סמסונג מציגה את ה-55C8000 מסך 3D LCD

סמסונג השיקו זה מכבר את מסכי התלת מימד שלהם. קיבלנו הזדמנות לבחון לראשונה את ה-55C8000.

7:00
  /  
11.08.2010
  
מאת: עפר לאור
הקדמה

הקדמה

 

סמסונג לא היתה מהראשונות לקפוץ על עגלת התלת מימד, אך כאשר ראתה שפנסוניק וסוני הולכות על התחום הזה, היא עשתה פניית פרסה ונכנסה בכל הכח לתחום תלת המימד. קשה להבין כמה קשה בשביל חברה ענקית כמו סמסונג, לבצע שינוי כזה גדול בפרק זמן כזה קצר. זה כמו שטנק יעשה סיבוב סביב מטבע שקל.

המהפך הזה נעשה כבר מזמן. למרות הרעש הגדול בתחום 3D של פנסוניק וסוני, בפועל סמסונג הצליחה להגיע ראשונה לקו הגמר בהחדרת המסכים לחנויות בארה"ב וסדרת מסכי C היתה הראשונה שהגיע (בתחרות צמודה למסכי פנסוניק) לחנויות BEST BUY בארה"ב.

לארץ זה לקח טיפה יותר זמן לחדור, אבל בשעה טובה ה-55C8000 נחתה לנו בחדר הבדיקות של Hometheater והממצאים בהחלט מרתקים.

 

ה-C8000 הוא מסך מעוצב להפליא – עשוי אלומיניום כסוף מוברש (אלומיניום אמיתי, לא פלסטיק בציפוי דמוי אלומיניום מוברש) והוא דקיק ביותר ביחס למסך בסדר גודל כזה. הטאץ´ הפלסטי המבריק חיצונית אשר אפיין את סדרות ה-B הפך לרציני ומקצועי יותר – זה בהחלט מסך שאפשר לצפות שיהיה תלוי לנשיא ארה"ב בסלון…

 

סביב האלומיניום יש זכוכית שקופה (טאץ´ עיצוב מיותר מעט בעיני) אשר בחלקו התחתון מעט רחב יותר ועליו נקודות מגע אשר מאפשרות שליטה במסך. למרות דקותו הקיצונית של המסך, הרמקולים שלו עוצמתיים ואיכותיים. החיסרון בכך הוא שפעמים רבות מצאתי את עצמי מחליש את עוצמת הקול בשל קולניות יתר. למסך אין מנגנון ויסות עוצמת קול אוטומטית (כגון Dolby Volume) שידע לעשות את התיאום הזה באופן אוטומטי. היתרון כאן הוא שניתן יהיה לשמוע בכל רחבי הסלון את החדשות ללא צורך במגבר או רמקולים חיצוניים כלשהם.

 

כמו במסכים דקיקים אחרים שבדקנו לאחרונה, כבר אין מקום להכניס את המחברים הסטנדרטים (פרט למחברי HDMI שגם הם לדעתי בקרוב יוחלפו במחברי HDMI MINI הדקיקים יותר). כך שמרבית הפאנל כולל מחברים קטנטנים אשר דורשים מתאמים בכדי להתחבר למחברים רגילים. 

 

הדבר כולל את מחברי הרשת למשל, שהחיבור שלהם משתמש בכבל קטן אשר נראה כמו כבל שהיו מחברים פעם לכרטיסי רשת אלחוטיים של לפטופים. מחברי הקומפוננט משתמשים במחבר דמוי אוזניה של אייפון (עם מספר פסים) וחיבור ה-RF משתמש במחבר קטנטן בצורה דומה למקור, אך עם קוטר קטן יותר. השיטה מאפשרת הצמדה של המסך לקיר, וברוב המקרים די ברור שהמסך אינו מיועד באמת לקבל אותם, אלא יותר מכוון לחיבור רשת אלחוטי וחיבורי HDMI בעיקר. כל השאר ניתן בעיקר כי חייבים עדיין, אך ללא רצון להתפשר על עובי המסך רק בגלל המחברים הללו.

 

המודל הספציפי שקיבלנו אינו מותאם ספציפית לישראל (זו גירסא שעובדת בכמה איזורים בעולם), כך שבהקשר למחברי SCART ותאימות ל-DTT – שני הפיצ´רים הללו חסרים במסך. יש לקוות שהנושא יטופל בגירסאות שאכן יגיעו בסופו של דבר במשלוחים ארצה.

המסך עצמו אינו עשוי מקשה אחת של זכוכית, אך למרות זאת הוא מצופה בזכוכית קשה (לא הפילטר המט הרך שרואים במסכי LCD בכל מקום). הזכוכית מצופה באחד ממגיני הסינוור המוצלחים שיצאו לאחרונה – המסך יוצא מהכלל במניעת החזרי אור ויכול להיות בקלות מוצב בכל חדר בהיר ככל שיהיה. החלק התחתון של המסך כולל לוגו זוהר של סמסונג אשר דולק כאשר המסך פועל. אני דווקא חושב שהוא היה יכול להיות אפקטיבי יותר כאשר המסך כבוי.

הממשק והשלט

 

חייבים לציין כאן שבכל פעם מחדש עיצוב הממשק של סמסונג מפתיעה לטובה. הממשק הפעם דומה בתפיסה לממשק הקודם, אך עם עידון קל ושיפור בגרפיקה שממילא היתה מתקדמת ונעימה לעין בשנות אור מכל המסכים האחרים שראינו עד כה. הממשק תלת מימדי, נושם, מבריק ומרהיב. מעבר בין תפריטים מלווה באנימצית פיידים עדינה שמזכירה מאוד אפקטים של אייפון או אייפד.

