רסיבר Onkyo TX-SR608

רוצים רסיבר חדש תומך ב- 3D? חברת Onkyo הציגה את ה- TX-SR608. במה הוא שונה מדגם TX-SR607 ומה אפשר לצפות ממנו? ...

7:00
  /  
05.08.2010
  
מאת: יוסי הרי
הקדמה

הקדמה

יום לאחר גמר המונדיאל הגיעה משאית מ- "טופ אודיו" עם הרסיבר החם TX-SR608 וצעיר שסחב אותו אלי למעלה. בדצמבר הקודם נסקר הדגם הקודם של היצרן, ה TX-SR607 על ידי שי שלוס ואתייחס לכך במהלך הביקורת.

ניתן לומר שכיום הרסיברים של היצרנים המובילים נותנים מענה לארבעה קטגוריות של רסיברים עבור קולנוע ביתי:

  1. רסיברים מינימאליים.
  2. רסיברים לרוב צרכי אודיו וקולנוע ביתי. 
  3. רסיברים משובחים לכל הצרכים ויותר.
  4. רסיברים שהם כמעט Hi End.

הרסיבר שלפנינו שייך לקטגוריה 2. ההבדלים העיקריים בינו לבין הקודם לו במעמד, ה TX-SR607, הינם הוספת מחברי HDMI 1.4 והוספת מאוורר שפועל כל הזמן ומונע את ההתחממות האופיינית ברסיברים קודמים. חברת Onkyo הפנימה בדגם החדש ביקורת של שהתקבלה מהלקוחות שלה שהתלוננו על בעיית החום הגבוה.


המאוורר שהוסף.

הרסיברים של Onkyo נחשבו תמיד ככאלה שנותנים "תמורת אודיו" גבוהה לעומת המתחרים שלה. עד כמה הדבר נכון לעשור השני, אני לא בטוח, כי לעניות דעתי אין היום סודות או קסמים ולמעשה הנתונים על הנייר של כולם דומים להפליא. מסקנת סקירה זו הינה שה- TX-SR608 בהחלט ממלא את ייעודו.

תיאור כללי

הרסיבר בעל מידות בינוניות, רוחב 19 אינטש כמו כולם, גובה 17 ס"מ ו- 33 ס"מ עומק. צנוע במידות לעומת קטגוריה 3. משקלו 11.5 ק"ג. עליה של חצי ק"ג לעומת ה TX-SR607.

הרסיבר חף מכל התימרות להיות אודיופילי או Hi End. הוא בנוי פשוט, מרכיבים סטנדרטיים – ובחסכנות. כל חיבורי הכניסות והיציאות מצופים ניקל (לא זהב) וכבל החשמל מחובר ישירות בפנים המכשיר (זוג מגעים אחד פחות וחסכון במחיר – לדעתי לא על חשבון הביצועים כלל). ניתן להבחין שאיכות הבניה סבירה ביותר, ספק קונבנציונלי לגמרי, שנאי שאינו קטן וזוג קבלי 10000uf מספקים את המתח להגברה. קיימת גם יחידת ספק משנית שמספקת מתח לרכיבים שונים במצב המתנה.

השלט קטן, ללא תצוגה משלו עם זוג סוללות AA. אני תמיד ממליץ לשים בשלטים סוללות אלקליין ולא בסוללות אבץ המסופקות עם ציוד, הדבר מקטין סכנת זליגת החומצה וגם אורך חיים גדול.

כמו קודמו, הרסיבר תומך גם בפורמט Pro Logic IIz, כאשר בעת הכיול המערכת מחפשת זוג רמקולים קדמיים נוספים, שהם שני קדמיים נוספים בגובה או ברוחב. הם באים על חשבון ה- 7.1 או Zone 2.

הרסיבר דחוס מאוד כפי שניתן לראות בתמונה, כאשר המאוורר מעל מזרים כל הזמן אוויר כלפי מטה. ניתן לראות גם את כרטיס הוידיאו שמקבל ישירות את כל המבואות ומוצא ה- HDMI.

