ביקורת מסך 55C9000 של סמסונג

מה קונים לאדם שיש לו הכל? מסך שיש לו הכל...בדקנו את ה-55C9000, המסך הגבוה ביותר בסדרת מסכי סמסונג.

7:00
  /  
02.11.2010
  
מאת: עפר לאור
עיצוב

הקדמה

 

לבודקי רכבים כיף לבדוק מדי פעם פרארי בכדי שיהיה להם קנה מידה לגבי מכוניות רגילות. בעולם המסכים, יש לכל חברה מסך אחד שהיא מציבה אותו מעל כל השאר ("מוצר הדגל" או Flagship Model), אלה מודלים שאינם נמכרים בכמויות משמעותיות, אך הטכנולוגיות שבהן זולגת די במהירות למסכים הנמוכים יותר ופעמים רבות הם מציגים הוכחת יכולות כזאת שמראה לנו לאן השוק הולך.

אז מה היה לנו שם? למסכי הדגל יש כבר חיבוריות לרשת הביתית, תלת מימד, תקשורת לעולם החיצוני ועוד.

ה-C9000, אשר בדקנו אותו בגודל 55" שלו, הוא חריג במובנים רבים, הוא עושה פחות או יותר את הדברים שהאחרים עושים, אבל "אחרת".

עיצובית, יש קוי דמיון מפתיעים בין ה-C9000 לבין מסכי Flagship של חברות אחרות (סדרת Z של סוני בראוויה מהדור הקודם והפנסוניק 54Z1, גם הוא מהדור הקודם). זו אינה מקריות, דקותו המפחידה של המסך הזה היא כל כך קיצונית שיש רק מעט חומרים שיכולים לשמור על המסך חזק למרות שעוביו קטן מ-8 מילימטר.


דקיק בהחלט, האייפון 4 שלי נראה ממש עבה לידו…

המסך כה דקיק שכאשר מניחים את האייפון לידו זה מתחיל להראות מצחיק עד כמה הוא דק. להרים אותו בידיים זה סיכון לא פשוט למי שאין כפפות או ציוד מתאים – עוד מילימטר ואפשר יהיה להשתמש במסך כסכין חדה במיוחד מאלומיניום מושחז… 

העובי הזה מטעה, שכן, הוא לא דק כל כך בכל השטח שלו, אבל בהחלט ברובו. המסך כל כך דק וכל כך מלא באופציות שבוודאי תשאלו היכן כל המחברים שלו והאלקטרוניקה שלו?

סמסונג "החביאה" את המחברים ואת האלקטרוניקה שלו בבסיס שלו. משמעות הדבר שהמסך אינו מיועד לתליה – הבסיס הוא חלק בלתי נפרד מהמסך. מכיוון שסמסונג לא רצתה להפוך את הבסיס לעבה מדי, המחברים בבסיס עדיין דקיקים ומיוחדים עבור חיבורים עבים מדי (קומפוננט, רשת, וכו´).

 

כאמור המחברים בבסיס וניתן למצוא שם חיבור RF, חיבורי קומפוננט (דרך מחברים מוקטנים), ארבעה חיבורי HDMI, חיבורי VGA ו-SCART (דרך מתאמים קטנים) וחיבור רשת (גם דרך מתאם קטן). בצד המסך ניתן למצוא שני חיבורי USB, אשר על שימושיהם נלמד בפרקים הבאים. גם חיבור CI קיים במסך למרות שאין בו צורך בישראל.

זה עיצוב חכם, שמאפשר הצבה של המסך גם במרכז סלון, ולא רק בפינה שלו, ללא כבלים מכוערים. העיצוב של הגב של המסך, בשילוב על החיבור של הבסיס (Swivel) הוא לא פחות יפה מהחלק הקדמי של המסך.

 

בחלקו הקדמי של המסך מתחבא לו פאנל שליטה למי שאין כרגע את השלט (או שנגמר לו הבטריה הנטענת) אשר נפתח בנגיעה ונסגר מעצמו.

 

אין ספק שרואים את השיפור בעיצוב בין ה-C9000 ביחס ל-C8000, למרות שגם זה הקודם נראה מרשים ביותר ה-C9000 מצליח להאפיל עליו עם עיצוב מדהים ממש.

בדומה ל-55C8000 גם מודל זה אינו רגיש כלל להחזרי אור. למרות שהמסך מבריק, הוא מטופל למניעת החזרי אור וניתן לראות את זה בבירור כאשר מאירים עליו מזוית מתאימה.

איך הטיפול הזה עובד בשטח? מצויין! גם עם חלון מואר מאחור ההפרעה היתה מינימלית.


הממשק

בניגוד ל-55C8000, ה-55C9000 טרם עבר את תהליך הגיור ולכן תפריטים ותרגומים ושאר הדברים שסמסונג מעברתת, נותרו להם באנגלית. מצד שני, ניתן היה לראות שההתאמה כבר בעיצומה (ניתן יהיה לראות זאת בשלט בהמשך) כגון בשמות הספריות וכו´ אשר מוצגות עם פונטים בעברית אך העברית עדיין הפוכה.