 

 

השלט מיוחד במינו – הוא מצד אחד משתמש בשיטת לחיצה ממברנית, שלרוב נחשבת מאוד לא טקטילית (אין פידבק טוב מהלחיצות) והיתה בעבר פופולרית למכשירים אולטרה זולים. כאן העיצוב של סמסונג בהחלט מגיע לכדי ביטוי – לא רק שהמגעים מרגישים היטב, אלא שחוצצים עם סימנים מיוחדים מאפשרים בקלות שימוש טקטילי בלבד של הכפתורים. קל מאוד להתרגל ולהתמכר לתחושה הזו. בנוסף, המגעים זוהרים בצבעים שונים בלילה (ניתן לכבות זאת על ידי כפתור יעודי בשלט) אשר מקלים עוד יותר על השימוש. הקושי היחיד שהיה לנו עם השלט היה הצורך לעיתים בלחיצה על כפתור OK שלפעמים משום מה היה מתחלף בטעות במהלך הבדיקות עם כפתור החץ העליון.

 

נושא העברית מפתיע לטובה. העברית מוטמעת בכל מקום במסך. מלאכת התרגום יוצאת מהכלל, גם עבור הגדרות ואפשרויות איזוטריות ומסכי משנה בתת מסכים שונים. לא הכל בעברית ולא הכל מתורגם כהלכה (יש טעויות כגון שימוש לא נכון במונחים בהגדרות הרשת הידניות), אבל אפשר בבטחה להגיד שזה ההתאמה הטובה ביותר שראינו עד כה לישראל.

איכות תמונה

איכות תמונה SDTV

בדומה לתחושה שקיבלנו מהבדיקה של הדור הקודם של מסכי LCD סמסונג, גם כאן יש הרגשה ש-SDTV כבר פחות מעניין את קברניטי סמסונג. אין מה לומר, HDTV תופס לו נתח שוק משמעותי גם בישראל ויעידו הערוצים הציבוריים השונים על עובדה זו. למרות שטכנית יש אפשרות לחבר חיבור קומפוננט למסך (כך שעם TRANSCODER או מעבד תמונה ניתן טכנית לחבר ממיר של יס רגיל למסך), זה פחות כדאי. גם חוסר באופציית קליטת DTT מפתיעה במודל גבוה שכזה. יש לקוות שבמודלים אחרים הנושא יטופל בהקדם על ידי היבואן.


לסלאו – לא חדה כפי שהיתה בעבר…

בשל האמור בפסקה הקודמת, מרבית הבדיקות נעשו עם ממיר yes HD רגיל דרך חיבור קומפוננט ובעיקר דרך חיבור HDMI, בו מרבית המשתמשים של המסך יעשו בו שימוש. בחיבור זה איכות התמונה אינה מזהירה. אין זו רק אשמתה של סמסונג, שכן ממירי yes HD מנחיתים מעט את איכות ה-SDTV ביחס לאחיהם המותאמים רק לשידורים מסוג זה. אך אין ספק, מסך זה מיועד לשידורי HDTV, ופחות מאמץ נעשה כאן לשפר את איכות שידורי ה-SDTV הנפוצים בישראל.

כלומר, המסך מיועד בראש ובראשונה לאלה שצופים באחוז ניכר של HDTV וכמובן לגיימרים (עוד על כך בהמשך). אחרי כל זה, אפשר לומר שאיכות התמונה של המסך אינה זוועתית, המסך פיזית גדול (55" הוא אחד המסכים הגדולים ביותר שבדקנו, לא כולל את המסך 65" של פנסוניק), כך שבמרחק צפיה סביר של כ-5 מ´ איכות התמונה תהיה יותר מסבירה. יש לציין שלמרות שהמסך תומך ללא כל בעיה ב-HDMI 1.4, הוא לא עשה כל בעיה בחיבור ישיר לממירי יס השונים.

כמו כן, המסך תומך במתיחות מסוגים שונים גם במצב 1080i, בהחלט בשורה מעולה למי שמשתמש בממירי yes HD. אין למסך מצב NLS (מתיחה לא לינארית), אבל מצב 4:3 טבעי ואפשרות זום מספקת בהחלט עם מסך LCD שכזה.

איכות התמונה HDTV

צפיה ב-HDTV על גבי ה- 55C8000 היא חוויה מרהיבה. המסך בהיר מאוד ולכן מתאים יותר לחדרים בהירים וסלון גדול.

 

מבחינת עיבוד התמונה שלו – FI (החלקת תנועה), סמסונג היתה הראשונה שהציעה שליטה בנפרד בין המנגנון שמפחית גמגום בין התמונות ומחליק את התנועה (Judder) לבין המנגנון שאחראי על מניעת הטשטוש שאופייני למסכי LCD (טשטוש = Blur). עם זאת, המנגנון FI להחלקת התנועה לא שונה מהדור הקודם של המסכים וביחס לחלק מהמנגנונים שראינו לאחרונה, הוא כולל יותר ארטיפקטים מאשר מסכים אחרים. התופעות כוללות למשל תופעת אוויר חם סביב אובייקטים (Fuzzy Noise) ומעבר פתאומי מתנועה חלקה לתנועה מגומגמת יותר. כאשר מנגנון החלקת התנועה אופס ומנגנון ה- Anti Blur הופעל (למשל במצב "חד"), האיכות השתפרה פלאים, אך יש כאן בהחלט חסרון קל לחובבי מנגנון ה-FI.

 

עם זאת, דווקא את בדיקת הרזולוציה של FI הצליח המסך להפתיע וכמעט לא כלל Artifacts, מה שאומר שהוא מצליח לשמר את הרזולוציה כמעט במלואה. הצלחה זו בהחלט מזכה אותו בתואר של החד ביותר בתחום ה-FI…

הבדיקות עצמם נפצחו בבדיקות של תכני yes HD. הסרט משפחת אדמס היה מעט חיוור אך בהחלט חד כמצופה.


