XTZ 99 W12.18 ICE – הסאב הסקנדינבי

XTZ השבדית מציגה סאב וופר הכולל מגבר של B&O הדנית. האם השילוב הסקנדינבי הזה מביא לנו איכות ללא פשרות?לפניכם בדיקה ...

7:00
  /  
13.03.2011
  
מאת: יוסי הרי
הקדמה, התקנה וכיול

הקדמה

הפעם נבחן סאבוופר.
לתופעת הרמקול האקטיבי לתחום השמע התחתון שחדר לזרם הראשי באודיו, אפשר להודות לקולנוע הביתי, שהפך את הסאב לתקן. כל רסיבר רב ערוצי בנוי כיום עם Bass Management. בדו ערוצי לצערנו (לפחות לעניות דעתי) זה יותר נדיר, אבל זה מחלחל.

אין לדעתי כל ספק, שהוספת סאב טוב ושחרור רמקולים ראשיים ומגבר ההספק מהעומס של הדקדה הנמוכה של האודיו, (לאודיו 3 דקדות: 20Hz עד 200Hz, 200Hz עד 2KHz ואחרון 2KHz עד 20KHz) משפרת את הצליל. השיפור המתקבל יהיה יותר משמעותי במערכות הפחות מעולות. לכן, לטובת רבים שלא יכולים להרשות לעצמם את ליגת העל ברמקולים והגברה, תוספת סאב טוב והטמעתו באופן אופטימאלי במערכת יכולים לשפר מערכות שמע רבות וטובות.

הסאב הנבדק הוא XTZ 99 W12.18 ICE:

חברת XTZ השבדית היא חברה חדשה המפיצה את מוצריה דרך האינטרנט (למדינות מסוימות דרך מפיץ ארצי) באופן ישיר, ללא פרסומת, חנויות, ומערך שירות ולוגיסטיקה. התכנון שבדי, הייצור הוא בסין.

מטרת החברה לפי הצהרתה היא לספק ציוד באיכות גבוהה מאוד ובמחירים שפויים. החברה משתמשת ככל האפשר ברכיבים סקנדינביים.
החברה מייצרת מגוון רמקולים, סטנדים, מגברי דרגה A, כבלים ו-Room Analyzers.

הרמקול בנוי על יחידת 12" של חברת TYMPHANY האסייתית שקנתה את השם הדני Peerless, וממשיכה לייצר יחידות רמקולים תחת שם זה. היחידה היא מסדרת XXLS. זוהי יחידה שבנויה עם סליל מנוע גדול ומפסע מורחב. מבחינת גודל זהו הטופ של Peerless.

ההגברה של הרמקול היא של חטיבת מגברי דרגה D של החברה הדנית B&O, היא חטיבת ICE. המגבר הוא ICEpower 125ASX2. זהו מגבר שמספק כאן בחיבור גשר תפוקה של 500 וואט לדרייבר (משהו דומה קיים היום ברסיברים של פיוניר).

אותו דגם רמקול אפשר לקנות מהיצרן XTZ ללא הגברה (99 W12.18P), ואפשר לקנות מהיצרן גם מגברי סאב חיצוניים, כולל אחד עם DSP שאינו כלול כאן בדגם זה.

הבדיקה שתתואר בפרקים הבאים, תכלול השוואה לסאב שלי שהוא EPOS ELS SUB. עלי להזכירו כי לא רבים מכירים את מוצרי אפוס הללו בארץ, ולדעתי סאב תוצרת אפוס אינו מתחרה סלחני. אנצל כאן את הבמה גם למעט הסברה על איך ממקמים ומחברים סאב למערכת.
אזי מה יהיה לנו? המשיכו וקראו.

נתוני המוצר

דרייבר:

Driver: 12" Peerless XXLS woofer, Aluminum cone, aluminum frame, High flow basket, Total weight 6,5 Kg

הגברה:

Amplifier: 500W ICEpower®

משקל:

29 Kg

מידות:

495 x 420 x 520 mm (HxWxD)

Ports

2 Ports מסופקים סגורים עם ספוגים (Plugs) המאפשרים לתמרן 4 מצבים: תיבה סגורה, שמאלי פתוח, ימני פתוח, שניהם פתוחים.

הפעלה:

מפסק ראשי עם בחירת מתח רשת 230/110. מצב בחירה בין AUTO או ON תמידי.

