכל שנה יצרני הרסיברים יוצאים בדגמים חדשים בשלל רמות המחירים, אליהם נוספות תכונות חדשות ביחס לדגם המקביל אשתקד. קיבלנו את ...

7:00
  /  
02.08.2011
  
מאת: יונתן פת-יה
הקדמה

קצת הסטוריה והשוואות

אפשר להגיד שמאז יציאתם של רסיברים עם תמיכה בפענוח DTS, לא היתה איזו פריצת דרך משמעותית בתחום – כמובן שהיו תוספות שוליות מדי שנה כמו כל מני מצבי DSP חדשים, למשל DTS: Neo6 Cinema וגם תמיכה בפענוח של DTS-ES עם 6.1 ולאחר מכן 7.1 ערוצים. השינוי הגיע בשנת 2006, אז נחשפנו ל-2 תכונות מעניינות:

  1. רסיברים בעלי חיבור HDMI – אלו ביצעו שתי פעולות, הראשונה היא כמובן מיתוג של מספר כניסות ליציאה אחת, והשניה היא פענוח האודיו שהגיע על גבי ה-HDMI, כך שנחסך לנו הכבל האופטי או הקואקסיאלי.
  2. מנגנון Room Correction מתקדם שהגיע אל רסיברים למשתמשים הביתיים ברמת המחיר הגבוה. מערכת כיול אוטומטית המבצעת מדידה במספר רב של נקודות האזנה וכן לתחום תדרים רחב על מנת לבצע התיקונים הנדרשים בהתבסס על אקוסטיקת החדר הקיים.

שתי אלו למעשה היו סיבות משמעותיות לשדרוג הרסיבר הקודם.

עוד נקודה ראויה לציון היא כניסתם של נגני Blu-ray ו- HD DVD (ז"ל) אל השוק המצוידים בקישורית HDMI בגרסה 1.3, כך שניתן להוציא מהם אודיו המקודד בפורמטים החדשים – Dolby TrueHD ו-DTS-HD שהם למעשה Lossless, כלומר קידוד אשר נאמן בפרטיו למקור (ל-DTS-HD יש שני וריאציות כאשר DTS-HD Master Audio הוא זה שלמעשה Lossless והוא הפורמט הנפוץ יותר) ובהתאמה נכנסו לשוק גם רסיברים עם קישורית זהה והיכולת לפענח פורמטים אלו (דבר שלא היה קיים ברסיברים בעלי קישורית HDMI קודם לכן, כיוון ששם הקישורית היתה בגרסה 1.2 לכל היותר).

כאן למעשה אנחנו נפגשנו לראשונה ב-Onkyo TX-SR605, הדגם המקביל ל -NR609 מלפני 4 דורות. אז מה השינויים המהותיים שקרו בסדרה זו במהלך 4 הדורות? לפניכם טבלה שתציג את השינויים בצורה טובה:

 

TX-SR605

TX-SR606

TX-SR607

TX-SR608

TX-NR609

קישורית HDMI

2 כניסות

4 כניסות

6 כניסות (5 + 1 קדמית)

6 כניסות (5 + 1 קדמית)

6 כניסות (5 + 1 קדמית)

גרסת HDMI

1.3

1.3

1.3

1.4

1.4

HDMI Upconversion

X

X

X

X

HDMI Upscaling

עד 1080i

עד 1080i

עד 1080p

עד 4K, בעזרת מעבד Marvell Qdeo

Audyssey Dynamic EQ

X

X

X

X

Audyssey Dynamic Volume

X

X

X

Audyssey DSX

X

Dolby Prologic IIz

X

X

X

2 יציאות סאב-וופר

X

X

X

THX

THX Select II Plus

THX Select II Plus

תמיכה מלאה ב-3D

X

X

חדי העין מבינכם שמו לב כי תחילית הדגם של השנה הנוכחית שונתה מ- TX-SR ל- TX-NR. הסיבה היא שרק החל מהשנה, יש לנו מחבר אתרנט אשר יספק לנו רדיו אינטרנטי וגם שליטת IP.