תיאור הכניסות:

  • שש כניסות HDMI 1.4 ויציאה אחת.
  • ארבעה כניסות דיגיטליות, זוג אופטיות ועוד זוג קואקסיאליות.
  • שתי כניסות קומפוננט ויציאה אחת.
  • Analog RGB Video Input (D-sub 15) for PC.
  • שלושה כניסות שמע אנלוגיות – 2 אחוריות, PC ו- CD, אחת קדמית.
  • ארבעה כניסות A/V מקבילות בשם ל- 4 כניסות ה- HDMI הראשונות ושתי יציאות: מוניטור (V בלבד) ו- VCR/DVR. (מישהו חשב שעדיין יש שימוש רב ב- VCR?).
  • זוג יציאות לסאב שקוראים להן 0.2 – למעשה זה סתם חיבור מקביל ויציאת האות בהן זהה.

חשוב לציין שהרסיבר נותן HDMI Through במצב המתנה, כלומר מעביר תמונה וקול מהמקור האחרון שפעל. מצוין לצפייה בטלוויזיה יום יומית.

מערכת הכיול של הרסיבר מכיילת שלוש נקודות ישיבה, כאשר בדגמים היקרים יותר מספר הנקודות עולה לשש. זה מעט חבל, כי שאר המתחרים, נותנים כיום גם בקטגוריה 2 כיול לשש נקודות.

מה אין לנו?

  • כיול מצומצם של שלוש נקודות בלבד.
  • כניסת PHONO.
  • * כניסת Multi Chanel.
  • יציאות PRE – לדעתי יש כאן פספוס. במקרים רבים מספיק היה להוסיף יציאת PRE עבור R/L לצורך חיבור מגבר סטריאו משובח, כאשר בהחלט על הפנל יש מקום לזוג כזה ליד יציאת הסאב. למתחרים באותה קטגוריית מחיר, יש יציאת PRE לכל הערוצים.
  • אין תצוגת OSD (פעולות ותפריטי הרסיבר) ביציאות ווידיאו השונות פרט ליציאת ה- HDMI.

מדידות

ציוד המדידה בו נעשה שימוש: מחולל שמע, מנחת שמע מכויל, CD Audio עם תדרי בדיקה, סקופ, עומס (מדמה רמקול) 8 OHMS 100W וגם DMM (מולטי מטר דיגיטלי).

למה מדידות?
כאשר אני בודק ציוד בלתי מוכר, אני תמיד מנסה למדוד כמה דברים בכדי להבטיח שאם הבחנתי בהבדל, ההבדל נובע ממשהו אמיתי. המדידות מגלות לעיתים מידע נוסף, כפי שנראה.

לדוגמא, לאחרונה נפלו לידי רסיבר ונגן CD, כאשר היציאה האנלוגית בנגן והכניסה האנלוגית ברסיבר היו מוגברות בכ- 3db לעומת יציאת/כניסת S/PDIF, לכן רצוי מאוד לבדוק דברים כאלו אשר עלולים להסביר בפשטות את הסיבה להבדל השמיע.

ב- TX-SR608, התפוקה שלו מהכניסות הדיגיטליות והאנלוגיות (דיסק מוקלט באות בדיקה) זהות לרמה טובה מ 1%. במצב Pure Audio ובמצב Direct, מערכת האודיסי – 2EQ מנוטרלת. יש לציין כי כאשר המערכת בפעולה, התפוקה משתנה בתלות לכיול.

לצורך השוואה מול רסיבר Pioneer VSX-AX4 (שהוא רסיבר מקטגוריה 3), ביצעתי איזון עוצמה לרמה של ±0.5db. הקפיצות של כפתור הווליום הקטנות ביותר הן ברמה של 1db וצריך לחיות עם מגבלה זו. ההשוואה בוצעה עם מתקן מיתוג שמנתק רסיבר A ומאפשר לחבר שוב את A או B.

נבדקה ההיענות לתדר של הרסיבר ואת ההספק שלו ביציאות הסטריאו. היענות לתדר בהספק של 10 ואט יותר טובה מהרשום במפרט, קרוב ל- DC ועד כמעט 200KHz.

