סרט לסוף שבוע: True Grit – אומץ אמיתי

מבקר הסרטים הנאמן שלנו יצא לאקרנים לצפות במערבון "אומץ אמיתי" אשר מספר על ילדה בת 14 אשר שוכרת מרשל על ...

7:00
  /  
04.03.2011
  
מאת: אבי מרקדו

True Grit – אומץ אמיתי

בימוי וכתיבה: ג'ואל ואיתן כהן

אין ספק שצריך 'אומץ אמיתי' כדי לקחת את אחת הקלאסיקות הגדולות של ז'אנר המערבונים ולהפיק לו רימייק. "אומץ אמיתי" המקורי הוא לא סתם מערבון רגיל, הוא הופק ב1969 וכיכב בו גדול שחקני המערבונים בכל הזמנים, ג'ון ווין, שגם זכה באוסקר, היחידי שלו, על תפקידו בסרט. כעת, 40 שנים לאחר מכן, החליטו ג'ואל ואיתן כהן (הידועים כ"האחים כהן), לקחו את המערבון המצוין הזה, על פי ספרו של צ'רלס פורטיס וכמיטב המסורת של הוליווד בשנים האחרונות, להפיקו מחדש.

הסרט מספר את סיפורה של מאטי רוס, נערה בת 14 אשר אביה נרצח על ידי טום צ'ייני והיא מבקשת להביאו לדין ולתלות אותו. אך צ'ייני כבר ברח לשטחים "האינדיאנים" שנמצאים מחוץ לשטח השיפוט של השריף המקומי. מאטי מחפשת אדם בעל "אומץ אמיתי" שיצא אחרי טום צ'ייני ויביא אותו למשפט. למשימה זאת היא שוכרת את מרשל רוסטר קוגבורן, אדם ששמו הולך לפניו והוא ידוע כאיש חוק חסר פשרות, שלא תמיד מביא חזרה את המבוקשים בעודם חיים ושיכור מדופלם. למרדף אחרי טום צ'ייני, מצטרף לביף, רנג'ר טקסני שרודף גם הוא אחרי צ'ייני, בעוון רצח סנטור מקומי. למרות מחאותיהם של המבוגרים, מאטי מצטרפת אליהם וביחד השלושה יוצאים למסע בשטחים הפראיים של מערב ארה"ב כדי לתפוס את הרוצח הנבזה.


…וביחד השלושה יוצאים למסע בשטחים הפראיים של מערב ארה"ב כדי לתפוס את הרוצח הנבזה.

אם דיברנו קודם על אומץ אמיתי, צריך בהחלט הרבה אומץ כדי להיכנס לנעליו האגדיות של ג'ון ווין. בגרסא המחודשת של הסרט, עושה זאת ג'ף ברידג'ס, שחקן מוערך בעצמו שרק בשנה שעברה זכה באוסקר על תפקידו בסרט "לב משוגע – Crazy Heart". וברידג'ס אכן עושה זאת בהצלחה ענקית, הוא מצליח להחיות על המסך את דמותו של המרשל ואף להוסיף להופעה משהו אישי. השילוב בין נבזיותו וטוב ליבו של המארשל, מובאים לידי ביטוי היטב בביצוע של ברידג'ס, אשר מוסיף משהו יותר מסתורי וקצת, מוזר, הייתי אומר, לדמות המיתית של המרשל חד העין (הוא לובש רטייה, אגב בסרט המקורי עונד ווין את הרטיה על עינו הימנית, ברידג'ס, על השמאלית).

טריוויה קטנה: אם ברדג'ס היה זוכה באוסקר, הוא היה הופך לאדם הראשון שזוכה באוסקר על אותו תפקיד שכבר זכו בו בעבר, אך כאמור הוא הפסיד את הפרס לקולין פירת' המצויין ב"נאום המלך".

עוד ראויה לציון היא השחקנית היילי סטינפילד שמגלמת את דמותה של מאטי, הנערה הצעירה, בניגוד לביצוע המקורי של קים דרבי (שהיה גם כן טוב), יש משהו בביצוע של סטינפילד שהוא טיפה יותר בוגר ועוצמתי. אין ספק שזה חלק מהגישה החדשה לסרט שהכתיבו האחים כהן, אך לזה נגיע מאוחר יותר. בתפקיד לביף, הרנג'ר הטקסני, הבריקו לטעמי האחים כהן כאשר ליהקו את מאט דיימון, שבהחלט מייצר דמות הרבה יותר מעניינת ורב גונית מאשר הדמות האנמית משהו, שמגלם, גלן קמפבל, ביצירה המקורית. אני נזהר לא לגלות יותר מדי על תוכן הסרט, אך חלק מהשינוי שעבר התסריט בידי האחים כהן, הוא עימות הרבה יותר חריף בין קוגבורן ולביף, שבין השאר נותן לדיימון ולברידג'ס כמה רגעי מסך מצוינים, עם כימיה מצויינת, שמשלבים בתוכם את ההומור הציני של הכוהנים.

