גלאי ראדר Passport 9500i

אמנם צבי וורובל מעיד על עצמו שאינו מאלה שנפגשו אי פעם עם שוטר בנושא עבירת תנועה אך כנהג זהיר החליט לבדוק ...

7:40
  /  
16.01.2011
  
מאת: צבי וורובל

לאחר כל תאונה קשה נשאלת בכל אמצעי התקשורת השאלה, האם יש קשר למהירות הנסיעה כגורם לתאונות הדרכים?
לאחרונה פורסם בתקשורת כי נוספו אמצעים חדשים לאכיפת חוקי התנועה ואף הועלתה מהירות הנסיעה במספר כבישים.

למי שלא יודע, בשונה ממספר מדינות בעולם, גלאי הרדאר הם חוקיים לשימוש בארץ החל משנת 2000 וניתן למצוא סוגים רבים של גלאים, שנועדו להתריע על הימצאותן של מכמונות מהירות, שמפעילות רשויות החוק.
עיקר השוני בין גלאי הרדאר הוא בטווחי הגילוי, בווידוי התראות שווא ובאפשרויות הגדרה נוספות של המשתמש.
מכמונות המהירות מודדות את מהירותו של כלי הרכב הנעים לעברן או שחלפו לידן.
רוב המכמונות המוצבות בכבישים פועלות באופן אוטומטי ומצלמות את הנהג שעבר על חוקי התנועה. ישנם גם אמצעים אחרים, כגון אקדח לייזר המופעל ידנית על ידי השוטר. אמצעי זה נחשב מיושן לימים אלה, כשהשוטר נדרש לרדוף או לבצע מארב על מנת לתפוס את עבריין התנועה, כי אין לו מצלמה המתעדת את הרכב אלא רק את מהירותו.

היום, יש דרכים שונות לקבל מידע אודות מיקומי מכמונות מהירות כשהנפוצה שבהן היא שימוש במכשירי GPS למיניהן הכוללים בתוכם מאגר מידע לגבי מצלמות מהירות נייחות או במקרה של תוכנת WAZE, גם מיקומי שוטרים. החיסרון בשיטות אלו הוא שהנהג צריך להסתמך על מאגר מידע מעודכן או שלא מעודכן ובמקרה של דיווחי מיקומי שוטרים, על מידע מגורם אחר שיכול שכבר לא רלוונטי.

מכשיר ה- Passport  9500i של חברת  Escort שייך למשפחת הגלאים החכמים, מבוססי GPS מובנה, המשמש לאיתור מכמונות ומצלמות, שמקומן ידוע מראש וגם מציע פונקצית זיכרון של מכמונות דמה  מסוג "דחלילים", אך גם קיימת האפשרות לבטל את השימוש במקלט GPS.

נאמר לנו כי בקרוב המשתמשים יוכלו לעדכן את בסיס הנתונים של המצלמות עם תוכנת ניהול המכשיר ישירות מאתר המשווק , אפריל טק-ליין, אשר יעודכן על ידו על פי דיווחים חדשים שיאספו על ידי גורמים מוסמכים על מנת שלא יוכנסו נקודות שגויות למאגר. באותו אתר יוקם פורום תמיכה והודעות חדשות.

