השוואת מקרנים עד 9999 ₪

חמישה ממקרני ה Full HD הנפוצים בארץ עומדים למבחן.מי ראשון, מי אחרון ומי בכלל פרווה? הכנסו ותוכלו גם אתם לדעת.

7:00
  /  
22.07.2010
  
מאת: יניב דיין

הקדמה

ערב יום חמישי התקבצנו עפר, איתי, מספר חברי פורום ואנוכי, בחדר המקרנים של החנות "העולם הדיגיטאלי" כאשר באמתחתנו חמישה מקרנים לבדיקה. זו הפעם ראשונה בכל שנות הקיום של האתר שבדקנו בערב אחד כל כך הרבה מקרנים. הרעיון היה לקחת את המקרנים כמו שהם Out of the box ,לבצע בהם כיול בסיסי ביותר – וכל זאת על מנת להרים Shootout או "תחרות" בין מקרנים באותו טווח מחירים. במאמר לא נסקור כל מקרן, אלא בעיקר נתמקד בתוצאות ההקרנה. כפי שתראו בהמשך, תוצאות אלה היו מפתיעות.

המקרנים שנבחנו:

Samsung SP-A600

מערכת הקרנה: DLP, מבוססת צ´יפ של טקסס אינסטרומנט בטכנולוגיה Dark Chip 2 ברזולוציה של 1920X1080, גלגל צבע בעל 6 מקטעים ונורה בעלת הספק של 220 וואט.

עוצמת תאורה: 1000 אנסי לומנס.

קונטרסט: 3000:1

חיבורים: 2 כניסות HDMI בתקן 1.3, כניסת קומפוננט, כניסת VGA למחשב, כניסת S-Video, כניסת קומפוזיט.

עדשה: זום/פוקוס ידנית, זום של X1.3, אין יכולת תזוזה באף אחד מהצירים. מאפשרת הקרנת תמונה ממרחק 1.8 מטרים – 10.2 מטרים.

מידות: אורך 340 מ"מ X גובה 160 מ"מ X עומק 350 מ"מ.

משקל: 4.7 ק"ג

Vivitek H1080FD

מערכת הקרנה: DLP, מבוססת צ´יפ של טקסס אינסטרומנט בטכנולוגיה Dark Chip 2, גלגל צבע בעל 6 מקטעים ונורה מסוג UHP בעלת הספק של 230 וואט.

עוצמת תאורה: 1800 אנסי לומנס.

קונטרסט: 4000:1

חיבורים: 2 כניסות HDMI בתקן 1.3, כניסת קומפוננט, כניסת VGA למחשב, כניסת S-Video, כניסת קומפוזיט, טריגר 12 וולט, USB.

רמקול מונו בהספק של 5 וואט.

עדשה: זום/פוקוס ידנית, זום של X1.2, אין יכולת תזוזה באף אחד מהצירים. מאפשרת הקרנת תמונה ממרחק 1.3 מטרים – 10.6 מטרים.

מידות: אורך 340 מ"מ X גובה 100 מ"מ X עומק 250 מ"מ.

משקל: 3.4 ק"ג.

Mitsubishi HC3800

מערכת הקרנה: DLP, מבוססת צ´יפ של טקסס אינסטרומנט בטכנולוגיה Dark Chip 2, גלגל צבע בעל 6 מקטעים במהירות X4 ונורה בעלת הספק של 230 וואט.

עוצמת תאורה: 1300 אנסי לומנס.

קונטרסט: 4000:1

חיבורים: 2 כניסות HDMI בתקן 1.3, כניסת קומפוננט, כניסת VGA למחשב, כניסת S-Video, כניסת קומפוזיט

עדשה: זום/פוקוס ידנית, זום של X1.5, אין יכולת תזוזה באף אחד מהצירים. מאפשרת הקרנת תמונה ממרחק 2.3 מטרים – 7.7 מטרים.

מידות: אורך 350 מ"מ X גובה 130 מ"מ X עומק 270 מ"מ.

משקל: 3.5 ק"ג

Optoma HD20

מערכת הקרנה: DLP, מבוססת צ´יפ של טקסס אינסטרומנט בטכנולוגיה Dark Chip 2, גלגל צבע בעל 6 מקטעים במהירות X4 ונורה בעלת הספק של 230 וואט.

