Monitor Audio Platinum PL200 – מוניטור אודיו הולכת על מדלית פלטינה!

לקחנו את הרמקול הרצפתי PL200 מסידרת הפלאטינום של חברת מוניטור אודיו לנסיעת מבחן. מממ....איזו נסיעה... 

7:00
  /  
06.12.2010
  
מאת: מרטין סבג
הקדמה

קצת על החברה

חברת מוניטור אודיו נוסדה בשנת 1972, מה שהופך אותה לאחת החברות הותיקות ביותר ב-UK לתכנון וייצור רמקולים (שעדיין בבעלות בריטית….). 

אז בואו נתחיל מההתחלה. החברה נוסדה במקור ע"י Mo Iqbal ב-1972 וכבר ב-1974 החברה הוציאה את ה-MA3 שמייד מיצבו אותה כחברת רמקולים מהקצה העליון. בהמשך המשיכה החברה להוציא מגוון רמקולים, עברה לייצור תיבות הרמקולים בעצמה ב-1976 וב-1979 אף הוציאה פטיפון עם הנעה ישירה, ה-ET500. אחד החידושים והבידולים של החברה היתה עם ההשקה של הטוויטר מצופה הזהב שלה ב-1988 והרמקול ffR352/MD שיצא בהמשך השנה, מיד זכה במספר לא מבוטל של פרסים והערכה מהתעשייה. ב-1989 הוציאה החברה חידוש טכנולוגיה נוסף – מבנה הסנדוויץ' של קרמיקה ומתכת (אלומיניום) אשר מהווה את הבסיס לסידרת ה-STUDIO המפורסמת של החברה.

ב-1991 החברה משכללת את המבנה הזה ומוציאה את טכנולוגית ה-C-CAM, שאלו ראשי תיבות של Ceramic Coated Aluminium Magnesium ומשנים לגמרי את החשיבה לגבי מבנה הדרייברים.

ב-1997 החברה עוברת בעלים והמתכנן הראשי, Dean Hartley, מוביל את החברה עם מוצרים ברמות מחיר ואיכות גבוהות יותר. בשנת 2000 משפרת החברה את טכנולוגית ה-C-CAM ע"י הוספת מבנה ייחודי לדרייבר שנקרא RST – Rigid Surface Technology אשר מוסיף עוד חוזק בפחות משקל למבנה הדרייבר.

בהמשך סדרות ה-Bronze, Silver ו-Gold וה-Silver RS, Bronze R וה-Gold GS לוקחים את החברה ממכירות של 1-2 מיליון פאונד בשנה ל-18 מיליון פאונד בשנה האחרונה.

ב-2007 החברה מוציאה את סידרת הדגל שלה ה-Platinum עם שני רמקולים – PL300 שהוא רמקול רצפתי גדול ו-PL100 שהוא רמקול מדפי. באותה שנה, החברה נקנית ע"י צוות הניהול של החברה ובכך הופכת לחברת הרמקולים הבריטית הגדולה היחידה שעדיין בבעלות בריטית מלאה.

בעזרת סידרת ה-Platinum החברה למעשה נכנסת לטריטורית ה-High End, הן במחירים והן בביצועים חסרי התקדים.

הייצור עבר לסין (אחת מהמהלכים הכי טובים שנעשו, לדברי Dean Hartley), אך תחת ניהול ובקרת איכות של צוות של MA.

על הרמקול – PL200

ה-PL300 בעל מבנה של 3WAY רצפתי בעל טוויטר ריבון של 4", מיד של 4" ושני וופרים של 200 מ"מ והוא דיי גדול. ה-PL100, בעל אותם טוויטר ומיד והוא מדפי קטן, מה שמשאיר מקום למשהו בדיוק באמצע – ה-PL200.

ה-PL200 הוא למעשה רמקול רצפתי, שיותר קרוב בתכנון ובעיצוב שלו ל-PL300 מאשר ל-PL100, כלומר, הוא רמקול רצפתי 3WAY אשר חולק את אותם טוויטר ומיד אך בעל שני וופרים מעט קטנים יותר (6.5") וכמובן, תיבה מעט קטנה יותר. למעשה זהו רמקול שמתאים יותר לחללים הבינוניים של סלון ממוצע ישראלי/אירופאי.