הרסיבר אמור לספק 200 וואט – 100 ועוד 100, בערוצי LR. הרסיבר אינו יכול לספק הספק כזה באופן רציף, הוא מכיל הגנה שמונעת זאת. בעת הבדיקות מה שקרה הוא שיכולתי לקבל מעל 200 וואט או 29Vrms בכל ערוץ (L או R) מתקבל גל סינוס טהור ללא קטימה למשך שניות בודדות ספורות – ואז נשמע קליק, הממסר נתפס וזה מה שהתקבל:

 

זה נראה כמו מערכת דיודות שהממסר מחבר ומגביל כהוגן את האות הנכנס. ברגע שההספק יורד ההגנה הזו משתחררת.

הרסיבר Pioneer VSX-AX4 למשל, מסוגל לספק 280 ואט לפני קטימה למשך דקות, בלי שום תופעה שלילית.

כפי שנראה בהמשך, אין זה מפריע כלל לביצועי הרסיבר אם לא נדרוש ממנו להפעיל רמקולים קשים במסיבות פרועות…
הפעלתי את הרסיבר עם מוסיקה במצב ווליום של 0db – במצב זה שיאי ההקלטה יכולים להגיע ל- 100 ואט. במציאות, הממוצע של אות מוסיקלי הוא מאוד נמוך – לפחות פי מאה ורק מידי פעם לזמנים קצרים יש דרישה למלוא ההספק. כעומס שימש העומס הסינטטי, העוצמה ברמקולים היא בלתי אפשרית. התוצאה – ההגנה לא הופעלה בניסוי זה.

מדידות של הפרדת ימין ושמאל (ב- 10Khz כאשר בערוץ השני נשפכים 50 ואט) ושל רעש, התגלו כנמוכות לרגישות של הציוד שלי, מעל 90db בקלות.

הרסיבר שלפנינו לא יתאים להפעלת רמקולים קשים. מבחינת נצילות נמוכה למשל, רמקול של 85 בעל 8 אוהם או רמקולים שמוגדרים כ- 88db ב- 2.83V והם בעלי 4 אוהם. לרסיבר לא תהיה בעיה להפעיל רמקול של 4 אוהם כשלעצמם אם נצילותם טובה. הרסיבר מגיע מוגדר כמתאים ל- 6 אוהם, אבל ניתן לשנות את ההגדרה ל- 4 אוהם. בכל מקרה יש לבדוק את הרסיבר עם הרמקול המיועד בעוצמה החזקה ביותר ובמוסיקה המקובלים עליך ולוודא שההגנה אינה קופצת מפעם לפעם (ברגע שזה קורה זה נשמע רע מאוד).

לפני זמן בדקתי בבית קאבאס מיורקה שיורדים עד 3.2 אוהם, לא תהיה ל- TX-SR608 בעיה להפעילם וזאת מכיוון שנצילותם מספקת. לשימוש במסיבות ברמת רעש שמקובלת בימינו במקומות בילוי וריקודים, אין ספק שרסיבר זה לא יצלח.

בחינת הרסיבר

כיול

חיבור הרסיבר פשוט למדי, כאשר חוברו רק ארבעה מקורות HDMI ורמקולים. לרמקולים כאמור מסופקת ערכת מדבקות לזיהוי הכבלים השונים, דבר שמקל על פירוק והתקנה מחדש.


סט המדבקות.

ה- OSD מחייב TV תומך HDMI אשר חיוני לצורך כיולים שונים וכיול השמע של ה- 2EQ. אפשר לכייל בעזרת הודעות של תצוגת שורה המוגבלת של הרסיבר, אבל לא מומלץ. רוב מסכי הכיול גדולים עם איורי הסבר וציון המקשים שיש ללחוץ לצורך הפעולה. משום מה ישנם כמה איורים שבהם השמיטו את "לחץ על Return" וזה קצת מבלבל וגורע מהעקביות.

שימו לב לבדוק את כיול הוידיאו גם ברסיבר וגם בטלוויזיה, כי לאחר החיבור בפעם הראשונה, המכשירים מחליפים מידע שעל פיו המסך בוחר סט כיווני ברירת מחדל וזה עלול להיות שונה מהכיוון שהעדפת קודם.

