מסך ה-3D FULL LED של LG, קבלו את 47LX9500

LG יצאה עם מסך דגל חדש, תלת מימדי עם תאורת LED. דיווח מפורט מהשטח.

7:00
  /  
01.07.2010
  
מאת: עפר לאור
המסך

הקדמה

 

בוודאי התפלאתם לראות שכבר מזמן לא עשינו בדיקות של מסך תלת מימד. בגלל הבדיקות המעמיקות, אנחנו מוכנים לבדוק את המסכים אך ורק בתנאי בית (שהם תנאי מעבדה), ואנחנו שמחים ש-LG הם השניים שהרימו את הכפפה בנושא זה.

בשנים האחרונות מסכים הופכים להיות מרכז של אין ספור טכנולוגיות ופיצ´רים, מה שהופך את המאמרים שלנו בנושא לאחרונה לאינציקלופדיות עבות וקשות לקריאה. במאמר זה ננסה להתמקד פחות בבחינת יכולות נישה ונתמקד במה שמיוחד, שונה או ראוי לציון במסך.

 

FULL LED LCD – LG 47LX9500

המסך שנבחר לצורך הבדיקה הוא ללא ספק פריצת דרך משמעותית של LG בתחום ה-HIGH END. בתחילת הדרך של החברה בתחום מסכי ה-LCD, חברת LG התמקדה בהורדת מחירים ובנושא ההפצה – מה שהפך אותה לייצרנית הגדולה ביותר בעולם לפאנלים לצרכי OEM. לפני מספר שנים, החברה שינתה כיוון וזיהתה חוסר משמעתי בעיצוב מסכי LCD והפכה את מסכי ה-SCARLET לראשונים שהדגישו עיצוב מהפכני. אך לאורך כל הדרך, החברה לא הובילה טכנולוגית אלא פשוט יישרה קו עם מתחריה. ה-LX9500 (מסדרת INFINIA) משנה לחלוטין את התמונה. כאן לא רק ש-LG הלכה רחוק יותר, אלא גם חצבה דרכים חדשות ואני מקווה מאוד שמתחרותיה ילכו בעקבותיה בנושאים אלה.

 

מבחינת ממשק משתמש, ה-LX9500 דומה לממשקי הדורות הקודמים של מסכי LG, יש כאן שיפור גרפי אבולוציוני, לא קפיצת דרך עיצובית. הייתי ממפה את העיצוב פחות או יותר באמצע בין העיצוב המרהיב של סמסונג לבין העיצוב השמרני יותר של פנסוניק.

עיצובית מסך ה-LX9500 הוא מעשה יד אומן. המסך ממשיך את הקו של הדור הקודם של מסכי LG, קרי: פיסת זכוכית אחת לאורך כל המסך וללא BEZEL נפרד. בעוד שבדורות קודמים המסגרת סביב המסך עצמו תפסה את עיקר תשומת הלב העיצובית, כאן מינימליזם מבורך תופס את מקום העיצוב הראוותני. מדובר על מסגרת קטנה ודקה במיוחד, מה שגורם למסך להיראות קטן משמעותית מכפי שהוא באמת. כלומר, המסך נראה כמו מסך של 42", אבל בפועל מקבלים תמונה של 47". עובי המסך מזערי, מה שהופך אותו לעדין ויפה במיוחד. שילוב של מסגרת שקופה עדינה סביב המסך ובסיס זכוכיתי, משלים את התמונה. מבחינתי, אותנו LG הצליחה לכבוש עם העיצוב הזה.

 

אבל לעיצוב זה יש גם חסרונות. כאשר המסך סגור, ניתן מיד לראות שהוא מאוד דומה למראה. הוא החזיר בקלות רבה מדי את האור מהחלון האחורי של חדר הבדיקות שלנו במהלך היום.


ניתן גם לראות את הצלם מנופף לשלום

לא ברור אם יש טכנולוגיית מניעת החזרים שבשימוש כאן, אך מה שבטוח היא שנחוץ שיפור משמעותי בעיצוב כזה בהקשר לציפוי המסך. המסך בהיר מאוד (עוד על כך בשלב המדידות) אבל לא בטוח שזה יספיק או יתאים להצבתו אל מול חלון גדול או מקור אור אחר.


הבזקי האור הם של הצלמים – מה שצריך לשים לב זה בפניה הימנית העליונה

כשהמסך דלוק המצב בהחלט משתפר אך עדיין לא אידאלי.

 

המסך עצמו דקיק במיוחד. לא ממש ברור כיצד המסך, שהוא מבוסס תאורת FULL LED (כלומר, תאורה אחורית), נדחס לעובי כה דק, אך זה בהחלט מרשים. זוית הצפיה של המסך רחבה למדי וגווני המסך לא משתנים דרמטית בזוית של 80 מעלות OFF AXIS.

 

המסך עצמו נשאר קריר ונעים הודות לתאורת ה-LED שלו, ונראה שהפאנל האחורי שלו בעיקר מתמקד במעמד שולחני (אם כי ניתן לתלות אותו, זוית הכניסה של החיבורים האחוריים לא ממש מאפשרת זאת, ולכן צריך להשתמש רק בחיבורים הצדדים במצב זה). פרט לחיבורי SCART, קיים כמעט כל חיבור שאפשר לחשוב עליו. יש לציין שלמרות שהמסך קלט סיגנל אנלוגי RF באופן תקין, הוא לא קלט DTT – יתכן שהמודל שנבחן כאן יהיה מעט שונה מהמודל הסופי שמיובא ארצה ולכן כדאי לבדוק בעתיד אם LG הוסיפה תמיכה ב-DTT במודל זה.