תחום:

המסנן המשתנה מאפשר בחירת 40Hz-250Hz.

High Pass

מפסק בחירה המאפשר הנחתת הנמוכים מ- 30 הרץ ומטה במצב ON.

Equalizer

2 מפסקים EQ 1, 2 שמוסיפים הדגשות ב-50 ו-25.

שליטה

3 בקרים סטנדרטיים ומקובלים: בקר התדר ששולט על התחום (ראה לעיל), ווליום ופאזה.

חיבורים:

Low Level: כניסה דיפרנציאלית מסוג XLR
כניסת RCA רגילה L/R, מספיק לחבר ל- L.
4 בננות High Level לחיבור לרמקולים קדמיים.

רגליות:

המוצר מסופק עם רגליות גומי. ניתן להסירן ולחבר Spikes בעלי הברגה M6 (לא מסופקים).

היצרן למעשה לא מספק נתונים על היענות המוצר באופני ההפעלה השונים, אלא רק מרמז. בגרפים המובאים מודגש שאין אילו מדידות ולמעשה זה משאיר אותנו לנחש למה מתאים כל מצב שמוצג. נתוני ההספק מתארים רק מצב רגעי מקסימאלי. להוצאת באס רציף בעוצמה גבוהה הוא יספק "רק" 175 ואט.

התקנה

הגיע אליי קרטון של 30 ק"ג ופוצ'יני מיד קפץ וליקק את שפתו.

בתור הכנה לבדיקה גלשתי לאתר של המהנדס Tom Nousaine, שהוא אחד מהמומחים בהא הידיעה לנושא סאבים. תוכלו למצוא באתר מאמרים בקבצי PDF שהתפרסמו בשעתו ויש בהם מידע ורעיונות שלא יסולאו בפז.

פתיחת הקרטון:

גרירה:

והנה לאחר הורדת הקרטון, מוכן להפיכה על שמיכה אבל עטוף בחלוק בד:

לאחר הפיכה ושחרור מהחלוק התגלה מוצר עוצר נשימה, תיבה שכולה פינות מעוגלות, עם גימור Black Piano מבריק ולאחר הסרת הגריל גם חזית מהממת.

אודה שכבר בשלב איסוף החומר על המוצר באינטרנט היו לי ציפיות גבוהות ביותר מה-99, ועד כאן הוא בהחלט לא מאכזב.

מיקום סאב

מיקום סאב בחדר האזנה הוא פשוט למדי, אך מה שמסבך את העניין הוא תמיד אקוסטיקת החדר.
חדר מלבני סגור הוא תמיד גרוע וכאשר המידות אורך – רוחב – גובה ואלכסונים יכללו מכפלות פשוטות, יהיו במרכז החדר "עמקים" ו- "שיאים" מאוד גדולים בהיענות הבאס. תמיד השקעה בטיפול אקוסטי מקצועי יכולה לתת פירות יותר מכל ההשקעה בציוד.

המיקום שייתן את תפוקת השמע הגדולה ביותר בדרךך כלל הוא בפינה וקרוב לקירות (בגלל התדר הנמוך). אם החדר אינו סגור ונפתח לחלל (חדר אוכל למשל), אזי בפינה הפנימית ולא קרוב לפתח. בגלל חוסר הכיווניות של צלילים נמוכים, המון אנרגיה תברח דרך כל פתח.
הפינה אינה חייבת להיות מלפנים ומומלץ למקם בפינה הקרובה לנקודת הישיבה.

בחדר שהוא גרוע אקוסטית הפתרון היחידי ללא טיפול אקוסטי הוא להציב אותו קרוב ככל האפשר למקום הישיבה, וכך מיקמתי את ה-99 ומעליו את האפוס (בשלבי הסיום הפכתי את היוצרות בכדי להבטיח שוויון הזדמנויות).


מימין: האפוס. משמאל: XTZ

אחד הדברים המרתיעים את החובבים הכבדים (או לפחות הרתיעו בעבר) ששומעים בעיקר או רק מוסיקה במערכת דו ערוצית בהוספת סאב הוא נושא הכיול. אם לא מכיילים נכון את התאמת הסאב למערכת, ניתן לקבל יותר באס, אבל באס לא נכון, שיכול להיות "בום בום" בצליל מסוים ורזה באחר. האנשים הללו השקיעו בלי סוף למערכת החלומות שלהם והם רגישים ביותר לשגיאות הקלות ביותר.

