רסיבר Pioneer SC-LX83

 אז אומנם ה SC-LX85 כבר הוכרז, אך אנחנו שמנו ידיים על אחד הרסיברים הכי נחשקים כיום בארץ ובדקנו האם יש ...

6:00
  /  
25.05.2011
  
מאת: יוסי הרי
הצגה: Pioneer SC-LX83
הקדמה

הקדמה

אין צורך להציג את חברת פיוניר שהיא כידוע חברה מובילה בתחומי האודיו והוידיאו, מספיק שנזכיר את מסכי הקורו שרבים מתאבלים על הפסקת ייצורם וליין מוביל של נגנים ורסיברים.

בתחום הרסיברים, מאז הופעת ה- LX-90, פיוניר נכנסה לתחום חדש בהגברה של רסיברים. במקום לפתח מגברי Class B, כמקובל בכל שאר החברות, הם עברו להגברה Class D אשר נרכשת מחברת B&O הדנית, שמייצרת עבורם מודולים שככל הנראה ייחודיים עבור הרסיברים של פיוניר, שהם מסדרת ICEpower והרחבה עליה ניתן לקרוא על הביקורת של הסאב XTZ 99 W12.18 ICE.

יחד עם ה-LX-83 אשר ייבחן לעומק, קיבלנו גם את הנגן BDP-430, וזו תהיה הזדמנות גם לבחון כיצד היצרן מקיים סינרגיה בין שני המוצרים הללו.

הגברה מסוג Class D

הפעולה של Class D במעגלים מודרניים מתבססת על טרנזיסטורים מסוג MOSFET שהם טרנזיסטורים מאוד מהירים המשמשים כמתג או Switch. כאשר  מחברים שני ספקים של מתח חיובי ושלילי דרך שני מתגים המחברים את הרמקול לזמן קצר למתח חיובי ומיד למתח שלילי, המתח הממוצע שירגיש הרמקול יהיה תלוי בזמן שהיה מחובר הפלוס, לעומת זמן  חיבור למינוס. כאשר הזמנים שווים הממוצע הוא אפס. כאשר הם משתנים לפי הצליל וקצב האודיו נקבל אודיו ברמקול.

המעגל עובד בקצב מיתוג של חצי מה"ץ או מיתוג של 500,000 פעמים בשנייה אחת. מסננת של סלילים וקבלים מסירה את התדר הגבוה (תדירות רדיו של הגל הבינוני) ומשאירה את האודיו. כל חיבור נמשך לכל היותר מעט פחות ממיקרו שניה.

במציאות צורת הגל אינה כזו יפה. ככל שמתקרבים יותר לצורה שלעיל כך איכות השמע והנצילות ישתפרו.

הגענו היום למצב שהטכנולוגיה מתחרה יפה בטכנולוגיה הקונבנציונלית מבחינת האיכות ומנצחת אותה בתחום הנצילות.

פתיחה והתרשמות

אין ספק שהרושם הראשוני מ- LX-83 הוא של מפלצת שחורה, גדולה וכבדה. הוא ככל הנראה הכי גדול בתחומו, הנה בהשוואה ל- Yamaha RX-V3067. הפיוניר יותר גבוה ועמוק ורק טיפה פחות רחב.

הפנל האחורי של ה- LX-83 הוא ממש שיגרתי, פרט לכך שהוא מאוד עמוס בחיבורים. פיוניר שינתה את הצבע של יציאות הרמקולים על מנת לתת מראה יותר יוקרתי, אבל מבחינת איכותם אין שינוי לעומת ה- AX4 הישן שלי. הדבר שבולט הוא ברגים רבים בצבע נחושת. איני יודע מה הצבע תורם, ברור רק שלא חוסכים בפיוניר בברגים.

כאמור הצבע של חיבורי הרמקולים נראה יותר יוקרתי, אבל רק נראה. להוציא מתוך הבננה את הפקק שמונע הכנסת תקע, מצריך גיוס אמצעים מיוחדים, אני השתמשתי בבורג עץ.

מסביב לחיבורי הרמקולים מודבק פלסטיק שקוף שלא ברורה מטרתו. מלפנים יש לרסיבר את הדלת הנפתחת והחיבורים שנמצאים מראים שמי שתכנן את הפנל הקדמי, לא תיאם את התכנון עם שאר הרסיבר. הנחתו היא שהעולם עבר ל-HDMI ואין טעם לתמוך אחורנית בחיבורי וידאו אנלוגיים. הפעלת הרסיבר לעומת זאת, דורשת תרגילים מיוחדים לתמיכה נוחה ב-HDMI, כפי שנראה בהמשך.

החלטתי הפעם לא לפתוח כהרגלי את הרסיבר. 23 ברגים שמחברים את המכסה הרתיעו אותי, כאשר התברר לי גם שרכיבי דרגה D קבורים מתחת לשאר המעגלים ויושבים על התחתית המחוזקת של הרסיבר, עזבתי את הנושא לחלוטין. מי שרוצה להציץ יוכל לראות תמונות באתר הגרמני areadvd.de.

תכונות עיקריות

וידאו עם אודיו

  • 6 כניסות HDMI – מהן אחת בפנל הקדמי, 2 יציאות לטובת הפעלת צג או מקרן בנוסף למסך ה-TV.
  • 6 כניסות אנלוגיות AV ושתי יציאות למוניטור או ZONES.
  • 3 כניסות Component ו-2 יציאות.