אז למעשה, כיום, ה-TX-NR609 מציע סט פיצ'רים עשיר משמעותית מזה שהציע לנו ה-605 בזמנו (שזו היתה נקודת פריצת הדרך המשמעותית האחרונה בתחום). לעומת זאת, ביחס לשנה שעברה, השיפורים לא כאלה משמעותיים לדעתי – סך הכל מה שקיבלנו זה, Audyssey DSX ו- Upscaling ל-4K שאין ממש מה לעשות איתו.

כמו כן להלן השוואה קצרה בין ה-Onkyo TX-NR609 ל-2 הדגמים שהוא נמצא ביניים בקו המוצרים של שנה זו (ה-509 וה-709).

 

TX-NR509

TX-NR609

TX-NR709

ערוצי הגברה

5.1

7.2

7.2

עוצמת הגברה

80W

100W

110W

THX

ללא

Select II Plus

Select II Plus

Dolby Prologic IIz

ללא

X

X

Audyssey Dynamic EQ

ללא

X

X

Audyssey DSX

ללא

X

X

Audyssey Dynamic Volume

X

X

X

כניסת PHONO

ללא

ללא

X

Upscaling ל-1080p

ללא

X (עד 4K)

X (עד 4K)

יציאות PRE

סאב וסראונד אחורי

סאב

7.2 מלא

קישורית HDMI

4 כניסות ויציאה אחת

6 כניסות (5 + 1 קדמית) ויציאה אחת

8 כניסות (7 + 1 קדמית) ושתי יציאות

לסיכום ניתן להגיד שההבדל בין ה-609 לאחיו הצעיר הוא הגברה יותר חזקה, יכולות DSP רבות יותר גם של THX, גם של Audyssey וגם של Dolby, Upscaling ל-1080p ומעבר לכך ו- 2 כניסות HDMI נוספות כולל כניסה קדמית בתוכן.

הבדל נוסף בין ה-609 לאחיו הגדול הוא במערכת הכיול האוטומטית. ב-709 קיימת מערכת כיול מסוג MultiEQ XT של חברת Audyssey בשונה ממערכת ה-2EQ שקיימת ב-609 הצעיר יותר. הבדלים לטובת ה-MultiEQ XT הם רזולוציית פילטר גדולה פי 16 וכיול לסאב-וופר. כמו כן מתאפשרת מדידה של 8 נקודות ישיבה

לסיכום, ההבדלים בין ה-609 ל-709 הם הגברה יותר חזקה, כניסת PHONO לחיבור פטיפון, תוספת של 2 כניסות HDMI וכן של יציאת HDMI, יציאות PRE מלאות (7.2 ערוצים) ומנגנון כיול אוטומטי מתקדם יותר – מכלול תוספות עשיר ושימושי על פני ה-609.

מבנה

הרסיבר בעל מידות בינוניות וצנועות מאוד. למעשה, כשהוא עומד ליד ה-RX-V3067 של Yamaha שבבעלותי, הוא ממש נראה כמו אחיו הצעיר. מידותיו הן 435 מ"מ רוחב, 173.5 מ"מ גובה ו-328 מ"מ עומק. משקלו עומד על כ-11.3 ק"ג.

מבחינת המבנה, מדובר בקופסה פשוטה למדי ללא כל פטנט כזה או אחר. בחזית כל הכפתורים והכניסות הקדמיות חשופות ללא כל הסתרה, כך שעיצוב מינימליסטי לא תמצאו פה. מאחור ניתן לראות כי כלל החיבורים מצופים ניקל ולא זהב וכבל החשמל מובנה במכשיר ואינו ניתן להחלפה. סך הכל בניה סבירה למדי שמשקפת את הדרגה אליה שייך הרסיבר.

