שיפוץ מכונת קרבל – Caravel Rebuild

עופר קנה מכונה באיטליה ושיפץ אותה מכף רגל ועד מנוף. הסיפור המלא (ויש גם וידאו...)

7:00
  /  
08.02.2011
  
מאת: עופר שרגאי
הקדמה

הקדמה

 

rnrn

rnrnrn

בהמשך לחגיגות ה-40 שלי קניתי גם מכונת caravel. זאת למעשה המכונה הראשונה שחשפה אותי לדגמים הראשונים של אספרסו ביתיrnוהמראה שלה ממש משך אותי.

rnrnrnrn

לאורך השנים יוצרו מספר דגמים של המכונה וההיסטוריה שלה מפורטת באתרrnשל פרנצ'סקו קארלי:

http://www.francescoceccarelli.eu/arrarex_eng.htm

rnrnrnrnrnrn

הסדרה הראשונה שיוצרה נקראת VAM אלו דגמים פחות נפוצים ולכן יקרים יותר. הדגמים השונים נבדלים בעיקר במבנה הבוכנה והאטמים. למכונה יש פטנט רשום, אפשר לפרק את כל המרכיבים לתחזוקה בידיים וללאrnכלים.

rnrn

http://www.francescoceccarelli.eu/Macchine/Arrarex/Brevetti/GB847662A.pdf

rnrn

אחרי שיטוטים ב www.ebay.it מצאתי את המכונה שלי:

rnrn

http://cgi.ebay.it/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=170512568502&ssPageName=ADME:X:AAQ:IT:1123

rnrn

מכיוון שהמכונה לא נמכרה כשמישה והצביעה שלה קצת בעייתית לא היו עליהrnהרבה קופצים ובסוף קניתי אותה ב 70 יורו בלבד. מכונה דומה במצב טוב עולה לפחות 180rnיורו לפני משלוח.

rnrn

המכונה מאוד אטרקטיבית בארה"ב, אוסטרליה ובאירופה ולכן יש הרבהrnקופצים על כל מכרז ב ebay.

rnrn

ב ebay המקומי באיטליה מכונות דומות נמכרות בפחות מ 50 יורו והן כנראה מאודrnנפוצות ונמכרות גם לקישוט.

rnrn

לא הייתי מוטרד מחוסר השמישות של המכונה, אטמים וחלפים ניתן להזמין מ orphan espresso

rnrn

http://www.orphanespresso.com/Caravel-VAM-Espresso-Machine_c_325.html

rnrn

מדריכי שחזור קיימים ב orphan espresso:

rnrn

http://www.orphanespresso.com/Caravel-Piston-Seal-Replacement_ep_556-1.html

rnrn

וגם אצל פרנצ'סקו קארלי:

rnrn

http://www.francescoceccarelli.eu/Macchine/Arrarex/arrarex_guarnizioni_eng.htm

rnrn

בהומבריסטה יש שרשור די גדול על הקרבל:

rnrn

http://www.home-barista.com/levers/arrarex-caravel-t5752.html

rnrn

מה שכן היה צריך להטריד זה הצבע של המכונה אבל על זה לא חשבתי ואחר כךrnהבנתי שטעיתי…

rnrnrnrnrn

מבנה המכונה

rnrn

המכונה מבוססת על דוד נירוסטה פתוח שמתחמם ע"י גוף חימום של 500rnוואט. הדוד מכוסה בכתר נירוסטה מסוגנן שייחודי למכונה זו.

rnrn

ראש החליטה משולב בדוד וכך לשניהם יש את אותה טמפרטורה.

rnrn

הידית מחוברת לחלקו התחתון של הדוד והמים מגיעים אליה מכח הכובד.

rnrn

למכונה אין קפיץ והפעלתה ידנית לחלוטין.

rnrn

בקרת טמפרטורה: למכונה יש תרמוסטט שאמור לשלוט מכנית על מתג ההפעלה (לא ממש עובד)rnולכן גם כאן אני משתמש במד טמפרטורה ומכבה את המכונה כדי שתתקרר לטמפרטורה רצויה.

rnrn

בקרת לחץ: יד ימין או שמאל לפי בחירה…

rnrn

מקבלים את המכונה

rnrnrnrn

מקבלים את המכונה

rnrn

המכונה הגיעה עטופה וארוזה יפה. לא היו חסרים חלקים למעט אלו שידעתיrnעליהם מראש.

rnrn

rnrn

חוסרים: מגש כוסות, סלסלת קפה.

rnrn

מעבר לזה הערכתי שאני אצטרך להחליף את כל האטמים ואת כבל החשמל.

