מסך 3D LED LCD של סוני: Sony Bravia KDL-40HX800

Sony היא אחת מיצרניות מסכי ה-LCD שהכי מקדמת את נושא התלת מימד - תקן BD3D נמצא באחריותה, היא מפיקה סרטי ...

7:00
  /  
14.07.2010
  
מאת: עפר לאור
הקדמה

הקדמה

 

הימים ימי תום המונדיאל וישאפר, יבואנית סוני בישראל, מכינה ביחד עם קוקה קולה אירוע תלת מימד המוני לקראת הגמר. דקה לפני שאחד המסכים הובל לאירוע, הוא קיבל הפניה זריזה ונחת בחדר בדיקות המסכים של HomeTheater. כידוע, סוני היא אחת משתי היצרניות שהכי מקדמות את תקני תלת המימד כיום, בין אם זה במסכים, בתקני בלוריי, ב-HDMI, בתכנים ובגיימינג. לכן מסקרן במיוחד לראות את היצע והיכולת של המסכים מהדור הראשון של סוני.

לא קל לבדוק כיום מסכים, כמות הפונקציות במסך ממוצע גובל באין סוף ובכל דור מתווספות יכולות אך לעולם לא נגרעות כאלה – כך שכמות העבודה רק מוכפלת וגדלה עם הזמן. הפעם המצב אפילו החמיר, לא רק שתלת מימד דורש סט חדש של בדיקות, אלא שגם במהלך הבדיקות של המסכים הקודמים עלו לנו רעיונות לגבי מספר בדיקות נוספות שהתוצאות שלהן היו מעניינות במיוחד הפעם.

מכיוון שמרבית המסכים בתלת מימד הגיעו לאותו אירוע מפורסם, אלינו הגיע מסך ה-40", שזה בהחלט מסך יחסית קטן למה שהתרגלנו לבדוק בשנה האחרונה.

 

מבחינה חזותית, ה-40HX800 הוא מסך בעל עיצוב מינימליסטי עם מסגרת שחורה בגימור אלומיניום מוברש. בהחלט שינוי מגמתי מעיצובים קודמים של סוני אשר התאפיינו לרוב במסגרות שקופות ותפיסה של מסך "מרחף". גם עובי המסגרת קטן באופן קיצוני ביחס לעובי במודלים של דורות קודמים. אני אישית מעדיף עיצוב שמרני כזה והטאץ´ המושלם של העיצוב הזה הוא כמובן עיצוב המונוליט של הסדרות הגבוהות יותר (צפויות להגיע בשבועות הקרובים) שבהן המסך מוצב בזוית קלה ועשוי מפיסת זכוכית אחת לכל אורכו, בדומה למונוליט מסרט המופת "2001 אודיסאה בחלל".

 

המסך מצופה בחומר אנטי רפלקטיבי מעולה. בעיצומו של יום קיץ חם כמעט ולא הטרידו אותי החזרי אור מהמסך. ניתן לראות חלון שמקרין ממש ישירות על המסך יחזיר אור, אך שימו לב שכמעט ולא ניתן להבחין בהחזרים משאר החדר.

 

המסך דק למדי בפינות ומרכזו מעט עבה יותר, אך בהחלט מדובר על מסך דק במיוחד. התאורה שלו היא EDGE LIT, כלומר במסגרת, אך הדגש במסך הזה הוא כבר לא על מילימטר פלוס מינוס אלא חד משמעית על פונקציות. למסך יש יכולות 3D (הוא מוגדר כ-3D READY, כלומר צריך לרכוש קיט תלת מימד בנוסף לעלות המסך עצמו), חיבוריות רשת מקומית, הזרמת תוכן מהאינטרנט, USB, טיונר אנלוגי + DTT וכמובן שהוא FULL HD עם תאורת מסגרת LED.

מבחינת חיבורים, יש למסך כמעט כל חיבור שאפשר לחשוב עליו (חוץ ממחבר S-Video, אבל גם זה פתיר דרך אחד משני חיבורי ה-SCART שלו).

 

הפאנל האחורי כולל שני חיבורי HDMI, יציאת אודיו (שמאפשרת לרסיבר להשמיע תכנים שנובעים מהמסך עצמו), חיבור רשת 10/100, חיבור קומפוננט, שני חיבורי SCART, חיבור RF וחיבור למערכת התלת מימד.

בצידו של המסך יש מחברים נוספים:

 

בצידו השמאלי של המסך חיבור קומפוזיט, אוזניות, שני חיבורי HDMI נוספים, חיבור USB ומקום לכרטיס CA (מתאים לפיענוח שידורי כבלים או DTT, אך אין לנו בישראל שימוש לכך).

השלט

השלט לרוב לא מושך יותר מדי תשומת לב אך כאן העיצוב של סוני לקח זוית מוזרה ומעניינת. השלט קעור ולא כל הכפתורים שלו ברורים מעליהם. לוקח מעט זמן להבין מי נגד מי… למשל ניתן להעביר בין כניסות בארבע שיטות שונות – דרך ממשק HOME, דרך כפתור כניסות, דרך Favorites או דרך כפתורי +P ו -P.

 

הבעיה העיקרית שלי עם השלט הוא שיש הרבה פונקציות וללא עיצוב מאוד מתוחכם, קשה לזכור מה עושה מה (לא פעם לחצתי בבדיקות על כפתור לא נכון ונדרשתי להכנס שוב לתפריטים בכדי לתקן את מה שקלקלתי). ככל הנראה זה פשוט עניין של זמן עד שמתרגלים.

 

לשלט אין תאורה אחורית – דבר שמטריד בעיקר בגלל שבחדר חשוך עם סרט חשוך, לא ניתן להבחין במה כתוב על כל כפתור. פונקציה מעניינת במיוחד היא זו של הדלקה וכיבוי אשר כלולה לא רק בראש השלט אלא גם, כמה משעשע, בחלקו האחורי של השלט!

 

באופן מפתיע במיוחד, גיליתי שהמיקום שלו נוח להפליא במיוחד כשחושך ומנסים להדליק את המסך – ניתן בקלות לזהות את המיקום של הכפתור. כל הכבוד לסוני על היצירתיות, ונותר רק להמליץ ליצרנים אחרים לחשוב על רעיונות מקוריים כאלה ולסוני שתמשיך עם הקו הזה הלאה.

ממשק משתמש

לא נרחיב יותר מדי על ממשק המשתמש שכן הוא לא השתנה באופן דרמטי מהדור הקודם של מסכי סוני. הממשק מבוסס על ממשק זהה לזה של פלייסטיישן 3, PSP – הלא הוא ה-XMB המפורסם. כפי שכתבתי בביקורות קודמות, זה ממשק מוצלח יותר לצעירים, אך זה עלול לבלבל משתמשים מבוגרים או כאלה שאין להם יכולות טכניות טובות. 

