רמקולים Monitor Audio RX1

 חברת Monitor Audio הידועה במוצרים בעלי תמורה גבוהה לכסף, הציגה לפני כשנה סט רמקולים חדשה בשם Silver RX שהחליה את ...

7:00
  /  
19.01.2011
  
כתב: ולרי ימניצקי

הקדמה

בקרב אודיופילים רבים ולא רק, קיימת היום תמימות דעים לגבי השפעתם המכרעת של רמקולים על המערכת. רוב הצרכנים מבינים שקניית רמקול איכותי הוא עסק לא פשוט שכרוך בלא מעט השקעה בהאזנות, קריאת ביקורות ועוד ואחרי הכל, הרמקולים שייבחרו צריכים להתאים לתקציב וזה, לפעמים אפילו עוד יותר קשה. המטרה הסופית היא בחירת רמקולים שייתנו תמורה מרבית מול תקציב הקיים. אחת החברות שבולטות כבר הרבה שנים בשוק בתמורה הולמת להשקעה היא חברת Monitor Audio.

חברת Monitor Audio

חברת Monitor Audio הוקמה ב – 1972 ע"י Mo Iqbal ובמהירה התפרסמה בזכות שימוש בחידוש המהפכני שלהם ב – Metal Dome Tweeters. כיום MA היא חברת בע"מ הנמצאת בבעלות בריטניה. החברה פונה אל שוק מטווח הביניים ועד Hi End. לזכותה של החברה ייאמר שרוב מוצריה מצטיינים בערך תמורתי גבוה. החברה מתגאה לא רק באיכות הסאונד של מוצריה, אלא גם במחקר, פיתוח והטמעה תמידית של שיפורים וטכנולוגיות החדשות.

בספטמבר 2009 הציגה חברת Monitor Audio הבריטית את סדרת Silver החדשה בשם RX שהחליפה את סידרת ה-RS המוצלחת שהייתה בשוק מ-2005 וזכתה להמון ביקורות חיוביות.

סדרת Silver RX החדשה מכילה את סט המלא למוזיקה רב ערוצית ולקולנוע ביתי מרמקולי מדף, כלה ברצפתיים ועד הסאב. כמו כל הרמקולים של מוניטור אודיו, גם סידרת ה – Silver RX תוכננה ועוצבה במפעלי החברה בבריטניה והייצור עצמו (כמובן) נעשה במפעל של החברה בסין. 

 

לביקורת זו נבחר דגם מדפי, הקטן בסדרת Silver RX – RX1. ולא סתם.
נעשתה האזנה מקדימה למספר רמקולים מדפיים ברמת מחיר של עד 750 פאונד. ה-RX1 סומנו כ-"רמקולים עם פוטנציאל גבוה".

רמקול RX1

בהצהרת החברה נאמר, בין השאר, כי RX1 הקטנים פותחו במטרה להציע צליל טבעי וקצבי בצורה מרשימה ועוצבו כך שצורתם תהיה פרקטית וקומפקטית. עם גובה של 312 מ"מ בלבד, RX1 מעביר צליל נקי מדויק ועוצמתי ומהווה פתרון מושלם להאזנה למוזיקה ולסרטים כאחד, המסוגל לרענן ולהוסיף חיים למערכת הקיימת.

טכנולוגיה

  • שופרה טכנולוגיית טוויטר C-CAM® החדש, וכתוצאה הוגברה הרגישות, והורחב טווח התדרים, לרזולוציה גדולה יותר בתדרים הגבוהים.
  • ביצוע כיוון עדין ה-RST®, כלומר Rigid Surface Technology  ב-C-CAM  מיד באס דרייבר הוסיף חסינות בפני עומסים כבדים, והרחיב תחום של תדרים ללא עיוות.
  • הפורט עשוי בטכנולוגיית HiVe®II, המאפשרת תנועת אוויר דו כיוונית מהירה יותר, שהופך את הבאס ליותר דינאמי.
  • שימוש בגריל מגנטי משאיר מראה קדמי חלק וסטיילי.