מערכות הקולנוע הביתי עם הרסיברים או מערכות מבוססות מחשב מכילות כיום תוכנות מתוחכמות ביותר לטיפול בנושא, לא רק להתאמת הסאב, אלא לכל הרמקולים וטיפול בבעיות החדר. אני מקווה שהנושא הזה ישתפר גם במערכות הדו ערוציות, אבל עדיין תמצאו רבים וטובים עם מערכת שאין לה שום יציאת סאב, וכמובן ללא Bass Management.
בשביל מערכות כאלה ישנו בסאב חיבור של 4 הבננות (High Level).

 

מחברים את הרמקולים הראשיים גם ל-4 הבננות הללו. יש לכוון את הווליום, את התחום (Frequency) ואת הפאזה בשביל לשלב בצורה הנכונה ביותר את התמזגות השמע של הראשיים עם הסאב.

קשה מאוד לבצע את הכיול בעזרת אוזן ומוסיקה. כיוון העוצמה הוא הבעיה הפחותה. יש להוריד את התדר עד לאותו תדר שבו הרמקול הראשי יורד, ואז יתחיל הסאב למלא את מקומו. כפתור הפאזה אמור לתאם במעט את התזמון, אבל אם מרחק הסאב שונה באופן ניכר מהראשיים, הלך על התזמון. בסאב מסוג REL היצרן נותן לך מידע מדויק המאפשר לך לכוון את התדר לתדירות הנדרשת בצורה מדויקת. אבל ב-99 ואפילו באפוס, עליך לנחש.

את כיול העוצמה הכי קל לכוון, לפחות כיוון ראשוני לקבלת ה-"סביבה" של כפתור הווליום. מה שצריך זה "רעש" כיול של הרמקולים הראשיים, ו"רעש" כיול של באסים. מי שיפנה אלי במסר, אשלח לו זוג קבצים עם הרעשים הללו. מפעילים פעם רעש "גבוה" ופעם "נמוך" ומכוונים לקבלת עוצמה זהה. עם מד SPL זה אפילו קל. ועדיין, אפילו אם תצליחו לכייל נכון, אין זו השיטה המומלצת לחיבור סאב, ולו מהסיבה שמגבירים את הבאסים במגבר הספק אחד, מנחיתים בסאב, ומגבירים שוב עם מגבר הספק שני. יתרה מכך, אותם צלילים שהרמקול הראשי אינו משמיע עדיין מסופקים דרך המגבר הראשי לרמקול הראשי, שורפים וואטים מיותרים ומניעים (לאט יחסית) את הרמקול הראשי ללא תועלת. כך משיגים יותר עיוותים גם מכאן וגם משם.

עם רסיבר (או פרוססור משוכלל) זה קל מאוד. ישנה יציאת SUB שמתחברת לכניסת ה-RCA בסאב (Low Level). מכיילים אוטומטית עם מיקרופון כיול, והתוכנה מגלה עד כמה יורדים הרמקולים הראשיים ומתאמת את כל הדברים שלעיל בצורה מושלמת. אבל זה רק קצה קרחון האפשרויות.

בכיול, מיקום הסאב והמהירות האמיתית שלו (נא לא לבלבל עם המושג "באס מהיר") נמדדים, ונקבעת השהייה מדויקת שמפעילה את הסאב בדיוק בזמן הנדרש. למעשה, עיקר האיטיות של סאב נובעת גם מהמסנן – מסנן של 150 הרץ 3 ד"ב רוחב סרט יש לו יחסית זמן תגובה איטי, ואם הורדנו לתדר נמוך אזי זה עוד יותר איטי. כאשר לומדים את תכונות הרסיבר מסתבר שיש מקום להתערבות המשתמש בקביעות האוטומטיות לפי המידע האמיתי שיש לך על המערכת שלך, דבר שהתוכנה אינה יכולה לדעת. רמקולים רבים, כולל מדפיים, יורדים עד 50 או 40 הרץ, אבל למיטב ידיעתי רק רמקולים מעטים ויקרים מאוד (והוא הדין גם המגברים) נותנים תפוקה טובה בתדרים כאלה, כאשר נדרשות עוצמות גדולות. אני – עם רמקולים מדפיים של אפוס (דרייבר של 6.5") – מעדיף לשנות את הגדרת הכיול של הרמקולים הללו ל-Small ואז הרסיבר מחלק את הצלילים בין ההגברה הראשית לסאב. אני קובע את הנקודה הזו (Cross Over) ברסיבר ל-150Hz ואת כפתור התדר בסאב למקסימום. הרסיבר אחראי לחלוקה מדויקת. כך אנחנו מורידים הרבה עומס מהגברת הרסיבר, וגם מהדרייברים הקטנים יחסית של האפוס 12M ואז המערכת נהיית מערכת 3Way של ממש.