עיצוב הממשק בעצם זהה לזה של ה-55C8000, כלומר, שקופה גרפית ויפה. אישית העדפתי את הגרפיקה מהדור הקודם של סמסונג, אבל מבחינת ממשק לא נעשה באמת שינוי כלשהו בין הדורות השונים.

 

למשתמשים טכנולוגיים (כאלה שקוראים את מילים אלה), לא צפוי קושי מיוחד להתרגל לממשק המשתמש, אך הוא מתוחכם למדי ויש להזהיר משתמשים "פשוטים" (סבא וסבתא שלכם) שיתקשו עם עודף האופציות והגרפיקה המבריקה והחצי שקופה.

איכות התמונה

הפאנל

בניגוד ל-55C8000, אין למסך זה תאורה מתוחכמת Precision Dimming שדווקא מאוד לא אהבנו. כאן יש תאורת מסגרת (EDGE LED) רגילה. דקות המסך גורמת לכך שהמסגרת האחורית של המסך משמשת כ-Heat Sink לתאורה זו ומגע בפינות המסך הוא בהחלט לא נעים במיוחד שכן המסך חם מאוד באיזור זה.

הבעיה הקבועה של מסכי EDGE בכלל ומסכי LED דקים בפרט היא אי אחידות בתאורה האחורית, תוצר של אילוצי המקום ופילטרי Diffusion דקים שקשה מאוד לשמור על אחידותם. במסך שבדקנו לא היו בעיות עננות משמעותיות, שזה מפתיע במיוחד. מצד שני, היתה זליגה קלה של אור, בעיקר מהפינה השמאלית התחתונה. הזליגה היתה מינורית למדי וניתן היה לזהות אותה רק כאשר נעשה שימוש בתוכן (Test Pattern) שהותאם לצורך העניין במיוחד. בשימוש רגיל לא ניתן היה לחוש בחסרון כלשהו וזה אכן נקודה חזקה מאוד לטובת מסך זה.

הזויתיות של המסך מעט בעייתית. ממרחקים קצרים של כמטר או שניים ניתן היה לחוש שינוי הדרגתי בגווני הפאנל גם בזוית של כ-30 מעלות OFF AXIS. בצפיה ממרחק סביר למסך שכזה (כ-3 מטר), האפקט כמעט ונעלם ובהחלט לא היה מטריד.


DTT – עידן+

עידן+ הוא השם הרשמי בישראל של השידורים הדיגיטליים הקרקעיים (DVBT) וה-55C9000 תומך באופן מלא בשידורים.


ידידנו גל נדיבי, שולט במנחי תוכנית הבוקר עם שלט RF

כצפוי, איכות הקלטה מצויינת ועם אנטנה מוגברת סטנדרטית למדי לא התגלו בעיות קליטה כלשהן. המסך עבד יפה מאוד ואיכות התמונה היתה מצויינת (טובה מזו של ממיר yes HD שחובר למסך). מכיוון שהמסך טרם גוייר, לא הוצג מידע EPG כראוי.

כאשר מחברים התקן USB למסך, ניתן להשתמש בו גם כאמצעי הקלטה. ניתן לצפות מה כרגע זמין מעל לוח השידורים תוכנית ולהקליט, אפשר להקליט את התוכנית הנוכחית ואפשר גם לעשות Time Shift (לעצור את התמונה ואז לחזור אחורה). כל הפונקציות ניתנות רק על גבי התקן USB שהוא מספיק מהיר בכדי לתמוך בכך. ניסיתי מספר DISK ON KEY שפשוט לא עמדו במהירות שהמסך דרש. לבסוף חיברתי דיסק חיצוני (במקרה זה דיסק 2.5" של לפטופ עם מתאם USB).

לרוע המזל המסך דורש פורמט ייחודי משלו לצורך זה, מה שאומר שלא ניתן להשתמש בהקלטות לאחר מכן במחשב ושמידע שקיים לכם על הדיסק הזה צריך להתאפס לצורך השימוש שלו כדיסק PVR.

 

ניגון של התכנים הוא פשוט למדי ומאפשר גם שימוש ב-TRICKPLAY (קדימה, אחורה וכו´).

גם Time Shift עובד:


ארבעת המכות כפי שהיו בפסח הראשון במצרים

הבעיה היא שיש לא מעט מגבלות כאשר הפונקציות הללו בפעולה, לא ממש ניתן לשנות את המסך עכשיו לכניסות אחרות ופונקציות רבות פשוט יסרבו לעבוד עד שעוצרים את ה-Time Shift או את ההקלטה. בקיצור, זה טיונר אחד וזה דורש צפיה במה שאתם כרגע מקליטים. שימושי מאוד, אך בהחלט לא תחליף ל-MAX HD שיש לכם (אולי) בבית.