אודיו

  • 6 כניסות דיגיטליות SPDIF – 3 אופטיות, 3 כניסות COAX.
  • 8 כניסות Multichannel אנלוגיות – רב ערוצי אנלוגי.
  • 10 יציאות Pre, רק אחת עבור SUB.
  • NET לשמיעת אודיו מהמחשב או רדיו אינטרנט (חיבור LAN ל-Router).
  • חיבור USB למוסיקה ותמונות דוממות.
  • PHONO
  • ועוד שלל חיבורים של בקרה, מתאם RF, ועוד. חקירה שלימה הרסיבר הייתה מעבר לכוח ולזמן שלי.

הגברה וכיול

  • עוצמה מובטחת של 2 כפול 140W על 8Ohms.
  • 7 מגברים איכותיים זהים (בנפרד כל אחד מספק 140).
  • אפשר לבחור שלל קונפיגורציות – ניגון 5.1 בסלון עם סטריאו בחדר אחר, או 5.1 עם Bi Amp. או 9.1 בחדר הראשי, ועוד היד נטויה.
  • מערכת כיול אקוסטית – MCACC – מכילה 6 עמדות זיכרון נפרדות בהם ניתן לשמור כיולים עבור רמקולים/מקומות ישיבה נפרדים. בכיול נוסף ניתן לשפר כיול גלים עומדים ל-3 נקודות ישיבה. אפשר להוריד כיולים דרך USB לכרטיס זיכרון.

שלט

  • רק לכניסת BD מתוך כל כניסות HDMI יש לחצן נפרד, לשאר יש לחצן מסומן HDMI שפועל ציקלי.
  • יש לחצנים לכניסות DVD, DVR, CD ו-TV, שקשורים ישירות לכניסות אנלוגיות, לקשרם ל-HDMI מחייב ביטול בקרת HDMI, וויתור על Standby Trough.
  • לחצן כניסת AUX מיותר, לא מתפקד.
  • שני לחצני בחירת כניסה קדימה ואחורה, לחצן USB/IPOD, לחצן ADAPTOR, HMG/NET RADIO
  • יש בשלט מתג שבורר רסיבר מקורות ו-TV, שתמיד יש לזכור להעבירו כאשר השלט לא מתפקד.
  • הכיתוב והסימון על הלחצנים הוא רב תפקודי ולא מקל על לימוד מהיר.
  • שינוי ווליום נראה רק בפנל המכשיר באותיות קטנות, אני לא מסוגל לראותו. אני מעדיף שזה יופיע ב-OSD אפילו אם זה מפריע לרגע קצר בצפייה בסרט ואפילו אם זה נמרח בתלת מימד.

השלט הוא שחור, ארוך וצר, כמו בכל הציוד של פיוניר מזה כ-4 שנים. מבחינות רבות תפעולו דומה מאוד לשלט שיש לי ב-AX4 לכן למדתי אותו מהר, פרט לנושא מתג הבחירה, שכל פעם אני שוכח ממנו.

פיוניר לצערי הרב הלכו אחורנית וסיבכו את ההפעלה, והשלט אינו הכי ידידותי למשתמש.

כיול – לא כל כך פשוט

לימוד, התקנה, כיול והפעלה

הרסיבר מגיע עם: (העיקריים והחשובים)

  • מיקרופון כיול
  • חוברת שאפשר גם להורידה באינטרנט.
  • מתאמי Bluetooth ו-RF.  

הורדתי את החוברת מהרשת למחשב, אבל אין היא ערוכה לגלישה בתוכן דרך המחשב. יש הבדל בין החוברת האירופאית לחוברת שמסופקת לצרכן הישראלי. מעמוד 52 הושמט המידע לגבי תחנות FM, כמו RDS ונושאים שלא נתמכים בארצנו.

אי לכך מס' עמוד בחוברת האירופית יהיה למעשה גדול ב-1 מהנזכר כאן, אם הוא מעמוד 52 ואילך.

האביזרים:

חיבור הרסיבר

חיברתי כניסות: 4 נגנים (פאנאסוניק BD30, פיוניר 989, פיוניר LX61, ו-פיוניר BDP-430) וממיר yes, שזה 5 כניסות HDMI, NET, חיבור Multi Chanel אנלוגי 5.1 ל-989, לטובת SACD ולבסוף גם אנלוגי סטריאו ל-989 על מנת לבדוק את כל המערכת בחיבור Pure Audio Analog.

יציאות:
HDMI ל-TV Samsung A650.

רמקולים:
יציאת PRE עבור סאב EPOS.
4 הרמקולים אחוריים וצדדיים ממערכת של פאראדים.
בתור סנטר משמש כרגע Epos M12.2.

קדמיים – בשלב ראשון בשביל לבדוק את טיב מערכת הכיול השתמשתי בזוג מדפי Focal 705.

שאר המבחן היה עם זוג Focal Electra 1028be, שהם ליגה אחרת, Hi End לכל דבר ועניין.

כיול מערכת הסאונד

Full Auto MCACC
פיוניר חילקה את הכיול לשלבים רבים, מה שמסבך מאוד את הכיול, כאשר בכל מערכות הכיול המתחרות לפיוניר מבצעים את התהליך בפעם אחת אוטומטי מלא, עם אפשרויות תיקון והגדרות ידניות.

ב-LX-83 עלינו תמיד לפתוח ב-"Full Auto MCACC", אשר בעצם אינו מלא ולא נותן את כל אפשרויות הכיול (עמ' 43). כיולים נוספים תמצא ב-Auto MCACC ב-Manual MCACC וב-System Setup.