הרמקול מגיע באריזה מרשימה מאוד ומוקפדת. ארגזי קרטון גדולים וקשיחים מאוד.

 

בפנים הרמקולים מרופדים היטב בקלקלר ועטופים בכיסוי בד ע"מ לשמור על הגימור המבריק.

 

 

 

הרמקולים שקיבלתי לביקורת היו בגימור Ebony, שלטעמי, יפהיפה (יש גם גימור Black Piano ו-Santos Rosewood). מדובר על פורניר עץ אמיתי שמצפה את המבנה המאוד מיוחד של הרמקול. החיבור בין יריעות הפורניר כל כך מושלם שלא ניתן למצוא את החיבורים ובמיוחד לאור המבנה הקעור-קמור של התיבה, זה ממש נראה כאילו הרמקול פוסל מגזע עץ.

 

 

המבנה אשר קמור בצדדים וקעור מאחור, נעשה בצורה מאוד מיוחדת של דחיסת יריעות עץ MDF דקות וגמישות במיוחד אשר נותנות קימור אחיד ומתמשך. הגימור כולל לא פחות מ-11 שכבות של לכה שעברה פוליש, מה שנותן לזה גימור ברמה גבוהה ביותר.

 

 

חזית הרמקול עשוי ציפוי עור מיוחד Strathspey Leather אשר נבחר לטענת MA, לא רק בזכות המראה, אלא גם בזכות התכונות האקוסטיות שלו.

 

הפלטה הקידמית בנויה ממה ש-MA קוראת: ARC – Antiresonance Composite אשר מהווה מילוי מינראלי מתחת לציפוי העור. הפלטה מחוברת לחלק האחורי של הרמקול בעזרת ברגים המגיעים מאחור (מפתח אלן מיוחד מסופק ע"מ לחזק את הברגים במידה ויש צורך), כך שאין שום ברגים בחלקו הקידמי של הרמקול או בצידיו.

 

הגימור הזה, של עץ ברמה גבוהה ועור מקדימה, נותנים לרמקול גימור של מיליון דולר. למעשה, אלו מסוג הדברים שמרחוק לא עושים רושם מיוחד, אולם, ככל שמתקרבים ובוחנים את הפרטים הקטנים, רואים את ההקפדה ורמת התיכנון, הייצור והגימור ברמות הגבוהות ביותר שאני מכיר ברמקול.

בסיס הרמקול, גם הוא בנוי באותה צורה של הפלטה הקידמית, כלומר, מ-ARC הנותן משקל ויציבות לרמקול. הרמקול מסופק עם שני סטים של רגליות מתברגות – רגליות שטוחות עם בסיס גומי לרצפות פרקט או אריחים וסט ספייקים לאלו שמתכננים להעמיד את הרמקולים על שטיח.

 

בתוך אחד הארגזים מגיעה קופסת "אביזרים" הכוללת פלס בועה, מברג ומפתח אלן וכן מטלית מיקרו פייבר לניקוי הרמקולים.

הגרילים עשויים מרשת מתכתית וקשיחה והם מוצמדים לחזית הרמקול בעזרת מגנטים ובעזרת ריפוד המודבקים לגרילים, בצורה זאת מובטח שלא יעונה שום שריטה או סימן לגימור העור מקדימה.

 

 

הפורט נמצא בחלקו האחורי של הרמקול מול המיד והוא בנוי בצורה מיוחדת, הכוללת קונוס במרכזו, אשר טוענת לזרימה טובה ומהירה יותר של האויר הנכנס והיוצא, מה שנותן באס הדוק ומהיר יותר.

 

לרמקול עכבה נומינאלית של 4 אוהם, עם ירידה לאזור 3.3 אוהם במיד-באס. הנצילות של הרמקול היא 90db/2.83v/m. הטוויטר, מסוג ריבון, אשר גם הוא בנוי בטכנולוגית C-CAM ממגנזיום, נותן טווח תדרים של 100KHz בקצה העליון, ולמרות שזה הרבה מעל הטווח של שמיעה אנושים והטווח שיש בו מידע על CD, הטענה היא שתדרים אלו תורמים לאימאג'ינג ובכלל לטונאליות, גם בטווחים הנשמעים.

