ערוץ 10 – האולפן הדינמי

עפר לאור מקבל הצצה נדירה מאחורי הקלעים של אולפן החדשות המתוחכם ביותר בישראל (ואולי גם במזרח התיכון).

19:50
  /  
07.11.2010
  
מאת: עפר לאור

הקדמה


האולפן הישן

את אולפן החדשות של ערוץ 10 כיום אין צורך יותר מדי לפרט. האולפן, שנמצא בבניין משרדים גדול בקומה ה-16 בגבעתיים על דרך השלום, לא השתנה הרבה מאז הקמתו. בעצם הוא די סטטי בשמונה השנים האחרונות.

האולפן היה מורכב עד כה מאולפן די סטנדרטי, שכלל חלון שדרכו ניתן לראות הן את צוות ההפקה והן את חדרי הבקרה והבמאי. האולפן עצמו כלל מספר איזורים שונים, כולל מסך מסתובב על מסלול ומסך VIDEO WALL שדרכו דני רופ הגיש את עדכוני מזג האוויר.


הלוגו החדש של חדשות 10 (מזכיר לי טיפה תקליט וויניל!)

ובכן, לפני כחצי שנה הוחלט בחדשות 10 לא רק לעשות FACE LIFT נוסף לחדשות אלא בעצם להביא את האולפן לרמה אחת מעל מה שהיה ידוע עד כה בתחום. לא רק שמדובר כאן במהפכה בסדר גודל מקומי, אלא בסדר גודל איזורי (ויתכן שגם אפילו עולמי).

בשל סיבוכיות הפרוייקט, כל ההקמה לקחה כחצי שנה, שבמהלכה לא רק שהוכנסו מערכות רבות, אלא גם הותאמו ממשקים חדשים ונכתב קוד ייחודי שקיים רק בערוץ 10 כרגע. העלות הסופית לא נמסרה, אך עומדת בהחלט על כמה וכמה מיליוני ש"ח.

אז בשישה החודשים האחרונים, בשקט בשקט ומאחורי המגישים הקימו אולפן חדש לחלוטין, טכנולוגי להפליא והרבה יותר מתוחכם ממה שראינו בעבר. אז על מה הסתכלנו בחודשים האחרונים בכלל? על מסך ירוק (Green screen) שבעצם עשה סימולציה של הדרך שהאולפן עבד לפני כן! דוגמא פשוטה היא של החלון שדרכו ניתן לראות מאחורי המגישים את ההפקה. בעוד שבעבר היה ניתן לראות את ההפקה בזמן אמת, בזמן הבינוי, נעשה שימוש בקלטת של 3 שעות בלופ, אשר אפשרה צמצום של איזור ההגשה של החדשות לחלק קטן בהרבה מזה שבו נעשה שימוש בד"כ.


חלקו האחורי של האולפן, לא הותר לי לצלם כאן עם פלאש בגלל שהסיור נעשה במהלך מהדורת חדשות פעילה

האולפן הדינמי


סימולציה של האולפן משלב התכנון

האולפן הדינמי תוכנן מראש לא רק כאולפן מודולרי שיוכל לשרת תוכניות רבות (ולא רק את החדשות) אלא גם להיות נייד במידה כזו שניתן יהיה לשעתק אותו למקום אחר, אם בעתיד זה ידרש. 

מרבית הבינוי והתכנון נעשה על טהרת העבודה העברית. יש כמה מרכיבים בעיצוב, כאשר את האולפן אבי פחימה עיצב את האולפן. מיכה ריס, מעצב גרפי אמריקאי-ישראלי עשה את התכנון הגרפי ו-חברת אירגונית עשתה את הבינוי. העיצוב התבסס על מני רעיונות שכבר בוצעו בחו"ל, אך לאו דווקא בסקאלה ועד כדי רחוק עם הקונספט הזה.


ה-POWER WALL

מאחורי המגישים נמצא ה-Power wall אשר כולל 4X9 מסכי SEAMLESS של חברת PRIME VIEW הישראלית. אלה מסכי פלזמה שהם SEAMLESS (מסגרת של כמילימטר). מדוע פלזמה? מתברר ש-LCD לא מצטלם טוב. המסך הזה הוא ברזולוציה של 2X FULL HD.