תכונות מכשיר ה- Passport  9500i

  • מקלט GPS מובנה ובסיס נתונים
    התכונה העיקרית של מכשיר זה לעומת מכשירים לגילוי רדאר אחרים הוא מקלט ה-GPS ובסיס נתונים עם מידע למיקומן של המכמונות השונות.
    בסיס הנתונים עדכני ניתן למצוא באתר החברה המתעדכן אחת לחודש
    את בסיס הנתונים המעודכן מטעינים לזיכרון המכשיר דרך חיבור ל-USB.
    כעקרון, כל הנקודות המוזנות למכשיר הינן לרוב מצלמות קבועות וגם מיקומים שידועים כנקודות מועדפות למארבים על ידי רשויות אכיפת החוק.
    כפי שכיום כבר ניתן להזין במכשיר ניווט את נקודות הציון של מכמונות המהירות בכבישי הארץ ולהתריע ברגע ההתקרבות, גם מקלט ה- GPS הנמצא במכשיר ה- Passport  9500i עוקב כל הזמן אחר מיקום הרכב, וכאשר הרכב מתקרב למיקום שבו ממוקמת מכמונת, המערכת מתריעה בפני הנהג בצורה ויזואלית וקולית הכוללת את מהירות הנסיעה בעת הגילוי.(בזמן אמת)
  • נותן מענה למגוון מכמונות המהירות ומכסה כיסוי של 360 מעלות לאקדח לייזר.
  • אפשרות לחיבור עיניות נוספו להגדלת הרגישות – לא מצורף בערכה הבסיסית
  • מאפשר סימון ידני של נקודות הימצאותן של מכמונות ומצלמות שזוהו תוך כדי נסיעהכ. במקביל הוא יכול גם לסמן התראות המתגלות לאורך הנסיעה כאתרעות שווא וכך למנוע השמעת התראה מיותרת.
  • מתריע על גילוי מכמונות בקול אנושי בשפה האנגלית, חבל שלא בשפה העברית, אולי כך היה הנהג קצת יותר ממושמע על הכביש.
  • ניתן לבטל גילוי תדרים שאינם בשימוש על ידי רשויות האכיפה בישראל לדוגמת K ו- X למניעת אזעקת שווא. אך חשוב לא לשכוח להחזיר אותם אם לוקחים את המכשיר לחו"ל.
  • מצוייד בתקע חכם לשקע המצת, המאפשר לשליטה על הגלאי ולמניעת ניתוק בעת הנסיעה.
  • ניתן לשנות את הגדרת יחידת המהירות על פי סוגי הארצות – Miles או  Kilometer

הערה: תיתכן בעיית קליטה של הגלאי אצל חלק מבעלי הרכבים הצרפתיים, תופעה זו מוכרת גם בעת שימוש במכשיר ניווט (GPS). אין אפשרות לחיבור אנטנת GPS חיצונית.

 
התמונה צולמה להמחשת התצוגה בלבד – במצב אמיתי מראה גם את המהירות כפי שנקלטה על ידי השוטר

מבנה המכשיר

חלק קדמי

  • בחזית צג אלפא נומרי המאפשר לראות בכל תנאי התאורה עם אפשרות בחירה של חמש עוצמות הארה, כמו כן אפשרות לביטול מוחלט של התאורה. בצג זה מוצגים תדרי המכמונות X/K/KA/KU ועוצמת השידור של המכמונת. עם גילוי מכמונת לייזר תופיע הכתובית LASER, מהירות הנסיעה בזמן גילוי המכמונת, הגדרות כביש.

 

הערות:

  • – עם הצג כבוי, הכתוביות לא יופיעו ותישמע התראה קולית בלבד
  • – במידה וה- Passport יגלה תדרים ממספר מכמונות, יוצגו סוגי המכמונות ועוצמת השידור שלהם.
  • – ה- Passport מציג גם את תדר המכמונת
  • צג לחיווי אות GPS. דולק בזמן קליטה ומהבהב כאשר אין תקשורת

חלק אחורי

  • עינית לקליטת רדאר ולייזר
גלאי קדמי 

 

  
 גלאי אחורי

צד שמאל

  • שקע לחיבור אוזניה
  • שקע חיבור למתח

צד ימין

  • מחבר mini USB

חלק עליון

  • כפתור הפעלה וכיבוי
  • לחצן לסימון מיקומי מכמונות MRK (רצוי לעצור בצדי הכביש בעת ביצוע פעולה זו כי אין להוריד ידיים מההגה ולהתעסק בכפתורים בזמן הנהיגה)
  • לחצן לכיוון עוצמת הארה BRT (חמש דרגות) – מומלץ לכוון על BRT AUTO על מנת שעוצת האור תהיה תואמת לתאורה בתוך הרכב.
  • לחצן להשתקה MUTE – לחיצה על לחצן זה תבטל את עוצמת הקול / צפצוף עד למכמונת הבאה. יש אפשרות ל AutoMute שהוא פטנט בלעדי ל- Passport , כאשר הגלאי יזהה מכמונת תתקבל התראה בעוצמת הקול שנבחרה ולאחר מספר שניות תרד עוצמת הקול אוטומטית לעוצמה הנמוכה ביותר (בכדי לא להטריד את הנהג והנוסעים) והתראה ויזואלית לגבי המכמונת תמשיך להופיע על הצג.
  • לחצן כפול לכוון עוצמת הקול VOL+ / -VOL של הרמקול בדיבור וצפצוף.
  • לחצן לכיוון רגישות הגלאי SEN – האפשרויות הן עיר City, כביש מהיר Highway או שניהם AUTO. מומלץ לכוון על AUTO.
  • לחצן להפעלת וכיבוי של ה- GPS
  • לחצן שחרור או חיבור מהיר לחלון הקדמי
  • עינית גילוי אחורית
  • מיקום של תופסן שמשה
 