 

הממשק מאפשר מעבר בין אין סוף כניסות, אפשרויות וכו´ – עם ממשק יחסית פשוט ללמידה. מעבר משמאל לימין משנה את סוג התוכן שרוצים לצרוך – וידאו אנלוגי, דיגיטלי, רשת, כניסות רגילות, או תכנים מהרשת. מעבר למעלה למטה מעביר בין מקורות – נגנים או ממירים שונים, ערוצי טלויזיה או מקורות אודיו או וידאו מהרשת.

 

בנוסף לממשק זה, יש מספר ממשקים נוספים, כגון אפשרות לסמן כל ערוץ או כניסה או תוכן שמעניין – כ-Favourite. לחיצה על כפתור ה-Favourite מאפשר מעבר בין כל המקורות שמעניינים ללא קשר אם הם מהרשת, מנגן בלוריי או ערוץ טלויזיה כלשהו.

 

בנוסף, כפתור Quick Options מאפשר פתיחת ממשק תפריטים שמשתנה לפי סוג התוכן שצורכים בכל זמן נתון. בצפיה בטלויזיה רגילה לדוגמה, זה מאפשר מעבר בין מצבי תלת מימד, לשנות נתוני תמונה וכו´.

איכות תמונה

SDTV – איכות התמונה בטלויזיה רגילה

מכיוון שניתן לקבל תמונה מהמסך הזה ממקורות כה רבים, צריך יהיה להפריד את נושא איכות התמונה למספר רב של קטגוריות הפעם. נתחיל מאיכות SDTV. מסכי FULL HD רבים מתקשים להציג תמונה איכותית מ-SDTV גם בגלל האיכות המפוקפקת של התמונה בישראל וכן בגלל כח עיבוד התמונה הנדרש לתמונה איכותית שמקורה ב-SDTV וצריכה להיות מוצגת ברזולוציית FULL HD. 

נתחיל מהסוף – מעבד התמונה במסך הוא אחד מהטובים שנתקלתי בהם בשנים האחרונות. הוא מצליח באמת לסחוט איכות תמונה מצויינת מהמקורות שלו. 

סריקה קצרה של ה-DTT, וכמובן שהמסך זיהה בקלות את כל ערוצי ה-DTT והציג אותם כראוי (אם כי ללא EPG בעברית, הכיתוב הופיע בריבועים במקום בעברית). איכות התמונה היתה לא פחות ממעולה. כמובן שהמסך זיהה מיד שמדובר בשידורי 4:3 והתאים את יחס התמונה ל-SMART בהתאם (זו שם המתיחה הלא לינארית של סוני).

 

כאמור, התמונה היתה מצויינת ואין לנו ממש הערות או תלונות בהתחשב לאיכות השידור של ערוצים 10 ו-2 בישראל (ערוץ 10 עולה מעט באיכות על זו של ערוץ 2). לעומת זאת, כאשר חובר ממיר yes HD למסך בחיבור HDMI נתקלנו בבעיה מוזרה בממיר. המחשבה הראשונה – הממיר שבק חיים, שכן הוא נכנס ללולאה של איתחולים עצמאיים, אך מרגע שנותק ממנו חיבור ה-HDMI למסך, הוא חזר לעצמו. שימוש ב-yes MAX HD הניב תוצאות זהות. כזכור, זו אינה פעם ראשונה שנתקלנו בבעיות תאימות מול HDMI 1.4 מהסוג הזה, גם עם מסך פנסוניק VT20 נתקלנו בציוד עם יציאת HDMI שנתקע או נכנס ללולאות איתחול כאשר הוא חובר למסך ישירות.

כמו במקרה הקודם, הממיר חובר דרך מעבד שכל פונקציות העיבוד שלו נוטרלו, כך שבפועל הוא שימש כחוצץ בין HDMI 1.4 של המסך לבין HDMI 1.1 של הממיר. עכשיו לא היתה בעיה. לכל מי ששואל, להערכתי מדובר בבעיה או של אי תיאום או פשוט באג בתוכנה במנגנון ה-HDCP של הממיר מול המסך. המחלקה הטכנית של יס קיבלה ממני דווח על נושא זה והם מודעים לה. בכל מקרה, במקרה ונתקלתם בתופעה כזו, ניתן לחבר את הממיר בעזרת חיבור קומפוננט או דרך ממיר כלשהו שימנע מהמסך לקבל תקשורת HDMI 1.4 (חלק מהרסיברים בעלי יכולות עיבוד תמונה יוכלו לבצע משימה זו עד אשר הבעיה תתוקן על ידי yes).

למסך יש מספר ברירות מחדל וקשה "לשכנע אותו" לצאת ממצב AUTO ולאפשר לכייל כניסה ספציפית (בניגוד לחלק מהמסכים שבחנתי לאחרונה, דווקא פונקציית כיול עצמי חסרה כאן). פעמים רבות כאשר הוחלף ציוד (ובבדיקה ממוצעת ב-HomeTheater יש צורך בהרבה ציוד לבדיקות וזיהוי תקלות שונות), הוא נטה לחזור שוב לברירות המחדל שלו בכיול שהן לרוב מצב VIVID אשר עלול לגרום לכם להסתנוור קשות.

מעבר זריז למצב CINEMA טיפה בעייתי מכיוון שיש צורך במספר שינויים בכדי להפכו לאיכותי יותר. המצב הזה דומה מאוד למצב THX שאנחנו מכירים ממקומות אחרים – הוא מנטרל את מנגנון ה-FI (החלקה של המעבר בין הפריימים) שנקראית בשפת סוני: Motion flow.

במידה ואיכות התמונה אינה מספיק טובה, למסך יש יכולת MPEG Artifact Removal שעובדת לא רע בכלל גם ב-SD וגם ב-HD (למשל בסרט Cars שעמוס בבעיות מהסוג הזה).

 

בשידורי DTT אין ממש צורך להשתמש ביכולת הזאת, אך זה בהחלט שימושי כאשר מקורות הוידאו מכווצים מדי.

Motion flow

 

לפני שנדבר על HDTV, רצוי אולי לעצור שניה ולדבר על נושא ה- Frame Interpolation (או FI כפי שאנו מכנים תכונה זו). רבים אוהבים אותה בחנות אך מתקשים להשאיר אותה דולקת לאורך זמן. במקרים מסויימים כיבוי של פונקציה זו הופכת את המסך לנכה של ממש. לעיתים זה מגביר משמעותית את כמות המריחה בפאנל, לעיתים אחרות ניתן לבחור רק בהדלקה או בכיבוי פשוטים שלו. בשנה האחרונה ראינו לראשונה הפרדה בין הפונקציות השונות של FI: מניעת מריחה (שמירה על חדות בתנועה) וייצור פריימים ביניים אשר מחליקים את התנועה (מניעת Judder). לא תמיד אנשים רגישים לשתי הפונקציות באותה מידה ולכן כאשר ניתן להפריד אותם, ניתן רק לברך על כך. 

