איך בוחרים מסך תלת מימד? השוואה בין המודלים השונים הזמינים בארץ

עם כל מסכי תלת המימד החדשים שהגיעו לישראל - יש קושי אמיתי להחליט באיזה מסך לבחור. מעבדות Hometheater ערכו השוואה ...

7:00
  /  
14.09.2010
  
מאת: עפר לאור

הקדמה

בתקופה האחרונה בדקנו בעצם את המסכים המובילים בתחום התלת מימד שקיימים בישראל. עם כל כך הרבה פיצ´רים ויכולות, כיצד נבחר בינהם ומה היתרונות והחסרונות של כל אחד מהם?

הקנדידטים:

 

במידה מסויימת, אנחנו מנסים כאן לעשות משהו בלתי אפשרי – השוואה בין תפוזים לתפוחים, מכיוון שבעצם כל מסך הוא בגודל שונה (לא היו שניים זהים) והיכולות שלהן שונות. מצד שני, רשימת הפיצ´רים פחות או יותר דומה, כך שניתן להשוות אותן. בתחום איכות התמונה, ההשוואה נערכה כאשר מרחק הצפיה השתנה לפי סוג המסך. בנוסף, נלקחו בחשבון ההבדלים בגדלים. כמובן שאין דין מסך 50" כמסך 55" מבחינת תאורה האחורית ואפילו קונטרסט וזויתיות, אך מכיוון שהרזולוציה זהה כיום בין כל המסכים (FULL HD זה כבר התקן דה-פקטו) והטכנולוגיה של המסכים כמעט ולא משתנה בין הגדלים השונים, ניתן כן לעשות השוואות ראליות בהסתמך גם על הגדלים השונים.

כאמור, יש כאן בכל זאת סייג, שמסכים גדולים יותר או קטנים יותר באותן סדרות עלולות להיות טובים יותר או פחות. המטרה של השוואת המסכים כאן היא לתת סדר גודל והבנה לגבי היתרונות והחסרונות של כל מסך וכל טכנולוגיה בקטגוריות שונות.

חשוב גם לציין שכל אחד מהמסכים הוא מסך מצויין בפני עצמו. לקחנו מכל חברה את ה-BEST OF CROP שלה – את גולת הכותרת שהיתה זמינה באותו רגע ובהפרשי זמנים יחסית קצרים זה מזה (מרתון של בדיקות שלא עשינו מעולם כמותו). בין היתר, המטרה היתה בדיוק להגיע לתובנות לגבי היכולות השונות של המסכים לא רק אחד בפני עצמו אלא לעשות סוג של SHOOTOUT ייעודי.

לא אפרט יותר מדי לגבי הטכניקה של ההשוואה עצמה, היא היתה סבוכה בעיקר בשל העובדה שהמסכים לא היו מעולם בבדיקה זה לצד זה אלא החליפו זה את זה. לצורך זה מעבר לבדיקות הרגילות שערכנו, נשמרו נתונים רבים נוספים, מספריים וכן צילומי עזר שמטרתם היתה לאפשר השוואה בתנאים זהים.

זהו, לאחר הכסת"ח אפשר להתחיל ולדבר על ההשוואות עצמן. הקטגוריות נבחרו לפי נושאים שחשבנו שיהיו אומדנים טובים ונושאים שחשובים לחברי האתר לבדוק ולהחליט בעזרתם באיזה מסך תלת מימד כדאי להם לבחור.

איכות תמונה SDTV

 

איכות התמונה של ה Sony KDL-40HX800 הובילה בתחום ה-SDTV. במידה מסויימת זה משחק מכור מכיוון שהמסך של סוני גם היה זה עם הגודל הקטן ביותר ומכיוון שהפיקסלים קטנים יותר, תחושת החדות המתקבלת גבוהה יותר. מצד שני, חשוב לציין שהמסך כלל גם חיבורי SCART, מה שאיפשר חיבור איכותי יותר לממירי SDTV של יס והוט. הוספת ממיר מובנה ואיכותי של DTT הוא כיום תוספת חשובה למסכים מסוג זה.