חלק תחתון

  • רמקול

תוכנת הניהול
בעזרת תוכנת הניהול ניתן לעדכן את:
– גרסאות המכשיר (קושחה)
– בסיס הנתונים של מיקום המצלמות
– גיבוי נתונים אישיים
– הוספת נתונים מצלמות שנאספו באופן פרטי לנתונים החדשים שבעידכון (Merge)

הערה: בעוד כחודש ניתן יהיה להתחבר אל תוכנת מחשב ייעודית וממנה לעדכן את חומרת המכשיר ואת בסיס הנתונים של המכמונות הקיימות. יבואן הגלאי מתכוון לשחרר מידי חודש עדכונים שונים לקהל הלקוחות באמצעות הודעה למייל ואתר הבית, שיכללו בין השאר נקודות ציון בהן הותקנו מצלמות חדשות וכדומה. העדכון מבוצע על פי המספר הסידורי של המכשיר, לכן "רק" מי שרכש את המכשיר בישראל יוכל לעדכן את בסיס הנתונים וגירסת החומרה.

התקנת הגלאי ברכב

את המכשיר מחברים לשמשה באמצעות מחבר ואקום המאפשר חיבור וניתוק של הגלאי בצורה נוחה.
על מנת לנצל את יכולות הגלאי יש להתקינו במרכז השמשה על מנת לאפשר קליטה מרבית של לוויינים. (אך ניתן גם לחיבור למגן השמש באמצעות מתאם שיש לרכוש בנפרד)
המכשיר צריך להיות מותקן בצורה אופקית ובזווית של 180 מעלות, כלומר מקביל לרצפת או תקרת הרכב.

להזנת מתח לגלאי יש לחבר אותו למצת הרכב באמצעות "כבל חכם" (מצויד בתקע לחיבור מתח בדומה לכבל טלפון) המיועד לחיבור ה- Passport.
התקע של "כבל חכם" מצויד בנורית חיווי המציגה אם גלאי ה- Passport מופעל או לא.


חיבור למצת – דומה במקצת לתצוגה של התקנה קבועה

בתקע גם נורית הנדלקת ומתריעה בעת גילוי מכמונת או גלאי לייזר ובצידו של התקע יש כפתור MUTE שדרכו ניתן להשתיק את ה- Passport. אופציה מאוד נוחה לשימוש כאשר הגלאי לא מותקן בקרבת הנהג.
הערה: . ניתן להתקין את המכשיר באופן קבוע ולא דרך שקע המצית. (יש לרכוש ערכה בנפרד)

ממצאי בדיקה וסוגי מצלמות בכבישי ישראל

בעת גילוי, המכשיר ייתן התראה ממרחק של 1500 מטר כאשר נוסע במהירות של 90 קמ"ש או במרחק של 700 מטר במידה ונוסעים במהירות של פחות מ- 90 קמ"ש.
הערה: אם נוסעים במהירות של פחות מ-20 קמ"ש התראת המהירות לא תופיע.

התרעות ע"פ מהירות נסיעה – נקודות מסומנות הנמצאות בתוך הרדיוס יתריעו רק פעם אחת – אין כפל הודעה

על מנת לא להוריד את העיניים מהכביש ולהסתכל בצג ה- Passport לכל מכמונת התראה קולית שונה.