עוצמת תאורה: 1700 אנסי לומנס.

קונטרסט: 4000:1

חיבורים: 2 כניסות HDMI בתקן 1.3, כניסת קומפוננט, כניסת VGA למחשב, כניסת S-Video, כניסת קומפוזיט.

עדשה: זום/פוקוס ידנית, זום של X1.2, אין יכולת תזוזה באף אחד מהצירים. מאפשרת הקרנת תמונה ממרחק 1.6 מטרים – 10.0 מטרים.

מידות: אורך 320 מ"מ X גובה 100 מ"מ X עומק 230 מ"מ.

משקל: 2.9 ק"ג.

Epson EH-TW2900

מערכת הקרנה: 3 פאנלים מסוג LCD, ברזולוציה טבעית של 1920X1080. נורה מסוג E-TORL בהספק של 200 וואט.

עוצמת תאורה: 1600 אנסי לומנס.

קונטרסט: 18,000:1

חיבורים: 2 כניסות HDMI בתקן 1.3, כניסת קומפוננט, כניסת VGA למחשב, כניסת S-Video, כניסת קומפוזיט, טריגר.

עדשה: זום/פוקוס ידנית, זום של X2.1, הכוללת יכולת תזוזה בצירים האופקי והאנכי. מאפשרת הקרנת תמונה בגודל 100 אינץ ממרחק 2.98 מטרים – 6.5 מטרים.

מידות: אורך 450 מ"מ X גובה 145 מ"מ X עומק 390 מ"מ.

משקל: 7.3 ק"ג.

הבחינה

מתוך חמשת המקרנים, ארבעה הינם מקרנים בטכנולוגית DLP עם מנגנון הקרנה דומה למדי. בעצם, רק המקרן של אפסון עושה שימוש בפאנלים של LCD.

המקרן של אפסון הוא היחיד שהכיל זום ראוי וגם יכולת תזוזה של העדשה בשני הצירים (Lens Shift), מה שהופך את ההתקנה לפשוטה ביותר מבין המקרנים שנבדקו. המקרן מגיע במארז הזהה לשאר המקרנים בסידרת ה Full HD העדכנית של אפסון וזמין בצבע לבן. הוא גם המקרן היחיד מבין החמישה שמכיל צמצם דינאמי להגברת הניגודיות (לא נהוג להכניס צמצם כזה במקרני DLP).

המקרן של סמסונג הגיע במארז מודרני – מקרן יפה בצבע שחור פיאנו, אולם הוא כלל שלט שחסר תאורה אחורית. מכיוון שמקרנים מיועדים לעבודה בחשכה, מקרן ללא תאורה אחורית יכול מאוד לעצבן ומקשה את הפעלת השרת בעת ההקרנה.

האופטומה והויויטק מגיעים במארזים קטנים יותר, מודרניים וקלים. שני המקרנים מאוד ניידים אך מוגבלים יותר בדרישות ההתקנה שלהם בשל יכולות זום קטנות מדי ואי יכולת תזוזה של העדשה. לכן יש צורך לחשב היטב היכן למקם אותם ולהשתמש בציוד התקנה מתאים שידאג שהם יוצבו במקום אידאלי בדיוק אל מול המסך.

המיצובישי מגיע באריזה משעממת יותר בצבע שחור. כמו שאר מקרני ה DLP גם הוא מוגבל בהתקנה בגלל אי יכולת צידוד העדשה, אך הזום שלו מוצלח משל המקרנים האחרים (X1.5).

פצחנו בכיול בהירות וניגודיות לכל המקרנים ובדיקת מספר תבניות בכדי לזהות בעיות למיניהם. לצערנו נתקלנו בבעיות שונות לחלוטין בכל אחד מהמקרנים.

באפסון נתקלנו בתופעה מעניינת בזמן תזוזה של תבנית בדיקת ה Overscan. התבנית הספציפית שהשתמשנו בה כללה רקע האפור עם קטע צבעוני שנע ומשנה צבעים בתוך המסגרת. בעת התזוזה של התבנית החל הרקע לקבל גוונים שונים (עדינים) . זוהי תופעה לא ברורה שכולנו נחשפנו אליה בפעם ראשונה עם המקרן הזה. אחרי דיון קצר החלטנו לכבות את הצמצם האוטומטי והבעיה נפתרה. מבדיקה באינטרנט לא הבחנתי בדיווחים דומים ונותר לי להניח שמדובר בבעיה נקודתית ביחידה שבחנו.

