רמקולים שולחניים למולטימדיה Audioengine 2

האם מיזעור ואיכות הולכים יד ביד? זו שאלה שבדרך כלל נשאלת לגבי סאונד הבוקע מרמקולים. מסתבר שלא אחת ניתן לשלב ...

7:00
  /  
03.07.2011
  
מאת: חנן לשנובולסקי

פתח דבר 

מי עומד מאחורי Audioengine? החברה מייצרת מוצרי אודיו שונים לטובת המולטימדיה בעיקר. בין מוצריה ניתן למצוא רמקולים מסוגים שונים וגם מגברים; רובם ככולם עבור המולטימדיה השולחנית. החברה ממוקמת בהונג קונג ופעילה מעל 45 שנים כייצרנית משנה עבור חברות כמו harman\kardon, Gibson Guitar וחברות נוספות ומייצרת בעצמה מוניטורים. מאז כ-10 שנים החברה עוסקת בייצור מוצרי אודיו עבור שוק המולטימדיה. אינפורמציה נוספת תוכלו לקרוא באתר החברה.

 

הרמקולים Audioengine 2 הם רמקולים קטנים במיוחד ותפורים לכל מערכת מולטימדיה שולחנית וניידת. הגודל הקומפקטי הוא יתרון עצום למי ששטח שולחן העבודה מצומצם או מוגבל בשטח מדפים.

מה באריזה?

אקדים ואומר, ערכת הרמקולים שהגיעה לידי לבקורת לא היתה חדשה וניכר על האריזה שחלפו מספר שנים מאז הרמקולים הושקו לראשונה. הדגם הזה כבר נמצא בשוק מספר שנים (2007).

 

עם פתיחת האריזה התגלו שתי שקיות בד אפורות ורכות שהכילו את האביזרים הנלווים לצמד הרמקולים.

שתי שקיות גדולות יותר היו מונחות בחלק התחתון של הקופסא והן הוצאו אחר כבוד לצילום הקבוצתי.

את הרמקול הימני הצלחתי להפשיט בקלות יחסית. הרמקול השמאלי מאן להתפשט. נראה היה שמידות בגד השרד שלבש מאן להכיל את מידותיו רחבות הגזרה. יצאתי לאתגר רציני על מנת להפשיט את הרמקול הסרבן ממלבושיו כמי שמנסה בכח לשמור על צניעותו. הייתי חייב להיות זהיר כדי לא לפגוע חלילה בקרביו (בעיקר הממברנות) החשופים.

העקשן אוחז בבגדיו כאילו להכעיס.

מסתבר שכפתור הווליום מאחור הוא שמפריע. בעצם לא בכפתור נעוצה הבעיה אלא בחייט שתפר את החליפה. ניתן לראות שמפתח שקית הבד צר מדי ורק במאמץ דחוק ומתיחות זהירות הצלחתי לחלץ את הרמקול מתוך השקית. עברו עלי רגעים לא פשוטים כי חששתי לחיי הממברנות כל הזמן (בחלק הקדמי).

סוף סוף אפשר להצטלם בפוזה נועזת.

וכמובן תמונת פספורט ראויה.

מתוך השקיות הקטנות שהיו בחלק העליון באריזה הוצאתי את האביזרים הנלווים הבאים: כבל דו גידי בעל בידוד ניילון שקוף המקשר בין רמקול שמאל לרמקול ימין לדחיפת הרמקול הימני מהמגבר המותקן ברמקול השמאלי. שני כבלי אינטרקונקט 3.5מ"מ באורכים שונים, האחד קצר והשני ארוך (לשימוש לפי הצורך). ספק כוח יעודי להזנת המגבר ברמקול השמאלי. כבל כוח להזנת הספק ממתח הרשת הכולל מתאם תקע מ-115VAC למתח 230VAC בתקן ישראלי/אירופי.

ספק הכוח הוא רב-מתחי ותומך ברשת חשמל מ-100VAC עד 240VAC ללא התערבות כלשהי של המשתמש, בבחינת תקע ושכח.