 

השלט

לרוב אני לא ממש מתעכב על נושא זה, אך כאן מדובר בנקודה מעניינת. ניכר ש-LG השקיעה מאמץ ניכר בעיצוב שלט שיהיה נוח וארגונומי ואין ספק שהוא יפה ונוח במיוחד. מצד שני, יש לו כמה חסרונות בולטים שראוי לציין. כפתורי השליטה הם סביב כפתורי החיצים, ואין מספיק מרווח בין החיצים לבין כפתורים אלה. הדבר גרם לי לא פעם ללחוץ על כפתורי השליטה בטעות במקום בחיצים.

 

LG מיקמה פסים קטנים שמאפשרים זיהוי של כפתורי החיצים גם במצב חשוך או ללא מבט, אך היה לי קשה להתרגל לזה ופעמים רבות (בעיקר בנסיון לעבור למטה בין תפריטים) נגעתי לא פעם בכפתורים האחרים. יתכן שזו בעיה אישית שלי, או משהו שאפשר להתרגל אליו, אבל לי זה בהחלט הפריע.

הפאנל והתמונה

תאורת FULL LED

 

המסך משתמש בתאורת FULL LED. זה המינוח החדש ל-LOCAL DIMMING. רבים לא ממש מבינים שיש כיום מספר רב של אפשרויות בנושא תאורה אחורית ומזהים רק את מילת הקוד LED כמשהו שהם חושקים בו. EDGE LIT מקטין מאוד את עובי המסכים, אך כל המסך לרוב מואר בעוצמה אחת אחידה (שנקבעת לפי התמונה שהמסך מוצג). FULL LED או LOCAL DIMMING זאת אופציה שמאפשרת לאיזורים שונים במסך להיות מוארים ברמות שונות של תאורה. בשביל לעשות את זה שקוף למשתמש, יש צורך בכמה דברים:

  • טשטוש בין איזורים שונים (DIFFUSION FILTER חזק).
  • מניעת מצב שבו איזור מקרין על איזור אחר.
  • מניעת מצב שבו מזהים גבולות בין איזור אחד למשניהו.
  • איזורים קטנים ורבים ככל הניתן.
  • תגובה מהירה ויעילה במעבר בין מצבי קיצון (מעבר משחור ללבן ומלבן לשחור).

כאשר LOCAL DIMMING נעשה היטב, ניתן להגיע לקונטרסט ANSI אין סופי, שכן טכנולוגיית LED פועלת בזמנים קצרים כל כך שאפשר לעבור מחושך מוחלט לאור מקסימלי בזמן אפסי.

אין דיווח רשמי לגבי מספר הלדים בשימוש או מספר האיזורים במסך זה, אך לפי דיווחים של חברות שבדקו זאת, מדובר על כ-240 איזורים שונים. כלומר, מדובר על מטריצה של כ-15-16 איזורים לרוחב על מספר דומה לאורך (ככל הנראה לא מדובר על מספר זהה של איזורים).


תמונה זו השתמשה בחשיפה ארוכה ולאחר מכן עיבוד תמונה בכדי להדגיש את התופעה

במהלך הבדיקות נצפו כמה בעיות בתחום התאורה האחורית של המסך שבדקתי. מבחינת CLOUDING, היה בהחלט איזורים (בעיקר בפינה השמאלית העליונה) אשר היו בהירים משאר המסך. בעיה נוספת היא שבמצבים של תאורה בהירה במיוחד (כגון תאורת השלג של הסרט נארניה), ניתן היה לחוש באי אחידות בתאורה האחורית, יתכן שהדבר נוצר בגלל מעברים בין איזורים שונים ברמות תאורה שונות.

חשוב לציין שבעת צפיה רגילה בתכנים אופייניים, כמעט ולא נראו בעיות UNIFORMITY בסגנון שציינתי, כך שמדובר במקרי קצה יותר מאשר מבעיות אקוטיות שיפריעו לאנשים בפועל.

 

עם זאת, בעיה אחת שכן הפריעה היתה כאשר צפיתי בתכנים על רקע שחור אבסלוטי. דוגמא קלסית היא מסך הפתיחה לסרט של וולט דיסני, אשר כלל לוגו על רקע שחור מוחלט. ניתן היה לראות תאורה אחורית מאחורי הלוגו, אך ניתן היה להבחין שהוא מסתיים בפתאומיות על גבול של קוביית LOCAL DIMMING כלשהי.

 

מה שאולי היה צריך לעשות זה להגדיל את מספר קוביות ה-LOCAL DIMMING ולהפוך את המעבר בין השחור ללבן להדרגתי יותר. אין ספק שהדבר היה גם משפיע דרמטית על עלות המסך, אך זו נקודה שבהחלט ראוי שתטופל בדור הבא של מסכי LG.

איכות התמונה – טלויזיה

לאחר שהמסך עבר כיול (עוד על כך בפרקים הבאים), בחנתי את המסך במגוון תנאים ותכני צפיה אופייניים.