 

תכונות

בטבלה שהוצגה קודם לכן נסקרו התוספות שסדרה זו של Onkyo קיבלה לאורך השנים האחרונות. כעת נעסוק בחלק מהתכונות שהריסבר כולל ושרצוי להזכירם:

  • 6 כניסות HDMI (אחת חיצונית) ויציאה אחת מסוג 1.4 HDMI אשר תומכות ב3D.
  •  Dolby Prologic IIz המוסיף תמיכה ברמקולי גובה קדמיים.
  • Audyssey DSX המוסיף תמיכה ברמקולי גובה ורוחב קדמיים.
  • עמידה בתקן THX Select 2.
  • מעבד תמודה Qdeo של Marvell המאפשר Upscaling לרזולוציות עד 4k.
  • קישורית Ethernet עבור רדיו אינטרנטי וכן תמיכה ב-DLNA להזרמת אודיו ממקורות אחרים.
  • מנגנון Room Correction מסוג Audyssey 2EQ המכייל 3 נקודות האזנה.
  • Audyssey Dynamic EQ ו-Audyssey Dynamic Volume.
  • יציאת LINE לאזור נוסף + אפשרות להגברה עבורו.
  • תמיכה ב-2 ערוצי סאב-וופר זהים.
  • GUI מלא דרך HDMI.
  • כניסת USB לחיבור התקן אחסון חיצוני או iPod / iPhone.
  • הרסיבר נותן HDMI Through כשהוא נמצא במצב המתנה, כלומר מעביר ליציאת ה-HDMI את הסיגנל מכניסת ה-HDMI האחרונה בה צפינו בו.
  • אין יציאות  Pre-Out עבור שימוש עם הגברה חיצונית. את היכולת הזאת חברתה Onkyo כנראה לא מעוניינת ליישם בסדרה 6 כי בכל הדגמים הקודמים גם אין יציאות כאלו, בעוד שלמתחרים באותה רמת מחיר ולפעמים ברמת מחירים יותר נמוכה כן יש יציאות כאלה.

תמיכה בקבצי אודיו מהתקן אחסון חיצוני או iPod / iPhone

הרסיבר בעל חיבור USB קדמי אשר ניתן לחבר אליו התקן אחסון נייד או iPod / iPhone ומשם לנגן את קבצי המוסיקה שעליו. ניווט ושליטה מבוצעים על ידי השלט של הרסיבר כאשר למעשה בחיבור iPod / iPhone ישנן אפשרויות שליטה יותר רחבות בהיבט של מיון רשימות ההשמעה עפ"י קטגוריות שונות בהתאם למה שמופיע במאגר הנתונים של המכשיר (לדוגמה מיון לפי אמן).

רשת

הרסיבר מגיע עם קישורית Ethernet כאשר המטרה היא חיבורו לרשת הביתית ולרשת האינטרנט עבור סטרימינג של אודיו דרכו. הרסיבר מגיע עם מגוון עשיר למדי של תחנות רדיו אינטרנטיות המסודרות לפי מספר קטגוריות בצורה הגיונית וקלה להתמצאות.

כמו כן המשתמש יכול להגדיר תחנות רדיו אינטרנטיות משל עצמו והדבר נעשה בפשטות בעזרת ממשק יעודי אשר זמין דרך הדפדפן. ניתן להכניס עד כ-20 תחנות מועדפות.

איכות הסאונד של התחנות בקטגוריית ה-High Quality מפתיעה לטובה.

בנוסף לרדיו האינטרנטי, המכשיר תומך בפרוטוקול DLNA כך שניתן לחבר אותו לשרת תומך ולנגן באמצעותו קבצי אודיו מאותו שרת – זה יכול להיות NAS\"מאגרשת" שתומך ב- DLNA או כל מחשב אחר ברשת שלנו עם תוכנת Windows Media Player מגרסה 11 ומעלה אשר מכילה שרת DLNA מובנה.

