נגישות לתכני ה-HD בארץ ובעולם עבור משתפי קבצים

עם העלייה בכמות תכני ה-HD בארץ ובעולם, הגיע הזמן לעשות סדר בדרכים בהן ניתן להשיג את תכני ה-HD שלנו, מאמר זה שופך ...


הקדמה

כתבה זו תתמקד באפשרויות השגת התכנים העומדות בפני חובבי תחום הק"ב וה-HD בעולם ובארץ בפרט. ניתן הצצה לנורמות המקובלות בתחום, לתכנים הקיימים, היתרונות והחסרונות של פרוטוקולים שונים מעולם ההורדות אל מול השירותים בתשלום, חידושים טכנולוגיים בתחום, קבוצות המקודדים האיכותיות ביותר, ההבדלים בין קבוצות אלו ועוד.

המצב בארה"ב לעומת ישראל בתחום ה-HD וההורדות החוקיות ברשת

פורמט ההפרדה הגבוהה הפך לסטנדרט מקובל בשנים האחרונות ודחק הצידה את שידורי ה-Standard Definition בעיקר בזירת ההורדות ושידורי הלווין בארה"ב.

בארה"ב הבינו כי לא יצליחו להגביל את ההורדות הפיראטיות דרך בתי המשפט, והחלו לפעול עם כיוון הזרם.

בהמשך לתהליך ביטול השליטה של בעלי זכויות היוצרים בתוכן DRM – Digital Rights Management מציגות iTunes ודומיהן חלופה, שהיא בעצם הורדה חוקית,  במחיר סביר,  דבר אשר גרם לצמצום ניכר ברמת הפיראטיות בארה"ב, בעוד המשתמש הביתי מתרגל לשלם על התוכן בדיוק כפי שהתרגלנו לבצע קניות מוצרים דרך האינטרנט או לשלם לחברות הכבלים/לווין.

לפיכך המגמה האופיינית בשנים האחרונות בתחום הינה הקמה של אתרי הורדות חוקיות בתשלום.

רשתות NBC ו-Fox הקימו בארה"ב את אתר Hulu המציע לציבור האמריקאי הורדה וצפיה בתכני HD בחינם ובליווי פרסומות אשר ממנות חלק מההוצאות.
אתרים ידועים נוספים בתשלום הם Movielink  ,CinemaNow. Netflix – ספריית  DVDמקוונת לצפייה בהזרמה ישירה סטייל YouTube .
iTunes היא חלוצת ההורדות החוקיות של סדרות. הורדת פרק חוקי ב-HD בעלות של 3.5 דולר. 70$ לעונה של 22 פרקים. שירות אינו זמין למשתמשים עם כתובת IP ישראלית. כך שאין דרך לצפות בזה, מבלי להשתמש בשירות IP בתשלום כגון Ivacy או שירות VPN אחר. בשלב הזה ניתן לקנות מהאתר של iTunes בעיקר אפליקציות ל-iPhone.

iTunes

לצערינו, המצב בישראל אינו מאיר פנים, וזה בלשון המעטה, היות אין אתר אינטרנט ראוי שמוכר תכני HD, נוצר מצב של  Win – Lose חד כיווני כנגד המשתמש הביתי. יש לא מעט גולשים שמוכנים לשלם מספר שקלים על סרט או על הסדרה האהובה עליהם ב-HD, אך בשלב הנוכחי פשוט אין למי.

האפשרויות החוקיות גם הן יחסית מוגבלות:

  • החנות VOD- video on demand Orange Time  של אורנג', המציעה תכנים לצפייה בתשלום, סרט בודד עולה 9.90-14.90 ש"ח ופרק בסדרה עולה 4.90 ש"ח. עם זאת מדובר באופציית השכרה ל-24 שעות ב-Streaming, שגם היא לא בHD.
  • פורטל yes.walla.co.il המציע צפייה בחלק מהסרטים והסדרות שמשודרים בYES VOD, באמצעות Streaming דרך האינטרנט בחינם ללקוחות YES. מי שאינו לקוח יאלץ לשלם כ-4 שקלים לפרק. הפרקים מופיעים באתר מיד לאחר שידורים בלווין. כמו כן מרבית ההכנסות יגיעו בעיקר מפרסומות.

הבעייתיות ב-HOT ו-yes וספקיות האינטרנט 

נכון להיום, תוכניות רבות בכבלים אינן משודרות ב-Dolby Digital מסיבות שונות הקשורות בין היתר להסכמים בין חברות הכבלים לספקי הזכויות על אודיו, וכמובן העלויות הגבוהות.

חלק נכבד מהתכנים עדיין מגיע באיחור ביחס לשידור המקורי בארה"ב. ראוי לציין שהמצב משתפר בתקופה האחרונה אך לא תמיד זה מספק את המעריצים שחשופים לספויילרים במהלך תקופת ההמתנה.

במקרים פחות טובים, לא ניתן למצוא את התוכן שאנחנו אוהבים, גם למי שמוכן לשלם. לדוגמא כל העונות של הסופרנוס שודרו ב-HDTV בארה"ב, בארץ סביר להניח שזה לא יקרה בקרוב.

אומנם מיום ליום כמות הערוצים גדלה, אך אנחנו עדיין רחוקים מרוויה בתחום.

הגבלות מכוונות  מצד ספקיות האינטרנט לחשבונות האינטרנט הביתי בחבילות הבסיס. ישנן הערכות גסות כי קרוב ל70% מרוחב הפס בישראל נתפס ע"י שוק ההורדות.
עם כך, מדוע הפרסומות של בזק ו-HOT ממשיכות להציע לנו מהירויות אינטרנט משודרגות עד לכדי 100 מגה לשניה? הרי הסרטונים הכבדים ביוטיוב ממשיכים להתקע, גם אם רוחב הפס 12 מגה.