לאחר שמעמידים את המיקרופון נקבל את מסך הכיול "המלא":

אנו יכולים כאן להגדיר 4 נושאים.

  1. Speaker System: הגדרת החיבור, למשל האם חיברת Bi Amp או סתם חיבור רגיל. אם חיברת רמקולים מוגבהים או לא המערכת תגלה לבד.
  2. EQ type: אפשר לבחור בין Symmetry, ל-All Ch ו-Front Align. אם יש רמקולים קדמיים ממש משובחים, המלצתי להגדיר את ה-Front, שאז המערכת לא נוגעת בתיקוני תדר לרמקולים המשובחים. ההבדל בין שני המצבים האחרים הוא ככל הנראה קטן. כפי שנראה אחר כך אפשר בכיול המתקדם להגדיר את כל ה-3, וזה יתפוס 3 עמדות MCACC.
  3. השלישי הוא בחירת אחת מ-6 עמדות הזיכרון הפנויות (או התפוסות) של MCACC.
  4. THX: המלצתי היא כ-NO. אלא אם יש מערכת 5.1 או 7.1 של רמקולים לווייניים,  שמופעלים דרך סאב מרכזי.

לאחר שבוחרים Start אפשר לעזוב את החדר ולחזור לאחר שהרעשים נפסקים.

אצלי הרסיבר החליט שאחד מרמקולי Surround מחובר הפוך, וזה קורה ככל הנראה הרבה עם רמקולים ביפולריים, אם זה קורה ומצאת שהמערכת טעתה, ממשיכים הלאה וזו גם הנחיית פיוניר.

לאחר כיול עם Focal 705 קיבלתי את הכיול שלהם כפי שנראה במסך:

מערכת MCACC עדיין אינה מספיק רגישה בשביל לגלות מתי רמקול הוא קטן ועדיף להשאיר את הבאסים לסאב. הכיול הזה הוא כמו הכיול של הפיוניר AX4 הישן.

הרסיבר מצא שיש מספיק תפוקה מתחת ל-80 ומנסה לדחוף את הרמקול הקטן שייתן עוצמה כמו רמקול גדול. התהודה של 705 היא 90Hz ולדחוף לו בכוח הספק באס ב-63, בעוצמה של פי 5 ויותר ואטים זו אכזריות לגבי הרסיבר והרמקול כאחד. לכן כדאי תמיד לוודא נתוני הרמקול וכאשר רואים "דחיפת יתר" לרמקול מדפי, מגדירים אותו כ- "קטן".

תיקונים "ידניים"
ל-Focal 705 הגדרתי Small  ו-X-Over של 100Hz. לפיוניר יש בחירה בין 80 או 100, בחרתי ב-100Hz. כאמור ללא התיקון הידני פיוניר מנסה לדחוף לרמקול הקטן הדגשה של 7.5db, וזו ממש הגזמה.

אלקטרה 1028 כויל לפי Front Align, ללא "תיקונים". בגלל תנאי החדר, הוגדר Sub Plus, שמפעיל את הסאב מתחת לתדר ה-Cross, שנשאר 100.

את התיקון שלעיל מבצעים לאחר גמר הכיולים, דרך System Setup, ומשם ב-Manual Speaker Setup ובחירת Speaker Setting יתקבל מסך הבחירה הרצוי:

Auto MCACC Expert
לאחר שהרסיבר כויל לפחות פעם אחת, מומלץ להפעיל כיול אוטומטי מתקדם המוגדר Expert (עמ' 99):

יוצאים לתפריט הכניסה הראשי ובוחרים 1:

ובוחרים b, ומקבלים:

כאן המערכת תקצה 3 עמדות MCACC  עבור ה-EQ Type. אתה יכול לבחור איזה 3 מתוך ה-6 (אם הם פנויים) ישמשו לכך ותוכל בזמן הפעלת הרסיבר לבחור כל אחד מה-3 ולהחליט מי נותן לך את זה.

שאלת אגב, למה צריך לעבור תהליך נוסף, הרבה יותר ארוך, שחוזר על רוב הבדיקות שנעשו קודם? נראה לי כמו הוספת טלאים (שיפורים) לבגד.

בפעם הראשונה שהרצתי את התהליך, (ומשם הצילום) ההגדרה העליונה הייתה ALL, ללא אפשרות שינוי. לאחר הכיול המתקדם הסתבר שרק אז ניתן לבצע כיול אקוסטי לעוד 2 עמדות, או לחזור על אחד מרשימת הכיולים המתקדמים. אם נבחר במקום "ALL" את "EQ Pro & S-Wave", נוכל לבחור גם Multi-P, אבל כל מה שנעשה זה כיול גלים עומדים ואני לא בטוח שזה שווה את המאמץ.

ושוב שאלה, מה יותר פשוט מלבצע תהליך אוטומטי אחד עם ברירת מחדל של כל האפשרויות ולתת למשתמש אפשרות Skip, כפי שראינו בסקירה שנערכה על ה- Yamaha RX-V3067?

אני ממליץ לבעלי SC-LX83, לבצע את הכיול המתקדם לפחות פעם אחת, בכדי לבדוק כיצד סרטים ומוסיקה נשמעים בשלושת הגדרות הכיול השונות, ולחקור גם תיקונים ידניים נוספים. זה מסורבל, אבל ניתן כך לקבל שיפור ואפילו שיפור גדול.