מה שלא היה באריזה: חוברת או דפי ההדרכה למשתמש USER MANUAL הכוללים את אזהרות הבטיחות ודף נתוני הביצועים של המוצר. גם תעודת האחריות היתה חסרה. אני מניח שהסיבה נעוצה בעובדה שהמארז עבר מספר גילגולים או היה בתצוגה והניירת אבדה בשלב מסויים. ניחא.

נתונים טכניים

 מכיוון שהספרות היתה חסרה באריזה נאלצתי להביא את הנתונים כפי שהם מופיעים באתר היצרן.

  • הספק יציאה: 15WRMS לכל ערוץ (30W PEAK לכל ערוץ)
  • כניסות: כניסה PL3.5 מילימטר וכניסות RCA
  • מתח רשת: 100-240VAC 50/60Hz במיתוג אוטומטי
  • סוג המגבר: שני מגברים מונוליטיים הפועלים בתצורת CLASS AB
  • דרייברים (רמקולים):

              "2.75 cavelar woofer
              20mm silk dome tweeter

  •  יחס אות לרעש: >95dB typical A-weighted
  • עיוותים הרמוניים כוללים: קטן מ-0.05% לכל תחום ההספק
  • זליגה בין הערוצים (CROSSTALK): קטנה מ-50dB
  • היענות תדר: 65Hz-22kHz +/-2.0dB 
  • עומס מבוא: 10K אוהם לא מאוזן (כניסה רגילה חד קוטבית)
  • מנגנוני הגנה: זרם יתר, חריגת טמפרטורה והלם מיתוג הפעלה/כיבוי.
  • מידות: 6"(H) x 4"(W) x 5.25"(D) 
  • משקל רמקול שמאלי: 1.6ק"ג
  • משקל רמקול ימני: 1.4ק"ג
  • חומרה ומבנה:

              18mm thick MDF cabinets
              20mm silk dome tweeters with neodymium magnets
              2.75" Kevlar woofers with advanced voice coils
              Torroidal power transformer 

  • עזרים נלווים:

             Power supply with detachable AC power cable
             Speaker cable (16AWG), 2 meters (~6.5 feet)
             1/8" mini-jack audio cable, 2 meters (~6.5 feet)
             1/8" mini-jack audio cable, 20cm (~8 inches)
             Drawstring power supply bag
             Drawstring cable bag
             Drawstring speaker bags (2)
            Setup Guide

 

מבנה הרמקולים

הרמקולים שהגיעו לבדיקה צבועים בצבע לבן חלק ומבריק בגימור PIANO. על אף גילם הם נראו שמורים להפליא וללא שריטות. התיבה קטנה וקומפקטית בגודלה והגימור מצויין ומוקפד. מבנה שמרני קלאסי ופונקציונאלי. פיאות התיבה בעלות פאזה מעוגלת משרות אופי חלק התואם את אופי הצבע. אין כאן עיצוב "משוגע" אלא עקיבה מסורתית וסולידית.

התיבה עצמה עשוייה מ-DMF בעובי 1.8 ס"מ שזה עבה יחסית לגודל התיבה ולהספק המופק. על תחתית התיבה מודבק פד סיליקון המונע תזוזה אפשרית ומשכך רעידות.

 

בחלק האחורי של התיבה השמאלית אפשר למצוא את כל החיבורים הנחוצים כמו מבוא PL3.5 ושני מחברי RCA. כניסת מתח מספק הכוח ומוצא מגבר ההספק לרמקול הימני. כמו כן קיים כפתור עוצמת שמע הכולל מפסק הפעלה/ניתוק משולב. החיבורים במבואות ובמוצא איכותיים ומצופים זהב ולא גיליתי שום סימני קורוזיה על אף שהרמקולים כבר בני שנים אחדות מה שמוכיח שהחיבורים אכן איכותיים. הכיתוב בשחור קריא מאוד על הרקע הלבן של התיבה.

 

בחזית התיבה מורכבים שני דרייברים המפיקים במשולב את הסאונד הנכסף. Woofer בקוטר 2.75 אינטש אחראי להפיק את התדרים הנמוכים וחלק מתדרי הביניים ו-Tweeter בקוטר 20 מ"מ מפיק את התדרים הגבוהים. התיבה היא תיבת תהודה פתוחה עם פורט BASS REFLEX דמוי חריץ צר לרוחב החלק התחתון של חזית התיבה.