עברנו לכייל את המיצובישי ומיד הבנו שגם כאן יש לנו בעיה. הצבעים Out of the box היו בעלי נטייה חזקה מדי לאדמדמות. איפוס להגדרות יצרן לא עזר וגם משחקים שונים בטמפרטורת צבע לא פתרו אותה. אין לנו ספק שמדובר ביחידה תקולה. זה מקרן שקיבל ביקורות מצוינות למחירו ולכן נתייחס רק לעיבוד התמונה שלו. בכל מקרה, הוא מכיל תפריטים מאוד מפורטים ומאפשר כיולים חצי מקצועיים.


בעיית האדמומיות במיצובישי. 

לשלושת המקרנים הנותרים לא היו בעיות נקודתיות מהסוג הזה. חשוב לציין שלאופטומה היו גווני אפור הכי טבעיים ולויויטק הייתה בעיית Uniformity קלה שלא הורגשה במהלך הקרנה רגילה. עוד שמחתי לראות שאכן בעיית ה- Overscan ב 1080P שהופיעה ביחידה שבדקתי לפני מספר חודשים, לא הייתה קיימת במקרן שקיבלנו לבדיקה זו.

התחלנו בסרט Elephants Dream. סרט אנימציה קצר ומפורט להפליא. כל המקרנים הראו תמונה מפורטת מאוד וחדה מאוד, הגוונים באופטומה היו טבעיים אך חלביים. סיבה אפשרית לכך היא גאמה ויכולות קונטרסט נמוכים מדי במקרן.

האפסון נתן את התמונה התלת ממדית והקונטרסטית ביותר (משמעותית מהשאר). הויויטק הפתיע בתמונה עשירה – צבעים רוויים וחיים, ותמונה פאנצ´ית ותלת מימדית.

המשכנו לסצנת הבריחה למערה בסרט נארניה. לשמחתי כל המקרנים עמדו בכבוד בהצגת קירות המערה ופרטי המעיל של הילדים. הבעיה העיקרית בסצינה היתה שהיא אמורה להיות כהה למדי, אך היחיד שהצליח לרדת יפה לשחור בקצות המערה היה האפסון. שאר המקרנים הציגו תמונה אפרפרה מדי אבל עם Shadow Details טובים. גווני השלג בויויטק היו הטבעיים ביותר (הם הבהיקו כראוי, בעוד שכל הפרטים בשלג נשמרו) בעוד שבאופטומה ובסמסונג הייתה להם נטייה לאפרפרות. גם כאן ככל הנראה מדובר על כך שיכולות התאורה של הויוטק גבוהים מאחיו לבדיקה…


יפה הג´ינגי´ת מתחתיי.

בסרט Sin City ניתן היה להבחין בסמסונג בתמונה ירקרקה מדי – עדות לכך שהמקרן דורש תיקון כיול (אם כי זה מאוד לא פרקטי במקרנים בקטגוריה הזו) לעומתו, המקרנים של ויויטק ואופטומה הציגו תמונה נכונה עם טמפרטורת צבע נכונה. לאופטומה היתה שוב נטיה קלה לחלביות – עדות לגאמה או קונטרסט פחות חזקים מהאחרים.

למרות שנושא הפירוט בגוונים הכהים טופל יפה, העובדה שמדובר כאן באפור ולא שחור בהחלט הציק. המעבר לאפסון הדגים שוב עד כמה קונטרסט ושחורים יכולים להשפיע על תחושת איכות התמונה.

בסצינה של גולדי, הויוטק הצטיין ברווית הצבעים – ניתן היה לחוש זאת למשל בצבע השיער של גולדי בקטע זה.

 

עברנו לסצנת קרבות החלל במלחמת הכוכבים פרק 3.

בעבר נתקלנו לא פעם בארטיפקטים ומריחות משונות בסצינות המהירות שכן מדובר בסצינה תובענית במיוחד המשלבת תנועה מהירה, רקע שחור ואפקטים רבים. החדר עצמו היה מוחשך באופן שכמובן היה קיצוני יותר מבית פרטי שקירותיו לרוב צבועים בלבן – במקרה הזה החדר היה כהה ומכוסה בצבע כהה שהנחית את החזרי האור ושיפר את הקונטרסט. כל המקרני םעשו עבודה טובה מאוד, כאשר בקטעים הכהים הצטיין האפסון בשל יכולתו לרדת לשחורים עמוקים.