בתכני SD המסך עבד היטב ואיכות התמונה היתה ראויה לשבח. השימוש במונח המבלבל JUST SCAN משמש במקרה של תכני 4:3 לתמונה עם NLS (מתיחה לא לינארית – מילוי כל העמוד 16:9 בתמונה ביחס 4:3 על ידי מתיחה של הפינות יותר מאשר במרכז). ראוי לציון שבגלל שהמסך הוא LOCAL DIMMING, מומלץ להשתמש בו במצב 4:3 טבעי שכן צדי המסך הופכים לשחורים אבסלוטיים. המסך אינו צפוי להיצרב, ולכן אין ממש חשש לשימוש בשיטה זו ביחס למסכי פלזמה, למשל.


שימו לב לפרסומת הסמוייה בראש מסך ה-LCD שמאחור…

עם זאת, המעבר בין 4:3 לבין 16:9 צריך להתבצע ידנית במקרים רבים. בממירי YES HD, ניתן לעשות את המעבר אוטומטית (מצב PILLER BOX) כך שזה נוח מאוד. חשוב לציין שכאשר עובדים במצב 1080i בממירי YES HD, מצב ה-JUST SCAN מהווה פשוט NATIVE RATE ולא פועל כפי שהוא עובד במצב SDTV.

 

 

צפיה במונדיאל דרך המסך היה תענוג מדהים, ה- 47LX9500 הצליח באמת לשחזר חוויה אמיתית ומדהימה של קטע ספורט – היתה לי תחושה חזקה שאני עומד על המגרש מול השחקנים.

 

 

 

כך גם היה בתכני YES HD האחרים. צפיה בסרט B MOVIE שהוקרן ב-MGM עורר התקפות צחוק בלתי נשלטות: הסרט "אימפריית הנמלים" היה על נמלים ענקיות שתוקפות אנשים.  


עד עכשיו אני לא מבין אם הסרט הזה לוקח את עצמו ברצינות או לא…

דמות נמלה ענקית מספוג מתקיפה אנשים ששוחים בנהר, תוך כדי תנועות דרמטיות של המצלמה שנועדו להסתיר את האנשים שהפעילו את הנמלים האומללות. הסצנה נראית כל כך צ´יזי ומגוחכת, שפשוט היה קשה לכבוש את הצחוק ולעבור לסרט אחר (בקיצור, מומלץ בחום לדגום את MGM HD לפניני הומור נוספים מהסוג הזה).

 
גם MTV HD נשמע ונראה יוצא מהכלל.

איכות תמונה – סרטים

בתחום הסרטים בחנתי בעזרת מקבץ הסרטים הקבוע שבעזרתו אנו בוחנים את כל המסכים (בדיקת מסכים בתנאים זהים לחלוטין, עם אותם מקורות ובאותם קטעי בדיקה הוא קריטי לזיהוי תקלות ובעיות במסכים.

ה-47LX9500 הוא מסך LCD ולכן רגיל לנושאי מריחה. המסך משתמש בטכנולוגיית 480HZ, וניתן לראות בבירור שיפור משמעותי בנושא זה ממסכים מהדורות הקודמים. התמונה חדה וחלקה במעבר בין פריימים. לא ניתן להבחין בשובל או בתופעות לוואי שראינו בדורות קודמים של LCD. שיפור נוסף ש-LG הכניסה אשר עד כה היה קיים רק במסכי סמסונג, הוא הפרדה בין נושא ה-ANTI BLUR ו-ANTI JUDDER. ניתן להפריד לחלוטין בין השניים, מה שמאפשר שימור חדות מירבי עם שליטה מלאה בעוצמת אפקט ה-FI (השלמת פריימים – FRAME INTERPOLATION).

 

שני סרטים משמשים אותי לבדיקות עיבוד תמונה: STAR WARS בחלקו השלישי, משמש למספר בדיקות, כאשר קטעי הלחימה בחלל בתחילת הסרט משמשים לבדיקת מעבר בין אור לחושך וכן לבדיקות טשטוש ועיבוד תמונה. כאשר מצב ANTI JUDDER הופעל באופן משמעותי, ניתן היה לחוש בגלי´צים שונים במהלך הסצינות המהירות. לא בטוח שמרבית האנשים ישימו לב לתופעות הללו, אך אין ספק שבנושא ה-FI, כדאי לעבוד במצב גבוה במיוחד או לסגור אותו לחלוטין. בשני המצבים הקיצונים היו פחות תופעות לוואי, אשר הופיעו רק במצבי ביניים כאשר המסך החליט לעבור ממצב של השלמת פריימים למצב שבו אין השלמת פריימים.

 


 


… המזל שלי שבמקרה היתה לי מגבת ספייר, אז תפרתי אותה לחולצה וזה מה שאני לובש עכשיו…


קרפדות ירוקות תמיד דרמטיות יותר כשהן בחושך, רק ששכחו שתריסים עושים פסים על הפרצוף ולא קרן אור…


קולנוע ביתי של העתיד

בסרט CARS נבדק לרוב עיבוד התמונה במצב של מקור בעייתי. עם סרט זה זוהתה בעיה של בלוקים וטשטוש כאשר אשר התחזקו כאשר מצב ה-ANTI JUDDER הופעל ברמה בינונית. כידוע, לא כולם אוהבים את המצב הזה ולכן בשלב הזה הושאר רק מצב ה-ANTI BLUR במצב בינוני. איכות התמונה שופרה דרמטית וחדות התמונה היתה מצויינת ללא התחושה האולטרה-ראליסטית שנובעת ממנגנוני ה-FI.