 

ה-Woofer עשוי מסיבי פחם CAVELAR המקנים לו קשיחות ויכולת מצויינת לעמוד בעוצמות בסים גבוהות יחסית ללא עיוות הממברנה. בד המשי ממנו הנוי ה-Tweeter מונע את "צביעת" הצלילים הגבוהים בגוון מתכתי המאפיין חומרים מתכתיים.

התיבה השמאלית גם מכילה את המגבר הכפול הן עבור הרמקול השמאלי והן עבור הרמקול הימני.

 

 

הדרייברים עצמם מיוצרים בבית והתיבה הותאמה להם בתיכנון ממוקד. התיכנון מתבסס על ניסיון רב שנים של מוניטורי אולפן ואכן הרמקולים דומים למוניטורים קטני ממדים בצורתם. היצרן מצהיר (באתר) שכל צמד רמקולים נבדק לחוד וביחד על מנת לקבל התאמה מושלמת. 

איכות הבניה מצויינת והתקשיתי למצוא פגמים ופיספוסים. הברגים היחידים החשופים נמצאים על הדופן האחורית ואינם נראים. הם כמובן משמשים להצמדת הפנל האחורי שמותאם בדיוק למפתח אותו הוא מכסה.

 

בחינה

הציוד בסט-אפ

  • מחשב: PC 4CORE עם כרטיס קול Creative X-Fi Fatality 24bit/96KHz
  • תוכנות:

             Sony soundforge 10

             תוכנת Realtime Analyzer 

  • אינטרקונקטים כפי שסופקו ע"י היצרן
  • SPL METER SLM100 של ADC
  • אינטרקונקט ל-SPL מסוג RG58 מסוכך בחובור RCA 

מבחן ההאזנה

כמובן שנחסך זמן ההרצה לרמקולים מכיוון שהם הגיעו כבר אחרי שעות השמעה די רבות. בשלב ראשון, לאחר חיבור הרמקולים למקור האודיו וההפעלה הראשונית, רפרפתי על מספר קטעים מוזיקליים כדי לבדוק שהכל מחובר ופועל כשורה ואין גורמי הפרעה או הגבלה.

 

הבדיקה הראשונית שביצעתי היא הרצת אנליזת ספקטרום לרמקולים על מנת לוודא שהרמקולים עומדים במפרט היצרן. הצבתי את ה-SPL METER במרחק קצר מהתיבה (כ-80 ס"מ) והזרקתי רעש לבן (WHITE NOISE) למבוא הגברת הרמקול הנבדק.

 

ספקטרום הרמקול כפי שהוא

כפי שניתן לראות, הרמקול נוטה להעביר את צלילי הביניים והגבוהים בצורה טובה בהשוואה לצלילים הנמוכים. הגוון הכללי של הצליל נוטה ל-MID/HIGH. יש להביא בחשבון שהבדיקה לא בוצעה בתנאי מעבדה אלא בחדר סטנדרטי שאנשים חיים בו מה שעלול להכניס שגיאות מדידה בשל החזרים לא רצויים מריהוט וקירות בטון. מאידך, זאת אכן המציאות שבה אנו מאזינים בדרך כלל.

האמנתי שניתן להפיק יותר מהרמקולים, הפעלתי תיקון ספקטראלי ע"י הוספק איקווילייזר המובנה בממשק כרטיס הקול. הספקטרום שהתקבל השתפר משמעותית.

ספקטרום הרמקול אחרי הפעלת איקווילייזר

אכן, ניתן לראות בברור בסרטון שהאיקווילייזר אכן איזן בצורה יפה את הספקטרום ושיפר אותו. במצב זה ספקטרום הרמקול מגיע ליכולות על פי דף נתוני היצרן אפילו בהאזנה בחדר רגיל ולא בתנאי מעבדה.

