אפל מוציאה דוחות כספיים שוברי שיא. עפר לאור לא רץ לקנות מניות

אפל פירסמה אמש את אחד הדוחות הכספיים הרבעוניים הטובים ביותר שלה ששבר שיאים חדשים. עפר לאור דווקא לא מתרגש. איפה ...

7:30
  /  
19.10.2010
  
מאת: עפר לאור

 אפל שוברת שיאים כספיים

במסיבת עיתונאים אמש, הציגה חברת הענק אפל את מה שכולם הרגישו וציפו באחרונה – דוחות כספיים ששברו שיאים. במספרים כל זה מסתכם ב 20.34 מיליארד דולר, כמעט פי 2 מהתקופה המקבילה בשנה שעברה. נתון זה מתייחס למכירות כמעט כפולות של מכשיר האייפון (14.1 מיליון אייפונים), 3.89 מיליון מחשבי מאק (עליה של 27%), 9.05 מכשירי אייפוד (ירידה של 11%) ו- 4.19 מכשירי אייפד. 

בהתייחס לכל הנתונים האופטימיים האלה שבמבט חטוף יכולים להצביע על המשך הצעידה של ג´ובס לשליטה על השוק, האם זה באמת יקרה? בואו ננתח את מה שיקרה בשנתיים הקרובות ונבדוק:

אפל

אפל הסעירה את העולם כאשר נכנסה לתחום הסלולר. ללא ספק, השוק היה מוכן לשחקן חדש ומקורי שאכן הסעיר התחום.

אבל בדיוק כפי שמיקרוסופט עוררה סערת רגשות לפני שנים מספר, אנחנו רואים שנאה אמיתית לחברה הזו מקרב קהילות רבות. אפל תרמה לכך לא מעט עם סביבה סגורה, אטימות, ביורוקרטיה וחסימת אפליקציות שלטעמה התחרו בה.

להכל היו סיבות טכניות, שיווקיות או עסקיות, אך כשמסתכלים על החברה ככלל מגלים שהקהל הטכנולוגי איבד עניין באפל ורואה בה כיום אויב של מחשבה חופשית, לא פחות.

המשתמשים מסמנים את נקודת השבירה שלהם לרוב בחסימת פלאש ואדובי, ומניעת אפליקציות GOOGLE VOICE, שלא לדבר על רדיפת החתול והעכבר כנגד ציבור ה-JAILBREAKERS וכמובן מפתחי אפליקציות סוררים.

אפל הנקיה הפכה בן רגע מדויד הקטן לגולית הצורר…

עם זאת, אפל שינתה את דרכיה, הפכה לשקופה ובהירה יותר, פתחה את הסביבה לסביבות פיתוח צד שלישי והפכה את מנגנון אישור האפליקציות לשקוף יותר. אבל הנזק נעשה.

גוגל

האירוניה היא כמובן שגוגל מחזיקה כיום מידע רב על כל אחד ואחד מאיתנו. אם אפל לא היתה מסעירה אותנו כל כך, אין ספק בכלל שגוגל היתה מקבלת את תואר האח הגדול שיודע עלינו הכל… גוגל בעצם נמצאת במקום טוב מאוד באמצע – הם לא דורסנים וסגורים כמו אפל, הם לא יודעים עלינו אפילו חלקיק ממה ש-FACEBOOK יודעת עלינו… לכן הם נשארים נקיים יחסית.

גוגל רכשה את אנדרויד עוד לפני שאפל בכלל הוציאה את האייפון. זה אינו פרוייקט נסיוני עבורה אלא אחד מאבני היסוד של החברה.

העובדה שאנדרויד חינמית וקלה מאוד לאינטגרציה מפשטת מאוד לחברות רבות את החיים. הם לא צריכים להתעסק עם התוכנה והם מרוויחים יותר כסף. במהירות רבה קפצו חברות ענקיות כגון מוטורולה, HTC ו-SAMSUNG על העגלה.