ה-Motor wall, ניתן לראות שהוא יכול להחליק על ציר וקעור
ניתן גם לראות את המסך הירוק ברקע שמסמלץ כרגע את האולפן כך שאתם לא מרגישים שמשהו השתנה

מצד שני של המסך, מסך נוסף שנקרא Motor wall אשר תלוי באוויר, כולל 5X4 מסכים זהים (גם הם של PRIMEVIEW). את המסך הזה ניתן להזיז ולהעביר אותו לפי הצורך והוא כולל רזולוציה FULL HD נוסף. המסך הזה שוקל כחצי טון, והוא נע עם מנוע עם גלגל שיניים. המסך הזה לא נע באופן מהיר במיוחד והתנועה שלו באוויר תצולם תוך כדי תנועה. הוא בעצם משמש כחלון גרפי על מרחב וירטואלי כך שתוך כדי שהוא זז ניתן לגרום לכך שהתוכן ישאר כאילו במקום (סטטי)…

שני סטים המסכים הללו מקוערים, גם בכדי לשמור את הכל בפוקוס קבוע (כלומר, ברדיוס עקבי) מול המצלמות, וגם בכדי לתת תחושה של גודל.


חדר ההפקהגם בבינוי (הוסיפו לו מסכים רבים), כל זה צולם בעת שידור של חדשות השבת עם אשרת קוטלר בנגל!

בינהם, מאחורי המגישים, נמצא חלון שקוף וחכם. ניתן לגרום לו להפוך לשקוף או אטום לפי הצורך, על ידי שימוש בפילם LCD ייחודי וחשמלי שיכול לעבור ממצב אטום לבהיר תוך פחות משניה. טכנולוגית, מדובר על פילם LCD שמצפים בו את החלק האחורי של הפייברגלאס שמאחורי המגישים, אשר חשמלית ניתן להפעיל אותו בדרך זו – קשה להאמין כמה זה מדהים, גם כשרואים את זה מול עיניך זה נראה כמו קסם. כאשר הוא אטום, מקרן עילי מאחור יכול בעצם להקרין עליו תמונה נוספת ברזולוציה של FULL HD.


המקרן מכוון בדיוק לחלק האחורי של הזכוכית

כך בעצם מאחורי המגישים נמצא מסך 4 פעמים FULL HD (טכנית אפילו יותר, מכיוון שוירטואלית המסך Motor wall בעצם מהווה רק סגמנט בתוך איזור עם רזולוציה גדולה יותר). בסופו של דבר מדובר על רזולוציה פעילה של 4K מאחורי המגישים.


הבינוי סביב מסך ה-84" עדיין לא גמור, מכיוון שהוא לא קריטי למהדורה של מחר

בחלקו האחורי של האולפן ניצב לו מסך 84" פלזמה של פנסוניק (FHD) אשר ניתן לשנע אותו, לסובב אותו סביב עמוד וכן לסובבו ב-90 מעלות. מצידו השני של האולפן יש מסך 103" (FHD) עם מגע אשר גם הוא ניתן לשינוע ולסיבוב. ה-103" משתמש במגע וירטואלי, כלומר עם סנסורים מבוססי מצלמה שמזהים את מיקום האצבע, כך שבפועל לא חייבים כלל לגעת במסך… הגענו ל-6 FULL HD, לא כולל מסכים משניים וזמנים או מסכים בחלקו האחורי של האולפן (איזור ההפקה).


מסך ה-103" במצב עומד…

מה שמעניין לא פחות הוא שכל המקרנים והמסכים הרבים כולם מסונכרנים עם V-SYNC אחד בכדי למנוע מצב שבו אחד או יותר מהמסכים לא יהיה מסונכרן למצלמה!

מדוע כל כך הרבה רזולוציה? בכל זמן נתון יהיה זום על כל אחד מהמגישים או המשתתפים, ברזולוציה כזו שתאפשר גם במצב של צילום מקרוב לראות את התמונה באופן חד ומדוייק.

שולחן המגישים

 

אבל זה לא הכל, השולחן של מיקי ויעקוב שודרג משמעותית גם הוא. הוא נבנה כמערכת מודולרית שניתן להפריד ולהרכיב אותה בתצורות שונות. 