כיול ה-99

לפני הכיול האוטומטי ממליצים לכוון את הווליום לאמצע (שעה 12). אני מבצע כיול ראשוני ידני עם קבצי הרעש בכדי לקבל כיול בסביבות 0db וכך הרסיבר אינו מנחית או מגביר את האות בצורה לא מאוזנת. יש לזכור לבטל הגדרות קודמות אם ישנן ברסיבר שיכולות לשבש את הבדיקה. בפיוניר יש אפשרות להגדיר הגבלה לעוצמת הבאס למשל. גם ללא הקבצים, אם מתקבל חוסר איזון בין העוצמות, אפשר להגביר או להקטין את הווליום בסאב ולכייל שנית לקבלת עוצמות מאוזנות.

מה שמאוד הפתיע בכיול הראשוני של ה-99 היה שצריך לייצב את הווליום על "שעה 7" בערך. זה אומר ש: או שההגברה מופרזת, או ששמו פוטנציומטר שאינו מחלק את העוצמה בצורה נכונה והשפעתו גסה. בכיול הראשוני, השוויתי אותו לסאב אפוס וחיפשתי קבלת באס שטוח בדומה לו. לאחר משחק בכל האפשרויות (7 דרגות חופש) המצב הרצוי יצא לדעתי עם תיבה סגורה והפעלת 2 ה-EQ. מכאן נותר לבצע כיול אוטומטי והגדרה מחדש של הרמקולים ונקודת החיתוך, והוא מוכן להאזנה.

XTZ במבחן

מבחן האזנה – סטריאו

במהלך המבחן שמעתי את כל המדיות האפשריות בדיסק, CD ,SACD ,DVD אודיו ווידאו ו-BD – מוסיקה וסרטים. פתחתי בדיסק הסמינר הראשון. הותיקים בודאי זוכרים את קטעי התופים. ה-99 העביר בנאמנות את הניואנסים השונים של סוגי התופים, מבלי ל"במבם".
האורגן בהקלטה הבאה שהיא הקלטה מאוד מאוזנת, נשמע בשרני ומרשים.

אותו הקטע בדיסק שני, מבוצע על ידי האורגניסט וירג'יל פוקס, בהקלטה שנקראת בידי חלק מהבריות אודיופילית. זוהי הקלטה מאוד "יבשה" בכנסיה אמריקנית ואין שם את ההד של כנסיה בלייפציג. הסאב נותן כאן את מה שצריך, ומרגישים יפה את היובש לעומת ההקלטה הקודמת.

פופ, מתוך SACD של סוני:

 

רצועה 2: ניתן להבחין יפה במרקם הצליל של תופים קלים וגדולים.
רצועה 3: הדגמה יפה כיצד ניתן "לראות" את מערכת התופים שמשתרעת כאן על כל הבמה.
בכל הקטעים הנוספים יש מכות פסקניות וחד משמעיות.

 

שני קטעים מסוג ששומעים לפעמים ממכונית חולפת. "בום…" אין ספק שלא שומעים בום, שומעים תוף ואת האופי שלו.

חזרה לקלאסי:
מתוך דיסק DVD A של טלארק, אריך קונצל מבצע את 1812. הם הקליטו כאן במוזיאון אמריקני תותחים מתקופת מלחמת האזרחים. הקטע (כמו גם האזהרה בדיסק) מבהיל למדי. האופי של ירית התותח כאן הוא משהו שונה לגמרי מתוף. כמו בהקלטות רבות של TELARC, התוף הגדול של התזמורת מאוד מודגש ורועם בהקלטה הזו.