 

שני הוופרים נותנים לרמקול טווח תחתון של 35 הרץ.

 

החברה ממליצה על מגבר של 100-150W אולם  מניסיון שלי, הרמקול בזכות הנצילות היחסית גבוהה והעכבה היחסית יציבה סביב ה-4 אוהם, נדחף אצלי בקלות רבה גם עם מגבר השפופרות שלי, שנותן "רק" 25W לערוץ.

כפי שניתן לראות מהתמונות, מבנה ה"כוורת" של הדרייברים נועד לתת לו חוזק רב יותר בעובי/מסה נמוך יותר, מה שגורם לדרייבר להיות מהיר יותר וקל מבלי להתפשר על עיוותים.

חיבורי הרמקולים מאחור הם של WBT ומאפשרים חיבור BI-WIRE או BI-AMPING, ולמרות צבעם הכסוף, אינם כוללים פלטינום….בבחינה השתמשתי ב-SINGLE WIRE של מונסטר מהסדרות הגבוהות.

החיווט הפנימי של הרמקול כולו כסף והקרוסים חותכים ב-600 הרץ וב-3.6K הרץ בעזרת 12db לאוקטבה.

בחינה

תהליך ההאזנה

את הרמקול קיבלתי חדש, ישירות מהיצרן. הפתיחה הראשונית שלו נעשתה אצלי בבית, בעזרתם האדיבה של החברה' מקונקטור. העמדתי את הרמקולים ונתתי להם לרוץ לפחות 200 שעות (היצרן ממליץ על פחות) לפני שהתחלתי להאזין להם בצורה רצינית.

הרמקולים חוברו גם למגבר השפופרות שלי, Audio Innovations Serias 800 וגם לרסיבר הדנון שלי ובשני המקרים, כמו שציינתי קודם, לא היתה תחושה שהרמקול "קשה לדחיפה", להיפך.

המקורות בבחינה היו: נגן ה-CD של Wadia 302 והפטיפון Clear Audio Champion L. הרמקול שהה אצלי מספר חודשים (תודה לאשתי היקרה שסבלה את מראה הסלון עם 2 זוגות רצפתיים) ולכן לא ממש רלוונטי אילו דיסקים שמעתי, כי פשוט שמעתי המון (תציצו בביקורות אחרות שלי ותוכלו למצוא קישורים לדיסקים החביבים עלי בבדיקות).

בחינת הרמקול נעשתה, הן בקולנוע ביתי יומיומי והן בהאזנות קריטיות במוסיקה.

תוצאות האזנה

רמת הגימור של הרמקול עלולה לתת תחושה שמישהו השקיע יותר בקנקן מאשר מה שיש בתוכו, אבל לאחר שחייתי עם הרמקול לתקופה לא מבוטלת, אני יכול להעיד שלא כך הדבר כלל. הגימור ורמת החומרים שבהם עשו שימוש ברמקול הזה, רק מעידה על הקפדנות הגבוהה שבה תכננו את הרמקול, מבפנים ומבחוץ.

 

 

מניסיוני עם טוויטרי ריבון ברמקולים אחרים, ציפיתי שהגבוהים יהיו חדים מידי או צורמים עם Sweet Spot צר, אך הרמקול הזה הפתיע אותי בגבוהים שלו. הם היו מפורטים מאוד אך בשום אופן לא צורמים. אולי זה מגבר השפופרות שלי, אבל גם עם הרסיבר, לא שמעתי שום שריד של חדות יתר. 

ה-Sweet Spot לא היה בשום אופן צר מידי, אך יחד עם זאת שמר על אימאג'ינג ופוקוס מצויינים. במת הצליל (Sound Stage) רחבה ועמוקה, אך אינה מעבר לרמקולים עצמם. הרמקול מייצר תמונת סאונד שהיא Laid Back כלומר, מאחורי קו הרמקולים, כך שמי שאוהב את הסאונד In Your Face, זה לא הרמקול בשבילו.