הפסיפיק – זה לא אחים לנשק…


חוקי הסיידר קשוחים למדי, אבל חוקי אפל קשוחים יותר…

המעבר לערוצים נוספים כגון MTV הדגישו את החדות של המסך:


כשמדברים על חדות, סגנון הלבוש של שחקן הגולף הזה חתך לי את העין

הטור דה פרנס ב-EURO SPORT היה באמת איכותי להפליא, אם כי מאוד קשה להתרגש מהמירוץ עצמו (בסך הכל אנשים נוסעים על אופניים).

בתכנים מאתגרים (כגון Cars), היה קושי מסויים להתמודד עם איכות התמונה הירודה – בדומה ל-SD, המסך יתקשה להתמודד עם HD לא איכותי, המסך פשוט לא סלחני.

כשהתכנים איכותיים ניתן לראות זאת מיד. הדוגמא הקלסית היא כמובן סצינת הבריחה של שושנה בממזרים חסרי כבוד:

המסך נוטה להגביר בהירות, כך שהקטעים השחורים בעיר החטאים סבלו מעט, אך התמונה היתה חדה ללא נטיה לגרעיניות:


גולדי, ז"ל

החדות מתבטאת באופן הכי מובהק בפניה וגופה של השוטרת ב-Sin City.

אינדי נראה עייף אך טבעי וחד:

בנרניה גווני השער של הילד היו ברורים וחדים, אך הלבנים הבהירים היו קשים מדי לצילום (זה היה יותר מדי בהיר למצלמה, אך בהחלט היו גוונים גם של לבנים בשלג):

 

המסך גם עבר בקלות את מבחן המערה:

באלמנט החמישי, מדי השוטרים היו חדים ומלאי פרטים, גם פניה של לילו היה מצויין.

בסרט השומרים, השחקנית מלין אקרמן המופלאה:

בחלק האחרון של מלחמת הכוכבים, היה קושי מסויים לשמור על החלל כהה בעת שהחלליות הפציצו אחת את השנייה.

מדידות ובדיקות

תאורה אחורית

כבר בדור האחרון ראו בסמסונג שתאורה צידית, למרות היתרונות העיצוביים הטמונים בה (המסכים הופכים דקים במיוחד), אינה חפה בחסרונות והציגו את המודל B8500 אשר כלל יכולות תאורה מקומית (שם המותג FULL LED מחליף לאחרונה את השם המקורי Local Dimming הקשה יותר לשיווק).

בדור הנוכחי, סמסונג מתקשים יותר לעשות פשרות עיצוביות ואחד היתרונות של ה-C8000 על הסדרה C7000 הינו שילוב של תאורה מסוג חדש בשם המותג Precision Dimming. אין הרבה מידע טכני לגבי הטכנולוגיה, אך מה שכן ידוע הוא שמדובר בטכנולוגיה היברידית שכוללת תאורת LED במסגרת המסך (לפי הבדיקות שלנו, יתכן שרק בחלקים העליונים והתחתונים של המסך ולא בכל ארבע הפינות), אך כזו שמסוגלת להתאים את עצמה לתוכן שמוצג על גבי המסך – כך שבפועל אמורות להיות לה יכולות חזקות יותר מתאורת LED רגילה. על היכולת הזו ניתן לשלוט דרך מנגנון בתפריטים, אך קשה מאוד להרגיש בהבדל מהותי כאשר היכולת הזו דלוקה אל מול מצב כבוי.

כאן ניתן לראות כיצד התאורה האחורית בעצם מדליקה רק איזורים ספציפים כאשר לא כל המסך כולל תמונה.


תמונה זו צולמה בחשיפה מאוד ארוכה בכדי להדגיש כיצד המסך פועל

בפועל, זה נראה משהו כזה:

 

האפקט לא ממש מפריע בצפיה רגילה, אך מצד שני מכיוון שהוא אנכי, הוא אפקטיבי במיוחד רק עבור תכני 4:3. כאשר נצפה בתכני 2.35, הפסים האופקיים מעל ומתחת לתמונה לא ירוויחו מהשיטה הזו וישארו בהירים יחסית. המגמה בעולם היא לשילוב של טכניקות תאורה אחורית, אבל ככל הנראה יש צורך בשיטות מתוחכמות יותר בכדי להוביל שינוי מהותי.

ה-Uniformity של המסך לא היה לחלוטין עקבי לאורך כל ארבעת הפינות של המסך. הוא נע בין 78% (סביר, אך לא מדהים) בפינה אחת, לממוצע של 90% בשלושת הפינות האחרות, שזה בהחלט טוב מאוד ביחס למקובל במסכי LED LCD בכלל ו-EDGE LIT בפרט.


מפת התאורה האחורית של המסך.

בבדיקות לא היתה נטיה במסך לגרעיניות או זויתיות קיצונית (טווח הזוית האופקית והאנכית היתה רחבה למדי ביחס למקובל). אין ספק שתחום ה-LED משתכלל ובשנים הקרובות נראה שיפור מהותי בתחום האחידות.

מדידות

כמו תמיד, נפתח במדידות טווח הצבעים של המסך.

 

כפי שניתן לראות, טווח הצבעים מדוייק למדי וחורג רק טיפה מהטווח המומלץ של REC709 ומצד שני אינו מחסיר בעצם כלל מטווח הצבעים – בקיצור ציון מצויין בתחום זה.

במצב "חם 2", המסך הגיע קרוב למדי לטמפרטורת היעד המומלצת של 6500 מעלות קלווין, אך נקודת התורפה של המסך היתה בגוונים האדומים בעיקר בתחום ה-BIAS (הנמוך):

 

ניתן לראות שהאדומים בהירים מדי גם ברמת BIAS וגם ככל הנראה ב-FACTOR. למסך עצמו יש  אפשרויות כיול מתקדמות ביותר, כולל כיול 10 נקודות (שעד כה ראיתי רק במסך של LG בלבד, או במעבדים או מקרנים אולטרה היי-אנד). כל הכבוד!

בנוסף, למסך יש גם Pattern Generator מובנה שבעזרתו ניתן לכייל את המסך. אין ספק שזה יעזור וחשוב לציין שללא מצב THX, המסך בהחלט דורש כיול ידני בכדי להגיע לתמונה אופטימלית.

