ראיון עם דני טק, מנהל תכנון מוצרים בתחום מוצרי הצרכנות ב- Philips

הסבר ישירות מהיצרן על עיבוד ה- 400Hz, עיבוד התמונה החדש, Cinema 21:9 Platinum, תאורה אחורית ועוד.

7:00
  /  
17.09.2010
  
מאת: עפר לאור

דני טק הוא אחד האנשים המעניינים בתעשיית הקולנוע הביתי. הוא האיש שאחראי על נושא איכות התמונה בחברת פיליפס, ואשר מחליט איזה מנגנון וצ´יפים יכנסו לדורות החדשים של המסכים של החברה ואפילו להחלטות – באיזה טכנולוגיות תצוגה החברה תשקיע.

את דני פגשתי לראשונה לפני מספר שנים באירוע בהולנד בחסות פיליפס, שם הכרתי אותו לראשונה. דני מוגבל מבחינת התנועה שלו ומתנייד בזריזות מפחידה על גבי קלנועית שהותאמה לו במיוחד. כמובן שהוא נעזר בחוקי התנועה של גרמניה (קרי: אין לו מהירות מקסימום) והוא נע כמו טיל על גביו.

הפעם שוחחנו על ה-Cinema 21:9 מהדור השני – Platinum Series, המסך החדש של פיליפס. גם נציגת פיליפס ישראל, אלישבע שוחט – מנהלת השיווק של פיליפס ישראל השתתפה בראיון.

עפר: מה חדש במסך ה-Cinema 21:9 Platinum?

דני: הרבה מאוד נושאים חידשנו הפעם. המסך כולל תאורת LED אחורית איזורית, תמיכה ב-400HZ, תלת מימד ומנגנוני עיבוד תמונה יחודיים. אפילו גודל המסך בפועל גדל מעט, בעוד שהמידות החיצוניות נשארו זהות.

עפר: ספר לנו על עיבוד התמונה החדש

דני: כבר שנים רבות שלא יצאנו מחוץ לפיליפס בתחום עיבוד התמונה. הפעם החלטנו להשתמש במנגנון QDEO של חברת MARVELL שאנו רואים בו כיום את המנגנון הטוב ביותר בנמצא. המנגנון משפר את כל תחומי עיבוד התמונה, אך במיוחד בכל נושא אינטרפולציית הפריימים. אם בדורות קודמים ראינו תופעות של HALO סביב אובייקטים זזים (אוויר חם), ה-QDEO מעלים את התופעה הזו.

הבעיה היא שכאשר אתה מנסה להשלים פריימים ולנחש תנועה – יש לך לרוב רק שני פריימים לעשות את זה. נניח שבאיזור מסויים יש חולצה של מישהו שזז ומאחוריו יש דשא. באותו איזור בפריים הראשון יש את קצה החולצה ולאחר מכן, בפריים השני – את הדשא. יש לנו מספיק מידע עכשיו בכדי ליצור פריימים ביניים שמזיזים את החולצה כי היא קיימת בשני הפריימים ולכן אנחנו מבינים את הדרך שהיא עברה בין שני הפריימים. הבעיה היא בדשא, יש לנו אותו רק בפריים האחרון (הוא מוסתר בראשון). לכן לאורך כל התנועה אנחנו מציגים את הדשא כתמונה קבועה. העין תופסת את זה כעיוות מכיוון שהיא מצפה שהדשא הזה ינוע בדיוק כפי שהדשא באיזורים האחרים נע.

QDEO פותר את הבעיה בשתי שיטות. תחילה, הוא מוסיף עוד פריים נוסף שהוא מתבסס עליו ולכן הוא יודע גם לקבל שתי תמונות של הדשא ולהשלים את התנועה בפריימים אחורה בהתאם. המסך (או הרסיבר) יכולים לחפות על העיכוב שנוצר על ידי הוספת עיכוב באודיו בהתאם (LIPSYNC).

דבר נוסף הוא ש-QDEO יודע לטשטש גבולות סביב אובייקטים זזים ולכן הדשא שאחורי אותה דמות יהיה מטושטש מעט יותר מכפי שהיה במקור. אחד הדברים שגילינו שזה גורם לאותו אדם להיראות הרבה יותר מחודד ובכך שיפרנו גם את תחושת החדות של המסך.

עפר: מה לגבי התאורה האחורית החדשה, מה השתנה בה?

דני: אין בעצם הרבה דמיון בין התאורה של ה-CINEMA 21:9 המקורי לגרסאת הפלטיניום. בגירסא החדשה עברנו לתאורת LED מתקדמת עם 288 איזורים שונים שכוללים כל אחד 4 LED. התאורה מאירה ב-400HZ, ובכל זמן נתון רק איזור מסויים דלוק. הדבר גורם לפאנל שהוא בעל זמן תגובה של 1 מילישניה, להיות אפילו מדוייק יותר בפועל הוא מתפקד כאילו היה בעל זמן תגובה של חצי מילישניה – הטוב ביות שקיים כיום בתחום.