נתונים טכניים

פורמט המערכת: 2 Way 
 תחום תדרים: 45Hz – 35kHz
 רגישות ([email protected]): 89dB
 SPL מקסימאלי: 111.8 dBA
 עוצמת RMS: 80W
 עוצמת מגבר מומלצת: 25-80W
 יחידות באס ומיד: 1 x 6" RST® Bass/Mid driver
 יחידת טוויטר:1 x 1" (25mm) C-CAM® gold dome tweeter
 קרוסאובר של טוויטר: 3kHz
 מידות: רוחב 185 מ"מ, גובה 312 מ"מ, עומק 240 מ"מ
 משקל ליחידה: 6.8 ק"ג

איכות הבנייה

הרמקול בנוי מחומר MDF קשה, בעובי 19 מ"מ, בציפוי עץ איכותי או ציפוי מבריק (Piano) לבחירה. שיפור איכות אץ התיבה בגרסא החדשה אפשרה הורדת השפעתה על ניקיון הצליל. גימור היוקרתי Gloss מגיע בצבעים שחור או לבן, בזמן שגימור עץ קיים בשחור, אגוז, טבעי ו-rosenut. הרמקול בעל גריל ממוגנט, שמתלבש ויורד בקלות 

 

בחלק האחורי של הרמקול למעלה ממוקם הפורט, ולמטה – 4 טרמינלים מוזהבים, המאפשרים חיבור ניפרד – Bi-Wire, או לחילופין חיבור רגיל- Single Wire. למעשה הרמקול שמר על מבנה שמרני, טיפוסי למדפיים, עם עיצוב מודרני מהמם, שללא ספק ישתלב בקלות, ואף ישפר את עיצובו של כל חדר.

 

ציוד

המקור הוא HTPC High End, הבנוי מספק כוח Modu82+ עם רעשי מתח בין הנמוכים שקיימים. לוח אם P5Q – Deluxe עם קבלים איכותיים ויציבות המתח גבוהה בכניסה לכל התקן בזכות המייצבים ושאר הרכיבים האיכותיים. כרטיס קול Lynx Studio LynxTwo-A עם 4 כניסות ויציאות שמאז יציאתו לשוק מככב בכל הביקורות ככרטיס קול פנימי המוביל בציוד המקצועי וציוד ה – Hi-Fi. כל הרכיבים ב-HTPC (כולל פתרונות קירור השקטים) נבחרו בקפידה כדי להבטיח רמת סאונד הגבוהה האפשרית. 

ספריית אודיו – בנויה מדיסקים מקוריים (חלקם DVD-Audio ו – SACD), שהומרו לקבצים בפורמטי Lossless (הקודם היה APE ויותר מאוחרים הם FLAC בגלל התמיכה בנגנים החומרתיים). רב ההמרות נעשו כ-Accurate Rip, בכל מקרה למבחני האזנה נבחרו רק רצועות שאומתו כ-Accurate Rip (המושג כרגע מתייחס לקומפקט דיסק בלבד).

הנגן התוכנתי 2000 Foobar מצויד בהתקן היציאה ה-Kernel Streaming להבטחת מסלול ישיר אל כרטיס קול ווידוי Bit Perfect. העדפה ל-KS על פני ה-ASIO ניתנה מכיוון של- ASIO גדלי ה-Buffer הניתנים לבחירה נמוכים, מה שיכול לגרום ל"תקיעות" לא רצויות בניגון בשל עומסי המערכת. במבחן זה ב-Foobar הוכנס רכיב ה-DSP המבצע RC – תיקון אקוסטיקת החדר בתדרים הנמוכים (עד 200 Hz).

מעל 200 Hz קולטי הבאסים עושים את העבודה,
ובתדרים מעל 1000Hz – ספוג האקוסטי גם בתקרה וגם על הקירות.

                  

כל זה נותן אפשרות לשמוע את הצליל האמיתי שיוצא מהרמקול, ולא את הצליל המעוות שמוחזר פעמים רבות מקיר לקיר ויצר אפקט הרוורברציה.

המגבר בבדיקה NAD C355BEE

כבל אינטרקונקט הוא הלחמה עצמית של מחברי Neutrik

כבל Eurocable 02N6E

 

כבל רמקול – כבל של Monitor Audio Pureflow המקורי שסופק יחד עם הרמקול לטובת הביקורת, חובר ב – Single-Wire אל המגבר. 

יש התאמה טובה בין C355 ל-RX1 מבחינת העוצמה, שכן לפי המלצת MA רצוי שהספק ה-RMS של המגבר יהיה זהה להספק ה-RMS של ה-Power Handling של הרמקול ושניהם במקרה הזה 80W. בנוסף, ניסיון הטוב שהיה לי עם הסדרה הקודמת (ה-RS) והאופי המאוזן של מגברי NAD יגרמו ל-RX1 להפגין את יכולתו בצורה הוגנת.