למרות זאת, אל תטעו, הרמקול לא "בריטי" במובן הצבע והוא אינו דומה לשום רמקול "בריטי קלאסי" והוא על הצד הנייטראלי. לטעמי, רמקול אידיאלי הוא כזה אשר משקף את שאר הציוד ובעיקר את ההקלטה ומוסיף מינימום צבע. הסיבה שזה מה שאני אוהב הוא כי לטעמי, למי ששומע מוסיקה מגוונת, הוספת צבע מסויים לא יכולה להיעשות תמיד לטובה. כלומר, יכול להיות שעבור סוג מסויים של מוסיקה זה מוסיף, אבל אז לאחר זה ייגרע. כשהרמקול בכיוון ניטראלי, הוא יינגן הכל כמו שהתכוונו.

זה מה שמצאתי ברמקול הזה. בשמיעה ראשונה שום דבר לא "מפיל" אותך. אין שום דבר שאתה אומר בגינו WOW, אבל דווקא זה, מה שעושה אצל מאזין מיומן את ה-WOW לאורך זמן. לא חשוב איזה סוג מוסיקה או סגנון ניגנתי ברמקולים, הם עשו זאת בצורה אמינה.

לרמקול דינאמיות מצויינת. יש לו רזרבות של עוצמה ולעומת הרמקולים שלי, Kharma CRM 3.2FE, הם מסוגלים היו לנגן הרבה יותר חזק ובזכות שני הדרייברים הנוספים נתנו כמובן, הרבה יותר נפח ו"בעיטות בבטן". אולם, כאן לדעתי גם החיסרון העיקרי שלהם. אולי זה נובע מההרגל והניסיון הרב שיש לי עם רמקול מוניטור 2WAY, בו לא יכולים להרגיש את החיבור של הבאס עם המיד, פשוט כי זה אותו דרייבר ממש…. ובשני המקרים מדובר על רמקול שיורד לאותם תדרים.

אז נכון, ה-PL200 בודאות דוחף יותר אויר והוא הרבה יותר מורגש בבטן במוסיקה בועטת כמו רוק, הוא בודאות גם יתאים לחללים גדולים ממה שהרמקולים שלי יתאימו, אך היי, אם לא שמתם לב, אני משווה אותם לרמקול שעולה פי 3… אז זה אומר משהו.

הרמקול מתומחר בישראל בכ-39,900 ש"ח (בחו"ל $8,000), אז זה לא רמקול זול, אבל גם לא מאוד יקר. בטח לא למה שהוא נותן, הן ברמת הגימור והחומרים והן ברמת הסאונד שהוא נותן. זהו רמקול שבהחלט הייתי יכול לחיות איתו וחייתי איתו מספר חודשים.

בהרבה מובנים, אפילו התבאסתי שהייתי צריך להחזיר אותם, הנוכחות שלהם בקולנוע ביתי הרבה יותר גדולה, עם הרבה יותר באס מאשר הרמקולים שלי ולכן הם הרבה יותר ורסאטיליים מאשר הרמקלים שלי.

הנציגות של Monitor Audio עברה לא מזמן בעלות לידי חברת קונקטור וכבר ניתן למצוא את הרמקולים הללו בתצוגות של חנויות מתמחות ברחבי הארץ (לעומת הנציגות הקודמת שבה ניתן היה למצוא אותם רק בחנות אחת). בביקור של מנהל המכירות העולמי של MA בישראל ובראיון שערכנו אני וזיו עימו (על כך בכתבת וידאו נפרדת), למדנו כי לחברת קונקטור תהיה רוח גבית חזקה מצד היצרן ע"מ לקבל נוכחות גדולה יותר של המותג בישראל ולאור מה שיש לחברה להציע, אין לי ספק בכך שכך יהיה.

בשורה התחתונה – יופי של רמקול וכל מי שהרמקול בתקציב שלו, חייב להאזין לו.

להמשך דיון: Monitor Audio Platinum PL200 – מוניטור אודיו הולכת על מדלית פלטינה!

תודה לחברת קונקטור על השאלת הרמקול לביקורת

7:00
  /  
6.12.2010
  
מאת: מרטין סבג

1