בבוקר בהיר, חלק מהספקיות מחליטות ששרת אחסון נפוץ rapidshare.com יהיה מוגבל בשעות העומס במהלך היום (10:00-2:00) ומעשיות נוספות בדמות חסימת פרוטוקול P2P באמצעות ציוד הצפנה יוקרתי. מי שנפגע מכך זה הגולשים שמורידים בביטורנט תוכן חוקי כגון OpenOffice או סרטונים, בפרוטוקול השיתוף הנ"ל או שמנסים לצפות בתכנים חוקיים בהזרמה ישירה מאתרים בחו"ל.

מגמה נוספת המגיע אל השוק בתקופה האחרונה הינה שיווק המזרימדיות בכלי התקשורת. מדובר במכשיר ביתי לניגון תכנים אשר דחק הצידה את הDVD הביתי ומתמחה בניגון כל הפורמטים המקודדים שמופצים ברשת. במקום להשקיע במאמץ להתקדם על פי הסטנדרטים בארה"ב, חברות התקשורת בארץ יוצאות בקמפיינים שיווקיים לעידוד שוק ההורדות. אף אחד כמובן לא יסביר כיצד ניתן היום להשיג גרסת HD של סרט או סדרה בדרך חוקית למהדרין, אך הכי חשוב שמציגים לנו סטרימר שמנגן HD בכל הפורמטים.

סוגיות אלה ולא רק אלו, הובילו את אוהבי הטכנולוגיה, וחובבי הק"ב להמשיך ולחפש את ה-HD בשדות זרים.

עוד בנושא: מחשב סלוני (HTPC) מול מזרימדיה \ סטרימר (Streamer)

הערה: ניתן לקבל חידוד למונחים במילון המושגים בתחום הHD וסצנת הגירסאות, מומלץ לעבור על עולם המונחים במאמר שהתפרסם אצלנו באתר, העוסק בנושא שיתוף הקבצים – או איך משיגים תכני HD?

אז למה דווקא טורנטים? בעד ונגד

בעד

  1. נוחות – למי שיצא להוריד קבצים בדרכים חוקיות, בפלטפורמות שונות כמו Usenet או שרתי אחסון יודע שזה דורש התעסקות וחיפוש במאגרים ענקיים, שלא תמיד מובילים לתוצאות הנדרשות.
    קבצים שמפוזרים אשר נמחקים במהלך ההורדה, סיסמאות, המתנות בין הורדות למי שאין חשבון בתשלום, שימוש בתוכנות שמאחדות קבצים , בדיקות זמינות בשרת מול קבצים חסרים. גורמים אלה בסופו של יום, מתחילים להעיק על המשתמש.  
    באתרי הטורנט הפרטיים זה לא קיים, הקובץ מגיע למחשב בשלמותו. חלק מהאתרים מציעים אפשרות לRSS, הגעת התוכן אוטומטית למחשב ברגע שמופיע באתר. מגדירים את הRSS לתכנים שאתם אוהבים, והמערכת עושה עבורכם את העבודה.                                                                                                                                                                                         
  2.                                                                    
  3. זמניות ומקורות – באתרים ציבוריים הורדה היא בשיטת "פגע וברח" – משיגים קובץ, צופים ומוחקים. באתרים הפרטיים, מאריכים את חייו ומונעים מהקובץ להיעלם מהרשת אחרי פרק זמן קצר.
    האתר מאחסן רק את הטורנט שמכיל נתונים טכניים שונים. התוכן עצמו לא מאוחסן על שרתי האתר. ככל שהאתר איכותי יותר כך המקורות הישנים כמעט ולא נמחקים, ללא קשר לנפח. אחד הסטנדרטים באתרים אלה מחייבים את המעלה המקורי לשמור את  המקור על הדיסק הקשיח. 
  4. מנגנון החיפוש – נוח מאוד, חלוקה לקטגוריות, ז'אנרים, פורמטים, דירוג, איכות ועוד.
    אין צורך בשימוש באתרים חיצוניים העלולים להוביל לאתרים ששתולים בהם וירוסים ורוגלות. המנהלים מפקחים על כך שהגרסאות אשר מגיעות לאתר עברו את הבדיקות הדרושות.                                                                                                                                                                                 

                                                                             

  5. מהירות הורדה – ברגע שהספקית לא חוסמת פרוטוקול P2P שמוסתר ומוצפן בטורנט, המקורות של הקובץ נמצאים על גבי מספר רב של שרתים פרטיים. באתרי ה-HD הגדולים, בעיקר בתכנים חדשים המהירויות מגיעות למקסימום רוחב פס, גם למי שיש 100 מגה בבית.
    הטורנטים זה אחד מהמקורות הבודדים בהם ניצל לנצל באופן אופטימלי את רוחב הפס. ברגע שאתם מגיעים לאתר איכותי, חלק מהפריבילגיות זו המהירות העצומה. בהמשך נסביר כיצד מתאפשרות מהירויות כאלה לחלק ניכר מהתכנים באתרים הפרטיים.
  6. עלות – עיקרון שיתוף הקבצים פועל באופן פשוט למדי – חבר מזמין חבר אחר ללא דרישה בתשלום. חל גם איסור מוחלט בכלל האתרים על מכירת הזמנות/חשבונות בין משתמשים למוזמנים חדשים.
  7. יציבות – אם מספר אתרים גדולים מהטראקים (שרת שעוקב אחר מספר המשתמשים שמורידים קובץ מסויים) הציבוריים ומנועי החיפוש שלהם נסגרו בעקבות תביעות שונות, לאתרים הפרטיים הרבה יותר קשה להגיע. בעלי השרתים בד"כ אנונימיים, השרתים לא מאוחסנים באותה מדינה וכשהקהילות סגורות ויש פיקוח על הנכנסים האתר ימשיך לשרוד ולהתפתח ללא סכנות ממשיות מצד גופים שמחפשים אשמים.