אני חייב להתוודות בשלב זה שבעבר הייתי אוהד מושבע של האחים כהן, בשנים האחרונות הרגשתי שהם ממחזרים את עצמם וקצת איבדתי את העניין בהם. "ארץ קשוחה" שנחשב לאחד הסרטים הטובים של האחים, למשל, הרגיש לי מאוד כמו חזרה על מספר נרטיבים שהאחים כהן כבר עסקו בהם ב"רציחות פשוטות", "צומת מילר" ו"פארגו". עוד ווידוי קטן בשלב זה, ז'אנר המערבונים הוא ז'אנר אהוב עלי במיוחד ואני מחשיב את עצמי כאדם שמכיר דיי טוב את הז'אנר ושראה כמויות גדולות מאוד של סרטים מז'אנר זה.

לכן הייתי סקרן לראות מה יעשו האחים כהן עם הקלאסיקה הישנה שהיתה אהובה עלי במיוחד. אני חייב להודות שהופתעתי מאוד לטובה, ואפילו אגיד יותר מזה, הסרט של האחים כהן, טוב יותר מהמקורי. ובאופן אישי, אני חושב שזהו סרטם הטוב ביותר של האחים מאז "ביג לובבסקי" ואולי אפילו "פארגו". 

האחים כהן הצליחו לחתוך מעט מהסיפור (הסרט קצר יותר מהמקור בכ20- דקות), כך הם חידדו אותו והפכו אותו לקודר יותר. המבט של הנרי התווי, במאי הסרט המקורי, הוא מאוד נוסטלגי ואוהב. המערב בסרט המקורי נראה כמו מקום יפהפה עם נופים מהממים שהרציחות והאלימות של הסרט, הם חלק מהאסטטיקה שלו. אך אצל האחים כהן, המערב הוא מקום קודר, בטח לא מקום שבו ילדה בת 14 יכולה להסתובב לבדה. צריך רק להשוות בין עיצוב העיר, פורת סמית', שם פוגשת מאטי את קוגבורן. בסרט המקורי, הבתים עשויים אבן, כל השוטים נערכים באור יום בהיר, העיירה נראית כמקום פסטוראלי ואידיאלי. אצל האחים כהן, העירה מלוכלכת ומלאת בוץ, רוב השוטים נערכים בלילה, עם תאורה מועטה. כל זה רחוק מאותה עיירה דרומית יפה ונקייה שהת'ווי מצייר בסרט המקורי.


…העירה מלוכלכת ומלאת בוץ. כל זה רחוק מאותה עיירה דרומית יפה ונקייה שהת'ווי מצייר בסרט המקורי.

אין ספק שהאחים כהן עשו עבודה מצוינת על שכתוב התסריט, הטון של הסיפור כולו הוא טיפה יותר אפל וקודר, אך עם שילוב של הומור מקאברי בו האחים כל כך ידועים. נכון שמבחינת הקו העלילתי הראשי, אין שינוי רב, אך בסצנות רבות וגם בעלילות המשנה, ישנו שוני רב ומורגש שהופך את הסרט ל "מערבון בסגנון האחים כהן".

הסרט אגב היה מועמד ל-10 פרסי אוסקר (והפסיד בכולם). ההפסד המפתיע ביותר לטעמי היה של היילי סטנפילד (שגילמה את הנערה מאטי רוס), לה ללא ספק הגיע הפרס, הרבה יותר מלמליסה ליאו, האם המעצבנת מ"פייטר". אך האחים כהן יכולים להתנחם בעובדה כי "אומץ אמיתי" הוא סרטם הרווחי ביותר בכל הזמנים, והוא הראשון שגרף מעל 100 מיליון דולר, בארה"ב בלבד!

בשבוע שעבר, פורסמה כתבה על הסרטים "התייר" ו"אני מספר 4", בגנות הרימייקים ההוליוודיים,  אך אני חושב שאפשר להגיד בבטחה כי "אומץ אמיתי" של האחים כהן, מראה כי אפשר גם אחרת ושניתן לחדש סרט בצורה טובה, אשר מביא עימו משהו חדש ומרענן ליצירה. לטעמי סרטם של האחים כהן, הוא מערבון מצוין ואף אגדיל ואומר, זהו המערבון הטוב ביותר שנוצר ב20 שנים האחרונות, מאז "הבלתי נסלח" הנפלא של קלינט איסטווד. האם האחים יצליחו ליצור רנסנס בז'אנר ולהחיות אותו לתקופת הזוהר משנות ה40-50, אני בספק, אך מצד שני, אולי בכל זאת זה יחזיר את הז'אנר למקומו הראוי בהיסטוריה כז'אנר מכובד ואיכותי.

הסרט מומלץ בחום לחובבי הז'אנר וכיאה לסרט טוב, הוא מומלץ גם לכולם!

ציון סרט: 9/10

להמשך דיון בנושא: סרט לסוף שבוע: True Grit – אומץ אמיתי.


7:00
  /  
4.3.2011
  
מאת: אבי מרקדו

1