SDTV דרך HDMI

איכות התמונה של ממירי ה-HD כידוע, פחות טובים מאלה של DTT או של הממירים האנלוגים. עם זאת, אנחנו צריכים לחיות עם המגבלה הזו ואיכות התמונה בהחלט סבירה כאן. 

יתרון אחד בולט הוא שהמסך מאפשר שינוי יחסי מסך גם במצב 1080i, דבר שאינו נפוץ במסכים שנמכרים במחוזותינו. משמעות הדבר היא שאין בעיה להשתמש במצב 1080i בממירי yes ללא צורך בשימוש AUTO (אשר לוקח מעט יותר זמן במעבר בין ערוצי SD ל-HD או בחזרה).


HDTV

הציפיות שלי מהמסך היו בהחלט גבוהות, בעיקר לאחר ההצלחה של הדורות הקודמים בתחום עיבוד התמונה וב-HDTV בכלל. ה-55C9000 בהחלט לא אכזב כאן.  איכות התמונה של שידורי הספורט של ערוץ 5HD היו מעולים (בעיקר בתמונות הסטטיות).


דן החלוץ שוב נדפק עם התפקיד של בלם אחורי

כמובן שכאשר עברנו לתכנים מארה"ב התמונה אף השתפרה:


גאון, ג´ון סטוארט IS A GOD


ניתן לראות שאזור הפה של גולדי מעט כהה, בפרק המדידות ניתן יהיה להבין מדוע

ב-Sin City, התמונה היתה נהדרת, מפורטת ותלת מימדית (גם כאשר לא חבשנו את המשקפיים), הקונטרסט הגבוה היה מעט בעייתי, עם זאת – איזורים כהים היו כהים מדי (כאמור, הסבר מפורט יותר בנושא יהיה בפרק המדידות).

גם הסרט After.Life בבלוריי היה חד במיוחד, אך הגוונים לכל אורכו היו מעט כחולים מדי לטעמי.


שושנה…


הגאון בפעולה

ממזרים חסרי כבוד היה חד מתמיד, פשוט תענוג אמיתי.

כך גם האלמנט החמישי – החדות והצבעים המדוייקים עושים את העבודה באופן מופלא.

התמונה יצאה כל כך יפה שהייתי חייב להכניס אותה פעמיים…

תלת מימד והשלט

תלת מימד

פרק זה יהיה יחסית קצר, לא בגלל שאין מה לומר על תלת המימד במסך זה אלא שהוא כמעט לחלוטין זהה לקטע הביקורת תלת מימד במסך ה-55C8000. כך שהרבה אין כאן מה להוסיף.

עיצוב המשקפיים זהה למסכים האחרים של סמסונג. הוא נוח וקל יחסית, אך עדיין התקשתי איתו לאורך זמן. המשקפיים שמגיעים ביחד עם המסך (זוג אחד) משתמשים בבטרית שעון קטנה. בנוסף, הקיט של המסך מגיע עם שתי זוגות משקפיים, כך שמי שרוכש את הקיט יקבל בסופו של תהליך שלוש זוגות משקפי תלת מימד. 

המשקפיים כמעט ואינם מהבהבים, אך עדיין יש תחושה של הבהוב קלה לאחר זמן מה. בתחום ה-Crosstalk, קיבלנו תוצאות טובות כמעט כמו של מסכי פנסוניק, אך עדיין היה מעט יותר Crosstalk מאשר ה-0% Crosstalk ב-VT20. הטיית הראש גורמת להחשכת המסך, במקום לערבוב בין שתי העיניים – שזה דבר מצוין (אם כי, עדיף כמובן פיתרון ללא כל בעיות זוית צפיה).

מבחינת תוכן, קיט התלת מימד מגיע עם הסרט מפלצות נגד חייזרים בתלת מימד. כמובן שאיננו יכולים לצלם בתלת מימד ולכן נסתפק במספר תמונות ייצוגיות.

בדיוק כמו קודמו, גם ה-55C9000 יודע להפוך תוכן דו מימדי לתלת מימדי באופן אוטומטי. לרוב זה עובד לא רע, באופן מפתיע, וכאמור זהה ליכולות של ה-C8000.


גיל חובב בתלת מימד

השלט

 

כדאי לציין שבנוסף לשלט החכם, המסך מגיע עם שלט "ביצה" משני מבוסס IR אשר מאפשר פעולות בסיסיות כגון כיבוי והדלקה, שינוי ווליום וכו´. זה מאוד נוח למי שיושב בצד שני של החדר ורק רוצה להחליש את הפרסומות כשהוא מקבל שיחת טלפון…

כפי שניתן לראות, השלט של סמסונג הוא בקונספט שדומה יותר לטלפון סלולרי מאשר שלט רגיל. המסך של השלט רגיש במיוחד למגע והוא בעל משטח קיבולי (Capacitive). הוא נוח ונעים למגע. הוא חלקלק ובעובי דומה לאייפון 4.

איכות המסך כמובן לא מגיעה לרמת ה-Retina, אבל היא מצויינת ונוחה. כך גם ברמת הבהירות.