 

במצב GAMMA 0, התוצאה שהתקבלה יצאה גבוהה למדי, 2.82, אך הדבר אינו גורע מאיכות התמונה, אך בשל בהירות המסך ניתן גם לעלות למצב GAMMA -2 שמגיע לגאמה 3.1 (הכי גבוה שראינו עד כה על מסך כלשהו).

 

המסך בהיר מאוד ומגיע ל-450cd/m2, מה שהופך אותו לאחד המסכים העוצמתיים ביותר שראינו בתחום ה-LED. עוצמת אור זו בשילוב עם זכוכית קדמית עם הגנה אנטי-רפלקטיבית מעולה, הופכת אותו לבחירה מומלצת בכל סלון בהיר – כגון כזה עם חלונות גדולים, צמוד מרפסת או כזה שצופים בו בטלויזיה עם אור דלוק לחלוטין. כמובן שנתון זה הוא מצב קיצוני ובמצב אופייני רצוי שלא לעבוד במצב בהיר כל כך. 

כמו מסכי LED אחרים, גם מסך זה מכבה לחלוטין את התאורה האחורית כאשר המסך מקבל שחור אבסלוטי ולכן לא ניתן למדוד עליו יחס ניגודיות דינמי. במדידות ANSI CONTRAST המסך הניב תוצאות גבוהות במיוחד של 4800:1. מכיוון שעדיין אין פאנלים של LCD שמגיעים לתוצאות שכאלה, השילוב של Precision Dimming הוא זה שבעצם יוצר את הניגודיות הגבוהה זו.

מדידות תלת מימד

בכדי לעמוד על מהות איכות התמונה של תלת מימד, התחלנו לאחרונה למדוד את המסך פעמיים – פעם במצב רגיל ופעם שניה במצב 3D. התוצאות כמו תמיד הפתיעו אותנו. 

למרות שמשקפי תלת המימד (עוד על כך בפרק הבא) של סמסונג באופן ברור נוטות לכיוון צהבהב, המסך עצמו כמעט ואינו מתאים את עצמו מבחינת גוונים לתלת מימד. ניתן לראות זאת גם כאשר צופים ב-Test Patterns (תבניות בדיקה) ומעבירים בין המצבים השונים וכן כאשר מודדים את המסך במצב 3D:

 

כפי שניתן לראות, קיימת משיכה קלה לכיוון צהוב וירוק, אך היא מאוד מינורית ביחס למקובל.

מה שהפתיע עוד יותר הוא שבעוד שאנחנו רגילים שכאשר מסך עובר למצב תלת מימד הוא מגביר את עוצמת האור בכדי להתגבר על הכהות של המשקפיים, במקרה הזה סמסונג עושה בדיוק ההיפך. משקפיים תלת המימד של סמסונג בהירות ושקופות באופן יחסי למה שאנחנו ראינו אצל יצרנים אחרים, אך הטכנולוגיה באופן אינהרנטי תמיד תכהה את התמונה. לכן זה מפתיע שבעתיים שהמסך בעצם מחשיך את עצמו כאשר הוא נכנס למצב 3D. בעוד שנהוגה עליה של 30% לכל הפחות, כאן יש ירידה של בין 30-50% בעוצמת ההארה (תלוי במצב המסך, זה שונה במצבי "סרט", "דינמי", "רגיל" וכו´). 

לא ברור מה בדיוק המחשבה מאחורי המהלך המפתיע הזה. יתכן שהמטרה כאן היא להפחית את העומס על העיניים, כלומר התמקדות יותר על בריאות ונוחות על פני תמונה "נכונה" (אך כזו שעלולה לפגום בהנאת הצופה לאורך זמן).

תלת מימד

תלת מימד

כאמור, סמסונג היתה זריזה במיוחד במעבר לתלת מימד, אך קשה לומר שהיא קיצצה בכמות הפיצ´רים בתחום זה. ה-55C8000 הוא אחד המסכים המרשימים ביותר ביכולות התלת מימד שלו. המסך מאפשר המרה של כל תוכן לתלת מימד דרך כפתור אחד "3D" אשר הפתיע מאוד ביכולותיו.

לחיצה על כפתור ה-3D כאשר התוכן אינו 3D מקפיץ מיד מסך אשר מאפשר בחירה בין מצב המרה 2D ל-3D (תלת מימד מדומה) וכן שני הפורמטים הנוספים – "תמונה לצד תמונה" ו"תמונה מעל תמונה". שיטת השידור "תמונה לצד תמונה" ניתנת לשימוש כמובן גם בנגני בלוריי רגילים ואפילו דרך שידורי טלויזיה ולויין (כך למשל שודר המונדיאל לאותן מדינות וגופים ברי מזל אשר קיבלו אותו).

כאשר נורת ה-3D נדלקת על נגן הבלוריי, המסך מיד מזהה זאת ומעדכן את הצופה שעליו להרכיב את משקפי תלת המימד (נגן הבלוריי שואל אותנו במצב זה מה גודל המסך בכדי להתאים את תלת המימד בהתאם!). אם הוא אינו מעוניין בתמונה תלת מימדית – לחיצה על כפתור ה-3D בשלט תאפשר לו לעשות את הפעולה ההפוכה – 3D->2D (המרה של תלת מימד לתמונה רגילה). השקיפות והפשטות כאן פשוט מנצחת.

 

סמסונג עושה שימוש במשקפים עם קטביות רדיאלית, מה שבהחלט הופך את החוויה למיוחדת במינה. המשקפיים כמעט ואינם רגישים לזוית הראש. הדלקה של המשקפיים דורשת לחיצה קלילה על כפתור ה-ON של המשקפיים והכל מתחיל לפעול.

