רסיבר Yamaha RX-V3067

בחברת ימאהה פיתחו סידרת רסיברים חדשה, צללנו לתוך קרביו של הדגם הגבוה בסידרה זו, ה-RX-V3067, ובדקנו אילו יכולות הוסיפו ושיפרו ...

7:00
  /  
20.04.2011
  
מאת: יוסי הרי

הקדמה

מהנדסי חברת Yamaha הגיעו למסקנה, שהגיע הזמן לחשוב מחדש על תכנון ארגון וייצור סדרות הרסיברים שלהם ויצרו סדרה חדשה, סדרת 1067, 2067 ו- 3067, אשר תוכננה מחדש מ-א' עד ת'. "מגיע רגע שאי אפשר לשפץ ולהוסיף טלאים, מוטב לבנות מחדש", ציין צוות הפיתוח.

הסדרה התבססה על מה שנלמד מרסיבר העל שלהם RX-Z11 ומצד שני גם על המידע שנצבר בסדרות הרסיברים הקודמות, מבחינת איכות ההגברה, מערכת הכיול והממשק.

צוות הפיתוח של סדרת הרסיברים

תכונות עיקריות

וידאו עם אודיו

  • 8 כניסות HDMI, כולל בפנל הקדמי, 2 יציאות לטובת הפעלת צג או מקרן בנוסף למסך ה-TV.
  • 5 כניסות אנלוגיות AV, שכוללות גם וידאו SV, (אחת מכל אחד) בפנל הקדמי ושתי יציאות למוניטור או Zones.
  • כניסת DOC שמחייבת מתאם שנקנה בנפרד למכשירי אפל ודומיהם בעיקר.
  • 4 כניסות Component + יציאה אחת.
  • 4 לחצני Scene שמאפשרים "לתכנת" את כל הפרמטרים ולשייכם לכניסה ספציפית. לעוד 8 "לחצנים" נוספים, גישה
    דרך תפריט ה- "On Screen"

אודיו

  • 7 כניסות דיגיטליות S/PDIF
  • 4 כניסות דיגיטליות אופטיות כאשר אחת קדמית.
  • 3 כניסות Coax.
  • 8 כניסות Multichannel אנלוגיות – רב ערוצי אנלוגי.
  • שלוש עשרה יציאות Pre, כולל 2 יציאות נפרדות עבור SUB, אחד קדמי ואחד אחורי, כל אחד מכויל בנפרד.
  • Net לשמיעת אודיו מהמחשב או רדיו אינטרנט. (חיבור LAN ל-Router)
  • חיבור USB למוסיקה ותמונות דוממות.
  • Phono

הגברה וכיול

  • עוצמה מובטחת של זוג ערוצים בהספק של 145W ב- 8OHms.
  • 7 מגברים איכותיים זהים (בנפרד כל אחד מספק 145W) ועוד 4 מגברי עזר ל-"נוכחות מוגברת" קדמית ואחורית.
  • אפשרות לבחירת שלל קונפיגורציות: ניגון 7.1 בסלון עם סטריאו ב-2 חדרים שונים, או 5.1 עם Bi Amp. או 11.2 בחדר הראשי ועוד היד נטויה.
  • מערכת כיול אקוסטית פרמטרית – YPAO – מכילה 28 תדרי כיול (ב- AX4 לדוגמה, רק 9) בין 31Hz ל- 16KHz ועוד חלוקה ל-7 Bands. לא הצלחתי למצוא פירוט של החברה לגבי השבעה Bands האלו.


שלט

  • כל הכניסות עם כפתור נפרד בשלט.
  • אין בשלט מתגי בחירה וכמעט אין מצב שלחיצה על פונקציה לא תעבוד משום שהשלט אינו במצב מתאים (TV או Receiver למשל).
  • 12 מצבי Scene שמאפשרים "לתכנת" שלל צירופי כניסות, עם פורמט של אודיו, תיקונים שונים. 4 לחצנים בשלט לגישה ישירה, ועוד 8 דרך תפריט.
  • במצב THROUGH STBY, לחיצה על בורר הכניסות מעבירה את הבחירה למרות מצב Standby.
  • מסופק גם שלט בסיסי למי שרק צריך להפעיל, לצפות ולשמוע.