כל מגע קליל במסך גורם לתגובה גם פיזית על ידי זמזום קל וצליל. אני לא בטוח כמה אנשים יחבבו את העניין לאחר כמה שעות של משחק באמצע הלילה, אבל התגובות נעימות למגע. בעת אחיזה בשלט קרה לי לא פעם שהוא זיהה מגע מוטעה, בעיקר כאשר לפתתי אותו כפי שאני נוהג לעשות עם שלטים רגילים…

סמסונג לא היתה נדיבה עם כפתורים פיזיים כאן, כך שאנחנו בעצם מוגבלים לכפתור הדלקה וכיבוי, ווליום והשתקה, וכפתור מקור. כל השאר צריך להיעשות על ידי מגע.

 

הבעיה היא שהכפתורים על גבי המסך הם גדולים למדי. כך שכל פעולה גוררת מספר מסכים שצריך לגלול בשביל להגיע אליהם (על ידי Swipe או משיכת מסך בדיוק כמו באייפון או באנדרויד). הדבר גורם לכך שאם אני צריך לעשות מספר פעולות אני צריך להביט שוב ושוב בשלט בכדי לוודא שאני במקום הנכון, בעיקר מכיוון שפעולות רבות מפעילות גם בשלט תגובה של מעבר לעמוד מתאים בנסיון לנחש מה בדיוק רוצים שם. כך, לחיצה על כפתור Menu, שאני משתמש בו יותר מכל כפתור אחר בשלט היא קשה במיוחד להגיע אליה. 

 

העיצוב של הכפתורים בשלט מסובך למדי והוא לדעתי יסבך את הטכנופוביים, עם פאנלים יורדים (מקלדת), עולים (החיצים) זזים לצדדים (Menu) או עם טאבים שונים (Services) או אפילו כפתורים שפשוט מקפיצים בין אזורים שונים.בניגוד לאפל, אין כאן בעצם תפיסה אחת אחידה אלא המון רעיונות גרפיים יפים שאוגדו יחדיו ולרוב פשוט דורשים התרכזות בכדי להזכר כיצד להגיע לפונקציה כלשהי…

מכיוון שהשלט דורש הרבה פעילויות (המסך דלוק לאורך זמן רב מהצפיה) ובשל החיבוריות שלו (עוד על כך בהמשך), זה גם גורר זמן בטריה לא מאוד ארוך. בצידו של השלט יש חיבור USB מיוחד אשר ניתן לחבר לספק (אך לא ניתן להשתמש במסך עצמו בכדי לטעון את השלט, למרות שיש לו יציאת USB…).


השלט חכם, מאוד חכם

לשלט יש לא מעט יכולות שלא ראינו עד כה בתחום, אבל נתחיל מהקטן לגדול. השלט עצמו משתמש גם ב-IR וגם ב-WIFI. מרבית הפונקציות נעשות דרך IR, אך אם המסך מרגיש פקודה מסויימת דרך WIFI הוא יבצע אותה ולכן אין שום בעיה לקחת את השלט בין חדרי הבית ולהמשיך לשלוט במסך.

 

בעת ההדלקה הראשונה המסך מנחה את המשתמש לקרב את השלט למסך. יש צורך לחבר מחבר WIFI מיוחד על גבי המסך (חיבור USB) אשר מאפשר את החיבור הזה. לרוע המזל, כל העסק לא ממש עובד כאשר מנסים לחבר את המסך דרך חיבור כבל רשת רגיל ואת השלט ל-WIFI (אם זה אפשרי, אני לא הצלחתי).

במידה ולא סינכרנתם את השלט או שהקשר נאבד, יש פרוצדורה לא הכי פשוטה שצריך לבצע, כולל כניסה לאיזור מסויים בתפריטים ואז בתפריט השלט עצמו לבצע את החיבור מחדש למסך. זה קרה לי פעמיים לאורך הבדיקה ולא ממש ברור לי מדוע הקשר בין השלט למסך ניתק כלל.


למה WIFI?

השימוש ב-WIFI מעט תמוה כשחושבים על זה, אם כל המטרה היא באמת שליטה מחוץ לחדר, ככל הנראה ובאמת לא היה בזה הרבה הגיון. אבל סמסונג חשבו על מספר דברים מגניבים לחלוטין שהשילוב הזה מאפשר.

כמובן שכאשר מחובר ממיר או נגן אשר תואם ל-HDMI CEC, השלט מאפשר שליטה בתכנים ללא כל צורך לעשות דבר כלשהו. הדבר הראשון שהשלט יודע לעשות הוא להוסיף מכשירים שהוא מזהה ישר לתפריט של השלט. כך שניתן לעבור אליהם ולשלוט עליהם בלי להגדיר דבר!