אנדרויד זז מהר, אפילו מהר מאוד, הוא צובר תאוצה גם בקרב הקהל הרחב (שקורא לו דרויד), ונתח השוק של סך המכשירים עובר בקלות כבר את זה של אפל. 

אך גם לגוגל יש לא מעט בעיות – תאימות בין המכשירים (פיזית, חומרה, כפתורים, תאימות תוכנה), עדכוני גרסא (כל מכשיר בקצב שלו) ופרגמנטציה (כל מכשיר עם ממשק שונה ואפליקציות שונות).

אך אלה בעיות ילדות שיפתרו בהמשך, בדיוק כפי שאפל פתרה את הבעיות שלה. החוסר העיקרי של אנדרויד זה אי תמיכה במערכות משרדיות ו-ENTERPRISE (תמיכה טבעית ב-OFFICE), סינכרון מול הענן ושירותי מוזיקה. אלה שירותים שחברות כגון RIM, אפל ומיקרוסופט עדיין שולטים בו ביד רמה).

מיקרוסופט

הענק מרדמונד הוספד לא פעם בהקשרים רבים אבל כשמיקרוסופט פותחת את הכיסים, הכל אפשרי. למרות שמיקרוסופט פספסה את השוק ובאחור של כמה שנים טובות, שום דבר עדיין לא סגור והחברה ערוכה לשחרר בקרוב את Windows Phone 7. זו סביבה חדשה, עם ממשק חדש והרבה מאוד יתרונות כגון אינטגרציה חזקה לשירותים חברתיים, ממשק פשוט, חיבוריות למשרד, שירות מוזיקה חזק (דרך ZUNE). בהמשך היא ערוכה גם לתת שירותי סינכרון מול הענן (אשר כבר הודגמו בעבר) ואינטגרציה מול XBOX LIVE.

אלה יכולות שפונות לאוכלוסיות מאוד ספציפיות ואשר יכולות בהחלט לתפוס את הנישות הללו.

בראיון מול TECH CRUCH, שלל מארק צוקרברג מנכ"ל FACEBOOK את קיום FACEBOOK PHONE. הוא גם טען שלא ניתן להלביש שכבה חברתית מעל מערכות שלא תוכננו לחברתיות מראש.

אז בטענה שלו הוא לא דייק. Windows Phone 7 היא מערכת הפעלה סלולרית חברתית שתוכננה כך מהשלב הראשון שלה. 

השילוב של מיקרוסופט בפייסבוק ברור לחלוטין, לפייסבוק יש הרבה יותר מידע מדוייק עלינו, ממוקד לפי כל אחד ואחד מאיתנו ומפולח בכל צורה ודרך. הם יודעים בדיוק מי החברים האמיתיים שלנו, מה מעניין אותנו ועוד הרבה נתונים שגוגל רק יכולה לחלום עליהם. את הנתונים הללו FACEBOOK החלה לחלוק לאחרונה עם מיקרוסופט לטובת BING. התוצאה תהיה הרסנית למדי ל-GOOGLE גם ברמת החיפוש אך באופן כללי.

 

השילוב של טלפון שמהרגע הראשון יודע מי החברים שלנו, ויודע מה חשוב לנו לדעת (על סמך מה שאמרנו לו בעבר) הוא לא פחות ממהפכני.

קשה לומר שהגרסא הראשונה תהיה באמת תחרותית ביותר, אך לכל הספקנים לגבי העובדה שממשק חדש יכול להפוך טלפון למצליח – תסתכלו על האייפון המקורי, טלפון שטכנולוגית היה חלש מכל מתחריו דאז וניצח על בסיס ממשק משתמש ייחודי ומבריק.

סביר להניח שמיקרוסופט תעדכן את מערכת ההפעלה באופן תדיר ושיכולות שחסרות לו יתווספו במהירות (CUT & PASTE, ריבוי משימות וכו´).