היתרן הגדול של MCACC, שלאחר שתכייל את עמדת ה-Sweet, ותגלה מהו הכיול האקוסטי העדיף, יישארו לך לפחות עוד 3 עמדות MCACC פנויות ויכולת לכייל לנקודת ישיבה שונה לדוגמא נקודת ספה ונקודת כורסא, אם אתה מחליף מקומות האזנה וצפייה.

הגדרות נוספות
לרסיבר LX-83 יש שלושה לחצני הגדרות שעם הראשון פעלנו לכיול הכללי, והוא מסומן במס' 1 בתמונה. עוד שני לחצנים מפעילים הגדרות אודיו – לחצן 2, והגדרות וידאו לחצן 3 (עמ' 71, 73).

מה שמקשה על קביעת ההגדרות 2,3 שהן מופיעות רק בצג השורה בפנל הקדמי של הרסיבר וגם אם תהסס, הרסיבר תוך Time out זונח את מצב ההגדרות וחוזר להצגת הסטאטוס.

הגדרות אודיו: 

הגדרות וידיאו:

מה שצריך המשתמש זה לחזור ולקרוא ולחזור ולבדוק איזה מן האופציות הללו תקיפות לאיזו כניסה שנבחרה ואיזה עיבוד נבחר. לא ברור כלל מהי הגדרה כללית ומה מקומית. במסגרת המקום לסקירה כזו לא העמקתי, המשתמשים צריכים לגלות את האפשרויות לבד. 

עוד בנושא: רסיבר Yamaha RX-V3067
במבחן

הפעלה

ניתן לראות שהפעלה מיטבית של הרסיבר אינה פשוטה. אין בעיה להניח את הכול בידי הכיול וההגדרות "המחדליות" של הרסיבר, אבל אפשר להוציא ממנו יותר, הרבה יותר וצריך רק ללמוד איך ניתן לשפר כפי שהראיתי בנושא הרמקולים.

הפעלת אינטרנט רדיו (עמ' 52)
פרט לכך שצריך לזכור כל פעם להעביר את מתג השלט ל-Source ההפעלה טריוויאלית וקלה על ידי לחצן HMG:

אפשר להפעיל על ידי הפנל של הרסיבר אבל זה קשה, דרך המסך פשוט וקל.

הנושא הראשון בתפריט הוא תחנות שידור מכל העולם והשני הוא אתר של מוסיקה ב-DTS. השלישי הוא המחשב שלך, אבל כמו ב-Yamaha RX-V3067, צריך למצוא תוכנה שתראה את הכיתוב של הספריות במחשב. גם הוספת ספריות באנגלית לא עזרה.

שתי הבחירות האחרונות מאפשרות לחזור לאתרים שכבר עברת בהם והשם מעיד על תוכנם.

מה שטוב ב-SC-LX83 לעומת ה-RX-V3067 בפרק זה, זה שאנחנו מקבלים מידע על Bit rate ועל המוסיקה המנוגנת. יש באינטרנט כמה תחנות באיכות מעולה ביותר, למשל "AVRO Klassiek" שמשדרים מהולנד באיכות של 320kbps.

מאוד מוזר (לי לפחות) שתחנות רוק, רוק קלאסי ודברים דומים משודרים באיכות מזעזעת. מסתפקים ב-64 ואפילו 32. 128 זה המשובחות. (לפחות אלה שגלשתי אליהן).

אתרי ה-DTS משדרים רק ב-128 כמו למשל זה:

גם קול המוסיקה משדר רק 128, ועדיף לקלוט אותו מהאוויר. עם מערכת הרמקולים המשובחת שהפעלתי, איכות מתחת ל-256 מורגשת בצלילים גבוהים צורמים ומעוותים. מהתחנות הטובות ניתן לקבל מושג לא רע כיצד תישמע ההקלטה במקור בדיסק, ושומעים בהחלט הבדלים בטיב בין הקלטות שונות.

החיסרון העיקרי ברדיו אינטרנט של SC-LX83 היא שאין לה זיכרון. כל העברה לכניסה אחרת מבטלת את הקליטה. כניסה מחדש מחייבת לדפדף מחדש לתחנה הרצויה. (דרך מה שנוגן לאחרונה או לתפריט הFavorite – אם הגדרת כך). תארו לכם רדיו שחוזר לתחילת הסקאלה בכל פעם שמכבים אותו. עם ה- RX-V3067 יש שלל זכרונות.

הפעלת נגנים

הפעלתי את כל הנגנים ללא שום קשיים. כמובן שנגני פיוניר התחברו לרסיבר כמצופה וגם נגן הפאנאסוניק. לנגן BD-430 יש כאילו יתרון שיש בו את המישק PQLS שאמור להבטיח העברת אודיו דיגיטלי ללא Jitter, אז בהחלט נדלקות שתי נוריות כחולות בפנל של הרסיבר ובפנל של הנגן. לומר ששמעתי הבדל לטובה, איני יכול. ניסיתי לשמוע הבדלים בין הנגנים כולל שימוש ב-989 כנגן CD/SACD אנלוגי באיכות גבוהה מאוד – מצב Pure Audio וחיבור כבלים מיוחדים שבניתי לצורך הניסוי, אבל לא קיבלתי תוצאות מובהקות.

נגן BD-430 כאמור תומך ב-3D אבל המסך שלי עדיין לא. בניגון דיסק BD שכולל 30 דקות של תלת מימד, מקבלים בחירה שלא מופיע בנגן הישן. אבל בשניהם ניתן לצפות במסך רגיל ומקבלים תמונה רגילה.