פתיחה והתרשמות

הרסיבר הגיע בתצורה של גימור טיטניום, בנוסף מיצרים גם את השחור המסורתי. העיצוב הוא קוים ישרים עם פנל פרספקס לכל רוחב החזית. אין בליטות או שקעים. פשוט, ואלגנטי לדעתי.

כמקובל, קימת דלת שמכסה פנל לשליטה וחיבורים.

 

הפנל האחורי בגימור מקובל ברסיברים מדרגה זו, אבל בולטים לטובה חיבורי הרמקולים שמחוזקים היטב, מוזהבים, עם מחבר שנראה ומרגיש יותר מסיבי מהמקובל.

"הפקקים" של שקעי הבננה מתוכננים כך שבעזרת מברג שענים פשוט ניתן לחלצם. נראה אתכם מחלצים אותם מציוד של חברה אחרת…

מבט פנימה מראה שנאי אדיר, שממוקם במרכז המכשיר (כמו במרנץ הישן 2020). המכשיר מחולק למגברי צד ימין ולמגברי צד שמאל שמופרדים אחד מהשני על ידי מרחק ועל ידי תיבת השנאי שהיא לעצמה סיכוך חשמלי ומגנטי.

 

הרסיבר בנוי לעמוד כנגד רעידות. חיזוקים ושיכוך על כל מה שעשוי לרעוד. אפשר לראות כאן שיכוך לוחות הקירור.

 

שני אלקטרוליטיים ראשיים 18,000mF ולידם רכיב מגבר העזר על לוח קירור נפרד.

כמובן שהרסיבר דחוס ומלא מעגלים. לא יכולתי שלא לשים לב ל-"ציקלון" של Altera, בו קרוב לודאי חבוי העיבוד הספרתי ודברים שפותחו על ידי מהנדסי Yamaha. אותי זה מרשים יותר מקנית ממיר של BB או מישהו אחר, את זה כל יצרן נישה HE עושה.

 

אתם אולי מרגישים שבשלב זה (לאחר גם ששמעתי שמיעה חטופה) עד כמה התרשמתי מה-3067. מהנדסי Yamaha הבטיחו וקיימו. בניה מעולה, הקפדה על פרטים (סידור הסלילים למשל, למניעת Cross Talk בין ההגברות), הקטנת הגודל הפיזי לעומת הגדלת התוכן הפנימי. המכשיר מעט יותר נמוך ובכמה סנטימטרים פחות רחב מה- AX4 הישן שלי.

תכנון המכסה מראה שיטת עבודה כמו שהכרתי רק בתיאוריות של אבטחת איכות, איך מחברים מכסה עם מינימום ברגים (רק 10 לעומת כפול אצל המתחרים), ושיהיה צמוד ומהודק להפליא. חוסך זמן הרכבה וכסף.

תכנון ההגברה ופיזור החום (זה לא דרגה D) מעולים ואין צורך במאוורר כמו ברוב הרסיברים שלפניו.

לימוד, התקנה, כיול והפעלה

הרסיבר מגיע עם שני שלטים, אחד גדול ואחד קטן עבור תפעול יום יומי (אידיאלי עבור הרעייה), מיקרופון כיול וללא חוברת תקציר. מי שירצה לעלעל במדריך למשתמש, ימצא דיסק עם החוברת המלאה (166 עמ'), זה גם עוזר לחסוך כמה ענפי עצים. אני כבר הורדתי את החוברת מהרשת, כל אזכור של פרק או מספר עמוד, מקליקים עליו ומגיעים מיד.

חסר בתמונה מד הזוית אותו נראה יותר מאוחר.

 

חיברתי כניסות: 2 נגנים (פאנאסוניק BD30, פיוניר 989) וממיר YES, שזה 3 כניסות HDMI, NET, כרטיס USB וחיבור Multi Chanel אנלוגי 5.1 ל- 989, לטובת SACD.

יציאות: סאב (Front) ו- HDMI ל- TV. ו-7 רמקולים.

הכול עבד מלבד פיוניר 989 שלא מוציא אודיו דרך ה-HDMI אלא מזהה את 3067 כ-DVI אז הוספתי Coax בניהם.

הצלחתי אפילו לקבל צליל רב ערוצי מ- yes, בכמה ערוצי HD ולפעמים סרטים, מה שלא קיבלתי מפיוניר.