 

במקרה דנן, סוני מאפשרת הפרדה בין הפונקציות השונות אך לא באופן מספרי, כלומר היא מאפשרת בחירה של מספר אופציות כאשר לא בדיוק ברור מה המינון של מערכות ה- Anti Judder מול Anti Blurring. עם זאת, ראוי לציין שגם כאשר מצב זה כבוי לחלוטין, המסך פועל נהדר וכמי שסובל באופן אישי בעיקר ממנגנוני Anti Judder מוגזמים, מצאתי מספר אפשרויות שלא רק היו סבילות עבורי, אלא באמת נתנו יתרון בולט בתמונה (Clear plus למשל). אין ספק שמנגנוני FI מגיעים לבגרות אמיתית.

כזכור, לפני מספר חודשים מצא ה-HD GURU (גארי מרסון) שמנגנוני Anti Blur משבשים תדרים גבוהים בתמונות נעות, לרוב בגלל מגבלות זיכרון. אחד ה-Test Patterns היחידים שניתן לעשות בהם שימוש לבדיקה מסוג זה היא בדיקת ה-Moving Wedge של S&M. בבדיקת ה-FI של ה-40HX800 מצאתי שחלק מהאופציות של Motion Flow סובלות מהבעיה הזו (אך לא באופן קיצוני!).

 

מצב Clear plus לא הציג אף תופעה של איבוד מידע והצליח לשחזר את ה-Pattern באופן מושלם:

 

זו אגב פעם ראשונה שאני רואה מעבד שמצליח גם לשמר את FI וגם להציג את ה-Pattern הזה במלוא הרזולוציה שלו.

איכות תמונה HDTV

איכות תמונה HDTV

איכות התמונה נבדקה בסוגים שונים של ציוד וכמו ב-SDTV, לא זוהו בעיות עקרוניות כלשהן. איכות התמונה ב-HDTV מצויינת לכל הפחות. מבחינת עיבוד תמונה גם כאן איכות התמונה מצויינת גם כאשר המקור היה איכותי מאוד וגם כאשר היה לוקה בחסר (Cars).

מכיוון ש-Cars הוזכר נתחיל ממנו:

 

איכות התמונה ב-Cars היתה מצויינת גם כאשר כובו פונקציות ה-FI ועיבוד התמונה. פעמים רבות הסרט הזה גורם למנגנוני FI לשבץ קל ולטעויות לא פשוטות כגון מריחה או הטיה של הטקסט בצידי מסלול המרוצים בשל שילוב של ענני אבק, תנועה אולטרה מהירה, אנימציה קיצונית וכמובן כיווץ אולטרה מוגזם. כאן לא נצפו בעיות מהסוג הזה והמסך הציג את התמונה בכבוד. כמובן שהעברה של מצב MPEG Artifact Removal למקסימום עזרה מאוד לסרט הזה.

עוד בנושא: איך להכין ביקורת למסכים?

מכיוון שבדיוק לא היה משחק כדורגל, נאלצנו לצלם את מה שבמקרה היה בערוץ 511 – הלא הוא ערוץ 1HD השנוי במחלוקת. בדיוק הציגו פרק משעמם במיוחד של LIFE (אורנה בנאי, באמת? אם נעשה סקר רחוב קצר, מי האדם הראשון שאתם חושבים שיתאים לקריין סדרה כזו  – אני בטוח שאורנה בנאי היא הראשונה ברשימה).


הדבר שיציל את חייהם זה להחליף את הקריינית…

גם FlashForward היה חד כתמיד (אם כי הדיאלוגים פחות חדים):

 

כאמור, בין המעברים בין מקורות שונים, צריך לבדוק שהמסך לא חזר באופן ספונטני למצב AUTO:

 

בהמשך לזיפזופ בין ערוצי yes HD השונים, האיכות היתה מצויינת:

 

 


NG HD משווצים עם הפונט החדש שלהם?! שמישהו דחוף יסביר לי מה קרה לפונט שלהם?


אפילו בויאנטם שמעו על הפונט החדש והם מתים מצחוק כשהם רואים אותו …


הסניליות הורגת


המסך היה סלחני במיוחד לצלקות של ג´ט לי

 
מתברר שתספורת קטנה היתה יכולה בקלות לפתור את מלחמת 1000 השנים שפרצה בסין

סצינת מלכת הקרח בנרניה היתה מפורטת בעיקר בשחורים אך באופן ברור המסך העדיף להדגיש את השחורים ואת הגוונים בשערו של הילד על פני הפירוט על הקרח (החלטה שונה ממרבית המסכים, אך נכונה במהותה).


למי שלא מכיר – לשחקנית קוראים טילדה סוונסן.

הסצינה החשוכה במערה היתה כהה למדי, אך הפירוט במעילי הפרווה של הילדים נשמר.

 

Blu-ray

מן הסתם גולת הכותרת של כל בדיקה היא מספר בדיקות של סרטי בלוריי. במהלך בדיקה ממוצעת של מסך ב-Hometheater, נבדקים מספר רב של סרטים. חלקם קבועים וחלקם משתנים בהתאם לנסיבות, חשק וזמינות הדיסקים.

 
המסך היה סלחני (אולי סלחני מדי) לצלקות מעל פניהם של המדענים

קטע המנהרה של לילו וכן הפרטים הכהים על מדיהם הספוגיים של השוטרים היו מלאי פרטים. התרגלנו בשנים האחרונות לגרעיניות מוגזמת במסכי LCD, וזה מרענן לראות שה-40HX800 לא רק שאינו גרעיני אלא שעיבוד התמונה שלו הופך את התמונה לנעימה מאוד אך מלאת פרטים בדיוק כפי שצריך.

 

פניה של לילו היו חדים ומלאי טרור בדיוק כפי שהמשורר התכוון.

בפתיחת הפרק האחרון בטרילוגיה השניה של Star Wars, נמצא קטע לחימה קשה במיוחד אשר כולל תנועות חדות של המצלמה והאובייקטים, על רקע חלל, פיצוצים ואובייקטים שונים ומשונים ב-CGI. השילוב קשה מאוד לחלק מהמסכים, גם במובן של FI וגם בשחזור השחורים על רקע פיצוצים ותנועות חדות.

ה-40HX800 הוא מסך EDGE LIT LED, מה שאומר שהוא יכול לכבות את התאורה האחורית לחלוטין (מה שיגרום לשחורים אבסלוטיים ובלתי מדידים) אך החוכמה היא כמובן לראות כיצד המסך משחזר את השחורים ומאזן את כל השאר.

 

מנגנון ה-Motion Flow התמודד דווקא יפה עם התנועות והצלליות על פניו של Obi Wan ללא עיוותים כלשהם.

 

סצינות הלחימה בחלל היו מצויינות, אך יש לציין שהשחורים לא תמיד היו כהים כפי שהם במסכי Local Dimming למשל. עם זאת, ההתמודדות של המסך עם מעבר בין סצינות בהירות לכהות נעשה באופן שקוף ולא ניתן היה ממש לחוש את השינויים בעוצמות ההארה של התאורה האחורית, הדבר בהחלט ראוי לשבחים. המצב היחיד שבו מרגישים שיש שינוי בעוצמת התאורה האחורית קורה כאשר המסך מפסיק לקבל סיגנל וסוגר לחלוטין את את התאורה, זה לוקח כחצי שניה וניתן לחוש את זה, אך לכל אורך הבדיקות האחרות לא הרגשנו את המנגנון הזה.