הנגן עושה את העבודה, והוא כניסה טובה לתחום BD ותלת מימד. חסרונו הגדול שאין לו Resume אם נרצה לסגור ולהמשיך צפייה בזמן אחר וחסרון קל נוסף הוא שאין הגדרת תמונה ל-4:3. (הפאנאסוניק יכול לכווץ את התמונה ולהשאיר בצדדים שטח אפור).

הפעלת ממיר yes
יש קשיים בהפעלת ממיר – כנראה גם של הוט, חלקם חסרונות ב-SC-LX83 וחלקם בגלל הפיגור הטכנולוגי של yes.

הזכרתי קודם שעליך לבטל את בקרת HDMI לצורך הגדרת שיוך הכניסות של ה-DVD, DVR ונגן DVD/SACD לכניסות ה-HDMI מס' 1 עד 4, אך אז אי אפשר להפעיל את האופציה Standby Through . בשביל להפעיל צפייה ב-yes כאשר הרסיבר מכובה, יש להגדיר HDMI Control ON, אבל אז אי אפשר לשייך מכשיר לכניסת HDMI, אפילו שהוא מחובר אליה, ובשביל לבחור אותו צריך לדפדף בכפתור HDMI.

בהגדרת Control ON, הסתבר לי שכל פעם שמפעילים את הטלוויזיה, הרסיבר עוזב את מה שנמצא בו (למשל BD) וקופץ לכניסת TV/SAT, אבל לכניסה האנלוגית בלבד! ממש מעצבן. כל העברה כזו וחזרה גוזלת גם זמן המתנה בגלל אימות שמבצע ה- HDMI.

מצאתי שאפשר לבטל את המעבר ל-TV על ידי בחירת PQLS במקום ALL במסך הבא:

אבל גם שינוי זה מבטל את Standby Through, למרות שבמסך ניתן לבחור אותה ובאיזה צורה תעבוד רגיל/חסכוני. בהגדרה שרואים בתמונה למעלה, כלום לא יפעל, לא קישור לחצנים ל-HDMI ולא צפיית טלוויזיה ברסיבר מכובה.

זה באג בתוכנת LX83. נראה כמו משהו שמהנדסי פיוניר לא סיימו לעבוד עליו.

בעיה אחרת קיימת בגלל השידור של yes MAX HD. כאשר האופציה Standby Through מופעלת, אם תגדיר בממיר את אודיו של- HDMI כ- DD, לא תשמע בטלוויזיה (ברסיבר כבוי) את הערוצים שמשדרים DD. זה בגלל שאופן השידור אינו תואם תקן HDMI 1.3. תקלה זו קורית בכל רסיבר, ואינה ייחודית לפיוניר.

אני מצאתי שאפשר לעקוף את כל השטויות הללו על ידי חיבור כבל HDMI ישירות בין הממיר של yes לכניסת HDMI פנויה של המסך וחיבור כבל אופטי מיציאת השמע של הממיר לכניסת TV/SAT ברסיבר והגדרות של DD בממיר ליציאת SPDIF ו-PCM לאודיו מ-HDMI בממיר. לאחר מכן אפשר להגדיר את Control שלעיל ל-OFF ולשייך את הכניסות ולקבל הפעלה ישירה לכל הנגנים בלחצן נפרד.

כך לא תלויים לא בממיר ולא ברסיבר. ממליץ לבצע זאת בכל רסיבר כל עוד השידור בארץ לא יתמוך במעבר אוטומטי של האודיו לרמת יכולת הרסיבר או מסך, כמו שעושה בקלות כל נגן. בממיר ללא HD כאשר אין אודיו DD, אין בעיה.

אם יש לך גם מסך וגם מקרן, הפעלה ברסיבר כבוי עם yes לא מיטבית.

כמובן מתבקשת השאלה אם היבואן יכול להפנות את תשומת לב הגורמים המעורבים כאן לבאגים המטופשים הללו.

חוברת ההפעלה

החוברת גדולה ועמוסה במידע. כמו בחוברת הישנה של AX4, לכל נושא מוסיפים הרבה הערות שוליים שנכתבות בכתב זעיר, ופעמים רבות לדעתי הן רק מוסיפות בלבול ומבוכה. קחו את ההערה לגבי תפריט הכיול הראשוני, כאשר המשתמש הבלתי מנוסה בכלל לא מכיר עדיין את הטרמינולוגיה הנזכרת בהערות. זאת בעמוד 43 הערה מס' 3.

ניסיתי להבין מהחוברת מה תפקיד 2 כפתורי Option 1,2 בשלט ולא הצלחתי. אם יש הם חבויים בתוך 160 העמודים.

בסוף עמ' 41 מצאתי את הפסקה הבאה (פסקה אחרונה):

 

 

 

לא מצאתי בחוברת איך עושים Impedance Setting וכל קשר בין הכתוב למציאות של הרסיבר, אז אולי מישהו מהחברים יכול למצוא היכן פספסתי, או שזו תכונה חבויה שפיוניר שכחו ממנה באמצע?

יש ברסיבר תכונה של ALC – בקרת עוצמה אוטומטית. בעמוד 15 מתארים היכן האינדיקציה בפנל הרסיבר ושולחים אותך לעמוד 58 להסבר. בעמוד 58 שולחים אותך לעמוד 55 ושם יש הסבר שאומר:
"This receiver Equalizes playback sound levels ". למה, איך, מדוע, למי זה טוב ולמה להשתמש בזה?

הפניות לעמודים בחוברת מוגבלות פעמים רבות לעמוד בו מופיעה הכותרת או הסעיף הנדון ולא העמוד הרלוונטי שמתאר היכן נמצאת הפעולה. בעמודים 55 ו-57 ישנן Tip לגבי פעולת Effect שמפנה לעמוד 71. התיאור נמצא בעמוד 72.