 

בסרט NARNIA איכות התמונה היתה מצויינת, גם בסצינת המערה. ניתן היה להבחין בקלות במעילי הפרווה של הילדים גם בחושך המגביל של המערה. במעבר לסצינות מוארות, ניתן היה לחוש בעיות קלות של UNIFORMITY במסך. לדעתי זו בעיה שקשורה לדקות המסך שמגבילה את LG מלהגיע לשלמות בנושא זה. אישית, אני הייתי מעדיף מסכים מעט יותר עבים עם יותר שכבות של DIFUSSION אשר היו פותרים ככל הנראה את הבעיות של אחידות התאורה האחורית.

 

סצינת הבריחה של לילו באלמנט החמישי היתה מדהימה, ניתן היה להבחין בכל אלמנט בסצינות השונות. קטע הסיום של הסצינה שבה לילו צופה על העיר המודרנית עם עיניים דומעות, היתה מרגשת מתמיד.

 

ב-SIN CITY אני בעיקר מתמקד בהבדלים בין אור לחושך. כאן ניתן היה לחזות במלוא הדרו של מסך ה-LED. מסך זה כולל קונטרסט דינמי עצום, וניתן בקלות לחוש זאת כשצופים בקטעים כגון בפניהם של ברוס ויליס ומיקי רורק – התמונות פשוט מרהיבות ושוחזרו באיכות שעוברת בקלות את הגירסא הקולנועית של הסרט.

 

לקינוח, קטע הפתיחה של הפרק השני של סרט המופית של טרנטינו, ממזרים חסרי כבוד, הציג את פניו של בראד פיט באופן מדוייק כפי שרק אנג´לינה יכולה לראות…

 

מדידות וכיולים

כיול

במשך שנים ארוכות, רק למסכי LCD של פיליפס היו יכולות כיול עצמיות – כלומר WIZARD ששאל אותך מה אתה מעדיף ולאט לאט בונה תמונה על בסיס כיול שכזה. כיום לא רק ש-LG הוסיפו יכולת זו, אלא שהם שינו את התפיסה שמאוחריה, כך שמה שבפועל המסך עושה זה כיול פורמלי ומסודר בדיוק לפי הספר.

 

הפרוצדורה מתחילה בהסבר קצר, ממשיכה דרך TEST PATTERNS שמיוצרים בתוך המסך עצמו ומשולבים בהסבר של איך התמונה צריכה להיראות.

 

 

 

לאורך כל הפרוצדורה ניתן לראות ברקע תמונה אשר מאפשרת לזהות בעיות כיול על תמונה אמיתית במקביל ל-TEST PATTERN. גאוני, ולא ברור לי איך לא חשבו לעשות זאת קודם לכן. הביצוע כאן מושלם, וזה המסך הראשון שלא צריך שום מיומנות או דיסק מסויים בכדי להגיע לכיול אופטימלי!

 

אבל LG לא הסתפקו בזה והודות ל-THX, מתברר שהמסך כמעט מגיע לכיול מצויין OUT OF THE BOX. כאמור, צריך להיות טיפה סלקטיבי, אבל כאשר בוחרים בטמפרטורת WARM, מקבלים 6500 קלווין שמכוייל ברמה שטכנאי ISF יכול רק להתקנא בה. אם אתם בכ"ז רוצים להשקיע בכיול מתקדם אפילו יותר, LG הם הראשונים להכניס לתוך מסך יכולת כיול מושלמת של 10 POINTS (כולל יצירת TEST PATTERNS בעצמו).

 

עד כה ראיתי יכולות כאלה אך ורק במעבדי וידאו יקרים או במקרנים של עשרות אלפי שקלים ומעלה. במידה ורוצים לקצר את הפרוצדורה, אפשר גם להסתפק ב-2POINTS כמו במסכים אחרים, אבל חייבים להוריד את הכובע כאן, כש-LG נכנסו לנושא הכיול הם פשוט עשו זאת מההתחלה ועד הסוף, בלי פשרות, קיצורי דרך או התחמקויות – מימוש מושלם!

מדידות ובדיקות

מדידת ה-PRIMARIES נעשתה לאחר הכיול והניבה תוצאות טובות. יש מקום לשיפור, בעיקר בתחום ה-SECONDARIES (סגול ותכלת), אך דווקא את אלה לא כיילתי (יש אפשרות כזו) כך שניתן לשפר את המצב לפי הצורך. בפועל התמונות נראו מאוד אמינות ולא חוויתי סטורציית יתר של צבעי ה-SECONDARIES הללו בצפיה בסרטים.

 

כפי שכבר צוין, בתחום הכיול טמפ´ הצבע, כמעט ואין מקום לשיפור כאן. כאשר כתוב WARM, התמונה היתה יציבה על 6500K כפי שמעולם לא ראינו אותה בשום מסך אחר (פחות מאחוז אחד של טעות לאורך הסקאלה, ללא מגע אדם!!!), מכוייל או לא. ישר ושטוח כמו סרגל. אם היו מספרים לי שביקר אצלי מכייל ISF מקצועי, הייתי מאמין.