rnrnrnrn

 

rnrn

סטטוס כללי

rnrn

אחרי שקיבלתי את המכונה יכלתי לאבחן שהיא מכונה מדגם v1.2 אפור אבל רק כמעט…

rnrn

בדגם הנ"ל הפילטר של הבוכנה מחובר קבוע ואצלי הוא מחובר עם טבעת קפיץ.rnלא בטוח שזה מעיד על משהו – אולי תיעוד לא מושלם באינטרנט.

rnrn

בכל מקרה הרווחתי מבנה קל יותר לתחזוקה.

rnrn

ידית המנוף שייכת לדגמים שבהם Arrarex כבר החליפה שם ל Zerowatt – 10 שנים בערך אחרי שמהכונה שליrnנוצרה אבל זה לא משנה לי כי זאת עדיין ידית מקורית.

rnrn

בשנתון של המכונה שלי הידית בנויה מפלסטיק שביר שאחר כך הוחלף ליציקתrnגומי עמידה יותר (קצת פחות קלסית)

rnrn

צבע:

rnrn

rnrn

כמו שזה נראה, מישהו לא אהב את האפור המרייט המקורי וצבע בחוסר כישרוןrnמזעזע בלבן צהבהב.צביעה גרועה ומלוכלכת.

rnrn

המכונה במצב טוב מאוד אבל הצבע נראה רע יותר מהתמונות באינטרנט.

rnrnrnrnrnrn

אבנית:

rnrn

לא היתה הרבה בדוד ולא היתה בכלל בחלל בצילינדר או בבוכנה.

rnrn

rnrn

שיירי קפה ושומנים במידה מועטה:

rnrn

rnrn

אמרנו מצב טוב לא? רק הצבע…

rnrn

לעבודה!

לעבודה!

ניקיון בקופיקלין – חצי שעה בערך לכל המרכיבים.

rnrn

פילטר המים של הצילינדר בילה 24 שעות בקופיקלין.

rnrn

rnrn

טיפול אבנית במלח לימון:

rnrn

rnrn

די פשוט סך הכל – קל לפרק ולהרכיב ואין חלקים קטנים למעט הבוכנה.

rnrn

צבע:

rnrn

שייפתי עם נייר לטש חלק מהצבע וראיתי שהצבע הלבן נצבע על המקוריrnומתחתיו יש צבע יסוד ירקרק.

rnrn

שייפתי קצת יותר וכבר גיליתי את האלומיניום שממנו כל הגוף יצוק.

rnrn

החלטתי לשייף הכל ולהשתמש בצבע הלבן המשוייף כבסיס לצבע חדש. הצבעrnהנבחר הוא אפור המרייט כמו המקור.

rnrn

rnrn

התהליך הזה היה מאוד מייגע ואני יכול לסכם אותו כבעייתי מדי למי שלאrnמקצוען (כמוני).

rnrn

ההחלטה לשייף את הצבע היתה בעיקר כדי לשמור על צבע היסוד. מניסיוןrnשאחר כך עשיתי עם מסיר צבע ייעודי התברר שצבע היסוד קצת יותר מתנגד למסיר צבע אבלrnזה עדיין יכול לחשוף את האלומיניום. בסוף יצא שעבדתי קשה בשיוף וגם עשיתי קצתrnשריטות.

rnrn

המבנה המעוגל הצורני קשה לצביעה – אחרי 5 שכבות לא הייתי מרוצהrnושייפתי עוד פעם (לא לגמרי אבל יסודי) כדי לצבוע עוד פעם מחדש.

rnrn

צריך למסך את המדבקות והסמל כדי שלא יתלכלכו, דבר שהבעלים הקודם לאrnהקפיד עליו. המכונה מתחממת מעל לטמפרטורה שאליה הצבע מתוכנן ולכן הצבע רגיש עודrnיותר למכות, למעשה צריך לפרק הכל ולשלוח לבעל מקצוע שיסיר את הצבע ויצבע מחדש.

rnrn

מסקנה: מי שרוצה לקנות caravel עדיף לו לחפש מכונה עם צבע במצב טוב.

rnrn

עד שיגיעו האטמים וסלסלת הקפה קפצתי ל Zylber לבנות מגש כוסות.

rnrn

מגש הכוסות בנוי מאמבטיה קטנה מכוסה בחלק מחורר. אפשר לקנות את החלקrnהמחורר וכרגע לא את 2 החלקים.

rnrn

החלטתי לייצר (Zylber לא אני…) מגש פשוט יותר.

rnrn

Zylber לקח לוח נירוסטה ובעזרת מספרי פח חתך צורה במבנה הכללי של השקעrnבמכונה.

rnrn

את צורת השקע ציירנו על נייר שהודבק לנירוסטה וכל זה הוצמד ללוח עץ.

rnrn

כך Zylber יכל לשייף את הכל לצורה שתתאים למקום במכונה.