כאשר מדובר על מכשיר כמו ממיר yes, צריך ללמד את השלט את הפקודות. תחילה מספרים לו מה סוג הממיר שמדובר ולאחר מכן איזה יצרן ייצר את הממיר הזה. במידה ואין קודים מתאימים, יש צורך ללמד את השלט את הפקודות השונות. הפרוצדורה קלה למדי גם למשתמש ההדיוט, רק צריך להחזיק את השלט המקורי מאחורי (ולא אל מול) השלט, חבל שאין ציור או מידע שמסביר כיצד עושים זאת במקום נסיון וטעיה.

כאמור, WIFI מאפשר תקשורת הלוך וחזור למסך. זה גם מאפשר לשלט עצמו לגלות דברים ברשת. לדוגמא, השלט יכול להסתכל על הרשת ולזהות את מכשירי ה-DLNA שמחוברים בה. הוא מאפשר מציאת התוכן ללא צורך להסתכל על אין סוף תפריטים ארוכים על גבי המסך עצמו. כאשר מצאת את מה שחיפשת (סרט, מוזיקה או תמונות), בוחרים בזה וזה גורם למסך להציג ולנגן את התוכן המתאים.

 

העברית, כפי שניתן לראות על גבי השלט, הפוכה.

אבל זה די מדהים – פשוט בוחרים בסרט שרוצים ומנגנים אותו על גבי המסך. זה כ"כ הרבה יותר נוח מאשר תפריטים על גבי המסך עצמו, שאין לכם מושג.

אבל הפיצ´ר המדהים ביותר של השלט הזה מגיע כאשר עובדים עם DTT. סמסונג הכניסו כאן פיצ´ר שכחובב טכנולוגיה קשה לי שלא להתלהב עד השמיים בזכותו. אתם צופים לכם בערוץ 2, פתאום אתם זקוקים להפסקת שירותים בדיוק לפני שהמיליון נופל לארז טל. מה עושים? הפיתרון הוא או לפספס קטע, או להקפיא את התוכנית כך שכל המשפחה צריכה להמתין שתסיימו.

האלטרנטיבה? פשוט בוחרים בכפתור של מסך קטן והמסך ישדר דרך ה-WIFI לשלט את השידור! אתם ממשיכים לצפות תוך כדי מס´ 1 (אם זה מס´ 2, אני ממליץ להשתמש בכפפות כי זה מסך מגע, אחרי הכל) כך שכל הצופים האחרים בסלון ממשיכים להנות בלי להיות מוטרדים. 


ליברמן הבטיח, סמסונג מקיימת

 

המימוש עובד יפה מאוד ולשלט יש אפילו יציאת אוזניות שמאפשרת שמיעה פרטית תוך כדי הסתובבות בבית. עם זאת, כמובן שזה דורש קליטת WIFI תקינה בכל האיזורים, אחרת האפקט מופסק באחד וצריך שוב לחבר בין המסך לשלט.


סיכום שלט

אין ספק שזה אחד ה-Killer Features של המסך הזה. זה פיצ´ר די מדהים ואם אתם חולי טכנולוגיה שחייבים את הפיצ´ר שאין לאף אחד אחר, זה כנראה המסך עבורכם…

מצד שני, השלט הזה לא הכי נוח במצבים מסויימים. הוא דורש המון התעסקות עם החיצים בשלט ומצאתי שחסרים לי כפתורים על גבי השלט. יותר מדי פעולות דורשות יותר מדי התעסקות עד שמגיעים ליעד. 

בכדי להבין כיצד כל העסק עובד, צפו בוידאו הבא:

 

מדידות ובדיקות

כיול

ל-55C9000 יש מנגנון כיול מצויין שבבסיסו הוא זהה ל-C8000. מדובר במנגנון מקצועי לחלוטין אשר מאפשר 10 נקודות תיקון לכיול. בהמשך הפרק נראה אם כלל יש בו צורך…

בנוסף, המסך כולל שתי תבניות וידאו מובנות אשר מאפשרות כיול המסך ידנית. הייתי מעדיף כמובן אפשרות כיול בסגנון של פיליפס, כלומר הסבר או Wizard שיסביר ויציג את התמונות הנדרשות ויאפשר כיול שכל אחד יכול להבין מיד כיצד עושים אותו. בפועל זה בדיוק אותו הדבר (למעט מספר פיצ´רים שחסרים כגון כיול טמפ´ וחדות דרך Test Patterns).

 

כמובן שאת הכיול 10 נקודות אין טעם לבצע ללא ציוד מתאים (כגון זה שאנו משתמשים לצורך המדידות של המסכים כאן באתר).

 


עיבוד התמונה

עיבוד התמונה של המסך, כולל Frame Interpolation (או Motion Flow) נעשה באופן זהה ב-55C9000 בדיוק כפי שנעשה בדור הקודם של המסכים (דור B). כפי שציינו, ב-55C8000 יש בהחלט מקום כבר לשיפור, אם כי יש הרבה מאוד אופציות ושילובים בכדי להתאים את התמונה לטעמו של הצופה. עיקר החוסר הוא בנושא אפקט האוויר החם אשר נוצר סביב אובייקטים נעים כאשר חסר לו מידע בכדי להשלים את התנועה לאורך כל תמונות הביניים.