 

 

החתימה הספקטרלית של המסך נקיה וברורה כפי שאנו מצפים ממסך LED.

 

במצב 2.2, הגאמה הנמדד של המסך היה על כ-1.84, אך מכיוון שלמסך יכולות התאמה דינמיות, ניכר שזה מספיק עבור מרבית התכנים.

 

לגבי קונטרסט – מן הסתם לא ניתן כיום למדוד במסכי LED את הקונטרסט הדינמי שלהם ולכן אני מסתפק כיום במדידות הקונטרסט הסטאטי (עם LOCAL DIMMING יש לצפות שבקרוב מאוד גם זה לא יהיה מדיד…). עוצמת האור של המסך מגיעה כמעט ל-400cd/m2, זה בהחלט מכובד באופן עקרוני ובמיוחד כאשר מדובר על מסך LED. עוצמת אור זו מאפשרת למסך שכזה לעבוד היטב בחדר מואר (בהסתייגות שבגלל הציפויים המבריקים, האור צריך להיות סביבתי, ולא מוחזר מעל פני המסך עצמו).

במדידת הקונטרסט הדינמי הגעתי למספרים מצויינים של כ-15,000:1, שזה בהחלט מספר גבוה מאוד. כמובן שמדובר ב-LOCAL DIMMING ולכן צריך למדוד את עוצמת האור שדולף מגבולות אובייקטים – במקרה הזה ראינו 0.27cd/m2 בפינות האובייקטים (LIGHT SPILL). במסכים אחרים אפשר לראות עוצמות שחורים שמגיעים לכך, אך כאן, בגלל החושך המוחלט מחוץ לאובייקטים, הדבר מורגש. סביר להניח שבעיות אלה חייבות פתרונות בצורה של פשוט הגדלת מספר איזורי התאורה הדיסקרטיים של המסך.

בעיה אחרת שהבחנתי בה במסכים עם LOCAL DIMMING, הינה בעיית מהירות התגובה של התאורה האחורית. ב-47LX9500, מהירות התגובה גבוהה למדי וניתן לראות שובלי אור רק לחלקיקי שניות לאחר שהאובייקטים נעלמים. אין כיום דרך למדוד זאת, אך אני מעריך את הזמנים בין חצי שניה לשליש שניה במעבר מתאורה מלאה לחושך מוחלט.

חיבוריות ומדיה

חיבור USB

כידוע, נושא החיבוריות של מסכים הופך לחשוב יותר ויותר. מסכים כוללים כיום אפשרויות רבות לקליטת מדיה שלא רק דרך דיסק, ממיר או מכשיר חיצוני כלשהו. כל מסך ויצרן שמכבד את עצמו כבר כולל יכולות פיענוח מדיה שרק לפני מספר שנים לא ניתן היה לקבל כלל וכיום הופכים כמעט לברורים מאליהם.

 

למסך כמובן יש אפשרות לצפות בסרטים, מוזיקה ותמונות דרך שני חיבורי USB (אחד מהם ניתן לחיבור למצלמת SKYPE, אך לא ניתן היה לבדוק זאת במסך הספציפי הזה בגלל שהוא לא סופק עם מצלמה מתאימה). חיבור ה-USB קל ונוח מאוד, פשוט מחברים דיסק פלאש (מה שקוראים בישראל DISK ON KEY משום מה) והמסך שואל האם באיזה סוג מדיה אתה מעוניין.


שימו לב שיש בעיות עם DTS ו-M2TS

 
המסך זוכר את נקודת הצפייה האחרונה, מה שהופך את כל החוויה לנוחה וקלה לשימוש.

בהקשר לשפת התרגום – לרוע המזל, המודל שקיבלתי ככל הנראה לא היה מותאם לישראל (בניגוד למודלים אחרים של LG, לא היה תפריטים שאיפשרו מעבר לעברית), אך כאשר המודל יגיע לארץ, בדיוק כמו מודלים אחרים ביבוא סדיר של ח.י – צפוי נושא זה להפתר לחלוטין.

 


יש ספרדית, אין עברית עדיין

מבחינת תאימות פורמטים – המסך היה יעיל ביותר ועבד לי ללא קושי עם קבצי MKV ו-TS רבים (אם כי היו כמה שהוא התקשה איתם). גם קבצי DIVX עבדו כראוי. המעבר בין אזורים שונים בסרט (TRICK PLAY) עבד כראוי והיה נוח מאוד לשימוש.

שירותי אינטרנט

 

 

 

כיום, כל יצרן שמכבד את עצמו מציג שירותי אינטרנט שכוללים יכולות וידאו, מזג אוויר, תמונות ומשחקים. LG אינם שונים במובן הזה. כמות התכנים שניתן להשיג בארץ מוגבל ביחס למה שזמין בחו"ל (שם גם יש שירותי השכרת סרטי HD ו-SD דרך שירותי NETFLIX, למשל). 

 

מה שאנחנו מקבלים זה מספר שירותי יסוד חשובים ובראשם שירות YOUTUBE. בבדיקות הממשק היה נוח מאוד (ממשק YOUTUBE XL אשר הותאם במיוחד לטלויזיות). החיפוש היה קל ונוח והשלים יפה את החיפושים. מצד שני, חיפושים העלו תוצאות שפעמים רבות לא תאמו לחלוטין את החיפוש עצמו (בעיה של יוטיוב, לא של LG, מן הסתם). 