המשקפיים הופכות לכהות רק כאשר הראש מסובב ממש ב-90 מעלות, כך שכל התופעות שנראו במסכי LCD 3D אחרים, בהחלט ניתנות לפיתרון. המשקפיים עצמם הם גם מהקלים ביותר שבדקנו באתר. הם נאחזו היטב גם בראש של ילדים צעירים יותר, אך אחרי כחצי שעה-שעה, ניתן היה בפירוש להרגיש את הלחץ באף, לאו דווקא בגלל המשקל של המשקפיים, אלא יותר בגלל פדים פחות מדי גמישים סביב איזור גשר האף.

הקלות של הצפיה לא רק נגרמת בשל המשקל הפעוט של המשקפיים וזוית הצפייה הנוחה, אלא בעיקר בשל העובדה שאין כלל תחושה של הבהוב. הסיבה לכך פשוטה – סמסונג משתמשת בקצב הבהוב כפול של 120HZ (בדיוק כמו פנסוניק), מה שהופך את הצפיה לחוויה נעימה בהרבה וכמעט לא מעמיסה על העיניים, כך שניתן לצפות במסך למשך זמן ארוך ללא קושי משמעותי.

החסרון היחיד של המשקפיים הוא בכך שניתן היה במצבים שונים לראות מעט Cross Talk. לא מדובר בתופעה מאוד מציקה, אך בהחלט מורגשת. ככל שהמסך ניסה להקצין את האפקט של תלת המימד, כך ניתן היה לחוש בכך יותר. 

כדאי לציין שיש מספר דגמים של משקפיים לסמסונג ובנוסף לדגם שנבדק, יש לסמסונג גם משקפיים קטנות לצעירים יותר ומשקפיים נטענות על ידי כבל USB.

המסך משתמש בנורה בודדת בצד שמאל של המסך (ניתן לראות אותה באור יום) אשר פועלת במהירות גבוהה במיוחד ובעוצמה נמוכה. למרות העוצמה הנמוכה של השידור, לא היתה בעיה כלשהי לקלוט את תלת המימד בכל רחבי חדר הבדיקות (שהוא כ-5 מטר לכל אורכו). ההבהוב מזכיר מאוד את הדרך שבה LG משדרת את שידורי התלת מימד, אך מעט מוזר שהם בחרו לשדר את הסיגנל דווקא מפינה תחתונה של המסך ולא מראש המסך (מה שנראה עלי פניו אפקטיבי יותר), אבל עם הצלחה קשה להתווכח – המקרים בהם המשקפיים איבדו את הקשר עם המסך היו אפסיים ובעיקר התרחשו כאשר הצופה הביט למטה או הצידה, ולאחר כחצי שניה של הבהוב, המשקפיים סונכרנו עם המסך והכל חזר למקומו בשלום.


הנורית כפי שצולמה על ידי מצלמה רגישה ל-IR

תלת מימד מדומה

סמסונג היתה הראשונה שיצאה עם מנגנון המרה אוטומטית לתלת מימד (למען הדיוק, טושיבה היתה הראשונה שהדגימה יכולת זו והכריזה עליה, סמסונג היתה הראשונה שיצאה לשוק עם יכולת זו וכמעט מיד אחריה סוני – אשר הצניעה את היכולת הזו למרות שהיא מספקת אותה). בעוד שטושיבה עדיין עובדת על מנגנון ההמרה שלה (המבוסס על CELL TV) וסוני משתדלת להצניע אותו, סמסונג מציגה אותו בגאווה.

 

ויש הרבה להתגאות בו. בעוד שבמסך של סוני מנגנון ההמרה היה מאוד עדין, סמסונג נותנים את היכולת הזו במלוא הכח. למשתמש יש אפשרויות משחק כגון – ניתן להסיט את כל התמונה קדימה ואחורה או להקצין את המרחקים. בדומה לקפיצה בדור שראינו השנה בתחום ה-Frame Interpolation, כאן סמסונג מציגה ליגה אחרת של עיבוד תמונה מכל דבר שראינו לפני כן. 

די ברור שבתחילת הדרך, כמות התוכן שניתן יהיה לקבל בתלת מימד לא תהיה גדולה ולכן מנגנון כזה הוא חשוב מאוד לא רק בשביל מי שבאמת רוצה לחוות תלת מימד, אלא גם אלה שרוצים להשוויץ לחברים ולמשפחה עם תלת מימד בכל עבר. לכן, מאוד היה מעניין לבחון את תלת המימד במגוון רב של סוגים של תכנים.

נתחיל בכך שזה עובד גם ב-SD, אך כמו בדו מימד, האפקט תופס תאוצה משמעותי בתכני תלת מימד. מכיוון שאין לנו דרך להציג לכם תלת מימד, נאלץ להסתפק בתמונות מטושטשות ותאלצו להאמין לנו שהן בתלת מימד…

 

המנגנון עבד מדוייק באופן מפתיע – התרגום ריחף מעל כל השאר (כאשר המסך במצב תלת מימדי, גם התפריטים של המסך הופכים תלת מימדיים ואפילו זזים במרחב במקביל לאנימציה שלהם – מדהים).

לעיתים היה פספוסים קלים בזיהוי של המסך של המיקום, אך המסך תיקן את עצמו בזריזות. הבעיה העיקרית היתה במעבר בין סצינות, מה שלעיתים גרם לבלבול קל ועייפות בעיניים. ניתן להפחית את האפקט ובכך להוריד את העומס מהעיניים. מצד שני, לאחר זמן לא ארוך מתרגלים לתופעה והיא מפסיקה להטריד כמעט לחלוטין.

ניתן לראות שגם התרגום עובר עיבוד כלשהו ובמקרה הזה ניתן לראות שגם הלוגו של yes HD2 מוסט אחורה, כך שבעצם כמעט כל התמונה ברקע ופניו של ברוס וויליס (בסרט המצויין בחירתו של הארט) הוא מה שהמצלמה בפוקוס עליו ולכן הוא ימצא קדימה מכל הדמויות שמאחוריו. 