שלט

השלט שמגיע עם הרסיבר הינו שלט אשר יכול לשלוט גם על ציוד אחר, לא רק של Onkyo אלא גם של יצרנים אחרים. מבנהו פשוט למדי ומעט מזכיר שלטים כמו של מזרימי המדיה TVIX ו-DUNE. לטעמי המקשים מעט לא נוחים לשימוש ולמעשה קטנים מדי, דבר שהקשה על תפעול את השלט בצורה מלאה או אפילו תפעול של מרבית הכפתורים בו בחושך מוחלט. כמובן שאף אחד לא ציפה ששלט של רסיבר ברמת מחיר זו יכלול מסך, אך לדעתי היו יכולים לעשות את הכפתורים בעלי תאורה אחורית, או לפחות חלק מהם.

עוד דבר מעצבן הוא פונקציונאליות כפולה לכפתורים וכפתורי ברירת מצבים במיקום לא פרקטי. לטעמי היה עדיף לבצע פתרון כמו ש-Yamaha הציגו לפני מספר דורות והוא מתג צדדי הבורר בין מצבי השלט. בנוסף מעבר בין הכניסות השונות ברסיבר מנטרל את השליטה על הרסיבר ויש ללחוץ עוד פעם על הכפתור המתאים בשלט על מנת לשחזר את השליטה ברסיבר (דובר על כך גם בסקירה שבוצעה ל-608 והמחדל טרם תוקן). זה, בשילוב מיקום גרוע של המקשים, גודל בעייתי והיעדר תאורה גרם לחווית שימוש מאוד מתסכלת.

לסיכום פרק זה מדובר בחוויה לא מוצלחת כלל ושימוש בשלט אוניברסאלי בהחלט מומלץ במקרה זה. בהסתכלות כלכלית זו גלולה שלא קל לבלוע שכן היחס בין עלות שלט אוניברסאלי לבין עלות הרסיבר עצמו בעייתי.

ספרות

הרסיבר מגיע עם ספרות בשלל שפות כאשר אנגלית כמובן נכללת, עברית מצד שני לא הופיעה במדריך למשתמש. מצאתי כי המדריך למשתמש נוח וממצה מאוד וגם משתמשים ממוצעים שאינם בעלי ידע רב בתחום והיכרות עם מגוון המוצרים שבו יצליחו להגדיר את הרסיבר כראוי ולבצע בו שימוש יומיומי מלא.

ממשק משתמש – כללי

הרסיבר מגיע עם ממשק משתמש גראפי (GUI) אשר זמין באמצעות חיבור ה-HDMI. השנה יש התקדמות של ממש בתחום ומרבית יצרני הרסיברים אם לא כולם, כוללים GUI כבר בדגמים ברמת מחיר זו (רק בשביל לשים דברים בפרופורציה, בשנה שעברה זו לא היתה מנת הכלל והיו רסיברים, גם כאלו בעלות של פי 2 מזה שעומד לפנינו, אשר לא כללו GUI אלא OSD שחור\לבן).

השימוש למעשה מתחלק ל-2 וזאת כיוון שה-GUI אינו זמין במלואו כאשר וידאו רץ ברקע. כלומר, כניסה לתפריט ה- Setup בעצם תנטרל את הסיגנל הנכנס ובמקומו תציג את תפריט ההגדרות. חבל שכך כיוון שאז התעסקות עם ההגדרות תוך כדי צפיה בסרט הופכת ללא נוחה (אצל חלק מהיצרנים האחרים ישנו GUI שזמין בצורה מלאה גם כאשר יש וידאו ברקע). כתוצאה מכך, מה שכן זמין בעת צפיה באות נכנס הוא OSD אשר מציג לנו למעשה את רף הווליום ואת מצב ה-DSP – מספק לטעמי עבור מוצר ברמת מחיר זו. ישנן שתי סיבות שאני יכול לחשוב עליהן שיגרמו לכך ש-GUI מלא אינו זמין בזמן אמת:

  1. יתכן שפונקציונאליות GUI מלאה בזמן אמת הינו דבר השמור לרסיברים ברמת מחיר מעט יותר גבוהה.
  2. יתכן ותכנון ה-GUI עצמו הוא זה שלמעשה מונע ממנו להיות זמין בזמן אמת (מיד ההסבר).