הצבתי את המיקרופון על חצובה וחיברתי. בשום פנים ואופן אל תנסו לכייל רסיבר עם המיקרופון מוחזק ביד. חצובה עם פלס זה אידיאלי, אך גם ערימת ספרים על הכורסאות עדיפים מלהחזיק ביד.

לאחר החיבור:

 

העצלן יכול ללחוץ Enter והרסיבר יבדוק את כל האפשרויות ויגלה לבד, אבל אפשר מראש לקצר את התהליך אם מתארים לרסיבר לאן הוא מחובר, ומה רוצים שהוא יכייל.

ניתן להסתפק בכיול עבור ה- Sweet Spot בלבד ולוותר על בדיקת זוויות. בעזרת השלט מנווטים לשני הפריטים – MULTI ו- ANGLE ומבטלים אותם. גם אם לא הפריטים לא בוטלו, תמיד בתוך הפעולה YPAO תשאל האם לפסוח עליהם.

לחיצה על Return, מוציאה לכיול רמקולים ובחירה בכיול ידני מאפשרת לבחור Power Amp Assign

 

כל מה שנותר הוא לבחור את התצורה בה מחוברת המערכת, זה חוסך זמן רב מהכיול, אבל לאחר מכן, יש לחזור למסך הראשון.

מערכת YPAO מאפשרת לך לבחור עד 8 נקודות ישיבה ולאחר כל נקודה תאפשר לך להחליט האם די לך. לאחר שיאזלו נקודות ישיבה נגיע לכיול הזוית בעזרת מד-זווית.

 

אני הסתפקתי ב-3 נקודות ישיבה ויחד עם כיול הזוית, למרות 6 יציאות מהכסא לצורך הזזת המיקרופון, הפעולה קצרה ביותר והרסיבר מכויל.

איני יודע עד כמה הקורא המזדמן מבין מתיאור הפעולות הללו עד כמה פשוטה ההפעלה והכיול של הרסיבר, אך תאמינו לי שהיא פשוטה.


שלט

השלט פשוט וחכם וגם כן מערכת הפעלה ברסיבר. Yamaha כבר מזמן היוו דוגמא לכל יצרני הרסיברים איך לתכנן מערכת "ממשק אדם מכונה" (שזה MMI או GUI) מעולה. אין בשלט מתג שצריך לזכור להעביר אותו, אחרת השלט לא יגיב.

כל פעולה של השלט או הרסיבר מוצגת על המסך או יכולה להיות מבוצעת בעזרת תפריטים שמוצגים על גבי מסך. כלל האצבע הוא שכל ההגדרות מבוצעות דרך השלט, ישנו רק Setup אחד, ה-Advance Setup שמתבצע מהפנל ללא השלט, לדברים חד פעמיים כמו קביעת התאמת רמקול ל-Impedance 6Ohm, הורדת עדכון תוכנה מהאינטרנט, וכדומה.

כל הנושא של Setup לצורך הגדרות שמע, ווידאו, כיול ידני או אוטומטי בקיצור הכל, מופעל על ידי לחצן ה-"On Screen" או לחצן ה-"Option", ראו את תמונת השלט שלמעלה. אין מצב שלא תוכל להפעיל אותם, והם מופיעים על רקע התמונה והקול, מבלי להפריע לשמיעה.

לכל כניסה של הרסיבר יש לחצן ייחודי בשלט וקל מאוד לכתוב את שם הציוד של אותה כניסה. זה נשמע פשוט והגיוני,  בודאי הוסיפו עוד לחצנים לטובת העניין, אבל לא!, אין יותר לחצני כניסה לעומת יצרנים אחרים, רק חשיבה והקצאה במקום בלבול.

בעזרת רשימת היצרנים, שייכתי את הנגנים שיופעלו בפונקציות בסיסיות ברסיבר, ואת ה- TV.



מערכת ה- YPAO ו- PEQ

מערכת ה- YPAO, אינה זקוקה בעת הכיול לכל מיני גלים שונים לבדיקת הפרמטרים ואינה זקוקה לחזרה על הכיול עבור דרישות שונות של המשתמש. הכיול נעשה בעזרת סוג של פולס אודיו שמכיל את כל הספקטרום.