יש לציין שכאשר תלת מימד מדומה מופעל, לא כל המסך בשימוש, מגבלה הכרחית, ככל הנראה בכדי למנוע Artifacts בצידי המסך.

 

בשידורי הטור דה פרנס, ניתן היה ממש לחוות את תחושת העומק. דמיינו שניתן ממש לזהות עד כמה רחוק כל רוכב מהמצלמה. מפתיע כמה שהמסך דייק ברוב המקרים. גם כאשר התמונה היתה מוטעית (דבר כלשהו היה "קדימה מדי") המח פשוט דחה את זה וגרם לתמונה בכל זאת להפוך לאמינה…

אחת ההפתעות הגדולות היו בצפיה בסרטים ביתיים ב-HD במצב תלת מימדי. במצב זה, העומק היה ממש ברור וטבעי – זה היה מטורף!

לא בכל סוגי התכנים האפקט הצליח לעבוד כשורה. תכני גיימינג עבדו גרוע. חיבור של PS3 עם משחקים רגילים ובמצב תלת מימדי לא התמודד עם התנועה המהירה והזיז את הדמויות במרחב בלי ממש להיות מסוגל לפעול כשורה. בקיצור, האפקט עובד כשורה בעיקר בתכנים טבעיים ואמיתיים ולא בתכנים שהם Computer Generated ללא עומק אמיתי. כך גם בסרטים מצויירים דו מימדיים.

תכנים רבים נבדקו במצב הזה, אך כמובן שהמסקרן מכולם היה מבחן השערה של האלמנט החמישי. האם ניתן יהיה לראות את השערה בתלת מימד על הכפתור האדום שהיה מיועד להשמיד את לילו במקרה חירום?


לחצו על התמונה ונסו לזהות את השערה בתלת מימד בחלקו השמאלי של הכפתור האדום.


תהליך הייצור של לילו בתלת מימד – מטורף…


מודיעין, עיר העתיד…

סרט נוסף שמשך את העין היה Avatar, אך התמונות יצאו כה מטושטשות שאין ממש טעם להציג אותן כאן.

סרטי תלת מימד

 

בניגוד לייצרנים האחרים, סמסונג לא צרפה למסך סט של דמואים אלא את הסרט הראשון בתלת מימד – Monsters vs Aliens. קשה לשפוט על בסיס זה את היכולות של המסך בתלת מימד אמיתי. מדובר על סרט שהופק בתלת מימד, אך אחרי הכל זה סרט אנימציה לילדים מה שהופך אותו לכר ניסויים ל "שיגועי עיניים" (כל מיני טריקים שמיועדים להדגים תלת מימד).

כמה דוגמאות "בולטות" ממש בתחילת הסרט:


בתמונה הזו ניתן לראות את החלל מציץ דרך נייר שרוף – אפקט מרהיב


אותו איזור בחלל בדו מימד…

 כאן ניתן לראות כיצד האנימטורים החליטו לשגע לנו את העיניים עם כדור פינג פונג שקופץ לנו הלוך וחזור לעיניים. משעשע, אך מעייף.

 ובדו מימד:

3D GAMING – משחקים בתלת מימד…

בגיימינג לא נתעמק יותר מדי מכיוון שלא עשינו כך בביקורות האחרות של מסכי תלת מימד, אבל כאמור, מנגנון ההמרה החכם של תלת המימד לא מצליח עם תכנים מסוג זה. מצד שני, תכני 3D GAMING אמיתיים, עובדים ממש יפה על המסך – את החוויה של גיימינג בתלת מימד סקרנו בהרחבה.

עוד בתחום: משחקים בתלת מימד

רשת ומדיה

תכנים מהאינטרנט

היצע התכנים של סמסונג כבר הוצג והרשים עוד בהשקת מסכי התלת מימד של סמסונג בתחילת חודש יוני. שם הצלחנו לעשות שיחת וידאו של סקייפ עם מרטין סבג דרך רשת אלחוטית חלשה למדי של המלון…

את ה- 55C8000 אמנם קיבלנו ללא חיבור מצלמת סקייפ (את המצלמה ניתן לרכוש דרך האתר של סקייפ) ולכן לא ניתן היה לבחון את האיכות בשימוש ביתי, אך מהשימוש שלנו באותה הדגמה ברור שזה בפירוש Killer Feature של מסכים מהדור החדש.

 

קשה להסביר עד כמה זה חביב שמשפחה עושה "שיחת ועידה" לסבא וסבתא דרך סקייפ וידאו ב-720P (כמובן שרצוי חיבור אינטרנט בריא לשם כך) כששני הצדדים בכלל לא משתמשים במחשב משום סוג. למישהו יש בכלל ספק שזה העתיד של הטלפוניה הנייחת?

בעת הפעלת השירותים המקוונים של המסך בפעם הראשונה, המסך מוריד עדכונים לכל האפליקציות שלו. מדובר בעדכון די ממושך מכיוון שמדובר על כמות נכבדת של עשרות אפליקציות שונות.

 

בכדי לבדוק שהמערכות פועלות כראוי, המסך מסוגל גם לעשות בדיקת מהירות מול שרתי סמסונג בחו"ל ובכך לתת אומדן לגבי איכות ואמינות החיבור.

 

יכולות הקישור של המסך מפתיעות ורחבות במיוחד – ניתן למצוא אפליקציות של טוויטר, פייסבוק, יוטיוב, פיקסה ועוד. בניגוד לשירותים שראינו אצל היצרנים האחרים, יש כאן דגש על רשתות חברתיות ותכנים פחות Corporate ויותר אישיים. חשוב גם לציין שכל האפליקציות עצמן גם פועלות בעברית מושלמת, כולל סקייפ!

 

השירותים מורדים משרת מרכזי ולכן כאשר סמסונג מוסיפה שירותים נוספים, הם יורדו ויתווספו למסך באופן אוטומטי.