התאורה האחורית היא חסכונית מאוד, מדוייקת מאוד ומאפשרת לנו להגיע ליחס ניגודיות של 1,000,000:1 ללא זליגות אור באיזורים שאמורים להיות חשוכים. אותם אזורים ישארו שחורים לחלוטין. הוספנו מנגנון נוסף של Bright PRO שמסוגל לזהות איזורים מאוד בהירים, כגון שמש ולהגביר נקודתית אליהם את הזרם ובכך להגדיל את עוצמת האור הנקודתית שם לעד 1000 ניטים, כפול מהמצב הרגיל של המסך. היתרון כאן הוא שכך ניתן להגביר את הניגודיות בפועל ל-10,000,000:1. 

עפר: מדוע צריך את ה-400 הרץ ובמה זה עוזר?

דני: 400 הרץ זה דבר שונה לחלוטין מ-100 הרץ או 200 הרץ שבפועל הגדירו כמה פריימים ביניים מכניסים בין כל שני פריימים אמיתיים. כאשר מדובר על 400 הרץ אנחנו מדברים על משהו שקשור לתאורה האחורית אשר מסונכרת עם התכנים על גבי המסך. בכל זמן נתון יש איזור דלוק בעוד ששאר המסך נותר כבוי, כך העין חשופה לתמונה של ה-LCD רק כאשר היא יציבה לחלוטין. השיפור בחדות התמונה הוא משמעותי והוא גורם לזמן התגובה של המסך להפוך לנמוך במיוחד.

בנוסף, כאשר אנחנו מציגים תוכן תלת מימדי על גבי המסך, התאורה האחורית מהבהבת באופן כזה שכאשר המסך עובר בין התכנים של עין אחת לשניה, המסך בדיוק כבוי. בעוד שבמסכי LCD רבים המעבר בין עין לעין מבוצע כך שאחת העיניים הופכת משקופה לכהה, והשניה מכהה לשקופה – מה שגורם לזמן כלשהו שבמהלכו שתי העיניים חשופות לתכנים. הדבר גורם לתופעה שנקראת Cross Talk, שבו תוכן שמיועד לעין אחת זולג לעין השניה. 

על ידי כיבוי האור האחורי בשלב הזה, הצלחנו לצמצם מאוד את התופעה, כך שמעט מאוד מהתמונה הימנית יזלוג לעין השמאלית.

עפר: גם פנסוניק עושה דבר דומה בפלזמה שלה, מה ההבדל?

דני: יש הבדלים משמעותיים כיום בין פלזמה ל-LCD ובדור הנוכחי הצלחנו לשפר את ההבדלים עוד יותר. התאורה האיזורית משפרת את יחס הניגודיות אך אינה מתפשרת על עוצמת התאורה. הדבר חשוב במיוחד בתלת מימד שכן עוצמת האור יורדת בשל השימוש בכל פעם רק בעין אחת. 

אנחנו מאמינים שהשיטה שבה אנחנו עובדים התמונה היא הטובה ביותר שניתן להשיג כיום. במסכי LCD אין כיום Banding או Posterization והצלחנו להתגבר במידה רבה על כל החסרונות שהיו בטכנולוגיה בשנים האחרונות. השיפור בעיבוד התמונה לבדו הוא אחד מהשיפורים המשמעותיים שראינו במסכי LCD. גם השיפור בניגודיות בשל התאורה המקומית הוא שינוי משמעותי ואנחנו מצליחים בפועל להגיע לניגודיות הגבוהה ביותר שנמדדה על פני מסכים בכל טכנולוגיה עד כה.

עפר: מדוע רק 288 איזורים ולא יותר?

דני: בטח ראית את המסך החדש של טושיבה עם כ-500 איזורי תאורה. במקרה שלנו אנחנו משתמשים ב-4 LED לבנים בכל איזור. המחיר של LED כאלה, כאשר הם צריכים להיות תואמים בעוצמתם ובגוון שלהם, יקר מאוד. כמה שיותר איזורים, כך המחיר של המסך עולה, עלינו לעשות פשרה כלשהי בין מספר איזורים לבין המחיר. אני מאמין שהצלחנו במשימה – האור אינו זולג מחוץ לאיזור שלו, והתמונה נראית טבעית מאוד.

אני מעריך שבדורות הבאים של המסכים נצליח להוזיל עוד את התאורה ולהוסיף עוד איזורים.

עפר: מה בנוגע לתמיכה בעברית במסכים ובתכנים מקומיים?

דני: לצערי זה כבר לא בתחום האחריות שלי בחברה.

אלשיבע שוחט (נציגת פיליפס העולמית, מנהלת השיווק של פיליפס ישראל): פיליפס העולמית מודעת לנושא ובהחלט מתייחסת אליו ברצינות ומטפלת בו.

עפר: דני, תודה על הראיון

דני: תודה לך.


גילוי נאות: הכותב היה אורח של חברת פיליפס בתערוכת IFA 2010

להמשך הדיון על הראיון עם דני טק מ- Philips.


7:00
  /  
17.9.2010
  
מאת: עפר לאור

1