 

למרות נסיונות חוזרים, המסך לא הציג וידאו ב-HD משירות YOUTUBE.

 

מכיוון שהמסך תלת מימדי, היה לי מעניין לנסות ולשכנע אותו לקבל תוכן תלת מימדי הישר מ-יוטיוב. לרוע המזל, כפתור ה-3D לא פעיל במצב זה, אך נותר לנו לקוות ש-LG יאפשרו בעתיד הפעלה של יכולת כזו אשר תתחבר לערוץ ה-3D של יוטיוב (http://www.youtube.comj/3d).

 

רשת מקומית

כיצרן גדול, LG מתמקדת בתקנים בלבד, ולכן לא נראה יכולות כמו SMB/CIFS או NFS ברשימת הפרוטוקולים של הרשת. מה שכן נראה זה DLNA. זה מעט מגביל יותר, אך תואם למרבית התוכנות בשוק, וזיהה לי היטב את מכשירי ה-NAS השונים ברשת, את השרת הראשי שלי ומחשבים פרטיים ששיתפו מדיה. מצד שני, לא ניתן היה לשלוט במסך מרחוק. כלומר, ניתן היה לגשת מהמסך לתכנים אך לא ליזום הזרמת מדיה למסך מתוך המחשבים הפרטיים שלנו (כפי שניתן לעשות למשל עם מזרימדיות PH שתואמות DLNA גם הן).

LG גם מספקת תוכנת שרת משלה (לא יצא לי לבדוק אותה) שיכולה לרוץ על מחשבים אישיים, למי שלא יכול או לא רוצה (בצדק) להשתמש בשיתוף התכנים של Windows Media Player.

המסך עצמו כולל חיבור WIRED, כאשר ניתן לרכוש בעלות נוספת גם דונגל אלחוטי. את הניסויים ערכתי אך ורק עם חיבור אתרנט קוי בלבד.

 

מבחינת תאימות ויציבות, היתה כאן ירידה מהתאימות שראינו ב-USB. לפי סוג השרת והתוכנה עליו, לעיתים לא ניתן היה לנגן תכנים (הוא דיווח על פורמט לא מוכר של וידאו ו/או אודיו), לעיתים המסך היה שחור והרזולוציה שהמסך דיווח היתה 0X0. עם זאת, מול NAS של חברת NETGEAR לאחר סריקה של התוכן, החיבור היה אמין למדי וניתן היה לראות באופן אמין ואפקטיבי סרטים ותוכניות בפורמטי MKV ו-TS. אני לא בטוח שכמקור עיקרי הייתי משתמש ברשת וב-DLNA, ככל הנראה חיבור USB עדיין עדיף – ראיתי גם הבדלים דרמטיים באמינות החיבור כתלות בסוג תוכנת השרת שהתוכן נמצא עליו –  כך שיתכן שבשימוש עם תוכנת השרת DLNA שמסופקת על ידי LG, המצב היה משמעותית טוב יותר.

 

במהלך הבדיקות של DLNA, גרמתי למסך להתקע פעם אחת ולאתחל את עצמו פעם נוספת. מרבית התכנים בעלי קצב נתונים סביר (לא בלוריי מקורי) עברו כראוי ברשת. אפשר לסכם את הפרק בכך שהמסך הזה מגיע רחוק יותר ממסכים אחרים בנושא הזרמת המדיה ברשת הביתית, אך עדיין הנושא טעון שיפור. יתכן מאוד ששדרוגי תוכנה מהרשת ישפרו את נושא זה.


TRICKPLAY פשוט ונוח


קלי ריפה – איזה פחד…

 

תלת מימד

המסמך המשפטי

מסכי התלת מימד של LG מגיעים עם חוברת קצרה שמסבירה כיצד להשתמש בתלת מימד. רשימת ההזהרות בתלת מימד מזכירה מעט טופס שאחד אולי צריך לחתום עליו טרם כניסה למתקן גרעיני… תחילה המסמך מתאר בעיה מוכרת שבה מסכי תלת מימד עלולים לפעול באופן רע בתאורה מהבהבת (כגון כזו של ניאון) ואזהרות של מצבי תאורה ומרחק. זה ממשיך דרך הזהרות לא לשכב בעת הצפיה, לא לצפות מקרוב או מרחוק מדי, או לזמן ממושך מדי, או אם אתה בהריון (כן כן!!!), מבוגר, צעיר מדי, עייף, עם כאב ראש, נטיה לאפילפסיה או התקפים, מי שסובל מבעיות לב (בחיי!) עדיף לא לצפות בתלת מימד. בהמשך ההזהרות הופכות הזויות יותר, כאשר LG מזהירים מפני בלבול בין תלת מימד למציאות (למשל להתרחק מדברים עדינים או מסוכנים…). לבסוף, LG ממליצים לקחת הפסקה של חמש דקות ועד רבע שעה אחרי שעה של צפיה (איך אפשר לראות ככה סרט?!).

עומק ואורך המסמך פשוט הופך אותו לסוג של כסת"ח מעט מצחיק.