נגד

  1. חוקיות – משתייך לתחום האפור, על גבול הלא חוקי. במידה ויגיע יום בו יחלו לתבוע משתמשים פרטיים, המשתמשים יצטרכו לחפש דרכים להגן על עצמם.
    כמו כן במידה ותתקלו בבעיה טכנית לא ניתן להתקשר לתמיכה. נותר לפנות לחברים ולדוקטור גוגל.
  2. התעסקות והחובה לשתף – אם ביוזנט ובשרתי אחסון אתם לא מחוייבים לשתף את החומר, בטורנטים המצב שונה.
    כל נושא בניית ה-Ratio (דרישה סטנדרטית היא יחס של 1:1 לפחות בין מספר הג'יגות שהורדו לאלו שהועלו) במיוחד בארץ דורש זמן, השארת מחשב דלוק ימים שלמים ונפח פנוי בדיסק הקשיח על מנת לשתף את החומר עם חברים אחרים בקהילה.
    אומנם יש דרכים לעקוף את כל התהליך הזה, אך גם דרכים אלה דורשים השקעה דיי גדולה מבחינת זמן ולימוד. המשפט 'אין ארוחות חינם', עובד גם כאן.  (חוץ ממי שמצליח לזייף Ratio בלי להתפס ומוכן להסתכן).
  3. הטורנט מאט את האינטרנט
    בעיקר מי שמתמש ב-Public Trackers (טורנטים ציבוריים) שפתוחים לכלל, ללא צורך בהרשמה סובל מהאטה ברשת.
    הפתרון להגביל את מספר ה-Leechers ואת מהירות ה-Upload פר טורנט. כמו כן ניתן להשתמש בתוכנה בשם NetLimiter אשר יודעת לווסת את העומסים ברוחב הפס.
  4. תלות וחיפוש הזמנות – קשיים להשיג הזמנות לאתרים נחשבים.
    אומנם אפשר לחכות ליום בהיר בו האתר ירצה להרחיב את שעריו, בעיקר בחגים ובימי הולדת של האתר. אופציה נוספת היא לבקש מכל מיני עוברי אורח ברשת.
    קיימים גם פורומים המחייבים הרשמה בהם ניתן לבקש ולהציע הזמנות, אך גם זה דורש התעסקות.
  5. תלות בספקית האינטרנט בארץ – במידה והספקית חוסמת את כל הפרוטוקול של P2P לרבות פורטים, אתם נדרשים לשדרג את החשבון שלכם למסלול מתועדף בתשלום. לא בכל ספקית מגבילים, אך מי שבהתחייבות נותר בבעיה ומוכרח לשלם על תיעדוף.
  6. אי ידיעה אינה פותרת מעונש – כמעט כמו בכל תחום, יש חוקים לכל אתר. מי שלא מקפיד על החוקים יקבל BAN בלי אפשרות ל-'חנינה'.
    מרבית הסיבות לחסימת חשבון הן יחס הורדה העלאה נמוך, הורדת קובץ ואי שיתופו למשך 72 שעות, אי שימוש בחשבון לזמן ממושך או זיוף Ratio.
    גם כאן אנשים מצאו דרך לחזור לאתר ע"י מוזמנים אחרים באמצעות אימייל ושם משתמש חדשים. עם זאת במידה ומדובר באתר עם אבטחה גבוהה שמבצע זיהוי Proxy או חסימת IP , אז הדרך חזרה תהיה קשה יותר.
    מומלץ גם לא לחפש דרכים לקניית חשבונות פעילים ממשתמשים באינטרנט.
    אתם גם חשופים לתרמית ואפילו אם תצליחו לקנות זו עבירה שיכולה להתגלות באתרים עצמם במוקדם או במאוחר. אף אחד לא מבטיח שהמוכר ישמור על דיסקרטיות.
עוד בנושא: שיתוף קבצים – או איך משיגים HD?

שרתים פרטיים – אתרי ההורדות הישירות

בתקופה האחרונה קהילת ההורדות הישירות הולכת ומתרחבת. בעולם פועלים מאות אתרי אחסון אשר מאחסנים תכנים ב-HD על גבי השרתים שלהם, ואף מתגמלים את המעלים בחשבונות חינם, תשלום ובונוסים.

אתרי ההורדות הישירות מאפשרים לכל גולש לשמור שם סרטים, סדרות כמעט ללא הפרעה.
למרות שהתכנים המאוחסנים על השרתים הם פיראטיים, אתרים אלה נחשבים ממוסדים ומפעילים תוכניות תשלום ממוצע של 6-10 דולר בחודש, המאפשרות הורדה במהירויות גבוהות ונפח אחסון רחב. לעומת זאת משתמש שאינו משלם צריך להמתין בין 15 דקות לשעה בין קובץ לקובץ ומהירות ההורדה מוגבלת.

הבולט באתרים אלה הוא Rapidshare הגרמני הפועל משוויץ החל מ-2006. החברה מאחסנת על שרתיה מיליוני ג'יגה בייט. היציבות והפופולריות בקרב גולשי האינטרנט הביאה אליו במהרה גם את תאגידי המדיה, ואיתם את התביעות ובתי המשפט.
חלק מהפסיקות גרמו להסרת מספר מצומצם של קבצים , אך אפילו לא התקרבו לעצירת הזרם.
דווקא ההכרעה מחודש מאי 2010, הביאה לשינוי במדיניות האתר והיחס כלפיו. בית משפט בדיסלדורף שבגרמניה קבע כי בעלי Rapidshare אינם אחראים על התוכן המאוחסן בשרתים, וכי זה קשה עד בלתי אפשרי לנטר את כלל התוכן שמועלה לאתר.
עם זאת חלק מדרישות בית המשפט הובילו את ראשי האתר לבטל את התמריצים שהציעו לגולשים המעלים חומר לשרתים. פעולה זו גרמה לעזיבה של אלפי משתמשים לטובת שרתי אחסון קטנים יותר הממשיכים לתגמל את המעלים. מבחינת הגולשים בארץ השרתים החדשים עדיין לא חסומים בידי ספקיות האינטרנט ובשל היותם פחות פופולאריים.