תנאי הבחינה

לפני האזנה, ובהתאם להמלצת החברה, ה-RX1 חוברו בפאזה הפוכה והועמדו פנים מול פנים (בקרבה של נגיע אחד בשני) להרצה דו יומית רצופה (כ-50 ש"ע לערך) בעוצמת האזנה הממוצעת.

מרחקי האזנה נבחרו בצורה הבאה: הקרוב – כ-1.20 מטרים, והביניים כ-2.00 מטרים. שווה גם להוסיף ולומר כי אפיון ההתרשמות מקטעי האזנה הוא תוצאה של מס' האזנות בעקר בקטעים הבעייתיים, חלקם בימים שונים, כל זה כדי למנוע בלבול רגעי או רושם מוטעה המבוססים על הפרעות סביבתיות או חוסר מיקוד.

מבחן האזנה

 

ה – CD הראשון שנבחר הוא Chris Jones – Moonstruck משנת 2000, רצועה מס' 2 בשם Would Not Have It Any Other Way.
הדבר הראשון שהפנט אותי הוא המוזיקאליות של הרמקול. על אף שכל כלי (הגיטרות, הבאס, התופים) מאוד מודגשים ומפורטים הרמקול הצליח להגיש את זה בצורה מאוד מלודית. דבר השני שבלט לטובה הוא הבמה. הגיטרות ניגנו ממש ליידי בטבעיות מושלמת, נגינה וירטואוזית שכזו, ובלי להסתיר שום כלי אחר, הצבע והטון של קולו של הזמר היו פשוט מדהימים. לא היה חסר לי כלום – כך אני רואה את ההגשה הנכונה של החומר.

 

ה – CD הבא שנבחר הוא Allan Taylor Colour to the Moon משנת 2000, רצועה מס' 8 בשם האלבום Colour to the Moon.
ה- RX1 השמיע בצורה רב צבעית והרמונית מאוד את צלילי הגיטרות והבס כשעדיין כל מיתר מודגש ומפורט. הקול ממורכז בצורה מדויקת. הייתה לי תחושה של חוסר בהירות קצת בקולו של אלן ב – High End, אך זה לא בלט מידיי, ולא השאיר חותם שלילי בהתרשמות מהשיר.

 

ה – CD הבא הוא Christina Aguilera – Keeps Gettin' Better – A Decade Of Hits משנת 2008, רצועה מס' 12 בשם Hurt. קולה המהמם של קריסטינה וההקלטה הנהדרת יבהיר לנו הרבה על היכולת להגיש ווקל של RX1.
כשהתחיל לנגן הפסנתר פתאום היה לי חשש שהרמקול הקטן הזה לא יצליח להעביר את מלוא העצמה של קולה של הזמרת. ו … התבדיתי. ובגדול. הרמקול לא סתם העביר לי את מלא העצמה, הוא הכניס אותי פנימה לתוך אולפן ההקלטות, עם ההרגשה שהזמרת שרה ממש פה ליידי. בפזמון השני המורחב, כשנכנסו תופים וקולות רקע המיקום והעוצמה של הקול לא השתנו אפילו בקצת. ויחד עם זאת הם (התופים והקולות) היו מפורטים וליוו את קריסטינה ברכות אך גם בדיוק ובעוצמה מסוימים. אין הערה אחת אפילו – ככה אני רוצה שזה ישמע !!!

ה – CD הבא הוא Michael Ruff – Speaking in Melodies משנת 1993, רצועה מס' 11 בשם Wishing Well המתאפיין בדינאמיות יוצאת מן הכלל, אך גם בהרמוניה מדהימה בין הכלים והווקל. כאן מייד שמתי לב שהדינאמיות של התופים התחלפה בעטיפה של צליל רך ועגול. ההרמוניה נשמרה ואף בלטה ביתר סט. זה גם היה צליל די מפורט. מרבית הכלים היו במקומם, כלומר ציון "עובר" לאימג'נג. הרמקול כאילו נתן פירוש משלו לקטע הזה, פירוש של הרמוניה ומוזיקאליות.