rnrn

rnrn

מה קיבלנו?

rnrn

צורה כללית על נייר מודבק ללוח נירוסטה. הלוח מוברג ללוח עץ שמאפשרrnתפיסה נוחה בשיוף.

rnrnrnrnrnrn

עכשיו משייפים ובודקים התאמה למכונה:

rnrn

rnrnrnrn

זה לוקח זמן, כלים וסבלנות…

rnrn

לבד בבית אני לא מאמין שהייתי מצליח לעשות את זה, לשייף ככה מתכתrnבכלים ידניים זה הרבה זמן.

rnrn

 

rnrn

במקום לשחזר את צורת החורים המקורית החלטתי לחורר בצורת מגן דודrnולהוסיף 2 ידיות קטנות בחורים ש Zylber יצר.

rnrn

הכנתי דוגמא מסודרת של מגן דוד וממנה קדחתי חורים.

rnrnrnrn

אחרי קדיחת החורים משייפים עם ניירות לטש + מים + סבון.

rnrn

החל מנייר לטש +1000 מתחילים לקבל מתכת מבריקה.

rnrn

rnrn

עכשיו אפשר להרכיב כדי לקבל מושג כללי של איך זה נראה:

rnrn

rnrn

הרכבת אטמים:

rnrn

מנגנון המנוף מורכב מ 3 חלקים ובחלקו התחתון הבוכנה.

rnrn

כשמפרקים אותה אפשר להחליף את האטמים. התחלתי באטם הקטן שמנקז עודפיםrnמתחתית הבוכנה.

rnrn

rnrn

המקורי היה ממש מעוך.

rnrn

אחריו המשכתי לאטמי הבוכנה.

rnrn

האטמים הם בחתך של האות U – בצורה כזאת הם אוטמים בלחץ בכיוון אחר בצורה טובהrnיותר מ o-ring.

rnrn

המידות של האטמים המקוריים לא נפוצות היום ולכן orphanrnespresso משלבים אטם U בטרים הנכוני אבל בגובה נמוך יותר ביחד עם o-ring שמשמש כספייסר.

rnrn

ה o-ring שקיבלתי לא היה בקוטר הנכון אז קניתי בינתיים מטכנו-עד מחולון עדrnשיגיע האטם הנכון.

rnrn

 

rnrnrnrn

אטמי הבוכנה:

rnrn

rnrn

אחרי ההחלפה של אטמי הבוכנה ניסיתי להוציא קפה אבל ברחו מים מקצוותrnהידית ועברתי להחלפת אטם הראש.

rnrnrnrn

בתחילה עושים חריץ אורכי בזהירות ומתחילים לקלף אותו מהמקום. לאחר מכןrnמנקים עם קופיקלין ומרכיבים חדש.

rnrn

rnrn

חולטים קפה

rnrnrnrn

חולטים קפה

rnrn

לפחות במכונה שלי התרמוסטט לא עושה משהו מיוחד אז אני מפעיל, מחכהrnלרתיחה ומכבה את המכונה – אם פותחים את מכסה הדוד המים מתקררים תוך 2 דקותrnלטמפרטורה נכונה אחרי רתיחה מליאה.

rnrn

בעזרת מד טמפרטורה אפשר לראות מה הטמפרטורה בדוד (זהה לראש).

rnrn

בינתיים טוחנים קפה ודוחסים.

rnrn

באזור ה +91 מעלות שמים את הסלסלה בידית (אין קפיץrnלסלסלה) נועלים את הידית ומרימים את המנוף.

rnrn

הרמת המנוף מזרימה מים לידית, אחרי המתנה של כ 5 שניות מתחילים להורידrnאת הידית.

rnrn

מסרטונים שראיתי באינטרנט ממשיכים את הורדת הידית עד הסוף. אני לא ממשrnהצלחתי להוציא קפה טוב ככה אז אני מוריד את המנוף עד שיש התנגדות, מעלה חזרה אתrnהמנוף (סוג של Felinni move ) ואז מתחיל לחלוט.

rnrn

בצורה כזאת העוגייה כולה נרטבת לפני החליטה המלאה.

rnrn

קצת תרגול עם טחינה נכונה ויוצא קפה ממש ממש טוב.

rnrn

ברוב סוגי הקפה גיליתי שכל מהלך החליטה באזור ה 45 שניות – ככה פשוטrnיוצא יותר טעים לי.

rnrn

 

rnrnrnrn

קצת תמונות:

rnrn

rnrn

 וסרטון וידאו לקינוח:

rnrn

rnrnrn

 

 לתגובות והמשך דיון לחצו כאן.


7:00
  /  
8.2.2011
  
מאת: עופר שרגאי

1