 

הסרט Sin City מוכר כמאתגר במיוחד לאור הקונטרסט המטורף שלו המשלב שחורים ולבנים כאילו אין מחר. כאן בעצם מופרדים הילדים מהגברים…

 

כאן ממש ראוי לציין את הביצועים של המסך. פרט לבעיית זליגת אור (עוד על כך בהמשך), המסך הצליח לשחזר שחורים באופן מרשים.

בדומה ל- LG 47LX9500, מדובר על מסך היברידי שמקור האור שלו הוא בפינות המסך (EDGE LIT), אך אשר יודע לנתב את התאורה להיכן שהוא נזקק. עוד על כך בהמשך.


שימו לב לקונטרסט כאן וגם לחדות המטורפת והפירוט המושלם!

הפירוט על פניה של השוטרת היה מטורף והשחורים הרגישו פשוט מעולים.


ללא מילים

 מדידות ובדיקות

מדידות

לפני שנתחיל במדידות, צריך לציין שהמסך כוייל כיול בסיסי בלבד טרם המדידות ולכן מן הסתם המדידות מציגות את התוצאות OUT OF THE BOX ולאו דווקא את היכולות המקסימליות של המסך לאחר כיול אמיתי ומלא. כדאי להתחיל במדידת ה-Primaries של המסך:

 

כפי שניתן לראות, הגרף מצויין וניתן לראות שמרבית הנקודות נמצאות כמעט אחד לאחד במקומן הנכון.

גרף הטמפרטורה היה יכול להיות מדוייק יותר. ניראה שכיול ידני (בעיקר של האדומים) היה בהחלט יכול לשפר את התוצאות במקרה של המסך הזה.

 

 

בבדיקת האחידות, המסך הגיע לכ-80-85%, שזה לא מזהיר אך די צפוי במסכי EDGE LIT.

כפי שצויין, לא מדובר במסך EDGE LIT רגיל אלא מסך היברידי שמשלב תאורה מסגרתית עם מנגנון ניתוב מתוחכם אשר יכול לתעל את התאורה לאיזורים שבם הם נחוצים (סוני קוראים לזה Dynamic EDGE). בעיה נפוצה בשיטת תאורה כזו היא שאיזורים כהים המקיפים איזורים בהירים עלולים לגרום לאיזורי התאורה להתבהר ובכך בעצם להציג סוג של "מסגרת אור" או מדרגות אור סביב אובייקטים. ב-40HX8500 הנושא נבדק אך לא ניתן היה להבחין בתופעה מסוג זה, עדות ככל הנראה למנגנון תיעול חכם ומספר איזורים גדול.


לא ניתן היה להבחין באיזורי התאורה

בצילום בחשיפה ארוכה (מן הסתם זו לא תמונה שתראו בפועל…) ניתן לראות את האחידות של התאורה האחורית (שימו לב בעיקר לפינות) ובעיקר למיפוי בעיות זליגת אור.

 

ניתן לראות שהתאורה האחורית מתמקדת סביב איזור האור החזק, אך שיש זליגת אור בעיקר בפינה השמאלית התחתונה והפינה ימנית העליונה.

מבחינת קונטרסט, השימוש ב-Dynamic EDGE גורם לקונטרסט ה-ANSI של המסך לטפס למספרים עצומים שעד כה היו באמת חסומים ממסכי EDGE LIT LED LCD. על המסך נמדד קונטרסט ANSI של כ-3,000:1 (פאנל LCD נחשב לטוב אם הוא עובר את ה-2000:1 ועד 3000:1!). עוצמת ההארה של המסך עומדת על כ-350 ניטים, מכובד בהחלט גם בחדר בהיר למדי. באופן נורמלי (חדר חשוך עם מצב CINEMA, המסך לא יעבור את 200 ניטים שזה מצויין).

המסך נוטה מעט לסגלגלות בצפיה בזויות קהות במיוחד (70 מעלות ומעלה OFF AXIS).

החתימה הספקטרלית של המסך:

 

יכולות כיול

למסך יש יכולות כיול מתקדמות והן אכן נחוצות עבור מי שרוצה לשפר מעט את התנהגות האדומים בכיול הבסיסי של המסך. המסך נראה כאילו הכינו אותו לקראת אישרור ב-THX אך ברגע האחרון נסוגו (בגלל העלות הנלוות), מה שאומר שלא בדיוק השלימו את הכל באופן מושלם באמת וחבל. כאמור, יש אפשרות לכיול מתקדם של שתי נקודות (כיול אופייני) אך דרושה מעט חפירה בתפריטים המתקדמים בכדי לאתר את היכולת הזו. מה שכן, למסך מספר רב של זכרונות והיה קושי לא פשוט לכייל באופן אחיד בין כל הכניסות וזאת מכיוון שכל כניסה זוכרת את המצב האחרון שלה. סוני כאן התאמצו להגיע לשלמות מיותרת, זה אולי מתאים לכיול של מקרן, אך מעט מוגזם עבור כיול מסך LCD.

3D – תלת מימד

תלת מימד

סוני היתה מהראשונות שקידמו את נושא התלת המימד ובעצם הכריזה כבר בשנה שעברה על תמיכה מובנית ב-PS3 ב-3D. זה אומר תמיכה גם במשחקים (דבר שהיא כבר מימשה כיום) וכן בסרטים (מה שכרגע טרם בוצע). ישאפר מוכרת את המסכים הללו של סוני כבר ביחד עם הקיט – כלומר עם מקרן צינורי אשר מתלבש על גבי המסך ואשר מתחבר בכבל לחלקו האחורי וכן שתי זוגות משקפיים. מן הסתם כדאי לקחת גם נגן בלוריי 3D של סוני כחלק מהחבילה.

בתערוכת IFA האחרונה (ספט´ 2009), התצוגות של סוני לא היו מרשימות במיוחד וסבלו מבעיות ילדות קריטיות. היה מעניין במיוחד לראות כיצד סוני התמודדה עם הבעיות שראינו כבר אז. המשדר העגלגל פועל על ידי שידור IR למשקפיים. במודלים הללו, המשדר הוא חיצוני (מודלים מתקדמים כבר יכללו אותו באופן מובנה). כאן ניתן לראות את התאורה 3D בפעולה (תוך שימוש במצלמת IR):

 

ניתן לראות שמדובר כאן במקור IR מאוד חזק – 15 נורות IR LED שפועלות (לעומת 3-6 במסכי LG ופנסוניק). אין ספק שזו אחת הסיבות שלא איבדנו את הסינכרון גם במרחק מאוד גדול ממסך הבדיקה. אך מתברר שלשידור חזק יש גם תופעות לוואי פחות רצויות. שליטה על המסך ועל ממיר ה-yes MAX HD היו מעט קשות יותר (היה צריך ממש לכוון את השלט כלפיהם בכדי שזה יעבוד) לפני שפעלו.