השוואה בין שירותי ההורדות המובילים ברשת

פרמטר

Usenet

שרתי אחסון פרטיים

טורנטים פרטיים

עלות ותעבורה

 

 

 

 

 

 

 

תשלום חודשי לספק של $8 ומעלה במידה ומתחייבים לשנה.
או תשלום פר תעבורה מוגדרת מראש.
תשלום נוסף לתוכנת הורדות כגון NewzbinPro 35$ .
בנוסף קיימות תוכנות חינמיות UNZBIN או sabnzbd למערכת חלונות.
עבור משתמשי לינוקס ניתן להשתמש בLottaNZB .
ישנם אתרים המציעים מנגנון חיפוש בתשלום של 10$ ומעלה תשלום חד פעמי.
למי שאינו מוכן לשלם קיימים מנועי חיפוש חינמיים אך פחות אינטראקטיביים וחסרים PREVIEW .

תשלום חודשי 6-10$ בממוצע
בעיקר למורידים הכבדים. תוכנות ומנגון חיפוש חינם.
מי שאינו מעוניין לשלם יכול להגיע לנפחי הורדה של 5 ג'יגה בממוצע ליום עם המתנה של 15 דקות ויותר בין קובץ לקובץ.

עקרונית ללא תשלום.
ההזמנות חינם ע"י בקשות מחברים שכבר נמצאים בקהילה.
ישנה אפשרות לקבל תעבורה ע"י תשלום תרומה. לרבות פתרונות נוספים שמופיעים בהמשך הכתבה.

זמינות ומקורות

זמינות המקור עד 833 יום. לפעמים תלוי בנפח התוכן.  

תלוי אם בעל החשבון ממשיך לשלם על המנוי. במידה ולא 60-90 יום.

באתרי עלית פרטיים חייב להיות לפחות מקור אחד לכל קובץ, ללא תאריך פקיעה.

מהירות

רוחב פס מלא בכל שעות היום. התכנים נמצאים על שרתי Usenetוספקיות התוכן וזה במידה ואין מגבלה מצד הספקית.  

רוחב פס מלא לבעלי חשבון פרמיום בתשלום וזה במידה ואין הגבלות מצד הספקית.

בעיקר בקבצים חדשים רוחב פס מלא ומקורות הקובץ מגיעים מתחנות עם UPLOAD גבוה וזה במידה ואין הגבלות מצד הספקית.
בקבצים ישנים יותר המהירות נעה סביב בין 5-15 מגה בממוצע.

מהירות זמינות התכנים

מגיע מספר שעות או ימים אחרי ההגעה לטורנטים.
ההפרש מורגש בתכנים כבדים כמו BD מלא.

מגיע מספר שעות או ימים אחרי ההגעה לטורנטים.

משרתי הFTP הפרטיים או המחשבים הפרטיים היישר לטראקר הפרטי של האתר.

מנגנון חיפוש וINFO לתכנים

קיימים מספר רב של מנועי חיפוש אינדקסים.
חלקם כוללים PREVIEW מסודר לחלק מהגרסאות.
עם זאת למי שירצה להרחיב את מגוון התכנים לBD מלאים, גרסאות CEE והופעות בHD יצטרך להירשם לפורומים ולקבוצות סגורות בכדי לקבל שם שמות מוצפנים להורדה, לרבות מידע מפורט ועטיפות.

התכנים מתפרסמים בפורומים, בלוגים ומאות אתרים נוספים. ניתן לחפש גם דרך גוגל.
במרבית המקומות קיים Preview מסודר.

בחוקי כל טראקר מופיעים דרישות על פי סטנדרט קבוע של העלאת תוכן.
החל משם גרסא מלא שכולל את קבוצת ההפצה.
לכל תוכן קיים תקציר, Screenshot, לינק לIMDB , מידע על וידאו/אודיו ומקור הקידוד.

קבצים

כיווץ ב-RAR/ZIP
מפוזרים בשרתים במידה ולא יודעים לחפש נכון. חלק מהגרסאות זקוקות ל-Repair באמצעות תוכנה. ישנם מקרים בהם קבצים פגומים מבלי שמישהו מודיע על כך.

ZIP/RAR מפוצלים לעשרות קבצים במקרה של קובץ גדול.
ישנם מקרים רבים שהקבצים נמחקים מהשרת. ישנן אפליקציות כגון Greasmonkey של דפדפן Firefox או תוכנת ההורדות Jownloader אשר בודקת את זמינות הקבצים בשרתים.

מופיעים בגודל מלא כמו במקור, אין דרישה לתוכנות ולפתיחת חבילה.

RSS (הגעת תוכן ללא מגע יד אדם- אוטומציה מלאה)

קיים לדוגמא SABNZBD דרך Newsleecher

באמצעות פלאגין לתוכנת jdownloader בשם jdfeedme.

קיים דרך הקליינטים לדוגמא UTorrentוהתממשקות URL לאתרים הפרטיים.
ניתן לבנות תוכנית הורדות ע"י זיהוי שם ייחודי לתוכן, שיירד באופן אוטומטי למחשב ברגע שיופיע באתר. אין צורך לטרוח ולחפש באתר.