 

ה – CD הבא הוא Dave Brubeck Quartet – Time Out משנת 1997, רצועה מס' 3 בשם Take Five המוכר. כבר מההתחלה RX1 מצטיין בקטע הג'זי הזה. הסקסופון שמתנגן ממש ליידי, אני יכול לגעת בו, והרמקול מעביר את הצליל שלו בדיוק מדהים. התופים והפסנתר גם הם מאוד "חיים". הבמה והאימג'ינג טובים מאוד.

 

 

ה – CD הבא הוא Cheryl Bentyne – Let Me Off Uptown משנת 2005, רצועה מס' 9 בשם Whisper Not.  הקטע מתחיל בפסנתר, שנשמע כ"כ טבעי ו"אמיתי" , קולה של הזמרת נכנס בכזו הרמוניה ורכות וזורם בצורה מאוד נעימה. קצת אחרי האמצע בקטע האינסטרומנטאלי מצטיירת החצוצרה מודגשת וחדה. סה"כ אני מתרשם שהרמקול מתמודד עם הקטע בצורה טובה מאוד.

 

 

ה'ריפ' הבא שבחרתי היה McIntosh DVD-Audio Spectacular Reference Disc רצועה מס' 9 בשם Libertango Tangos arranged for saxophone and orchestra. בקטע הזה אני יכול להבחין במלוא ה – High Fidelity של ה- RX1. סקסופון נשמע מאוד טבעי, ומה שלא פחות חשוב, כל הכלים מאוד ברורים.
ברצועה מס' 13 בשם Symphonie Fantastique, Op.14 – Marche au Supplice (March to the Scaffold): Allegretto non troppo ה – RX1 שוב מצליח בהעברת שילוב של כלי-נשיפה כלי-קשת וכל-הכשה, בחדות ובעוצמה המתבקשת, תוך שמירה על מוזיקליות.
שני הריפים הם בפורמט 192/24 המקורי (כמובן גם איכות ההקלטה בהתאם) ו – RX1 בהחלט מוכיח שזה לא אקסטרה עבורו.

ה'ריפ' שנבחר להאזנת מבחן הבאה הוא Mari Kodama – Beethoven: Piano Sonatas Nos. 16, 17 and 18 משנת 2006. הדיסק SACD הומר ל – 24Bit/88.2kHz. לצד נגינה הוירטואוזית ופירוש יוצא מן הכלל את יצירותיו של בטהובן, בולטת גם איכות ההקלטה.
למבחן נבחרה רצועה מס' 6 מאת בטהובן והיא סונטה מס' 17 – D Minor Op. 31-2 (The Tempest) – Allegretto
הרמקול מעביר את צליל הפסנתר בדיוק מדהים, יוצר תחושה של במה (תרתי משמע). בהאזנה הראשונה לא חישבתי את העוצמת הווליום בצורה נכונה, אי לכך הווליום נקבה גבוה מהנדרש, בשליו מסוים הייתי חייב להוריד קצת ווליום, משום שהאקורדים החזקים ממש החרישו את אוזניי. בהאזנות נוספות לקטע הצלחתי לווסט את העוצמה בצורה הטבעית, כמו שזה צריך להישמע. כאן, לצד רזולוציית ההקלטה   הדהימה אותי גם הרזולוציה של הרמקול, וזה בנוסף לזה שהוא היה מוזיקאלי ומדויק, עוצמתי ונוגע.
נוכחתי בפעם הנוספת … ה – RX1 לא חושש מהקלטות HD.

ה – CD הבא שבחרתי להאזין הוא Shinedown – Sound of madness משת 2008.
לצורך ההבהרה ייאמר שהלהקה מנגנת Alternative Metal שהסגנון הוא אחד הרחוקים ממושג "מוזיקת אודיופילית". על אף ההנחה, זאת מוזיקה לכל דבר ועניין, וסגנונות המטאל הם פופולאריים בקרב מאזינים לא מעטים. אני גם חושב שגדולתו של כל רמקול, הוא להעביר כמה שיותר סגנונות שונים בצורה נעימה ומוכרת לאוזן.
What A Shame הוא רצועה מס' 8 ב – CD. גם כאן הרמקול משאיר טעם של מוזיקאליות – לא צורם מידיי, אך גם לא מרוח, נעים ועוצמתי, מלא הרמוניה. די מרשים.    