השלט שאני בד"כ עושה בו שימוש לצרכי הצילום הפסיק לעבוד לחלוטין גם ממרחק מספר ס"מ ממול המצלמה. גם המזגן בחדר הבדיקות סירב בתוקף לקבל פקודות מהשלט שלו אלא אם כן ממש הגיעו קרוב אליו. יתכן מאוד שסוני לקחו ברצינות מעט יתרה את עוצמת השידור במקרה הזה.

המשקפיים

ללא ספק המשקפיים של סוני הם נקודת תורפה משמעותית באסטרטגיית ה-3D שלה. המשקפיים עצמם מעוצבים באופן מאוד עתידני/חללי, בצבע טיטניום מבריק ובעיצוב שמזכיר משקפי סקי משונות. בחלקן העליון הקדמי יש להן "מגן שמש" בולט מעט אשר גם הוא מבריק ואשר לעיתים יכול להחזיר אור כאשר נמצאים בחדר לא חשוך לחלוטין, דבר שבהחלט יכול להפריע מעט.

 

המשקפיים פיזית מהגדולות שראינו בתחום – הן בערך בגודל דומה למשקפיים של פנסוניק אך ללא השטח הפתוח שגורם למשקפיים של פנסוניק להיראות מעט יותר ספורטיביות. המשקפיים אינן נטענות אלא עושות שימוש בסוללה שנפתחת לאחר סיבוב פתח ייעודי עם מטבע. מבחינת שימוש לילדים, מנעולים קטנים בפינות המשקף מאפשרות נעילה חכמה של זרועות המשקפיים כך שהן יכולות בקלות להישאר על ילד בן 9-10 בלי בעיה קשה.


ניתן לראות את מנגנון הנעילה, את הפתח של הסוללה ואת כפתור ההדלקה/כיבוי בחלקו התחתון של המשקף.

הבעיה הקשה ביותר במשקף היא בעיית הכובד. המשקפיים הם הכבדים ביותר שנתקלנו בהם עד כה. לצפיה של כחצי שעה אין בעיה, אך במהלך הבדיקות הורגשה בהחלט מועקה באף בשל המשקל של המשקפיים. על ילדים בכלל קשה לחשוב אם הם יצליחו לצפות בסרט מלא בדרך זו.

 

תוכן 3D מקורי

ביחד עם המסך הגיע לבדיקה נגן בלוריי 3D של סוני. הנגן עצמו חמוד ביותר – דקיק ומעוצב באופן תואם למסך עצמו. הכנסת דיסק של בלוריי 3D לא גרמה לו להזיע יותר מדי והוא מיד התחיל להציג את הוידאו ללא כל קושי – אך בדו מימד…

בהתחלה לא היה לי ברור מה בדיוק צריך לעשות – מתברר שסוני היו צעד אחד לפני, הם רצו למנוע מצב שבו צריך לקחת בחשבון בכלל אם סרט הוא בתלת מימד או לא. פשוט צריך ללחוץ על כפתור התלת מימד ואם הסרט הוא תלת מימד מקורי – זה יוצג כך, אם לא – זה יצור תלת מימד מדומה. כשחושבים על זה, זה פיתרון גאוני ובהחלט פיתרון ראוי לשבח.

טוב, אז מדליקים את התלת מימד על ידי שימוש בכפתור ה-3D על גבי השלט ומדליקים כמובן גם את המשקפיים והסרט מתחיל. מן הסתם נשתדל כאן לא להציג יותר מדי תמונות תלת מימדיות מכיוון שהן מטושטשות. קשה להציג תוכן תלת מימדי כשמסך המחשב שלכם הוא דו מימדי…

 

תוכן ההדגמות של סוני הוא מהרחבים ביותר שראינו עד כה ונע מסרטי קולנוע בלוקבסטרים בסגנון "גשם של פלאפל" ו "מפלצת של בית" ועד סרטים עדכניים כגון עליסה בארץ הפלאות, משחקי פלייסטיישן בסימולצית נהיגה, דגים, ספורט מסוגים שונים (פוטבול, כדורגל) ועוד ועוד. למרות שכל התמונות שנבחרו לייצג את המסך כאן הן של אנימציה, דווקא הספורט והקטעים החיים היו אלה שנראו המוצלחים ביותר.

 

 

לגבי איכות התמונה כדאי להפריד בין שלושה סוגים של תכנים.

תכנים שצולמו בתלת מימד ובעיקר כאלה שהם "חיים" (קרי: לא אנימציה) נראים הכי טוב. סוני בחרה שלא להציג תכנים ש "קופצים עליך" – כלומר Z-INDEX שלילי. הדבר גורם לכך שהתכנים שמוצגים הם עדינים, אפילו עדינים מדי, אך האפקט ברור וחד. כמובן שמדובר ב-FULL HD 3D.

תכנים שבמקור היו דו מימדיים והפכו לתלת ממדיים לאחר מכן, כגון עליסה בארץ הפלאות, נראו פחות טוב – בדיוק כפי שהם התקבלו פחות טוב בקולנוע. בכלל, אנימציה משום מה פשוט לא תפסה אותי עם המסך הזה ודווקא תוכן מקורי שצולם כגון אירועי ספורט היו הרבה יותר אפקטיביים עבורי.

הסוג השלישי של התוכן, שהוא הכי פחות טוב הוא תוכן שהוא דו מימדי ושהמסך הופך אותו לתלת מימד מלאכותי. האפקט פחות מעניין כאן ביחס להבהוב. 

בכלל, המשקפיים מהבהבים ב-60HZ עבור תכנים אמריקאיים וב-50HZ עבור תכני יס/הוט (בהמרה מדומה של תלת מימד). בתחילת הצפיה מיד רואים את ההבהוב הזה. כאשר רואים סרטי בלוריי, ההבהוב משמעותית פוחת, אך עדיין יש הבהוב קל ברקע שמתרגלים אליו לאט לאט עם הצפיה.

כזכור, גילינו תופעת לוואי במשקפיים של LG שצפיה בהם כאשר הראש מוטה, גורמת להחשכת התמונה. בהחלט תופעה מטרידה לאלה מבינכם שאינם יושבים ישר על הספה אלא שוכבים עליה, מניחים את הראש על כתף בן/בת הזוג או פשוט חולים בעקמת גב… התופעה במשקפיים של סוני אפילו חמורה יותר. כאן, במקום להחשיך את התמונה, שני המשקפיים פשוט הופכים לשקופים. כל משקף חוסם באופן סלקטיבי קוטביות  אחת בלבד של אור, כך שכאשר הראש מוטה, שתי העיניים פתאום רואות את התמונות שבמקור יועדו רק בכל פעם לעין אחת. לתופעה קוראים Cross Talk וכאשר זה קורה, זה מציק לחווית התלת מימד. כאשר מרחק הצפיה היה קצר במיוחד (2 מטר או פחות) התופעה היתה ניכרת במיוחד והיה מאוד קשה למנוע את נושא ה-Cross Talk לחלוטין (צריך להיות עם יציבה מאוד ישרה לשם כך). ככל הנראה גם במצב אידאלי, המשקפיים הללו גורמות למעט Cross Talk ובהחלט ראוי שבדור הבא של משקפיים סוני תטפל בנושא הזה ביסודיות.