ה-GUI ש- Onkyo מספקים בנוי למעשה בצורה של מסך ראשי הכולל קטגוריות ולהן מסכי משנה, כך שלמעשה כל מסך משנה כזה עומד בפני עצמו וכדי לחזור לרמה אחת למעלה יש צורך לעבור למסך אחר. בשיטה זו מימוש של GUI בעל זמינות בעת הצגת וידאו הינו דבר בעייתי עד בלתי אפשרי.

אצל Yamaha לדוגמה, הציגו השנה GUI חדש שבנוי בצורת "מגירות", כך שכל הרמות של אותה קטגוריה נמצאות באותו המסך.

התפריטים עצמם נוחים וניתן להתמצא בהם דיי בקלות. הדבר היחיד שהציק לי בממשק המשתמש של הרסיבר הינו פיזור של אפשרויות ה-HDMI הרבות בין מספר קטגוריות, במקום שתהיה קטגוריה אחת שתרכז את כל מה שקשור ל- HDMI – בחירת רזולוצית פלט, מאפייני עיבוד תמונה, HDMI Stand-by Through, Audio Return Channel, HDMI Control וכדומה. לא מדובר על עניין רציני שכן גם ככה את רוב ההגדרות האלה נבצע פעם אחת בלבד בעת השימוש הראשוני.

מצבי DSP

הרסיבר כולל מגוון ממוצע של מצבי DSP עם התוספות החדשות של Dolby Pro Logic IIz Height (זמין בתצורה 7.1 שהוגדרו בה זוג רמקולים יעודיים לערוץ הגובה הקדמי). כמו כן זמין גם מצב ה-Audyssey DSX שגם הוא מוסיף רמקולי גובה קדמיים תחתן אותן הדרישות של ה-Dolby Pro Logic IIz. מצב זה ניתן לשילוב יחד עם Dolby Pro Logic II הרגיל.

בנוסף למצבי DSP אלו, קיימים גם מצבי DSP של חברת THX והן THE Cinema, THX Music ו-THX Games. מצבים אלו ניתן גם לשלב עם מצבי ה-Dolby Pro Logic II/IIx וגם עם מצב ה-Dolby Pro Logic IIz החדש וככה נהנים גם מהוספת רמקולי גובה והעיבוד של THX.

בסופו של דבר קיימת כאן בחירה ממוצעת אך עשירה למדיי של מצבי DSP שונים.

כיול

כפי שנכתב קודם לכן, הרסיבר מגיע עם מערכת כיול אקוסטי מסוג 2EQ של חברת Audyssey. ההליך עצמו אוטומטי לחלוטין כאשר כל מה שצריך לעשות זה לחבר את המיקרופון אשר מגיע עם הרסיבר אל השקע המתאים בחזית המכשיר ולבצע לחיצה אחת בשלט על מנת להתחיל את הפעולה. המערכת מאפשרת כיול של 3 נקודות האזנה ובמהלך ביצוע התהליך נוכחתי לגלות שאין אפשרות לסיים את ההליך לאחר כיול של נקודה בודדת, בשונה למשל מאצל Yamaha.

בסיום, הרסיבר מציג את חישובי המרחק שבוצעו וכן את ההגברה\הנחתה שבוצעה לכל רמקול. לטעמי חבל שלא הציגו בסופו של דבר את גרף המדידה.

תוצאות הכיול האוטומטי בפעם הראשונה לא היו מיטביות. הרצה נוספת של מערכת הכיול שיפרה את התוצאה באופן ניכר והמרחקים שהגדירה עבור הרמקולים יצאו מדויקים למדי. מעבר למדידה עצמה, ההשפעה על הסאונד היתה ניכרת לטובה.

למבחן

מבחן ביצועים

מנקודה זו מתחילות הבדיקות עצמן ולכן הנה פירוט מערכת הבדיקה:

  • רמקולים קדמיים (רצפתיים) – Focal Chorus 816V
  • רמקולי סראונד (רצפתיים) – Wharfedale Modus-8
  • סאב-וופר Wharfedale PowerCube PC10
  • HTPC המצויד בחומרה המאפשרת הוצאת פורמטי האודיו החדשים על גבי HDMI.
  • נגן בלוריי Oppo BDP-93.