הבסיס של השולחן נבנה כציר עם פלחים שונים

הבניה נעשתה כך שהשולחן בעצם בנוי מפלחים כאשר בקדמת השולחן נמצאים שני מסכי פלזמה נוספים, וכאשר פלחים מסויימים ניתנים להרחקה או ל-PLUG IN (כך שבעצם ניתן לגרום לשולחן להיראות שונה לחלוטין בהתאם לתוכנית שמצטלמת באותו רגע). כל הרקעים מיועדים להפוך ולהשתנות לפי אופי התוכנית ובכך ניתן בעצם לבנות כאילו אולפן שונה עבור תוכניות שונות.


המסכים הקדמיים


ציר השולחן, ניתן לראות את הפלחים


התפרים


התפרים

השולחן עצמו כולל מקורות אור רבים וחיווט שמאפשר חיבור של מיקרופונים שונים הישר לשולחן, ללא קשר בתצורה הנוכחית שלו.


התאורה הפנימית כרגע בעוצמה חלשה, יש שם שני סטים של תאורה בטמפרטורות צבע שונות!


תמונות מהחזרה הגנרלית – יעקוב איילון עם תאורה פנים שולחנית במקסימום עוצמה

העובדה שהשולחן עצמו מאיר (כל התאורה מבוססת LED) מאפשרת למגישים לקבל תאורה מושלמת שמגיעה לא רק מלמעלה ומלפנים אלא גם מלמטה (מה שמונע צלליות).


השולחן מזוית הראיה של מיקי ויעקוב


החלק האחורי של האולפן, כולל מסך ה-84" וה-CRANE עם מצלמה מרחפת וטלפרומפטר


המצלמה הראשית והטלפרומפטר מזוית הראיה של המנחים

בתוך השולחן יש מסך מחשב אשר מאפשר למגישים לראות לא רק מידע, אלא גם חלונות וידאו, מידע חשוה מההפקה ועוד. בשלב הראשון יהיה למגישים גם מקלדת ואולי גם עכבר בכדי שיוכלו לתקשר עם ההפקה כאשר הם אינם מצולמים. בהמשך, גם זה ככל הנראה ייעשה על ידי מגע אצבעות. המסך מבוסס WINDOWS 7 והמגע הוא מסך CAPACITIVE, בדיוק כמו באייפון…


המסך של המנחים יכול לכלול מה שהמנחים זקוקים לו, כולל פידים של וידאו, או תכנים מסוגים שונים

המגישים עצמם יכולים לשלוט בשולחן. בין היתר יש להם שליטה על תזוזת השולחן. השולחן עצמו נמצא על פלטפורמה זהה. היא איטית ולא מורגשת תוך כדי צילום (בכדי למנוע הפרעה למגישים). ניתן גם לסנכרן את התנועה שלהם עם המסך מאחור, בכדי לגרום לתחושה שהם עומדים במקום. האפקט יכול לשרת צילומי צד או של מגישים בכדי לתת לאולפן, שהוא בסך הכל די קטן, מרחב עצום לכל כיוון. במצב אחד הם יכולים להצטלם כאילו שיש משמאלם הרבה מאוד שטח אולפן. בהמשך הם יכולים לסובב את השולחן כך שהמרחב בכלל מצד ימין שלהם…


יעקוב איילון עם אפי דילמוני, סמנכ"ל טכנולוגיה והנדסה בערוץ 10

מה מפעיל את כל זה?

כל המערכת מבוססת על מנוע של חברת ORAD הישראלית. מדובר על CLUSTER של שרתים שבגדול שולטים על כל המערכת בשתי שכבות – האחת היא השכבה "שמתחת" אשר כוללת בעצם את כל המסכים שצויינו לעיל, כולל קירות מסכים, המקרנים, מסכים ארעים, מסכי הפלזמה הגדולים (84" ו-103") וגם מסכים מאחור, בחדר ההפקה. השרתים מחלקים בין שניהם את העבודה, כאשר יש מערכת ראשית שפועלת מרבית הזמן ומשנית שנכנסת לפעולה באופן שקוף במידה ויש בעיה כלשהי.

השכבה השניה היא שכבה מעל המגישים, שזו שכבת גרפיקה ממוחשבת ותכנים מבחוץ. בניגוד לשידורים מארה"ב לא ראינו בארץ תכנים מרחפים לצד המגיש באוויר. לרוב, כאשר היה צורך בכמה מקורות וידאו, היינו רואים תמונה מפוצלת על המסך או פשוט מעבר בין כמה צילומים הלוך וחזור.