ידוע לנו כיום שניתן להתגבר לחלוטין על התופעה, אם כי זה מוסיף לא מעט Latency (עיכוב של הוידאו) בכדי להשלים את התהליך, אך בהחלט היה ראוי להוסיף מנגנון כזה גם כאן.

עוד יכולת יפה שאנחנו רואים במסכים שונים כיום היא אופציית ה-Motion Plus. היתרון ב-LED הוא שקל מאוד לכבות ולהדליק אותו. למרות שכאן התאורה היא של המסגרת, עדיין ניתן לכבות ולהדליק שטח גדול באופן כזה שכאשר ה-LCD משנה גוונים בין פריימים, האיזור שמשתנה כבוי. כל עוד הדבר נעשה במהירות של 70 פעמים בשניה או יותר (במקרה הזה, ההבהוב בד"כ הוא 240HZ או אפילו 480HZ), נמנע כל שריד של מריחה מהתמונה.

 

על ידי חשיפה מהירה במצלמה,ניתן לראות כיצד האפקט פועל.


מדידות

נפתח כהרגלנו במדידת משולש הצבעים של המסך (Color Gamut) במצב רגיל:

 

ניתן לראות שמשולש הצבעים העיקריים (Primaries) יש הצטלבות מצויינת בין הרצוי למצוי. עם זאת, ניתן גם לראות נטיה ברורה של הלבן לכיוון הכחול (הנקודה הלבנה במרכז התמונה צריכה להיות בדיוק במקום שבו הקוים המקווקווים מצטלבים). במספרים זה יוצא 7704 מעלות קלווין במקום 6500 במצב WARM2 (שהוא בצדק מצב ברירת המחדל ב-Movie). ניתן לראות את המשיכה הזו לגוון הכחול גם בצבע המשני תכלת (Cyan) ובסגול (Magenta) שמושכים חזק מדי לכחול.

ניתן לראות זאת גם במדידות טמפ´ הצבע:

 

ניתן לראות בבירור שהכיול של הכחולים במסך פשוט לא מדוייק. יש בעיית BIAS משמעותית בכחולים.

המסקנה? המסך, לפחות בגרסאת התוכנה הנוכחית שלו, בבירור מכוון למזרח הרחוק (שם מכוונים לגוון כחלחל יותר, תקן ה-6500K שנפוץ בארה"ב ובאירופה, לא ממש עושה עליהם רושם). בכדי להביא את המסך לכיול, אם כן, יש צורך לעשות שימוש בכיול המתקדם, ומכיוון שניתן לראות שיש גבעה קטנה במרכז טווח הגוונים (לקראת 60-70IRE), מדובר בכיול אמיתי עם ציוד ולא ניתן להסתפק רק בכיול בסיסי כאן.

חבל. ה-55C8000 דווקא הצטיין בנקודה זו וזה מאוד מפתיע שסמסונג לא השקיעה השקעה דומה גם ב-C9000.

במצב GAMMA 0:

 

הגאמה כאן יוצאת בחישוב של התוכנה 2.5, אך ניתן לראות שהעקומה לא עוקבת אחרי העקומה האידאלית. באיזור השחורים, יש עקומה חדה בהרבה מהרצוי (יותר דומה ל-2.8) אשר נרגעת בהמשך הגרף. התוצאה? איזורים כהים ימשכו מאוד לשחור, לרוב על חשבון טון הביניים (Midtones). הדוגמא שהובאה בפרק ה-HDTV של גולדי מעיר החטאים מדגימה את הבעיה. בסצינות עם קונטרסט גבוה, מידע חשוב בפרטים הכהים עלול ללכת לאיבוד. 

ניכר שזו העדפה של סמסונג וזה בפירוש נותן למסך נופח של קונטרסט גבוה. ניתן לעשות משחקים כאלה כאשר למסך יש קונרטסט גבוה, שכן העין מקזזת את ההבדלים והתמונה מרגישה עמוקה יותר. האם זה כך גם כאן?

התשובה היא חיובית. סמסונג יוצאת מהמסגרת של התקן כי התקן מניח יחס ניגודיות נמוך משמעותית מכפי שקיים במסך זה.

נתחיל במדידת עוצמת האור. המסך בהיר למדי ומגיע ל- 413cd/m2 במדידות ללא קונטרסט דינמי (הצלחתי להגיע למדידות נקודתיות של כ-430cd/m2, אך כאמור זה לא המספר שאנחנו לרוב מודדים). זה אמנם נמוך מכפי שנמדד על גבי ה-55C8000, אך זה עדיין גבוה למדי ובהחלט מספיק גם בסלון בהיר. השילוב של עוצמת אור חזקה עם מניעת החזרי אור (אך מסך שאינו מט) הוא מעולה, ולמי שיש סלון פתוח עם חלונות מאוד ישמח על השילוב הזה…

בחלון IRE 100, נמדד 332cd/m2 שזה מרשים ביותר וגם מפתיע. במדידות הקונטרסט של הפאנל נמדד כ 2500:1, שזה כיום פחות או יותר המקסימום שניתן לקבל על גבי פאנל LCD ללא תאורה אחורית Local Dimming.