התמונה כשהמשקף ישר – הטקסט חד ואין Cross Talk.


בזוית של כ-45 מעלות התמונה כבר כפולה – שתי העדשות מציגות כל אחת את המידע שמיועדת גם לשניה.

המרה אוטומטית

כפי שנרשם מוקדם יותר, המסך רוצה שנפעיל את מצב התלת מימד ללא קשר אם התוכן שאנחנו רואים בכל זמן נתון הוא תלת מימדי או לא. הנושא בהחלט עוזר לטשטש את העובדה שלפחות בשלב הנוכחי, כמעט ואין תוכן מקורי בתלת מימד, פרט לכשני סרטים ולהמון תוכניות על הנייר. זה כמובן אינו נכון לגבי חו"ל, בארה"ב הערוצים הראשונים בתלת מימד כבר התחילו לפעול ובאירופה השידורים הם עדיין חלקיים אך בהחלט ניתן לראות תזוזה משמעותית בנושא.


באופן משעשע, התפריטים שמגדירים את היכולות של תלת מימד הם בעצמם בתלת מימד ולכן קשה לצלם אותן…

לפיכך, סוני הוסיפה יכולת מעניינת להמיר דו מימד לתלת מימד. על יכולת זו שמענו לראשונה מטושיבה, אך סוני וסמסונג הן הראשונות שבפועל מציגות מסכים פעילים עם היכולת הזו. לא רק שניתן להפעיל אותה על כל תוכן SD או HD, אלא שגם ניתן לשלוט בעומק שבו התוכן יוצג ואפילו לקבוע מגבלות לאלגוריתמים. המנגנונים שדואגים לחישוב המרחק הן מסובכים למדי ומשתמשים בזיהוי תנועה, גבולות אובייקטים ואפילו מזהים מה בפוקוס ומה אינו בפוקוס. העניין הוא שהאפקט מאוד עדין. כשמניחים את המשקפיים על הראש זה בולט מאוד ולאחר מספר דקות לאט לאט זה נראה טבעי מאוד ושוכחים שהתוכן הוא בתלת מימד. לעיתים זה בולט יותר ולעיתים פחות. בסרטים מסויימים באמת היתה תחושה שהחלקים מאחור נמצאים רחוקים מאוד ולעיתים המסך הרחיק את מוקד התמונה אחורה, אך התמונה הרגישה עדיין שטוחה מדי.

דוגמא לאיך שנראה מסך בדיקה של קורו במצב דו מימדי אל מול הגירסא התלת מימדית שלו (יש שם בהחלט עומק אם כי קשה לראות את הטשטוש ברזולוציה של מסך רגיל).


בתלת מימד מדומה


בדו מימד – קשה לראות ברזולוציה הזו, אבל ההבדל יהיה יותר ברור כשתלחצו על שתי התמונות

למרבה הצער, לא ניתן היה לצלם את מה שהפך להיילייט של ההמרה האוטומטית – מבחן השערה של האלמנט החמישי. לא רק שבהחלט ניתן היה לראות את השערה אלא שהיא אפילו הצליחה לבלוט ביחס לרקע! קטע המכוניות גם הוא היה אפקטיבי (בעיקר עבור הרקע שהרגיש רחוק), אך כמובן שלא כפי שהיה יכול להיות אם היה מופק במקור כתלת מימד.

אין ספק שכאן העתיד ובדומה לאפקטים של FI, המרה כזאת זה מה שידחוף את מסכי התלת מימד בשלב הראשון עד שהתוכן יהפוך לנפוץ יותר. האם זה מהותי או באמת שמיש? זה קוריוז מעניין ובהחלט דבר שימושי כאשר רוצים להדגים את הכח של תלת מימד. אני מתקשה לחשוב על מישהו שירצה לראות למשל סרט שבמקור לא היה בתלת מימד בשיטה זו, תכני חדשות או את התוכנית הבישול החדשה של אהרוני. זה עובד, אך זה עדין מדי ומלאכותי מדי בכדי שיהיה אפשר להשתמש בזה באופן רציף עם המשקפיים כפי שהם כיום. מצד שני, זו הצצה אל העתיד ובהחלט הצהרת כוונות ברורה לגבי מה שסוני מתכוונת לעשות בכיוון הזה בדורות הקרובים של הטכנולוגיה.

50HZ

ראוי לציון מה קורה כאשר צופים בתוכן "רגיל" (קרי: yes HD או דומה) בתלת מימד. מעבר לתקלה שנתקלתי בנושא ה-HDMI (כאמור, ניתן לתיקון על ידי שימוש בכבל קומפוננט או מעביר שיתקן את נושא ה-HDMI 1.4), ב-60HZ (סרטים מחו"ל או בלוריי) כבר היתה תחושה של הבהוב, אך כאשר אנחנו מקבלים תמונה ממקור כמו yes או הוט, התוכן מגיע ב-50HZ. מכיוון שהמשקפיים אינן יכולות לעבור ל-100Hz, התדר המתבקש הוא שהן יעברו ל-50Hz – תדר מאוד "מהבהב".

כצפוי, ההבהוב מציק מאוד אחרי זמן קצר של צפיה והדבר גורם לאי נוחות. לדעתי עבור תכנים מהסוג הזה, משקפיים עם 100Hz זה כורח המציאות. לשם כך נאלץ להמתין לדור הבא של המשקפיים.

מדידות ה-3D

כמו בכל היצרנים האחרים, המשקפיים של סוני משנות את אופי התמונה ולכן המסך לוקח על עצמו לעשות את ההסבות הדרושות בכדי לאפשר לתמונה להישאר בצבעים ובגוונים הנכונים. ניתן לראות את השינויים הללו גם בצילומי הדוגמא של KURO אשר הגוונים של הלבן שלהם שונים למדי (למרות הגדרות מצלמה זהות בין שני המצבים).

המשקפיים של סוני נוטים לכיוון הכחול וניתן לראות במדידות שכאשר תלת מימד מופעל, כל המנגנון של צבעי היסוד (בעיקר של Secondaries אך גם של הלבן) מתרחקים משמעותית מהגוון הכחול.

 

כמובן שלא מדובר רק בשינוי של הגוונים אלא גם בעוצמת המסך. במדידות שלנו הגענו לעליה של 78% בעוצמות התאורה של המסך כאשר תלת מימד הופעל.