זו החוברת לטוב ולרע, יש לעבור עליה ולנסות, ומי  שיגלה עוד דברים לטוב או רע אבקש מאוד שיספר.

הפעלת אודיו

במידה מסוימת אפשר לומר שאנו מקבלים יותר מדי אפשרויות ביותר מדי לחצנים. 4 הלחצנים התחתונים בשלט (הסגור) פלוס הלחצן השמאלי בשורה שמעל מאפשרים בחירת אודיו. חבל מאוד שהלחצנים משויכים גם לתפקודי Source, וכל פעם צריך להזיז את המתג הזעיר בשביל לשלוט באודיו.

  1. THX – מפעיל לפי תקן THX, 13 מצבי צליל הקיפי עבור דו או רב ערוצי.
  2. ADV SUR – מפעיל 14 פורמטים של צליל הקיפי סינטטי, אחד עבור אוזניות.
  3. STANDARD – מפעיל 10 פורמטים של צליל הקיפי ללא תלות באודיו המתקבל.
  4. Stereo – יהפוך לדו ערוצי כל אודיו שמתקבל, בחירה ב-4 פורמטים.
  5. AUTO/ALC/DIRECTמאפשר בחירה ב-Auto Surround, Optimum Surround, ALC, Stream Direct ו-Pure Direct.

בכל לחצן צריך ללחוץ מספר פעמים בשביל לקבל את הפורמט הרצוי.

 לחצן 5 שולט על מאפייני השמע החשובים ביותר. (שאינם סינטטיים). כאמור ה-ALC אינו מוסבר במיוחד וגם מצב Optimum מוסבר כ-"איזון אוטומטי של הסאונד בסצנות שונות".

Auto Surround – מופעלים ומאופשרים כל ההשפעות של MCACC והגדרות האודיו השונות, תוך שמירה על אופי האודיו שהמקור מספק – סטריאו מ-CD ו-DD או DTS מ-DVD או BD.

STREAM DIRECT – מבצע מינימום התערבות בעיבוד השמע, אבל שומר על כיול פאזה ו-RC מינימאלי, וגם
 Sub Plus בתוקף

Pure Direct – מבטל כמעט את הכול. מבטל הפעלת סאב כאשר אין יציאת LFE, נשאר רק איזון עוצמת הרמקולים.

לשמיעת מוסיקה, באנלוגי ודיגיטלי, דו ערוצי ורב ערוצי הפעלתי את הרסיבר במצב Stream Direct. זה לדעתי נתן תוצאה טובה מאוד, קרוב למצב PURE אבל עם הפעלת הסאב כשצריך.

בחומר אודיו צורם כמו אינטרנט עם 128kbps או DVD מסוימים, אפשר להגדיר את האודיו כ-Auto Surround  ובהגדרות שמע להפעיל Tone Control ולהנחית את הגבוהים. הגדרות אילו נשמרות עבור הכניסה המסוימת. כאשר מעבירים למקור באיכות גבוהה, מעבירים חזרה ל-Stream Direct  שמבטל את בקרת טונים.

יש לחצן "Full Phase control" לטענת פיוניר זה מסנכרן יותר טוב את הסאב, ולא ברור מה עוד. מאוד קשה היה לי להבחין שקורה עם התיקון הזה משהו, כך גם ב-AX4.

לסרטים (ולפעמים גם במוסיקה מ-DVD) הפעלתי את מצב "Auto Surround" וקיבלתי סאונד היקפי מרשים ומשוכלל.

הפעלת וידיאו: הפעלתי לפי ברירות המחדל בלבד, ומתקבלת תמונה מצוינת, כך שלא חיפשתי שום שיפור ומשחקים.

מדידות ומבחני האזנה

ביצועים ומדידות

הבחינה של LX-83 כללה גם השוואה ראש בראש מול ה-RX-V3067, ויש כמה ממצאים:

  1. הבדל באופן הכיול.
    Yamaha לא משנים את העוצמה של הרמקולים הקדמיים ומתאימים אליהם את כל השאר.
    Pioneer מכוונים את כל מערכות הרמקולים שמחברים לרסיבר לקבלת תפוקה דומה, אם הרמקולים הקדמיים בעלי נצילות רבה, הרסיבר מנחית אותם. רמקולים לא נצילים יוגברו.
    במצב ווליום של 0db, ה-RX-V3067 מספק את התפוקה המרבית שלו לרמקול, ו-SC-LX83 יספק כ-5db פחות.

    אני ממליץ לנצל עמדת MCACC בשביל לבדוק האם יש הבדל אם נגביר את העוצמה (בקביעה ידנית) של הרמקולים שכולם יהיו סביב 0db ויותר – בשני המקרים יש הנחתת אות לרמה מסוימת והנחתה נוספת בווליום. לפעמים הנחתת יתר במעגלי העיבוד והנחתה פחותה בווליום יכולה לתת תוצאה מעט שונה לעומת הנחתה קטנה יותר בעיבוד לעומת יותר גדולה בווליום. ויתכן שזה לא משנה.

    המשמעות של ממצא מס' 1, שלא הייתה שום בעיה לאף אחד מהרסיברים לדחוף את הרמקולים הקדמיים. בעוצמות הכי גבוהות שהעזתי להגיע אליהם, לא עברתי בהרבה עוצמה של 1W, לכן גם העכבה הנמוכה של ה-"אלקטרה" שיורד במקומות השפל ל-3.5W לא מהווה לרסיברים הללו שום קושי.