סרטון בדיקת הספקטרום של הרמקול 

את מבחן ההאזנה ביצעתי ברובו עם תיקון האיקווילייזר. מכיוון שהרמקולים נועדו לפעול בסביבת מחשב או מולטימדיה, יש להניח שאפליקצית איקווילייזר זמינה בממשקי הנגנים כמו ב-MEDIA PLAYER, WINAMP, FOOBAR ודומיהם, כך שבקלות יחסית ניתן להתאים את איכות הסאונד המועדפת לאוזניכם.

גיליתי שקיימת הגבלת ווליום כאשר משתמשים באופצית האיקוויליזר ומתקבל עיוות צליל (בעיקר CLIPPING) בתחום הבסים כאשר דורשים הספק גבוה. הסיבה נעוצה בהספק הנמוך יחסית של הרמקול המוגבל ל-15W מקסימום. אולם האזנה הווליום סביר אינו מהווה בעיה.

עלי לציין שהפקת הבסים גם כך, מפתיעה למדי וה-FRONT BASS REFLEX PORT משפר מאוד את התחום הנמוך של הסאונד תוך שימוש בתיבת תהודה קטנה.

צלילי הביניים פשוט מצויינים וזו חגיגת VOCALS לאוזן. הגבוהים פשוט תפורים על ה-TWEETER ונשמעים טבעיים לחלוטין ללא צרימה מתכתית המאפיינת TWEETER מתכתי.

בסך הכל הרמקול מאוזן היטב בצליל ובהתחשב בגודלו הפיזי הקטן הוא ללא ספק מפתיע.

עוד בנושא: רמקולים שולחניים למולטימדיה harman/kardon GLA-55

האזנה למוזיקה והמבחן האמיתי

בעיקרון השתשמתי ב-Playlist של שירים ואלבומים מהסקירה הקודמת שעשיתי על ה- harman/kardon GLA-55. זה הקל על מלאכתי כי לא הייתי צריך ללקט שוב קטעים למבחן והרשימה מהווה בסיס כלשהו להשוואה אחידה. במכוון לא אתייחס ל-Audioengine2 בהשוואת ביצועים לסטים קודמים שבדקתי מפאת הזמן שחלף וגם סקאלת המחיר. ההגינות מחייבת בדיקה השוואתית בו זמנית ומיתוג בזמן אמת.

התחלתי בקטע ג'אז קלסי של Barbara Hendricks בהקלטה מתוך הופעה חיה של יצירות Duke Ellington בשיר It don't Mean A Thing. האזנתי לקטע בשני מצבי ההאזנה, עם ובלי תיקון איקווילייזר. ללא ספק תיקון האיקווילייזר הפיח נשמה יתרה בשיר וההופעה פשוט עברה לחלל החדר. בסרטון המצורף תוכלו להתרשם מהאיכויות השונות (עד כמה שניתן מתוך הקלטת המיקרופון של המצלמה שבדרך כלל גם כולל compressor). הדבקתי בכוונת מכוון רדידי נייר בקידמת הרמקולים מול הפורט כדי שתוכלו להתרשם חזותית מההבדלים ברמות הבסים בין מצבי ההאזנה עם ובלי איקווילייזר.

 סרטון מבחן האזנה It don't Mean A Thing 

הקטע השני, שגם הוא מלווה בסרטון היה השיר The Power Of Love בביצוע של Celine Dion. הסאונד בהחלט טוב מאוד עד לגבול שה-WOOFER מסוגל להפיק את עומק הבסים שתוקנו ע"י האיקווילייזר. הווליום היה גבוה באופן יחסי ובעצם לא היה נחוץ בעוצמה נוספת כדי להכיל סאונד עוצמתי בחדר. גם כך ניתן לראות שהדרייבר הקטן מסוגל לנוע ב-STROKE די ארוך ולפמפם הלמי בסים חזקים למדי כך שה-15W בהחלט מספקים עבור יישומי מולטימדיה וסאונד "מקומי". 

 סרטון מבחן האזנה The Power Of Love

בחנתי נגינת פסנתר קלסי בקטע Piano Concerto No. 21 in C major, K467 של Mozart בביצוע Radu Lupu בליווי התזמורת הקאמרים האנגלית בניצוחו של מיודענו (למי שמכיר אותו) אורי סגל. הקטע היה פנטסטי עם צליל שובה של פסנתר קסום ונגן מוכשר כראדו לופו. היתה הרגשה של רצון לשמוע עוד. הרמקולים הללו אוהבים פשוט את סוג המוזיקה הקלסית והקאמרית.