לאחר הכיול המשתמש יכול לבחור איזה סוג Equalizer הוא מעדיף וזאת תוך כדי שמיעה מי עדיף באוזניו! מצב PEQ .

 

במצבי Natural  – Flat – Front, המשתמש יוכל לבחור בתיקון אקוסטי שונה. למשל מצב Front בפיוניר הישן שלי חייב כיול מחדש, המטרה בשניהם לכייל את כל המערכת על פי חתימת הצליל של הרמקולים הקדמיים.

המעניין ביותר הוא מצב Through שבו מבוטל הכיול האקוסטי, והוא מאוד דומה למצב Pure Audio. בלחיצה על כפתור אחד תוכל תמיד להשוות. בכל שינוי ניתן לשמוע מידית את ההשפעה. במצב זה נשמרות ההשהיות ונשאר Bass Management עבור הסאב שזה במקרים רבים עדיף.

במהלך הבדיקות חיברתי לרסיבר 3 סוגי רמקולים קדמיים. מדפי קטן, מדפי בינוני ורצפתי.

כאשר הכיול האקוסטי נבחר, הוא מסוגל (או לפחות מנסה) לתקן את הרמקולים והחדר ב-28 תדרים שונים, מ-31 ועד 16,000 הרץ. גם זה מאוד ייחודי ל-Yamaha.


מצבי אודיו

בחירת מצב PEQ היא כללית וכאשר תיבחר, היא תהיה בכל כניסה שתבחר. בחירת מצב Cinema או Straight נשמרת בזיכרון בנפרד עבור כל כניסה.

אזהרה: חשוב לזכור שפרמטרים "גלובליים" שנבחרו עבור כניסה לטובת סרט קולנוע, יכולים להפריע לשמיעת מוסיקה. פרמטר כזה הוא ה-DRC כלומר "תיקון תחום דינמי" שאפשר שיוגדר עבור קולנוע או בעת הפעלת Scene. זה עוזר לצפייה בסרט בשעה מאוחרת, אבל זה יעשה חורבן רציני לאיכות שמיעת מוסיקה, ראו הוזהרתם.


אינטרנט ורדיו

בכל הרסיברים החדשים ברמות הללו, יש אינטרנט רדיו. לכל יצרן יש אתר שמאפשר לגשת חינם כמעט לכל תחנת רדיו בעולם. אפילו בארץ תיתקל בתחנות של ידעת שהן קיימות, שמעתם על "קול השלום"?

מה שדרוש זה כבל LAN, לחברו ל-Router ולחפש. הרסיבר מאפשר לבחור מקום, או סוג מוסיקה, או תחנות נבחרות ו-Bookmark (כלומר סימניה שאתה עורך לעצמך).

מצאת תחנה שתרצה לשמור? שתי לחיצות על Enter ויש לך סימניה. לחיצה ארוכה על Memory, וזה ב- Preset.

תכונה מאוד חשובה לרסיבר זה היא שלאחר שבחרת תחנה, כל עוד הרסיבר דלוק התחנה מקושרת, מעבר מאחת הכניסות חזרה אליה הוא מיידי. לאחר כיבוי הרסיבר שומר את ה-URL, וכאשר תבחר שוב ב-NET, הוא מייד יחייג לתחנה האחרונה.

כמה תחנות משדרות באיכות MP3 טובה מאוד, לפחות 256 או אפילו 320, (רק בארץ האיכות על הפנים…) הן נשמעות נהדר, אפילו שהעוצמה של כולן מאוד גבוהה. רק חבל שהרסיבר לא מספק על המסך את היצירה והמבצעים, מידע שמשודר יחד עם רוב התחנות.

עדכוני תוכנה ניתן לבצע גם הם דרך ה-NET ואפילו קיבלתי הודעה שיש עדכון שממתין להתקנה.


User Manual

כאמור, עליך יהיה להדפיס את המדריך למשתמש או להעלות אותו על מסך. החוברת באורך 166 עמודים, מקיפה ביותר וקל להתמצא בה. יחסית היא כתובה טוב (נקודה כואבת אצל כל היצרנים) ואין בה את כמויות ההערות באותיות מיקרוסקופיות שמבלבלות לחלוטין את המשתמש האומלל שזקוק להכשרה כפרקליט.