  2. המדידות חשפו כמה הבדלים מיוחדים לטובת SC-LX83, אשר עם הרמקולים הנבחנים אין להם חשיבות אבל יתכן שבמקרים אחרים תהיה להם חשיבות רבה.

    המודולים של ICEPower מכילים גם מעגלי ייצוב מתח האספקה וזה נותן להגברה מאפייני העמסה שונים לעומת המקובל בכל מגברי דרגה B או AB טרנזיסטורים מקובלים.

    התפוקה של ה-RX-V3067 מגיעה ל-2 כפול 160 וואט (8 אוהם) רציף, תוך התחממות ניכרת. ואפילו ל-200 ואט בשיא רגעי, בתנאי שממוצע השמע הוא חלש מאוד (כמובן שרגעי לא כל כך מוגדר).

    התפוקה של SC-LX83 מגיעה ל-2 כפול 160 וואט (8 אוהם) רציף, ולאורך זמן וכמעט לא מתחמם, ומספק מעל 280 ואט בו זמנית (יותר מ- RX-V3067) לשני ערוצים לעומס 4. לפחות על פי המדידה, יכולת ה- SC-LX83 לדחוף הרבה זרם ולפעול עם עומס קשה, צריכה להיות טובה מאוד.

  3. האם יש הבדל שמיע בין שני הרסיברים? אני לא מצאתי. אני שיפצתי את מערכת המיתוג. קיצרתי את הכבלים והכפלתי את השטח שלהם וניסיתי בכל מיני אפשרויות לשמוע הבדל. תמיד נדמה ששומעים הבדל עד לרגע שבו המתג האכזרי (רואים אותו מתחת לפינה הימנית התחתונה של הצג) מחליף את נושא הבדיקה, ולא שומע הבדל.

    השאלה האם ממגבר מאוד משובח, במיוחד שיהיה מאוד נקי וחסר עיוות בגבוהים שלו, נקבל תוצאה יותר טובה. בעיקר חשוב לדעתי כמות עיוותים קטנה של עיוותי CROSS ועיוותי הרמוניות גבוהות, שלטענת כמה עדיין הם נמצאים משמעותית ברסיברים, טענה שלא נמצאו לה סימוכין במבדק של Audioholics על ה- RX-V3067.

    כמובן שכמו בכל סקירה המסקנות משקפות גם את היכולת וגם את מגבלות הסוקר, כולל סקירה זו.

  4. שני הרסיברים הופעלו לאורך זמן גם ללא המתג, בשביל לראות כיצד אני "חי" איתם. תמיד האחרון נשמע לי עדיף. מסיבות סדרי הזמן, הפיוניר נשאר אחרון ואתו אני מסיים את ההשוואה.

מבחני שמיעה סובייקטיביים – אודיו דו-ערוצי

השמעתי המון מוסיקה. לשמיעת מוסיקה דו ערוצית שמעתי לרוב בחיבור אודיו אנלוגי או דיגיטלי HDMI, ומוסיקה רב ערוצית בחיבור HDMI כולם במצב Direct Stream. לא הכללתי האזנות ל-DVD.

דרך Multi Channel אנלוגי הקשבתי ל-SACD. סרטים דרך HDMI במצב Auto Surround.

מבחינת הסאונד והתמונה הרסיבר תפקד מצוין והראה שהוא מסוגל בהחלט להתמודד עם ציוד שמע רציני ברמה גבוהה בתנאי שמספקים לו גם רמקולים טובים. את הרסיבר שמעתי בפעם הראשונה אצל חברנו BARIKO, משודכים ל-Focal Chorus 816, ומה ששמעתי אצלו נתן לי את הדחף לנסות ולשמוע אותו עם ליגה יותר גבוהה והוא בהחלט לא אכזב אותי. מה שראוי לציון ברמקולים הוא סאונד של גבוהים חד כתער, בלי להפגין צרימה או אגרסיביות (תלוי כמובן גם בהקלטה) מה שבהרבה רמקולים הוא מנוגד. רסיברים נחשבו תמיד כציוד שנוטה "לצרוח" עם רמקולים מסוג זה, זה לא קורה ל-SC-LX83.

מתוך מה ששמעתי נתחיל בפסנתר ושופין.

הקלטה של רובינשטיין משנות ה-60 והעברה דיגיטלית חלשה. אין ספק שהצירוף עושה חסד להקלטה. אותן היצירות בהקלטה מודרנית עם אנג'לה יואיט, אין כל ספק נשמעות נפלא ומדהים (גם SACD) מבחינת סאונד, ונשמעים פרטים ופריטה על הקלידים שאין זכר לפירוט כזה בהקלטה הישנה. אבל מוסיקולוג מסוים מאוד כעס עליה שהיא בכלל הקליטה שופין.

ישנם כמובן לא מעט דוגמאות של הקלטות ישנות למדי שהצליחו להעבירן יפה מאוד. אז נעבור לכינור. לפנינו סדרת קונצרטים של ויולדי בהקלטה אנלוגית עם איונה בראון והקלטה די חדשה עם מוניקה האגט.

יש הבדל בסגנון, ההקלטה החדשה בסגנון "אותנטי" אבל שתיהן נפלאות. עדיין יש יתרון מסוים בהקלטה החדשה, לעומק והצלילות של סלסולי הכינור.