תצוגה – מקרן Optoma HD81 ברזולוצית 1080p

וידאו

כפי שהוזכר קודם, הרסיבר מצויד במעבד וידאו Qdeo של Marvell המאפשר Upscaling לרזולוציות של עד 4K. גם ה-Oppo BDP-93 שלי מצויד במעבד זה ולמעשה חברת Meridian הציגה מעבד תמונה המבוסס על מעבד זה עבור שימוש עם מקרני 4K.

בפועל במקרה זה מדובר בגימיק בלבד, שכן במצב כיום (וכנראה גם בשנים הקרובות) הבודדים שברשותם אמצעי תצוגה ברזולוצית 4K לבטח שלא ישתמש ברסיבר ברמת מחיר זו ומי שכן משתמש ברסיבר ברמת מחיר זו, כנראה שאין לו אמצעי תצוגה ברזולוצית 4K.

על מנת לבחון את איכות עיבוד התמונה העמדתי את הרסיבר אל מול ה-BDP-93 כאשר שניהם למעשה משתמשים באותו המעבד.

התוצאות היו מאכזבות מאוד – בעוד שה-Oppo נתן תמונה מצוינת (בגבולות האפשר כמובן, בכל זאת מדובר במקור 480i) הרסיבר נתן תמונה חלבית, חסרת כל תלת מימדיות ובעלת לא מעט ארטיפקטים. מעבר לאכזבה הקלה של הביצועים בתחום זה בהשוואה ל-Oppo, התאכזבתי לראות שעיבוד התמונה שהרסיבר מציע למעשה נחות לכשלעצמו ונופל משמעותית מזה של מחשב HTPC ממוצע או של מסכים בעלי עיבוד תמונה סביר. לא ברור אם זה המצב אצל מתחרים פוטנציאלים ולמעשה לי אישית עיבוד תמונה עבור חומר SD פחות קריטי כי גם ככה כל התוכן שלי הוא HD, אבל זו נקודה שלדעתי כדאי להתייחס אליה ובטח אם החלפת מעבד התמונה ל-Qdeo מהווה אחת מהסיבות להעדיף את דגם זה על פניו של הדגם הקודם.

עיבוד תמונה – קצת יותר לעומק

ידוע שנגני ה-Oppo (עוד מימי נגן ה-DVD הראשון שלהם, ה-971) מציגים את עיבוד התמונה הטוב ביותר בשוק נגני ה-DVD וה- Blu-ray, כך שהיה ברור שה-BDP-93 יעמוד במשימה בכבוד. עם זאת, רסיבר זה לא נגן DVD או Blu-ray, אלא חיה אחרת שגם עולה יותר כך שהיה מקום לבצע הבדיקה, בעיקר לאור הכללת מעבד וידאו מתקדם והתגאות (שלא לצורך) ביכולות ה-4K שלו.

לאור התוצאות העגומות יחסית אל מול ה-BDP-93, בוצעה השוואה נוספת כדי לבדוק היכן הרסיבר עומד מבחינה זו ביחס לרסיברים אחרים ולא ביחס לנגן אוניברסאלי. הפעם בוצעה השוואה אובייקטיבית אל מול רסיבר יותר יקר שממוצב בקטגוריית מחיר אחרת והוא Yamaha RX-V3067 אשר נסקר לאחרונה באתר. יש לציין כי ה- RX-V3067 משתמש במעבד אחר, VHD1900 של חברת HQV.

הבדיקה בוצעה באמצעות ה-BD של Spears & Munsil כאשר ה-BDP-93 מוציא סיגנל "Source Direct" (כלומר ללא עיבוד כלל), הרסיבר מקבל אותו ומוציא אותו לתצוגה לאחר עיבוד כ-1080p.