SSL (אבטחת משתמש מוצפנת)

קיים

קיים

קיים במידה והטראקר תומך בהצפנה. מבתצע דרך ה-Client.

BD- גרסאות עם תרגום עברית מובנה/CEE

קיים בעיקר דרך פורומים פרטיים.

מעט מאוד, בעיקר בפורומים מתמחים בHD.

באתרי פרטיים המתמחים בHD ודורשים הזמנה.

סדרות בגרסת iTunesמהאתר של Apple

מעט מאוד

במגמת עליה

מעל 3000 גרסאות אך באתרים בודדים בלבד.

BD מלאים

מעל 2000 גרסאות. לסרטים יש שם פיקטיבי והם מוצפנים.
הגישה לשמות מגיע דרך פורומים פרטיים המחייבים הרשמה.

בפורומים בודדים בלבד. עם זאת הנושא במגמת עליה.

3500 עותקים באתרים הגדולים.

עונות שלמות בHD

מעל 500 חבילות.

תפוסה חלקית, תלות בחברת האחסון שהעלו אליה ובאיכות הקהילה. לא קיימות עונות ב-BD מלא בשל הנפחים הגבוהים.

זמינות מלאה באתרים שמתמחים בנושא. קרוב ל1000 חבילות בגרסאות BD מלאים BDRIP ו-HDTV. כלומר כמעט כל מה שנמכר או שודר.

הופעות וקליפים HD

זמינות חלקית. כ-50% ממה שקיים בטורנטים.
בשרתים פרטיים או שרתים בתשלום ניתן למצוא הרבה יותר.

זמינות חלקית. כ-50% ממה שקיים בטורנטים.

זמינות מלאה באתרים שמתמחים בנושא. כל תוכן שנמכר ותכנים רבים ששודרו ב-HD מופצים.

קהילות המאפשרות ביקוש והיצע של תכנים

בתקופה האחרונה חל שיפור ניקר בנושא הקהילות והחלו לקום פורומים פרטיים רבים אשר מפקחים על החומר שעולה לשרתים.

קהילות גדולות מאוד עם מנגנון פיקוח סביר המתקשה לעקוב אחר תקינות הגרסאות.
בפורומים פרטיים וגדולים ישנה אופציה לבקש, אך לא קיים צוות פרטי שמבצע קידודים עצמיים.

באתרים הפרטיים כל גרסא עוברת בדיקה ע"י מנהלים, וגם ע"י המשתמשים עצמם.
קהילות מגובשות המאפשרות בקשות מצוות המקליטים לבצע Capture.

קבוצות הקידוד וההבדלים בין הסצנה לקבוצות הפנימיות

קבוצות הסצנה – Scene Groups

עם הופעת התכנים במהלך 2005, החלו להופיע חבר'ה אשר ביוזמתם האישית קידדו את התכנים ממקור השידור או המדיות.

תחילה לא היו סטנדרטים ברורים להפצות והעדיפו את המהירות והכמות על פני איכות, אך במהרה, כאשר הנושא החל לצבור תאוצה לסצנת ה-HD נוסף כוח אדם מיומן שהחל לצבור ניסיון. כעבור מספר חודשים המקודדים הפרטיים התאחדו לקבוצות וכתבו חוקים ברורים המחייבים את 'משחרר' ההפצה לעבוד לפי סטנדרטים קבועים מראש. החל מרזולוציה,יחס מסך מתאים, נפח קובץ שיתאים לדיסק 5-DVD או 9-DVD ועוד.

ראוי לציין שעקב כניסת המזרימדיות, עליה בנפח הדיסקים הקשיחים והירידה במחירם גרמו לשינויים בחוקים אלה, גירסאות Scene רבות מופצות היום בנפחים של 10GB ויכותר.

כל גירסת Scene חייבת להיות כפופה לחוקים אלה, אחרת ההפצה שלה תיאסר (קבלת Nuke) ותמחק מהאתרים.

המקודדים בסצנה הם מהראשונים שמעלים את ההפצות, לפעמים שבועיים עד שלושה לפני צאת ה-BD המקורי. היתרון הוא המהירות, החסרון (לפחות בשנים הראשונות) של הסצנה זו ירידה יחסית באיכות ובחדות ביחס למקור.
החל מ-2009 ככל שמספר הקבוצות גדל כך עלתה גם כמות ההפצות, עם איכות משופרת.

קידודים מהסצנה החלו להדביק את פערי האיכות ביחס לקבוצות הפנימיות. כיום די קשה למצוא הבדלים משמעותיים בין הגרסאות השונות. קידודים שבתחילה היו מגיעים עם פס קול 3-AC  בלבד, מגיעים כיום ב-DTS ועם ביטרייט גבוה בוידאו.

Release 0DAY – מספר שעות אחרי שמסתיים שידור פרק של סדרה בארה"ב, קבוצות מהסצנה מעלות את ההקלטה לאחר שעברה קידוד מהיר לאתרי הטורנטים.  

P2P GROUPS

אלה קבוצות מאתרים פרטיים, שחולקות את הגירסאות שלהם באתרים השונים מבלי תנאים מקדימים. הקידודים שלהן מאוד איכותיים, כשהעיקריות שבהן מגיעות משני אתרים סיניים גדולים.

קבוצות פנימיות – Internal groups

כמעט לכל טראקר HD מזוהה קבוצה פרטית של מקודדים אשר עובדים על קידוד ברמה הגבוהה ביותר שניתן למצוא.
קבוצות אלה אינן כפופות לחוקי הסצנה. לכל קבוצה סטנדרט קידוד משלהן.

למשל בקידודים שלהם ניתן למצוא שימוש בDXVA – DirectX Video Acceleration . מפענח וידאו/רכיב תוכנה אשר מתממשק לכרטיס המסך ומקל על השימוש במעבד.