היתרון כאן הוא ברור – מיקרוסופט בעצם נותנת תמיכה אמיתית למערכת ההפעלה, כך שלמרות שהיא תהיה יקרה יותר לחברות הסלולר, המשתמשים שלהם יקבלו חוויה אחידה, כפתורים זהים, מחברים דומים ויכולות דומות, אך עם פלטפורמות חומרה שונות ו-FORM FACTORS שונים.

העתיד?

אסתכן בלנבא את העתיד (למרות מה שאומרים על נבואה ונביאים). השנתיים הקרובות יוכיחו ששוק הסלולר רחוק ממיצוי הפוטנציאל שלו. לפי הערכות בשוק, טלפונים חכמים חדרו לפחות מ-30% מהצרכנים בארה"ב. זה אומר שעבור 70% מהשוק, התחרות רק התחילה.

השוק אם כך פתוח למתחרים חדשים והעובדה שאנדרויד מקבל לפי ההערכות 17% מהשוק הזה (עקיפה חדה מסביב לאפל) מוכיחה זאת ללא צל של ספק.

אפל הרגילה את משתמשיה להחליף טלפון פעם בשנה. אף אחד לא חייב אותם להחליף דווקא לטלפון של אפל. השדרוגים פעמים רבות קטנים וחסרי ערך, בעוד שלמתחריה קצב החידושים מסעיר בתדירותו.

התחזית שלי היא שבעוד כשנתיים אפל תחזיק כ-20% מהשוק הזה. מדובר בנתח שוק משמעותי ביותר, אך לפניה יהיו אנדרויד עם נתח שוק שיעבור את ה-50%, ו-WP7 שיכסה את מרבית הפער. המתחרות האחרות יהיו אולי קיימות אך נתח השוק שלהן יהיה מזערי.

MEEGO ו-SYMBIAN לא ממש מציבות תחרות אמיתית. המתחרות היחידות הן BLACKBERRY OS אשר תהילתה תדעך מהר מאוד לטובת מיקרוסופט שתתפוס אחוז ניכר מהשוק התעשייתי והמוסדי (ENTERPRISE). אפילו HP עם WEBOS תתקשה לייצר יותר ממספר טלפונים בשנה לכל היותר, אשר יתפסו נתח שוק מזערי.

איך אני חוזה משהו כזה דרמטי דווקא אחרי אחד מהרבעונים והשנים המוצלחות כלכלית בתולדות אפל? למרות שאפל המציאה מחדש את ממשק  המשתמש עם האייפון, אין בו כמעט חידושים מסעירים עבור הקהל הרחב שמצריכים שדרוג. הפונקציות שבהן אפל מתמקדת בעיקר מוסיפות ערך למכשירים עבור בדיוק אותם אנשים שיהיו כנראה הלקוחות הראשונים לעבור למערכות הפעלה מסעירות וחדשניות יותר…

המספרים מדברים בעד עצמם, חוץ מנוקיה כל היצרנים האחרים כיום מתמקדים באחת משתי מערכות ההפעלה האחרות (או בשתיהן).

המסגרת הקשוחה שבה אפל עובדת מונעת ממנה מלהעביר לחברות כמו מוטורולה את iOS לשימושיה. השליטה המלאה הזו נותנת לאפל מקסימום רווחיות ויציבות, וכידוע אפל גם לא מוכנה לשחרר את המידע הפעוט ביותר החוצה לפני הזמן, כך שאנחנו לא ממש רואים אותה הופכת את עורה ומשתפת חברות חיצוניות בכל סודותיה…

לכן, למרות שהיא עומדת בפני כמה צעדים שיקפיצו אותה קדימה (שחרור האייפון 4 ל-TMOBILE וכנראה גם ל-VERIZON) אין לה המון חופש וגמישות. בכל שנה היא משחררת מכשירים וכאשר היא תכניס גם גרסאת CDMA של האייפון, הוא יראה זהה לחלוטין לאייפון הקיים. הגרסאות הבאות ימשיכו בטרנד של הוספת פיצ´רים קטנים בכל פעם, אך המכשיר ישאר פחות או יותר דומה למה שהוא היום.