לאחר כיול 2EQ, היה למעשה הרסיבר מוכן לשימוש וזאת מכיוון שחיברתי את המקורות לפי שמות ברירת המחדל, כך שחסכתי את הצורך להגדיר כניסות. הגדרות הכיול מבחינת עוצמה ומרחק יצאו לדעתי מדויקות. יש לשים לב שכל מערכת כיול רצינית מציגה את המרחק של רמקול הסאב מעט יותר מרוחקת ממרחקו הפיזי בפועל. ראיתי לא מעט סקירות שהתלוננו על כך, אבל זה חייב להיות כך. המרחק הנוסף מייצב את השהיית הפילטר והאיטיות של רמקול זה, כך שפועל בכדי שכל הרמקולים יפעלו בזמן המיטבי, המערכת מקדימה מעט את האות לסאב ולכן אין לתקן זאת ידנית.

נקודה חשובה: במידה והתוצאה אינה מספקת לאחר כיול, כדאי תמיד להזיז את עמדת המיקרופון ולשנות מעט את מיקום הרמקולים. הפעם יכולה להתקבל תוצאה שונה לגמרי. כללית לא רצוי שנקודת הישיבה והכיול תהיה בדיוק במרכז החדר. היא אומנם יכולה להיות במרכז בין הרמקולים, אבל במרחק שאינו באמצע החדר, אלא יותר קרוב או יותר רחוק מהרמקולים ביחס למרכז החדר. במרכז של האורך והרוחב של החדר יש נקודה מתה אשר נקראת גם נקודת גל עומד ונקודה זאת מערכת הכיול תנסה לשפר ותייצר סאונד מאוד בומי. ראו הוזהרתם.  

שלט

השלט קטן ומועט כפתורים, מה שחייב את היצרן תפקוד כפול ללחצנים. התפקוד הכפול אינו חכם ביותר ומצאתי את עצמי פעם אחרי פעם לוחץ A ומקבל B או מסתבך עם פונקציות שמחייבות לחיצות בחירה מרובות.
כאשר לימדתי את השלט את קוד ההפעלה של נגן ה Blu-ray שלי, מצאתי את עצמי בסיום הסרט מכבה את הנגן ומדליק אות שוב. כל מיני בחירות של כניסה ברסיבר מנטרלות את רוב מקשי הפעלת הרסיבר ויש ללחוץ על מקש רסיבר לפני, אשר גורם לכיבוי של הנגן כפי שהזכרתי מוקדם יותר.

לימוד השלט להפעלת יחידות אחרות לא נוח ומרגיז. כמובן שניתן להתרגל, כי ההפעלה כשלעצמה מאוד פשוטה, אבל למי שהתרגל לשלט של יצרנים אחרים שמעט יותר ידידותיים, הדבר מעט מפריע.

ספרות

יחד עם הרסיבר הגיעו מספר חוברות משתמש אבל לא בשפה העברית או אנגלית. כדאי לקונה הפוטנציאלי לוודא קיום חוברת מתאימה בעת הרכישה. אני הורדתי את החוברת כ- PDF מאתר היצרן.

לגבי הכתוב בחוברת עצמה, מצד אחד החוברת יורדת לפרטים מדוקדקים כמו כיצד לגלות את חוט הרמקול ולחברו לשקע (אני מעדיף לחבר תקע בננה), מצד שני, יותר מדי פעולות נלקחות כמובנות מאליהן. לדוגמא, כאשר מאפשרים לרסיבר להגדיר ביציאת HDMI את ה- Aspect Ratio, לא ברור למה לי לשנות את מצב AUTO? אולי זה פועל כהלכה רק עם ציוד שמותאם לקוד RIHD של Onkyo? לא ברור. חוץ מנקודות אלו, חוברת ההפעלה בסדר גמור ונוחה לעבודה, בהחלט ניתן למצוא חוברות קשות יותר לפעמים אצל יצרנים אחרים.

די קל להתמצא במכשיר גם ללא החוברת, לבעל מעט ניסיון, כי רוב התפריטים והפעולות מובנים.