לדוגמא בנגן Media Player Classic ניתן להגדיר את השימוש ב-DXVA.

מפענחי וידאו דומים נמצאים במזרימדיות, ומגיעים ברמות/פרופילים שונים במפרט הטכני של המוצר.
כגון : MPEG-4.10 (H.264) : BP@L3, [email protected], [email protected], [email protected] .

במרוצת השנים הפערים בין הקבוצות הפרטיות הצטמצמו ומספרן אף גדל.

הסטנדרטים של הקידוד העלו רמה עד כדי כך שאפילו חדי העין יתקשו למצוא את ההבדל מהמקור.

פורמטים/גירסאות בתחום ה-HD

 

1080p.dts/ac3.dd5.1.x264-mkv p720 bluray – הגרסאות המקודדות הללו הן מהנפוצות ביותר בתחום הסרטים ברשת. מגיעות בגדלים שונים החל מ4.5 ג'יגה-16.5 ג'יגה. ישנם הבדלים רבים בין הגרסאות השונות, החל מביטרייט, רזולוציה, פס קול והמקור ממנו הגיע הגרסה.

בפורמט הנ"ל בעיקר ברזולוציית 720p  מפיצים גם קידודים של כלל הסדרות בנפחים קטנים יותר של 1.2 ג'יגה לפרק.

720p.WEB-DL.DD5.1.H.264-mkv – פורמט יחסית חדש (שנה וחצי) שמבוסס על קידוד H.264/MPEG-4, היתרון הגדול של הפורמט זו יכולת דחיסה טובה יותר מהx.264 הנפוץ, כמעט מבלי לאבד מהאיכות והחדות. נפח של תכנים אלה הוא לרוב 1.45 GB.

המקור של גרסה זו מגיע מהאתר הנפוץ iTunes של חברת אפל העולמית, אשר מאפשר הורדת תכנים בתשלום באופן חוקי. ל-iTunes  יש הסכם מסודר עם הרשת שמשדרת את הסדרה.
לדוגמא הסדרה House שמשודרת ברשת Fox, תופיע ב-iTunes בהפרש של מספר שעות עד יממה לאחר השידור המקורי.

לא מן הנמנע תוכן שנמכר ברשת במיוחד אם מדובר בסרט או סדרה, יופיע באתרי שיתוף הקבצים.

1080p.DTSHD-MA.AVC.Remux-ts – נפח משוער 16-36 ג'יגה, תלוי במקור, מרבית גירסאות הבלוריי מגיעות עם אוסף קבצים שכולל הדגמות, תפריטים, תרגומים בשפות זרות. לפעמים הפורמט של הדיסק המקורי מסורבל יותר והסרט הראשי מחולק לקבצים רבים. אופציה שלא ניתנת לתצוגה במזרי מדיות מהדור הישן.
הפתרון הוא להשתמש בתוכנה אשר מאחד וממירה קבצים אלה (TsMuxer). תהליך יחסית מסובך שדורש התעסקות. 

גירסא זו נועדה לחסכני הנפח והתעבורה ויש לו סטרימר שלא תומך בתפריטי BluRay, אך מנגד הוא לא מתפשר על איכות ורוצה לקבל גירסא שקרובה למקור, כוללת פורמט LOSSLESS של האודיו, וביטרייט גבוהה כמו בדיסק המקורי.    

Blu-ray CEE 1080p AVC TrueHD/m2ts – אודיו/וידאו LOSSLESS- העתק אחד לאחד מדיסק הבלו ריי המקורי
CEE מסמל גירסא אירופית, שכוללת גם תרגום לעברית. הנפחים יכולים להגיע ל46GB .

TrueHD- מציין את פורמט האודיו, יש מקרים שלאותו סרט יכולה לצאת גרסא מורחבת שנמכרת בחנויות עם פורמט אחר כגון DTS-HD Master Audio עם 7.1 ערוצים. ישנם מעריצי טכנולוגיה וסרטים שמחכים במיוחד לשדרוג הזה ולא צופים בסרט עד שלא מגיע שחרור עם תמיכה בפורמטים החדשים.

מגמה חדשה של גרסאות בסגנון R5 ב-HD – בתקופה האחרונה החלו להופיע גרסאות עם פס קול ברוסית, או העתקה מגרסא דיגיטלית שהושגה היישר מהדיסק הקשיח של הקולנוע. בד"כ ההפצה הלא מקורית צריכה להגיע שבועיים-שלושה לפני צאת ה-BluRay. במידה והגרסא מגיע מספר חודשים לפני המקור, סימן שנלקחה ממקור לא רישמי.

דוגמאות: Machete ו-The Expendables, סרטים שהופצו סמוך להקרנתן בקולנוע. פס הקול DTS-HD היה ברוסית. בשלב מאוחר יותר, יצאו גרסאות דחוסות ידניות עם פס קול באנגלית.

בעיות ה-Upload ורוחב פס

ה-Upload הנמוך יחסית שמציעות ספקיות האינטרנט בישראל יצר קושי לשתף חומר ולהעלות קבצים כבדים לרשת.

מצוקה זו ברוחב הפס גרמה למשתמשים מישראל לחפש דרכים חלופיות על מנת לשרוד באתרי הטורנט. ישנן תוכנות שיודעות להעביר מידע שגוי לטראקר שמפרש מידע זה בנפח אמיתי שעלה לאתר, מה שמכונה בשפת המורידים "זיוף ראשיו".

כמו גם הרצון להשיג משהו איכותי מבלי לשלם עליו מאות שקלים.