בדיקה זו מגלה כי ל-RX-V3067 עיבוד תמונה עדיף משמעותית מאשר מזה של ה- TX-NR609. בכל הדוגמאות שנבדקו הראשון הציג תוצאות עדיפות שמתבטאות בכך שהתמונה המתקבלת בעלת הרבה פחות Stairstepping ו-Flickering ושאר ארטיפקטים.
בדיקת ה-Wedge Pattern הראתה זאת בצורה ברורה על גבי המסך הגדול ולא השאירה מקום לספק – ה-RX-V3067 מנצח ללא עוררין בנושא זה.

אין ספק כי ה- RX-V3067 של Yamaha הינו רסיבר בעלות הרבה יותר גבוה ולכן סביר היה להניח כי התוצאות שלו יהיו טובות יותר במבחן זה, אך הבחינה נעשתה בכל זאת על מנת להראות כיצד עלייה בעלות הרכיב, גם משפרת את איכות עיבוד התמונה המתקבל ברסיבר.

לסיכום ניתן להגיד שמי שמחפש עיבוד וידאו ברמה טובה, רצוי שיחפש זאת בדמות מעבדי תמונה חיצוניים כמו ה-DVDO EDGE אשר מחירו לא יקר ולא בעזרת ה-TX-NR609.

אודיו – רב ערוצי

בחנתי את הרסיבר במספר קטעים:

  1. The Lord of the Rings: The Fellowship of The Ring – סצינת הפתיחה: מרשים למדי, קולה של קייט בלאנשט ברקע סצינת הפתיחה נשמע ממורכז, אמיתי וברור. לאחר שנגמרת ההקדמה ואנו נזרקים לסצינת הקרב הרסיבר מגלה שליטה יפה בארבעת הרמקולים הרצפתיים שבחדר וזאת מבלי מאמץ רב.
  2. Casino Royale – סצינת המרדף – קטע מאוד דינאמי וסוחף. מבחינת עוצמת ההגברה גם פה לא ניכרה בעיתיות מסויימת. השחזור היה לא רע אך גם לא מושלם. במהלך רוב חלקי הסצינה הורגש פיגור קל של הרסיבר אל מול פס הקול של הסרט וקושי בהעברת הדינאמיות של הסצינה.
  3. Quantum of Solace – סצינת הפתיחה (מרדף המכוניות) – הפתעה של ממש ביחס למבחן בסרט הקודם. צליל סוחף, כל קליע שנורה וכל שמשה שמנופצת נשמעים בדיוק הראוי ומתקבל ההרגשה כאילו המאזין נמצא עם בונד במכונית האסטון מרטין. 
  4. The Dark Knight – סצינת המנהרה – גם במקרה זה הרסיבר מצליח לשחזר את הסאונד בצורה טובה מאוד – הבאסים נשמעים היטב, קולות הפיצוצים בעלי נפח ונוכחות  והאקשן רב.
  5. Transformers – סצינת העקרב – לאחר שלנוקס וצוותו ניצלו מתקיפת הבסיס שלהם על ידי ה"שקרניקים", הם מותקפים במדבר פעם נוספת על ידם. מתקבלת הרגשה כאילו אנו נמצאים באמצע שדה הקרב. קולות המטוסים, הפגזים והקליעים נשמעים בעוצמה רבה תוך דיוק רב. לטעמי היה חסר במקרה זה מעט נפח לסאונד אך עדיין חווית ההאזנה הייתה מוצלחת.

אודיו – דו ערוצי

כפי שנכתב בהתחלה, לא מדובר על מוצר שמתיימר להיות אודיופילי. עם זאת, קיים מצב Pure Audio אשר אמור לשפר את הסאונד על ידי כיבוי התצוגה ויתכן שגם על ידי עקיפה של מעגלים אחרים במכשיר.

במצב זה מתקבלת חווית האזנה כמו של רסיברים אחרים ברמת מחיר זו – לא משהו מרשים במיוחד, אלא תוצאה סבירה שרוב האנשים ימצאו כי מספקת.