וידאו

בהפעלת הרסיבר בפעם הראשונה חיברתי אליו 4 מקורות HDMI, שניים היו HDMI 1.1 ו- 2 מסוג HDMI 1.3. לאחר כיול השמע הפעלתי את המקורות ובדקתי כיצד הרסיבר קולט אותם ומנתבם למסך. לא נתקלתי בשום בעיות זיהוי. בפעם הראשונה לוקח מעט זמן לרסיבר "לשוחח" עם המקור ולאשר שהוא מורשה וכו´, אבל הוא קלט את כולם ומציגם כמעט ללא שום בעיות. למה "כמעט"? מכיוון שלוקח לרסיבר הרבה זמן יחסית עד שהוא הציג אודיו ווידאו מנגן ה Blu-ray אליו שודך.

על מנת לתאר את זמני המיתוג הארוכים, יש להבין כי בכל פעם שעוברים מכניסה אחרת לכניסה של נגן ה Blu-ray, נדרשות 30 עד 40 שניות. איני יודע האם זוהי בעיה ברסיבר או בנגן עצמו. מעבר למקור אחר או בין שאר המקורות, דורש בין 3 ל 10 שניות.

הרסיבר מעביר את המקור האחרון שנבחר בו ישירות למסך במצב המתנה, מאוד נוח לשימוש לצורך קליטת שידורי הכבלים או הלווין מבלי להפעיל את הרסיבר.

מבחני האזנה

הציוד ששימש בבחינות ההאזנה:

  • רסיבר Pioneer VSX-AX4.
  • ממתג AB לרמקולים.
  • רמקולים: זוג EPOS M12.2 וזוג DIY (עבור בחינה בסטריאו).
  • כבלי רמקולים DIY.
  • אינטרקונקטים פשוטים של אלקטרוניקה אוסקר.
  • אוזניות סנהייזר מודל 580.
  • רמקולים SRB פאראדים – ATOM (עבור בחינה בקולנוע ביתי).
  • רמקולים SR פאראדים ביפולארים ADP 170 (עבור בחינה בקולנוע ביתי).
  • בסטריאו בלבד, חדר של 3 על 6 מטרים.
  • חדר במידות של 4 על 5.80 מטרים שנפתח מאחור לכניסה בגודל של 3 על 5 מטרים.

הרסיבר נבחן בשני מקומות שונים: בסטריאו בלבד בחדר בעל אקוסטיקה יותר טובה מהסלון (שבו מורכבת המערכת) בהשוואה מול רסיבר Pioneer VSX-AX4 (רסיבר מקטגוריה 3). נעשה שימוש בשתי זוגות של רמקולים ועם אוזניות. כל הבדיקות התקיימו לאחר השוואת עוצמות ובמצב Pure Audio. התוכן היה בעיקר קלאסי, ויולדי, מוצרט ודיסק מתוך סדרת כל הסימפוניות של מהאלר, בהוצאה של DGG. המקום השני בו נבחן הרסיבר היה בסלון הביתי.

לאחר בחינה מדוקדקת, המסקנות שלי הינן שקשה להבחין בהבדל שמיע בין הרסיברים השונים. אשתי מצאה שה- TX-SR608 במעט יותר עמום בגבוהים (במידה קלה מאוד) לעומת  הפיוניר (ההבדל הקל בפירוש אינו נובע מהבדלי רוחב סרט). לא מצאתי לטעמי שום הבדל בין הכניסה האנלוגית לדיגיטלית. גם עם רמקול מדפי, בחדר מתאים, ניתן לקבל צליל מלא, מאוזן, במה מצוינת ובאס סביר. 

במהלך תקופת המבחן לרסיבר, צפיתי ושמעתי מכותרי Blu-ray ומכותרי DVD תכנים מסוג סרטים, קונצרטים, אופרות. עבור אודיו, נעשה שימוש בכותרי CD Audio קלאסיים. לקינוח, תוכניות מרשת הכבלים.

מבחינת תמונה, הרסיבר מעביר את התמונה ללא שום בעיות וניתן אם מאוד רוצים גם לשפר את הגדרות התמונה בנפרד לכל כניסה. אני לא מצאתי שום צורך בכך. גם תוכן SD שהועבר מוצג בסדר גמור. בתחום זה הרסיבר מצוין.