בעת הפיצוצים – דווקא הויויטק בלט עם תמונה מרהיבה.

עברנו לסרט Cars בכדי לבדוק את עיבוד התמונה של המקרנים בסרט שסובל מ Bit starvation.

התחלנו את המרוץ. האופטומה, הויויטק והסמסונג לא הצליחו להסתיר את איכות הסרט ולא העלימו את הארטיפקטים שנוצרו בשל הכיווץ הרב. לעומתם, המיצובישי וגם האפסון עשו עבודה טובה בנושא עיבוד התמונה.


בעיות עיבוד קשות בתמונה התחתונה לעומת העליונה (שגם בה יש בעיות אבל פחותות)

סצנת הבריחה של לילו בסרט האלמנט החמישי אפשרה למקרנים להראות רמת פירוט מצוינת (מבחן השערה על גבי הכפתור האדום) וכן פניו המחוטטים של המדען.

הגוונים היו טבעיים יותר באופטומה ובויויטק.


יש לך איזה משהו לג´ינג´יות ערומות אהה? 


כן, יש לי משהו אליהן, בגלל זה אני משחק בשני הסרטים!

סיכום

ההתקדמות בטכנולוגית המקרנים והירידה במחירים מאפשרת היום לכל אחד להחזיק קולנוע של ממש בבית. מקרן מעצים את חווית הצפייה בהשוואה למסך פלזמה או LCD ברמות שמילים לא יכולות לתאר. היכולת למלא כמעט את כל טווח הראיה של הצופה גורם לתחושה שאתה ממש בתוך הסרט ולהתרגשות בלתי מוסברת.

מכיוון שמדובר ב Shootout בו לא כיילנו כיול מלא את כל המקרנים, אין משמעות לחלוקת הציונים – בפרט בשל העובדה שאנחנו חושדים שלפחות שני מקרנים מהשוטאאוט לא היו במיטבם או אפילו היו תקולים במידת מה. זו לא היתה בדיקה מדעית במלואה אלא יותר נסיון לחוות את המקרנים ולגבש עמדה כללית.

עם זאת, היו בהחלט שני מנצחים באותו ערב. נתחיל בזה שכל המקרנים שבדקנו נתנו תמונה מפורטת מאוד, Shadow Details מצוינים וגוונים מאוד חיים.

הויויטק הפתיע, למרות שהוא הזול מהחמישה והצליח בכל אחד מהסרטים שהוא נבחן לתת תוצאות נהדרות. כמו שאר מקרני ה DLP שבדקנו, גם הוא אינו מסוגל לרדת לשחור. להערכתי, במהלך צפייה ארוכה זה פחות יורגש.

במידה ואתם מסוגלים להשקיע קצת יותר, המקרן הבא ברשימה הוא בהחלט אפסון. למרות ההחזר האור המשונה (ככל הנראה תקלה) בצמצם, הוא היה בסופו של דבר המנצח של הערב. מפרט מרשים הכולל בין היתר עדשת זום רצינית בעלת יכולת צידוד וצמצם דינאמי, עיבוד תמונה מוצלח ותמונה קולנועית מרשימה וכל זה באותו טווח מחירים של שאר המקרנים שנבחנו.

  • Samsung SP-A600 – עלות של 9999 ש"ח (כולל מזרימדיה מתנה).
  • Vivitek H1080FD – עלות של 8490 ש"ח.
  •  Mitsubishi HC3800 – עלות של 9999 ש"ח.
  •  Optoma HD20 – עלות של 8490 ש"ח.
  •  Epson EH-TW2900 – עלות של 9980 ש"ח (כולל שנתיים אחריות על המקרן, 3 שנים או 3000 שעות, הקודם מבין השניים, על המנורה).
  •  להמשך דיון Shootout המקרנים.

    תודה לעולם הדיגיטלי על ארגון הערב והשאלת חדר ההקרנה
    תודה לאפסון ישראל ולחברת S.G על השאלת המקרנים
      

    7:00
      /  
    22.7.2010
      
    מאת: יניב דיין

    1