דוגמה אשר היה לה חלק משמעותי בגיבוש מסקנות אלו היא האלבום LIVE של R.E.M – כאלבום מדובר באלבום נפלא לדעתי, אך האתגר

הוא באיכות ההקלטה. איכות ההקלטה של אלבום זה אינה מהטובות בתחום, שכן מדובר בהופעה חיה ואלו לדעתי אוטומטית בנקודת פתיחה פחות טובה מהקלטות שבוצעו באולפן. ברוב השירים באלבום זה התוצאה הייתה ממוצעת למדי – הפרדת הכלים לא הייתה ברורה והיה גם חוסר במיקוד. אפשר לתאר את התוצאה כמעט מבולגנת, מה שבהחלט הפריע לחווית ההאזנה במקרה ספציפי זה.

הפעלת מצב Pure Audio (השם של Onkyo למה שמוכר אצל יצרנים אחרים כ-Pure Direct) עזרה מעט בשיפור התוצאה, אך התוצאה בהחלט לא הייתה ברמה של ציוד סטריאו יעודי.

כדי לסבר את האוזן – בהגדרה "ציוד סטריאו יעודי" אין הכוונה לציוד High-End או אפילו קרוב לכך – נקודת הייחוס שלי היא מגבר הסטריאו האחרון שהיה ברשותי – Audiolab 8000S (שכעת במקומו נמצא רסיבר Yamaha RX-V3067), אשר מהווה מגבר סטריאו-משולב ברמת הכניסה לתחום.

במהלך הבדיקה במוסיקה דו ערוצית מצאתי כי רשמים אלו רלוונטיים גם לשאר המוסיקה שנבדקה (רוק בעיקר), רק שאלבום זה הוא הדוגמה הקיצונית ביותר שעמדה לרשותי ובה הממצאים היו שקופים למעשה.

חשוב לציין ולחזור על מה שנכתב בתחילת פרק זה – המוצר אינו מתיימר להיות אודיופילי או High End ובהתבסס על ניסיוני התוצאה לא שונה למעשה מזו שמתקבלת בשימוש עם רסיברים אחרים ברמת מחיר זו.

 


סיכום

ציונים לא תמצאו בביקורת זו כיוון שאיני מאמין שאפשר להסיק משהו ממספרים שאינם נמצאים באחד מהקצוות. לפיכך אתייחס ל-Onkyo TX-NR609 במילים.

מדובר ברסיבר שאפשר לבנות סביבו קולנוע ביתי טוב מאוד, אשר עונה על כל הצרכים ותומך בכל הפורמטים הנדרשים. הוא מציע לא מעט פיצ'רים שימושיים, הגברה רב ערוצית בעלת מספיק כוח, איכות סאונד טובה למדי בסרטים תוך מימוש של מנגנון כיול אוטומטי שבחללים מסוימים מביא שיפור של ממש באיכות הסאונד, מגוון רחב של כניסות, תמיכה קדימה ב-HDMI 1.4 ותלת-מימד, GUI ו-OSD.

עם זאת, חבל כי Oknyo גם השנה בחרו שלא לכלול יציאת PRE במוצר זה (בעייתי לאור זה שהתחרות כן מציעה זאת). איכות הסאונד שלו בדו ערוצי לא רעה ותספק את המשתמשים הממוצעים, אך לא יכולה להחליף ציוד סטריאו יעודי. עיבוד התמונה שלו אינו משהו שיש להתגאות בו (וזאת על אף השימוש במעבד ה-Qdeo והיכולת לבצע עיבוד אל רזולוצית 4K) והשלט טעון שיפור – מצד אחד אלו נקודות לשיפור, אך מצד שני אלו הטענות היחידות כלפי המכשיר, ככה שלמשתמש הממוצע שמעוניין להתקדם רף אחד מעבר לרמת הכניסה לתחום הרסיבר הזה בהחלט מתמודד פוטנציאלי לרכישה.

מחיר: 4990 ש"ח.

תודה לחברת טופ-אודיו על השאלת הרסיבר לטובת הכתבה

לדיון בנושא: Onkyo TX-NR609 – השושלת ממשיכה


7:00
  /  
2.8.2011
  
מאת: יונתן פת-יה

1