יש פרק שלם של כיול Surround שמאפשר לבחור גודל חדר, השהיה ועוד, אם כי חסר הסבר לאיזה ערכים מומלץ למשתמש לכייל.

גם נושא הכיול האקוסטי הידני, מאוד לא ברור, כלומר מסבירים איך לשנות, אבל למה ומדוע, נשאר תעלומה.

כמות המידע עצומה, וכך האפשרויות. מומלץ מאוד למי שירכוש את הרסיבר הזה לקחת את הזמן ולעבור פרק – פרק ולנסות לגלות מה ניתן עוד לסחוט מהיכולות הבלתי נגמרות של הרסיבר.


מבחני שמיעה וצפייה

במבחן שמעתי הרבה מאוד חומר שכלל CD, SACD, ו- BD. הפעלתי גם מעט DVD, אבל כיום לאחר הופעת ה-HD, מי שמחפש גם אודיו ברמה הכי גבוהה, DVD אינו המדיום המתאים. יש כמובן עדיין כמה כותרים שהוקלטו יפה, בעיקר ב-LCPM, כמו למשל הקונצ'רטו המשולש של בטהובן, יו יו מא, בארנבוים ופרלמן, אבל רואים בו יפה כל מיני Artifacts במסך ה-FHD.

הרשימה שנבחנה היא:

א. סרטי בלוריי

  1. Wall-E
  2. Batman begin
  3. Swordfish 

ב. מוסיקה

  1. CD: I've Grown Accustomed to her face, Round Midnight Johan Dielemans Trio U/N          
  2. CD: Bach, Toccata and fugue, PETER Harford – DECCA
  3. CD: Mozart, Piano Concert No. 25 V. Ashkenazy – DECCA
  4. SACD: That's the way it is CELIN DION – Sony
  5. SACD: Vivaldi, Stabat Mater, Andreas SCHOLL & Ensemble 415 – Harmonia mundi.
  6. BD: Berlin Concert, A. Netrebko, R. Villazon, P. Domingo, Opera Berlin – DG
  7. BD: Bach, 6 Brandenburg Concertos, Giuliano Carmignola, Claudio Abbado – Medici

בסרטים הרבים שראיתי, היה ברור השיפור לעומת רסיבר בן חמש ומערכת RC בחיתולים. הדיאלוג הברור ועטיפת חלל החדר בסביבה של הסרטים, ממש ראויה לציון.

בקטע הבא מתוך כותר מספר 8 מרשימה למעלה, בולט כיצד המנוף מנענע את אווה לרוחב החדר.

 

בבטמן, המרדף עם "בטמוביל" מקיף אותך מכל עבר.

 

בסרט דג החרב ישנה סצנה של פיצוץ הבחורה שנסחבת על ידי שני שוטרים, כולם עפים, זכוכיות נשברות, גן עדן ל- Surround, אין מה להוסיף.

 

לא שיחקתי עם האפשרויות של שיפור התמונה. היא נראית כל טוב, שלא היה לי לב להזיז מאומה. גם התוכן של yes HD נראה יוצא מהכלל. עד כאן הרסיבר ממלא את כל מה שאתה מצפה ממנו.

לעומת זאת בשמיעת מוסיקה, כאן ההבדל או השיפור לעומת הקודם אינו כזה ברור. בהצבה אחד ליד השני קשה או אי אפשר להבדיל.

קופסת מיתוג עוזרת להחליף את ההגברה בהרף עין ואני בכלל לא מבצע זאת בצורה עיוורת. זה מאוד עוזר למקד את ההבדלים ולשים אותם בפרופורציה. אני לא יודע איך זה אצל רוב האנשים, אבל אני, כאשר אני בוחן שני דברים דומים מאוד, האחרון תמיד ישמע לי יותר טוב. הקופסא מעמידה אותי על מקומי. ההבדלים יכולים להיות קטנים למדי בציוד ברמה כזו.

 

גם חבר צעיר יותר ובעל שמיעה ממש מדהימה התקשה לשמוע הבדלים, לדעתי זה בודאי בלתי אפשרי בניסוי עיוור.