כמובן שקונטרסט דינמי כבר לא ניתן למדוד לחלוטין כיום. כאשר המסך מקבל מסך שחור, כל התאורה נכבת ולכן יש 0 עוצמת אור שיוצאת מהמסך. לכן, למספרי היצרנים שמגיעים למיליונים, כבר אין שום משמעות.

החתימה הספקטרלית של המסך:

 

אחידות המסך מצויינת. בנקודות רבות קיבלתי 98% אחידות, שזה מפתיע ביותר למסך תאורת מסגרת. הערך הנמוך ביותר שנמדד היה כ-79% בציון האחידות, שזה בהחלט מצויין למסך מסוג זה.


מדידות בתלת מימד

בתלת מימד אנחנו רגילים להרחבת טווח הצבעים אך להפתעתי היה מעט הקטנה:

 

ממבט ראשון נראה שמכיוון שהמשקפיים מושכות מעט לכיוון הירקרק, המסך מתקן זאת על ידי שינוי הגוונים. בפועל, מה שקורה הוא שלמסך יש זיכרון כיול והגדרות שונה לחלוטין ל-3D. משמעות הדבר היא שהוא קופץ לגמוט שונה, וכך גם לגבי עוצמות האור.

ב-55C8000 נתקלנו לראשונה בתופעה שבה במקום להגביר את עוצמת האור של המסך כאשר 3D מופעל, עוצמת האור מופחתת בכמעט 50%!

מאז הביקורת, חקרנו את הנושא ארוכות, ולאחר שזוהתה תופעה זהה גם ב-55C9000, סוף סוף יש לנושא הסבר הגיוני. בכדי למנוע מצב של זליגת תמונה מעין לעין (Crosstalk), המסך מכבה את האור האחורי בכדי ליצור מצב של מסך שחור כאשר המשקפיים מחליפות קוטביות. אם המסך לא היה פועל כך, במצב שבו המשקף הימני עדיין לא חסום לחלוטין, בעוד שהמשקף השמאלי עדיין לא שקוף לחלוטין – תהיה עדיין תמונה על גבי המסך וכך עין שמאל תקבל הצצה קלה לפרטים שאמורים להיות מוצגים אך ורק לעין ימין!

בעוד שבפלזמה ההבהוב הוא אינהרנטי ולכן אין איבוד אור כאשר עושים פעולה זו, כאן סמסונג העמיקה משמעותית את המרווח הזה כאשר תלת מימד מופעל. הבעיה היא שזה גורם לאיבוד משמעותי של עוצמת האור הממוצעת שמתקבלת מהמסך. כלומר, אם נקח נורה שדלוקה כל הזמן ונמדוד עליה את עוצמת האור הממוצעת, ואז נכבה ונדליק אותה במהירות ונשווה את התוצאות, במצב המהבהב – נקבל עוצמת אור ממוצעת נמוכה בהתאם ליחס ההבהוב (כמה % מתוך כל מחזור, הנורה דלוקה).

יתרון אחד לרעיון שבמצב תלת מימד יש זיכרון נפרד הוא בכך שניתן להגביר את עוצמת האור האחורי (נניח שבמצב רגיל זה 10, במצב תלת מימד ניתן לשים את ה-Backlight על 20). מצד שני, מכיוון שאין לנו יכולת לכייל בתלת מימד (מכיוון שצריך לקזז את הגוון של המשקפיים), משמעות העובדה שאין כיול אוטומטי לקיזוז תופעות הלוואי של משקפי התלת מימד – אין בעצם שום דרך אמיתית לכייל את המסך הזה בתלת מימד כיום…


תכני רשת

 

על המגוון הרחב של סמסונג בתחום האינטרנט והחיבוריות לא נרחיב יותר מדי. האופציות זהות לאלה של ה-55C8000 למעט החוסר בגיור המסכים והאופציות.

כיום סמסונג מחזיקה את מגוון תכני האינטרנט הנרחבים ביותר מבין החברות, אך מרבית התכנים הם חינמיים ופומביים, בהחלט לא מסוג התכנים שאפשר לבסס עליהם שירות תוכן משמעותי. עבורי זה משעשע ביותר, וזה בהחלט יכול לספק אין ספור שעות של הנאה למי שמעדיף לצפות בתכנים מסוג זה על גבי מסך גדול על פני מסך המחשב.


חיבוריות ביתית

בדומה ל-55C8000, גם כאן, החיבוריות של הרשת היתה נוחה כאשר התכנים היו תואמים. קבצי MKV עברו עם DLNA ללא בעיה, כולל גם על גבי הרשת האלחוטית.המגבלות של תרגום ופורמטים נותר ללא שינוי מה-C8000.