אי אפשר לפסוח על הקטע האולטימטיבי Symphony No.5 in C-sharp Minor של גוסטב מהלר עם תזמורת בניצוחו של ליאונרד ברנשטיין הגדול. כאן כבר אפשר לחוש שהרמקולים קטנים למדי מכדי שיוכלו להתמודד עם תזמורת מרובת ככלי נגינה כמו תזמורת סימפונית. קצת יותר נפח בסאונד עם "שאגת" הפתיחה של התזמורת היה משלים את התמונה. בהמשך היצירה כשכמות הכילים המנגנים בו זמנית פוחתת, הרמקולים ממשיכים להתמודד יפה ומספקים תמונת סאונד מרשימה שלא מביישת אפילו "אחים" כבדים יותר.

ה-Dark side Of The Moon של ה-Pink Floyd נשמע טוב והבסים לא אכזבו ביחס לגודל תיבת הרמקולים. הגיטרות וה-Vocals נהנו מחסדי הרמקולים. צלילי הביניים פשוט מושלמים. Sting כיבד את הרשימה בשיר English Man In New York והאחים לנשק מהאלבום של ה-Dire Starits כיכבו גם הם ברשימה ונהניתי להאזין להם על אף שבאלבום של ה-Dire Straits הבסים הנמוכים בתדר) היו מונחתים כמעה ביחס למה שאני רגיל אליו (עניין של טעם אישי).

למזלי נפל לידי השבוע חומר ייחודי לבדיקה של מערכות אודיו מבית היוצר של David Chesky.

 

מדובר בחומר מתוך הדיסק שהוקלט באופן מיוחד במינו על דגשים של שקיפות, עומק אקוסטי, טוהר ה-MID, תחום דינמי, נוכחות, הלמים (בקרביים) והדמייה הולוגרפית (במה) של סאונד.

האמת הייתי סקרן לדעת כיצד ה-Audioengine2 יתמודדו עם החומר הזה. בהשוואה ראשונית האזנתי לסט-אפ הקבוע שלי ורק לאחר מכן עברתי ל-Audioengine2. 

שקיפות – הקטע שמדגים את התכונה הזאת היה The Fred Hersch Trio – Played Twice. הפסנתר והתוף נשמעו דומיננטים ובהפרדה מצויינת כאשר הבס מלווה ברקע בעצמה הנכונה שזה הישג לכל הדיעות כאשר מדובר ברמקולים קטנים באופן יחסי.

עומק אקוסטי –  הקטע Sara K. – If I Could Sing Your Blues אמור להדגים את יכולת שימור ה"הד". המיקרופון בזמן ההקלטה הוצב במרחק של כ-3 מטרים מהחצוצרה כך שעוצמה מסויימת מהחזרי הקירות באולפן חודרת לתוך המקור שנובע מהחצוצרה. רמקולים "נוקשים" לא ייטיבו להפיק את אותות ההחזר הנמוכים יחסית. כאן הרמקולים פשוט הגיבו נכון. Sara שרה כמעט לתוך המיקרופון ונגינת הגיטרה היתה חמימה ואקוסטית. התופים היו מרוחקים גם הם וניכרו החזרי המצילתיים מהקירות. אפשר לומר שהרמקולים אינם "יבשים".

טוהר צלילי הביניים –  הקטע Livingston Taylor – Grandma's Hands הוא קטע ווקאלי טהור הכולל ליווי של נקישות אצבעות היד (קליק קלק). לא נשמעו "סחיבות" של התדרים הגבוהים ("sss") ולא עומק מלאכותי של הקולות בתחום הנמוך ("bbbmmm"). הרמקולים ממש לא התקשו לעקוב אחר הווקאלס וגודל התיבה הקטן יחסית מילא תפקידו נאמנה. הרמקולים פשוט בנויים לתחום ה-MID.