תלת מימד

 

כמסך הדגל החדש של LG,  ה-47LX9500 חייב להיות LCD 3D, ולא סתם "עוד מסך LED"… עם זאת, ניתן לראות ש-LG מיהרו מאוד עם המימוש של תלת המימד ולא מימשו למסך יכולות HDMI 1.4 למשל. הדבר גורם לכך שבשביל לצפות בתלת מימד יש צורך להעביר ידנית למצב תלת מימד עם כפתור יעודי בשלט (מה שלא היה נחוץ במסכים של סמסונג ופנסוניק).

 

הפורמט אשר יצא מנגן הבלוריי 3D שסופק עם המכשיר היה פורמט SIDE BY SIDE, כלומר כל עין קיבלה בפועל מחצית מכל פריים (במקום 1920X1080, כל עין קיבלה בפועל כ-950 פיקסלים על 1080, שהרי יש טיפה מרווח בין שתי התמונות). אי אפשר לומר שמדובר בירידה דרמטית, שכן זה בהחלט עדיין HD, אבל זה לא FULL HD לכל עין. פורמט זה מתאים לנגן של LG שגם הוא עדיין HDMI 1.3. יתרון בולט אחד ב-HDMI 1.3 הוא שאין שום צורך להחליף דבר בציוד שלכם – רסיברים, מעבדי תמונה וממתגי HDMI יעבדו כבר היום ללא כל שינוי.

 

כאשר צופים בדיסק ההדגמה, ניתן בהחלט לראות JAGGIES ותופעות קשורות לרזולוציה אשר לא ניתן היה לראות במסכים שתומכים ב-HDMI 1.4. המעבר הידני גם מעט מציק מכיוון שכאשר הסרט מסתיים צריך יהיה להעביר ידנית בחזרה לדו מימד. חשוב לציין שאם וכאשר יהיו שידורי טלויזיה בתלת מימד, הם ישודרו בדיוק בפורמט הזה, כך שהמסך בוודאות יכול בקלות לקבל שידורים מהסוג הזה.

המשקפיים

 

משקפי התלת מימד של LG בעלי גוון ירקרק קל, ובהירות יותר ממשקפיים של מתחרותיה. כבר דובר לא מעט על ההבדלים בטכנולוגיות השונות של משקפי התלת מימד ואין ספק שנראה שיפורים דרמטיים בשנים הקרובים בתחום הזה. המשקפיים כוללים חיבור ייחודי (עם כבל USB) כך שניתן להטעין אותם (השתמשתי בחיבור ה-USB של המסך ושל נגן הבלוריי לבצע זאת). הן מעט גדולות (לא התאימו לילדים) ובהחלט מורגשות על הפנים לאחר כחצי שעה של צפיה, למרות שאני חובש כבר שנים רבות משקפיים. למרות הגוון הירקרק, המסך במצב תלת מימד משנה את הגוון של התמונה בהתאם ומתקן את התמונה בהתאם – כך שהצפיה נכונה בכל מקרה.

 

חיפשנו נואשות את מקור האור שמסמן למשקפיים את התזמון של ההבהוב שלהן, אך ללא הצלחה מרובה. מקור אור IR (שני נורות LED) נמצא בחלקו השמאלי של המסך, אך הוא היה חלש מדי ולא נמצא המקביל הסימטרי שלו (בצד ימין). בחדר הבדיקות החשוך לא נצפתה בעיית קליטה במשקפיים גם ממרחק של כ-4.5 מטר (לפי התיעוד, המשקפיים צפויים לעבוד עד מרחק של כ-7 מטר) וגם בזויות שונות על המסך. 

 

 

מכיוון שאני מוגבל מבחינת התוכן של הבדיקה לסוג התכנים שמסופקים עם המסך, מעט קשה לשפוט את יכולות התלת מימד ביחס למתחרים אשר מספקים תכנים אחרים לחלוטין. אין ספק ששימוש ב-HDMI 1.3 עם SPLIT SCREEN מוריד מעט באיכות התלת מימד. התכנים שה-LG סיפקה ביחד עם מסך ה-LED LCD היו מגוונים וכללו תכני אנימציה שונים (גארפילד בתלת מימד, וכן אנימציות שונות שאני לא ממש מכיר) וכן תכנים אמיתיים שצולמו בתלת מימד. תכני האנימציה היו יפים, אך מעט IN YOUR FACE, כלומר כללו קטעים רבים שבלטו מהמסך ואשר העיקרון שלהם היה למכור את המסך בחדר תצוגה. אני בהחלט לא נהנה כשדוחפים לי אצבעות או כדורים לעיניים, אבל מבין שמרבית האוכלוסיה מתלהבת בדיוק מתכנים מהסוג הזה.

 

שתי תופעות לוואי יש לתלת מימד של LG – למרות השימוש ב-480HZ, הורגש הבהוב קל בתמונה. ככל הנראה המשקפיים עצמם מהבהבים ב-60HZ וזה מורגש. תופעה דומה חוויתי בהדגמות של סוני בתערוכת IFA האחרונה. מעניין שההבהוב יותר בולט בסרטי אנימציה, סרטים שצולמו במקור בתלת מימד (סרטים אמיתיים) נראו ריאליסטים יותר והיו נעימים יותר לפיה.