הרעיון עם המערכת של ORAD היא לעבור לדינמיות בהכל. הכל צריך להחליק באופן גרפי בין תכנים שונים. כח המחשוב בפועל עושה RENDER ל-9 סטרימים של FULL HD בכל פריים (כלומר 50 פעמים בשניה). העומס עליהם משתנה לפי כמות מקורות הוידאו, האפקטים הגרפיים והתכנים השונים שמיושמים על גבי המסכים השונים בכל זמן נתון.

בכדי לעשות זאת, על המערכת לשמור בכל זמן נתון את כל מקורות הוידאו (עשרות מקורות כאלה) בחלונות שונים ובמצבים שונים על גבי המסך. בכל תוכנית ניתן יהיה להגדיר סט של פעולות בהתאם לא רק לגרפיקה והלוק של התוכנית אלא גם סוג של אופי דינמי של האנימציות והחיבורים בין מקורות הוידאו השונים. 


חיווטי הוידאו מימין, אודיו משמאל

אז כאמור, לא עוד CUT בין תמונות שונות או מסכים מפוצלים, אלא אנימציות דינמיות, אפקטים ותנועה – שהודות להם האולפן נקרא האולפן הדינמי.


שרתי השידור

הטכנאים והבמאי מקבלים עם כך, אין סוף אפשרויות, וידאו, תנועה מאחור, תנועה של השולחן, וידאו מאחור, מקדימה, הקרנה וכו' – מה שמקשה פי כמה וכמה את העבודה שלהם.


מרכז הפיקוד במהלך מהדורת חדשות


מסך שליטה על המערכות החדשות (מימין ניתן לראות כל סקריפט או סיקוונס של תוכן כלשהו)

בכדי לגשר בין היכולות של המערכת של ORAD לבין מה שהאנשים בפועל יכולים לעשות. כאן ערוץ 10 בעצמם הכניסו תוכניתנים שהתפקיד שלהם הוא ליצור מנוע ממשק שמגדיר את הפעולות בין תקציר אפקטים אשר מתורגמים לפעולות שהשרתים של ORAD צריכים לבצע בפועל.


ישן מול חדש – קונסולה ענקית למיקס אל מול מסך השליטה החדש משמאל

תוכניות רבות משתמשות במרחב של אולפן החדשות, כך שלא רק שהצבעים יהיו מעט שונים, אלא שניתן גם לתת לוק וגוונים דומים, אך אפקטים מעט שונים – אשר ייחדו כל תוכנית ותוכן לפי הצורך. את ה-ROLLOUT לתוכניות האחרות ניתן יהיה לראות במהלך השבוע-שבועיים לאחר יום ההשקה, היום בערב.

מה עם HD?

בכדי להגיע ל-HD יש דרישות רבות שעדיין לא קיימות. למרות שהערוץ אינו רוכש ציוד שאינו מתאים ל-HD, יש עדיין נקודות רבות שאינן מתאימות עדיין ל-HD. זה כולל מצלמות אולפן, מערכות עריכה, מיקסינג, מצלמות של השטח, תמסורת, נקודות שידור חיצוניות (ירושלים, חיפה, באר שבע, וכו'). כך שנדרשת עדיין השקעה של כמה עשרות מיליוני ש"ח בשביל להגיע ל-HD.

בנוסף, על הרשות השניה להתכונן לשידורי HD. למרות שהם עשו ניסוי על גבי ה-DTT, עדיין אין כרגע ציוד והכנות לצורך זה (לעומת הערוץ הראשון שהפיקוח שלו הרבה פחות הדוק ולכן דווקא התאפשר מעבר יחסית זריז ל-HD).


אחד מארונות חיבורי רשת שעדיין לא שופצר עד הסוף…


HD-SDI למסכים

עם כך, להערכת בכירים בחדשות ערוץ 10, הדבר לא יקרה בשנה הקרובה. לשם כך ככל הנראה נאלץ להמתין תחילה לרשות השניה ולכנסת שיחליטו לגבי מהות הרשיון/זכיון של הערוצים 2+10, הכנה על הפצת השידורים והחלטה של בעלי השליטה בערוץ למעבר ל-HD. עם זאת, אותם בכירים הודו כי ברגע שתיפול ההחלטה ניתן לעשות את המעבר די בזריזות ושבעיקר מדובר בהחלטה כלכלית גרידא.

להמשך דיון על האולפן הדינמי של ערוץ 10.


19:50
  /  
7.11.2010
  
מאת: עפר לאור

1