ההבדלים נעלמים או כמעט נעלמים במצב Pure, שאז בשני הרסיברים לא מופעל עיבוד. כאשר מופעל עיבוד, מצב Straight ב-3067 דומה מאוד ל-Pure, אם נבחר ללא PEQ. בשאר מצבי ה-PEQ, הם יותר מעודנים ויותר נעימים ממצב Stream Direct של AX4.

לסיכום בשמיעה לאורך זמן, קיבלתי יותר סיפוק, נעימות ויותר שקט ב-3067. יש שיפור שהוא על קצה יכולות שמיעתי.

בשלב זה קיבלתי בהשאלה זוג רמקולים Focal 705 שיש להם טוויטר שונה ויותר פתוח מאשר לאפוס M12.2, והאזנתי להם בכמה כותרים כאשר אפוס משמש כסנטר.

 

כותר מס' 8 ברשימה – הכנר ג'וליאנו, נשמע נהדר, אבל היצירה הזו מאוד קלה לסוג הרמקולים הזה. מוקלטת נהדר, ואין בה תזמורת גדולה וסאונד קיצוני. המסקנה החד משמעית היא שעיקר החסרונות של המערכת הישנה שלי, נשארו ולא החלפת רסיבר תחולל מהפכה. ההחלפה דרושה לצורך הפורמטים של HD Audio, של שליטה ב- HDMI ועוד הרבה סיבות, אבל לשמוע, אורגן, טנור או בריטון, פסנתר, האם אני צריך לשם כך איזה הגברת Power או מונו בלוקים מטורפים?

בקטע מס' 1, הפסנתר כלל לא רע, אבל חברי הצעיר ממני שאל איפה המצלתיים? קטע מס' 4 – סלין דיון היא בכלל קטע להדגמות, תמיד נשמעת טוב.

בכלל זמרות של מוסיקה "לא קלאסית" נוהגות ללחך את המיקרופון, לאחר שה-"מכונאי" (סליחה, טכנאי הקול) כיוון לה עשרות פילטרים שיסננו כל מה שאינו רצוי.

לעומתן זמרות אופרה לומדות פיתוח קול ועליהן למלא אולם קונצרטים ואופרה ללא שום אלקטרוניקה. כאשר יש הקלטה חיה, ישנו מיקרופון כללי שאוסף אותה יחד עם עוד, והמקליט די מוגבל לתקן מישהו על חשבון אחר.

בכותר של ברלין קונצרט (מס' 6) שרה אנה נטרבקו אריה של פוצ'יני. הקונצרט מוקלט באמפיתיאטרון של כמה עשרות אלפי צופים:

 

כמו בפארק הירקון, חייבים לשיר ולנגן בצמוד למיקרופונים (ומסכי ענק)

אנה מתחילה את האריה

ואז נשבר לה מהמיקרופון והיא מפנה לו עורף

ומסיימת בפניה ישירה לקהל עם קול אדיר שכמובן נחלש ללא הגברה אבל איזה קול! ואיזה תשואות!

הפרק האחרון בא להסביר מדוע אני מתקשה לסמוך על ביצועים שאינם מתחום שאני בטוח בו. אם בקטעים מסוימים אנה צורמת מעט, ואם אני לא שומע את הקטיפה בקולם של רמון וארגס או של רולנדו וילאזון, וזאת בהקלטות (אולם ולא קונצרט) הטובות של המאה הזו, ישנה בעיה. זאת בעיית "מה לשדרג" שחוזרת ונדושה בלי סוף בכל פורום או דיון חובבים, ולדעתי הנטייה היא תמיד להחליט באופן הפזיז ביותר במי לתלות את האשמה, ואז לתלות אותו (זאת אומרת לשדרג אותו). לדעתי אף פעם לא נעשה בירור ראוי שמוצא מי באמת החוליה החלשה.

3067 רחוק מלהיות חלש. במדידות הוא התגלה כנמר רציני. הוא מספק (במתח רשת נומינלי) פעמיים 160W בדו ערוצי על עומס 8 אוהם. הוא מספק מעל פעמיים 250W לעומס 4 אוהם וזה לאורך זמן מה. ההספק הרגעי שלו מגיע ליותר.