אני לא הולך לדון כאן על הצד המוסרי של העניין, אלא לציין מספר דברים שנוגעים ומשליכים על הנושא:

  • במספר טראקרים מחו"ל החליטו לשים פס אדום על IP ישראלי, והזמנת משתמשים חדשים מישראל. הפגיעה היא במשתמשים הוגנים שכן רוצים להגיע לאתרים הללו ולא יכולים בשל העונש הקולקטיבי.
  • מי שמזייף קבוע צריך לקחת בחשבון שבכל יום נתון הוא יכול לקבל BAN גם אם לא 'נתפס' במשך שנים. יהיה לו קשה יותר לחזור לאתר במידה ויש דגל אדום על משתמשים חדשים מישראל.

אומנם רוחב הפס בישראל הוא מהבעייתיים בעולם, אך אנחנו לא לבד.
משתמשים רבים אשר חפצים לשתף קבצים ובתמורה לקבל כרטיס חופשי להורדות זקוקים ל-Upload בקצבים של 2 מגה ומעלה. כפול מרוחב הפס שמאפשרת בזק NGN בחבילות ה30-100 מגה שלה. 
בכדי להעלות לרשת דיסק עם נפח של 46GB, משתמש עם קו של 1 מגה יצטרך 4 ימים בכדי להעלות כמות כזו של מידע.

לכן משתמשים רבים שנזקקו לשירותים אלה, פנו לחברות אשר מתמחות בהשכרת שרתים ייעודיים לנושא – Dedicated Server ושירותים נוספים כגון Vps ,Rps ,Seedbox.

שרתים אלה מגיעים למהירות 100mbit סימטרי, דהיינו Upload שווה ל-Download. מהירויות שיכולות להגיע ל-12 מגה לשניה ויותר.

העלויות להשכרת שרת כזה נעות בין 18-50 אירו לחודש, תלוי במקום האחסון, מערכת הפעלה והחומרה של השרת. ניתן גם לחלוק מספרים משתמשים על שרת אחת ולהתחלק ברוחב הפס.

המשתמש מבצע שליטה מרחוק על השרת הייעודי, ומאחסן עליו את הקבצים.
ככל שהמהירות גבוהה יותר, ניתן להוריד ולהעלות חומר בקצבים מהירים, ולשפר את הRatio.
מה שבאינטרנט הביתי לוקח חודשיים, ניתן לבצע במספר שעות על השרת.
מכאן הייחודיות הקיימת באתרים הפרטיים, בהם חברים שוכרים שרתים אלה על בסיס קבוע.

שרתי הטוררנט

תחזוקת שרת ותקציב – בעלי האתרים מעמידים תקציב בעיקר מתרומות, אך לא כולם מצליחים לחסות את עלות השרתים.
לפיכך חלק מהאתרים מציעים תמריצים בדמות VIP בתשלום. כל אתר מציע בונוס מסוג אחר – תוספת תעבורה לחשבון, הגבלת פרסומות, חסינות מהרחקה אוטומטית, השתתפות בהגרלות ופרסים ועוד.

משתמש בעל Ratio גבוה, לא זקוק להטבות הללו ויכול לתרום מרצון במטרה לעזור לאתר ולקהילה.

מאפייני הורדה/העלאה – באתרים רבים ניתן לשפר את ה-Ratio ע"י הורדה של טורנטים במתכונת FreeLeech, הכוונה שרק ה-Upload נלקח בחשבון. קבצים אלה יופיעו בד"כ בצבע שונה מכותרים אחרים באתר. האופציה פתוחה בעיקר לקבצים עם נפח גדול, למשל BD מלאים או גרסאות שהנהלת האתר מאשרת לפרסם אותן באופן הנ"ל.
משתמש אשר משאיר את הקובץ במחשבו ומבצע Seeding מקבל נקודות. בונוס זה ניתן לתרגם לתעבורה שנכנסת לחשבון האישי. 
ישנן וריאציות נוספות כגון 50% מה-Download נחשבת, וכל בייט של Upload מכפיל או משלש את עצמו.

Free Leeach

בלעדיות להפצות – המדיניות של חלק מהאתרים לא מאפשרת להפצות של קבוצות פנימיות לצאת מעבר לכותלי הטראקר. זאת בשל זכויות בלעדיות בעבודת הקידוד, כמו גם שמירה על ייחודיות ואיכות לחברי הקהילה שהם הראשונים שזוכים להוריד את הגירסא ולהנות ממנה.

 עם זאת כיוון שהחברים באתר אנונימיים ויכולים להירשם עם כינוי אחר בכל אתר, קורה שגרסאות זולגות לטראקרים אחרים של HD, לשרתי אחסון שונים כגון Hotfile ,RS ,MU וגם Usenet.

כשזה מתבצע ללא אישור, ומצליחים לתפוס את מי שהפיץ ללא רשות, הוא מורחק לאלתר מהאתר. 

במידה והמקודד עצמו מעלה את הגרסא באישור והסכמה, אין בעיה עם הנושא.

איסור מוחלט על מכירת הזמנות – ככל שקשה יותר להשיג הזמנה לאתר מסוים, זה מביא לעלייה בביקוש ואפילו מכירה של חשבון/הזמנה בEBAY ובאמצעות Paypal.
ישנם טראקרים אשר סגרו באופן גורף את הכניסה וההזמנות לאתר בשל מכירת הזמנות אשר נוגדת את כל עקרונות שיתוף הקבצים, ובעיקר ניצול ציני של הקהילה.