משמעות הדבר היא אחידות – בעוד שבכל תחום אחר יש תחרות ו-CUSTOMIZATION של הלקוחות. אחרי שלוש שנים, עדיין לא ניתן לקבוע צליל ייחודי לצפצוף של SMS, וזה כנראה יהיה אותו צליל גם בעוד שנתיים…

לאחר התרגשות תבוא הירידה שתגיע בעוד כשנה. אבל עוד לפני כן, נתחי שוק משמעותיים ייכבשו על ידי שתי המתחרות שימשיכו לעבוד עם אין ספור יצרנים שונים ומשונים. על כל טלפון שאפל יכולה לייצר יש עוד 10 חברות גדולות כמוה שיכולות לייצר 100 מודלים שונים.

השוק צמא לייחודיות וכך הקהל. אנשים אוהבים טלפונים בצורות שונות – פליפ, CANDYBAR, עם מקלדת כזו או אחרת, עם צורה חדה, סקסית או מיושנת…

לכן, אין מנוס מלהבין שעל כל טלפון שאפל תיצור, מוטורולה יצאו עם 4 מכשירים של DROID, וכך גם HTC, סמסונג, LG, נוקיה, סוני אריקסון, BENQ ועוד ועוד. חלקן הגדול יהיו טלפונים של אנדרויד, שימשיך לקבל יכולות חזקות כגון סביבת מוזיקה סבירה, שירותי סינכרון מהרשת ועוד.

היתרון של מיקרוסופט הוא באחידות המוצר, התמיכה שלהם מול החברות והיכולת שלהם להתברג ל-ENTERPRISE. כל אלה, בשילוב עם טלפון חברותי עם יכולות משחק תוקפים נתחי שוק משמעותיים. למי שספק בנתח השוק המשמעותי שצפוי ל-WP7 בגרסאותיו השונות, שימו לב כמה מכשירים הוכרזו. בעוד שהצפי היה לכ-4 מודלים עיקריים, אנחנו רואים אין ספור מודלים מכמעט כל החברות הגדולות. 

אם מיקרוסופט ישתמשו במודל של אפל של המשך תמיכה אחורה במכשירים הישנים עם עדכוני תוכנה, ואם ממשק המשתמש יהיה מרגש וייחודי כפי שהוא עושה רושם כיום, עדכוני התוכנה של מיקרוסופט יביאו את הפלטפורמה הזו להצלחה מהר מאוד. להערכתי מיקרוסופט תהיה מתחרה משמעותי כבר במהלך 2011 בתחום הזה.

השוק הזה עדיין לא קרוב לרווי. עלות הייצור של טלפון חכם כיום לא רחוק משמעותית מטלפון פשוט (FEATURE PHONE) והוא רווחי בהרבה לחברות הסלולר. מהר מאוד נגלה שכמעט כל טלפון שהחברות יציעו לנו יהיו טלפונים חכמים וכך נתח השוק של הטלפונים הללו יהפוך ל-80% מסך הטלפונים שנמכרים במערב.

מה שמעניין במיוחד הוא מה יקרה במזרח הרחוק, שם יכול בקלות לקום מתחרה משונה שיתפוס נתח שוק משמעותי בעיקר שם. להערכתי העובדה ש-ANDROID חינמי ופתוח יגרום למתחרה הזה להיות דומה להפליא ל-ANDROID או לאיזה FORK במערכת ההפעלה הזו.

 

ומה דעתכם בעניין? האם הדוחות של אפל מצביעים על השתלטות צפויה על השוק או שזה הפיק שאליו יגיעו אפל בשוק הסלולרי?
להמשך דיון במאמר 


7:30
  /  
19.10.2010
  
מאת: עפר לאור

1