בהקשבה, היה הבדל ברור למדי בין כיול השמע של הרסיבר לעומת ה Pioneer VSX-AX4 בן החמש. הפעם מורגשת ההתקדמות במערכות RC לעומת 2005, במיוחד בתחום מיד תחתון ובאס. בשילוב הרמקולים עם הסאב התקבל צליל גדול, מרשים ומלא נפח. גם בשמיעת דיסקים התלבטתי מי עדיף, במצבי Pure Audio ו Direct הצליל אכן יותר טהור, אבל בסלון חסר מאוד הנפח שמוסיף הסאב במצב ישיר ב Pioneer VSX-AX4. לעומת זאת, במצב STERO מתקבל נפח וצליל מלא ברסיבר ותוספת העיבוד כמעט לא מורגשת ולא מפריעה. אפילו במצב Pro Logic IIx, מצב שבו הרסיבר מוסיף צליל מרחבי סינטטי, אפשר לשמוע לא רע כלל והעיבוד מוסיף נפח לחדר ולא סתם צלילים מאחור.

כמובן שהתוצאה הטובה ביותר מתקבלת מכותרי Blu-ray.

בכותר Planet Earth מציגים דובת קוטב צועדת על הקרח הקיצי והקרח מתחיל להתבקע. ניתן לשמוע חריקה מצד אחד, מלפנים, מאחור וממש מקבלים הרגשה כי הקירות נופלים בחדר.

בסרט The Day the Earth Stood Still, אשתי שמה ווטו. במרחק של שני חדרים, ההתפוצצויות והרעמים שגעו אותה. בתחילת הסרט 2001, התקשיתי להבדיל בין הציוצים והצרצרים בסרט לאלה שחדרו מהחלונות הפתוחים.

האופרות "כך עושות כולן" של מוצרט ואביר הורד של ר. שטראוס היו בפורמט DTS 7.1 מרשימות ומפעימות. השילוב של הקול יחדיו עם צבעים עשירים, תלבושות ומוסיקה – זה פשוט חלום שהפך בחסדי הטכנולוגיה למציאות. ניתן לשמוע כל פרט – וגם לראות אותו.

בכותרי DVD, בחרתי אותו קטע מהסרט שנבחן עם ה TX-SR607, זהו The Lord of the Rings – The Return of the King. אין ספק כי בהקרנה לא חסר כלום (מלבד קצת רזולוציה בשל כותר ה DVD), יש יופי של עוצמה וריאליות בסאונד.

נבחנו גם מספר רב של כותרי CD Audio. ניתן לומר שבשמיעת כותרים מסוג זה וכותרי Blu-ray שאינם יותר מידי תובעניים כמו יצירות ברוק של ויואלדי, הרסיבר מספק ביותר. כאשר שומעים מהאלר ומנסים את השמיעה במלוא העוצמה, רק אז מרגישים שהרסיבר מראה מעט ממגבלותיו. בקטעים של כל התזמורת עם כל כלי המיתר בפעולה, מתקבלת חריפות יתר בגבוהים, אך בהחלט ניתן לומר כי הרסיבר לא קורס כאן.

השמעתי את מהלר 3 בפורמט Blu-ray וגם ב CD Audio. אלו ביצועים נפלאים בשני המדיומים. קטעי הקרשצ´נדו פחות טובים ב CD Audio. גרסת ה- Blu-ray הייתה עדיפה משתי סיבות: הקלטה מאוד חדשה ופיזור העומס באותה רמת שמיעה על יותר רמקולים. כאמור בכל מקרה הרסיבר לא קרס, אבל ישנן כמובן מערכות יקרות הרבה יותר שמגיעות לעוצמה כזו מבלי התופעה הזו.

הבחינה מגלה עד כמה אפשר עוד לסחוט צליל משופר מהרסיבר על ידי התאמת רמקולים וחדר.

