סלקום – התקלה הגדולה בהיסטורית הסלולר בישראל

לא ידוע מה מקור התקלה, לא ידוע מה דרך הטיפול בה ולא ידוע מתי תסתיים. במילים לא מעודדות אלו מתאר ...

21:00
  /  
01.12.2010
  
מאת: אלי חבוש
מי שבגיל המתאים זוכר את הימים שלפני למעלה מ-20 שנה כשלא היו בנמצא טלפונים סלולרים ולדמיין אז כיצד התנהלו החיים ללא החיבור הקבוע לסלולר והעדכונים המיידיים הבלתי פוסקים. היום אפשר היה להפסיק לדמיין ולחיות את החיים כפי שהיו אז כשמשעות הבוקר, למעלה מ-3 מיליון לקוחות סלקום חווים תקלה מתמשכת וחסרת תקדים המלווה בחוסר זמינות, ניתוקים לסירוגין ובעיות בשליחת הודעות SMS.
 

פגיעה באבי העורקים (או מה זה HLR) 

 
את התקלה מתארים בסלקום כ"פגיעה באבי העורקים" של המערכת. ואכן, אין כאן הגזמה בתיאור הדברים, התקלה שנמשכת מהבוקר ואינה צפויה להסתיים בזמן הקרוב, נגרמה בליבת המערכת כדברי החברה, אלא שבסלקום לא ממהרים לנדב פרטים טכניים ומשתדלים להשאיר את הנושא בעמימות מסויימת.
אולם, מבדיקה שערכנו לאחר תחילת האירוע, נודע לנו כי התקלה נגרמה ברכיב ה HLR (ראשי תיבות של Home location register) ויתכן אף ברכיבים נלווים. רכיב זה תפקידו לשמור את נתוני מנויי החברה ולהמיר את המידע לנתונים אותם המערכת מבינה ובכך לקשר בין המנויים – כך שאם תרצו להשיג מנוי סלקום כשהרכיב תקול, לא ניתן יהיה להצביע על המנוי במאגר ולקיים את הקשר עימו. מנויי סלקום אינם מזוהים בהתאם כלפי המערכת וזו הסיבה שאינם מקבלים קליטה לחיוג החוצה.
דמיינו לצורך העניין מתחם גדול של תיבות דואר הממוספרות לפי בעלי התיבה, אם המספרים ימחקו או יתבלבלו, לא נוכל לשלוח את המכתב לנמען. 
התקלה ברכיבים אלו לא אמורה לפגוע ביכולת המנויים לשלוח הודעות SMS אלא פוגעת ביכולות הקוליות בלבד, אולם משום העומס העצום שנגרם עקב נסיונות רבים של לקוחות החברה לקיים קשר כלשהו עם העולם החיצון, קיימים קשיים היקפיים המקשים על משלוח הודעות טקסט למנויי החברה. 
 

פעולת חבלה? לא ידוע

 
חברת סלקום, שנלחצה בצדק מהתקלה, קיימה היום בשעה 17:00 מסיבת עיתונאים דחופה לשם הגיע מנכ"ל החברה, עמוס שפירא בכבודו ובעצמו, עובדה שכשלעצמה משקפת את חומרת הבעיה. אולם, גם אם התייצבות מנכ"ל החברה מול לקוחותיו הינה מעשה מוערך ונדרש, הרי שטוב היה אם היה מתייצב איתו איש טכני שהיה יודע להסביר את מהות הבעיה והדרכים לפתרונה. שפירא מסביר, מבלי שהתבקש לכך כי לא ידוע מה מקור התקלה, לא ידוע כיצד לפתור אותה ולא ידוע מתי היא תיפתר. לשם הבנת חוסר הידיעה, לא ידוע כלל האם מקור התקלה הוא בכשל טכני מסויים או בחבלה מכוונת ובסלקום לא שוללים כל אפשרות.
 שפירא עוד מסביר כי לצורך פיתרון הבעיה נעזרת החברה במהנדסים של חברת נוקיה ובידע של מומחים מאירופה עובדה שאינה מרגיעה אותנו כלל ומצביעה על טיפול ארוך בתקלה.
שפירא מקפיד להזכיר כי במשך כל שנותיה של החברה לא היתה תקלה חמורה כזו. ואכן, מאז הקמתה ומלבד התקלה הגדולה שאירעה ממש בהקמת הרשת הסלולרית של סלקום, לא אירעה תקלה חמורה כלכך גם בחברת סלקום וגם בחברות אחרות. נכון, תקלות קורות ושאר החברות אינן חפות מבעיות תקשורת מפעם לפעם, אך גם התקלה של אורנג' מלפני כ-5 שנים שהותירה מנויים רבים בתקלה מספר שעות, אינה דומה לתקלה הפעם.
  
התקלה צפויה לגרום לחברת סלקום נזקים רבים בשווי מיליוני שקלים אך לא פחות מכך צפויה התקלה לגרום נזק למשק עצמו כשככל שעובר הזמן והתקלה אינה מטופלת, כך הנזק הכלכלי גובר. אולם נראה שחברת סלקום צריכה לדאוג יותר לתדמית ולמוניטין שלה. טוב תעשה החברה אם תדאג לשקול פיצוי הולם עתידי ללקוחותיה.
 
כאמור, צפי פיתרון התקלה אינו ידוע ויכול להימשך משעות ספורות ועד לימים. אין ספק כי רוב משאבי ומוחות החברה עובדים כעת על פיתרון הבעיה ובסופה נהיה חכמים יותר. אנו שותפים לרצון האמיתי של החברה לסיים את הטיפול בתקלה ומקווים שזה ייעשה במהרה.
 
עקבו איתנו, התעדכנו ועדכנו אותנו בשרשור כאן 
 
 
  

21:00
  /  
1.12.2010
  
מאת: אלי חבוש

1