מנגנון זיהוי משתמש – כלל הטראקרים משתמשים ב-Passkey בעל 32 תווים המקושר לחשבון המשתמש ומסתנכרן עם תוכנת ה-Client (לדוגמא תוכנת UTorrent) בכל הפעלת טורנט דרך האתר. עם זאת במרבית האתרים לא מצליחים להעלות על משתמשים שמתמשים בתוכניות לזיוף Ratio. לכן על מנת לשמור על רמת אבטחה גבוה, חלק מהאתרים הפרטיים משתמשים בסקריפט זיהוי חכם המאתר כל ניסיון לשליחת מידע שגוי לאתר. במקביל קיימת דרישה לעדכון גירסה ל-Client, ורק הגירסאות החדשות ביותר מקבלות אישור לזיהוי Passkey מול הטראקר. בדיקת אימות הגרסא היא אוטומטית בין הקליינט לטראקר.

מערכות הפורומים

מערכות הפורומים באתרים הפרטיים ניחנת במקצועיות רבה, החל ממדריכי שימוש ועד לדקויות קידוד ה-HD באתרים הגדולים רשומים בין 20-50 אלף חברים, ניתן לקבל שם מענה לכל שאלה, בכל נושא שהוא.

 

עד כאן הסטנדרטים למשתמש הרגיל, ואנחנו מגיעים לפריבילגיות שלהם זוכים הותיקים.

אגף Requests – בקשות אישיות לתוכן אשר לא נמצא באתר. לדוגמא הקלטה של סדרה/הופעה שעדיין לא מופיעים במאגר. בד"כ יש מישהו מצוות המקליטים שממלאים את בקשת החבר.

אגף External Trackers העוסק באתרי טורנטים אחרים ברשת.

הייחודיות שלו היא חלוקת הזמנות לטראקרים אחרים על בסיס נתוני הפרופיל של החבר – לא מדובר בהחלפת הזמנות. דרישות הסף זה דירוג 1080המצביע על וותק מסויים באתר, וכמות המידע שהעלה. כל מזמין מציג את התנאים שלו למשלוח ההזמנות.

על פי איכות הקהילה נקבעת גם איכות הטראקר עצמו. לכן המזמינים מעוניינים בגרעין משתמשים איכותי ואמין, חלקם מנהלים טראקרים בז'אנרים שונים בעצמם – קליפים, סדרות, מוסיקה ועוד.  

My Wishlist – אתם עורכים רשימת סרטים אותם אתם מתכוונים לראות  ועדיין לא הגיעו לאתר.
ביום שהתוכן מופיע באתר אתם מקבלים הודעה פרטית.

Bookmarks – כמות התכנים גדלה מיום ליום,  קשה עד בלתי אפשרי לזכור את סדר העדיפויות.
כל מה שצריך זה ללחוץ על כפתור ליד הטורנט והוא נוסף לרשימה.

סיכום

באשר לטכנולוגיות ההורדות והפרוטוקולים השונים, ניתן לראות שלמי שחפץ בתכני HD  יש את כל הכלים על מנת לקבל כל תוכן שמופיע בחנויות, ויותרה מכך, כמות הקבוצות והאתרים הפרטיים העוסקים בהקלטות השונות רק גדל משנה לשנה, איתם גם מקצועיות המקודדים.

תחום הורדות ה-HD אינו מיועד לכל אחד, יש לא מעט סיכונים והתעסקות הקשורים לנושא.
דרישות החומרה ונפח הדיסק הקשיח, ההבדלים בין הפורמטים, העברת החומר לסטרימר והגדרות רשת שונות ועוד.
מי שבכל זאת נחשף ונגע בנושא לעומק, ויש לו גם את הגישה לאתרי הטורנטים הפרטיים, יודע גם להעריך את האיכויות של אתרים אלה. הנוחות, המהירות, היעילות והמחיר המוזל ביחס לאיכות שמקבלים לא משאירים הרבה מקום לתחרות.
זאת לעומת פרוטוקולים כגון Usenet או השרתים הפרטיים שלהם יש את היתרונות שלהם, שלם וקח בלי להסתבך עם הזמנות ודאגות Ratio. אופציות לא חסר, המידע קיים.

אם נסתכל על הצד השני של המטבע, לעצור את התופעה בשלב הזה יהיה קשה וגם לא הוגן כשאין אלטרנטיבה חילופית. עם זאת ניתן לחיות עם המצב, לנסות להשתלב ולספק באופן מבוקר תכני HD בחינם או בתשלום לקהל הגולשים בישראל.
יותר ויותר משתמשים יבקשו להגדיל את רוחב הפס, האולפנים וזכויות היוצרים יפגעו פחות בדומה למודל של מכירת השירים החוקית לסלולארי.  חובבי הק"ב בארץ יהיו הראשונים לחגוג ולחנוך את אתר ה-HD הראשון מסוגו בישראל אשר יציע תכנים להורדה ולצפיה בתשלום.
 
ניתן לפרש זאת כפניה או בקשה מהגולשים ליזמים והגופים השונים. קיים ביקוש, אין היצע.
הגיע הזמן שמנהלי גופי התקשורת הגדולים בארץ העוסקים גם במהירות רוחב הפס בישראל יהיו מודעים לדברים אותם הם משווקים בתקשורת. להציע לנו כלים ורוחב פס כשאין לך תכנים חוקיים ראויים לשימוש זה חובבנות לשמה.

ידוע שהנושא בעיקר ה-HD ולא פחות חשוב ה-Audio בהפרדה גבוהה, מורכב מכפי שזה נשמע וקשור בתקציבים ואישורים הדורשים מעורבות של גופים רבים. חלקם לבטח נמצא בפיקוח גורמים זרים שלא ממהרים למכור את התכנים למדינות מעבר לים, אך עדיין אין זו סיבה מספקת להשאיר את כלל הציבור בארץ הרחק מאחור בנושאים הנ"ל.

 להמשך דיון בנושא: נגישות לתכני ה-HD בארץ ובעולם עבור משתפי קבצים.


7:00
  /  
30.01.2011
  
מאת: אבי שוסטרוב

1