המגוון כולל גם משחקים ותכנים מסוגים שונים. יש אפילו אפליקציה של Google Maps, אך לרוע המזל מתברר שאותן מגבלות שחלות על Embedding גם פועלות כאן וישראל מתוארת כשטח ריק מתוכן ברובו…

 

היה נחמד לקרוא את עיתון הבוקר דרך המסך.

 

בתור אתר של חובבי תכני וידאו, אחד הדברים החשובים ביותר שחשוב לבדוק זה איכות התמונה בתכנים מוזרמי רשת.YouTube כמובן עובד מצויין. החיפוש פשוט וקל ולמרות שעל השלט אין אותיות, קל למדי להתמצא ולהתרגל למקלדת על המסך. בדומה למסכים אחרים, חיפוש של Hometheater.co.il הוביל לאין ספור תכנים לא קשורים, אך גם כמה שבהחלט קשורים לאתר…

 

האיכות ביוטיוב סבירה, אך לא הצלחנו לגרום למסך להציג תכני HD מיוטיוב. כפתור התלת מימד שפועל כל כך טוב בשאר האיזורים, אינו מגיב כאשר צופים באפליקציות, כך שבשביל משחקים ותכני תלת מימד מהרשת, ככל הנראה יזדקק המסך לשדרוג תוכנה כלשהו. כך היה לצערינו גם בכל מסכי התלת מימד האחרים שנבחנו.


כפתור ה-3D פשוט לא פועל כשצופים ב- YOUTUBE

משום מה לא כל התכנים פעלו כל הזמן, לדוגמא אתר הוידאו DAILY MOTION לא הצליח להציג את הוידאו שלו, למרות חיבור רשת טוב.

 

אפשר לסכם את החיבוריות של סמסונג כמגוון הרחב ביותר של תכנים ואפליקציות, אך בהחלט צריך לעבות חלק מהתחומים – בעיקר בתחום הוידאו HD ו-3D.

מדיה ביתית

סמסונג הכריזה זה מכבר שהיא תהיה הראשונה עם תמיכה מלאה ב-MKV ואכן כך המצב. המסך תומך ב-DLNA והצליחה להגיע לכל המחשבים בבית (שמשתפים תוכן) בדרך זו:

 

כפי שניתן לראות, יש כאן מגוון די רחב של סוגי שרתי DLNA מיצרנים שונים (מתי כבר יס יספקו ל-yesMAX HD שלהם גם גירסא שמספקת שירותי DLNA – זה יהיה להיט!) ולכן יש לנו את הפריבילגיה לזהות בעיות תאימות ברמות שונות. תכנים סטנדרטים (מוזיקה MP3, תמונות JPEG וסרטי TS, MPEG2) עובדים בכל השרתים. תכני MKV פעלו רק משרתים מסויימים (למשל מאגרשת של SYNOLOGY) אך לא אחרים. עושה רושם שלא כל היצרנים מאוד נלהבים מתמיכה בפורמטים מתקדמים דרך הרשת.

בבדיקות הרשת הגענו לקצבי נתונים מרשימים. המסך הצליח למשוך את Elephants Dream אשר מגיע לקצבי נתונים גבוהים במיוחד (60Mbps) עם פיקים גבוהים, אך בנקודות שונות בסרט היו מעט גמגומים. המסקנה היא שהמסך יעמוד בכבוד עם תכני וידאו בעלי קצב רגוע מעט יותר (כלומר, תכנים אופייניים להורדות מהרשת).

תכנים אחרי שנבחנו כגון סרטים ביתיים בקצבי נתונים של כ-26Mbps, הוזרמו ללא כל קושי ונראו מצויין.

אבל התענוג האמיתי היה בצפיה בהקלטות של תכנים מהטלויזיה האמריקאית כגון ב-The Big Bang Theory:


MKV עבד בלי בעיות דרך TWONKY

כאשר העסק עבד, הכל עבד מצויין, אבל שימוש בשרתי DLNA כולל גם חסרונות לא פשוטים, מרבית השרתים מוגבלים או מגבילים את התוכן שהם מוכנים להציג. דוגמא פשוטה היא נסיון להציג תכנים שהוקלטו ב Windows 7 – Windows Media Center על גבי המסך – הפורמט שמיקרוסופט משתמשת לא בדיוק תואם את התקן העולמי ולכן עושה בעיות.

בישראל נושא הכתוביות חשוב במיוחד ולכן חשוב לומר שכאשר יש הזרמת תוכן משרת DLNA חיצוני, כפי שאנחנו רואים במכשירים רבים – במצב הזה אין תמיכה בקבצי SRT חיצוניים כלל.

הממשק לגישה לתכנים פשוט מאוד ונוח – ואפילו ניתן לשינוי על ידי טפטים שונים ברקע.


כאמור, לא כל שרתי ה-DLNA פעלו כשורה עם המסך, ככל הנראה בשל בעיות בשרתים ולא במסך

 

לאחר צפיה בסרט כלשהו, ה-Thumbnail של הסרט עודכן וניתן גם היה גם להמשיך את הסרט מהמקום שבו הופסק.


HD ברשת נראה מדהים


M2TS גם עברו בלי בעיות דרך הרשת, אבל לא בקצבים גבוהים מ-40Mbps

ראוי לציין שהמסך תומך (וגם כולל אפילו לוגו) בתכנים שערוץ האודיו שלהם הוא DTS. למיטב ידיעתנו, זה המסך הראשון שמסוגל לפענח באופן מובנה את הפורמט הזה – וזוהי בהחלט ברכה לצרכני התוכן מהרשת שעד כה יכלו רק להאזין לפורמט זה רק על ידי שימוש ברסיבר שיפענח את הפורמט.

מוזיקה ותמונות

גם כאן סמסונג נעזרת בתקשורת DLNA בכדי להציג תמונות ולהשמיע מוזיקה. בניגוד לוידאו שכולל אין ספור פורמטים שונים ותת-פורמטים, כאן מדובר בשני פורמטים מקובעים וידועים ו-DLNA מצויין בלהעביר אותם, למיין אותם ולחתוך אותם בכל דרך שתרצו. במוזיקה זה אומר חיתוך לפי להקה, אלבום, ז´אנר וכו´. בתמונות זה מאפשר מיון לפי מיקום, סוג מצלמה, תאריכים וכו´.