מבחן האזנה – קולנוע ביתי

איתי חזום בוחן סאבים בין היתר עם הסרט Wall – E, קטע של ספינות ענק נופלות כדומינו – (ותודה רבה על הרעיון). בדיוק יש לי את גרסת הבלו ריי של הכותר. לא רק המכה הכבידה מורגשת בבטן, אלא הרעידה המתמשכת לאחר הנפילה מרשימים ביותר.

בשר הטבעות "שובו של המלך" (DVD), יש קטע כאשר פרודו, סם וגולום רוצים לעלות במדרגות הנסתרות והשער של מורדור נפתח, תוך ברק שעולה לשמיים, רעידת אדמה ופסיעות צבא האורקים. קטע מרשים ומהמם.

ובתוך כך, הגיע דיסק בלו ריי חדש:

היצירה מלווה באורגן, ומוקלטת רק ב-5.0, כך שאם שומעים ללא תגבור הסאב, (יש מצב כזה ברסיבר) זה נעלם, אבל יחד הוא מורגש והוא תוספת ברוכה ביותר לצליל ההנדלי הנפלא. עוד קטעים רבים לא אזכיר, השקעתי בכך שבועיים. בשלב שני, חזרתי על הקטעים עם הסאב של אפוס. בעיה קשה לכל סוקר שהוא מתרשם ונסחף. ובכן אני נסחפתי לא מעט. בסופו של דבר ה-99 עבד טוב מאוד, אבל בכל תחום שתרצו, האפוס נתן לפחות מעט יותר. יותר מדויק, יותר שמן, יותר סמכותי.

ההדגמה הבולטת היא דווקא בקטע שקט. בסימפוניה השלישית של מאהלר, יש בפרק הראשון בהחלה תיפוף חרישי:
(בלו ריי – לוצרן, אבאדו)

 

האפוס נותן כאן מעט יותר ומעט הבדל לפי המיקום של המכה בתוף.

אני ציפיתי שהשבדי ייתן לאנגלי בראש ולא יפסיד בנקודות. מבחינת עוצמה לא היה חסר כלום, אבל לא הורגשה כלל עוצמת יתר או יותר איכות שכאילו נובעת מהמספרים או כמו שהיצרן משדר.

עקום היענות

בעזרת מד SPL בדקתי את ההיענות של השניים ללא גריל בקירבה של בד הגריל:
המודד מנחית בתדרים מאוד נמוכים, כך שהבדיקה היא השוואתית בלבד, מתדר 20 עד מאה:

בכל מצב נראה שהאפוס יותר חלק וישר. יורד ב- 10 ד"ב לעומת 20 בשני.


פירוק ובדיקה חזותית פנימית

פתחתי את הפנל של המגבר והורדתי אותו. מאוד מאכזב היה לגלות בורגי עץ פשוטים, ללא שימוש בהברגת מתכת שמקובעת בתוך העץ. הוצאתי (וגם החזרתי) את הברגים בזהירות מרבית, ולדעתי הם מעט התרופפו מאז שהמוצר יצא מסין.

המראה בפנים מגלה תיבה עם דפנות של 2 ס"מ – מעט דק לטעמי, והפנל האלקטרוני הגדול בעובי של 4 מ"מ בלבד ואינו נותן סגירה אידיאלית לתיבה גדולה כזו. התיבה מבפנים מחוזקת עם 2 צלבים (לא סימטריים) מאותו החומר, אבל לדעתי דק מידי, כ-10 מ"מ, ומכילה פורט קצר ישר ופורט ארוך עם 90 מעלות. החומר כמובן MDF, דחוס, שאינו אידיאלי לברגים.

מוטב היה להפריד את האלקטרוניקה מהתיבה על ידי קיר עץ כמו באפוס, או להוסיף חיזוק מכני למניעת רעידות. בנגיעה מרגישים בפנל את רעידות האודיו. יש להקפיד שהבננות מחוזקות היטב.