שמע

השליטה ברסיבר על השמע מוגדרת כ- Listening Mode. בשלט יש לכך 4 כפתורים. הרסיבר לאחר הכיול מאפשר לשמוע בשלושה מצבים עיקריים:

  • Pure Audio.
  • Direct.
  • וכל השאר. במצב זה (ובכל השאר) מופעל ה Audyssey אשר מתקן את האות המקורי על ידי ביצוע כיול לפי חדר ההאזנה עם אפשרות להוסיף אפקטים כמו תזמורת, משחקים, מונו, כל הרמקולים ושאר המצבים המגוונים.

הרעיון הלא מוצלח של Onkyo הוא הכורח לדפדף בכל האופציות, כאשר בכפתור המוסיקה אנחנו מקבלים את כל האפשרויות ובאחרים את חלקן. עדיף היה כפתור לבחירת 3 האפשרויות הראשיות והשאר בחירות משנה. רק בפאנל הקדמי קיים לחצן לבחירת Pure Audio אשר עומד בפני עצמו. במצב Pure Audio נכבית התצוגה בכדי לשפר עוד את יחס האות לרעש.

לא ברור לשם מה מצב Direct. לעומת יצרנים אחרים, פרט להשהיית מרחק, כל התיקונים מנוטרלים.

הרעיון של מצבי Pure Audio ו Direct הוא לחסוך בעיבוד אות נוסף וקבלת שמע סטריאו המדויק והנאמן ביותר למקור, אבל משום מה חסרה בהם תכונה חשובה מאוד – חוסר בחיבור סאב פעיל. למה?

באס כפול
אחת האפשרויות המוזרות ברסיבר נקראת Double Bass. אפשרות זאת נהיית זמינה אם זוהו או הוגדרו הרמקולים הקדמיים כ- Full Range, זאת אומרת רק אם משודכים רמקולים גדולים שיורדים עד 30 הרץ, תתקיים אפשרות לתגבר את הבאס עם צליל מהסאב.

כאשר משודך רמקול קטן על סטנד, יש "לשקר" ולהגדיר אותם כגדולים על מנת להפעיל את האפשרות ל Double Bass וכל העניין מאוד מוזר ולא סביר. בכל מקרה זה לא עוזר לתגבר את הרסיבר במצבי ישיר ו- PA וזה מתגבר את כל המצבים בהם הסאב הוגדר בהם ומתגבר אותם היטב! בקיצור, כאשר לא נחוץ – יש, כאשר נחוץ – אין.


סיכום

כמו שציינתי בהתחלה, ניתן בהחלט להקים סביב ה- TX-SR608 מערכת מוסיקה וקולנוע ביתי מספקת ביותר. לצרכי שמיעת מוסיקה ברמה טובה יידרש החובב להשקיע בארגון חדר אקוסטי טוב והשקעה ברמקולים מותאמים וטובים ככל האפשר.

אני בחנתי את המערכת עם רמקולים של 89db ובעוד זוג DIY בעלי נצילות של 94db. המערכת התאימה את שני המקרים בצורה מעולה, ולא היה בשום מקרה חוסר בעוצמה, או הפעלה של ההגנה. ניתן היה לצפות (לאור התחרות הרבה) שתהיה יציאת PRE, לשלט שאינו מוגבל, ושאר הנקודות שהוזכרו, נקודות למחשבה ליצרן למודלים הבאים.

לסיכום, הרסיבר TX-SR608 בהחלט ישמש אתכם כמרכז מוצלח למערכת אודיו וקולנוע. לצורך סרטים בלבד, גם ממערכות רמקולים זולות יותר ניתן לקבל תוצאה מרשימה למדי, בתנאי הנוסף הוא שימוש בסאב מתאים. בעזרת השקעה מושכלת ברמקולים מתואמים וסאב מעולה, יהווה ה- TX-SR608 מרכז למערכת אודיו וקולנוע ביתי מספקת ביותר.

מחיר מומלץ לצרכן: 4990 ש"ח.

להמשך הדיון על הרסיבר Onkyo TX-SR608.

תודה לחברת טופ אודיו על השאלת הרסיבר לביקורת

7:00
  /  
5.8.2010
  
מאת: יוסי הרי

1