ה-LG 47LX9500 הגיע גם הוא לאיכות טובה מאוד ב-SDTV למרות חוסר בחיבורי ה-SCART.

מסך ה Panasonic TX-P50VT20 היה מיועד לשוק האמריקאי, אך הוא בהחלט עשה עבודה טובה בעיבוד התמונה.

מסך ה Samsung 55C8000 היה זה שהכי התקשה עם איכות התמונה של SDTV.

איכות תמונה HDTV

 

ב-HDTV התחרות קשה מאוד וממש קשה להשוות בין המסכים ללא הצבתם זה לצד זה. כולם זכו לציון 9.5 בתחום זה וכולם בהחלט ראויים לשבח על איכות התמונה שלהם ב-HDTV.

אם הייתי חייב לבחור במוביל, ה Panasonic TX-P50VT20 היתה מוצלחת מאוד הודות ליחס הניגודיות שלה, אך ההפרש היה באמת בנקודות מועטות בלבד וכל המסכים האחרים ראויים לא פחות לתואר.

תאורה אחורית

 

ל Panasonic TX-P50VT20 היה יתרון בתחום התאורה – הוא מסך הפלזמה היחיד מבין החבורה ולכן כולל יחס ניגודיות גבוה ללא כל קושי.

שלושת המסכים האחרים השתמשו בשיטות היברידיות לתאורה אחורית בדרגות הצלחה שונות. ה-Sony KDL-40HX800 הוביל בתחום התאורה ההיברידית והיה המדוייק מכולם.

אחריו עומדים גם Samsung 55C8000 ו-LG 47LX9500 באותה רמה כאשר לכל אחד מהשניים היו בעיות שונות בתחום התאורה האחורית. ב-LG 47LX9500 גבולות איזורי התאורה היו ברורים מדי. ב Samsung 55C8000 התאורה הגיעה מהחלקים העליונים והתחתונים של המסך ולא היו ממוקדים באיזורים ספציפיים במסך.

עוצמת התאורה והחזרי אור

 

המובילה בשתי הקטגוריות הללו היא ללא ספק ה Samsung 55C8000. סמסונג הוסיפה ציפוי מיוחד למסך אשר הצליח לסלק החזרי אור כמעט לחלוטין, ובנוסף כללה תאורה אחורית עוצמתית במיוחד במסך.

ה-Sony KDL-40HX800 הגיע לרמה גבוהה מאוד של מניעת החזרי אור אך עוצמת האור שלו היתה רגועה מזו של Samsung 55C8000.

ה Panasonic TX-P50VT20 כוללת הגנה נגד החזרי אור, אך עוצמת התאורה שלה התאימה יותר לחדרים נינוחים מבחינת עוצמת התאורה שלהם.

מסך ה LG 47LX9500 היה המבריק ביותר מהמסכים, מבחינת עוצמת האור הוא היה עוצמתי מאוד.

תלת מימד טבעי

 

המוביל בקטגוריה הוא ללא ספק ה-Panasonic TX-P50VT20 אשר כלל הכי פחות הבהוב והיה נטול Cross Talk לחלוטין. המשקפיים שלו היו המעוצבים ביותר והנוחים ביותר, אך גם כבדים למדי ולא תאמו לגודל הראש של ילדים.

במקום השני עומד מסך ה Samsung 55C8000, אשר כלל גם משקפיים תלת מימדיים איכותיים במיוחד (רק בזוית מאוד קיצונית היתה הפרעה) וחוסר כמעט מוחלט של הבהוב. המשקפיים היו הקלים ביותר והתאימו גם לילדים. התמונה כללה Cross Talk קל.