 

האלבום  Bad Boys Blue – Super 20 משנת 1989 שייך לסגנונן Synthpop, של אמצע שנות ה – 80. ברצועה מס' 7 בשם You're A Woman הרמקול הפגין דינאמיות מסוימת, לצד הרמוניית כלים האנלוגיים, שנשמעו מאוד מפורט בליווי גיטרות החשמליות.

 

 

באופן אישי, אני מייחס משקל משמעותי לתוצאות האזנה ל – McIntosh DVD-Audio Spectacular Reference Disc, משום שהוא מוקלט בפורמט של 192kHz ורזולוציה של 24Bit ומסוגל להגיע לתדרים הגבוהים (מעל 20k) באמצעות C-CAM® tweeter, וזה הודות לעבודה קשה של מהנדסי MA להתפאר בהם (ראה סעיף טכנולוגיות).

בנוסף נעשתה האזנה ל-RX1 גם בחדר הלא מטופל אקוסטית, בו הרמקול שמר על צבעו ועל אופיו, אך עיוותי רקע, כתוצאה של החזרי גל, הקשו מאוד על קביעות כלשהם לגבי טבעו של רמקול, שכן יש משמעות מוגבלת לקביעות האלה עקב הבדלים אקוסטיים של חדרים שונים.

מדידות

לצערי לא הייתה לי אפשרות ממשית להיעזר בשירותי מעבדה מקצועית לבדיקת מערכות אקוסטיות שזה כולל בד"כ חדר אקוסטי ברמת איטום וספיגה הקרובים למוחלטים, בו גם הרצפה היא ספוג מאוד עבה.
בכל זאת, בעזרת האמצעים שבידי, ביצעתי בדיקה של הרצת סינוס וגילוי באמצעות השמיעה את מקומות ההדגשה או ההנחתה של עקומת האמפליטודה בתדר נתון.
בדיקה זו אימתה ליניאריות יחסית של הרמקול מ-300Hz עד 8kHz.

  • לגבי התדרים מתחת ל-300Hz לא פורסמו תוצאות הבדיקה משום שכמו שהוזכר קודם, הטיפול האקוסטי של קולטי הבאסים בחדר לא כ"כ ליניארי בתחום שבין 120Hz – ל-300Hz, ומתחת ל-120Hz לא יעיל בכלל (הגודל לא מספיק). ולכן (כצעד נגדי) הכיוון של RC הדיגיטלי (חיתוך של תדרי גלים עומדים בתחום שבין 40Hz ל-200Hz) נעשה גם על סמך השמיעה בנקודות האזנה שהוזכרו קודם. (התדרים הבעייתיים חושבו בעזרת פרמטרי מימדי החדר והטמפרטורה).
  • לגבי התדרים מעל 8kHz האוזן (לפחות שלי) היא לא מד מספיק אמין לקביעת ליניאריות.

הבאס של RX1 הוא מרשים יחסית למימדיו,  וניתן להעמידו גם בסלונים בגודל בינוני, ובמידה וייווצר צורך בתחושת באס בבית החזה (סאב באס) ניתן יהיה להוסיף יחידת סאב שהיא גם חלק מסדרת סילבר המדוברת.

סיכום

המוזיקאליות של RX1 פשוט מהפנטת, הפירוט והבמה (בהתחשב כמובן במיקומו של RX1 על עקומת טווח העלויות) לא ישאירו אתכם אדישים לצלילי רוב סגנונות המוזיקה. מרמקול מדפי, במידות של RX1 קשה לדרוש עומק באס כמו זה של הסאב. הייתי אולי מצפה לחלק מהסגנונות דינאמיות יותר גבוהה וזה כמובן עניין של טעם והעדפה. בשיקול של יחס תמורה / עלות הערך של RX1 יהיה בין הגבוהים שקיימים בשוק. מהנדסי MA עשו כאן בהחלט עבודה מצוינת.

חברת Monitor Audio מיוצגת בארץ ע"י חברת קונקטור מוצרי אלקטרוניקה בע"מ.

מחירם של זוג RX1 המומלץ לצרכן בארץ הוא 3890 ₪ לגימור עץ רגיל ו – 4790 ₪ לגימור Gloss.
אחריות ל-5 שנים.

להמשך הדיון בנושא: רמקולים Monitor Audio –  RX1

תודה לחברת קונקטור מוצרי אלקטרוניקה בע"מ על השאלת הרמקולים לטובת הביקורת

7:00
  /  
19.1.2011
  
כתב: ולרי ימניצקי

1