נעבור לחליל – שרון בצלי מנגנת מוצרט:  משהו מוזר בהקלטה: החליל מדהים. כל הדקויות והתנועות, היא לפנינו בחדר. מצד שני הזניחו מעט הליווי התזמורתי, כמעט לא מרגישים צ'לו או קונטרבאס, והסאב לא מופעל.

זה לא קורה בהקלטה (65) של סונטות מיתרים של רוסיני. העברה נפלאה, עם כל העומק והרגשת הבטן של הכלים הכבדים.

בדיסק הבא – הקלטה ישנה של נבל פרגוואי, מלווה בגיטרה וקונטרבאס. הקטע הראשון EL CONDOR PASSA נמצא בדיסק הסמינר – דיסק 2. העושר, העוצמה ושילוב הכלים (רק 3) כאילו תזמורת אדירה מנגנת.

נקנח את המוסיקה בלבד באורגן בעיקר שמעתי את הקטע הראשון מהדיסק הטוקטה ופוגה:

גם זו הקלטה די ישנה וקצת לחוצה בגבוהים,  אבל קיבלתי צליל של אורגן עם באס שמן, רך ומוסיקלי וחודר בטן. עוצמה ללא אגרסיביות, שוב מעין דבר והיפוכו.

שני BD של מוסיקה, לנג לנג בפסנתר ואבדו עם תזמורת לוצרן על "התחייה" של מהאלר.

כאן הפסנתר והאולם במיטבם. יותר מכך, זו מהקלטת הפסנתר הטובות ביותר שיש לי, כולן על BD, לעומת כל הקלטה ב-CD. המערכת מגלה הבדלים דקים בין הקלטות. מצד שני אני מגלה לא מעט הקלטות ב-DVD, שאינן מספיק מוקפדות, אינן נקיות בצלילים גבוהים. יש גם הקלטות עלובות של BD, אבל בעיקר אקוסטיקה חלשה, עריכה או איזון פגומים, אבל מבחינת ניקיון הסאונד, אין על BD.

הדיסק השני הוא כבר מבחן אולטימטיבי ליכולת של כל מערכת. בפרק הסיום, התזמורת הגדולה, המקהלה הענקית והאורגן הענק כאשר שומעים זאת במציאות מבינים עד כמה עדיין קשה להקליט ולשחזר זאת בבית. אבל אין ספק שזה נשמע מדהים. בפילהרמונית היצירה תבוצע בתחילת מאי, אבל ככל הנראה עם אורגן תזמורתי (צעצוע).

בחינה ברב-ערוצי

לגבי סרטים, כמו שציינתי לרסיבר אפשרויות השמעה רבות וכדאי לנסות מצבים שונים ולראות מה מתאים למה.

בסרט אמדיאוס, שהוא גם ישן למדי יש פשוט סאונד נפלא. אפילו שהעלילה מבחינה היסטוריה אינה האמת הצרופה, היא מרתקת והדיסק יכול לשמש ככרטיס כניסה ומתאבן להכרת מוצרט שכל מלה עליו מיותרת. עלילת הסרט היא כאילו מסופרת על ידי אנטוניו סליירי לכומר המוודה שלו, והעברת הדיאלוג יחד עם הדיקציה של השחקן יוצאים מהכלל.

שני סרטי פעולה: "היום שהארץ עמדה מלכת" עמוס בכל טוב, מסופת שלגים בהתחלה, וקרב גדול עם:

החבר גורט:

גם כאן לא חסר:

חורבן בלונדון:

הבעיה בסרטים הללו זו התנגדות ההנהלה…


סיכום

ה- SC-LX83 הוא רסיבר מצוין, שזוכה לתשבחות רבות, אבל לדעתי ההגברה מסוג Class D מקבלת יותר קרדיט מאשר מגיע לה. בהפעלה רגילה, עם רמקולים קלים להנעה, ככל הנראה ההבדל הוא זעום. הרסיבר מתחמם כמו כל רסיבר מסוגו לאחר הפעלה של כמה שעות.

הרסיבר כמעט לא מתחמם יותר מכך בהפעלה אגרסיבית ויכול לדחוף רמקולים קשים יותר מכל רסיבר שאין לו סוג הגברה זה – וכאן יש לו יתרון מובחן. מבחינת סאונד הוא נותן תמורה מעולה ויתחרה לדעתי בלא מעט ציוד הגברה ייעודי משובח. אשמח בהזדמנות לגלות הגברה שבאמת מאפילה על הגברת רסיברים.

יש לפיוניר לצערי הרב הרבה ללמוד ולשפר מבחינת הממשק, חוברת ההפעלה והשלט. לשם כך הרחבתי ככל יכולתי בסקירה, כי חבל לא לנצל רסיבר משובח רק בגלל שלט או תוכנה מיושנים שבנויים מטלאי על גבי טלאי.

ציונים
אני אבחר בציונים הבאים:פנטסטי, מעולה, טוב מאוד, טוב, בינוני, רע, זוועה (מושפע מעט מהרי פוטר).

בניה – טוב מאוד
פנל אחורי – טוב.
חיבורי רמקולים ­- טוב.
ממשק – בינוני.
שלט – בינוני.
חוברת – בינוי – רע.
כיול – בינוני – טוב.
מגוון האפשרויות – פנטסטי.
קולנוע – מעולה.
סאונד – מעולה.
נצילות – פנטסטי.

מחיר מומלץ לצרכן: 15990 ש"ח.

להמשך דיון בנושא ביקורת לרסיבר Pioneer SC-LX83.


6:00
  /  
25.5.2011
  
מאת: יוסי הרי

1