המסכים של LG 47LX9500 ושל Sony KDL-40HX800 עמדו פחות או יותר באותה רמה. לשניהם היה הבהוב ו-Cross Talk. בשניהם היו הפרעות על ידי הטיית הראש בזוית (בסוני ה-Cross Talk הוגבר, ב-LG המסך הוחשך).

תלת מימד מלאכותי

 

מכיוון שיש לנו תכנים מוגבלים מאוד, האפקט של המרת תלת מימד מלאכותי חשוב ומוסיף המון.

המוביל בקטגוריה הזו הוא ה- Samsung 55C8000 אשר עשה עבודה נהדרת ביצירת תלת מימד יש מאין.

במקום שני נמצא ה- Sony KDL-40HX800 אשר היה עדין בהרבה בעיבוד שלו אך עשה גם הוא עבודה לא רעה בתחום.

המסכים של Panasonic TX-P50VT20 ו-LG 47LX9500 לא כללו יכולות אלו.

חיבוריות לאינטרנט

 

בתחום החיבוריות לרשת, Samsung 55C8000 וסוני עומדות פחות או יותר באותה רמה (ל Sony KDL-40HX800 יש יתרון קל בשל שימוש ב-HD בתכני הרשת שלה).

LG 47LX9500 ו Panasonic TX-P50VT20 כוללות יכולות מתקדמות גם הן, אך מוגבלות יותר בתכנים שהם מציעים.

מדיה ביתית

 

לכל המסכים שנבדקו יש יכולות הזרמת מדיה ברמות שונות – כמובן שמי שמעוניין בהזרמה שכזו במידה והמסך אינו מספק את צרכיו, תמיד יכול להעזר במזרימדיה חיצונית.

בתחום זה המובילה היתה ה Samsung 55C8000 אשר הצליחה לפענח MKV ואפילו עבדה כשורה עם עברית.

ה-LG 47LX9500 היה במקום שני הודות לתמיכה שלו בפורמט MKV.

ה-Sony KDL-40HX800 היה במרחק קצר מאוד מה-LG 47LX9500, אך נטול תמיכה ב-MKV.

Panasonic TX-P50VT20 לא כללה תמיכה חזקה במדיה ביתית ולכן היא זקוקה למזרימדיה נפרד.

יכולות נוספות

כאן היה קושי אמיתי להשוות וניתן לומר שלכל מסך כאן היה יתרון ברמה כלשהי ולכן אין יכולת אמיתית לתת כאן ציונים.

לכל אחד מהמסכים היו יכולות ייחודיות. ל-LG 47LX9500 מדובר במספר יכולות כגון תמיכה ב-Bluetooth והזרמת תוכן ממכשירים סלולריים. ב Samsung 55C8000 מדובר היה בתמיכה בפייסבוק ובטוויטר. Panasonic TX-P50VT20 ו Samsung 55C8000 תמכו שניהם ב-Skype וב- Sony KDL-40HX800 נתנו יכולות הורדת תכנים יעודיים מהאתר של סוני באינטרנט.

סיכום

ניתן לראות שכל אחד מהמסכים היה מוצלח. בסופו של דבר, אף אחד מהם לא היה נפילה וכולם ראויים. לכל אחד היו יתרונות וחסרונות בתחומים שונים.

לכל אחד מהמסכים יכולות וחוזק בתחומים שונים. ניתן לקוות שמדריך קצר זה שמסכם עשרות רבות של שעות בדיקה יוכל לעזור למי מכם שמעוניינים במסך תלת מימד בתקופה הקרובה.

מן הסתם, כל אחד המעוניין במסך ראוי שיסמן לעצמו כמה חשובה לו כל קטגוריה ולפי כך יוכל לדרג את סוג המסך שיתאים לו טוב יותר.

להמשך הדיון בהשוואה בין מסכי התלת מימד המובילים בישראל.


7:00
  /  
14.9.2010
  
מאת: עפר לאור

1