תחום דינמי –  כאן הגיע קטע תיפוף סולו שהתחיל בעצמה נמוכה מאוד שהלכה והתגברה ככל שחלף הזמן. המטרה היא לבדוק שהרמקולים מסוגלים לנוע בעוצמות הנמוכות ולא להגביל את תנועת הממברנה בעוצמות הגבוהות וכל זה כשמדובר במתקפי הלמות תוף. הרמקולים עמדו במשימה בצורה יפה הגם שחסרו לי מעט הלמי התדר הנמוך מאוד (מגבלת גודל הרמקול).

הלמים (בקרביים) – Monty Alexander – Sweet Georgia Brown היה הקטע שאמור לספק לנו את ההאזנה מהבטן כאשר יש בו שיתוף של קונטרבס אקוסטי ובס אלקטרוני המלווים נגינת פסנתר לצלילי מקצב התופים (שני סטים של תופים). לצערי היתה כאן בעיה לזהות את הקונטרבס האקוסטי והוא נשמע חיוור ואנמי. אחיו האלקטרוני נשמע מעט טוב יותר. השוויתי את המצב לעומת הסט-אפ שלי הכולל סאב וופר וההבדל ניכר מאוד.

הדמייה הולוגרפית (במה) –  הקלטה מתוך אולם קתדרלה של הקטע Westminster Choir – Festival Te Deum (Benjamin Britten) אמור לספק את תחושת הבמה והמרחב. מפאת המרחק המצומצם של הרמקולים התקרבתי מאוד למסך המחשב (עד כמה שיכולתי). הרי הרמקולים מיועדים למולטימדיה והמרחק ביניהם די מצומצם. בעשותי כן הזווית בין הרמקולים לאזני התרחבה ויכולתי לקבל במה מרחבית מצויינת של המקהלה השרה בקתדרלה בליווי של עוגב בעל עומק צליל אדיר. הצלחתי אפילו להבחין בהחזרי הקירות מתוך קולות המקהלה כפי שנקלטו במיקרופון שהותקן מתקרת הקתדרלה בגובה של 12 מטר. המקהלה ניצבה בצד שמאל לכיוון המרכז כאשר האורגן מנגן במרכז ונוטה ימינה. כשעוצמים עיניים אפשר בקלות לחשוב שניצבים בתוך הקתדרלה מבחינת המרחב. במה טובה מאוד.

סיכום

הרמקולים הפיקו סאונד מרשים על אף ובהתחשב בגודלם הקטן יחסית. הרמקולים בהחלט ברמה טובה מאוד וכקטנים הם בסך הכל פשרת חוסר מקום מצויינת לסביבת מולטימדיה או מחשב ללא ויתור משמעותי על איכות סאונד. ההאזנה בסביבה לה הרמקולים מיועדים הופכת לאיכותית בהשוואה לרמקולי מולטימדיה זולים ופשוטים בתיבות ABS פלסטיק. הם מתמודדים בדרך כלל עם כל סוגי המוזיקה בצורה טובה מאוד ואפילו אניני אוזן יוכלו ליהנות מהם בסביבת העבודה הממוחשבת. אני אישית נהניתי מהם בכל הזמן שהאזנתי להם לשם הכנת הכתבה. לטעמי ה-Audioengine2 הם תמורה הולמת וראויה למחירם.

ציונים
איכות האזנה : 8.5/10
עמידה בנתוני היצרן: 10/10
גימור ועיצוב: 9/10
הנדסת אנוש: 7/10, שקיות הבד לאריזת הרמקולים בעלות מפתח בקוטר קטן כך שמסוכן למדי להוציא את הרמקול מהשקית (עלולים לפגוע בממברנות).
הפעלה והתקנה: 10/10
שליטה מרחוק: אין, גם אין צורך
אביזרים נלווים: 10/10
ציון כללי: 8.5/10, רמקולים טובים מאוד למשימה לה הם מיועדים

מחיר 1150 ש"ח כולל מע"מ.

תודה לירון צור מ"צור סחר" על השאלת הרמקולים לטובת הכתבה

לדיון בנושא: רמקולים שולחניים למולטימדיה Audioengine 2


7:00
  /  
3.7.2011
  
מאת: חנן לשנובולסקי

1