היכולת של השלט למצוא את התוכן טרם ניגונו מאוד הקל על הפעלת תכונת ה-DLNA וזה היה להיט אמיתי.

מצד שני, ה-Trickplay דרך הרשת (מעבר קדימה ואחורה) לא עבד טוב. התחושה היתה שלאו דווקא יש בעיה במסך כמו בעיית שליטה, השלט לא כולל אופציה נכונה להעברה שכזו. כך נוצר מצב שבו אם צריכים להגיע לנקודה מסויימת בסרט, יש סיכוי שצריך או לצפות עד לנקודה הזו או ללחוץ חזק על החיצים ולקוות שזה יעבוד…

ב-USB היו הרבה פחות בעיות, אך גם כאן נתקלתי בבעיות Trickplay.

לחובבי ה Skype, ניתן לרכוש מצלמה חיצונית ולחברה לחיבור ה-USB. הצרה העיקרית היא שפונקציות רבות מדי מסתמכות על חיבורי ה-USB. זה המסך הראשון שבו הרגשתי חוסר אמיתי במספר חיבורי ה-USB שלו…

סיכום

סיכום

כשמסתכלים על מסך כזה קשה שלא להתפעל, מדובר על מסך שיש לו הכל – הוא כולל את פאנל ה-LCD הטוב ביותר שקיים כיום, את חיבוריות הרשת הנרחבת ביותר, השלט החכם ביותר, תלת מימד, עיצוב עוצר נשימה ואין ספור פונקציות.

כשפורטים את המסך לפרטים קטנים יותר, ניתן לראות את הנקודות החזקות והחלשות של המסך:

  • תלת המימד של סמסונג היא בין הטובות ביותר בקרב מסכי LCD
  • השלט מתוחכם להפליא, אך מאבד לעיתים את הקשר לרשת האלחוטית, דורש טעינה בכל הזדמנות, רגיש למגע, ועלול להיות מעט מסובך לתפעול למי שמעט טכנופובי.
  • מבחינה עיצובית, המסך עוצר נשימה. הוא בהיר דיו בכדי להיות מוצב בכל סלון, בהיר ככל שיהיה, והוא עם פילטר קדמי מצויין להפחתת החזרי אור.
  • חיבוריות הרשת מצויינת ונרחבת, כדאי לבדוק האם יש לכם באמת צורך במגוון שירותים אלה.
  • המסך לא ממש יכול לשמש כתחליף למזרימדיה אך הוא מתחיל להתקרב לכך. בחיבוריות USB הוא כבר מהווה פתרון למי שזקוק בעיקר לניגון MKV.
  • קליטת DTT מובנית עם יכולות הקלטה ו-Time Shift נוחים מאוד, אך זה לא יכול להחליף ממיר של יס או הוט עדיין.

ציונים

  • איכות בנייה: 9.5
  • עיצוב: 9.5
  • HDTV איכות תמונה: 9
  • SDTV איכות תמונה: 8
  • תלת מימד: 9
  • שלט: אין ממש סקאלה שמתאימה לשלט כזה, יש כאלה שימותו עליו, ויש כאלה שיסבלו ממנו בגלל מסך המגע
  • יכולות כיול: 9
  • יחסי מסך: 9 (כולל יכולות מלאות לשליטה גם במצב 1080i)
  • חיבורים: 9 (למרות שצריכים מתאמים, יש די והותר חיבורים לכל שימוש)
  • ממשק: 9 (השילוב של השלט עם הממשק מעט מסבך את העניינים).
  • פונקציות נוספות: 9.5 (מדיה, חיבוריות USB, המרת תלת מימד של כל תוכן)
  • תאורה אחורית: 8 (תאורה אחידה, אבל עדיין נטולת LOCAL DIMMING)
  • שירותי רשת 9.5 (סקייפ, פייסבוק, טוויטר, יוטיוב, משחקים, DLNA)
  • עברית: המסך טרם גוייר

תמיכה בפורמטים

  • חיבוריות HTPC: מצויין
  • תמיכה בהיי דפינישן של יס – yes HD: כן
  • תמיכה ב-HDMI 1.4: כן
  • תלת מימד 3D: כן
  • המרה אוטומטית 2D ל-3D: כן (מצויינת – BEST OF CLASS)
  • תמיכה ב-DTT: כן, כולל הקלטה ו-TIMESHIFT
  • תמיכה ביחסי מסך ב-1080i:כן
  •  תאורה אחורית : מסגרתית – EDGE

מחיר מומלץ לצרכן: 48,700 ש"ח – כולל נגן בלוריי BD-C6900, שני זוגות משקפיים וסרט 3D בלוריי (מפלצות נגד חייזרים)

להמשך דיון בנושא מסך 3D LED LCD של סמסונג: 55C9000

תודה לחברת סמליין, יבואנית SAMSUNG בישראל, על השאלת המסך ונגן הבלוריי לצורך הבדיקה


7:00
  /  
2.11.2010
  
מאת: עפר לאור

1