רשת ומדיה

אינטרנט

סוני המשיכו את הקו של הדור הקודם של מסכי ה-LCD שלה והוסיפה שרותי רשת רבים. ניתן להזרים אותם הישר למסך תוך חיבור של כבל רשת שגרתי. המסך לא מגיע עם פיתרון WIFI, אך ככל הנראה בעזרת דונגל ניתן יהיה להוסיף יכולת שכזו בעתיד. 

סוני היתה מהראשונות שהציע מגוון רחב של הזרמת תכנים מהרשת והיא לא שקטה מאז על השמרים, ההיפך – היא הרחיבה עד מאוד את ההיצע שלה. ל-40HX800 יש את אפשרויות הזרמת המדיה הרחבים ביותר שראיתי עד כה במסך בישראל וכל האפשרויות שהיו זמינות בתפריטים פעלו היטב!

 

התכנים נעו בין מעניינים לאיזוטריים למדי. דוגמאות מענינות במיוחד היו ב-BlipTV, כגון תוכנית על יין שהוצגה על ידי בחורה ערומה.


השוט תמיד נשאר מעל קו הרקיע, אל חשש…

תכנים רבים בהקשר טכנולוגי זמינים בהיצע של סוני, כולל פודקסטים של וידאו (למשל מ-Revision, אולם משום מה לא את מלוא הקטלוג של רשת הטלויזיה האינטרנטית הזו, וחבל) ועוד תכנים רבים ממוקדים ומשתנים לפי העונה והעת. למשל, קטעים נבחרים מכל המונדיאלים מהעבר הוצגו באחד התפריטים הראשיים, כך שסוני בהחלט שומרת על עדכון. התכנים מגיעים ב-HD או ב-SD, כאשר איכות התמונה משתנה לפי סוג התוכן.

כמובן שהתוכן המעניין ביותר זמין דרך YouTube. הקלדת מחרוזות חיפוש נעשה דרך מקלדת מעט מסובכת וללא השלמת טקסט חכמה כפי שנעשה במסכים אחרים, אך לאחר זמן מה המיומנות של שימוש במקלדת זו הולך ומשפר את התוצאות.

 

את התכנים של YouTube לא ניתן לקבל ב-HD, אך יש אפשרות שמדובר במגבלה של תוכנה ולא מגבלה אבסלוטית, שכן תכנים אחרים שהיו בקטלוג בהחלט היו כן זמינים ב-HD. טריילרים לסרטים עתידיים לדוגמא.

נקודה מעניית נוספת היא שימוש ב-3D בהזרמת תוכן. מכיוון שמדובר במסך תלת מימדי עם קטלוג צפיה דרך הרשת, ניתן היה לנחש שיהיו פה ושם תכני תלת מימד שסוני תאפשר צפיה שלהם מהרשת כמעין הוכחת התכנות. נכון לבדיקה לא היו תכנים כאלה, אך מכיוון שסוני מוסיפה יכולות ותכנים כל הזמן, יתכן שזה יפתר פשוט עם הזמן. רק לאחרונה סוני הכריזה על אפשרות להקליט ולנגן תכנים בתלת מימד דרך מערכת ה-PLAY TV שלה, וכן תמיכה בסרטי בלוריי תלת מימדיים עוד השנה דרך ה-PS3 (משחקים כבר זמינים), כך שנראה שגם נושא זה הוא רק עניין של זמן ומשאבים בלבד.

מקור התלת מימד החינמי העיקרי כיום ברשת הוא YouTube 3D. כשמופעל שירות זה ישירות דרך המסך, ניתן היה להפעיל את התלת מימד, אך המסך לא זיהה שהמסך המפוצל ולא ניתן היה לשכנע אותו לעבור ממצב SIMULATED 3D למצב LEFT-RIGHT. לפיכך, לא ניתן היה לראות את האפקט המקורי כראוי. עם זאת, למי שיתעקש בכל זאת להפעיל את היכולת הזו – ניתן להשתמש בשירותי הורדות כגון keepvid.com בכדי להוריד את אותם תכני תלת מימד מ-YOUTUBE ולשדרם דרך המחשב או דרך מזרימדיה למסך. במקרה כזה המסך יכול לזהות את הפיצול של הוידאו ולהציג תלת מימד כראוי. בניסוי הזה השתמשנו בקטע וידאו עם אלמנטים רבים של Z-INDEX שלילי ב-1080P. איכות התמונה היתה הפעם רק מחצית FHD3D, אבל המסך הציג את התוכן כראוי והכל היה בולט וקפץ לעיניים כפי שצריך.

סוני גם מאפשרת יכולת נוספת למסך זה – גישה לתכנים אקסקלוסיביים שלה מעל האינטרנט. לצורך זה יש להרשם עם פרטי המסך וקוד מיוחד אשר פותח למסך תכנים אחרים ישירות, יתכן שאפילו אפשרות ל-VOD מוזרם OTT (מעל האינטרנט, כפי שיס עושים) בעתיד הרחוק – אל תשכחו שסוני מפיקה לא מעט תוכן… במקרה שלנו, לא היתה אפשרות כזו מכיוון שמדובר במסך שהושאל לצורך הבדיקה ולא מסך פרטי שאפשר לעשות בו כרצוננו.

דבר נוסף שסוני חידשו בו הוא תכני אודיו בלבד. סוני הציעה פודקסטים ותכנים שונים שהם אודיו בלבד, הישר מהרשת. דוגמא אחת שכזו היא NPR, רשת הרדיו המופת הפומבית האמריקאית אשר בשנים האחרונות קיבלה דחיפה קדימה ואשר עוסקת במוזיקה, טכנולוגיה ופוליטיקה ואפילו נחשבת כאחת רשתות הרדיו המוצלחות כיום. המסך מאפשר להקשיב לקטעים שונים מ-NPR לפי קטגוריות שונות.

מדיה ביתית

סוני מקדמת מאוד את נושא ה-DLNA וכייצרנית תוכן וכפעילה במיוחד בפורום ה-BDA שתחתיו פועלים כל הגופים שמייצרים תכנים וציוד לבלוריי, סוני אינה ממש יכולה לממש מגוון רחב "מדי" של פורמטים ואפשרויות. בעצם היא מוגבלת לתכנים חוקיים בלבד, מה שמאוד מגביל את האפשרויות.

הגישה לרשת הביתית קלה מאוד ושקופה למשתמש – שרתי DLNA נראים במכשיר כמו עוד שירות של הרשת.

 

המסך זיהה את כל מקורות ה-DLNA שלי בבית (יש לי לא מעט מקורות כאלה). להגיע לתכנים שהמסך יסכים לנגן היה אתגר גדול יותר. קבצי MKV ו-DIVX לא ניתנים לצפיה וגם קבצי m2ts מריפים של בלוריי לא מוכרים לו. לפיכך אנחנו מוגבלים לפורמטים בסיסיים של DLNA בלבד – הלא הם MPEG ו-TS בעיקר (M2T ניתן גם לנגן, אך אין לי תוכן שמאפשר בדיקה כזו).