תופעה נוספת היא CROSS TALK. קשה לדעת מה מקור ה-CROSS TALK – ניתן היה לראות באופן חלקי מאוד תמונת "ראי" של העין הלא נכונה (כלומר, כל עין ראתה מעט ממה שמיועד רק לעין השניה). יתכן שזו מגבלה של המשקפיים שאינם מתכהים מספיק, או שזה תופעה שקשורה למסך. אין לי ממש דרך לדעת, אך זו תופעה שמעט קשה להתגבר עליה.

מבחינת זוית הצפיה, היא היתה מצויינת. בכל רחבי החדר ובכל הזויות התמונה היתה תלת מימדית ונהדרת. המשקפיים ככל הנראה אינם בטכנולוגיה קוטביות רדיאלית, אלא בטכנולוגיה של הפיכת קוטביות. הפיכת המשקפיים ב-90 מעלות גורם לחשכה מוחלטת של המשקפיים (שני הצדדים) וכך גם הפיכת המשקף (קדימה זה אחורה). ככל הנראה המסך משתמש בפולרייזר שלו בכדי לקטב את האור והמשקפיים עושים את החסימה על ידי הפיכת הקוטביות ב-90 מעלות. הצרה בשיטה הזו היא אכן שהיא לא חוסמת ב-100% את האור (רק את האור שמגיע מהמסך, ולא חסימה מלאה כפי שאנחנו רואים למשל במשקפיים של פנסוניק) וכן שזוית ההטיה של הראש מוגבלת – לא ניתן לצפות למשל עם הראש מוטה או בשכיבה.

נושא שחששתי ממנו היתה זוית הצפיה כאשר מורידים את הראש. במסכים אחרים נתקלתי לא פעם בתופעה שבה אם אתה לרגע מניח את הראש או מביט הצידה, וחוזר למסך, אתה מאבד לרגע קט את הסינכרון בין המסך למשקפיים – וכל אפקט תלת המימד נעלם עד שהמשקפיים חוזרים לאיפוס. כאן לא חוויתי זאת כלל. LG הצליחה יפה מאוד להתגבר על הבעיות של חוסר סינכרון אמין בין המשקפיים למסך.

סיכום

ללא ספק מדובר כאן במסך מרשים מאוד וקפיצת דרך משמעותית עבור LG במסכי העל שלה. השילוב של עיצוב מהמרהיבים שראינו השנה עם סט פיצ´רים חזק במיוחד הופך את המסך הזה לאטרקטיבי במיוחד. כמסך HD מדובר בהחלט במסך מצויין עם יכולות נהדרות. מעבר להיותו מסך יפה למראה, הוא גם מוסיף יכולות רשת מרשימות, תמיכה ב-MKV וביכולות הזרמת מדיה, תאורת LED מקומית ויכולות תלת מימד. בעיני מדובר במסך מצויין לדו מימד, אך בנושא התלת מימד, הוא מסך של דור ראשון וככל הנראה יש ל-LG עוד מקום להשתפר בתחום הזה (אחרת, מה הם היו מוכרים לנו בדור הבא?!).

בכדי לחשוף את המסכים לקהל הישראלי, ח.י. צפויים להשיק מתחמים חווייתיים בקניונים שונים ברחבי הארץ (קריון, ושני קנייוני סינמה סיטי) במהלך יוני ויולי.

ציונים

  • איכות בנייה: 9.5
  • עיצוב: 10
  • HDTV איכות תמונה: 9.5
  • SDTV איכות תמונה: 8.5
  • שלט: 8 (בגלל הבלבול בלחצני החיצים, והחוסר בכפתור דיסקרטי לכל כניסת HDMI)
  • יכולות כיול: 10
  • יחסי מסך: 8.5 
  • חיבורים: 9 (חסר רק חיבור SCART)
  • ממשק: 8.5
  • פונקציות נוספות: 9 (יוטיוב, סקייפ, שני חיבורי USB)
  • תאורה אחורית: 8 (בעיות אחידות וגבולות ברורים מדי של האיזורים)
  • תלת מימד: 8 (הבהוב קל, ומעט CROSS TALK)

תמיכה בפורמטים

  • חיבוריות HTPC: מצויין
  • תמיכה בהיי דפינישן של יס – yes HD: כן
  • רזולוציות: 720P, 1080i, 1080P
  • קצבים:  60HZ, 24FPS, 50HZ
  • תמיכה ב-HDMI 1.4: לא
  • תלת מימד 3D: כן
  • המרה אוטומטית 2D ל-3D: לא
  • תמיכה ב-DTT: לא (יתכן שבגירסא הסופית זה כן יהיה קיים)
  • תמיכה ביחסי מסך ב-1080i:כן, אבל ללא NLS במצב זה
  •  תאורה אחורית : LOCAL DIMMING (ככל הנראה 240 איזורים)

 

מחיר מומלץ לצרכן:

55": 29,990ש"ח, כולל נגן בלוריי ושני זוגות משקפי 3D

47": 19,990ש"ח, כולל נגן בלוריי ושני זוגות משקפי 3D

תודה לחברת ח.י., יבואנית LG בישראל, על השאלת המסך ונגן הבלוריי לצורך הבדיקה

להמשך דיון בנושא מסך ה-FULL LED LCD 3D של חברת LG

 


7:00
  /  
1.7.2010
  
מאת: עפר לאור

1