היצרן מבטיח רעש שיורי של לא יותר מ-150 מיקרוולט והמדידה מוצאת בתחום הווליום של ההפעלה רק 100. זה פי 3 יותר טוב (נמוך) מ- AX4 (או 10db יותר טוב). וזה נתון שיותר טוב מכמה Powers ו- Monoblocks של יצרני HE. המדהים בתוצאה זו שהרעש נשאר נמוך גם כאשר הופעלה התצוגה, כאשר הופעל מסך ה- LCD (שהוא CCFL) שהנורה הפלורוצנטית על קו החשמל דולקת, זה לא מזיז, לא עובר את ה- 100.

אנו מדברים על תוצאה שכוללת את כל השרשרת, מה- DAC או הכניסה האנלוגית ועד לרמקול. במגברים HE שלעיל, זה ללא הקדם מגבר. הרסיבר גם מספק עקומת היענות ישרה לגמרי מ-10Hz ועד ל- 20KHz.

נקודת המחץ היא שבכל השמיעות והניסויים, ה-3067 לא נדרש לספק יותר מ-10 ואט לכל רמקול. גם מדדתי וגם וידאתי. Yamaha – בכיול האוטומטי, מכיילים את הרסיבר לקבלת ההספק הנומינלי בווליום של 0db, ממקור דיגיטלי שמוקלט ב- FULL ווליום. בניסוי לא עליתי מעל מינוס 14, ויכולתי גם לחשב. תשכחו מתיאוריה שהרסיבר קורס.

אני יודע שאני כאן פורץ לקן צרעות. מה עם המקור? מה עם הכבלים? ממתי רסיבר מפענח ראוי לסטריאו? יש לו Jitter איום ונורא. ובכן כל הדברים הללו נובעים מדעות שאולי התבססו על מקרים פרטניים, או קרו בעבר. לא נראה לי שהם נכונים למקרה זה. בעיות Jitter נפתרו לפני שנים, רכיבי הפענוח ועיבוד של 24 ו-32 מהמדרגה הראשונה נמצאים ברסיברים הגדולים, וזה הופך את המקור ללא יותר מאשר מנוע. הכבלים שמעבירים אות ספרתי אינם לדעתי משפיעים וכבלי הרמקול הם בנייה עצמית מכבלים של AR של SWG 12 עם בננות שמיועדות לתת את המגע השלם בתוך השקע.

מה נשאר לי? הרמקולים.

אני החלטתי לבצע קפיצת מדרגה ולנסות רמקולים מליגה אחרת.

הייתי לאחרונה אצל חבר הפורום Bariko ושמעתי אצלו את הפיוניר החדש LX83 עם צמד של Focal 816. בדיסק קטעי אופרה שהבאתי איתי מאוד התרשמתי מהצליל חסר המאמץ של הטנורים, כולל הקטיפה שחסרה לי. אמרתי לו שחבל לבזבז את המערכת שלו על סרטים…

באדיבותם הרבה של שרגי קלר מלגאסי, וחברת אלרון היבואנית של Focal – הם הסכימו להשאיל לי לניסוי את הרמקול שמלא בתשבחות בכל סקירה ברשת: Focal Electra 1028 Be – זה רמקול רצפתי שמחירו כמו כמה רסיברים, עם טוויטר האגדה – Beryllium Twitter.

 

זה סגר את הנושא באופן סופי ומחלט לעניות דעתי לפחות. Wow, Woo, Wow.  לא האמנתי איזה סאונד אפשר לקבל, ואיזה רמקול נעים.

זה מחייב אותי כמובן לכתוב סקירה מקיפה לרמקול הנפלא הזה, וכמובן שאין הרבה טעם לתאר איך זה נשמע. זה נשמע נפלא, בזכות הרמקול, והוא יקבל את הכבוד שמגיע לו, אבל זו סקירה של 3067.

לגבי איכות הסאונד של הרסיבר, אין ספק שהוא מעט יותר מדויק נקי ומוסיקלי לעומת רסיבר ישן, אבל אפילו את ה- AX4 ניתן לשמוע מצוין.

לקראת סיום קיבלתי גם את ה- LX83. והחלפתי בניהם הלוך ושוב. אני לא מעיז לפסוק, צריך בשביל זה כלב או אודיופיל של ממש ולא טכנוקראט כמוני. בכל מקרה שניהם נשמעים נהדר על הרמקול הזה.