איכות התמונה בהזרמת המדיה היתה מעולה. דוגמא מפרק של Weeds:

 

לבדיקת המהירות נעזרתי ב-Elephants Dream, שמגיע לקצבי נתונים הזויים של כ-60Mbps ואף יותר.

 

בסרט זה, אכן היו מעט גמגומים קלים, אך המסך לא נתקע ולא הופיעו Artifacts או בעיות קשות. ככל הנראה המסך מסוגל למשוך כ-50Mbps לכל היותר וזה בהחלט מכובד מאוד.

פונקציה נוספת מעניינת היא היכולת לשלוח מדיה הישר למסך. לצורך זה יש להפעיל פונקציה מיוחדת ולתחל את המסך מחדש. על המחשב יש להתקין תוכנה של סוני (אשר לא הגיע למרבה הצער עם מסך הבדיקה), אך על ידי סימון סרט בפורמט מתאים, ניתן "לשלוח אותו" למסך וכך לגרום לו להתחיל לנגן. הטכנולוגיה מבוססת DLNA ואמורה להיות תואמת ל-WINDOWS 7. הרעיון יפה – נניח והילד רוצה לראות סרט, אם אתה על המחשב פשוט לחץ על הסרט ובחר PLAY TO עם המסך המתאים וזה אמור להתחיל לנגן.

כאשר המסך היה דלוק, ניתן היה באמת לראות ב-WINDOWS 7 את המסך על כל פרטיו ברשימת מכשירי המדיה, אך מסך הבדיקה סירב בתוקף לנגן את התוכן ממחשב נייד מבוסס WINDOWS 7 למרות שהיה בבירור תקשורת בין השניים. המסך הצליח למשוך את התוכן מהמחשב הנייד כל עוד הוא זה שיזם את המשיכה הזו.

כמובן שעברית ותרגום לא זמינים, כך שהמסך בהחלט אינו יכול להחליף עבור מרבית האנשים את המזרימדיה.

תמונות ומוזיקה

לא רק שניתן להשתמש במסך כתמונה (כפי שהיה גם בדורות קודמים), ניתן בקלות למשוך תכנים ממקורות שונים, USB, רשת או אפילו מהאינטרנט.

איכות הצליל של המסך מצויינת, הוא גם מגיע לעוצמת ווליום מפתיעה ובהחלט אינו חייב מערכת אודיו למי שזה אינו נחוץ לו.

סיכום

בסופו של יום מדובר במסך מצויין, סוני התעלתה על עצמה גם הפעם עם מסך יוצא מהכלל. מבחינת פיצ´רים ויכולות (במיוחד תכנים מקוונים) יש כאן פריצת דרך של ממש. זו הפעם הראשונה שסוני מוציאה מערכת משולבת תאורה אחורית ו-Local Dimming וזה בהחלט נראה טוב. יש עוד מקום לשיפור, בעיקר בנוגע לנושא עננות וזליגת אור בפינות. יחס הניגודיות של המסך היה פנומנלי ומהטובים שנראו במחוזותנו וכך גם ההמנעות מזליגות אור מחוץ לאיזורים. גם עיבוד התמונה של המסך (Motion Flow אשר עובד ב-240HZ עבור תכנים אמריקאיים, וב-200HZ בתכנים המקומיים) הצליח להפתיע בדיוק שלו והוא אחד מהמעבדים הטובים ביותר שראינו. אחד ההבדלים בסדרת HX900 שמעל מסך זה, הוא שהמסכים מהסדרה אמורים לכלול תאורה אחורית דינמית (כלומר, שמקורה מאחורי המסך ולא מהמסגרת) וככל הנראה שם נושא התאורה ישתפר אפילו יותר.

נושא ה-HDMI 1.4 ובעיית התאימות עם yes HD בהחלט מפריעה ונותר לקוות שיס יטפלו בנושא בהקדם מכיוון שמסכים עם HDMI 1.4 צפויים לנחות בארץ ממש בקרוב. בינתיים פיתרון הקומפוננט יספק את מרבית האנשים עד למציאת הפיתרון המיוחל. 

בנוגע לתלת מימד, התחושה המתקבלת היא שדור ראשון של מסכי תלת מימד מסוני עדיין דורשים ליטושים נוספים. המשקפיים היו כבדים מדי ותלויים בזוית הצפיה של הצופה וההבהוב הציק אחרי זמן מה. ההמרה האוטומטית עבדה באופן עדין, אך היתה אפקטיבית רק בחלק מהתכנים. עבור תכני 50HZ ההבהוב היה קשה מדי ומנע שימוש של יותר מכמה דקות בתלת המימד. לבסוף, עוצמת התאורה של מערכת התלת מימד הצליחה לשבש לנו מעט מהמכשירים שהיו בחדר הבדיקות, אך יש להניח שבסלון ממוצע ההפרעה ככל הנראה תהיה פחותה בהרבה.

ציונים

  • איכות בנייה: 9.5
  • עיצוב: 9
  • HDTV איכות תמונה: 9.5
  • SDTV איכות תמונה: 9.5
  • שלט: 8 (עיצוב שקשה להתרגל אליו, חוסר של תאורה אחורית)
  • יכולות כיול: 9
  • יחסי מסך: 8.5
  • חיבורים: 9.5
  • ממשק: 8.5 (מבוגרים ומאותגרים טכנולוגית עלולים להסתבך)
  • פונקציות נוספות: 9.5 (רדיו אינטרנטי, טלויזיה ממקורות שונים)
  • תאורה אחורית: 8.5 (מעט עננות וזליגת אור קלה בשתי פינות המסך)
  • תלת מימד: 7.5 (הבהוב לא נעים בעיקר בתכני 50HZ)
  • שירותי רשת 9.5 (חוץ מסקייפ יש פשוט הכל)

תמיכה בפורמטים

  • חיבוריות HTPC: מצויין
  • תמיכה בהיי דפינישן של יס – yes HD: כן (לא דרך חיבור HDMI, בשל בעיית תאימות)
  • רזולוציות: 720P, 1080i, 1080P
  • קצבים:  60HZ, 24FPS, 50HZ
  • תמיכה ב-HDMI 1.4: כן
  • תלת מימד 3D: כן
  • המרה אוטומטית 2D ל-3D: כן
  • תמיכה ב-DTT: כן
  • תמיכה ביחסי מסך ב-1080i:כן, כולל מצב NLS מוצלח
  •  תאורה אחורית : היברידית – Local Dimming, אך התאורה במסגרת המסך (לא ידוע מספר האיזורים).

מחיר מומלץ לצרכן:

40" – 17,880 ש"ח – כולל קיט תלת מימד ושני זוגות משקפיים

46" – 22,880 ש"ח – כולל קיט תלת מימד ושני זוגות משקפיים

להמשך דיון בנושא מסך 3D LED LCD של סוני: Sony Bravia KDL-40HX800.

תודה לחברת ישפאר, יבואנית SONY בישראל, על השאלת המסך ונגן הבלוריי לצורך הבדיקה

 


7:00
  /  
14.7.2010
  
מאת: עפר לאור

1