USB

הכנסת DISK ON KEY לאחת משתי כניסות ה-USB של המסך (אשר מאפשרות שימוש במצלמה או חיבור דונגל רשת אלחוטי) מקפיץ מסך שמאפשר גישה ישירה לתכנים שמאוחסנים על גביו.

מכיוון שאין מגבלות תעבורת רשת ובעיות של שרתי DLNA סרבניים, היה אפשר לצפות שרמת התאימות במצב DISK ON KEY תהיה גבוהה יותר מזו של הרשת, נכון? אכן כן – זה באמת המצב, המסך מתגבר על כמעט כל תוכן ללא קושי מיוחד כשמדובר בחיבור USB.

קובץ MKV מ-USB עובד בלי שום בעיות

 כמובן שמגבלת קצבי הנתונים עדיין פעילה, אך תכנים אופייניים ברשת עבדו ללא רבב.

 

תרגום SRT מ-USB עבד והגופנים (הפונטים) של התרגום אפילו נראו מצויין, אך נדרש שינוי קל בקבצי ה-SRT בכדי שהם יפעלו כשורה בעברית. המסך זקוק לקבצים בפורמט UTF8. לכן צריך היה להכנס לקבצי ה-SRT ולשמור אותם בפורמט המתאים.

סיכום

סיכום

 

ה-55C8000 הוא מסך מרשים ומעוצב להפליא – גם חיצונית, גם בממשק המשתמש וגם בשלט שלו. עוצמת התאורה הגבוהה שלו בשילוב עם ציפוי אנטי רפלקטיבי, הופך אותו לחסין יחסית להחזרי אור בסלונים בהירים. באיכות התמונה, הוא מצטיין יותר בתחום ה-HD ובתלת המימד אך התקשה יותר עם תכנים פחות איכותיים כגון SDTV. בתחום עיבוד התמונה, ה-FI כמעט ולא שונה מהדור הקודם של המסכים וזקוק לרענון מעט. התאורה האחורית של המסך היא טכנולוגיה היברידית שמשלבת תאורת מסגרת עם אלמנטים איזוריים – אך האפקט שזה מייצר לא הכי אפקטיבי ופחות טוב מטכנולוגית Local Dimming (או FULL LED) טבעית.

בתחום תלת המימד, המסך הוא ה-LCD הטוב ביותר בתלת מימד שראינו, נטול הבהוב וכמעט ואינו רגיש לזוית צפיה או הטיית הראש. המשקפיים שלו היו הקלות ביותר, אך הצופים עדיין סבלו מעט בגשר האף. למסך עיבוד תמונה הממיר 2D ל-3D והוא בפירוש הטוב ביותר בקטגוריה הזו באופן מובהק.

בחיבוריות רשת, המסך תומך יפה במרבית הפורמטים ובעיקר מוגבל בגלל השימוש שלו ב-DLNA בלבד (למרות שזה התקן, חשוב לבדוק אפשרות של חיבור SMB ו-NFS כאלטרנטיבות). ה-55C8000 מצליח לפענח MKV ללא קושי (במיוחד דרך USB, או דרך שרתי DLNA שמאפשרים זאת) כולל פיענוח DTS, אך התפקוד שלו במיטבו דרך חיבור USB אשר גם מאפשר שימוש בקבצי תרגום בעברית אשר נראים נהדר. בתחום האינטרנט, יש לו מגוון תכנים ואפשרויות רחב במיוחד והכל בתמיכה עברית מלאה, כולל באפליקציות כגון סקייפ, יוטיוב ופייסבוק.

ציונים

  • איכות בנייה: 9.5
  • עיצוב: 9.5
  • HDTV איכות תמונה: 9
  • SDTV איכות תמונה: 7.5
  • תלת מימד: 9
  • שלט:9
  • יכולות כיול: 9
  • יחסי מסך: 9
  • חיבורים: 8.5 (אין חיבורי SCART ודרושים מתאמים לכל סוג חיבור).
  • ממשק: 9.5
  • פונקציות נוספות: 9.5 (מדיה, חיבוריות USB, המרת תלת מימד של כל תוכן)
  • תאורה אחורית: 8 (Precision Dimming פחות אפקטיבי מ-FULL LED מלא).
  • שירותי רשת 9.5 (סקייפ, פייסבוק, טוויטר, יוטיוב, משחקים, DLNA)
  • עברית: 9

תמיכה בפורמטים

  • חיבוריות HTPC: מצויין
  • תמיכה בהיי דפינישן של יס – yes HD: כן
  • תמיכה ב-HDMI 1.4: כן
  • תלת מימד 3D: כן
  • המרה אוטומטית 2D ל-3D: כן (מצויינת – BEST OF CLASS)
  • תמיכה ב-DTT: לא
  • תמיכה ביחסי מסך ב-1080i:כן, אך ללא מתיחה חכמה
  •  תאורה אחורית : היברידית – Precision Dimming

מחיר מומלץ לצרכן לסדרה C8000 עדיין לא ידועה.

40" – 40C7000 עולה 13,880 ש"ח
46" – 46C7000 עולה 17,880 ש"ח כולל נגן בלורי, שני זוגות משקפיים וסרט דוגמא
55" – 55C7000 עולה 27,780 ש"ח, כולל נגן בלוריי, שני זוגות משקפיים וסרט דוגמא

להמשך דיון בנושא מסך 3D LED LCD של סמסונג: 55C8000

תודה לחברת סמליין, יבואנית SAMSUNG בישראל, על השאלת המסך ונגן הבלוריי לצורך הבדיקה


7:00
  /  
11.8.2010
  
מאת: עפר לאור

1