 


למעלה: Yamaha RX-V3067
למטה: Pionner SC-LX83

האם זה סותם את הגולל על שיפור הגברת הרסיבר? איני חושב, כנראה עדיין מבחינת גירוד קצה יכולת ההבחנה בעיוותים ניתן למצוא הגברה יותר נקייה. גם חייבים לציין שהאלקטרה התגלה כלקוח קל להנעה בצורה מפליאה. הוא היה יותר קל לרסיבר מאחיו העני ה-705! נדרש כמחצית מההספק עבור אותה עוצמה ומצד שני ניתן היה להגביר לעוצמות גבוהות מבלי שהאוזן תמחה.לכן לבעלי הרסיבר הזה מומלץ לראות האם ניתן לשדרג את הרמקולים שלהם. כמובן אזהרה חשובה: לא כל רמקול יונע בקלות כזו עם רסיבר. ישנם רמקולים (בהם לא מעט אמריקאים) מרובי אלמנטים ונצילות שאינה הכי טובה עם עכבה משוגעת שיורדת לערכים נמוכים, ושם רסיבר יכול להתקשות בהפעלה. גם סוג Ribbon לא מתאים לרסיבר.

יש לרסיבר ב-Setup המתקדם כיוון לעומס 8 או 6. שלא תחשבו שהורדת הרסיבר ל-6 משפרת את הצליל שלו עם עומס קשה. מסתבר שזה נעשה בכדי להגן על הרסיבר. כאשר מורידים את הרסיבר ל-6, מופעלת הגבלת מתח שמונעת מהרסיבר להגיע לערכי המתח של מצב 8, ולכן גם קטן הזרם שיוצא, לכן כלל לא בטוח שידחוף רמקול שיורד ל-2.

בעיה אחת מפליאה, בכיול עם האלקטרה, הרסיבר הגדיר את הרמקולים כקטנים (לא קורה בפיוניר לא ישן ולא חדש). הבעיה נבדקה עם היבואן. ישנה אפשרות שזאת האקוסטיקה הקשה של הסלון שלי. בינתיים מצאתי לטובת אלה שאם בכל זאת זה יקרה להם, מעקף: ביצעתי כיול בנקודה אחת ללא זוויות עם המערכת במלואה, ולאחריה כיול מלא עם רמקול סאב מכובה. במצב זה הרסיבר מכייל את האלקטרה החל מ-31 הרץ, ואחר כך אני, באמצעות כיול ידני מעתיק את תוצאות המרחק והעוצמה של הכיול הראשון הנקודתי לסאב ומגדיר אותו כמופעל וגם Extra Bass שעוזר לאקוסטיקה בגל מיקום הסאב.


סיכום

הרסיבר 3067 הוא רסיבר יוצא מהכלל, שזוכה בצדק לתשבחות הרבות שהופיעו עליו. אני מאוד נהניתי ללמוד אותו, להפעילו ולהקשיב ולצפות. התפעול שלו מאוד חכם, והוא מצוין גם לקולנוע וגם למוסיקה. אני חושב שהסרתי מעל היצרן הזה סטיגמה לא מוצדקת שיחסה למוצריו סאונד במוסיקה שהוא נחות.

יותר מזה, אני לא חושב שניתן יהיה לשפר את הסאונד עם סתם מגבר הספק זול, אלא משהו ממש טוב וכנראה יקר, עד כמה יהיה שיפור. אין לי מושג, מי שישפר שיספר!

ציונים:

  • בניה – מעולה
  • פנל אחורי – טוב.
  • חיבורי רמקולים ­- טוב מאוד.
  • MMI – מעולה.
  • שלט – מעולה.
  • חוברת – טוב מאוד.
  • כיול – מעולה אשר יורד עד לבירור לטוב מאוד.
  • מגוון האפשרויות – פנטסטי.
  • קולנוע – מעולה.
  • סאונד מעולה.

מחיר מומלץ לצרכן: 10,900 ש"ח.

להמשך דיון על הרסיבר Yamaha RX-V3067

תודה לחברת S.G על השאלת הרסיבר לטובת הבדיקה
תודה ל"לגאסי" על השאלת הרמקולים

7:00
  /  
20.4.2011
  
מאת: יוסי הרי

1