הצמר האקוסטי בפנים הוא מהסוג הזול לדעתי (כזה שמיוצר בפלטות) שאינו דחוס מספיק ומסודר בפנים פשוט בקמצנות. חלקים חשופים רבים בפנים. האלקטרוניקה עושה רושם טוב למדי, אבל איכות ההרכבה פשוטה ורגילה:

ישנה הקפדה רבה על אטימה של חלקי החשמל.
זהו המגבר "הקרח":

שימו לב לפס אלומיניום שמעביר את החום לפנל החיצוני של ה- 99.
מאוד מאכזב היה לגלות אטימה רשלנית עם אטם דק בשפה של הפנל (שהא כאמור אלומיניום 4 מ"מ)

עוד שתי נקודות לביקורת שנשמעו תוך כדי הבדיקה:

  1. ממסר ההפעלה (מופעל על ידי הופעת האות) נשמע בצורה מוגזמת. צורת הרכבת לוח הבקרה יחד עם לוח מתכת כה גדול מגבירים את הקליק בצורה בלתי סבירה.
  2. קבוע הזמן לכיבוי קצר מידי, לא כמקובל בתוצרת בריטית, יחד עם הקליק המופרז, זה מרגיז. טוב שהוסיפו מפסק המאפשר להפעילו קבוע.

סיכום

המוצר כשלעצמו מוצר טוב מאוד, אבל לקרוא לו Hi-End לדעתי זו הגזמה. יתכן ואילו היצרן היה משפר את עובי הדפנות, את חומרי הבלימה, את החיזוקים והאיטומים הוא יכול היה לקבל שיפור ואיזון יותר טוב בתדרים נמוכים. הגריל משתמש עבור אחיזה בכדוריות (Plastic Pins) בעלת הגודל המינימאלי (שקיים ב-Part Express) – ראו את גודל החורים באפוס בתמונה של שניהם. ישנם לדעתי הרבה מוצרי סאב בשוק עד 6K ₪ שהינם פחות ממנו, ואני כל הזמן שואל את עצמי למה האפוס לא נחטף.

היצרן היה צריך להשקיע יותר גם בתכנון והגימור הפנימי. אם התוצאות היו כמו המראה, המוצר היה נמכר בקלות במחיר כפול.
החוברת המסופקת היא בסדר, אך חצי ממנה זהו טקסט שחוזר על עצמו בכל מוצרי החברה, כיצד לפזר את הרמקולים ועמדת הישיבה, לא משהו.

ישנו תיאור מפורט של ההפעלה והפקדים, אבל הגרפים המסופקים לדעתי מטעים, ומראים תמונה מיופה של התנהגות המוצר, ולא ברור כלל למה לשייך כל גרף, כי אין קורלציה בין הגרפים להגדרות. Natural Bass מופיע בחוברת עבור שני MODES שונים.

יתרונות

  • עובד עד 250 הרץ.
  • הרבה דרגות חופש להתאמה מחדרים קטנים מאוד ועד לחדרים גדולים.
    שתי תכונות אלה מאפשרות ל- 99 גם להתאים לרמקולים לווינים קטנים, ועד להסתדר עם רצפתיים מכל הסוגים.
  • נורית ההפעלה (אמנם מאחור כמו ברמקולים בריטים) מאירה חזק ולא קשה להבחין ביו מצב דולק למכובה.
  • נראה מרשים ולמרות גודלו וכובדו, אינו תופס שטח רצפה מאוד גדול.

חסרונות

  • ככל הנראה אינו נותן היענות מספיק חלקה.
  • מסופק רק עם גימור שחור מבריק.
  • מראה חיצוני מרשים מסתיר פשרות וחסכונות בפנים.
  • לדעתי בקרת האיכות של השבדים אינה הדוקה מספיק.
  • אין פילטר פנימי (כמו באפוס למשל) המאפשר יציאת רמקולים קדמיים לאחר שהנמוכים סוננו.
  • זמן הכיבוי לאחר הפסקת השמע קצר מידי.
  • הקליק של הממסר חזק מידי.
  • פוטנציומטר הווליום רגיש מדי, ונמצא בקצה התחתון, כאילו שמו פוטנציומטר ליניארי במקום לוגריתמי.

 

מחיר: 550 ליש"ט

מוצרי חברת XTZ חסרים יבואן כיום וניתן לרכוש אותם דרך רשימת המשווקים המורשים אשר מפורסמת באתר היצרן.

 

להמשך דיון בנושא XTZ 99 W12.18 ICE – הסאב הסקנדינבי.

תודה לחברת XTZ על אספקת המוצר לטובת הביקורת

 


7:00
  /  
13.3.2011
  
מאת: יוסי הרי

1