המצלמות  בכבישי ישראל הן:

  • מצלמת גאטסו – מצלמות הנמצאות בצמתים.
  • מכמונת דבורה – תדר גילוי KA, בשימוש על ידי ניידות משטרה.
  • מכמונת מולטנובה – תדר גילוי KA, זו מצלמה ניידת אשר בדרך כלל מותקנת על רכב שעומד בצד הדרך.
  • לייזר –  נמצא בשימוש על ידי משטרת התנועה מתחילת שנות ה-90.
  • התראות שווא – לאורך הנסיעה נמצאו מספר התראות שווא אך מכיוון שבמכשיר רכיב GPS וזיכרון, ברגע שנתקלים בהתראת שווא פשוט מסמנים ושומרים אותה כדי שלא תתריע שוב בעתיד כאשר ניסע באותה דרך. ניתן לבטל את הסימון.
  • מצלמות דיגיטאליות – בקרוב יפוזרו לאורך כבישי ישראל כ- 300 מצלמות דיגיטאליות שלא ניתנות לגילוי ע"י גלאי ראדר כלשהו. בעת הפעלת המצלמות החדישות, המשווק ישחרר יעדכון של בסיס הנתונים עם מיקומן של המצלמות לשם קבלת התראה מה- GPS.

ברצוני לציין כי מכיוון שלא נתקלתי במהלך נסיעותיי בכל סוגי המכמונות והמצלמות בכבישים, חלק מהבחינות של יכולות הגלאי ביצעתי בצורה יזומה מול מכשיר בדיקה של המשווק.

יתרונות

  • שני חיישנים לקליטת רדאר ולייזר
  • מנגנון התראות שווא – שלאחרונה הופך להיות חלק אינטגראלי בכל הגלאים
  • תצוגה דיגיטאלית

חסרונות

  • לא מדבר עברית – רק אנגלית
  • אפשר היה לקבל בחבילת הבסיס תפסן ואקום איכותי יותר
  • בסיס נתוני מכמונות רק עבור ארה"ב וישראל
  • מחיר

מה בערכה

  • גלאי Passport  9500i
  • כבל חכם לטעינה
  • תפסן ואקום לחלון
  • ספר הוראות
  • מארז נשיאה קשיח

מחיר
המחיר המומלץ של הגלאי לצרכן הוא 3940 ש"ח – כולל עדכונים לשנה
אחריות לשנה מאת היבואן הרשמי

סיכום

הגלאי אכן מגלה מכמונות מהירות ועושה את עבודתו נאמנה,  אפילו נתקלתי במספר תקריות של דיווחי שווא בתדר K אשר רובם נבעו דווקא מכיוון הדלתות הנפתחות של חנות אלונית שבתחנת דלק דור-אלון !
אין טעם לסמן מקומות בהן יש מצלמות רמזור אדום, המכשיר לא מגלה אותן וזה סתם יפריע לך, כי אם תעבור באור אדום המצלמה תצלם אותך!

אני מחשיב את עצמי כנהג זהיר ולא רואה צורך בשימוש בגלאי מכמונות מהירות.
אך לדעתי, ומהצד השני, הגלאי מיועד לכל החוטאים שממהרים להגיע ליעד, כי יצאו באיחור או שאין להם סבלנות לנסוע במהירות המותרת ומצד שני, זו אולי השקעה כדאית מכיוון שבקרוב יופעלו המצלמות הדיגיטאליות "האח הגדול" שלא ניתן  יהיה לגלותן אלא רק באמצעות פונקציית ה- GPS של Passport  9500i.

אני מאמין שעל מנת לפתור את בעיית תאונות הדרכים על המדינה להשקיע בשני תחומים, הראשון הגורם האנושי, כלומר בנהגים. המשטרה צריכה וחייבת לאכוף את כללי הנהיגה הבסיסיים כגון אי איתות וסטיית פתע מנתיב, עקיפה מסוכנת, אי שמירת מרחק וכמובן נהיגה פרועה.
השני, בתשתיות לדוגמת תיקון הכבישים, הוספת תאורה באזורים בעיתיים, הרחבת השולים בכבישים אדומים.
לכן, לדעתי אם נפתור את הבעיות הללו, תפקיד הגלאי יהיה בעיקר לדאוג שלא נסטה בטעות מהחוק של נסיעה על פי המהירות המותרת.

חשוב לזכור כי השימוש באביזרים מסוג זה אינו מונע תאונות דרכים ולכן יש לנהוג בזהירות.

פרטים נוספים באתר חברת אפריל טקליין שהשאילה את גלאי Passport  9500i לסקירה

להמשך הדיון בפורום.


7:40
  /  
16.1.2011
  
מאת: צבי וורובל

1